HELP HELPEN Kaartverkoop Holland Festival komt slechts langzaam op gang Liszt is leuk, maar hij is niet de enige Keith Richards levende legender WINNAAR PIANOCONCOURS ENRICO PACE: 11 11 Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! l «KUNST I C«idócSomtmt VRIJDAG 2 JUNI 1989 PAGINA 17 netjHoge prijzen voor late 1 werken van Marc Chagall Bij het veilinghuis Sotheby's in Tel Aviv zijn gisteren vier late werken van de in overleden joods-Russische schilder Mare Cha- geveild. De doeken gingen onder de hamer te- rjen prijzen tussen de 560.000 en 855.000 gulden. eer[Voor late werken van Chagall zijn dit zeer hoge bedragen. Gewoonlijk brengen alleen belangrijke joeken uit zijn vroege periode dergelijk hoge be- ndeflragen op", aldus een woordvoerder van Sothe- >verpy's Chagalls olieverfschilderij „Zelfportret met rzie^loemen", bracht 855.000 gulden op. Een aquarel t-gejit 1981. een ander zelfportret, bracht 675.000 gul- ;obeflen op. Een aquarel uit 1979, getiteld „Geliefden jaaöiet bloemen" ging onder de hamer voor 575.000 zoekulden „Groene jonge haan met geliefden boven n oparijs", ging ook voor iets meer dan een half mil- woroen gulden weg. De doeken werden gekocht door n ii&articuliere verzamelaars uit Scandinavië, Frank- cht.Tijk en de Verenigde Staten. Johnny Griffin naar Tilburg TILBURG De Amerikaanse saxo fonist Johnny Grif fin vormt de hoofd attractie van de 16e jazz meeting Til burg, die plaats vindt van donder dag 15 tot en met zondag 18 juni. Griffin, ook bekend als „the little gi ant", treedt zater dagavond op in de Tilburgse schouw burg, samen met het trio Cees Slin ger en de Ameri kaanse zangeres Deborah Brown. Hill stopt Benny Hill, de al tijd op de rand van dubbelzinnig heid acterende en er vaak overheen vallende Britse komiek, stopt er een tijdje mee. Hill, 63 inmiddels, vindt dat hij een jaartje in retraite moet, om ,,de batterijen weer op te laden", zo als hij tijdens een persconferentie 11 NEW YORK Popmusicus Keith Richards van de Rolling Stone's is tijdens de zogenoemde Elvis Awards Ceremony onderscheiden als „levende le gende". „Een legende worden is gemakkelijk. Leven daarentegen is moeilijk", aldus Richards in zijn dankrede. Van Richards is bekend dat hij diverse keren op het randje van de dood heeft gebalanceerd door zijn overmatig drugs- en drankgebruik. De ge beurtenis, die via de satelliet naar 50 landen werd gestraald, is vernoemd naar de overleden koning van de rock 'n' roll, Elvis Presley. Met de zangeres Tina Turner, de gitarist Eric Clapton en saxofonist Cla rence Clemmons hield Richards aan het eind van de ceremonie een „jam session". Clapton kreeg de prijs voor de beste gitarist van het jaar. Popzangeres Ma donna werd tot „top-vrouw" uitgeroepen en Elvis Costello tot de beste songwriter van het jaar. Scholieren Stedelijk Gym jjspelen Molière mm> ver moedig ^ploorstelling: 'De ingebeelde zieke'. Üluteur: Molière. Gespeeld door: erlingen van het Stedelijk Gymna- um te Leiden. Regie: Coos Hou- ing. Plaats: Leidse Schouwburg. 1 juni. Herhaling: 2 juni. 'e meeste mensen gaan dood n hun pillen en niet aan hun alen': dat is zo ongeveer de idschap van 'De ingebeelde ieke', het bekende blijspel aarin Moltere de medische etenschap van zijn tijd op de lorrel neemt. Leerlingen van Stedelijk Gymnasium geelden het gisteravond in de ,eidse Schouwburg. Wanneer [oor de titelrol en de rol van t dienstmeisje Toinette goe- spelers gevonden zijn, kan n regisseur zich aan dit stuk genlijk nauwelijks een buil [allen. Er zijn genoeg scènes deze lichtvoetige komedie ,e ook op de lachspieren van n modern publiek hun uit- 'erking niet missen. ,an de voorwaarde van een lerke bezetting van de hoofd- illen werd door de toneel- oep van het Gymnasium limschoots voldaan. Reinder 'eek en Suzanne Ekel spelen un rollen van Argan en Toi lette met zoveel overgave en lanstekelijkheid, dat ze de la thers moeiteloos op hun hand (rijgen. Zelfs sloeg hun jeugdi- »rdie(e élan nu en dan over in een )rdept al te grote vrijmoedigheid, aapardoor Argan wellicht wat irchir we^ni§ ^et type van een hy- ^giochonder en Toinette te veel wjrJet type van een ordinaire lel- èbel werd. Duidelijk heeft re gisseur Coos Houwing zijn bende van creatieve kinde- END'en', zoals hij ze zelf noemt, lun vrijheden in dit opzicht net willen ontzeggen. Dat is paar al te goed te begrijpen: in een dergelijke tolerantie ïmers dankt dit genre hooltoneel nou juist zijn larme en zijn sappigheid. lassiek gymnasiasten speelden Mo- °P een wÜze school 2rSt: klassiek, zowel in regie- in aankleding als in Er was in feite jjejt'een enkele poging onderno- jvjgfien het stuk te actualiseren min(n dat valt zonder meer te bil- ^itJjken. Zeker, ook anno 1989 is |e medische wetenschap niet Zuidpden aan kritiek onderhevig, nkelPaar °*e hjd waarin artsen met t6llisteerspuiten goochelden en steel^iH'S anders dan aderlatin- -Holfn konden verzinnen, ook als emand letterlijk lag dood te iloeden, ligt ver achter ons. leen spijkerbroeken en witte issen dus, maar prachtige, beelderige 17de-eeuwse cos- duums, notabene ontstaan ach- er de ontwerptafel en onder !e naaimachine van regisseur louwing zelve. tn de grootse finale, waarin iiuziek en zang tenslotte goed Dt hun recht kwamen, lever- ,e de combinatie van kos- it hejmms, decor en belichting een laatje op, dat de school als en kostbare herinnering aan leze toneelavond mag koeste en. De obligate openingstoe- vapraken van de praeses van de ng ifcerlingenvereniging en van llanqe rector, alsook het in hilari- in ofit en landerigheid gesmoorde it vapndslied waren op dat mo- aktijiient gelukkig allang verge- mdign. allee) JOS NIJHOF isane vang ba laraai Idoen itwil^ an d| moei Lei et ml irzieij V£> RODE KRUIS DEN HAAG GRO6868 AMSTERDAM Met de eerste opvoering van de opera ,,De Materie" van Louis Andriessen is gisteravond in het Mu ziektheater in Amster dam het 42ste Holland Festival geopend. Dat gebeurde in aanwezig heid van onder anderen ko ningin Beatrix en prins Claus, premier Lubbers, een aantal ministers, de commis saris van de koningin in Noord-Holland De Wit en burgemeester Van Thijn van Amsterdam. De opera werd rechtstreeks op televisie uit gezonden. Tegelijkertijd werden in Amsterdam, Den Haag en Zaandam nog eens vijf pro gramma's opgevoerd in het kader van het Holland Festi val. Voor een mager bezette Anton Philipszaal aan het Spui in Den Haag concer teerde het Amsterdam Baro que Orchestra en het Koor van de Nederlandse Bach- vereniging in een tegenval lende concertante versie van de opera King Arthur van Henry Purcell. Het Neder lands Danstheater voerde nog één keer Tantz Schul uit alvorens te verhuizen naar het Muziektheater in Am sterdam, waar drie optre dens worden verzorgd. En in Korzo werd officieel het Off Holland-festival geopend met een optreden van Théa- tre de la Mandragore. Daar naast stond in het Concert gebouw het vijfde pianocon cert van Beethoven op het programma, gespeeld door het Concertgebouworkest en pianist Alfred Brendel. In Zaandam ging Prometheus van Aischylos in première, gespeeld in een autosloperij door theatergroep Hollandia. Voor het Holland Festival komt de kaartverkoop slechts langzaam op gang. Voor vrijwel alle voorstel lingen zijn nog kaarten ver krijgbaar. Alleen de voor stellingen van „De Meeuw" van Tsjechov door het Thea ter Krasnaja Presjna Moskou op 13 en 14 juni in het Haag se Korzotheater en het geza menlijke optreden van jonge Russische en Amerikaanse dansers op 30 juni in het Muziektheater in Amster dam, zijn uitverkocht. Pagina 18: Recensies van de Holland Festival-pro ducties De Materie, Pro metheus, King Arthur, Tantz Schul, '1 Etrange mr. Knight en van het Con certgebouworkest met Al fred Brendel. Koningin Beatrix en Prins Claus onderhouden zich in de pauze van „De Materie" met Robert Wilson (links) en Louis Andriessen, respectievelijk tekstschrijver en componist van van deze nieuwe Nederlandstalige Opera. FOTO: ANP BILTHOVEN „De eer ste bescheiden oogst van het winnen van het Lisz- tconcours ben ik aan het binnenhalen", vertelt de in een joggingpak gesto ken Enrico Pace (21). Ge heel ontspannen geniet hij van een vrije avond op het zonnige terras bij zijn lo geeradres in Bilthoven, als onderbreking voor de concerttournee die hem na de winst langs enkele Nederlandse steden brengt. „Aan belangstelling heb ik ge lukkig geen gebrek, er komen met name nogal jongelui op af, waarvan velen meteen een au togram willen. Je weet maar nooit, misschien wordt ik later echt beroemd!". In tegenstel ling tot de indruk, die hij bij zijn podiumoptredens maakte - zelfverzekerd, wat theatraal, - extrovert - weet hij zichzelf en het concours nu alweer met enige ironie te relativeren. „Of je het leuk vindt of niet: concoursen zijn in een zo ver schrikkelijk dicht bezet veld voor jdnge musici bijna de eni ge manier om positief op te vallen, al heb jk in Utrecht geen talent-hunters waargeno men. Behalve aan wat lokale Italiaanse concoursen had ik nog niet eerder in het interna tionale circuit meegedaan. De sprong naar een echt zwaar bezet concours, zoals bijvoor beeld het Van Cliburn in het Amerikaanse Fort Worth, leek me nog wat groot. Omdat ik nogal wat Liszt op mijn reper toire had, heb ik dan ook met een op Utrecht gereagerd, toen ik daarover in een Italiaans muziekblad las". „Tevoren weet je natuurlijk nooit hoe zwaar het wordt, on geacht het aantal deelnemers. Ik heb me zo goed mogelijk voorbereid. De zwaarste wer ken - de sonate en de Don Juan-herinneringen - had ik al een jaar op mijn repertoire; ze moesten alleen worden bij geschaafd. Aan de andere ver plichte- en keuzewerken, To- tentanz en Mazepa voorop, heb ik sinds kerstmis hard ge werkt". Verrast Wasje verrast om tot winnaar te worden uitgeroepen? „Toen ik eerst de persprijs kreeg, dacht ik: zoveel geluk, dat ik nu ook nog de eerste prijs krijg, kan me niet bescho ren zijn. Als je zelf geënga geerd deelneemt en moeilijk de niet allemaal gehoorde prestaties van de rivalen ob jectief met jury-oren kunt be oordelen, is het lastig om jezelf juist te taxeren. Maar ik weet, dat in de wandelgangen wel op me werd getipt". Klopt het dat je gaandeweg het concours steeds beter „Daar ben ik me niet van be wust, maar het zal best zo zijn dat je naarmate je verder komt, je ook gemotiveerder en geconcentreerder wordt, dat je om te overleven wel op hoger niveau moet presteren. Geluk kig heb ik nauwelijks inzin kingen gehad, zoals de Japan se Satomi Akimoto, die tijdens de finale mogelijk een off-day of last van zenuwen of uitput ting had en daardoor lager eindigde, dan ze aanvankelijk leek te verdienen. Een voor mij heel belangrijke ervaring is, dat ik nu weet mentaal en fysiek opgewassen te zijn tegen de stress varf een concours en dat ik ook een reeks hele recitals aan kan. Temeer, omdat ik daar niet voor een jury speel en mijn ei gen programma, rustperiodes en indeling kan bepalen." „Om te beginnen kan ik goed a prima vista spelen. Maar dat is vaak een handicap, omdat het tot een vluchtige benade ring kan leiden. Ik moet me dan tot verdieping en concen tratie dwingen, maar dat lukt goed. Ik heb me gelukkig niet hoeven forceren *om beter te worden. En bij zo'n Don Juan is het volgens mij absoluut nodig om Mozarts Don Giovanni met al zijn achtergronden grondig te kennen. Anders is het onmo gelijk alle stemmen, stemmin gen en sfeerwisselingen goed pianistisch te vertellen. Mis schien schopte ik het tijdens het concours zo ver omdat ik zonder een show op te voeren wel mijn eigen persoonlijkheid deed gelden". Gevaar Bestaat nu het gevaar, dat je Enrico Pace: „Concoursen zijn in een zo verschrikkelijk dicht bezet /eld voor jonge musici bijna de enige manier om positief op te vallen". foto: pers unie tot Liszt-specialisatie gedoemd bentVroeger was er een hele generatie zogenoemde Chopin specialisten - Askenase, Sme- terlin, Uninsky, Brailovksy, Harasiewics, Malcuzynski - die door het publiek op Chopin was vastgenageld en haast niets anders meer mocht spe len. Dat moet verschrikkelijk zijn. „Dat is vergelijkbaar met de hoofdrolspelers in langlopende TV-series, die ook geheel ver eenzelvigd worden met alleen die rol. Maar daar ben je zelf bij en ik geloof, dat dit gevaar tegenwoordig voor pianisten die zoveel andere kanten uit kunnen ook veel geringer is. Ik vind Liszt leuk om te doen („Liszt makes fun"), maar ik zou me nooit alleen op hem willen richten. Op de bravurawerken raak je vroeg of laat uitgekeken, met de veel belangrijker late wer ken kan het publiek weinig beginnen helaas. Gelukkig is de pianoliteratuur enorm groot en geschakeerd". Pace draait een op schoot gehouden boekje om. Het titelblad: Bach - Kunst der Fuge! „Natuurlijk speel ik ook Bach en dan liefst ouderwets in de Busoni bewerking. Als het om Bach gaat, behoort natuurlijk Glenn Gould tot mijn idolen. Maar het is net als met andere door mij hooglijk bewonderde pianisten als Michelangeli, Ho rowitz en Pollini: ze zijn uniek en niemand kan precies zijn als zij. Ik zou dat ook bewust niet willen". Naturel „Liever ontwikkel ik mijn ei gen naturel. En vooreerst moet ik eerst zien, dat ik binnen kort op het conservatorium in Pesaro mijn einddiploma haal. Het winnen van het Lisztcon- cours kan daarbij een aanbe veling zijn, maar het kon ook contrapunctief werken. In zeker opzicht ben ik jaloers op die Russen, die over een veel krachtiger pianotraditie, over betere opleidingen en le raren beschikken. In Italië verloopt mijn opleiding nogal ouderwets en chaotisch, of schoon iedereen de mond vol heeft over modernisatie en verbetering. Het verschil, dat ook in Nederland in de oplei ding bestaat tussen docerende en uitvoerende musici, kennen we bijvoorbeeld geheel niet". „Nee, absoluut niet. Mijn ou ders genieten alleen passief van muziek en mijn broer stu deert oude talen. Thuis hoorde ik verschrikkelijk veel goede muziek van platen en via de radio. Dat was feitelijk mijn grote inspiratiebron om pianist te worden: het zelf ook zo te kunnen." En de toekomstplannen? „Nadat de spanning van het concours is weggevallen, dreigde ik even in een gat te vallen, maar de toernee, die nu loopt, helpt me daar over heen. Als ik straks weer thuis ben is het nog even hard stu deren voor het eindexamen. Daarna verheug ik me erg op de deelname aan een zomer Accademia in Immola, waar Vladimir Ashkenazy aan het hoofd staat en waar Nikita Magaloff en Lazar Berman tot de docenten behoren". Tenminste tot 8 en waarschijn lijk tot 10 juni is Enrico Pace nog her en der in den lande te horen en te zien. JAN DE KRUIJFF Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. I^HI I LI ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Na ked gun (al): 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II Rain Man (al); 20.30. za. 18.45. 21.30 zo. 16.00. 20.30 Junglebook (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINE MA III: My 3tepmother is an alien (al): 18 45, 21.30. za. zo wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: The accu sed (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15. Tequila sunrise (al); Her alibi (al); My stepmother is an alien (al); 14.30, 19.00. 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00. 21.15. do vr. ma. di. 14.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo 14.30. «TRIANON (Breestraat 31. tel 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9Vj Weeks (16); dag 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Baby d'amour (16); 14 30 Love couch (16); 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Twins (12); 19.00. 2115. zo. ook 14.45. Junglebook (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: Stormy monday (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354):Twins (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45. Gorilla's in de mist (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. Au re- voir les enfants (16); 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rio; za. zo. wo. 14.00. Jungle book; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Twins (al); vr. za. zo. 20.00 Jan Rap en zijn maat (12); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN My little pony; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. ASTA 2 Sweet hearts dance (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 1600. 18.45. 21.30. ASTA 3 Working girl (16); 14.0. 18.45. 21 30. zo. 13 15. 16.00, 18.45. 21.30.» BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Dangerous liaisons (al); 14.30, 17.00. 19.15, 21.45. BABYLON 2: The moderns (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3. Mississippi bur ning (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637); Tequila sunrise (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 CI NEAC 2: Her alibi (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Twins (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: A cry in the dark (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30 METROPOLE 4: Ano ther woman (al); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ME TROPOLE 5: The bear (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The naked gun (al): 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 2 A tish called Wanda (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: De pop (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4 De naakte waar heid (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21 30 STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Kangaroo; 19.30, 21.45. zo. ook 14.15. STUDIO 2: La lectrice 19.15, 21.30. zo. ook 14.15. STUDIO 3 The guests of Hotel Astoria; 19.15, 21.45. zo. ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Komitas 19 30. Man- churran candidate, 21.45 Zaai 2: De opgang; 19.30, 21.45. Zaai 3: 19.30. 21.45. On golden pond; do. Klute; vr Peppermint frieden; za. The bells of St. Ma ry's; zo. Viaggio in Italia; ma. Blue velvet; di. Venom; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Tequila sunrise: (16); za. 00 15. CINEAC 2: Her alibi (16); za. 00.15. CINEAC 3 Hellbound: hellraiser 2 (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Lady en de vage bond; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 4 Who framed Roger Rabbit; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. Fietser geschept OEGSTGEEST Een 68-jari- ge fietser uit Katwijk is gister morgen gewond geraakt bij een aanrijding op de Laan van Oud Poelgeest in Oegstgeest. De man wilde vanaf de Hof- dijck met zijn fiets met hulp motor de Laan van Oud Poel geest oprijden. Vermoedelijk verleende hij geen voorrang aan de 58-jarige Leidse be stuurder van een bestelauto die op de Laan van Oud Poel geest stil stond voor het ver keerslicht en optrok nadat hij groen had gekregen. De Kat- wijker werd geschept en kwam te vallen. Het slachtof fer is met een hoofdwond overgebracht naar het Acade misch Ziekenhuis Leiden. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, tele foon 071-12.22.48 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. er a< htwa ir da

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17