Ontmoetingen staan centraal Trendsetter in de verdeeldheid CeidóeSomatf EeidócSouoont Babyverlies kerk wereld EUROPESE CONFERENTIE OVER CONCILIAIR PROCES Feest van de Geest GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ZATERDAG 13 MEI 1989 PA[£N door Marinus van der Berg „Erken het kind en het ouderschap onafhankelijk van de duur van de zwangerschap en de levensdagen na geboorte". Deze gedragsregel welke ook een belangrijk uitgangspunt is, lees ik in het draaiboekje dat ouders hebben gemaakt die een baby hebben verloren. Het zijn ouders van de Zelfhulporganisatie: „Ouders van een Overleden kind", uit de regio Friesland. Zij hebben een draaiboekje gemaakt dat bestemd is voor artsen in het ziekenhuis en huisartsen, voor verpleegkundigen, kraamverzorgenden en andere hulpverleners. „Uit veel reacties blijkt dat aan veel dingen direct na de verdrietige ervaring te weinig of geen aandacht besteed wordt, waardoor men later meer moeite heeft met het verwerken van het verlies baby//kind", schrijven de ouders. In dit draaiboekje staan tal van concrete aandachtspunten, zoals bijvoorbeeld het maken van een foto. Beter niet alleen een polaroid-foto. Ook dat een begrafenis of crematie enkele dagen uitgesteld kan worden, zodat ook de moeder aanwezig kan zijn. Enkele weken geleden was ik door de regio Friesland uitgenodigd. Ik zag op de bijeenkomst ook een zorgvuldig verzorgde uitgave van het boekje: „Het verlies van uw baby", door Birgit G. Hohenbruck. Verschillende ziekenhuizen geven dit boekje mee aan de ouders als zij het verlies van een baby hebben te verwerken. Dit zou in elk ziekenhuis moeten gebeuren. Voor belangstellenden en betrokkenen heb ik een aantal exemplaren meegenomen en ik ben graag bereid een exemplaar toe te zenden. Het is een goed boekje voor hulpverleners en voor ouders zelf. Een middag luisteren en praten met ouders die een baby hebben verloren, die een kind hebben verloren onderstreept nog eens de waarheid van het uitgangspunt: „erken elk leven". Er was die middag ook een ouderpaar wier kind vanaf de geboorte ernstig gehandicapt was geweest. Met veel zorg en liefde hebben ze er thuis voor gezorgd. Nog plotseling was hun kind overleden. Ze vertelden dat ze zo pijnlijk getroffen waren door mensen die zeiden: „Het was toch gehandicapt". Een andere ouder vertelde hoe in een doopdienst gebeden werd „voor alle gezond geboren kinderen". Zij voelde zich eenzaam en vergeten. „Wordt er dan niet aan gedacht dat het ook anders kan gaan?" Juist de ouders die het verlies van een baby, van een kind moeten verwerken zijn zich bewuster van het wonder van de geboorte en zien het niet slechts als een vanzelfsprekendheid. Een ander vertelde hoe ze soms streed met dubbele gevoelens in haar zelf: die van verdriet om het gemis en van opluchting. „Mijn kind zou zeer ernstig gehandicapt zijn geworden". Dit leed was hem en hun als ouders bespaard gebleven, maar ze vroeg zich af: „Mag ik me hierover wel opgelucht voelen?." Ook wie de waarde van elk leven serieus neemt, onderschat niet de vele extra zorgen die het leven met een zwaar gehandicapt kind met zich meebrengt. Als een buitenstaander zegt: „Wees blij. dan gaat die troost voorbij aan het gemis, maar als je het zelf voelt, is dat anders. In onszelf leven soms tegengestelde gevoelens naast elkaar. Er wordt veel gediscussieerd over de vraag wanneer er sprake is van begin van menselijk leven. Op de Duitse televisie zag ik een heftig debat. Vanaf het moment dat er bewustzijn van zwangerschap is, hebben we te maken met een beslissend en onvergetelijk moment. Dat wordt nog sterker als de moeder het eerste bewegen van leven in zich voelt. Wie daarna om welke reden dan ook dit leven verliest, maakt een gebeurtenis mee die om verwerking vraagt. Dit vraagt om serieus nemen van de vrouw, van de ouders. Dit vraagt ook om een serieus en zorgvuldig handelen door alle betrokkenen. De ouders in Friesland die vanuit hun ervaring zijn gaan praten met ziekenhuizen, en ook met begrafenisondernemers hebben een zeer te waarderen initiatief genomen om zo ook anderen te helpen die hiermee te maken kunnen krijgen. Paus kritiseert misbruik hervorming liturgie VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft kritiek op de manier waarop zowel progressieve als conservatieve katholieken na het Tweede Vaticaans Concilie zijn omgegaan met de hervorming van de liturgie. Dat blijkt uit een apostolisch schrijven van de paus naar aanleiding van de afkondiging van de consti tutie over de liturgiehervorming, 25 jaar gele den. De liturgiehervorming leidde tot invoe ring van de mis in de volkstaal. Zonder de vo rig jaar geëxcommuniceerde aartsbisschop Le- febvre bij naam te noemen verwijt de paus sommige katholieken dat zij de liturgie van voor het Tweede Vaticaans Concilie „als enige garantie voor het geloof beschouwen". Ander zijds zijn er ook katholieken geweest die „fan tasierijke vernieuwingen" in de liturgie door voerden, maar zich daarbij verwijderden van de normen van het Vaticaan en de bisschop pen en die zo „de eenheid van de kerk en de vroomheid van de gelovigen afbreuk hebben gedaan en soms ook direct tegen het geloof zijn ingegaan". De paus is overigens tevreden over de acceptatie van de nieuwe liturgie door de meeste gelovigen. Er is meer dan een wijsheid en de wereld heeft ze allemaal nodig, het is niet slecht dat ze elkaar afwisselen. Marguerite Yourcenar DEN HAAG Er zal een slotdocument en een boodschap aan de gelovi gen worden uitgegeven, maar de conferentie 'Vrede in gerechtigheid' in Basel ontleent haar be tekenis vooral aan het feit dat voor het eerst sinds mensenheugenis le den van alle grote chris telijke kerken in Europa elkaar ontmoeten. Vanaf maandag 15 mei tot en met 21 mei wordt daar in Ba sel geconfereerd in het kader van het wereldwijde conciliai re proces voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping gehouden. Een van de deelnemers is hulpbisschop J. Lescrauwaet van Haarlem. „Een document heeft maar een betrekkelijke waarde. Veel belangrijker is dat chris tenen uit Oost-, Midden- en West-Europp met elkaar spre ken en trachten op het gebied van maatschappelijke kwes ties nader tot elkaar te ko- De bijeenkomst is georgani seerd door de (rooms-katho- lieke) Raad van Europese Bis schoppenconferenties en de Conferentie van Europese Kerken, waarin meer dan honderd orthodoxe, angli caanse en protestantse kerken zijn vertegenwoordigd. In het motto van de conferen tie 'Vrede in gerechtigheid' komt het onderwerp 'behoud van de schepping' niet voor, hoewel de milieuverontreini ging nu juist de reden is om de bijeenkomst in Basel te houden. In november 1986 werd het water van de Rijn zwaar verontreinigd na een explosie in het chemische be drijf Sandoz, dat in Basel is gevestigd. Zich ervan bewust dat de af faire Zwitserland een slechte naam had bezorgd, boden de Zwitserse regering, het kan ton Basel en de Zwitserse ker ken aan de bijeenkomst in Basel te houden. Aangezien er omvangrijke financiële toe zeggingen werden gedaan en beide organiserende instanties in Zwitserland gevestigd zijn, zullen zij weinig moeite heb- De Rijn bij Basel met aan de oever het Sandoz-concern dat twee jaar geleden een grote milieu ramp veroorzaakte. Om haar goodwill te verbeteren biedt Zwitserland gastvrij onderdak aan de kerken in Basel voor haar conferentie over het conciliair proces. foto: sp Commentaren Aan de conferentie nemen 700 afgevaardigden deel. on der wie 350 rooms-katholie- ken. Uit Nederland komen 25 afgevaardigden: 12 rooms-ka- tholieken en 13 vertegen woordigers van de andere lid kerken van de Raad van Ker ken. Zij zullen zich beraden over de tweede versie van een ontwerpdocumènt dat is opge steld door een werkgroep, waarin onder anderen drs. L.J. Hogenbrink, secretaris van de hervormde Raad voor de zaken van Overheid en Sa menleving, zitting had. Op de eerste versie zijn 500 commentaren gekomen. Van vele kanten werd er onder meer over geklaagd dat de ontwikkeling naar meer de mocratie in Oost-Europa was veronachtzaamd. Uit rooms-katholieke hoek kwam kritiek op de prote stantse wijze van theologise ren, waarin de klemtoon ligt op zondigheid en schuldbe wustzijn. „Het zou de voor keur verdienen de mensen aan te spreken op het goede dat bereikt is, op wat groepen en organisaties nu al doen", zo schreven de rooms-katholieke afgevaardigden uit Nederland in een gezamenlijke reactie. Lag in het eerste document de nadruk op de verantwoorde lijkheid van het christendom en de kerken als zodanig, in de tweede versie worden de afgevaardigden zelf veel meer aangesproken. Ook wordt daarin veel meer aandacht besteed aan de positie van de vrouw in kerk in samenle ving. Aan elke discriminatie van de vrouw in de samenle ving moet een einde komen. Van de kerken wordt ge vraagd dat ze de betrokken heid van vrouwen bij de be sluitvorming en het kerkelijk leven in het algemeen verbe teren. Veel verder zal de werkgroep niet hebben kun nen gaan, gezien de weigering van de orthodoxe kerken en de rooms-katholieke kerk om vrouwen tot het ambt toe te laten. Toch meent de gereformeerde drs. G. Ridderbos dat het do cument moet worden aange- scherpt. Er ontbreekt volgens haar een goede analyse van de positie van de vrouw in kerk en samenlevi-ng. Ook de aanbevelingen zijn naar haar mening onvoldoende. Ridder bos nam in februari deel aan een vrouwenbijeenkomst in Boldern bij Zürich, waar de conferentie van Basel werd voorbereid. Vrouwenboot De vrouwelijke afgevaardig den zullen elkaar regelmatig ontmoeten op een 'vrouwen boot' die tijdens de conferen tie zal liggen bij de brug tus sen de protestantse kathedraal (Munster) en de jaarbeurs, de twee plaatsen waar de confe rentie zich afspeelt. Zwitserse vrouwen organiseren daar een schaduwbijeenkomst. Tot degenen die zich aan boord zullen wagen, behoort de feministische theologe prof. dr. C. Halkes, die werkt aan een boek over de relatie tussen de onderdrukking van de vrouw en de milieuvervui ling. Halkes zal waarschijnlijk met vreugde constateren dat in het ontwerpdocument wordt voorgesteld dat de ker ken een „diepgaande dialoog" moeten gaan voeren met de feministische theologie. In de avonduren houden ker kelijke organisaties en groe pen hoorzittingen over aller lei problemen in Europa op het gebied van gerechtigheid, vrede en milieubeheer. Zo houdt het IKV met andere Europese vredesgroepen een zitting over de Europese ker kelijke vredesbeweging, die de deling van Europa ter dis cussie stelt. Tijdens een ande re hoorzitting wordt de nieu we armoede in Europa be sproken. De groots opgezette conferen tie in Basel zou de indruk kunnen wekken dat alle ker ken in Europa in de ban van het conciliair proces zijn. Dat is echter maar in betrekkelij ke mate het geval. In sommi ge landen (Nederland, Duitse Bondsrepubliek, DDR) is de belangstelling groot; in andere landen (Oostenrijk, Zwitser land, Groot-Brittannië) is eni ge activiteit te bespeuren, maar in Scandinavië en Zuid- Europa raakt het conciliair proces de kerkleden niet of nauwelijks. DDR In de DDR, waar voor het .eerst de Rooms-Katholieke Kerk en de Evangelische Kerk nauw samenwerken, is de conferentie in Basel en de wereldconvocatie van vol gend jaar in Seoul tijdens drie bijeenkomsten voorbereid. De kerken eisen een fundamen tele verandering van de socia listische samenleving, meer persvrijheid en meer ruimte voor de mensenrechten. In de Duitse Bondsrepubliek kwamen de grote kerken vo rig jaar in Stuttgart tot een verklaring waarin zij de oor log in strijd met Gods wil ver klaarden. De kerken verwier pen voorts iedere vorm van racisme en keerden zich tegen abortus en euthanasie. Omdat het conciliair proces tot nu toe ook in andere we relddelen nauwelijks aan dacht trekt, hebben velen voorgesteld de wereldconvo catie in Seoul, die door de Wereldraad van Kerken wordt georganiseerd, enige ja ren uit te stellen. Dat is onder meer het standpunt van de voorzitter van de stuurgroep van het conciliair proces in Nederland, ds. W.R. van der Zee. Van der Zee hoopt dat Basel een impuls kan zijn voor verbreding van het pro ces. Hij verwacht geen „klin kende uitspraken" of opzien barende beslissingen en vindt vooral dè ontmoeting van christenen uit allerlei landen van Europa van groot belang. De persoon van pater Walter Goddijn staat er borg voor dat een nieuw boek van zijn hand nog altijd bredere golven van belangstelling slaat dan het geval is bij iedere andere we tenschapper of kerkelijke be- leidsman uit de catholica die een visie wil uitdragen. Dat bleek weer bij de presentatie deze week van Goddijns boek Kerk en Kudde in Utrecht. Het heeft natuurlijk zeker te maken met het feit dat God dijn de functie van beleids- man en die van wetenschap per in zijn lange kerkelijke carrière heeft afgewisseld. De Tilburgse godsdienstsocioloog geldt nog steeds zo'n beetje als de godfather van de kerkelij ke vernieuwers in Nederland. De meeste van die intellectue le vernieuwers zijn echter uit gepraat en velen hebben in middels stilletjes de kerk ver laten. In hun vertrek zag het jonge onderzoekersduo Si mons en Winkeler een nieu we versie van „het verraad der clerken" waarvan in deze eeuw meer voorbeelden zijn aan te halen zoals zij vorig jaar in hun gelijknamige proefschrift op ongekend grondige wijze uiteen hebben gezet. Maar Goddijn is geble ven. Sommigen vonden zijn macht ten tijde van het door hem bepleite en mede ge stuurde Pastoraal Concilie zo verdacht groot was dat ze hem de paus van Nederland noemden. Hem werden niet alleen de macht maar ook de streken van het pausdom toe gedicht. Wat daar ook waar van moge zijn geweest, na het ingrijpen van Rome in de Ne derlandse kerkprovincie was het met die invloed afgelopen. Als hoogleraar in Tilburg bleef Goddijn echter voor trendsettende publicaties zor gen. Hij heeft nog steeds een fijne neus voor wat er in de lucht zit. De stukken die in zijn nieuwe boek zijn gebun deld, waaronder nogal wat uit NRC Handelsblad, stralen een Walter Goddijn. laconieke, niet van ironie ge speende afstandelijkheid uit. Toch steekt daarin wel dege lijk ook een grote mate van loyaliteit tegenover het ker kelijk instituut. Ook bisschop Bar die het eerste exemplaar van het boek kreeg aangebo den wist dat te waarderen, hoe vaak hij overigens ook met Goddijn van opvatting zal verschillen. Hoe anders valt die bezetenheid en frequentie te verklaren waarmee God dijn zich uitlaat over kerk en godsdienst, waarbij hij de be schikking lijkt te hebben over misschien wel het grootste privé knipselarchief dat er bestaat. Moeiteloos rijgt hij het ene na het andere citaat aaneen en het is altijd boeiend om te lezen, want hij levert er een conclusie bij. Hij leest en beluistert zelfs zoveel dat hij denkt de journalisten een slag voor te zijn. Bijvoorbeeld op een vroege zondagmorgen in het afgelopen najaar wanneer bisschop Móller een overden king voor de KRO houdt en zegt dat het gesprek met de Acht Mei beweging niet afge lopen kan zijn omdat mensen die daar bij betrokken zijn veel betekenen in plaatselijke parochies. (Voor de goede orde: het bericht stond wél in deze krant, ze slapen dus niet allemaal). het boek niets, of het zou moeten blijken uit het zinne tje bij de inleiding dat God dijn met zijn boek de nage dachtenis wil eren van kardi naal Alfrink met wie de au teur in de hoogtijdagen van de vernieuwing zo intensief heeft samengewerkt. Van nostalgisch terugkijken is overigens geen sprake. God dijn pretendeert een tussen tijdse balans te verschaffen aan de buitenwacht van wat er in de RK geloofsgemeen schap omgaat. Daar is het hem zeker niet alleen om te doen. Hij verbaasde vriend en vijand toen hij in maart op een bijeenkomst van het Thijmgenootschap, zij het met de nodige slagen om de arm, pleitte voor een „nieuwe emancipatie". Katholieken die al zo lang steen en been klagen over hun eigen bis schoppen zouden eens moeten ophouden met zeuren. Zij moeten niet weglopen, zoals de RK intellectuelen hebben gedaan, maar nu eindelijk eens hun eigen verantwoorde lijkheid serieus nemen en zich niet zo gauw van de wijs laten brengen. Als gelovigen heb ben zij ook een eigen taak. Maar als ze in een kerk wil len functioneren, dan zullen ze zich moeten verstaan met hun bisschoppen. Die moeten dan wel van hun kant hun gelovigen serieus nemen en vertrouwen schenken. Met machtswoorden valt niets te bereiken en het cultiveren van tegenstellingen is zo vreemd aan de geschiedenis van het Nederlandse katholi cisme, de afkeer voor scherps lijperijen zo groot, dat het vooral ook daarom zo droevig is wat er nu gebeurt. Conflictbeheersing De rede voor het Thijmge nootschap, elders gekwalifi ceerd als Goddijns laatste bod om de huidige impasse te overwinnen, staat overigens merkwaardig genoeg niet in. het boek. Wel sluiten stukken in het boek daar goed op aan. De hele gepolariseerde pat stelling in de Nederlandse RK kerk valt uiteraard niet los te zien van de voortschrijdende secularisatie, die Goddijn op genuanceerde wijze weet te belichten zonder in doemden ken te vervallen. Elk van bei de polen in de Nederlandse RK Kerk is ook een poging tot beantwoording van die se cularisatie. Met de gerefor meerde godsdienstsocioloog Dekker is Goddijn van me ning dat het verloop van die secularisatie niet echt te voor spellen is. Hoe de toekomst van godsdienst in de Neder landse samenleving er uit zal zien hoeft niet een kwestie van een louter dalende lijn te zijn. Maar het is duidelijk dat nogal wat zal afhangen van de wijze waarop de Neder landse katholieken, kwantita tief nog steeds veruit de be langrijkste kerkelijke groepe ring, hun conflicten zullen be slechten. Zoals Goddijn zegt, die contacten moeten geïnten siveerd worden. Maar dan moet wel bedacht worden dat zo'n oplossing niet te lang op zich kan laten wachten, want in het gematigde protestantse kamp is de ergernis over die nieuwe katholieke orthodoxie gestadig groeiende en zijn er tekenen dat het aloude anti papisme opnieuw de kop op steekt. Goddijn zegt dat ker kelijkheid in Nederland al leen maar toekomst heeft wanneer mensen bij elkaar een levende gemeenschap er varen. Met andere woorden, de vitaliteit ervan moet op de buitenwacht afstralen. Als echte gelovige is Goddijn een optimist, als socioloog weet hij dat gelovigen de capaciteit hebben om zich eindeloos illu sies te verschaffen. Niet voor niets heeft Goddijn dan ook die nieuwe emancipatie van een vraagteken voorzien. PAUL VAN VELTHOVEN Walter Goddijn: Kerk en Kudde. Tussentijdse balans van een ge loofsgemeenschap. Uitgave Arbor, Baarn. Prijs 24,50 1JS ™ag Jiaf orlopij Karr dez J dez CJP verschillende plaatsen in ons land wordt in de kvmd tijd een zogeheten Kerkedag gehouden. Kerken en at h( ties zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het C> r(^< Proces van de Wereldraad van Kerken en sluiten hen 0n lijk seizoen af met een publieke manifestatie. Daari(l,7 i niet alleen duidelijk gemaakt wat er schort aan g«468 heid, vrede en heelheid van de schepping, maar ?m d' mensen daar in hun directe omgeving aan willen dP te de K -tlET is verheugend dat op zoveel plaatsen zoveel NH- zich geroepen weten om na te denken over de vraag por c het op zoveel punten misgaat in de wereld en wat d;" verantwoordelijkheid van christenen is. In dat vei7 wel sprake van het sluiten van een verbond: at waardoor mensen en groepen zichzelf verplichten in komen. Het is niet voor niets dat veel activiteiten rond hei3 liair Proces zich rond het Pinksterfeest afspelen. In reld waar het recht op een redelijke toekomst voor m kinderen wordt verduisterd door honger, waar onri steeds lijkt te winnen en waar de lucht door vervuil d dreigend is, klinkt op het pinksterfeest de boodschad Geest die de wereld verandert. In de bijbel wordt verteld hoe de discipelen na de^^ vaart zaten te wachten op een teken van God. Toen <P kwam, werden ze in beweging gezet. De opdracht w^ staan in alle talen. Sindsdien is het Godsvolk onderv^s<T dreven door de Geest om de aarde bewoonbaar te door de verkondiging van Gods goede boodschap. Om ons heen zien we hoe slecht die boodschap vaa^ jv; verteld en verstaan. Daarom ook het Conciliair l(j 0 waarin mensen worden opgeroepen zich in te zetttkee Zijn schepping. Rondom Pinksteren klinkt het zachti van de Geest, de wind die het vuur van de bemoedigichte wakkert. Want waar de Geest Gods komt, daar w|en t hoop geboren. Die Geest laat immers zien waar het m( is te doen: het vestigen van zijn Koninkrijk. MENSEN worden gedreven om die boodschap te vj en ten voorbeeld te stellen. Ze zijn aangeraakt door \T}'t op weg te gaan. Tegen de somberheid van de wei Geestdriftig weten ze in alle talen duidelijk te mat», God zich met mensen heeft verzoend en dat de schepT I die verzoening deelt. Het feest van de Geest is het feest van de hoop orf)]^ tijden; daarom gaan mensen aan het werk. In het Cc Proces en op al die andere plaatsen waar God en m sprake komen en gebouwd wordt aan een betere we.i|*J^ Overgang naar zonnig weer DE BILT (KNMI) Het is vandaag nog vrij koel, maar er is uitzicht op warmer weer. Na vandaag komt de temperatuur elke dag 2 a 3 graden hoger dan de vorige dag. Dat houdt dus in dat het maandagmiddag ongeveer 20 graden zal zijn. De depressie die vooral gister avond onstuimig weer bracht, trekt naar Scandinavië weg. De wind neemt in de loop van de middag af. Ook het aantal buien wordt snel kleiner. In de loop van het weekeinde breidt een hogedrukgebied bij de Azoren zich uit naar Noord-Frankrijk. Hierdoor krijgt de zon de overhand. Met een naar zuidwest draaiende wind wordt geleidelijk zachte re lucht aangevoerd. Het ziet er naar uit dat vooral maandag en dinsdag mooie dagen zullen worden. Evenementen: hen Zaterdag 13 en maandag 15»rir leaboottochten, beurshal FÏ, Boskoop, inl. 01727-4644. Kei1 Maandag 15 mei (tot en mefl p ber): openstelling van de tu j kasteel De Wiersse te Vor 05752-6655/6693. I WEERRAPPORT HEDENMORGEN 15 Weer Max I Amsterdam onweer 14 Sai Deeten rw^bew 14 Eelde onweer 12 he Eindhoven onweer 15 Den Helder zw bew. 12 Rotterdam onweer 14 (-Jj in Zuid-Scandinavië: Eerst nog enkele buien, later perioden met zon. Mid- dagtemperatuur van 14 graden oplo pend tot rond 18 graden. DenemarkenEerst nog een enkele bui, later perioden met zon Middag- temperatuur van 14 oplopend tot 19 graden. Britse eilanden: Eerst nog bewolkt, later vooral in het zuiden meer zon. Middagtemperatuur van 13 graden in het noorden tot 20 in het zuidoosten. Benelux en Bondsrepubliek Duits land: Perioden met zon, later zelfs zonnig. Middagtemperatuur van 17 graden aan de kust oplopend tot 23 plaatselijk landinwaarts. Frankrijk: Zonnig. Middagtempera tuur van 15 graden in het noorden tot 23 in het zuiden, maandag enkele graden hoger. Alpenlanden: Eerst nog een enkele bui, later perioden met zon. Middag temperatuur in de dalen en het laag land van 18 oplopend tot 22 graden. Spanje en Portugal: Eerst nog wat bewolking later zonnig. Middagtem peratuur van 19 graden in het noor den tot 24 in het zuiden, in het bin nenland plaatselijk 30 graden. Italië, Joegoslavische en Griekse kust: Half tot zwaar bewolkt en eerst nog een enkele bui. Middagtempera tuur van 25 tot 27 graden. Bollen en bloesem Bollen: Streek Leiden/Haarlem, Haarlem- /Den Helder en Hoorn/Enkhuizen: nog wel wat tulpen op de velden, maar het moois is eraf. Keukenhof-binnen: 10 tot en met 21 mei: orchideeën, 12 tot en met 21 mei: lelies. Keukenhof-buiten: volop in bloei. 13, 14 en 15 mei tussen 18-21 uur entree volwassenen 6 gulden (kassa tot 19.30 Frans Roozen (Vogelenzang): volop Bloesem West-Friesland (NH), Betuwe, Zuid- Beveland en Zuid-Limburg: bloesem Koolzaad Groningen en Friesland: koolzaad velden volop in bloei. Bordeaux Brussel Cyprus Dublin Frankfurt Genève Helsinki Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Moskou Munchen Nice 19 'te b 3 eli, 17 I er hanl 20 leve S t 21 foor fndi 17 arer I di UW GIFT HELPT ECI ■ycl Het aantal slachtoffé zie van hart- en vaatziektengesc neemt gelukkig iets af. mi Uw giften hebben dus nddi resultaat opgeleverd. roi Maar de strijd gaat voorfok, Want jaarlijks worden in unf ons land nog altijd 4O.0li t( mannen en vrouwen h getroffen door een harte?, tarct en nog eens 20.0(1 ,s door een herseninfarct.3"* En elk slachtoffer is er -n< een teveel. Alleen als u uw hart* laat spreken, kan de Nederlandse Hartstich-,.. ting doorgaan met het kNf ondersteunen van het wetenschappelijk ondel Y(. zoek, het verbeteren vabns de patiëntenzorg en hey^r geven van voorlichting. Stort UW my bijdrage op giro 300 of Pas bank 70.70.70.600. /I^ Bedankt voor uw Qulle gift!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2