Lichaamstaal van
een buikdanseres
5G
Voor zwoel en zomers
Het
ongrijpbare
chlamydia
VAN HUIS UIT
CeidócSouoont
DINSDAG 16 MEI 1989
Ik zie haar steeds r
lichtL
voor jou en mij de bij
Een ode aan Moeder?,
derscheiding, eredocto]
standbeeld misschiet i
nee, dat is niet directA
Moeder. Ze is imm iy
maar een mens, een\i
woon mens. Al is het
mer dat juist dat „gel
niet meer zo in wil in
gen. Abonnee-aantalli
cijfers zijn on bal
dwingend. De krant oJ
die niet regelmatig ..\®N
sensatiebelusten" opdig cU
kans zijn eigen graf f^ncj
Nog spannender (1&.
meer onthutsende r
meer onthullende) bJhte
ving wint het van all vai
tigdheid. in
Moeder (vader op zieep
ook, maar die had óLj-jj
zondag niet de beui^ 4
vooral voor het allen5
uit te dagen zijn. Voof V1
ste gil in de mode, de Jlldt
uitgekiende lijn, het z\n 1
de voedselmarkt gjjsch
produkt, de modernsk^p
betreffende de opvoe
juist opgerichte trimcffj**
torn, moeder moet eeCh
tijdse kameleon zijn: jns
gen naar het net ontcAl
stemmen met wat
wordt verkondigd. D
rjn 0
1 rij,
■V
Zou moeder misschienieke
eens zichzelf moge^ ian<
Doodgewoon die vrou)eg
behagen in schept vt,r d
en kinderen zorg te h ke<
Er zijn in onze samr\an
enquêtes gehouden, !rde
schappenlijke onderz\s \x
gedaan die aantonen cjd
wen gediscrimineerd nd.
tekort hébben, aan nidc
plooiing niet toekom6elin
gesteld is dat carrièno, i
en moeder-zijn onverN w
blijken. clu
Alles hebben in het leÊj^
nu eenmaal niet. Eenfe jn
sen vrouw kan toch
Want als ze ja dan jn(j
man wil (streep aan wf
gewenst) kan ze toch «r1.a
kiezen wat de volgerin*
moet worden. Nemel W£
dan nee een kind (dP*j
wat niet wordt verla?d ,n
dat we eerst goed Jj1"6
overwogen wat daar !?str
aan vast zit? 11
chts
Ik heb een moeder
had er een, U, wij alleh
ze zijn er in alle soo>s
weest). Sommigen o/Pst-
zullen haar - misschfich
wel helemaal terecW 111
hebben verwenst. Witen
ons marcheren toch nfin-
frustreerd door het Pu
dat we moeder als !n
wensen te beschouwef v
had ze wel wat foutef s^(
teg
Kijkcijfers. abonnee-P
zullen niet stijgen na»
der in het zonnetje,
ook wel te kijk is gei
der is inderdaad gewd»L
dat al, in de meest
pende gedaanten, eeu»-.
geweest. Voor de nQ]
ring is daar geen eer a
halen. Historie, trad
verleden spreken weifl
sen van nu nog aan.1
niet alleen een verweiyr
ook een arrogant v|'
worden. We weten al
dan de mensen vanhjG
We richten ons levefvei
onvergelijkbaar pi we
wijze in. En met vaaf p,
ve rennen we door^j|n,
staan, omdat we ste6p£
moeten. Moeder of /ii|j
Moeder uit school
op het kroost wordt I
kend „theemuts"
Moeder die haar zieir
het bakken van t
oog op zondag voor i
simpel gehouden. Tjana|
koop je toch even bi]f0m
ketbakker. Maar als ten
het nu een geluk Wnln j
niet meer aan de lopeLn
hoeft te werken, oAet
land, of in de zaak %ier
lief; ook niet c.
zelf uit te kiezen kan]
moeder het nu eens 4ord
haar tijd zelf in te dsp
sport te doen of vrij\
werk te verrichten; 0,
andere niveau een shloniri
pakken... Als ze hef kelk
haar, helemaal ^etve^nvc
rière acht moeder imer
doodgewoon moeder?aart
de thee wacht, heerijde
of soep bereidt, die theic
om naar anderen te imor
of heerlijk te zitten fldoor
in de zon. En dat niée K
tend op moederdag. laar i
der heel misschien o«nal<
meer moeder mogen
Veel kleurige gedessineerde bermuda's met wijde driekwart
broeken (vanaf 29,-) samen met shirts in etnische en grap
pige motieven. Bloemenkransen om de nek en meer bedek
king van de huid. (C A Avanti collectie).
Sinds de berich
ten dat de ozen-
laag dunner
wordt gaan de
mensen anders
met de zon om.
Het is niet goed je
te buiten te gaan
aan verwarmende
zonnestralen op je
body. Hoe hoger
de beschermings
factor van zonne
brandcrème hoe
beter?
Het zwempak is
weliswaar uit
gangspunt voor
de vakantie of het
weekeinde, maar
je kijkt naar méér
dan hoog opge
sneden pijpjes of
een laag décolleté.
Erbij passen flin
terdunne shawls,
een halflange ge
orgette stippelt-
jesrok, een lange
flaneerbroek of
een lange tricot
broek in rood/
zwart (bij een ge
streepte zwart/
rode eendeler) of
een bolerovestje
met lange mou
wen. Alles wat
maar omge
knoopt, omgesla
gen of dichtge-
strikt kan wor
den, doet deze zo
mer op het strand
opgeld. Ontwer
pers en inkopers
houden met hun
collecties reke
ning met De Zon
en het verander
de zonnebaden.
Of dit allemaal
terecht is, laat ik
aan deskundigen
over, maar een
trend is de boven-
badmode wel.' De
nieuwe, aantrek
kelijke impuls
hangt voor een
deel af van de
creativiteit van
de ontwerpers,
technieken,
blends en finis
hes. Zo is er bij
voorbeeld een ge
coate katoen, leuk
voor blousonach-
tige vestjes, die
flitst in de zon en
schouder- en rug-
bedekkend een
eyecatcher is op
het mulle zand.
Koffiebruin glans
staat geweldig op
flowerpower of
een Indianen-
print. Er zijn voor
toevoegingen aan
het badpak of de
bikini veel stof
fen in mengingen
van natuurlijke
vezels onderling:
katoen en blends
met polyester,
acetaat. nylon
microvezels
voiles, open
weefsels, ajour
tricot, badstof ty
pes voor bijvoor
beeld de 'strand-
kimono' met re
vers en een los
ceintuur met
gesp. Zo'n kimono
trekje aan over je
bqdpak, maar je
zorgt wel dat de
panden niet hele
maal sluiten, zo
dat er nog een
deel van het bad
pak in dierehuid-
druk te zien is.
Met om het hoofd
een shawl ge
knoopt in dezelf
de panterprint en
daar staat bad-
nimf 1989'. Bij het
zwempak hoort
'toebehoreneen
chique verpak
king voor het
heetst van de dag:
een flinterdun
shirt, een sarong,
een 'jelabbaof
Arabische jurk
die op de soukjes
in Marokko en
Tunis al jaren te
koop is, maar die
nu ook in een
Hollands waren
huis hangt. Men
grabbelt in diver
se culturen voor
de strandmode.
Deze coördinaties
behoeven niet
noodzakelijk een
'set' te vormen.
Creativiteit hoort
erbij. De indruk
dat alles zo'n
beetje bij elkaar
gegraaid is en
desnoods aange
vuld met het ten-
nispetje van je
broertje, zorgt
voor het 'casual'
aspect. Ameri
kaanse en etni
sche invloeden,
prints in warme
en donkere tinten
met levendige i
centen vrolijken
het strandleven
op. Raffiafranje
of raffia-impres-
sies schermen te
felle zon ook af
en ze passen zo
wel bij de Paradi-
se-Islandsfeer als
het hippietijdsen-
timent uit Haiti.
Deze maand komt
de 'High Sum-
mer'-collectie van
Mexx in de win
kel met een flit
send schouwspel
van elk moment
van de hopelijk
warme dagen.
TINY FRANCIS
Samen in de zon met bescherming bij de hand. Zonnebrillen
(Mozartmontuur), (tennis)pet, losse jas. Zij draagt bikini-bo-
venstukje met mouwen en geometrisch geprinte shorts, pas
send bij de bermuda van haar partner, en een hoed in 100%
katoenen uitvoering. (HOM Intermodis).
FOTO'S: PR
Geslachtsziekten, elk kind kan u
dat tegenwoordig vertellen, zijn
ziekten die ie kunt oplopen als je
„het" doet. Gonorroe en syfilis zijn
de beroemdste. Maar van chlamy
dia infectie heeft u waarschijnlijk
nog nooit gehoord. Toch komt deze
seksueel overdraagbare ziekte ze
ker zo vaak voor als gonorroe en
richt het minstens zoveel schade
aan in de vorm van buitenbaar-
moederlijke zwangerschappen en
blijvende onvruchtbaarheid bij
vrouwen.
Die onbekendheid bij het grote pu
bliek is niet zo verwonderlijk. Dat
deze eigenaardige bacterie zo ver
velend kan uitpakken weten artsen
ook maar pas een jaar of tien, en
bovendien gaat het microbeest bui
tengewoon achterbaks te werk. De
klachten lijken tamelijk op die van
gonorroe, tenminste, als er al
klachten zijn. Want dat is het ge
niepige van chlamydia: in heel veel
gevallen weet de eigenaar niet dat
hij/zij de ongelukkige bezitter is
van deze bacterie. Wat zijn die
klachten dan? Mannen kunnen 2
tot 3 weken na een (meestal) nieuw
seksueel contact gaan klagen over
een niet al te overvloedige troebele
dan wel heldere afscheiding uit de
pisbuis. Soms is dat alleen 's mor
gens het geval. Plassen kan moei
lijk gaan of brandend pijnlijk zijn
en sommige patiënten klagen al
leen maar over een jeukerig gevoel
in de pisbuis of hebben een vaag
gevoel dat er iets niet in orde is. Dit
alles kan, maar hoeft niet: een
kwart van de mannen heeft ner
gens last van, maar kan toch de
ziekte verspreiden.
Verraderlijk,
Dat geldt des te meer voor vrou
wen. De meeste vrouwen hebben
aanvankelijk geen enkele last van
de aanwezigheid van de chlamy-
dia-bacterie. Dat maakt het zo ver
raderlijk, want, zoals een arts on
langs schreef, „bij chlamydia zit het
venijn in de staart" doordat het bij
misschien wel 8 op de 100 geïnfec
teerde vrouwen ernstige complica
ties veroorzaakt. Bij hen klimt de
bacterie via de baarmoeder de ei
leider in met een eileiderontsteking
tot gevolg. Dat kan heel opvallend
gaan, met hoge koorts en pijn in de
onderbuik of zeer sluipend, maar
het resultaat is er dan niet minder
om.
Door de ontsteking verkleven de
wanden van de eileider. Als de ei
leider geheel verstopt raakt dan
kan de eicel de baarmoeder niet
meer bereiken en is de vrouw on
vruchtbaar. Bij een gedeeltelijke
verstopping is de kans groot dat
een bevruchte eicel als het ware in
de eileider blijft hangen zodat de
zwangerschap zich in de eileider
voltrekt. In het laatste geval is er
dan sprake van een buitenbaar-
moederlijke zwangerschap.
Welnu, onderzoek in binnen- en
buitenland wees uit (maar precieze
cijfers ontbreken) dat chlamydia
zeker zo vaak onvruchtbaarheid bij
vrouwen veroorzaakt als gonorroe.
In Scandinavië wordt eileideront
steking in 30 tot misschien wel 70
procent van alle gevallen door
chlamydia veroorzaakt. Treedt er
toch zwangerschap op, dan kan het
kind bij de geboorte een nare oog
ontsteking oplopen of anders wel
een longontsteking.
Wat er tegen te doen? In principe is
baar is de kweek, maar die is duur
en op de uitslag moet je 3 tot 6 da
gen wachten.
Daarbij is, zoals eerder gezegd, de
chlamydia-bacterie een eigenaardig
microbeest, want anders dan nor
male bacteriën laat het zich alleen
in levende cellen kweken en niet
elk laboratorium is daartoe in staat.
Bovendien moet het uitstrijkje bin
nen het uur op het lab zijn, of bin
nen vier uur mits gekoeld met
smeltend ijs. Makkelijker zijn de
zogeheten directe antigeentests,
maar die hebben weer het bezwaar
dat ze tamelijk onbetrouwbaar zijn.
Valt zo'n test negatief uit. dan heb
je de ziekte zeker niet. Maar als de
test positief is dan is dat helaas niet
meer dan een sterke aanwijzing
voor de aanwezigheid van de ziek
te.
Dat is vervelend, want men streeft
er naar om de patiënt niet met één,
maar met net zoveel recepten naar
huis te sturen als hij of zij contac
ten heeft gehad. Tja, en hoe moet je
dat nu thuis verkopen, want voor
lichters hebben helaas korte met
ten gemaakt met het leugentje dat
je seksueel overdraagbare ziekten
ook op het toilet kunt oplopen.
Sommige mensen willen dan een
sterker bewijs dan een directe anti-
geentest en in dat geval kan een
kweek alsnog zekerheid bieden.
Behandeling
De gezondheidsautoriteiten weten
ook wel dat zelfs in deze verlichte
tijden nog steeds een taboe op ge
slachtsziekten rust. Wie niet naar
zijn huisarts wil, kan in de grote
steden zoals Den Haag, Amster
dam, Rotterdam en Utrecht terecht
in speciale „laagdrempelige" polik
linieken. De behandeling is daar
bovendien gratis. In andere steden
verwijst de GGD (zie telefoonboek)
gratis door naar de polikliniek der
matologie.
Maar beter dan genezen is voorko
men, en dat kan, net als met alle
andere geslachtsziekten, ook met
chlamydia heel eenvoudig door het
gebruik van het condoom. Dit sim
pele voorbehoedsmiddel ging bijna
kopje onder tijdens de seksuele re
volutie van alweer meer dan tien
jaar geleden, maar beleeft, nu de
seksuele revolutie als alle andere
revoluties haar eigen kinderen
dreigt op te vreten een nieuwe ze
getocht. Of zoals ik onlangs een
Oudere Jongere van rond de veer
tig spijtig hoorde zeggen: „Wij
moeten als enige generatie voor de
tweede keer aan het condoom".
Helemaal naar Amster
dam gereisd voor een on
derhoud met 's lands be
roemdste buikdanseres
wil ze d'r naam niet
zeggen.
Hè kom mevrouw, doe
nou niet zo flauw.
„Nee! Dat gaat niemand
wat aan. Ik ben Yonina.
Mijn artiestennaam is
Yonina en verder geen
gezeur. Hoe oud ik ben
hoeft u ook niet te vra
gen, en hoeveel mijn op
treden kost zeg ik ook
niet".
Dus dat is reuze-gezellig bin
nenkomen bij de van oor
sprong Amerikaanse danse
res die nota bene zelf het ini
tiatief had genomen voor
onze ontmoeting. Maar goed.
Het schrijven over een naam
loze, slechts onder codenaam
bekende damesbuik is op
zichzelf genomen ook wel
weer een uitdaging in dit
grote en onbegrijpelijke heel
al en wij zetten ons dus
aan de arbeid. Yonina, zo
openen we de conversatie, u
treedt nu al zoveel jaren op
voor militairen in alle delen
van het land. Gaan hun ge
schreeuw en gefluit en gejoel
u nooit op de zenuwen wer
ken? Krijgt u daar geen
maagklachten van?
„Het gaat erom", lacht Yoni
na nu in alle vriendelijkheid,
„welke boodschap je op je pu
bliek wilt overbrengen. Ik
wil twee dingen overbren
gen. Ten eerste de schoon
heid van mijn dans. Ten
tweede het besef dat die
schoonheid er is om naar te
kijken, maar niet om aan te
komen. Door de taal van
mijn lichaam maak ik mijn
toeschouwers duidelijk: jullie
zijn daar, ik ben hier, en tus
sen ons is een absolute grens.
Dat is een kwestie van ge
baar en van oogopslag, van
lichaamshouding vooral
en daardoor heb ik nooit
of te nimmer ook maar enig
probleem. Ik kom wel 's in
kazernes waar de organisato
ren van zo'n soldatenfeest
mij niet kennen en me dan
waarschuwen: 'Yonina, loop
niet de zaal in, blijf in vre
desnaam op het podium'.
Daar heb ik maling aan. Ik
loop waar ik wil. Mij valt
niemand- lastig".
Televisie
Yonina. Televisie-kijkers
kennen haar van veelvuldige
optredens in programma's
van bij voorbeeld Ron
Brandsteder, André van
Duin en Tineke. En behalve
in de Nederlandse kazernes
is ze ook bekend bij de leden
van de tientallen, ja honder
den personeelsverenigingen
die haar in de loop van de ja
ren hebben uitgenodigd. Plus
bij de onvermijdelijke Joseph
Luns, die Yonina's portret
zelfs in zijn portefeuille met
zich meedraagt zoals hij
enkele jaren geleden op Ve-
ronica-televisie aan het Ne
derlandse volk liet zien.
Een kleine, slanke vrouw is
deze Yonina. Grijs-blauwe
ogen. Donkerbruin haar van
wel een meter lang. Een bre
de fel-rode mond met een
haag van helwitte tanden.
Waarachter ze dus alle infor
matie die niet past in haar
imago-strategie, nadrukkelijk
verborgen houdt: „Als ik ga
vertellen hoe oud ik ben,
gaan de mensen mij beoorde
len op mijn leeftijd en niet op
mijn dans", verklaart ze
en dat is allicht waar.
„Maar tussen u en mij: ik ben
vierendertig". En dat is al
licht niet waar.
Dat haar dans werkelijk
kwaliteit heeft, staat echter
buiten kijf. Onvoorstelbaar,
zoals deze moeder van twee
zoons (13 en 15) haar buik
naar links en naar rechts,
naar boven en naar beneden
laat neigen zonder daarbij
enig ander lichaamsdeel te
betrekken. Na misschien ze
ven seconden kruipt de be
weging vloeiend omhoog
naar ribbenkast en schouders
en dan is de buik weer in
rust. Nu gaan de heupen be-
sen de seksen. De dansende
buik is een duidelijke verwij
zing naar het nieuwe leven
dat zich daarin zal gaan ma
nifesteren. Maar die verwij
zingen, dat spelen met die
spanning dat moet alle
maal heel subtiel gebeuren.
Ingetogen. Als je de grens
van de ingetogenheid over
schrijdt, wordt het grof en
vulgair".
Yonina springt nu uit haar
zetel op en doet voor hoe het
niet moet. Zet de rechter hiel
tegen de binnenkant van de
linker voet en trekt de heu
pen langzaam omhoog: „Zie
je, zo krijg je een heel vulgai
re beweging. En als ik zó doe,
zo met mijn heupen een cir
kel maak terwijl ik mijn voe
ten uitgedraaid houd ook
dat geeft een heel grof effect.
Dus als je zulke bewegingen
in je show opneemt, ja, don
lok je onaangename reacties
uit. Maar hou je de dans sub
tiel en vloeiend, dan kun je
er gerust ook mee optreden
voor een gezelschap katholie
ke nonnen. Wat ik trouwens
wel eens heb gedaan al
heb ik mijn buik toen wel be
dekt gehouden".
Voor nonnen of soldaten,
voor ambassadeurs, voor de
televisie of voor het perso
neel van Croky Chips Yo
nina treedt op voor iedereen
die haar maar wil zien. En
dat al tien jaar lang. Geboren
in New York, volgde ze dans
opleidingen aan de High
School of Performing Arts in
die stad en aan de universi
teit van Maryland. Op het
laatste instituut leerde ze
haar Nederlandse man ken
nen, met wie ze eind jaren
zeventig naar Amsterdam
verhuisde.
Fijne kneepjes
In Amsterdam ook, aan de
De Laraissestraat 157, exploi
teert Yonina thans haar ei
gen buikdans-studio, waar de
fijne kneepjes van haar vak
overdraagt aan leerlingen uit
heel de Randstad.
„Meestal vrouwen natuurlijk.
Vrouwen van alle leeftijden,
want er zitten zowel aanko
mende tieners tussen als
grootmoeders van diep in de
zeventig. Maar ook onder
progressieve mannen wint
het buikdansen aan populari
teit. Al kun je, als het om
mannen gaat, beter spreken
van de Oriëntaalse dans. Als
symbool van vruchtbaarheid
speelt bij hen de buik natuur
lijk geen rol. De mannen-
dans is eerst en vooral geo
riënteerd op kracht en ba
lans. Vooral studenten tonen
er steeds meer belangstelling
voor".
De meeste cursussen van Yo
nina duren negen weken.
Maar desgewenst geeft ze ook
workshops van een middag
of een ochtend: „Studenten
clubs of huisvrouwen-vereni
gingen maken daarvan ge
bruik en stellen zo'n work
shop dan centraal in een
'dagje Amsterdam'. Gaan ze
eerst naar de Nachtwacht in
het Rijksmuseum, dan een
paar uurtjes buikdansen, en
dan de kroeg in. Heel gezel
lig. Zo'n eerste kennismaking
leidt trouwens vaak tot de
beslissing om een hele cursus
te volgen en het buikdansen
op te nemen in de life-style.
Want behalve mooi om naar
te kijken is het natuurlijk
ook een voortreffelijke con
ditie-training. Je krijgt er
een prachtig figuur van. En
ruimte heb je er nauwelijks
voor nodig. Twee vierkante
meter is voor buikdansen ge
noeg".
Dus alles bij elkaar: wellicht
e^n alternatief voor die ver
maledijde vermageringsku
ren? Maar bij wie moeten be
langstellenden zich dan mel
den? Nee, niks flauw, de dan
seres houdt voet bij stuk. Wie
les bij haar wil nemen of
haar wenst te engageren voor
een feestje kan in het tele
foonboek terecht onder Yoni
na. Haar werkelijke naam en
haar leeftijd. Precies, die
kunnen we gevoeglijk op
onze buik schrijven.
een chlamydia-infectie heel ge
makkelijk te behandelen met een
antibiotica-kuurtje. Voorwaarde is
wel dat de infectie op tijd wordt
opgespoord en daar zit hem nou de
moeilijkheid: de chlamydia bacterie
laat zich buitengemeen moeilijlf be
trappen. Stel dat de patiënt al
klachten heeft en daarmee naar de
huisarts gaat. Wat dan? De huisarts
zal dan waarschijnlijk een onder
zoek doen op gonorroe en niets
aantreffen. Zou het misschien chla
mydia kunnen zijn? Om daar ach
ter te komen kan hij verschillende
testen doen. Het meest betrouw-
Igrac
Moederdag**
jieler
Jullie zijn daar, ik ben hier en tussen ons is een absolute grens.
wegen en de benen. Dan ha
ken de armen en de handen
in, en het hoofd. Ja, nu danst
alles aan deze vrouw. Maar
volgens verschillende patro
nen. Elk lichaamsdeel, zo
lijkt het, danst een eigen
dans. En toch voeren alle te-
samen een harmonieus ballet
oji dat gemakkelijk als op
windend kan worden erva
ren.
Kwaliteit
„Sensueel", zegt Yonina er
zelf van. „Maar niet seksueel.
En dat is gelijk ook het ver
schil tussen buikdanseressen
mét en zonder kwaliteit. De
Oriëntaalse dans of de buik
dans zoals wij gewoonlijk
zeggen, is van oudsher een
vruchtbaarheidsritueel en
speelt in op de spanning tus-
i zo
j te z
door Joke Forceville-Van R|strij<
ken.