wal i teilsfilms en |terrendom gaan amen in Cannes \Iathilde Santing tussen gekunsteld en kippevel gouden Strop voor Gerben Hellinga bioscopen Delia Bosiers innemend in onevenwichtig drieluik GIN(JNST QeidóaOowumt WOENSDAG 24 MEI 1989 PAGINA 13 36 voi ;Bv,r; nihn \hi« rel u r ning nder ters STERDAM Een door het Genootschap van Ne- [andstalige Misdaadauteurs aangezochte onafhan- jke jury heeft gisteren De Gouden Strop 1989 toe end aan Gerben Hellinga voor zijn misdaadroman terugkeer van Sid Stefan". Deze jaarlijkse prijs de beste Nederlandstalige misdaadroman bestaat een plastiek en een geldbedrag van 10.001 gulden, jury onder voorzitterschap van Lydia Rood prijst terugkeer van Sid Stefan" als een met vaart ge- even, spannend boek, waarin geen gebeurtenis rbodig is voor de loop van het verhaal. Bovendien rtuigen zelfs de bijfiguren als „levende" personen, linga schreef in de jaren zestig onder het pseudo- Hellinger de Sid Stefan-romans „Dollars", •n" en „Vlammen". De andere kanshebbers de Gouden Strop van dit jaar waren René Appel „Spijt"), Bart Holsters (met „Koude Kunstjes") fomas Ross (met „Donor"). Gerben Hellinga met het bekroonde boek en de Gouden Strop. Van Gogh-team opgeheven EDE Het speciale recherche-bij standsteam dat de diefstal van drie schilderijen van Van Gogh onder zocht is opgeheven. Het Van Gogh- team heeft zich sinds 27 april van dit jaar beziggehouden met het na trekken van 135 telefonische tips, die binnenkwamen na een speciale uitzending van „Opsporing Ver zocht". De tips hebben volgens de politie geen enkel aanknopingspunt opgeleverd dat zou kunnen leiden tot de aanhouding van de kunstdie- ven of het terugkrijgen van de schilderijen. Het onderzoek naar de kunstroof uit het rijksmuseum Kröller Muller wordt nu alleen nog gecoördineerd door enkele leden van de Edese gemeentepolitie. Tekeningen Pieck geroofd uit galerie in Essen ESSEN Uit een galerie in de Belgische grensplaats Essen, net over de grens bij Roosendaal, zijn vijftig tekeningen van Anton Pieck geroofd. Drie litho's lieten de dieven hangen. De originele werken waren voor vier ton verzekerd. De werkelijke waarde ligt veel hoger. De diefstal is vermoedelijk in de nacht van zon dag op maandag gepleegd. Omdat er geen sporen van braak zijn gevonden in de galerie vermoedt de politie dat de dieven zich zondag hebben laten insluiten in het pand of dat ze een valse sleutel hadden. Het alarmsysteem bleek maandag onklaar te zijn gemaakt en twee waakhonden maakten volgens de galeriehoud ster een versufte indruk. De kunstcollectie is eigendom van de kleindochter van de in 1987 overleden Anton Pieck en van twee Rotterdammers. De gestolen werken, waarvan een gedeelte tij dens de expositie in de galerie te koop werd aangeboden, date ren uit Piecks vroege periode. De Amsterdamse Langstraat, het Pierement en het Paraplumannetje zijn er enkele van. S!» Unicui ELTVl iis-Pe11 NNES Wie vernieu- iijid een voornaam argu- vindt bij de beoor- ing van films, zal te- rgesteld zijn in het filmfestival van ines. nieuwend is er weinig :r. In het leven niet, in de Wingast niet. Na de nouvelle va- die overigens net zoveel WlK-vfP a^s mooie films oplever- ODIS zijn er geen duidelijk nieu- filmstromingen geweest, len Huub Bals van het d"^.0,,ifestival Rotterdam toog ^dam-ds verder richting Vuur om nog iets te vinden dat niemand kende. En dat iw en anders niet syno- zate n zijn voor kwaliteit, be- s dat festival telkens weer nieuwend is winnaar 'Sex, and Videotape' van So- aergh evenmin, maar wie aliteit belangrijker vindt am dit jaar in Cannes rede- aan zijn trekken. Onge- de helft van de 22 films Gouden Palm-competitie het aanzien waard. De ite jaren lag de verhouding op drie. In dat opzicht was het een van de betere festivals. Alleen een onverbiddelijke topper in de orde van 'Paris, Texas' of 'Un der the Volcano' ontbrak, zo'n film waar je totaal aangeslagen uitkomt. FOTO: AP en „Black Rain" van Shohei Imamura. In sobere, strakke zwartwit-beelden, die doen denken aan de klassieke Ja panse cinema van Ozu en Ku rosawa, schildert Imamura heel zuiver en consequent het treurige relaas van een Japan se familie, die in Hiroshima getroffen wordt door de zwar te regen, als gevolg van de atoombom. Ze trekken zich met andere vluchtelingen terug op het platteland, maar voelen intui- tief aan dat hun leven nog slechts van korte duur is. Dit besef van een vernietigde toe komst wordt vooral gesymbo liseerd door een jong meisje, dat eigenlijk dolgraag wil trou wen, maar zich realiseert dat een huwelijk geen zin meer heeft. Wanhoop Wanhoop en uitzichtloosheid, als gevolg van een verregaan de eenzaamheid, blijven trou wens toch geliefde thema's. In 'Monsieur Hire' bijvoorbeeld van Patrice Leconte wordt een tot op het bot vereenzaamde man het slachtoffer van een meisje dat hij begluurt. Secuur en ingehouden werkt Leconte naar een spannende climax toe. Eindelijk weer eens een voortreffelijke Franse film. Opvallend was ook dat twee Italiaanse inzendingen exact hetzelfde onderwerp hadden: de opkomst en ondergang van de buurtbioscoop. Na de al eerder besproken 'Splendor' van Ettore Scola kwam de aanzienlijk jongere Giuseppe Tornatore eveneens met een nostalgische terugblik op de Regisseur Sonderberg van „Sex, Lies and Videotapes" met Jane Fonda, die hem de Gouden Palm van het filmfestival Cannes overhandigde. tijd, dat de bioscoop avond na avond volstroomde en als soci ale ontmoetingsplaats fungeer de. In 'Nuovo Cirtema Paradiso' staat een regisseur centraal, die terugijkt op zijn jeugdja ren, toen hij dagelijks naar de bioscoop ging en een speciale band kreeg met de operateur, een mooie rol van Philippe Noiret. Een ontroerende film, die in Cannes uitgroeide tot de lieve lingsfilm van het publiek en van de internationale pers het grootste applaus kreeg. Heel gunstig werd ook 'Do the right thing' van de begenadig de zwarte regisseur Spike Lee ontvangen, een film over ra cisme, die zich afspeelt op een bloedhete dag in een armer deel van de Newyorkse wijk Brooklyn, een smeltkroes van blank, zwart en geel. De on draaglijke hitte verhoogt de geprikkeldheid en intolerantie en leidt tot een riot, waarbij een pizzatent het moet ontgel den. Spike Lee wil met zijn film aangeven dat dit soort ongere geldheden voortkomen uit een reeks van toevalligheden, die de opgekropte frustraties van achtergestelde groeperingen tot ontlading brengen. Dit soort bewogen films stond haaks op de glamour- en glit tersfeer, die het festival tradi tiegetrouw aan de buitenkant ademde. Rourke Tegen wil en dank wordt Mic key Rourke inmiddels in Frankrijk tot de categorie su persterren gerekend. Rourke voelde er Aanvankelijk weinig voor naar het festival te ko men, omdat hij in Brazilië aan een nieuwe film bezig is. Hij werd echter met een speciaal vliegtuig overgevlogen naar de Franse badplaats, om over 'Francesco' van Liliana Cava- ni te praten, waarin Rourke Franciscus van Assisie uit beeldt. Een op het eerste ge zicht wat merkwaardige com binatie, maar toch niet zo vreemd omdat de heilige in zijn tijd ook een eenling was die rebelleerde tegen zijn mi- Rourke geeft de rol een heel persoonlijke invulling en dat is het enige boeiende aan deze verder volstrekt overbodige film. Dat Rourke echter in Frankrijk niet zozeer vanwege zijn akteren, alswel om zijn ui terlijk en stijl in de smaak valt bleek overduidelijk op de persconferentie, waar hij de meest stupide vragen kreeg over zijn lichaam en vrou- wensmaak, vragen die een druk gapende Rourke met be ledigende one-liners beant woordde. Kwaliteitsfilms en sterrendom, Cannes weet die twee nog steeds als geen ander festival samen te brengen. hilde Santing Ensemble. Dili- tia, Dén Haag. Gisteravond. Her- ng: Vanavond. tournee die het Ma de Santing Ensemble afgelopen maanden jgs 52 Nederlandse laters en schouwburgen :rde zit er bijna op. Na avond rest alleen nog concert in Muziekcen- Vredenburg in echt. Daarna kunnen Ithilde en haar vijf mu- I terugkijken op een ïcesvolle periode, waar de zangeres bewees ELBr mannetje te staan. erster»rassen En wat ze op de y B at doet, gebeurt ook op het. |ium. Dat ze ondanks haar natisclfie stem' ^aar fijne neus het juiste repertoire en kwajongensachtige hu- geen echte doorbraak weet te forceren, werd gister avond nog eens duidelijk tij dens haar optreden in Diligen- tia in Den Haag. Tijdens het twee uur durende concert bleek haar stem het grote struikelblok. Dat lijkt wat vreemd als je, zoals Santing, kan zingen als een nachtegaal. Maar hoe zuiver ze ook is in de hoogste regionen, diepte heeft haar stem nauwelijks. Dat wordt vooral pijnlijk als de composities daar om vragen of als het uiterst professioneel klinkende ensemble zich eens even lekker wil uitleven Op die momenten verdrinkt haar stem in de muziek en vervalt een swingend werkje als „20 tambourines" tot een nieman- dalletje Santing moet het dan ook voornamelijk hebben -van sen timenteel materiaal, met een licht nostalgische inslag. Is dat aanwezig dan bezorgt ze de concertbezoeker, ondanks de mooie, zomerse avond, kippe vel. Maar Mathilde weet ook dat je geen avondvullende voorstelling kan geven met al leen maar ballades, want dat is koren op de molen van gapers en dus zoekt ze een balans tus sen up tempo-muziek en het zachtere werk. Opvallend daarbij is dat ze telkens weer op een originele manier uit de hoek komt als het om covers gaat. Als er iemand is die ze een eigen jasje weet te geven, zonder dat de compositie daar bij te kort wordt gedaan, dan is het Mathilde. Wat de concerten van het Ma thilde Santing Ensemble aan trekkelijk maakt, is dat de zangeres goed is in het creeër- en van stemmingen, waarbij ze zo beeldend kan zingen, dat je soms even wegdroomt. Maar muzikaal schuwt ze geen en kele muzieksoort en heeft ze ook de muzikanten in huis om deze krachttoer in een triomf tocht om te zetten. Het podium is, om al die verschillende stemmingen te kunnen creeër- en, volgebouwd met allerlei instrumenten en omdat haar begeleiders bijna allemaal multi-instrumentalisten zijn, is het na elk nummer stuivertje wisselen en lijkt het podium op de Kalverstraat tijdens koopavond. Hoewel de musici er zichtbaar plezier in hadden, bestond toch de indruk dat ze zich af en toe te veel moesten inhou den. Dan leek het erop alsof een technisch perfecte uitvoe ring belangrijker was dan het gevoel. Dat idee werd nog eens versterkt door de zang van Mathilde waardoor het geheel een nogal gekunstelde indruk maakte. Maar die zo nu en dan gedempte muzikale schoon heid en het beperkte stembe- reik van Mathilde waren geen echt storende elementen in het uiterst succesvolle concert. HANS PIËT Brinkman wil dat galeries samenwerken AMSTERDAM Minister Brinkman van WVC wil dat de Nederlandse galeriehouders proberen een samenwerkings verband te creëren. Dat is noodzakelijk voor de ontwik keling van „een nog krachtda diger beleid", zo zei de be windsman gisteravond bij de opening van de jaarlijkse KunstRai in Amsterdam. De KunstRai is de grootste gale- riebeurs van ons land. Brinkman omschreef het gale riewezen als „één van de voer tuigen voor het beeldende- kunstbeleid", maar constateer de ook dat er tussen de gale ries onderling weinig verbin ding lijkt te bestaan. „Waar ik op doel is het ontbreken van een samenwerkingsverband waarin galeries die aan de Rai of aan de rentesubsidierege ling deelnemen of naar het buitenland gaan, zijn verte genwoordigd", aldus de be windsman, die de Raad voor de Kunst voorstelde als inter mediair voor dit streven. Vanaf de opening van de KunstRai tot eind juni is ove rigens de rentesubsidieregeling van het ministerie van WVC verruimd van aankoopbedra gen tussen minimaal 1.000 en maximaal 10.000 gulden naar bedragen die variëren tussen minimaal 500 en maximaal 25.000 gulden. Voor de uitvoe ring van de regeling is een sa menwerkingsovereenkomst met de financieringsmaat schappij De Lage Landen af gesloten. Brinkman wil bekijken of de tijdelijke verruiming zoveel succes heeft, dat deze een per manent karakter zal kunnen krijgen. De vijfde KunstRai duurt tot en met 28 mei. Door uitbrei ding van het aantal deelne mende galeries (er zijn dit keer ook sieraden, meubels, glas en keramiek te zien) en meer „centrale" tentoonstel lingen, beslaat de KunstRai voor het eerst twee hallen van het Rai-complex. Initiatiefne mer W. van Krimpen hoopt daarmee meer publiek te trek ken dan de ongeveer 18.000 bezoekers die de afgelopen vier jaar kwamen kijken. Bertien van Manen in Kijkhuis DEN HAAG Het Kijkhuis in Den Haag toont volgende maand werk van documentair fotografe Bertien van Manen. Ze werkte voor diverse week bladen. Ze publiceerde in 1979 een boek over buitenlandse vrouwen in Nederland, ge volgd door één over de vrou wenbeweging in opdracht van het Rijksmuseum en „Dienst maagd des Heren" over de Rooms-Katholieke Kerk. De twee laatste maakte ze met Catrien Ariëns. Voor een opi nieblad maakte ze een reporta ge over mijnwerksters in de Amerikaanse Appalachen. Op gegroeid in de omgeving van mijnen en mijnwerkers ging ze terug om in de Appalachen ook foto's te maken van mijn werkersgezinnen. Ze wil bin nenkort voor hetzelfde doel ook naar de Sovjetunie. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Na ked gun (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45. 21.30 Jun- glebook (al); wo. 14.00. EU ROCINEMA III: My stepmother is an alien (al); 18.45. 21.30. we ook 13.45. EUROCINEMA IV: Working girl (12); 18.45. 21.15. wo. ook 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239). Naked gun (al); 19.00, 21.15. ma. wo ook 14 30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Rain Man (al); 14.30. 18.45. 21.15. Her alibi (al); My stepmo ther is an alien (al). Twins (al); 14 30. 19 00. 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00. 21.15. di. 14.30 Lady en de vagebond (al); wo. 14.30. «TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al), 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. REX (Haarlemmerstraat 52, tel 071-125414): Spirit of se venty six; 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel 01718-74075): Twins (12); 19.00. 21.15. wo. OOk 14.45. CITY THEATER II: Cocktail (al); 19.00 Working girl (al); 21.15 Junglebook (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel 01717-4354):The Bear (al); ma. t/m wo. 20.15. wo. 14 00, 15.45. A fish called Wanda (al); ma. t/m wo 20.45. Avontuur met een staartje (al); wo. 14 00. WASSENAAR ASTRA tel 01751-13269):The Bear (al); ma di. wo. 20.00. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): My stepmother is an alien (al); 14.00. 18.45, 21.30. ASTA 2 Working girl (al); 14.00, 18 45, 21.30 ASTA 3 The accused (16); 14.0, 18.45, 21.30 BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): A cry in the dark (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Angerous liaisons(al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3 Loos (16); 19.00, 21.30 CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Her alibi (al); 14.00. 18.45, 21 30. CINEAC 2: Twins (al); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: The accidental tourist (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14 00 METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 2: The naked gun (al); 14 00, 18.45. 21.30. METROPOLE 3 Miles from home (al); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Crossing de- lancey (al); 18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: The bear (al): 14.00. 18.45. 21 30 ODEON 1 (Herengracht 13. tel 462400): The naked gun (al); 13.45. 18.45. 21.30 ODE ON 2: A fish called Wanda (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Bat 21 (16); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 4 Mississippi bur ning (12); 13.45, 18.45, 21.30 STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Thou shalt not kill (16); 19.30, 21.30. ma. ook 14.15 STUDIO 2: Madame Sousatzka (16); 19.15, 21.45. ma. ook 14 15. STUDIO 3: La lectrice (16); 19.15, 21.45. ma. ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1 Zwerfsters; 19.30, 21.45. Zaal 2 Soursweet. 19.30 Mar ried to the mob. 21.45. Zaal 3 19 30, 21.45. wo 20 00. On the waterfront; ma. Quiemada; di. Becket; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Mijn vader woont in Rio; 14.30. 16.45 CI NEAC 3 Lady en de vagebond, wo. 14 00. METROPOLE 4 Who framed Roger Rabbit; wo 14.00 Romain Bischoff deelnemer aan Deutekom-concours ENSCHEDE Romain Bi schoff, bas-bariton uit Den Haag, is een van de tien deel nemers aan het tweede Christina Deutekom Concours, dat tot ver in 1990 gehouden wordt. Bischoff zal evenals de negen andere kandidaten door een deskundige jury worden gevolgd tijdens zijn optredens, tot aan 19 januari 1990. Die pe riode geldt als de voorronde van het concours. Daarna is tot maart de halve finale en op 10 maart de finale van het con cours. dat vooral gericht is op jonge mensen die hetb opera vak in willen. Bischoff moet het als enige bas-bariton opne men tegen allemaal sopranen en een enkele bas. TWEEDE AVOND LEIDSE CHANSONWEEK Leidse Schouwburg (Leiden): Twee de avond van de Leidse Chanson- week mei Jeanne Bichevskaya, Del- la Bosiers en Tina Selini. Gezien op Jeanne Bichevskaya vulde haar aandeel in het pro gramma van gisteravond vooral met romantische ballades en een aantal van de door haarzelf in eigen land opgetekende volks liedjes. Vooral het tragi sche karakter van de bal lades zal menigeen verrast hebben. Wat te denken bijvoorbeeld van het lied over de echtgenoot die van zijn vrouw af wil en haar dit omonwonden zegt in de trant van: „Ik heb je niet meer nodig, ga van de avond tijdens de maar naar de rivier en foto: pr verdrink jezelf". Helaas toonden deze liederen, waarbij de zangeres zich zelf begeleidde op gitaar, qua ritme, melodie en de ingehouden, weinig dra matische wijze van zingen een gebrek aan variatie. Deze eentonigheid verdween op slag in de laatste liederen waarbij Bichevskaya gesteund werd door een uitstekend spe lende pianist. Vooral met het lied over de jonge man die al zijn geld verdrinkt bewees zij niet alleen heel weemoedig, maar ook zeer dramatisch en met prachtige uithalen te kun nen zingen. Een betere pro grammering, want zij heeft een veel uitgebreider repertoi re, had beslist een beter beeld van haar kwaliteiten geboden. Nu sloeg er pas aan het eind van haar optreden een vonk over. Ronduit verrassend was haar toegift, een geheel eigen versie van de bekende song ..Amazing Grace" van Joan Het verschil met de Griekse zangeres Tina Selini die als laatste het podium mocht be treden was hemelsbreed. On dersteund door de zes man tel lende formatie The First Band zocht zij met haar vlotte, zoete en disco-achtige deuntjes, waaronder, ja wie had dat ooit gedacht, „Griekse" vertolkin gen van composities van onze nationale grootheid Benny Neyman, al van meet af aan een nauwer contact met het publiek. En niet zonder succes, de hele zaal liet zich gemakke lijk inpalmen door haar op di rect effect gerichte maniertjes, en toegegeven, haar ook aan gename stemgeluid, want zin gen kan ze zeker, dat bewees ze overduidelijk. Haar presentatie, in het En gels, was zeer gebrekkig. Ze kon maar met moeite een dan nog nauwelijks te begrijpen verhaal houden over de liede ren die zij zong. Dan was Je anne Bichevskaya met de tus sen de liederen in het Neder lands verzorgde toelichting op haar ballades en volksliedjes heel wat beter af. Kwalitatief stak Delia Bosiers, de Vlaamse zangeres die ook twee jaar geleden in de Chan- sonweek al te bewonderen was, toen in een drieluik met Martine Bijl en Jasperina de Jong, met kop en schouders boven de twee andere zange ressen van de avond uit. Wat een vakvrouw! Moeiteloos wist zij een vol uur de aandacht vast te houden van een aan dachtig luisterend publiek. Dat deed ze met een uitstekend uitgebalanceerd programma vol geestige, aanstekelijke en merendeels van sappige Vlaamse teksten voorziene liedjes, waarin ook bekende nummers als „Carillon", „Park Heverlé" en de ode aan vols lanke dames (geschreven sa men met Ben van der Linden als kritische bijdrage aan de hysterie rondom de Rubens herdenking in 1977) niet ont braken. Heel onverwacht pak te ze ook nog uit met een nieu we Franse chanson „Leiden Nord", mede geïnspireerd op Leiden blijkens de titel, maar vooral een lofzang op het „noorden", vanuit haar per spectief gezien. Ze geeft in haar liedjes zowel plaats aan de grote als de klei ne gevoelens die iedereen her kent. De melodieuze arrange menten van haar vaste instru mentale begeleider Ben van der Linden, op piano en syn thesizer, passen hier geweldig goed bij. Nergens valt er een zweem van vals sentiment te bespeuren. Met haar ontwape nende presentatie neemt Delia Bosiers je bovendien direct voor zich in. Ze is daarin zich zelf, echt, zonder enige op- PETER VAN VEEN Tina Selini: Griekse vertolkingen van Benny Neymanliedjes. foto: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 13