Sponsor voor
Nederlands
Dans Theater
Kremlinschatten in museum Bremen
bioscopen
Limburg voelt zich
cultureel achtergesteld
Neville Tranter: „Poppenspel is een
combinatie van al mijn voorliefdes"
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
KUNST
£«idóe(3ou/uMit
DONDERDAG 1 IUNI 1989 PAGINA 19
Sopraan Zinka Milanov
overleden
NEW YORK In New York is deze week de
sopraan Zinka Milanov overleden. Zij werd 83
jaar.
Zinka Milanov, Joegoslavische van geboorte,
verwierf haar grootste bekendheid in 1937 in
de Oostenrijkse stad Salzburg met haar solisten-
rol in het „Requiem" van Verdi onder leiding
van de grote Italiaanse dirigent Arturo Toscani-
ni. Het jaar daarop verhuisde de sopraan naar
New York waar zij tot 1966 onder contract
stond van de „Metropolitan Opera". Met haar
omvangrijke stem bereikte de zangeres haar
beste resultaten in het Italiaanse repertoire,
waarbij vooral haar vertolkingen van Ai'da, in
de gelijknamige opera van Verdi; en die van
Desdemoné, in diens „Otello", beroemd zijn ge
worden. Daarnaast bouwde Milanov een be
langrijke carriere op als concertzangeres.
DELFT Als een feniks is het
Randstedelijk Begeleidingsorkest
verrezen uit de as (van het Gewes
telijk Orkest), een trotse „vogel"
die na vijf woelige en bedreigde ja
ren zijn eerste lustrum viert met
een concert in de aula van de TH
in Delft op zaterdag 3 juni.
Het orkest brengt een eigen pro
gramma met Beethovens 7e, om
lijst door de Ouverture Le nozze di
Figaro van Mozart, delen uit de
Missa di Gloria van Puccini en
verder operafragmenten van Ver
di. Er zijn twee solisten, de sop
raan Miranda van Kralingen en de
tenor Marten Smeding alsmede
twee dirigenten: Oane Wierdsma
en Maarten Surtel.
Vijf jaar heeft het orkest verbeten
gevochten voor zijn overtuiging
dat een begeleidingsorkest noodza
kelijk is voor het voortbestaan van
Randstedelijk Begeleidings
orkest viert eerste lustrum
vele koren, en dat specialisatie op
dit gebied een voorwaarde is.
„Want", zo stelt bestuursvoorzitter
A. J. Kret, „een begeleiding is
geen schnabbel. Wat men begelei
ding noemt is in feite een wezen
lijk onderdeel van een partituur
voor koor en orkest. Voor het sla
gen van een concert is de kwaliteit
van een orkest medebepalend mèt
het niveau van een koor. De con
certmeester van ons orkest, Pleun
van der Linden is de artistieke
coördinator tussen dirigent en
koor enerzijds, en zijn orkest an
derzijds. Elk werk is van tevoren
tot in de finesses voorbereid. Al
leen de dirigent kan verandering
in opvatting aanbrengen, en het
orkest zal zich daarin voegen via
zijn concertmeester. In dit opzicht
heeft het orkest dus ook een die
nende taak". De erkenning van de
goede naam van het orkest is er nu
niet alleen bij de koren en dirigen
ten, en onder hen de groten als
Barend Schuurman, Jos Vranken
en Oane Wierdsma, maar ook bij
de overheden. Ondersteunende
subsidies van Provinciale Staten
van Zuid-Holland, van WVC en
ook van de gemeenten Den Haag
en Rotterdam maken koorconcer
ten mogelijk. „In zijn algemeen
heid komen natuurlijk ook de
kleinere koren in aanmerking
voor onze medewerking. In totaal
doen we zo'n kleine zestig begelei
dingen per jaar", aldus de heer
Kret.
Toch zijn er bij dit eerste lustrum
nog wensen. Leo Verschragen,
violist in het orkest en lid van de
coördinatiecommissie verwoordt
ze: „Subsidie om weer net als
vroeger, dirigentenpractica te ge
ven, en om gedurende de tijd dat
we weinig begeleidingen hebben,
weer educatieve schoolconcerten
kunnen realiseren".
BEP RIJNDERS
Vlinders
5.9
Een foto die nog steeds heel wat oudere jongeren vlinders in de buik bezorgt: de rondvaart van The
Beatles, 25 jaar geleden, door de Amsterdamse grachten. Een gebeurtenis die uitgebreid wordt her
dacht, onder meer met een TV-programma komende zondag (ned. 1, 22.56 uur), en met een boek vol
met herinneringen aan het bezoek, onder de titel The Beatles in Nederland. Blokker en Treslong, de twee
plaatsen waar hun muziek zij het met moeite te beluisteren viel, komen aan de orde, alsmede reacties
van fans als Kees van Kooten en journalist Henk van Gelder. foto: anp
DEN HAAG In het West-
duitse Bremen is vanaf 15 juni
een unieke collectie gouden
voorwerpen uit het Russische
Kremlinmuseum te bezichti
gen.
De tentoonstelling „Goud uit
het Kremlin" wordt in het
Ubersee Museum gehouden ter
gelegenheid van het staatsbe
st zoek in juni van de Russische
partijleider Michael Gorbats-
jov. Ruim tachtig gouden en
zilveren voorwerpen uit de
twaalfde tot en met de negen
tiende eeuw zijn achter ge
pantserd glas te bewonderen.
In een toelichting in het Euro
pa Hotel in Scheveningen ver
telde Herbert Ganslmayer, di-
rekteur van het Ubersee mu-
shi seum van Bremen, dat de ten
toonstelling bedoeld is om het
1 J publiek een overzicht te geven
van eeuwenlange Russische
goudsmeedkunst. De expositie
bestaat uit vijf thema's, die de
Russische juwelierskunst in
chronologische volgorde in
deelt. Er zijn sieraden, kruisen
en iconen te bezichtigen, maar
ook servies, juwelenkistjes en
gouden speelgoed.
Het glimmende middelpunt
van tentoonstelling is de mu
ziekdoos van tsaar Peter
Alexander II uit de 19e eeuw,
naar een ontwerp van zijn
hofleverancier Fabergé. Hij
ontwierp een gouden muziek
doos in de vorm van een paas
ei, dat met goud', zilver, onyx,
glas en glitter het Kremlinge-
bouw uitbeeldt. Ook een kroon
zoals alle Russische heersers
droegen, waaronder Peter de
Grote, is te bewonderen. Deze
Monomach-kroon, voor Pjotr
Aleksejewitsch ontworpen in
de 17e eeuw, is van goud met
sabelpers omgeven. Daar om
heen zijn parels en grote edel
stenen aangebracht; een oud
symbool voor het tsarendom
dat staat voor macht en
kracht.
Moskou is vooral in de zeven
tiende eeuw het centrum van
juwelierskunst geweest. Dit
kwam vooral doordat de op
drachtgevers vorsten waren.
Uit deze periode stamt de helft
van de Kremlincollectie. Een
zilveren schaal met op de bo
dem een afbeelding van de
kroning van Katharina I is
hier een voorbeeld van. Meer
dan de helft van de collectie
werd nog nooit buiten het
Kremlin getoond. Voor het
deel dat wel in Rusland ge
toond wordt, staan nu nog da
gelijks mensen in de rij.
De tentoonstelling is van 15
juni tot 13 augustus dagelijks
van 10.00 tot 22.00 uur.
DEN HAAG Het te-
lecommunicatieconcern
AT&T en het Neder
lands Dans Theater
hebben gisteren een
sponsorovereenkomst
gesloten, waarbij de
danszaal aan het Spui
tegen een vergoeding
van een miljoen gulden
wordt herdoopt in
AT&T Danstheater.
AT&T betaalt daarvoor
twintig jaar lang vijftig
duizend gulden per jaar.
De overeenkomst gaat
op 1 september in.
Zakelijk leider Carel Birnie
van het dansgezelschap en
voorzitter P.A.J. Liefkens
van de directie van APT
Nederland hebben het con
tract getekend. APT Neder
land BV is de Nederlandse
dochter van het Ameri
kaanse telecommunicatiebe
drijf, dat samenwerkt met
het Nederlandse zustercon-
cern Philips. NDT-buurman
het Residentie-Orkest ver
noemde zijn grote zaal naar
dr. Anton Philips.
De sponsoring betekent een
belangrijke bijdrage in de
kosten die het Nederlands
Dans Theater maakt met de
bouw in de parkeergarage
van enkele studio's, kleed
kamers en douches, waar
aan deze week is begonnen.
Deze extra voorzieningen
zijn nodig omdat de belang
stelling van andere gezel
schappen (Koninklijk Ballet
van Vlaanderen, Het Natio
nale Ballet) voor het theater
dermate groot is dat het
NDT er zelf niet meer goed
uit de voeten kan. Met het
in september te houden
Holland Dans Festival wer
den de problemen nog nij
pender: dan komt ook het
New York City Ballet, een
gezelschap van ongeveer
150 mensen. Het is de be
doeling dat de bouw van de
extra dans- en kleedruim
ten voor hun komst op 13
september is afgerond. De
kosten van de uitbreiding
bedragen zo'n drie miljoen
gulden.
Sinds de verhuizing naar
het Spui gaat het overigens
opmerkelijk goed met het
NDT. Het aantal toeschou
wers in het theater is ver
dubbeld, de artistieke pres
taties worden alom bejubeld
en ook vanuit het buiten
land blijven de aanbiedin
gen binnen stromen. In de
maanden juni en juli maakt
het gezelschap een tournee
door Zuidamerika, met op
tredens in Rio de Janeiro,
Sao Paulo en Buenos Aires.
Op het programma staan
balletten van Jiri Kylian,
zoals Sechs Tanze, Stam
ping Ground, L'Enfant et
les sortilèges en l'Histoire
de soldat.
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Naked gun (al);
18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II:
Rain Man (al); 20.30. za. 18.45.
21.30. zo 16.00, 20.30. Jungle-
book (al); za. zo wo 14.00. EU
ROCINEMA III: My stepmother is
an alien (al); 18.45, 21 30. za. zo.
wo. ook 13.45. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA IV: The accused
(16); 18.30. 21.15. za. zo. wo. ook
13.30 zo. ook 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Naked gun (al);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Rain Man (al);
14.30. 18.45, 21.15 Tequila sunri
se (al); Her alibi (al); My stepmo
ther is an alien (al); 14.30. 19.00.
21.15. Dangerous liaisons (al);
19.00. 21 15.'do. vr. ma. di. 14.30.
Lady en de vagebond (al); za. zo.
wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat
31, tel. 123875): The Bear (al);
19 00. za. zo. wo. ook 14.30. 9Vj
Weeks (16); dag 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Baby d'amour (16); 14.30.
Love couch (16); 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraal 30, tel. 01718-74075):
Twins (12); 19.00, 21.15. zo. ook
14.45. Junglebook (al); za. wo.
14.45. CITY THEATER II: Stormy
monday (al); 19.00. 21.15. za. zo.
wo. ook 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354):Twins (al); do. t/m
zo. 19.00. 21.15. za. zo. wo. 15.45.
Gorilla's in de mist (al); do. t/m zo.
19.00. ma. t/m wo 20.15. za. zo.
wo. 15.45. Au revoir les enfants
(16); 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Mijn vader woont in Rio; za. zo.
wo. 14.00. Jungle book; za. zo. wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Twins (al); vr. za. zo
20.00. Jan Rap en zijn maat (12);
ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
My little pony. za. zo. wo. 14.00
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): My stepmother is an
alien (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
2 Sweet hearts dance (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21 30. ASTA 3 Working
girl (16); 14.0, 18.45. 21.30. zo.
13.15. 16.00. 18.45, 21.30.» BABY
LON 1 (naast Den Haag Centraal
tel. 471656): Dangerous liaisons
(al); 14.30. 17.00. 19.15. 21.45.
BABYLON 2: The moderns (al);
14.30. 16.45. 19.00. 21.30. BA
BYLON 3: Mississippi burning
(12); 14.30. 16.45, 19.00. 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Tequila sunrise (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 2:
Her alibi (al); 14,00. 18.45. 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21 30.
CINEAC 3: Twins (al); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Rain man (al); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 2:
The naked gun (al); 14.00. 18.45.
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45.
21.30. METROPOLE 3: A cry in
the dark (al); 14.00. 18.45. 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 4 Another woman
(al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di.
ook 14.00. METROPOLE 5: The
bear (al); 14.00, 18.45, 21.30 zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE-
ON 1 (Herengracht 13, tel. 462400):
The naked gun (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: A fish called
Wanda (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: De pop (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: De naakte
waarheid (16); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Kangaroo: 19.30, 21.45.
zo. ook 14.15. STUDIO 2: La lectri-
ce 19.15, 21.30. zo. ook 14 15.
STUDIO 3: The guests of Hotel
Astoria; 19.15, 21.45. zo. ook
14.00. HAAGS FILMHUIS. Zaal
1: Komitas; 19.30. Manchurian
candidate; 21.45. Zaal 2: De op
gang; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30,
21.45. On golden pond, do. Klute;
vr Peppermint frieden; za. The
bells of St. Mary's, zo Viaggio in
Italia; ma. Blue velvet; di. Venom;
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 Tequila sunrise; (16);
za. 00.15. CINEAC 2 Her alibi
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Hell-
bound: hellraiser 2 (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00 METROPOLE 4: Who fra
med Roger Rabbit; za. wo. 14.00.
zo. 13.15. 16.00.
MAASTRICHT Limburg is volstrekt ontevreden
over de rijksmiddelen die deze provincie ontvangt voor
bevordering van kunst en cultuur. Dit zei de gedepu
teerde voor cultuur, drs. G. Kockelkorn, in Maastricht
tijdens de daar gehouden „Dag van de Limburgse cul
tuur".
Vergeleken met de Randstad wordt Limburg erg onderbedeeld.
Het zuiden (Limburg en Noord-Brabant) krijgt nog niet de helft
van wat het qua inwoners toekomt. Tegenover een bevolkings
aandeel van 23,5 procent staat slechts 10,8 procent van de geld
middelen voor cultuur. De Randstad daarentegen krijgt met bij
na 60 procent op een bevolkingspercentage van 45,5 veel te veel,
aldus Kockelkorn. Het oosten krijgt iets te weinig en het noor
den ongeveer waar het recht op heeft.
Hij deed een dringend beroep op de komende regering en het
nieuwe parlement om aan deze hoogst onbevredigende situatie
snel een eind te maken. Internationaal gezien raakt Nedeland op
kunstgebied achter. Dit land gedraagt zich krenterig. Tegen het
cultureel geweld van bij voorbeeld Frankrijk en de Bondsrepu
bliek Duitsland kan Nederland niet opboksen.
De in Limburg aanwezige kunstinstellingen eisen op korte ter
mijn de realisatie van een multidisciplinaire theaterwerkplaats
en een eigen opera voorziening voor Zuid-Nederland.
DEN HAAG Poppen
theater voor volwassenen
is vrij zeldzaam. Poppen
spel wordt meestal met
een geassocieerd met kin
dertheater. Maar de Au
straliër Neville Tranter
maakt al jarenlang pop
pentheater voor volwas
senen. En met succes. Vo
rige week nog ontving
Tranter de hoogste prijs
op het Internationaal Fes
tival voor Figurentheater
in Erlangen.
Tranter trekt volle zalen met
zijn poppenspel. Hij heeft in-
middels een vast publiek op
gebouwd en toert met zijn
voorstellingen door heel Eu
ropa. Een licht Engels accent
verraadt Tranters afkomst,
ook op het toneel. Het is zelfs
te bespeuren in de hoge of
lage stemmetjes waarmee hij
zijn poppen laat spreken. „Het
klimaat is hier beter dan in
Australië, daarom ben ik hier
naartoe gekomen", zegt de
poppenspeler na afloop van
een voorstelling van zijn
nieuwste produktie 'Kamer 5'
in Leiden. „Maar nu bedoel ik
natuurlijk het culturele kli
maat".
Tranter volgde een drama-op-
leiding in Queensland in Au
stralië. Daar kwam hij in con
tact met het 'Billbar Puppet
Theatre' van Bill en Barbara
Turnbull. „Vanaf dat moment
raakte ik 'gefascineerd door
het poppentheater", zegt
Tranter. „Want poppenspel
was een combinatie van al
mijn voorliefdes: dingen ma
ken met mijn handen en thea
ter. Ik ben met mijn drama-
opleiding gestopt en ben als
leerling bij dat gezelschap
gaan werken. Ik ontdekte dat
ik met mijn handen vrij een
voudig emoties kan uitdruk
ken in een pop.
Ik heb twee jaar bij dat thea
ter gewerkt. We speelden
voor kinderen en maakten
onze poppen zelf. We gingen
op toernee, vaak naar school-
STUFFED PUPPET THEATRE WINT PRIJS OP FESTIVAL
Neville Tranter in De Zeven
Hoofdzonden, een van de pro
ducties van zijn Stuffed Pup
pet Theatre. foto: pr
tjes midden in de bushbush.
Na die twee jaar heb ik een
jaar bij een theatergroep in
Melbourne gewerkt en daarna
heb ik samen met twee colle
ga's het „Stuffed Puppet The
atre" opgericht".
„We maakten poppentheater
voor volwassenen en dat
moest ook al blijken uit de
naam van de groep, want
stuffed is een dubbelzinnig
woord. In Nederland weet bij
na niemand dat, maar een en
kele keer herkent iemand het
toch. Poppentheater voor vol
wassenen vind ik ontzettend
fascinerend. Het stimuleert
me meer, denk ik. Misschien
omdat de meeste volwassenen
denken dat poppentheater
uitsluitend voor kinderen is.
Daar wil ik tegen vechten".
Fools
Tranter kwam voor het eerst
in Nederland met een grote
Australische gelegenheidsfor
matie voor het 'Festival of
Fools' van 1978. Na een Euro
pese toernee van zes maan
den, keerden alle spelers te
rug naar Australië, behalve
Tranter. Hij vestigde zich met
zijn „Stuffed Puppet Theatre"
in Amsterdam.
Tranter: „Ik kwam naar het
'Festival of Fools' toen dat op
het hoogtepunt was. De sfeer
was toen geweldig en later is
het alleen maar bergafwaarts
gegaan. Maar ik had hier toen
al een beetje mijn draai ge
vonden. Als je in Australië zit
moet je enorm lange afstan
den reizen als je toernees
maakt. Of je werkt een jaar
lang in dezelfde plaats. De
manier waarop je hier kan
werken bevalt me beter. Maar
eens in de drie a vier jaar ga
ik terug voor een lange va
kantie. Ik mis de ruimte in
dat land en ik heb het echt
nodig om daar af en toe te
Tijdens zijn eerste jaren in
Nederland werkte Tranter
nog samen met zijn twee Au
stralische collega's van het
'Stuffed Puppet Theatre' en
later met twee Nederlandse
studenten. Vanaf 1981 treedt
hij solo op. Tranter: „Mijn
eerste shows in Nederland be
stonden uit korte, cabareteske
sketches. Die optredens wa
ren een goede leerschool,
want je moet onmiddellijk de
aandacht van je publiek trek
ken en dan moet je in een
paar minuten je verhaal
kwijt. Ik had eerst nog veel
moeite met de taal, dus deed
ik ook veel mime en soms nog
wat in het Engels. Misschien
ga ik later nog wel eens met
andere acteurs samenwerken,
maar het voordeel van een so
locarrière is dat je dan echt de
gelegenheid hebt precies te
doen wat je zelf wil".
Solo
Tot nu toe heeft Tranter vijf
soloprogramma's gemaakt. Hij
speelt ze nog alle vijf. „Dat
ligt eraan waar ik kom. Er zit
een opbouw in mijn optredens
en als ik ergens voor het eerst
kom, speel ik mijn eerste
voorstelling. Vaak speel ik
een combinatie van shows.
'Studies in Phantasy' en 'De
Zeven Hoofdzonden', mijn
eerste twee programma's,
kunnen goed achter elkaar
worden gespeeld en de combi
natie 'Manipulator' en 'Un
derdog' is ook geschikt. Die
twee stukken speel ik zater
dag in Amersfoort. Ik speel
dus alles door elkaar en als ik
in het buitenland speel doe ik
de stukken in het Engels, dus
eigenlijk heb ik tien verschil
lende stukken in mijn hoofd
zitten".
'De Zeven Hoofdzonden' is
een bewerking van een scène
uit het Faust verhaal van
Marlowe uit 1589. Tranter
vertolkte in dat stuk de rol
van Mephisto, de zeven
hoofdzonden en doctor Faust
waren poppen. Tranter: „Na
de zomer ga ik met regisseur
Frans Weisz een TV film ma
ken van dat stuk voor de
KRO. Voor sommige figuren,
die in het theaterstuk een pop
zijn, nemen we in de TV-film
een acteur. Maar welke ac
teurs dat worden is nog niet
bekend".
„Ik doe alles zelf, behalve de
techniek en het ontwerpen
van de decors. En ik heb een
manager die alle boekingen
regelt en deen maandenlang
in mijn hoofd. Ik repeteer
praktisch niet, maar als de
stukken af zijn blijf ik er
vaak nog maandenlang aan
sleutelen. Over ,The Manipu
lator' heb ik heel lang gedaan.
Pas bij de negende versie was
ik tevreden over het stuk.
Daar is een jaar overheen ge-
„Ik speel in verschillende cir
cuits. In jongerencentra, op
festivals en in theaters. Ik heb
ook schoolvoorstellingen ge
daan maar daar ben ik mee
gestopt. Ik had meer de in
druk dat ik daar als docent
stond en dat die kinderen te
gen hun zin naar mijn 'lesje'
waren gekomen. In plaats van
kinderen enthousiast te krij
gen voor het theater, jaag je
ze op zo'n manier gewoon
weg. Sommige scholen geven
die voorstellingen 's avonds
en op vrijwillige basis. Alleen
dan wil ik nog wel voor scho
len optreden".
CONNIE VERTEGAAL
Norman eredoctor
Operazangeres Jessye Norman glimlacht breeduit nadat haar in
de Amerikaanse Universiteit van Parijs een eredoctoraat is toe
gekend. Norman, die wordt beschouwd als een van de beste
operavertolksters van deze tijd, is momenteel in Parijs voor en
kele optredens. foto ap
Indiana Jones slaat records
LOS ANGELES De laatste aflevering van de filmserie rond
de avontuurlijke archeoloog Indiana Jones breekt in Amerika
alle records in de bioscopen. In de eerste week na de premiere
heeft de film al meer dan 100 miljoen gulden opgebracht De
film is de eerste die op één dag twintig miljoen gulden opbracht.
De rolprent is zelfs zo'n succes dat in het afgelopen weekeinde
meer dan de helft van de mensen die in de Verenigde Staten en
Canada naar de bioscoop gingen een kaartje kochten voor „The
Last Crusade". Die is net als ziin voorganger en het eerste avon
tuur uit de cyclus, „Raiders of the Lost Ark" opnieuw geregis
seerd door Steven Spielberg en geproduceerd door George Lucas
en kent naast hoofdrolspeler Ford de Brit Sean Connery als be
kendste vertolker.
Limburg tast
in buidel
voor
Bonnefanten-
museum
MAASTRICHT Het
Bonnefantenmuseum in
Maastricht, dat twee jaar
geleden door de provincie
werd overgenomen, krijgt
op korte termijn de be
schikking over een nieuw
gebouw. De huidige huis
vesting in twee verdiepin
gen van een winkelpand
voldoet niet. Voor de
nieuwbouw stelt de pro
vincie geheel uit eigen
middelen veertig miljoen
gulden beschikbaar.
De commissaris van de konin
gin in Limburg dr. J. Kremers
kondigde een provinciaal mu
seum van internationale allure
aan, daar „voor middelmatig
heid in Limburg geen plaats
meer is". Het voorstel voor de
nieuwbouw, vermoedelijk in
het stadsdeel Wyck, zal naar
zijn stellige verwachting door
Provinciale Staten worden
goedgekeurd. Dat geldt ook
voor het voorstel om jaarlijks
structureel vijf ton beschik
baar te stellen voor aankopen.
Museumdirecteur Alexander
van Grevenstein prees het
Limburgs provinciaal bestuur
om het genomen initiatief, dat
„niet eng, maar groothartig is
en in de culturele sector zelfs
bijzonder zeldzaam".
Niet onredelijk
Vergeleken met andere musea
in Nederland noemde hij een
aankoopbedrag van vijf ton
per jaar niet onredelijk. Het
accent komt duidelijk te liggen
op moderne hedendaagse
kunst. Het Bonnefantenmu
seum noteerde vorig jaar
72.000 bezoekers.