Enrico Pace winnaar Lisztconcours 1989 WIBISOERJADI: „FINALE ALS EINDPUNT' Radio-orkest gast in de Philipszaal Mercedes Sosa zingt vanuit het hart 'öfUNST Cctflóc Souoont MAANDAG 29 MEI 1989 PAGINA 7 li M Bataafs Symfonie Orkest (BSO) Kian Pin Hiu m.m.v. Daniël 'ayenberg, piano, met werken van ,7/]pydn, Beethoven en Schumann, Di- «Mentia, gisteren. \m en wisne renmien hit mum en snen6en jentin ereneens or oe Hoosre nen we met, die gangsters kennen we nieten daartussenin zit lolli Poppi en al die andere kindertjes. Oie ouders moeten doodsbang zijn Dal is kras. [en bende gangsters die Jerom en ik zul-] len op speurtocht gaan.Gaan jullie nu maar naar huis I Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Na ked gun (al); 18.30. 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 20.30. Jungle- book (al); wo. 14.00. EUROCI NEMA III: My stepmother is an alien (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Go rillas in the mist (12); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15. Tequila sunrise (al); Her alibi (al); My stepmother is an alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00, 21.15. ma. dl. 14.30. Lady en de vagebond (al); wo. 14.30. «TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Jonge meisjes voor het grijpen (16); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Twins (12); 19.00, 21.15. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Gorillas in the mist (al); 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354):Twins (al); wo. 15.45. The Bear (al); ma. t/m wo. 20.15. Madame Sousaezka; ma t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rio; wo. 14.00. Avontuur met een staar tje; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Twins (al); ma. t/ m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN My little pony; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Trouble in paradise (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Working girl (16); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Dangerous liaisons (al); 14.30, 17.00. 19.15, 21.45. BABYLON 2: Mississippi Bur ning (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Dear america letters home from Viet nam (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Tequila sunrise (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 2: Her alibi (al): 14.00, 18-45, 21.30. CINEAC 3: Twins (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 3: A cry in the dark (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 4: Another woman (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: The bear (al); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): The naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: A fish called Wanda (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: De pop (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Bat 21 (16); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): La lec- trice (16); 19.30, 21.45. ma. ook 14.15. STUDIO 2: Thou shalt not kill (16); 19.15, 21.30. STUDIO 3: "Loos" (16); 19.15, 21.45. SKANDIA deelte vernieuwd had. En deze nieuwe nummers, waarin een zekere toenemende Europese invloed merkbaar was, mis stonden niet tussen het oudere werk dat ze ook liet horen. Of het nu om nieuw of ouder werk gaat, de thematiek van de liederen blijft dezelfde. Ze behandelen een aantal onder werpen uit het dagelijkse le ven als de liefde, het leed, de ballingschap, de onderdruk king, het verlangen naar vrij heid en de hoop op de over winning van de vrijheid, de democratie over het onrecht. Zij richt zich daarbij vooral op het eigen continent, waar de situatie in vele landen nog al tijd erg beroerd en gespannen is. Ze maakt daarbij gebruik van teksten van belangrijke Latijnsamerikaanse dichters. Daarmee heeft zij zich tal van bijnamen verworven als 'de Stem van Latijns-Amerika', 'La Mama', 'La Negra' (de zwarte parel). De Spaanse taal waarin zij haar liederen gloedvol brengt, vormt geen enkele belemme ring' wanneer je de taal niet goed machtig bent. Ook zon der kennis van die taal word je wel door haar gegrepen. Ze heeft een dwingende stem, of ze nu hard of zacht zingt dat is om het even. Je voelt dat er van haar muziek een directe kracht uitgaat. Ondanks haar toch vrij lage stem heeft zij toch rijke vocale mogelijkhe den. Ze zingt bijvoorbeeld moeiteloos, zonder enig merk bare overgang van een heel zacht naar een flink volume. beter dan voorheen, aan kracht door de bewegingen die ze, hoe minimaal ze soms ook zijn, bij het zingen maakt. Dat is zelfs zo wanneer ze alleen maar zit en zichzelf al dan niet op de trom begeleidt. Wanneer ze echter gaat staan en een energieke dansgang over het podium aflegt, zoals ze nogal eens deed, gaat er keer op keer een golf van enthousias me door de zaal. Het was dan ook niet verbazend dat ook ditmaal het afscheid aan het eind van het concert weer zo moeilijk viel. De toegift waar bij het publiek bleef staan om mee te zingen en mee te klap pen was een mooi besluit van de avond en de hele Chanson- week. PETER VAN VEEN lernieuwde KunstRai trekt [8.000 bezoekers JSTERDAM De vernieuwde KunstRai heeft met een be- (jkersaantal van 18.376 evenveel belangstelling getrokken als he? vorige vier keer. Initiatiefnemer en organisator W. van •impen toonde zich daar zondag na afloop van de beurs toch 'reden over. „Vooral de eerste twee dagen was het tropisch irm en dat heeft bij elke beurs nu eenmaal invloed op het be- ïkersaantal. Daar kan geen organisatie tegenop,' aldus Van •impen. De KunstRai begon afgelopen woensdag en had een lere opzet dan vorige jaren omdat er ook galeriehouders wa- uitgenodigd die zijn gespecialiseerd in sieradenkunst, meu- :unst, glaskunst en keramiek. De internationale galeriebeurs ;loeg mede door de drie speciale exposities dit keer twee hal- 1 van het Rai-complex. Er werd verwacht dat daardoor meer i^Xzoekers zouden komen dan de jaarlijkse 18.000. Uit de voorlo- resultaten van de bezoekersenqüete is overigens gebleken veel belangstellenden voor het eerst naar de KunstRai kwa- in. Dat steunt Van Krimpen in de overtuiging dat ook vol- jaar voor dezelfde» brede opzet moet worden gekozen. Bijna kwart miljoen mensen naar Malevieh AMSTERDAM De tentoonstelling van Kazimir Malevieh in het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft sinds de opening op 4 maart in totaal 240.000 bezoekers ge trokken. De expositie van de Russische avantgardist is giste ren afgesloten. Er was op 200.000 belangstel lenden gerekend. Dr. G.J. Verwers directeur Museum van Oudheden DEN HAAG Dr. G.J. Verwers is per 1 mei benoemd tot directeur van het Rijksmuseum van Oudheden in Lei den. Sinds 1983 is hij als adjunct-directeur en conservator van de afdeling Nederlandse prehistorie reeds aan het RMO verbonden. Voordien werkte hij gedurende twintig jaar bij het instituut voor prehistorie van de rijksuniversi teit Leiden. Tevens werd hij in 1978 benoemd tot buiten gewoon hoogleraar in de prehistorie aan de rijksuniversi teit Utrecht, een functie die hij binnenkort neer zal leg gen. Verwers verdiende zijn sporen op het museale vlak onder meer als lid van de adviescommissie van het Bon- nefantenmuseum te Maastricht, als vice-voorzitter van de Federatie van musea in Zuid-Holland, als vice-voorzitter van de Rijkscommissie voor het oudheidkundig bodemon derzoek en als adjunct-directeur van het RMO. Verwers volgt prof.dr. H.D. Schneider op, die het RMO tien jaar heeft geleid. Schneider treedt terug als directeur om zich weer volledig te kunnen wijden aan de Egyptologie. Wibo van de Linde weer terug op buis HILVERSUM Wibo van de Linde, voormalig directeur radio en televisie van de AVRO, zal in het nieuwe winterseizoen en nieuw televisiepro gramma bij de AVRO gaan presente ren. Het programma richt zich op de politieke ontwikkelingen in het Eu ropa rond 1992. Het komt in de plaats van het nu nog door Marijn de Ko ning gepresenteerde politieke pro gramma „Rond het Binnenhof", dat geheel zal verdwijnen. Van de Linde zal worden bijgestaan door oud-ten niskampioene Marcella Mesker. Van de Linde, ooit het gezicht van Avro's Televizier Magazine, legde vorig jaar zijn functie als hoofd radio en tv van de AVRO neer, omdat hij weer graag zelf programma's wilde gaan maken. Zakelijk directeur voor Concertgebouworkest AMSTERDAM Het bestuur van het Koninklijk Concertgebouworkest heeft met ingang van 1 september ir. C.J. Hagenbeek benoemd tot zakelijk directeur van het orkest. De nieuwe directeur is nog tot 1 augustus lid van de hoofddirectie van het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) in Hilversum, zo heeft het bestuur be kendgemaakt. Drs. H.J. van Royen blijft directeur, maar zal de artistieke taken voor zijn rekening nemen. De uitbreiding van de directie wordt door het bestuur gezien „als een belangrijke stap naar een managementsstructuur die is aangepast aan de behoeften van het Koninklijk Concertgebouworkest". rpniël Wayenberg. foto: pr ataafs ymfonie )rkest speelt iet zuiver la twee weken als jurylid van it Franz Liszt Concours te ibben gefunctioneerd, was /^gTaniël Wayenberg gistermid- |ig solist in het eerste piano- meert van Beethoven. Het itaafs Symfonie Orkest (in jgpl21 voor personeelsleden van, e BPM werd opgericht, tegen- Joordig een onafhankelijk mateur-orkest) was samen Wayenberg en zijn con certvleugel op het podium van s Jiligentia gepropt. - ,fe boel paste er maar net op. Wayenberg kon met zijn spran- in komen. Doordat hij het ando tamelijk vlot inzette itstonden er wat problemen het samenspel met orkest, irtuoze loopjes van de pianist rgènjerden door de orkestleden ^nmerkelijk minder virtuoos •antwoord en Wayenbergs irzandi waren relatief harder m die van het orkest. Een :eemde gewaarwording. lerder stonden nog twee stuk- van het IJzeren Repertoire het programma, namelijk de 14-de symfonie van Haydn Leidén van zijn „London" symfo- en Schumanns symfonie drie (de „Rheini- :he").Je zou denken dat dit rièniilatste werk te hoog is gegre- \»ooren voor een amateur-orkest, ao&ar het BSO kon aardig met gse muziek overweg. De fhoonheid van de symfonieën an Schumann zit in de details nforih in de gloed van hun roman- kindjsche karakter. Juist dit ka- "Jikter werd in de uitvoering BSO benadrukt. Hiu, een voormalige iolist uit het Concertgebouw- Jkest, heeft een ruime erva- met het dirigeren van ka- herorkesten. Het BSO mag blij met hem. Vol overgave en ng Wiet duidelijke gebaren wist hij klac et je orkestleden in goede ba- en te leiden. In Haydns sym- ,g 'vi inie was Kian Pin Hju de ster: ij wekte enthousiasme bij de ELEFhusici op en zorgde ervoor dat 1®-° Ie inzetten gelijk waren. Ook IS' :1de hij de rusten nauwkeurig it zodat de spanning niet ver- •en ging. !n groot t bezwaar van het ihcert van gistermiddag was it het orkest in geen van de akken helemaal zuiver stond. J en toe werden de grenzen tn het acceptabele overschre- :n. Het is te hopen dat het 30 in de toekomst meer aan- icht gaat besteden aan het livere samenspel. ARTHUR VAN DER DRIFT DEN HAAG Wibi Soerjadi, de 19-jarige pia nist uit Berkel en Roden rijs kan nog steeds niet goed geloven dat hij derde werd op het zware Franz Liszt pianoconcours zater dagavond. Overtuigend eerste werd de Italiaan Enrico Pace, tweede de Rus Alexej Orlowetzkij. Wibi, nog steeds van enthou siasme struikelend over zijri woorden: „Ik dacht eerst, na de voorronden, gö, ik zit in de finale, dat is een eindpunt, daar moet ik het beste van zien te maken. Ik voelde me heel tevreden. Alleen later, toen bleek dat er nogal wat ja loerse mensen waren, werd het evën minder leuk. Toen ze zeiden, nou Wibi, je hebt goed gespeeld hoor, voor je leeftijd. Of: het was goed hoor, maar niet diep genoeg. Terwijl ik nog nooit zo diep heb ge speeld". Terugblikkend op de afgelo pen dagen: „Ik heb tijdens de voorronden gespeeld vanuit romantische stukken, terwijl anderen juist snel en hard speelden. Maar, dacht ik, het vuurwerk komt later wel en dat was ook zo; toen pas heb ik een snaar stukgeslagen, even voor de helft van de sonate in b. Het was de dis-snaar, die in dat stuk juist zo veel voor komt. Maar ik had er nog twee over en omdat ook de e- en de fis-snaar het niet deden, moest ik echt anders gaan spelen, zo dat het einde zelfs heel ge heimzinnig werd. Ik had ge woon te veel energie en ik kon dat te veel aan energie lekker in die kapotte dis-snaar stop pen, me er helemaal op con centreren. Dat zagen de men sen ook, die zeiden dat m'n ogen zo raar stonden. En dat was misschien ook wel zo; ik zat me helemaal op die dis te concentreren, heel gek". Dat het een zwaar concours moet zijn geweest, is Wibi Soerjadi ontgaan. „Nou ja, ik heb wel gemerkt dat de ande ren zo zenuwachtig waren, die het hadden over een langzame marteling. En dat ze nog nooit zo iets hadden meegemaakt. Heel gek, maar ik had geen last van zenuwen, ik weet ook niet waarom. Alleen bij die dis-snaar, toen had ik een gek gevoel, bij die toets. Omdat ik me ook steeds moest afvragen, of ik 'm moest weglaten of niet. En als ik 'm niet wegliet, hoorde ik steeds een vreemde tik. En dat kan niet, natuur lijk, tijdens een concours en helemaal niet naar het einde toe, toen het dus steeds ge heimzinniger werd en ik steeds overmoediger". Prijs De derde plaats levert Wibi ook een bedrag van tiendui zend gulden op, waarvoor de jeugdige pianist nog geen be stemming heeft. „Ik denk dat ik dat geld ga gebruiken als ik concerten in het buitenland moet geven; voor onkosten en zo. Of als ik bij iemand verder ga studeren. Ja, natuurlijk heb ik m'n ouders nog, maar ik ben ook graag onafhankelijk. Ik weet nog niet. Overigens is het geld ook niet het belang rijkste. Ik hoop door die derde plaats concerten te krijgen. En wat het allermooiste is, dat ik voor concerten altijd kan re kenen op een Bösendorfer, die helemaal aan mijn handen is aangepast. Op die vleugel, de mooiste die er bestaat, ben ik verliefd geworden. Daar hoop ik veel concerten op te kun nen geven". Voorlopig kan Wibi even ver der, niet nog twee concoursen in het vooruitzicht. „Ik weet niet of ik er goed aan doe over twee jaar nog eens mee te doen aan dit Lisztconcours. Straks komt ook dat Chopin- concours dat ik heel leuk vind, volgend jaar geloof ik en het Elisabethconcours. Ik weet niet precies wanneer dat is, maar ik wil er wel aan mee doen". Aldus de jongste pianist en enige Nederlandse deelne mer aan het Lisztconcours in Utrecht. Enrico Pace De Italiaanse pianist Enrico Pace, tweeëntwintig jaar, die het Internationale Franz Liszt pianoconcours 1989 won, krijgt een bedrag van 25.000 gulden alsmede een reeks van engage menten. Pace beschikt over een uitstekende, virtuoze tech niek, die zijn spel toch niet overheerst. Hij doet zich in en buiten de concertzaal voor als een clown, aan de vleugel doet hij karikaturaal aan, maar wat hij te luisteren geeft, is van ab solute topklasse. En na zijn uitvoering van de Totentanz voor piano en orkest, werd duidelijk dat hij het hele con cours ging winnen. De tweede prijs ging naar de veel oudere Rus Alexej Orlo wetzkij die over een zeer per soonlijke, hoogst muzikale be nadering beschikt en een keu ze met Pace moeilijk maakte. Orlowetzkij speelde veer krachtiger en stabieler dan Pace, die nogal wat nootjes miste, maar uiteindelijk dich ter bij de sfeer van Liszt bleef dan zijn Russische collega. De vierde, vijfde en zesde prijs gingen respectievelijk naar Cesar Gustavo la Cruz (Peru), Satomi Akimoto (Japan) en Philip Smith (Groot-Brittan- nië). Doodmoe Martijn van den Hoek, die de vorige keer het Lisztconcours won, herinnert zich: „Ik vond het een heerlijke, ook fysiek diep bevredigende ervaring Liszt te spelen, maar op een bepaald moment werd ik er doodmoe van. Zo vreselijk veel noten. Via Haydn en Mo- Wibi Soerjadi, derde plaats in Lisztconcours: „Het vuurwerk kwam later wel". foto: pers unie zart ben ik erachter gekomen, dat de waarheid vaak ook met drie noten te zeggen is". Het concours dat in Muziek centrum Vredenburg in Utrecht is gehouden, begon op 12 mei. De twee finale-avon den op 26 en 27 mei zijn recht streeks door de radio en de te levisie uitgezonden. De prijzen werden uitgereikt door de Commissaris van de Koningin in Utrecht, jhr. drs. P.A.C. Beelaerts van Blokland. Pace is ook de winnaar van de Persprijs geworden. Een pers- jury bestaande uit twaalf mu- ziekjournalisten kende hem de prijs ter waarde van 5.000 gul den toe. Het volgende Liszt-concours zal over twee jaar en niet over drie jaar plaatsvinden. De voorzitter van de Stichting Liszt Concours, Eug. J.R.M. de By, maakte zaterdagavond be kend dat het niveau en de re putatie van de wedstrijd als mede de belangstelling van de muziek van Liszt onder jonge pianisten tot dit besluit hebben geleid. FRITS BROMBERG Radio Symfonie Orkest onder leiding van de Roemeen Horia Andreeacu in werken van Smetana en Kalliwoda. Solist de hoboïst Frank van Koten. Za terdagavond. Dr. Anton Philipszaal, Den Haag. Op uitnodiging van het Residentie Orkest speelde zaterdagavond in een goed bezette Philipszaal het Radio Symfonieorkest. Het eer ste programmagedeelte was snel voorbij, na Smetana's ouverture „De verkochte bruid" en het hoboconcertje van de Tsjech Kalliwo da stond het publiek alweer na een half uurtje aan de koffie. Na de pauze vier delen uit de zesdelige cyclus „Mijn vaderland", ook van Smetana. Een ongecompliceerd programma. De Roemeense dirigent Horia Andreescu maakte problemen daar waar zij in deze muziek niet voorkomen. Hij is een druk baasje die in „Mijn vaderland" flink wat energie stak, maar het klinkend re sultaat was dat uit dik (Boheems) hout planken werden gesneden. Andreescuj, dirigent van de Staatsphilharmonie Ploieti, heeft onge twijfeld gevoel voor sfeer zolang sprake is van lyriek, maar hij verliest het oor voor proporties als het aankomt op het opbouwen van crescendi, verfijning, afwerking en ritmiek. Het is alles nogal grof en de muziek krijgt geen tijd om te „ademen". De hoog verhe ven paukenist overstemde menigmaal zoals in de ouverture „De verkochte bruid", in de programmatoelichting „verkwanselde" bruid geheten. Hoboïst Frank van Koten, sinds 1971 aan het Radio Filharmonisch Orkest verbonden, was op deze avond solist in het virtuoze concer tje van Kalliwoda. Van Koten heeft zo langzamerhand zijn sporen wel verdiend, ook in deze vertolking bewees hij dat geen muzikale of technische golf hem te hoog gaat. Het publiek toonde zich met dit glansrijke spel uitermate ingenomen. ADRIAAN HAGER >USKE EN WISKE DE SPEELGOEDSPIEGEL Jk denk dat die ouders ran niets weten. Het zijn allemaal kinderen ran ouders die alle twee gaan werken ra" 27 r Met het concert van de Argen tijnse zangeres Mercedes Sosa werd de inmiddels vierde afle vering van de Leidse Chan- sonweek besloten. Terugblik kend gaf de directeur van de Leidse Schouwburg, Frans Boelen, blijk van zijn tevre denheid: „Deze Chansonweek is zonder meer geslaagd te noemen. Des te meer als je be denkt dat we vrijwel tot op het laatste moment nog bezig zijn geweest met de invulling van de avonden. Nog maar enkele weken voor het festival plaats zou hebben, werden we bij voorbeeld geconfronteerd met een afzegging van de Italiaan se zangeres Milva. Daarbij is het ook heel opmerkelijk dat we elke avond, ondanks het uitzonderlijk warme weer, meer dan 400 bezoekers heb ben getrokken." Als hij kort de verschillende artiesten nog eens langs gaat, merkt hij op: „Leoni Jansen op de eerste avond met Rory Block dat zag ik echt zitten en dat is ook uitgekomen. Leoni Jansen kan ongelooflijk veel met haar stem, ze zou alleen eens echt volledig voor dit vak moeten kiezen. Rory Block be schouw ik momenteel als de grootste blueszangeres in de wereld, dus haar wilde ik er beslist bij hebben. Dan met het drieluik hebben we de pech gehad dat Jeanne Bichevskaya te kampen had met een ver koudheid". Dat zal dan ook de reden geweest zijn dat ze zich tijdens het concert pas in de laatste nummers echt durfde te geven. „En Tina Selini", vervolgt Boelen, "was inder daad wat te commercieel. Zij heeft wel een uitstekende stem en zou eens aan een echt re pertoire moeten gaan werken. Delia Bosiers was al eerder ge weest en die wilde ik nog eens terughebben en ze was weer uitstekend. Maria del Mar Bo- net is nog eens teruggeweest op verzoek van het publiek. De echte topper was uiteraard vanavond, Mercedes Sosa. Léo Ferré behoort tot de groten van het Franse chanson en het is natuurlijk een unieke bele venis geweest hem hier eens zijn anarchistische liederen te, horen zingen. De grootste ver rassing van deze week was voor mij echter het optreden van cabaretier Paul van Vliet." Velen waren het wat het laatste betreft met Boelen eens, maar niet iedereen getui ge onder meer de recensie over Paul van Vliets program ma in deze krant. Dan stelt Frans Boelen vast dat deze aflevering van de Chansonweek er zonder de hulp van vooral de sponsors en de gemeente Leiden nooit was gekomen. Hij kijkt onder tussen al weer vooruit naar volgend jaar wanneer de Leid se Chansonweek zijn lustrum viert. Frans Boelen: „Volgend jaar zou ik graag iets echt groots van de Chansonweek willen maken. Zeker is in elk geval nu al de komst van Ju- liet Gréco, dat zal dan de tweede keer zijn in Leiden. Daarnaast wil ik pogen, en dat is echt een erezaak voor mij, verder allemaal artiesten naar Leiden te halen die nog niet eerder in de Chansonweek hebben gestaan. Verder is een van mijn wensen het organise ren van een heus chansoncon cours. Maar voor de realise ring van die plannen is op nieuw de hulp nodig van de sponsors en de gemeente Lei den. Ik zou vooral graag zien dat de gemeente Leiden eens met een ruimer bedrag over de brug komt. Ik weet dat Lei den geen rijke gemeente is, maar langzamerhand moet zij toch beseffen wat een geweldi ge uitstraling de Leidse Chan sonweek heeft. De afgelopen jaren hebben we een breed pu bliek getrokken, niet alleen van binnen Leiden, maar ook van ver daarbuiten." En dan was er zaterdagavond de zangeres die de Leidse Chansonweek 'mocht afslui ten' en waar velen al de hele week, de andere artiesten ten' spijt, hadden uitgekeken: Mer cedes Sosa. Het moest het hoogtepunt van de week wor den en het werd het hoogte punt. Het was maar liefst de derde maal dat zij in dit kader optrad en gezien de in tegen stelling tot de andere vijf avonden geheel uitverkochte zaal niet zonder reden. Sinds haar eerste optreden in Leiden tijdens de allereerste Chanson week in 1986 geniet zij hier een enorme populariteit. En dat is goed te begrijpen als je haar eens in een concert mee maakt. In dit eerste concert van een tournee van ruim een maand door Europa werd Mercedes Sosa begeleid door een uitstekende groep musici, namelijk gitarist Nicolas Bri- zuela, bassist Oscar Além, slag werker Osvaldo Avena en toetsenist Daniel Spatocco. Ge heel nieuw was de plaats die in een aantal liederen ingeno men werd door de bandoneón, een soort accordeon waarop prachtig gespeeld werd door Walter Rios. De komst van de bandoneón heeft in elk geval een verrijking van haar al af wisselende repertoire ge bracht. Sterk punt van dit concert van Mercedes Sosa was bovendien dat ze haar repertoire vergele ken met voorgaande jaren, na een korte afwezigheid van de bühne, weer voor een flink ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 7