Jubilerend Pinkpop tovert met talent Pan in de ban van romantiek Zon speelt Leids Folkfestival parten Meryl Streep vedette in Cannes bioscope: KUNST CeidóeSoiwa/nt DINSDAG 16 MEI 1989 PA< 3> Gouden Roos Montreux voor Britse komedie MONTREUX De 29e Gouden Roos van Montreux is zaterdag toegekend aan de komedie „Hale and Pea ce" van de Britse omroep „London Weekend Televi sion". Het programma met het jonge Britse komedian tenduo Gareth Hale en Norman Pace won ook de persprijs van het televisiefestival. De Sovjet-televisie won met haar inzending La Pucelle de Rouen ou Boule de Suif" de Zilveren Roos. De Sovjet-inzending is een musicalbewerking van de gelijknamige roman van de Franse schrijver Guy de Maupassant. De Tsjechoslo waakse komedie „Gagman" kreeg de Bron zen Roos. De Gouden Roos, bestemd voor onafhanke lijke producenten, ging naar de Canadese maatschap pij Telemagik voor „Le Cirque du Soleil: le cirque reinvente". Twee speciale prijzen van de stad Mon treux gingen naar de Zweedse televisie voor „Kur Os- son televisie" en naar de Amerikaanse maatschappij „20th Century Fox" voor „De Tracy Ullman Show". RESTEN 16E-EEUWS THEATER VOORLOPIG NOG BEWAARD LONDEN Britse toneel- en filmacteurs hebben maandag we ten te bereiken dat de restanten van een 16de-eeuws theater in Londen niet zomaar weer onder de grond verdwijnen. De restan ten van het Rose Theater, waar William Shakespeare vermoede lijk in 1592 zijn debuut als acteur maakte, werden vijf maanden geleden gevonden tijdens graafwerkzaamheden voor de bouw van een kantorencomplex. De projectontwikkelaar, Imry Mer chant, had beloofd de restanten zo gaaf mogelijk te houden wan neer de bouwput werd dichtgemaakt. Dat ging sommigen echter niet ver genoeg. Befaamde acteurs en actrices als Judi Dench, Peggy Ashcroft en Edward Fox hielden van zondag op maandag een nachtwake op het bouwterrein om te voorkomen dat de bull dozers aan het werk gingen. Tenslotte beloofde de projectontwik kelaar verder te onderhandelen over een manier waarop de res tanten behouden en te bezichtigen kunnen blijven. De regering en de organisatie voor monumentenzorg English Heritage heb ben verklaard dat met Imry Merchant zullen samenwerken voor het behoud van het Rose Theater. Minister van milieu Nicholas Ridley zei dat de overheid bij zou dragen aan de kosten. Nederlandse' reclame succes op tv Brazilië RIO DE JANEIRO Een reclamespot van een bekende Nederlandse mode winkelketen op de Braziliaanse televi sie, gecreëerd door een zelfstandige re clame-adviseur die toevallig ook van Nederlandse afkomst is, heeft in Brazi lië tot eén ware Jacques Brel-revival ge leid. De 30-jarige Ricardo van Steen maakte voor de herfstcollectie van C A een reclamespot met op de achter grond „Ne me quitte pas" van Jacques Brei, gezongen door Nina Simone. De spot - en de gekozen muziek - sloegen zó in, dat volgens de vereniging van pla- tenhandelaars er binnen een week geen enkele plaat van Brei in Braziliaanse muziekwinkels te vinden was. Bij C A hoopt men dat die zelfde mensen nu ook naar hun winkels zullen stromen. Restaureren in Museum Delft DELFT Het Museum Paul Tetar van Elven in Delft wijdt met de ten toonstelling „Uit de verf" van 24 mei tot 7 oktober speciaal aandacht aan de technieken van restaure ren en conserveren van schilderijen. Dat gebeurt nu zes schilderij en onlangs zijn terugontvan gen van een restauratie-ate lier. In tekst en foto's wor den het proces toegelicht. De getoonde werken zijn twee panelen uit de zestiende eeuw en vier werken van Van Elven zelf. Hij was in de vorige eeuw kunstschilder, verzamelaar en leraar aan de polytechnische school in Delft. Het museum is geves tigd in zijn woonhuis, een grachtenhuis aan de Koorn- markt. Het huis herbergt 18e en 19e eeuwse stijlkamers en -een 17e-eeuws trapportaaal, een 17e-eeuws schildersate lier met een collectie schilde rijen, porselein en meubelen. Van Elven was dan wel geen „groot meester" maar wel een typische representant van de smaak van een perio de. Jeff Healey, John Hiatt en Elvis Costello in topvorm Pinkpop Festival met Rory Block, Fishbone, The Pixies, The Nits, Ta- nita Tikaram, Jefl Healey Band, John Hiatt Goners, Marc Almond La Magia, Elvis Costello en R.E.M. Dral en Renbaan Limburg, Landgraaf. Gisteren. De twintigste editie van het jaarlijks terugkerende Pinkpop Festival liet niet direct een gewaagde pro grammering 2ien. Organi sator Jan Smeets speelde tijdens dit jubileum enigs zins op veilig, maar nam tegelijk ook de nodige ri sico's. Pinkpop toverde met talent en het resultaat was even verrassend als teleurstellend. De grote vraag was of groepen als The Pixies, Jeff Healey en Tanita Tikaram, die door hun hits net het clubcircuit zijn ontgroeid of er nog met een been instaan, in staat zouden zijn de bijna 40.000 bezoekers, die het festijn trok, te verma ken. Spelen voor zo'n enorme massa vraagt een wat andere aanpak dan optreden in een club. Tenslotte zorgt de intimi teit van een zaal er sneller voor dat de vlam overslaat dan de enorme wijdse omgeving van de Ren- en Drafbaan Limburg in Landgraaf. Extra handicap was gisteren boven dien het stralende weer, dat niet direct uitnodigt voor wil de taferelen op het veld. Mensenzee Over The Nits maakte nie mand zich zorgen. Het Am sterdamse kwartet had al eerder de show gestolen voor een enorme mensenzee toen ze enkele jaren geleden op het Haagse Parkpop speelde. Ge lukkig had Smeets er niet voor gekozen de Nederlanders het festival te laten openen. Die ondankbare taak was wegge legd voor Rory Block, die on danks wat bescheiden hits nog niet is doorgebroken in ons land. Smeets had zijn programme ring met veel smaak in eikaar gezet. Het enige verwijt dat je hem zou kunnen maken, is dat hij ncïgal wat heeft gedou bleerd met het Belgische dub belfestival Torhout-Werchter, want ook daar staan The Pixies, Tanita Tikaram en El- vis Costello. Over wie bij wie heeft afgekeken, gaat het nu even niet, zeker is in elk geval dat het Pinkpop geen goed doet. Vooral ook omdat de Bel gische organisator Herman Schueremans over meer geld beschikt en dus grotere namen kan boeken dan Smeets. Bo vendien wordt het dubbelfesti val door veel Nederlanders als gezelliger ervaren en kiezen ze dus niet voor Pinkpop. Maar de enige echte kritiek, die dit jaar te leveren valt, is de plaats van de geluidstoren in het veld. Hopelijk wordt deze een volgend keer wat meer naar achter geplaatst zodat de mensen voor het podium niet langer constant worden ge plaagd door een uiterst hinder lijke echo. Clubcircuit Hoewel Smeets bij zijn keuze aan groepen duidelijk had ge keken naar het succes in het clubcircuit, toonde hij zich een meester in het rangschikken van de muzikanten. Met de zon hoog aan de hemel ston den The Nits begin van de middag op het podium. Hoe wel de zonnende menigte mas saal ging staan toen Henk Hofstede en zijn kornuiten voor de microfoon stonden, bracht het viertal een heel in getogen liedjesreeks. Henk sprong zelf weliswaar regel matig wild heen en weer, maar zweepte de menigte niet op hetzelfde te doen. De enige bijval die hij kreeg was van wat heethoofden aan de rand van het podium Het optreden van The Nits vormde een te genpool met dat van The Pixies, die de Amsterdammers waren voorgegaan. Waar de Amerikanen rauwe gitaar- klanken haaks op de zang zet ten, kwamen The Nits vooral met uitgebalanceerde sfeermu ziek, waarvan „Sketches Of Spain" een van de vele voor beelden was. The Pixies maak ten overigens wel indruk. Vooral zanger, gitarist Black Francis. Hij depte zijn emotio nele stem veelal in soms inge togen, dan weer wilde gitaar akkoorden. The Nits bracht zijn showcase aan stijlen van de jazz in „Be Silent" tot de grandeur van een symfonie orkest in wat zo langzamer hand het nieuwe volkslied mag worden genoemd: „Dutch Mountains". Het viertal was ingetogen, luchtig en gewaagd. Foto Tanita Tikaram reeg de num mers uit haar repertoire aan elkaar zonder wat te zeggen, dit' in tegenstelling tot The Nits. Heel even maakte ze de opmerking die velen voor haar al over hun lippen brach ten: „Kunnen jullie even la chen voor de foto? Hij is voor mijn moeder". Het duurde lang, heel lang voordat Tanita op temperatuur was. Zenuwen zullen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld en het zachte windje dat haar woorden in vlagen over het veld uitwaai erde, eveneens. Tanita zocht in de muzikaal goed in elkaar stekende show naar uitersten in haar stem, maar ging daarin hopeloos ten onder, waardoor het optreden nogal wisselvallig was. Laat in de middag, nadat het programma, zonder een echt aanwijsbare reden, al ver schrikkelijk was uitgelopen volgde het eerste hoogtepunt van de dag: het optreden van Jeff Healey en zijn groep. Deze blinde gitarist uit Canada beroerde op een razend knap pe manier de snaren van zijn gitaar en vond dan ook terecht een dolenthousiaste menigte tegenover zich. Hij zweepte niet alleen de menigte op met improvisaties in nummers als „See The Light", maar raakte zelf ook aan de kook door zijn spetterende gitaarspel. Na het energieke optreden kreeg hij van presentator Jan Douwe Kroeske een Edison uitgereikt. Een beeld van de drukte op de zonovergoten renbaan in Landgraaf, Van eenzelfde kwaliteit was het concert van John Hiatt The Goners. Terwijl de zon langzaam plaats maakte voor de maan toonde Hiatt zijn uit zonderlijke klasse als zanger, gitarist en tekstschrijver. Hea ley, die twee nummers van hem speelde, had dat al laten horen, maar Hiatt zelf deed daar nog een schepje bovenop met zijn geraspte stem, die op indrukwekkende wijze werd ondersteund door de achter grondzang van Ashley, en zijn lekkere (slide)gitaarspel. Hoe wel John muzikaal behoorlijk kan uitpakken, ging hij op Pinkpop ook het sentiment niet uit de weg. Zo zong hij, achter de piano zittend met veel passie in zijn stem „Have A Little Faith In Me" Derde hoogtepunt was het solo-optreden van Elvis Cos tello. De Engelsman, de hon- derdvijftigste artiest in twintig jaar Pinkpop, volgde op het wat matte optreden van Mare Almond The Goners. Marc was ook de enige die geen toe gift gaf, zo blij was hij met het resultaat. Slechts voorzien van een gitaar, maar ook heel veel a-capella zingend, was Costello de enige die het publiek zo op zweepte dat ze meezong. Hij bracht niet alleen gedreven uitvoering van nummers van zijn laatste elpee „Spike" maar greep ook terug naar klassie kers als „My Aim Is True" en „Oliver's Army". R.E.M. had de wat ondankbare taak om het jubileum te slui ten. Omdat het programma meer dan een half uur was uit gelopen, speelden de Amerika nen voor een leeglopend sport park. De rock, van R.E.M. klonk fris en verdiende meer toehoorders dan er uiteindelijk overbleven. Gelukkig biedt de VARA de kans die fout goed te maken, want de omroep brengt deze zomer weer beel den van het festijn op het scherm, zodat iedereen kan horen wat hij heeft gemist. HANS PIET Antonius Clubhuis (Leiden): 15e Leidse Folkfestival met Kinderthea ter Harlekijn, Jane Cassidy, Wind kracht 8, Endatteme Jugband, Rit- mia, Ar Bleizi Ruz en The McCal- mans. Gehoord op 15 mei. Een openluchtfestival had ze ker meer bezoekers opgele verd. Maar dat is makkelijk praten, want dat het zulk mooi weer zou worden in het pink- sterweekeinde dat had nie mand op voorhand durven voorspellen. De organisatoren hadden voor het op de tweede pinksterdag geplande Leidse Folkfestival ditmaal het Anto nius Clubhuis als locatie geko zen. Dat was waarschijnlijk de reden voor de tegenvallende belangstelling voor de 15e edi tie van dit evenement. Vooral tijdens het middagprogramma was de invloed van het prach tige voorjaarsweer merkbaar, de opkomst was toen heel ma tig- Het festival begon met een speciaal kinderprogramma dat verzorgd werd door het Kin dertheater Harlekijn. Direct daaropvolgend traden Jane Cassidy, Windkracht 8 en de Endatteme Jugband ieder tweemaal op. Jane Cassidy is een Noordierse zangeres die op de meeste grote folkfestivals in Europa optreedt, en Wind kracht 8 en de Endatteme Jug band zijn twee folkgroepen van Nederlandse bodem. Aan het begin van de avond wist de Italiaanse groep Ritmia met aanstekelijke traditionele muziek uit eigen land het pu bliek vpor zich te winnen. Ge heel anders van sfeer was de muziek die de uit Bretagne af komstige Ar Bleizi Ruz (de rode wolven) daarna ten geho re brachten. De Ar Bleizi Ruz bestaan in middels tien jaar. De twee op vallendste figuren in de for matie zijn Loic Le Borggne op zijn accordeon en Bernard Quillien die een veelheid aan blaasinstrumenten bespeelt, waaronder de fluit, de biniou en de bombarde, een soort doedelzak. Uiteraard speelden zij een flinke hoeveelheid Bre tonse dansen. Deze volksdan sen zijn ingetogen, zeer strak van ritme en wat melancho lisch van klank. Daarnaast lie ten ze ook nog een aantal dan sen horen uit Galacia, een streek in het noorden van Spanje. Deze melodieën klon ken duidelijk zonniger en op geruimder en brachten bij het publiek net iets meer enthou siasme teweeg. Verrassend wa ren de eigen composities van de gitarist Eric Liorzou, waar in hij samen met de basgitarist, Ben Creach, nog eens te meer duidelijk maakte meer te kun nen dan louter begeleiden. Het festival werd besloten met het optreden van de Schotse groep The McCalmans, die al enkele malen eerder in Leiden hun opwachting hebben ge maakt tijdens voorgaande folkfestivals. Het vrolijke drie tal, Ian McCalman (gitaar), Nick Keir (gitaar, banjo en fluit)en Derek Moffat (gitaar), nam de aanwezigen met zijn grappen en grollen direct voor zich in. Zij hadden stuk voor stuk hun verhaal klaar en hadden anders dan bijvoor beeld de Ar Bleizi Ruz nauwe lijks te kampen met een taal barrière en daardoor ook een. beter contact met het publiek. Hun opmerkingen werden di rect opgepikt, waarbij opviel dat vooral groepsleider Ian McCalman geen blad voor zijn mond nam in een geslaagde poging de zaal tot actieve deel name te dwingen. Belangrijk was natuurlijk dat ze daarbij ook nog eens op aanstekelijke wijze muziek maakten. Of het nu ging om Schotse of Austra lische volksliedjes of om Schotse dansen, het publiek kon er geen genoeg van krij gen. PETER VAN VEEN Meryl Streep in een situatie die ze nauwelijks kent: belaagd door persfotografen. FOTO: AP (Van onze speciale verslagge ver Jos Kessels) CANNES Meryl Streep is de grote vedette van het 42ste filmfestival in Can nes. De Amerikaanse ac trice viel zaterdagavond een stormachtig applaus ten deel toen ze de gala voorstelling bijwoonde van 'A cry in the dark', waarin ze de hoofdrol speelt. Eerder die dag gingen de foto grafen zich voor en na de persconferentie van Meryl Streep te buiten aan een soort collectieve broedermoord. De sympathieke actrice raakte daardoor zichtbaar van slag af. Ze reageerde niet op de eerste vraag en zei: „Ik ben niet ge wend aan dit soort taferelen en vind het eerlijk gezegd be angstigend. Ik leef met mijn man en kinderen teruggetrok ken in een rustig voorstadje van New York en ga zelden naar party's." Voor Cannes had ze een uit zondering gemaakt, omdat ze vond dat de film in Amerika tè weinig aandacht had gekre gen. „Ik ben trots op deze film en beschouw mijn rol daarin als een van mijn beste." 'A cry in the dark', geregis seerd door Fred Schepisi, is gebaseerd op een in Australië bijzonder geruchtmakende af faire. In 1980 kampeerde het evan gelistenechtpaar Richard en Lindy Chamberlain bij Ayers Rock, een bekend Australisch toeristenoord, 's Avond ging een dingo (een equivalent van de coyote) er met de negen weken oude baby van het paar vandoor De volgende dag werd de bebloede kleding van de baby gevonden. De media stortten zich op de verdwijning en verspreidden de wildste geruchten, onder andere dat de baby het slacht offer zou zijn geworden van de godsdienstwaanzin van de ou ders. De lastercampagne leidde tot een emotionele rechtszaak en de inmiddels hoogzwangere Lindy werd tot levenslang veroordeeld wegens moord op haar baby. Na drie en een half jaar werd ze op vrije voeten gesteld en besliste de rechter dat er sprake was geweest van een rechterlijke dwaling. 'A cry in the dark', die don derdag in ons land gaat roule ren. laat op indrukwekkende wijze zien hoe de sensatiezucht en vooroordelen bij media en publiek de levens van on- schuldigen kunnen vernieti gen. En hoe niets ontziend de paparazzi's daarbij te werk gaan, ervoer Meryl Streep aan den lijve in Cannes. Pan-festival openingsconcert. Koor en orkest samengesteld uit leden van o.a. Collegium Musicum, Sem- - pre Crescendo, Lesko, Het Zingend Hart, ESGM-reüniekoor, KSK Bal der, Het Kleine Koortje, Pourquois pas, Tilburgs Universiteitskoor, aan gevuld met studenten van diverse conservatoria, met medewerking van Frans Huijts (bariton), het ge heel onder leiding van Jac van Steen. Werk van Berlioz en Gounod. Gehoord in de Pieterskerk op 13 Het jaarlijkse Pan-festival voor muziekminnende studen ten, dat dit weekeinde in Lei den werd gehouden, opende vrijdagavond onder veel be langstelling met een kort maar pakkend programma. Uit drie monumentale, dramatische en door en door romantische wer ken van Gounod en Berlioz werden in een gloed van blau we en roze schijnwerpers ge durende vijftig minuten vier fragmenten gebracht. Muziek die eigenlijk nooit in dit kik kerland klinkt en zeker niet op uitvoeringen van studente nensembles. Is dit het begin van een kentering? We willen het graag hopen. In ieder ge val is het een goede inval van het organiserend comité ge weest om aan het begin van drie dagen muziekcursussen het deze dagen in Leiden ver zamelde talent in een daveren de opmaat samen te brengen. Berlioz op het programma? In een dag ingestudeerd? Wat een hoogmoed! Dat wel, maar ook, wat een lef! Het concert had iets spookach tigs. De schimmen van beide Franse romantici waarden weliswaar niet rond, maar als dat was gebeurd had niemand er vreemd van opgekeken. Het spookachtige betrof zowel de akoestiek en de fraaie lichtef fecten als het repertoire. In het eerste stuk werkte de enorme akoestische kracht van het middenschip positief op het hiervoor bijzonder stra tegisch opgestelde orkest. De „Marche funèbre pour la der- nière scène d'Hamlet" van Hector Berlioz (1803-1869) openbaarde zich onder leiding van Jac. van Steen als een be zwering, een inwijding in zui vere romantiek. De enkele' door het koor van verre inge voegde, langgerekte klinkers legden een prachtig waas van noodlottigheid over het geheel. Ook in de, in parlando-achtige stijl gecomponeerde proloog voor het eerste bedrijf van Charles Gounod (1818-1893) bewezen de bouwmeesters van de Pieterskerk het reusachtige koor en orkest opnieuw be langrijke diensten. De teksten waren te verstaan en de in strumenten vulden de kerk bij alle galm met een samenhan gend klankbeeld. Bij de uit voering vervolgens van „Sce ne d'amour" uit de koorsymfo nie „Romeo et Juliette" van Berlioz voor orkest waren de oren van de cellisten zoek en vlocht een nu verradelijke na galm ongehinderd een contra concert tussen de met moeite bij elkaar gehouden orkestpar tijen. In „Le Serment" uit dezelfde koorsymfonie leek de goede geest van het koor door weer wolven bestookt te worden. De oppermachtige klankhal keer de zich in deze complexere muziek in zijn volle omvang tegen de musici. Deze materie had men duidelijk minder on der de knie. Aarzelende inzet ten, violisten die eruit vlogen, een koor dat slecht boven het orkest uitkwam: het werd alle maal genadeloos geregistreerd. Met name de twee laatste on derdelen vertoonden dus een aantal minpunten. Toch was deze romantiek-presentatie al lerminst een tegenvaller: te genover zwakkere aspecten stond een muzikaal bevredi gende eerste helft. Een ge waagde, uitermate boeiende programmering voor een uit voering met een grote inzet en vol durf. Volgende keer in de Taffehzaal? TOM STRENGERS Voor een uitge^— agenda, ook voor mende dagen, raai men „UIT", de graflf kelijkse bijlage var krant'>EK 1 ALPHEN AAN DEN RUI Zë ROCINEMA I (Van Bojma straat 6, tel. 01720-208 uP ked gun (al); 18.30, 21L ook 13.30. EUROCINP' Rain Man (al); 18.45, 21te glebook (al); ma. wolroi EUROCINEMA III: My J ther is an alien (al),, 21.30. wo. ook 13.45. i CINEMA IV: Twins (afflwe 21.15. wo. ook 13.45. n0 LEIDEN LUXOR (Stai e* 19. tel. 071-121239) Naplde (al); 19.00, 21.15. ma. 14.30. LIDO en (Steenstraat 39. tel. Rain Man (al); 14.30,a 21.15 Her alibi (al); My ther is an alien (al); TxL 14.30, 19.00, 21.15. Da liaisons (al); 19.00, 2f 14.30. Lady en de (al); ma. wo. 14.30. (Breestraat 31, tel. 1238] Bear (al); 19.00, 21.15. 14.30. REX (Haarlemm 52, tel 071-125414): bies (16); 14.30, 19.00, KATWIJK CITY THEl (Badstraat 30, tel. 01718T Working girl (12); 19.0(1 ma. wo. ook 14.45. CUl TER II: Cocktail (al);l 21.15. The Bear (al); VOORSCHOTEN (tel. 01717-4354) Cock wo. 15 45 The bear (al wo 14.00, 15.45. A fist Wanda (al); 20.45. olit WASSENAAR DEN HAAGASTA 1 (Spui. 463500): My stepmothefK alien (al); 14.00, 18.45,? ASTA 2 Working g: 14.00, 18.45, 21.30. Afe I The accused (16); wo. i|q if wo. 14.00, 18.45, 21.30La BYLON 1 (Winkelcentrurf Ion, tel. 471656): Dangerf ve sons (al); 14.30, 17.00,indi 21.45. BABYLON 2: Lqudi 14.30, 16.45, 19.00, ir;n BABYLON 3 Rain 19.00, 21.30. CINEAC tenhof 20, tel. 630637): iPeg (al); 14.00, 18.45. 21.30. élë AC 2: Twins (al); 14.00der 21.30. CINEAC 3 Th£ar METROPar (Carnegielaan, tel 456751— man (al); '14.00, 18.45, METROPOLE 2: Therg gun (al); 14.00, 18.45, METROPOLE 3: Cross lancey (al); 14.00, 18.45ST( METROPOLE 4. Anott>n man (al); 18.45, 21.30. ti 14.00. METROPOLE f bear (al); 14.00, 18.45,; 0 ODEON 1 (Herengraiarc tel. 462400): The naked g ge 13.45, 18.45, 21.30. PPn 2: A fish called WanL 13.45, 18.45, 21.30. Off" - Twins (al); 13.45, 18.45PP ODEON 4: Mississipfenv ning (12); 13.45, 18.45,Jeui STUDIO 1 (Kettingstraat ip a 656402). Sofia (16); 19.30. STUDIO 2: Madame Sod (16); 19.15, 21.45. STUDI hi< iectrice (16); 19.15, |tte HAAGS FILMHUIS: i,ge Zwerfsters; 19.30, 21.45.L®:i! Souersweet; 19.30 Mar the mob; 21.45. Zaat 3.<— 21.45. Leila and the woli» Eleni, di. Kanal; wo XT KINDERVOORSTELLING! BABYLON 3 Mijn woont in Rio; 14.30. 16.4f">< NEAC 3: Lady en de vag wo. 14.00. METROPC Who framed Roger Rabl J 14.00. Groeten uit Utrecht in Centraal Musi UTRECHT Met Lj, seumperformance ,L uit Utrecht", die Ljfa kunstenaars van 20 n£n juni zullen aanrichten, jn' teert het Centraal L j Utrecht zichzelf en zfgn veer 50.000 voorwerpa^n de eerste tentoonstelli^ n verantwoordelijkheid _og( nieuwe directeur, Sjft r Het publiek kan in eUsj deel van het museumonfj om voor en achter de |jer een kijkje te nemen.. f bouwencomplex telt eUi malig klooster, weeslL^ pel en kerk, vroegerëeer kelders en zolders. j.esc De collectie is er op l. loopse wijze ondergebi ej.j( voert voor de exposixtj( belangrijke uitgan aan: de collectie en mtl bouw. Gevraagd is eer®?* le presentatie te mak ihls niet gebruik makend 3Pe collectie. Lh" De zestien kunstenaar^* opdracht uitvoerder;13 John Armleder, Gtder Bijl, Wim Deloye, Jan[en Dobbelsteen, Pieter f .on Dirkje Kuik, RuudelSe Frank Mandersloot, f de Pavert, Geer jPn' Alexander Schabracf Scholte, Seymour LiW Villevoye, Harald Mirjam de Zeeuw. gele Schrijf-opdrab voor drie autej^1 AMSTERDAM He^n" van de stichting Amjver Fonds voor de Kunst Rs 0 sloten de toneelschrijfw n- ten voor dit jaar te Vai aan Matin van VeL c Thomas Verbogt en W de kink. Met het verleide deze opdrachten is eedt n van in totaal 20.000 gij de moeid. Het bestuur ht g laten adviseren door frvan missie die bestond ujte wijk de Boer. Mariaifoek nema en Moniek Kra|0p

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8