Theoloog solidair met ongelovigen
fieidbe
Uitgestoten
kerk
wereld
Theologen geven commissie-Smits op punten gelijk
Vredessjaaltjes taboe op markt van de toekomst
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
ÊeicLeSowcwt
ZATERDAG 20 MEI 1989 PAGIM
door Marinus van der Berg
„Ik wil u eens even spreken
over het stukje in de krant
van twee weken geleden over
de „zondebok" en van deze
week over „babyverlies". „Ik
heb het allemaal precies zo
meegemaakt". Haar stem
klinkt opgejaagd. „Mijn man
heeft zich ook zo uitgestoten
gevoeld. Hij kon door zijn
ziekte niet meer deelnemen
aan het arbeidsproces. Gedu
rende 23 jaar van ons 26-ja-
rig huwelijk is hij invalide ge
weest. We moesten steeds
verantwoording aan anderen
afleggen als we iets kochten.
„Waar doen ze het van". Het
gaf een enorme spanning.
Ook voor de kinderen. Ze
hadden slechte schoolpresta
ties. Er was voortdurend
geldnood. De kinderen waren
nergens bij. We waren ner
gens op geabonneerd, behal
ve een krant. Nooit naar de
schouwburg. Nooit op vakan
tie. Nooit iets extra's met
Kerstmis, wat mensen die
werk hebben wel kregen. Wel
kregen we te horen: „Je krijgt
't maar, je hoeft er niets voor
te doen". Mijn man wou wel
vuilnisman worden als hij
maar kon werken. Zoveel on
begrip. Je moet alleen zien
rond te komen met je ver
driet. We hebben ook een
baby gehad die maar 11 uur
heeft geleefd. Het ging toen
allemaal zo hard in de zieken
huizen. We hebben de baby
nooit weer gezien. Toen ik
weer in verwachting was,
werd gezegd: „Hoe kun je er
nu nog 'n kind bijnemen. Jul
lie zitten al zo slecht bij kas".
Bovendien in die dagen, u
weet het wel, de kerk., het
moest. Mijn man is op het al
lerlaatste nog op vakantie ge
weest met de Nierstichting.
Hij had het er zo moeilijk
mee. Midden in de nacht zat
hij brieven te schrijven aan
Marga Klompé en aan de ko
ningin. Ik kan daarom ook zo
goed de mensen nu begrijpen
die geen werk hebben, die in
valide zijn en bij de deur lo
pen. Je doet het jezelf toch
niet aan. Ik wou dat de men
sen dat eens begrepen. Na
tuurlijk zijn er wel die niet wil
len werken, maar je kunt niet
iedereen over één kam sche
ren. Mijn man is nog secreta
ris geweest van de ANIB, de
Algemene Nederlandse Invali
den Bond. Hij hielp andere
mensen met taxivergoedin
gen aanvragen en andere for
mulieren. Daarvoor kreeg hij
telefoon en daarop waren
sommige mensen nog jaloers.
Ik zou wel eens op de preek
stoel willen staan om het de
mensen te vertellen wat het is
om uitgestoten te zijn als je
niet meer kunt maar wel wilt
werken. Dat er toch meer be
grip komt".
Ik heb haar beloofd om er in
de krant op terug te komen.
Zij is mijn gast deze week.
Hoewel dit plaatsje in de
krant niet teveel op een
preekstoel mag lijken, laat ik
deze mevrouw graag aan het
woord. Het is jammer dat u
niet haar stem kunt horen.
Als zij in de kerk haar erva
ringen zou vertellen met de
toon waarop zij aan de tele
foon sprak, dan zou het een
preek zijn die je je nog lang
zou herinneren. En dat is ook
de bedoeling. Het is de zater
dagavond voor Pinksteren als
ze me belt. Zij brengt de
Geest van Jezus Christus
concreet en zeer dichtbij. De
Geest die zorg heeft en om
ziet naar mensen. De Geest
die het onrecht aanklaagt. De
Geest die tegen onze harde
harten aanbeukt, opdat wij
opengaan en zien gaan en
weet krijgen van het verbor
gen leed. Al eerder op dezelf
de zaterdag voor Pinksteren
schreef een andere vrouw me
over uitgestoten voelen. Ze
schreef: „Als je niet meer
kunt, ben je afgeschreven
voor heel de maatschappij".
Zij doet de verdrietige erva
ring op dat ook de kerk niet
meer naar haar omziet. Nog
nooit had ze geschreven,
maar ze zat zo vol verdriet.
Ze zocht naar ruimte". Zo
heeft dit jaar met Pinksteren
de Geest tweemaal op één
dag gesproken door twee
vrouwen, die weet hebben
van lijden. Ik geloof dat de
Geest van God tot ons
spreekt door concrete verha
len van mensen die ons een
teveel verborgen werkelijk
heid laten zien. Zulke concre
te verhalen las ik ook in het
boekje „En daar hoort ook
het bloemetje op tafel bij..."
over vrouwen en armoede in
Nederland.
Joden en christenen onder één dak
BALTIMORE Joden en christenen in de
Amerikaanse stad Baltimore vieren voortaan
hun eredienst in hetzelfde gebouw. Zij openen
binnenkort de eerste synagoge-kerk ter wereld.
De joodse gemeente, die voornamelijk bestaat
uit joden die met christenen zijn getrouwd, en
de kleine presbyteriaanse kerk hebben in een
voormalige anglicaanse kapel gezamenlijk on
derdak gevonden. De initiatiefnemer is de 87-
jarige jood Walter Schwarz. Hij is er diep van
overtuigd dat er maar één God is, die echter op
verschillende manieren wordt aanbeden.
Joods Wereldcongres naar Sovjetunie
NEW YORK Het Joods Wereldcongres, dat
enkele jaren geleden door de Sovjetunie nog
openlijk werd veroordeeld, heeft aangekondigd
dat zijn uitvoerend comité in oktober voor het
eerst in Moskou zal vergaderen. Deze aankon
diging is een nieuwe stap op weg naar betere
betrekkingen tussen de joodse gemeenschap en
de Sovjetunie. Eerder dit jaar werd in de Sov
jetunie een joods cultureel centrum geopend en
werd het verbod om Hebreeuws te doceren op
geheven. Twee jaar geleden vergaderde het uit
voerend comité voor het eerst in een commu
nistisch land, Hongarije.
Liefde die laat komt,
brengt vaak groot
geluk.
Sextus Propertius
IKON-TELEYISIE IN GESPREK MET HELMUT GOLLWITZER (80)
HILVERSUM De Duit
se schrijver Walter Jens
typeerde hem eens als
„de even toornige als
zachtmoedige, vermetele
en behoedzaam-tedere le
raar, die wanneer hij
preekt, spreekt en onder
wijst, de tepels, om met
Luther te spreken, van de
kansel laat hangen omdat
hij wel weet dat arme
mensen melk nodig heb
ben om te kunnen le
ven". Vorig jaar decem
ber werd Helmut Goll-
witzer 80 jaar. Zondag
(Nederland 3, 12.45-13.30
uur) zendt de IKON-tele-
visie een vraaggesprek
met deze nog immer
strijdlustige Westduitse
theoloog uit.
Hij is één van de nog levende
theologen uit de Bekennende
Kirche, die de strijd aanbond
tegen Hitler-Duitsland. Goll-
witzer, die tot de grootste
theologen uit Duitsland gere
kend mag worden, verper
soonlijkt een zeldzame combi
natie van een vrome, „conser
vatieve" Lutherse theologie
met uitgesproken radicale po
litieke denkbeelden.
Helmut Gollwitzer, die vindt
dat je als christen pacifist en
socialist moet zijn, maar daar
bij tegelijkertijd over en tegen
zijn politieke tegenstanders
zegt: „Wij blijven onder het
evangelie met elkaar verbon
den", bedrijft zijn theologie
tussen de krant en het evan
gelie. „Ik heb me bewogen
tussen het evangelie en het
nihilisme", zei hij vorig jaar,
terugkijkend op zijn leven in
het tijdschrift Evangelische
Kommentare. „En ik heb ero
ver willen berichten, wat
mensen naar mijn ervaring
immuun kan maken tegen het
nihilisme. Dat kan het evan
gelie. Ik ben altijd iemand ge
weest die om geloof gebeden
en gevraagd heeft en zich er
dan ook over heeft verheugd.
Maar ik heb alleen theoloog
kunnen zijn in grote solidari
teit met de ongelovigen en
vertwijfelden. En dat ik dit
heb kunnen zijn aan een at
heïstische universiteit en met
studenten die toch eigenlijk
mijn partners waren - samen
altijd opnieuw vragend en de
antwoorden van het Evange
lie opnieuw overdenkend -
dat was mijn levensroeping".
Ommekeer
Gollwitzer, zoon van een con
servatieve dominee uit het
Beierse Pfaffenheim, bewon
derde aanvankelijk de Führer
en haatte de joden, maar ont
dekte door studie en uit eigen
ervaring dat zijn van huis uit
meegekregen ideeën fout wa
ren; dat socialisme en commu
nisme niet per definitie god
deloze systemen waren, dat
Helmut Gollwitzer zag er in
1981 niet tegen op de krakers
in West-Berlijn een handje te
helpen, toen huisvesting daar
een explosief probleem werd.
FOTO: AP
socialisten geen landverraders
waren en joden geen oplich
ters. In '34, een jaar na Hitiers
machtsgreep, legden de nazi's
hem een preekverbod op.
Toen was voor hem de maat
vol. Hij sloot zich als dominee
in Berlijn aan bij de Beken
nende Kirche en trok tien da
gen na de Reichskristallnacht
in een stampvolle zaal in Ber-
lijn-Dahlem fel van leer met
een boetepreek, die het hele
land door ging. Na de oorlog
raakte hij als hospitaalsoldaat
vijf jaar in krijgsgevangen
schap in de Sovjetunie. Terug
gekeerd naar Duitsland legde
hij de gelofte af „het leven
dat hem opnieuw was ge
schonken, geheel in dienst te
stellen van de vrede, de ge
rechtigheid en de menselijk
heid, in verantwoordelijkheid
jegens God, de kerk, de we
reld en toekomstige genera
ties" Zag hij in de jaren vijftig
nog het kapitalisme met een
menselijk gezicht als de minst
slechte maatschappijvorm en
geloofde hij in de mogelijk
heid van een sociale wel
vaartsstaat, de jaren zestig
openden hem mede onder in
vloed van zijn contacten met
de rebellerende studenten de
finitief de ogen voor „de
zwarte kanten van het kapita
lisme", die naar zijn mening
niet fel genoeg geschilderd
kunnen worden. De theoloog
aan de Freie Universitat te
Berlijn werd socialist. Zijn
hoop op een socialistische om
wenteling in Duitsland heeft
hij echter inmiddels opgege
ven, daarvoor is het aanpas
singsvermogen van het kapi
talisme te groot. Hoe geënga
geerd en strijdbaar ook, de
kerk wil Golwitzer onder
geen beding verengd zien van
tot een club van gelijkgezin
den. De kerk is voor de oude
theoloog „een broederlijke ge
meenschap van strijdenden,
van mensen die vechten voor
de ware navolging" van Je
zus.
Dutschke
Geliefd, verguisd en bekend
werd Gollwitzer om zijn con
tacten met studentenleiders
uit de jaren zestig als Rudi
Dutschke, waarvan een deel
(Horst Mahler, Ulrike Mein
hof) later de weg van het ge
weld opging, iets wat hij altijd
ten scherpste afgewezen
heeft. Met zijn preek aan het
graf van Rote Armee Frak-
tion-activiste Ulrike Meinhof,
haalde hij zich een soort na
tionale woede op zijn hals,
toen hij zei: „Tot alle burger
lijke en christelijke lieden, die
haar wegens haar daden en
wegens haar dood verdoemen
zeg ik dit: dit kind van God,
Ulrike Meinhof, is onafhan
kelijk van al het goede en het
verkeerde in haar willen en
haar doen, overgegaan in de
armen van de eeuwige lief
de".
Interviewer Richard Schnei
der praat met Helmut Goll
witzer over zijn jeugd, de her
komst van zijn links-radicale
ideeën, de spanning tussen ge
loof en politiek, christendom
en marxisme, zijn oorlogser
varingen en zijn contacten
met Rudi Dutschke en Ulrike
Meinhof.
Pratend over de herdenking
van de Reichskristallnacht
blijkt de 80-jarige nog uiterst
vitaal in zijn denken te zijn:
„De dagen die bij ons inkeer
en ommekeer vragen zijn da
gen die niet voor alle Duitsers
ongeluksdagen zijn. De tijd
van Hitler was geen ongeluk-
stijd en daarom kunnen de
Duitsers niet eenstemmig die
Hitlertijd bejammeren als de
vreselijkste ongelukstijd uit
de Duitse geschiedenis. Wat
hebben ze nu te lijden gehad
in de oorlog? Ze moeten zich
eerst realiseren hoe anderen
lijden en meeleven met 't lij
den van Russen, joden, Polen,
om in de stemming te komen
waarin ze kunnen lijden en
boete doen. Het kost de Duit
sers veel moeite om zich in
het lijden van anderen te ver
plaatsen. Een lijden dat de
Duitsers veroorzaakt hebben".
Een Duitse hereniging acht
Gollwitzer niet gewenst „om
dat we als volk te groot zijn
om geen rotzooi te maken in
één staat ten koste van Euro
pa". En een Evangelische
Kerk, „die zich losmaakt van
het nationale egoïstische den
ken en de burgerlijke bevan
genheid", „die Jezus Christus
radicaal navolgt", dat hoopt
hij nog mee te kunnen bele
ven.
THEO KRABBE
Het programma over Gollwit
zer wordt zondag om 12.45
uur op Nederland III uitge
zonden.
Haagse
Kerkendag
DEN HAAG Morgen vindt
in de Grote Kerk de Haagse
Kerkendag plaats in het ka
der van het Conciliair Proces
van vrede, gerechtigheid en
heelheid van de schepping.
Uit alle parochies en gemeen
ten van Den Haag worden
deelnemers aan deze bijeen
komst verwacht. Samen zul
len zij in de Grote kerk een
verbondsmuur opbouwen
waarmee de kerkendag voor
geopend zal worden ver
klaard. De belangrijkste acti
viteit bestaat uit een aantal
workshops waarin thema's als
machtsongelijkheid, racisme,
honger in de Derde Wereld
en verarming in Nederland
aan de orde komen. De dag
wordt afgesloten met een vie
ring om half vijf.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Meliskerke drs. R.G.
van der Zwan, kand. te Kampen, die
dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Bussum drs. P.G.
van Heiningen te Hoogeveen.
Beroepbaarstelling drs.R.G. van der
Zwan, kand. te Kampen.
AMSTERDAM De ei
gen specifieke aard van
de theologie temidden
van andere wetenschap
pelijke disciplines is in
het verkenningsrapport
van de commissie-Smits
naar de kwaliteit van de
theologiebeoefening in
Nederland ten onrechte
buiten beschouwing ge
bleven.
Dit betoogde professor Anton
Houtepen gistermiddag in
Amsterdam waar theologen in
debat gingen met de leden
van de commissie- Smits.
Deze heeft de minister van
onderwijs geadviseerd de the
ologiebeoefening ten verho
ging van de kwaliteit te con
centreren in een zestal facul
teiten in plaats van de nu der
tien bestaande instellingen.
Dat concentratie een goede
zaak is, wordt door veel theo
logen niet bij voorbaat afge
wezen. Velen van de 150 op
de Vrije Universiteit samen
gekomen theologen gaven de
commissie-Smits op nogal wat
punten gelijk. Alleen de crite
ria om de kwaliteit van de di
verse instellingen te meten
ontmoette nogal wat kritiek.
Houtepen betoogde dat de
theologische instellingen voor
een belangrijk deel ook facul
teiten voor toegepaste weten
schap zijn net als de medische
en juridische en dat dit in het
rapport volstrekt onvoldoende
tot uiting komt.
FOTO: ANP
De kerkelijk hoogleraar na
mens de hervormde kerk in
Groningen G. Dingemans
meende dat de voorkeur yan
de commissie is uitgegaan
naar klassiek historisch-kri-
tisch onderzoek. De vraag wat
onder theologie verstaan moet
worden is daarbij zorgvuldig
verdonkeremaand, aldus Din
gemans. Prof. Oberman be
toogde als een van de (spraak
makende) leden van de com
missie-Smits dat wanneer
deze zich gewaagd zou hebben
aan een formulering van het
vak theologie er nu geen rap
port op tafel zou hebben gele
gen. Smits zei dat alle richtin
gen in de theologie zijn geres
pecteerd, maar dat het aan
komt op de wetenschappelijke
kwaliteit.
Oberman zei moeite te heb
ben met die kritici op het rap
port van de commissie die
zich verschuilen achter het
feit dat zij niet wetenschappe
lijk maar wel maatschappij
betrokken zijn. Ook maat
schappelijke betrokkenheid
moet volgens Oberman blij
ken door de kwaliteit van het
onderzoek. Overigens wees
Oberman er op dat de com
missie de instituten niet louter
en alleen beoordeeld heeft op
hun wetenschappelijke kwali
teit. Ook andere functies die
goed vervuld worden door be
paalde instellingen zijn ge
waardeerd. Als voorbeeld
noemde hij het Titus Brands-
ma-instituut voor de bestude
ring van de spiritualiteit.
BASEL De officiers-
vereniging van het kan
ton Basel neemt een
aparte plaats in op de
markt voor de toekomst
tijdens de oecumenische
conferentie in Basel. Op
deze markt presenteren
zich meer dan 100 organi
saties, waarvan verreweg
de meeste tot het progres
sieve deel van het chris
tendom kunnen worden
gerekend. „De organisa
ties zijn niet representa
tief voor de christenheid.
Vele christenen voelen
zich hier thuis", zo meent
een lid van de vereni
ging.
Op de markt zijn onder meer
Pax Christi, christelijke hulp
organisaties, de Franciscaanse
Samenwerking, het IKV en
de Theologische Beweging
voor Ontwikkeling in Solida
riteit te vinden. Slechts een
organisatie is de toegang tot
de markt geweigerd. De Ber-
lijnse Conferentie van Euro
pese katholieken werd op last
van de Oostduitse rk bis
schoppen geweerd. De bis
schoppen beschouwen de or
ganisatie, die tamelijk positief
tegenover de DDR-regering
staat, niet als een kerkelijke
beweging, maar als een staat
sorganisatie.
Bovendien menen zij dat de
Conferentie niet de rooms-ka-
tholieken in de DDR verte
genwoordigt. De Conferentie
heeft nu „asiel" gekregen in
de stand van de Christelijke
Vredesconferentie, een gelijk
gezinde beweging waartegen
geen bezwaren naar voren
zijn gebracht.
Op de markt zijn ook drie in
Basel gevestigde chemische
bedrijven te vinden: Sandoz,
Ciba-Geigy en Hoffmann La
Roche. Een fabriek van Hoff
mann zorgde ruim tien jaar
geleden voor de gifgasramp in
de Italiaanse stad Seveso. In
november 1986 bracht Sandoz
de gemoederen in onder meer
Nederland in beweging. Na
een explosie in de fabriek
.werd het water van de Rijn
zwaar verontreinigd. Grote
hoeveelheden giftige stoffen
leidden tot een omvangrijke
vissterfte en problemen met
de drinkwatervoorziening in
de Duitse Bondsrepubliek en
Nederland.
De drie chemische bedrijven
leggen vooral de nadruk op
hun werk voor een schoner
milieu. Zo zegt Sandoz te ij
veren voor een „betere che
mie", die de kwaliteit van het
leven zal verhogen en de risi
co's voor mens en dier zo ge
ring mogelijk houdt.
Het IKV had het voornemen
aan de bezoekers van de
markt vredessjaaltjes in de
kleuren van de regenboog te
verkopen. Dat werd 'door de
organisatie echter niet toege
staan. Hollandse en Zwitserse
koopmansgeest leidde uitein
delijk tot een compromis. De
sjaaltjes mochten wel in de
hal naar de markt worden
verkocht, maar op voorwaar
de dat van elke verkochte
sjaal een Zwitserse frank (on
geveer 1,30 gulden) naar de
organisatoren zou gaan. Zij
kunnen 500 Zwitserse frank
tegemoet zien, want het IKV
is inmiddels alle 500 meege
brachte sjaaltjes kwijt. De
vredesbeweging heeft wijse
lijk de prijs met 1 frank ver
hoogd.
Behalve naar de markt kun
nen de deelnemers aan de
conferentie nog naar hoorzit
tingen over tal van onderwer
pen, zoals de positie van de
vrouw in de kerk, de bedrei
ging van de ozonlaag, dienst
weigering en de toekomstige
energievoorziening. Deelne
mers met culturele belangstel
ling kunnen naar concerten,
waarin composities „tegen ge
weld en onderdrukking" van
onder anderen Beethoven en
„Die Schöpfung" van Joseph
Haydn ten gehore worden ge
bracht.
Op een schip in de Rijn wor
den door Zwitserse vrouwen
organisaties schaduwbijeen
komsten gehouden. Op deze
„vrouwenboot" sprak deze
week de feministische theolo
ge prof.dr. Catharina Halkes
over de relatie tussen de on
derdrukking van de vrouw en
de milieuvervuiling. De be
langstelling was zo groot dat
zij moest uitwijken naar de
naburige oud-katholieke
kerk.
Demissionaire schemering^
SlNDS de machtige hand van Joris Voorhoeve het 1
raderwerk heeft stilgezet wordt ons land nog slechts ii11
scheiden mate geregeerd. Zodra een beleidsbeslissing
'controversieel' wordt aangemerkt gaat het betreffende
derwerp de ijskast in, tot na de verkiezingen een nieuw w
net is geformeerd. Wie precies het stempel 'niet ononh
den' mag uitdelen en daarmee een wetsontwerp of eenp
ringsbesluit op de lange baan mag schuiven, is nooit pf1
bepaald. In de praktijk komt dat recht toe aan iedere ro'
cus die ervan gebruik wil maken. L
De goede parlementaire zeden schrijven voor dat in
missionaire schemering het reeds afgedankte kabinet
bijna ontbonden Kamer, regeringspartijen en oppositie
felijk en voorzichtig met elkaar omgaan. Het politieke
werk wordt buiten de Residentie ontstoken tijdens de vt
zingstoernees. Aan het wetgevende front treedt een wii
te in. Er zijn immers maar weinig politieke thema's vai
belang, waarover ministers en volksvertegenwoordige
kaar niet spontaan in de haren kunnen vliegen. Zod
mand van de kamerbankjes opstaat en 'controversieel'
kan de minister zijn tas tveer dichtdoen.
MINISTER Ruding van financiën, zo hebben we op
plaats al eerder vastgesteld, ervaart het als een hoogst
vredigende situatie dat allerlei uit en te na bediscussi
plannen op de lange baan worden geschoven, ook al
aantoonbare parlementaire meerderheid het met die pla joc
eens is. Zoals gewoonlijk maakt Ruding zich voornanrde
boos omdat er geld op het spel staat. De belastingheffiintr
,het vermogen van de pensioenfondsen bijvoorbeeld kar
op het geplande tijdstip ingaan. Uitstel van dit onderdee
de Oort-operatie scheelt de staat een slordige anderhalf
jard gulden aan inkomsten.
VOORTS heeft de Senaat geweigerd onder de huidige
standigheden het meerderheidsbesluit van de Tweede K jt
tot invoering van de OV-jaarkaart voor studenten t r
krachtigen. Dat betekent een gat van tweehonderd m
in de komende onderwijsbegroting. Minister Deetman is e
opvallend gelijkmoedig onder gebleven, maar zijn ct
Ruding kan zich over zulke dingen bijzonder opwindei )e„
missionair of niet. Het heeft ook iets ongerijmds: proj j
die een paar weken terug nog in kannen en kruiken 1 j)
worden op ogenschijnlijk inhoudsloze, formele grondenv
ledig op de helling gezet.
De demissionaire situatie heeft ook tot gevolg, dat in!
slepend cao-conflict de verpleegkundigen er voorlopig
standig aan doen al hun hoop te vestigen op de bem
lingspoging van oud-staatssecretaris van volksgezont
Van der Reijden. Hij onderzoekt de mogelijkheid het
sioenfonds PGGM van de verpleegkundigen toch een
laten spelen bij de oplossing van de problemen. Maar
spandoeken kunnen verpleegkundigen en verzorgendei
opgerold laten, want in Den Haag hebben ze ten minst
half jaar lang geen gesprekspartner meer die definitief TE
nee tegen de vijf-procents-eis mag zeggen.
nol.
Qu
Of wil zeggen. Want zoals alles in de politiek is ook
slissing om de komende tijd een bepaald onderwerp
niet op de kameragenda te plaatsen onderworpen aan
gels van het partijpolitieke spel. Dat was zonneklaar h
val toen de VVD zich (met de oppositie) verzette tege
voorstel van CD A-fractie voorzitter Bert de Vries on,
wetsontwerp euthanasie alsnog in tweede termijn doo
parlement te laten behandelen. Wij wezen er eerder o
liberalen, notabene mede-ondertekenaars van het than
blokkeerde wetsontwerp, staken daarmee glimlachend
wisselgeld in de zak voor mogelijke toekomstige bespr
gen over voortzetting van de coalitie. 'Controversieel' isl
halve een' even machtig als rekbaar begrip. Het stil'
van de beleidsmachine is echter wel de onvermijdelijk
het negatieve consequentie van een kabinetscrisis. En
mee moet iedereen, ook Ruding, voorlopig leven.
Droog en warm
De barometers in ons land blij
ven mooi weer aanwijzen. De
Noordzee en de Skandinavi-
sche landen zijn nog dagen
lang favoriet bij de hogedruk-
gebieden die van de Oceaan
komen. Het hogedrukgebied
dat dit weekeide boven Zwe
den ligt kan in het centrum
met zijn luchtdruk dicht bij de
1040 millibar komen. Doordat
tegelijkertijd de luchtdruk bo
ven zuidwest-Europa daalt,
neemt in ons land de oosten
wind toe. De ontwikkelingen
boven Spanje en Frankrijk
wijzen op een toenemende on-
weersaktiviteit. Voorlopig gaat
het nog om zeer verspreide
onweershaarden, maar net na
het weekend kan vooral Span
je het toneel worden van zwa
re onweersbuien. Tot en met
het midden van de volgende
week wordt het warme en
droge weer in ons land niet
bedreigd.
Weersvooruitzichten voor diverse eu-
ropese landen, geldig voor zondag en
maandag:
Zuid-Skandinavie: Vrijwel overal
zonnig. Middagtempera tuur van 17
graden bij Stockholm tot 24 graden
meer naar het zuidwesten.
Britse Eilanden: Zonnig In zuidwest-
Engeland en zuidwest-Ierland soms
bewolking maar droog. Middagtem-
peratuur langs de oostkusten 15 tot 18
graden, elders 18 tot 24 graden. In
het zuiden van Engeland tot 27 gra-
Denemarken, Duitsland. Benelux en
noordoost-Frankrijk: Vrijwel overal
zonnig. Middagtemperatuur in oost-
Denemarken en langs de Duitse
Oostzeekust 17 tot 20 graden. Elders
van 22 graden in west-Denemarken
tot 24 a 27 graden meer naar het zui-
Alpengebied: Flink wat zon. Vooral
ten zuiden van de hoofdketens soms
ook bewolking maar overwegend
droog. Middagtemperatuur in de da
len en het laagland 23 tot 27 graden.
Nul-graden-grens in de middaguren
op 3000 a 3500 meter hoogte.
Spanje en Portugal: Veranderlijk be
wolkt. Vooral landinwaarts en het
meest in bergachtige streken enkele
regen- of onweersbuien. Op Mallorca
en langs de Spaanse zuidkust vrij
zonnig. Middagtemperatuur van 17
graden in noordwest-Spanje i
Portugal, tot 30 graden iets
waarts in zuidoost-Spanje.
Italië en de Joegoslavische k
zuidoost-Italië en zuid-Joeg
vooral op zondag nog een enk( V6
het meest in het binnenland
middag en avond. Overigens
naar het noordwesten zon. M el
temperatuur van 23 tot 27 gra
Griekenland: In noord-Griek 1,
en landinwaarts ook op de Pel
sos in de middag en avond enk
gen- of onweersbuien. Aan de
op de eilanden flinke periodt
zon, mogelijk een bui. MiddaglECl
ratuur van 21 graden in het mm,
tot 24 a 29 graden elders.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Max M
Amsterdam onbew. 26
Deelen I. bew. 26
Eelde onbew. 25
Eindhoven onbew. 28
Rotterdam onbew 26
Vllsslngen onbew. 25
Zuid-Limburg I. bew. 26
Aberdeen zw. bew. 14
Athene zw. bew. 24
Barcelona onbew. 23
Budapest regenbul 25
Brussel onbew. 27
Cyprus mist 29
Dublin mist 15
Frankfurt I. bew. 27
Genève onbew. 25
hu
Zurich
Bangkok
Casablanca
New Orleans
Palm Beach
Paramaribo
Rlo de Janeiro i