Fuchs blijft bij verkoop schilderijen
ZIT U ER DEZE VAKANTIE WEL
EEN BEETJE BEHOORLIJK BIJ?
Verlies partituren
Maria del Mar Bonet nie
Prins Bernhard Fonds
stelt Museumprijs in
•nj
ONTDEK HET NU BIJ DE RENAULT-DEALER!
bioscopen
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
KUNST
CcidócSooMMit
DONDERDAG 25 MEI 1989 PAGIN
Televisie zonder grenzen mag in Europa
STRAATSBURG Het Europees
Parlement is gisteren ékkoord gegaan
met een richtlijn die Europese televisie
zonder grenzen mogelijk moet maken.
In de richtlijn wordt gesteld dat „voor
zover mogelijk" de helft van de pro
gramma's van Europese makelij moet
zijn. Hoewel het Europees Parlement
dit eigenlijk te weinig vond, ging ze
wel akkoord om deze moeizaam over
eengekomen richtlijn niet in gevaar te
brengen. Bovendien zegde de Europese
commissie toe meer financiële armslag
te willen geven voor Europese audio
visuele produkties.
De gewijzigde richtlijn moet nog wor
den voorgelegd aan de ministers. Als
die ermee instemmen betekent dit dat
in de toekomst geen enkel land buiten
landse uitzendingen kan weren. Ook
niet als die reclame bevatten die speci
fiek op dat land is gericht. Dat bete
kent dat de mediawet moet worden
herzien.
Een groot aantal voornamelijk Franse
kunstenaars en intellectuelen was met
een speciale trein naar Straatsburg ge
reisd om het parlement te bewegen
een dam op te werpen tegen de door
hen gevreesde invasie van goedkope
Amerikaanse produkties. Een motie
van de socialisten om minstens zestig
procent Europese programma's ver
plicht te stellen werd echter verwor
pen. De Amerikaanse regering had
een brief geschreven waarin werd ge-
zeghd dat dergelijke maatregelen de
handelsbetrekkingen zouden schaden.
Veronica en Tros stappen
uit voorzittersoverleg
HILVERSUM Veronica en Tros zullen
niet meer deelnemen aan het al jaren be
staande voorzittersoverleg van de omroepen.
Veronica-voorzitter mr. Bordewijk is het
niet eens met de wijze waarop door zijn col
lega's is gereageerd op de plannen van Ra
dio Télé Véronique en hij is met name ge
belgd over hun gedachte dat er bindingen
zijn tussen Veronica en de genoemde organi
satie. Omdat de andere omroepen de ko
mende samenwerking tussen Tros en TV-10
zien als een aantasting van hun functione
ren in het omroepbestel, heeft ook de Tros
de conclusie getrokken dat een zinvol deel
nemen aan het voorzittersoverleg niet mo
gelijk is. Tros-voorzitter Minderop zei daar
om niet meer te zullen verschijnen.
AMSTERDAM Het Prins Bernhard Fonds heeft een Mu
seumprijs ingesteld. De prijs is bedoeld voor nieuwe, vernieu
wende of opvallende activiteiten, vooral voor het publiek, die
een voorbeeld voor andere musea kunnen zijn. Ook het alge
meen functioneren van het museum wordt beoordeeld. Aan de
prijs is een bedrag van 100.000 gulden Verbonden, bestemd voor
één of meer museumprojecten. De prijs wordt volgend jaar voor
het eerst toegekend, het jaar waarin het fonds zijn vijftigjarig
jubileum viert. Per jaar wordt vastgesteld voor welke groep mu
sea en welk onderdeel van het museale bedrijf de prijs beschik
baar is. Ook de musea die door vrijwilligers worden geleid ko
men ervoor in aanmerking.
Het fonds subsidieert op het terrein van de kunsten en reikt
jaarlijks prijzen uit, onder meer de David Roëll Prijs voor beel
dende kunst, de Charlotte Kohier Prijzen voor jonge kunste
naars, de Martinus Nijhoff Prijs voor vertalingen en de Monu-
mentenprijs.
Koreaan Chung aangezocht
muzikaal leider Opera-Bastl
PARIJS De jonge Koreaanse dirigent Myung-Whun 1
aangezocht voor de functie van muzikaal leider van de L
Opera-Bastille, zo heeft de International Herald Tribun 1
ren gemeld. Medewerkers van de Opera zeiden dat j
voorzitter Pierre Bergé Chungs benoeming donderdag j
een persconferentie officieel bekend zal maken. Eerst
een vergadering van de raad van bestuur plaatsvinden. H
ari van dit jaar stuurde Bergé de Israëlische dirigent Da
renboim de laan uit omdat deze een te hoog salaris had!
gen en een te elitair programma in het nieuwe opera-I
wilde brengen.
Chung is op 22 januari 1965 in Seoul geboren. Het g
greerde in 1971 naar de Verenigde Staten, waar Myunl
en zijn beide zusjes een gedegen muzikale opleiding I
Myung-Whuns oudere zuster Kyung Wha Chung is een!
violiste; zijn jongere zusje Myung Wha Chung is cellij
menteel is Chung gast-dirigent in het Teatro Communar
het Maggio Musicale festival, beide in Florence. j
LEIDEN Tijdens de
forumdiscussie 'Kunst-
management, trend of
noodzaak' heeft de direc
teur van het Haagse Ge
meentemuseum drs. R.H.
Fuchs gezegd dat hij nog
steeds van plan is schil
derijen uit zijn museum
té verkopen om zijn aan
koopbudget te verrui
men. De discussie werd
georganiseerd door drs.
Nana Leigh van de vak
groep kunstgeschiedenis
en archeologie, die daar
aangesteld is als docente
kunstmanagement. Het
nieuwe keuzevak zal in
september voor het eerst
op het programma staan.
Vijf van de negen forumle
den hielden een korte inlei
ding naar aanleiding van
drie vragen. Daarna konden
de overige leden en het pu
bliek hun opmerkingen ma
ken. De vragen waar het om
ging, waren: 1. Hoe houdt
een museum financiële arm
slag terwijl de bijdrage van
de overheid wordt vermin
derd? 2. Wat zijn de doelstel
lingen van het kunstbeleid?
en 3. Wat is de verhouding
tussen artistiek beleid en ma
nagement?
De vragen waren onderver
deeld in verscheidene pun
ten, maar dat bleek geen
waarborg om gestructureerd
van gedachten te wisselen.
Het is een feit dat er de laat
ste tijd meer van musea ver
wacht wordt voor minder
geld, maar op wezenlijke
keuzeproblemen werd nau
welijks ingegaan.
Enig vuurwerk kwam pas in
de discussie door de bijdrage
van Rudi Fuchs. Hij ver
klaarde zich tegen het nieu
we vak. „Kunst gaat om vrij
heid, idealen en fantasie, en
een sollicitant wordt niet
eerder bij mij aangenomen
als hij het keuzevak kunst
management heeft gevolgd.
Misschien wel integendeel",
aldus Fuchs. „Musea staan te
genwoordig vol met compu
ters, en de gesprekken gaan
eerder daarover dan over
Kandinsky. De problemen
kunnen niet door manage
ment worden opgelost. Als ik
een Picasso wil verkopen,
dan is dat een kunsthistori
sche keuze. Die is nodig om
een museum een zekere on
afhankelijkheid te geven. Ik
hoop nog steeds op de moge
lijkheid van verkoop en zal
me daar met alle middelen
voor inzetten".
Andere forumleden vonden
dat het daarbij wel degelijk
om management ging, maar
Fuchs volhardde in zijn stel-
lingname dat zijn keuze een
kwestie van kunst was. In
dat naamgevingsprobleem
liep de discussie langzamer
hand vast.
De vraag waar het ook om
bleek te gaan - hoe gaan we
dat nieuwe vak kunstmana
gement inhoud geven? -
werd gaandeweg meer in de
gesprekken betrokken. Dr.
Willemijn Stokvis was een
van degenen die pleitten
voor een wetenschappelijke,
analytische benadering van
het kunstbedrijf, een soort
kunstsociologie. Het vak
moest zich volgens haar
vooral niet verliezen in de
vraag hoe we de werksters
betalen. Verder was men het
erover eens dat het op zijn
hoogst een aanvulling zou
kunnen zijn van de opleiding
tot kunsthistoricus en daarin
geen prominente plaats
mocht gaan spelen. Er gingen
zelfs stemmen op om het vak
maar helemaal bij bedrijfs
kunde onder te brengen.
Prof. J. Schrofer, directeur
van de Rijksacademie van
Beeldende Kunsten in Am
sterdam, achtte het rampzalig
als er een gespecialiseerde
kunstmanagementopleiding
komt. Prof. dr. H. Van Os,
benoemd directeur van het
Rijksmuseum in Amsterdam,
attendeerde op het gevaar
dat het keuzevak in de vak
groep wordt ingekapseld en
op de noodzaak contact met
het beroepsveld te onderhou
den, want in wezen heeft het
vak geen wetenschappelijke
inhoud.
tvii
Andere managers oordeelden
dat afgestudeerde kunsthisto
rici niet meteen geschikt zijn
voor managementsfuncties.
Op zijn minst is scholing
hiervoor gewenst. Zo ge
waagde J.P. Glerum, oud-di
recteur van een veilinghuis,
van een grote behoefte aan
managers in de branche. Hij
omschreef ze als mensen die
de mogelijkheden scheppen
om een bedrijf of onderne
ming te laten draaien, t
schikte kandidaten zateru
nooit onder de afgestudetf
kunsthistorici, die sollicitL
den, aldus Glerum. MevrtL.
S. Tanja van Kunstzaken t»
de Nederlandse MidcÉ
stands Bank, had een zelj.
ervaring: wij krijgen merjjr;
Hie werkelijk niets kunne
DICK VAN TEYLINQtiev
Heer lijk op vakantie. Lekker weg in eigen
land of buitenland. Lekker weg van
de sleur; zorgeloos genieten van het
vrije, blije leven. En zeker weten datje
goed uitgerust op vakantie gaat.
In een nieuwe Renault bijvoorbeeld, want
elke Renault is kompleet uitgerust
voor komfortabel en zorgeloos rij
plezier.
Kom daarom eerst naar ons. Wij zijn na
melijk al helemaal in de vakantie
stemming en onthalen u op zonnige
aanbiedingen.
DE ZONNIGE AANBIEDINGEN
VAN RENAULT.
Zomerse versies van de Renault 5de
Tonic en de Tiga. Voorzien van vele
extra's, tegen een extra lage prijs.
De Renault 21 Symphonie en de 21
Nevada. Oogstrelende uitvoeringen
van de Sedan en de Break, nu ruim
in de extra's.
Ook de nieuwe Renault 19 staat klaar,
in vele uitvoeringen, om het Zonnige
Zuiden op te zoeken.
SPECIAAL VOOR U-.EEN ZONNIG
CADEAU VAN RENAULT!
Om alvast i n de stemming te komen, heeft
de Renault-dealer een aardigheidje
voor u.
Een leuk adressenboekje in de vorm van
een ligstoel (zolang de voorraad strekt).
Handig bij de hand wanneer u het
thuisfront wilt laten weten dat het wel
goed zit!
Y/ op tedere
/O Renault
RENTE
y^'/ RENAULT
GEEFT JE LEVEN KLEUR
Wanneer u nu een Renault 5 koopt, hoeft u 'm pas over 12 maanden le betalen. Of u kiest vooreen zeer gunstige financiering: ren
van huurkoop Via Renault Financiering. Deze aktie loopt tot en met 17 juni 1989. Aanbetaling 25"». Vraag uw Renault-dealer n
bij 24 maanden. Fina
ir de ftnancienngsvoor
Derde avond van de Leidse Chanson-
week met Maria del Mar Bonet. Leidse
Schouwburg, gisteravond.
Na haar succesvolle Neder
landse première in de Leid
se Chansonweek vorig jaar
kon een terugkeer op het
Leidse podium van de Cata
laanse zangeres Maria del
Mar Bonet niet lang op zich
laten wachten. Op veler
verzoek stond zij er zelfs
gisteravond alweer. Ook
ditmaal vulde zij net als het
jaar daarvoor een hele
avond.
Tijdens haar vorige optreden
zong Maria del Mar Bonet haar
repertoire van blad. Met het oog
daarop had zij een lessenaar
voor zich staan. Daar kon nu
geen sprake van zijn, liet Frans
Boelen, directeur van de Leidse
Schouwburg, in zijn speciale
aankondiging vooraf weten.
Eerder op de dag bij aankomst
op Schiphol was haar koffer met
onder meer de partituren on
vindbaar. Zij moest het nu nood
gedwongen zonder doen. Het
had blijkbaar nog heel wat moei
te gekost haar te kalmeren en
het doorgaan van deze derde
avond zeker te stellen.
Gesteund door zes uitstekende
musici, met een instrumentari
um bestaande uit conga's, vele
gitaren, een banjo, een cello en
een vedel, maakte Maria del Mar
Bonet er een mooie muziek
avond van. Zij leek nauwelijks
gehinderd door het gemis van de
partituren.
Op het eerste gehoor bevatte
haar programma misschien niet
zoveel afwisseling. Nergens
Maria del Mar Bonet.
wordt zij namelijk echtütma
tisch in haar prograrr
blijft vrij introvert,
aankondigingen van hadeen
was dit het geval. Ook j
leiding is duidelijk aan qisen
ze van zingen a
interactie met het publl. W
staat er niet. fs de
Toch krijgt deze chanset g
want dat is zij echt, je B „a
in de ban. Voorwaarde isgd.
je je er enigszins voor t^end
stellen. Met haar Catalaa' we
cós en liederen uit ande g<
den van rondom de Mid. Da
se Zee wist zij toch he
dwongen de aandacht
hele zaal te vangen. De Ipg
deren die zij bracht, zonISË
ver, met warme stem en^®
heel fijn gevoel voor nul
Van de vele Catalaans«T
en andere liederen uitg^
van rondom de MiddL
Zee heeft zij meestal dei d'a
zelf bewerkt. De niet-Céjo Fli
liederen, waaronder A rie
en Griekse, heeft zij vi 9|;
Catalaanse teksten voorjg A"
liederen die gewone on Ar
pen uit het dagelijkse l| 56
onderwerp hebben. Ze d rai
melodie en ritme welee
ken aan de flamenco enj0 Tj'
roepen ze een oosterse S -|8
Dit geldt ook voor de Cd5 Ki
liederen, die ook onmisj m<
Moorse invloeden verra
is natuurlijk ook een gfy
wantschap tussen de Me 0v
ne landen. Uit de door hlö Ex
vertolking gekozen P Ni>
kwam dit nog eens goj
voren. Een sterk voorbe sjf
van vormen de beurten Ce
zwerende en klagende djO Pa
a capella gezongen canc5
deze liederen gaat eenj AJj
derlijke bekoring uit. Iq |n|
dergelijke onbegeleide s Kt
haar tweede toegift en (0 Ni
delijk een afscheidslied,j5
zij zich zeer bescheide cu'
zaam van het pbdium te he
besloot Maria del Mar Ij va
avond. (1s
PETER VAlP
Voor een uitgebreide agenda,
ook voor de komende dagen,
raadplege men ,,UIT", de gra
tis wekelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCI
NEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel.
01720-20800): Naked gun (al); 18.30,
21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook
16.00. EUROCINEMA II: Rain Man (al);
20.30. za. 18.45, 21.30. zo. 16.00,
20.30. Junglebook (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III: My step
mother is an alien (al); 18.45, 21.30.
za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA IV: Gorillas in the
mist (12); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Naked gun (al);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat 39,
tel. 124130): Rain Man (al); 14.30,
18.45, 21.15. Tequila sunrise (al); Her
alibi (al); My stepmother is an alien
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Dangerous
liaisons (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma.
di. 14.30. Lady en de vagebond (al);
za. zo. wo. 14.30. .TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): The Bear (al);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Jonge meisjes voor het grij
pen (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30.
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30, tel. 01718-74075): Twins
(12); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.45. CITY THEATER II: Gorillas in
the mist (al); 19.00, 21.15. zo. ook
14.45. Junglebook (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY tel.
01717-4354):Twins (al); do. t/m zo.
19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45. The
Bear (al); do. t/m zo. 19.00. ma. t/m
wo. 20.15. Madame Sousaezka; do. t/
m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Mijn vader woont in Rio; za. zo. wo.
14.00. Avontuur met een staartje; za.
zo. wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): My stepmother is an alien
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Trou
ble in paradise (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 Working girl (16); 14.0,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30.* BABYLON 1 (naast Den Haag
Centraal tel. 471656): Dangerous liai
sons (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45.
BABYLON 2: Mississippi Burning
(12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BA
BYLON 3: Dear america letters home
from Vietnam (12); 14.30, 16.45, 19.00,
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Tequila sunrise (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Her alibi (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: Twins (al);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Rain man (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The naked|
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15
18.45, 21.30. METROPOLEjT 1
in the dark (al); 14.00, 18.4^^
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3C^"
TROPOLE 4: Another wonp Zo
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. od da
METROPOLE 5: The bi M<
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15 ch
18.45, 21.30. ODEON 1 8 2
gracht 13, tel. 462400): Th< m<
gun (al); 13.45, 18.45, 21.30. zè Pr
16.00, 18.45, 21.30. ODEt) Ni
fish called Wanda (al); 13.450 Kr
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45 dii
ODEON 3: De pop (16); mi
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.0(1 F
21.30. ODEON 4: Bat 21 (1€j Fr;
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.01) na
21.30. STUDIO 1 (Kettingstri M<
tel. 656402): La lectrice (16) Pe
21.45. zo. ma. ook 14.15. ST da
Thou shalt not kill (16); 19.1 m<
zo. ook 14.15. STUDIO 3: "Lofe Kc
19.15, 21.45. zo. ook 14.00. dc
FILMHUIS: Zaal 1: Time of i|
20.00. zo. 14.00. A world i
14.00. Zaal 2: Komitas; 19.31
zo. 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.3(5 Eii
vr. 19.30, 22.00. ma. 20.00. f
siege; do. Mutiny on the b£L_
vr Rosa luxemburg; za. jor
apart; zo. Mens uit marmerj|
guerre est finie; di. AmoreU
chia; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
0 N(
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vi
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.0C
TROPOLE 4: Who framed R<
bit; za. wo. 14.00. zo. 13.15,