„Europa is onderontwikkeld" kerk wereld brieuen lezers Yaticaan wil striktere wetten voor pornografie in media boekwijzer Geschenk uit de hemel" via STER CddócSoti/tOfe1 GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidócSowumt WOENSDAG 17 MEI 1989 PAj^J Italiaanse bisschoppen vinden critici paus „gevaarlijk' ROME De rooms-katholie- ke bisschoppen in Italië vin den de 63 Italiaanse theologen die het beleid van paus Jo hannes Paulus II hebben be kritiseerd, „een echt gevaar" voor de gelovigen en voor de theologie-studenten. Kardinaal Ugo Poletti, voor zitter van de bisschoppencon ferentie, heeft de indruk dat de theologen een „zware ver gissing" hebben gemaakt. Hij vindt dat de godgeleerden hun problemen binnen de kerk moeten bespreken en niet via de media. De 63 theo logen publiceerden hun kri tiek op de paus zaterdag in een open brief in het rk weekblad II Regno. De open brief van de Italia nen is milder van toon dan de „Verklaring van Keulen" die vier maanden geleden dóór 163 theologen uit de Bondsre publiek, Zwitserland, Oosten rijk en Nederland werd on dertekend. Wel uitten de Italiaanse theo logen de vrees dat de hervor mingen van het Tweede Vati caanse Concilie op de achter grond zullen raken. „Niet weinigen hebben de indruk dat sterk behoudende elemen ten de koers van de RK Kerk bepalen". Wie in een twist het eerst zwijgt, is van goede familie „Kerken in Israel moeten stoppen met partijdige polemieken" LEIDSCHENDAM Christe- lijke kerken in Israel moeten zich onthouden van partijdige politieke polemieken, maar moeten in overeenstemming met Gods Woord bidden voor de vrede van Jeruzalem. Zo reageren vijftien vertegen woordigers van westerse ker ken in Jeruzalem op de kritiek die christelijke leiders eind april hebben geuit op het Israë lische optreden in de bezette gebieden. Tot deze vertegen woordigers behoren dr. G.H. Cohen Stuart, theologisch advi seur van de Nederlandse Her vormde Kerk in Jeruzalem en directeur J. Lüchhoff van de internationale Christelijke Am bassade in Israels hoofdstad. Zij vinden de verklaring van de leiders van de Grieks-Ortho doxe, Rooms-Katholieke, Mel- kitische, Armeense, Syrische, Koptische en Anglicaanse Kerk in Israel eenzijdig en daarom van weinig nut. De kerkelijke leiders hebben eind april het „massale" aantal arrestaties veroordeeld, de gevangenhou ding van vele mensen zonder vorm van proces en „alle vor men van collectieve bestraffing, zoals de vernietiging van hui zen". De critici van deze ver klaring, die inmiddels de steun heeft gekregen van secretaris generaal dr. Emilio Castro van de Wereldraad van Kerken, vinden het onjuist dat er geen melding wordt gemaakt van Arabische geweldpleging, zoals het bekogelen met stenen van joodse bezoekers bij de Klaag muur Burgemeester Koliek van Jeruzalem heeft de kerke lijke leiders voorgehouden dat ze zijn gezwicht voor „islami tisch terrorisme en dreigemen ten van de Arabieren". INDIAAS PLEIDOOI VOOR „KERKELIJK ONTWIKKELINGSWERK" BASEL De deelnemers aan de kerkenconferentie in Basel moeten niet al leen ijveren voor recht vaardige economische verhoudingen in de wijde wereld. Hun belangrijk ste taak is misschien wel de bestrijding van de on derontwikkeling in eigen land. Dat hield de secretaris van de vrouwenraad van de Indische Raad van Kerken, mevr. Aru- na Gnanadason, de deelne mers dinsdag voor. Gnanada son is tevens vice-voorzitter van de onderafdeling voor vrouwenzaken van de We reldraad van Kerken. Zij wees onder meer op het racisme en de onrechtvaardi ge immigratiewetten in de Europese landen, de slechte behandeling van inheemse volkeren in die landen en de patriarchale structuren die vrouwen ontmenselijken en de bijdrage van vrouwen aan kerk en samenleving onder mijnen. Bovendien moeten de westerse landen, aldus Gna nadason, de uiterst rechtse fundamentalistische evange listen geen kans geven hun „zeer gevaarlijke" ideeën in de ontwikkelingslanden te verspreiden. Ze hekelde het „eurocentris- me"; een ontwikkelingsmodel dat gebaseerd is op heersen over de aarde. Het heeft in het verleden kolonialisme en imperialisme voortgebracht: de „last van de blanke man". die alle andere beschavingen en andere culturen, alle ande re historische ervaringen en hoog ontwikkeld filosofisch en godsdienstig gedachten- goed aan zich onderwierp. De effecten van de zogenaam de „ontwikkeling" zijn in het Zuiden te zien. Bij voorbeeld aan de inlanders, die duizen den jaren dichtbij de natuur leefde en nu een boom om hakken voor een krat, waarin appels worden geëxporteerd naar West-Azië en Europa. Appels waar miljoenen India se kinderen nog niet van dur ven dromen ze ooit te proe ven of zelfs te zien. Daarvoor worden zo'n 50.000 bomen per jaar gekapt. Aanklacht De rede was in feite één felle aanklacht tegen de westerse ontwikkelingshulp. Over de armoede merkte mevrouw Gnanadason op dat de dieren in het Noorden meer graan eten (ongeveer een derde van de wereldoogst) dan de volke ren van India en China sa men. Duizenden plantesoorten zijn intussen ten prooi gevallen aan deze ontwikkeling. Niet als gevolg van het klimaat, maar omdat een dominante minderheid het zo wilde. In een Indiase vallei worden nu bij voorbeeld nadat een ge bied met een miljoen mensen moest worden ontruimd voor een stuwdamproject soya- bonen verbouwd. Die onder gaan een industrieel proces en worden daarna naar de EEG vervoerd voor veevoer. Maar de plaatselijke bevolking heeft er niets aan. Het is een gevaarlijke poli tiek, die de armen niet wer kelijk helpt. Integendeel, er sterven naar schatting 22.000 mensen in het Zuiden door het gebruik van pesticiden voor de onkruidbestrijding. Als een Indisch bedrijf na tien jaar onderzoek een niet-giftig bestrijdingsmiddel heeft uit gevonden en het verantwoor delijke overheidsorgaan wei gert vervolgens dit middel te registreren, dan is het voor haar duidelijk dat westerse bedrijven grote druk hebben uitgeoefend. Van de „genen- revolutie" (waardoor nieuwe soorten met hogere opbreng sten gemaakt zouden kunnen worden) verwacht Gnanada son geen heil. Elke nieuwe technologie, die in een maatschappij wordt ge ïntroduceerd, welke funda menteel onrechtvaardig is, zal de ongelijkheid alleen verer geren. De rijken worden er beter van en bestaande econo mieën kunnen erdoor worden verstoord. Mevrouw Gnanadason hekel de de import van wapens in de arme landen, in naam van de „nationale veiligheid". Er is een dunne scheiding tussen het gebruik van kernenergie voor vrede en voor oorlog. Voor de armen betekent het dat er geen geld meer is voor bij voorbeeld onderwijs. Kerken De kerken in het Noorden hebben een bijzondere ver antwoordelijkheid. Ze moeten luisteren naar de stemmen van de bevolking, van de ar men, de zwarten, van mensen van politieke en sociale pro testbewegingen in het Zuiden en naar de vrouwen, aldus mevrouw Gnanadason. De secretaris van de Indische vrouwenraad pleitte voor een nieuwe economische ethiek. Er moet volgens haar een nieuwe theorie komen die bé ter dan het eurocentrische model van de vorige eeuw te gemoet kan komen aan de be langen van de Derde Wereld. De kerken in het noorden moeten het misbruik van vrouwen in de ontwikkelings landen aan de kaak stellen. Vrouwen in deze landen lij ken op dit moment de best te verkopen goederen in de we reldhandel, aldus Gnanada son. Zij veroordeelde het ge bruik van vrouwen als „Gui- nese biggetjes" voor experi menten met medicijnen die hun veiligheid nog niet heb ben bewezen. De grootste uitdaging voor zo wel Europa als de rest van de wereld is de noodzaak om alle volksbewegingen op het ge bied van gerechtigheid, vrede en het milieu te steunen die „niet zullen rusten totdat de goedheid van Gods schepping is hersteld", zo besloot Gnana dason haar inleiding. De president van de pauselij ke raad „Justitia et Pax", de Franse kardinaal Roger Et- chegaray, hield een pleidooi voor de zondag als rustdag. Op die dag neemt de Kerk haar Heer werkelijk waar en ziet zij haar identiteit en roe ping. Ook in de westerse secu liere en pluralistische wereld is deze betekenis van de zon dag nog altijd van belang, al dus de kardinaal. Als de kerk strijdt voor deze rustdag, laat zij zien dat zij een religieuze opdracht vervult, maar ook een sociale plicht. In de Rooms-Katholieke Kerk is de zondagsrust altijd veel minder streng opgevat dan in de protestantse, vooral de calvinistische, kerken. De laatste tijd is echter de aan dacht voor de zondag als rust dag gegroeid. Zo gaven de Duitse bisschoppen enkele ja ren geleden samen met de Evangelische Kerken een brief over de zondag uit, on der meer naar aanleiding van voorstellen van werkgevers om meer mogelijkheden te scheppen voor werk op zon dag. De Nederlandse bis schoppen hopen later dit jaar eveneens met een brief over de betekenis van de zondag te komen. De rooms-katholieke delega tie uit Nederland in Basel telt 12 in plaats van- 13 leden. Bis schop dr. J.B.W.M. Möller van Groningen heeft op advies van de dokter besloten niet naar Basel te reizen, in ver band met een nierkwaal. HAITZE DE BOER HENK VAN'T KLOOSTER VATICAANSTAD Het Va- ticaan heeft er bij landen in de hele wereld op aangedron gen de bestaande wetten voor pornografie in de media te verscherpen en nieuwe regels op te stellen. „Alleen zo kan een halt wor den toegeroepen aan de alar merende groei in pornografie en geweld in de media", aldus de pauselijke raad voor socia le communicatie in een rap port dat het resultaat was van een vijf jaar durend onder zoek. De Amerikaanse aartsbis schop John Foley, de voorzit ter van de raad, wilde geen landen, films, publicaties of televisieprogramma's noemen die volgens hem pornogra fisch waren. Wel uitte hij kri tiek op films als Kong Fu, die naar zijn mening het geweld verheerlijken, omdat „er sce nes in voorkomen waarin personen het leuk lijken te vinden anderen pijn te doen," aldus de aartsbisschop. „Dramatische series in La- tijnsamerika weerpiegelen het morele verval dat weliswaar deel uitmaakt van de werke lijkheid, maar ervoor zorgt dat mensen ernaar gaan ver langen anderen kwaad te doen." zo zei Foley. In het document wordt por nografie afgeschilderd als een schending van de menselijke waardigheid, de rechten van de mens en de christelijke waarden. Volgens de raad zijn de media door winstbejag bezweken voor de verleiding om de menselijke zwakte uit te bui ten. „Zelfs soft-porno kan een negatief effect hebben op de mens, omdat daardoor de in dividuele moraal geleidelijk afstompt en mensen ongevoe liger maakt voor de rechten en waardigheid van anderen," aldus het document. „Bloot stelling aan pornografie kan hetzelfde effect hebben als drugs. Het kan mensen ver slaafd maken en kan ertoe leiden dat mensen op zoek gaan naar harde porno en an der pervers materiaal," zo zegt de pauselijke raad. „De kerk ondersteunt groepe ringen die ervoor hebben ge zorgd dat sponsors van derge lijke programma's werden ge boycot," zei Foley. Volgens hem is het hun goede recht en „als ze bang zijn dat het een negatief effect heeft op hun kinderen is het zelfs hun plicht," aldus de aartsbis schop. Aartsbisschop Foley (I), president van de pauselijke raad voor sociale communicatie en pater Pierfranco Pastore, secretaris tijdens de presentatie van hun rapport. foto: ap Gewonde kerk Nederlandse missionarissen zijn in vele landen actief. In de serie Mensen met een mis sie is ter gelegenheid van de Week van de Nederlandse Missionaris die traditioneel voor Pinksteren gehouden wordt, een boekje verschenen over de kerk in China. In de serie worden verhalen en er varingen van missionarissen voor iedereen toegankelijk gemaakt, maar voor ervarin gen van Nederlandse missio narissen is hier geen plaats. Ze hebben voorzover aanwe zig op last van de communisti sche machthebbers de wijk moeten nemen uit China. Er zijn katholieken die trouw zijn gebleven aan Rome, in feite een ondergrondse kerk en katholieken die zich vere nigd hebben in de Patriotti sche katholieke kerk. Het boekje dat een overzicht van de stand van zaken geeft, is te bestellen bij het CMC, Rhijn- geesterstraatweg 40, 2341 BV Oegstgeest. Prijs 10,-. Geloofsoverdracht „Om het geloof van de jonge ren" is de titel van een bro chure van de Mariënburgver- eniging geschreven door de docente godsdienstpedagogiek Trees Andree. Met deze bro chure wil de Mariënburgvere- niging een bijdrage leveren aan het gesprek tussen ouders en kinderen over het geloof. Vertrekpunt in het betoog is de stelling dat jongeren geen afkeer van religie en geloof hebben maar vraagtekens zet ten bij de wijze waarop daar in kerkelijke instituties vorm aan wordt gegeven. De kerk is vaak niet de juiste ge sprekspartner, aldus me vrouw Andree. De brochu re is te bestellen bij het secre tariaat van de Marienburg- vereniging, postbus 31, 5087 ZG Diessen, tel. 013 - 36.80.87. Sire? Kerk onder slopershamer w sur interieur, dreunt nu de slopershamer voor het gebouw zelf. Op de plaats van de grote, bijna Nadat enige tijd geleden de hamer van de vei- negentig jaar oude kerk, komt een veel kleiner lingmeester klonk in de St. Vincentiuskerk in kerkelijk centrum en sociale woningbouw Amsterdam (Jacob van Lennepkade) voor het foto: anp RECLAME VOOR BIJBELCURSUS OP RADIO 1 EN 2 AMERSFOORT Vanaf eind augustus klinkt via Ra dio 1 en 2 een opmerkelijke STER-spot. Naast de reclame teksten over stukjes paradijs op aarde en de steeds witter wassende poeders en bollen, zal de consument „een ge schenk uit de hemel" worden aangeboden. Het gaat om een radiobood schap waarin een bijbelcursus wordt aangeboden. De recla mespot is afkomstig van de Stichting Werkgroep Bijbel cursus binnen de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) in Nederland. De spot maakt deel uit van een landelijke campagne voor een bijbelcur sus die ten doel heeft mensen kennis te laten maken met de bijbel. Volgens woordvoerster van de stichting, mevrouw J. L. de Wolf-Roebers, is met de radiocampagne voor de bijbel cursus waarschijnlijk sprake van een unicum. Omdat de gebruikelijke campagne van de Werkgroep Bijbelcursus steeds minder respons ople verde is reclamebureau inge schakeld. Die kwam met het idee van radiospots. „Wij wil len de mensen op zo direct mogelijke wijze bereiken. Ra dio en t.v. zijn daarin haast niet meer weg te denken. De t.v. was natuurlijk veel te duur voor ons, dus is het de radio geworden". „We hebben gekozen voor het benaderen van publiek dat veel naar praatprogramma's luistert. We zijn ons er wel van bewust dat mensen uit onze achterban moeite kun nen hebben met het feit dat wij tussen de wasmiddelen en andere produkten in gaan zit ten. Maar gevoelsmatig zeg ik dat het weinig verschilt of je nu een advertentie in een krant plaatst of haar op de ra dio ten gehore brengt". Volgens De Wolf is het moei lijk te voorspellen of de radio campagne effect zal sorteren. Critici van het initiatief ha meren dan ook vooral op dat aspect en wijzen op de hoe veelheid geld die ermee ge moeid is. De stichting zal na melijk een bedrag van 120.000.- bijeen moeten krij gen om de hele campagne te kunnen betalen. „Maar we proberen het, en het geld krij gen we ook wel bij elkaar. We voeren de campagne in ieder geval uit. Van tevoren hebben we tegen elkaar gezegd dat we al blij zullen zijn als zich één nieuwe cursist aanmeldt". A. Gouman van het reclame bureau dat de publiciteitscam pagne voor de stichting ver zorgt, vindt dat het medium radio zich bij uitstek leent om mensen direct aan te spreken. „Wij willen de geijkte paadjes van de gedrukte boodschap verlaten door de mensen per soonlijk aan te spreken". Ongenuanceerd pleidooi kei Onder het motto „Een hart voor Den Haag. Nu hield een zestigtal Hagenaars afgelopen zaterdag in &vei nagrote advertentie een warm pleidooi voor de bjiekt een stadhuis annex bibliotheek in het centrum van?^11 „Er ligt een mooi, een goed, een ideaal plan dat alPa^0' maar uitgevoerd hoeft te worden". Het beeld dat d[j001 Iers van de advertentie schetsen als het hele plan nj| va gaat, liegt er niet om: „verpaupering, versukkelingndv grijzing" wacht de Haagse binnenstad. ht l" Het is te prijzen wanneer ondernemende Hagenafeze merken dat het welzijn van de stad hun ter harte gtf zo eenvoudig als de adverteerders willen doen gelojl") de zaak bepaald niet. Ze stellen bijvoorbeeld dat honr"^ zenden Hagenaars achter het stadhuisplan staan. En<| de ingezonden stukken in de kranten wijzen anders VERDER geven de samenstellers van de advertenti/ I blijk van de ontwikkelingen rond het plan niet zof I volgen. Ze schrijven bijvoorbeeld dat er 800 woning-" nen worden gebouwd op de stukken grond die vrijktj dat tal van gemeentelijke diensten eenmaal zijn naar de nieuwbouw. In de laatste plannen van hel 1 van B en W gaat een groot deel van de woningbouL- helemaal niet door. Delen van het huidige stadhuis! Burgemeester De Monchyplein dreigen zelfs te blijv^_ Wat daarvan de financiële consequenties zijn is nog i onduidelijk. En daarmee komen we aan de kern van onze kritij ongenuanceerde advertentietekst. Want over welk pfCB ben de adverteerders het eigenlijk? De afgelopen #de: hebben maar liefst acht varianten de revue gepasseiv^' niet een daarvan is (financieel) haalbaar gebleken. H U1' se college van B en W heeft gisteren aangekondigd^11 negende variant in aantocht is. Die zou wel budget? traal gerealiseerd kunnen worden. Wat wil zeggen dfen meente straks niet meer geld dan thans kwijt is aan,e 1 vesting van gemeentelijke diensten, hetgeen te daipm* zijn aan de verhuur van ongeveer een derde deeljie nieuwe complex aan bedrijven. »P< Itee De financiële strapatsen van het Haagse college ins lopen maanden geven geen aanleiding daar zonder te vertrouwen. De Haagse gemeenteraad zal er daa^en standig aan doen ook de nieuwe variant door ónafha^ rekenmeesters te laten doorrekenen om te voorkomt gemeente zich stort in een financieel avontuur, wa|. komende generaties nog de lasten moeten dragen. Zonnig Barcelona Berlijn Budapest DE BILT (KNMI) De in vloed van het hogedrukgebied boven Polen word morgen overgenomen door een hoge drukgebied dat positie kiest boven de zuidelijke Noordzee. Voor het weer in onze omge ving betekent dit een voortzet ting van het huidige weer beeld. Komende nacht ontstaat een enkele mistbank bij een minimumtemperatuur van 9 graden. Maar de mist zal bij het ochtendgloren snel ver dwijnen. Overdag is het weer zonnig, hoewel in de middag landinwaarts zich weer enkele stapelwolken ontwikkelen. De wind waait uit een oostelijke richting en is matig. De ooste lijke wind zorgt er voor dat aan het strand de temperatuur overdag maar weinig verschilt met die in het binnenland. Daar wordt het ongeveer 23 graden. Weersvooruitzichten voor diverse lh" Europese landen, geldig voor morgen L°"e® en vrijdag: Madrii Malag Zuid-Scandinavië en Denemarken. Malta perioden met zon, maar morgen aan Moskc de Noorse westkust enige tijd regen, Muncl vrijdag in het binnenland plaatselijk J™. een bui Middagtempera tuur van 13 parjjS graden aan de Noorse kust tot 19 gra- praag den in zuid-Zweden en Denemarken Rome Britse Eilanden perioden met zon en Split droog, in Schotland meer bewolking. Stockl Middagtemperatuur van 13 graden in )J(arsc noord-Schotland tot 22 graden plaat- 7 ®"ehr selijk in zuid-Engeland. Bangk Benelux en Duitsland: zonnig, in Casab zuid-Duitsland vrijdag mogelijk een Dama: regen- of onweersbui. Middagtempe- Los Ai ratuur rond 24 graden. [jew Frankrijk: zonnig in het zuiden en oosten, vrijdag mogelijk een regen- of parafT, onweersbui Middagtemperatuur van Pretor 19 graden aan de Normandische en Rio de Bretonse kust tot 26 graden in het San Fi zuiden. Sao P Alpengebiedperioden met zon, vrij dag mogelijk een regen- of onweers bui. Middagtemperatuur in het laag land en de dalen rond 24 graden. Spanje en Portugal. periodm 1 en een regen- of onweenk: dagtemperatuur van 20 uj de Spaanse noordkust tot l i plaatselijk in het binnenU. Italië en Joegoslavische k!18"' zwaar bewolkt en hier e.' St regen- of onweersbui. Mie Sti rond 25 graden. lej(j WEERRAPPORT HEDENMORGEI "es 24 *>h 23 Be zo; dr 271 V€ 21 nze 22 >a is 16 jeide Sfen ie ha i 23 jhen 21L i 20 20 tone ijgsi" Singapore Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Na de achtste mei Acht mei is weer geweest, er is weer tijd voor bezinning. Zo lang de kerk bestaat, zijn er meningsverschillen. Een paar feiten op een rij: Je zus was een jood. Hij leerde de „vervulling" (vervolmaking) van de wet en gaf ons de vie ring van de Maaltijd, qua vorm ontleend aan joodse ge bruiken. Na zijn dood beleef den de leerlingen hun geloof op joodse wijze. Er ontstond ook een andere gemeenschap; minder joods georienteerd. Er kwam strijd over wel joods/ niet joods met als uitkomst dat de joodse christenen verdwe nen in de geschiedenis. Onder invloed van met name de apo stel Paulus werd de eerste aanzet van de leer vastgesteld; in de tweede eeuw volgde de vormgeving van de organisa tie. De kerk bleek cultureel en politiek gevoelig tijdens en na de bekering van keizer Con- stantijn en tijdens de val van zijn rijk. In de loop der tijden vervaagden de betekenissen van de liturgie, reden waarom in de middeleeuwen een alle gorische invulling wordt voor gestaan: heilige mis en krui soffer. In onze tijd gaat het ac cent weer de kant op van: bre ken en delen. Tenslotte, de vrouw in het verhaal. Jezus zag de vrouw anders dan zijn tijdgenoten; niet als gelijken van slaven en slavinnen. De joodse, joods-griekse en ro meins-christelijke „man-cultu ren" hebben verhinderd dat deze waardering heeft doorge werkt. Hopelijk is de toekomst vrouw-vriendelijker. Gelijk hebben is aan tijd ge bonden. Er zijn altijd voor oplopers en achterblijvers. De grote middengroep bepaalt waar de kerk naar toe groeit. Pinksteren Aan de voet van de icoon, die als blikvanger diende bij het drieluik „Pinksteren" in Fina le, viel mijn oog als vanzelf op de naam „Jan Rood". Een vin gerwijzing van de G(g)eest wellicht. Zoals de vergaderden al zo'n 2000 jaren geleden op Pinksteren (is er immers al al tijd geweest en overal) nogal wat zagen gebeuren voor hun ogen, even verwonderd las ik het verslag van drie inter views in één. Mijn interesse ging in de eerste plaats uit naar de uitspraken van paro chie-pastoor Rood. Voor mijn gevoel werd hij ten voeten uit en naar het leven getekend. Maar ik schaar mij wel bij de „rationale tobbers", die een meer heldere toelichting van hem vragen. Dat heb ik dan ook gedaan. Uit zijn weer woord vernam ik, dat hij kranten leest maar op de onze niet geabonneerd is. Een inter view van anderhalf uur vond hij wel wat te kort weergege ven. „De geest van liefde, de heilige Geest, dat is God", al dus pastoor Jan Rood en nu weten we het. Ook dr. Mein- dert Dijkstra legt op nogal in ventieve wijze het niet betwis te verband tussen God, G(g)eest en liefde. Té veel om haal van woorden maakt het verhaal er dikwijls niet duide lijker op. Ook het bestaan van goed en kwaad wordt echt niet betwist, maar wij rekenen vast op de overwinning van het goede, immers anders konden we wel meteen „inpakken en wegwezen". En wat de psychiater uit Hil versum betreft sta ik uiterst aarzelend tegenover profetie, wonderen en vooral extatische „brabbelklanken". Ik sta daar helemaal niet „honen#^3! over, maar als ik zei- door getroffen word dL.. ook wel eens „nou, nofcN' pelen of iets anders „b in mijn baard".- En du y, Paulus hecht ook al k meer waarde aan de „|uLT dan aan griezelige V taal". De radio melddrcy-1 dat de pinksterbloemltyf^ spireert om tot bloei tf" maar dat deden vooi sneeuwklokjes, maagj de vogelmelk en duii1 ook al!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2