Indiase tweeling met ee maten gemeten Speelfilms op tv Communistische trekjes" (bij Maagdenhuisbezetting MEI IO/TELEVISIE lieidócSouiunt ZATERDAG 13 MEI 1989 PAGINA 19 iRSUM - Sins de gaandeweg meer 5|jn komen te liggen i even gemakkelijk kntie gaat in India de Westeinderplas- jeden we onze kin- Jniet meer op tot iffelijke burgers vaderland, maar jedemens van de iveral ter wereld. jdachte zit achter het ima „Van heinde en VPRO-tv In dit ka de film die we zon- fend te zien krijgen op pd 2 om 10.00 uur. Indelt over een „Twee- India", het jongetje km en het meisje Pun- rorden met twee maten Het jongetje heeft fi trek in school, maar Het meisje mag niet ihool. Dat is nergens pdig. Het moet haar helpen in de huishou- riant f* komt vooral neer op /percrfa^en een naburige Tel leling van deze film is leren hier te laten zien deren elders ter wereld De gedachte voor een Port ks reeks ontstond des- }iver 4de Scandinavische lan- n Eme tot een uitwisseling 1965) ris over dit onderwerp n. De VPRO haakte ruime tijd geleden al- p in en zette verschil- ilms op het scherm. Li uit India kwam uit de [an het Haagse Museon, pel kinderen uit de ho- [lassen van de basis met grote regelmaat jnen om kennis op te ver wat er buiten Ne- I nog meer te koop is op I^ld, met name hoe kin- ïlders het leven onder voor het geld werd jorg gedragen door de g ontwikkelingshulp jitenlandse Zaken, /reeswijk trok in over- I Museon naar India om ,-pn verhaal te filmen, waarin inzicht wordt gegeven in de leefwijze van kinderen daar. LOKATIE Louk: „Dat ging niet een- twee-drie. Mijn verhaal moest passen bij wat ik daar aan zou treffen. Ik koos als lokatie het dorp Rajasthan op de rand van een woestijn en zocht een ge zin met minstens een jongen en een meisje, broertje en zusje dus. Met acteren daar zijn die mensen niet vertrouwd. Ik had een Indiase producer bij me en die heeft de mensen daar bekend gemaakt met de werkwijze van filmers. Zij moesten en mochten zichzelf spelen, maar dan wel zo, dat zij in mijn verhaal pasten. Dit komt er op neer, dat jongens wel de kans krijgen op school se ontwikkeling en dat meisjes daar bewust buiten worden ge houden. Dit kan spanningen geven in huis. Nu geldt dit niet voor heel India. In de ho gere kasten en in de grotere steden ontvangen veel meer meisjes onderricht, maar in het achterland mankeert daar het nodige aan". Nu trof Louk Vreeswijk het dat hij in het gekozen dorp op een tweeling stuitte, die rede lijk voldeed aan de voorwaar den die hij aan zijn filmver haal stelde. Aan de film kon daardoor een documentaire in slag worden gegeven en tege lijk het effect van een speel film worden bereikt. Hun vader is pottebakker en waar moeder ook nog de zorg heeft voor de was en de koffie kan er nooit genoeg water naar huis gedragen worden. Punki is er maar druk mee, maar met de kan water op haar hoofd beschikt zij over een sierlijke wandelgang. Daar kan geen mannequin tegen op. Zij helpt haar vader ook met het kneden van de klei waar uit potten en pannen en ande re sierlijke voorwerpen en speelbeestjes gemaakt worden. Zij doet er vuile handen bij op, terwijl haar broer in de boe ken neust. Wel spelenderwijs allemaal, daar niet van. Louk: „Dan krijgen die twee nog ruzie ook. Punki is nieuwsgierig naar wat boeken allemaal te bieden hebben en gapt bij haar broertje een boek weg. Door haar vuile handen raakt het boek besmeurd en daar wordt Ganshyam boos om. Zij krijgen ruzie. Zij vlie gen elkaar in de haren, maar Punki laat zich behalve door een waterkaraf niet op haar kop zitten. Dat is de enige sce ne, die ik niet in elkaar heb hoeven zetten. Als broer en zus maakten zij op volkomen natuurlijke wijze ruzie. Uit het leven gegrepen film. Het moet je als filmer ook eens mee zit ten". MARKT Het is niet zo verwonderlijk, dat Ganshyam niet graag naar school gaat. Hij mag mee naar de markt in de naburige stad om de vervaardigde kleipop- pen te verkopen. In het spel van loven en bieden vindt hij daar het rekenen beter te le ren dan op school, waar de meester met de lat gereed staat als hij te laat in de klas arri veert, omdat hij tot op het laatste moment zijn vader heeft geholpen. Bij de VPRO kijkt men met nog weer andere ogen naar een dergelijke film. De kijken de kinderen moeten zich kun nen identificeren met de pro blemen van de kinderen in een ander deel van de wereld, zo verwoordt men het doel van deze serie. De kinderen hier moeten hun eigen proble men herkennen in die van an dere kinderen en tegelijkertijd leren inzien, dat zij hier be voorrecht leven. Dat er nog veel werk dan de winkel is voor alle kinderen overal ter wereld hun recht op onderwijs waar kunnen maken. Hier komt nog bij, dat er herken ningspunten in deze film be staan die de kinderen hier ze ker zullen aanspreken, al was het maar hoe zij aan het einde van de lessen joelend naar bui ten rennen. Een spel dat fil mer Louk Vreeswijk in de schoot geworpen kreeg door toedoen van de Indiase kinde ren zelf. Als door middel van dit soort films dit inzicht groeit passen deze in de opzet van „Heinde en ver" en zullen de betreffen de instanties en omroepen nog lang aangesproken worden door de behoefte er aan. Die blijkt ook uit het grote aantal kinderen, dat jaarlijks het Mu seon bezoekt. Om te bereiken, dat de daar vertoonde films ook beklijven, worden er ook boekjes over uitgegeven, het liefst met fraaie foto's en an dere illustratie. Het boek over India verschijnt in het najaar en komt voor vijf gulden ter beschikking van scholen, maar zal ook op andere plaatsen verkregen kunnen worden. Men ziet de kinderen ook be trokken bij rituele huiselijke handelingen en gebruiken. Ook spelen zij hun eigen spel letjes, het leven van alledag, hun belevingswereld, waarin zij zichzelf uiten. Men moet zich als kijker daarbij realise ren, dat Punki intussen al uit gehuwelijkt is. De toekomst van de kinderen moet gere geld worden. Dit wordt in In dia niet overgelaten aan het vrije spel der amoureuze krachten. Louk: „Je brengt de mensen daar al filmend een boel wes telijke gebruiken bij. Dat is niet precies te zeggen hoe dat uitpakt, maar een feit is dat je een dergelijk dorp anders ach terlaat dan je er binnen komt. Ik kwam daar terecht in'een situatie die ik gezocht heb, waar mijn verhaal kon spelen, al heb ik dat verhaal wel aan mijn film toe moeten voegen". Men zegt dat het de spanning van het kijken wegneemt als de afloop van een film tevoren wordt verteld. Dat gaat in het geval van deze film niet op. Punki komt over als uitermate nieuwsgierig naar boekenwijs heid en als betoverd door de magie van het woord. Zij gaat zichzelf leren lezen en schrij ven. In de laatste beelden schrijft zij haar naam in het zand. TON OLIEMULLER eisje Punki en haar broertje Ranshyam. ZATERDAG The seven year itch Amerikaanse speelfilm uit 1955 van Billy Wilder met Tom Ewell, Marilyn Monroe en Sonny Tufts. Een man, die zojuist zijn vouw en zoon op de trein heeft gezet, ontdekt dat in de flat boven de zijne een fraaie blondine haar intrek heeft genomen. Vooral bekend vanwege de scène met Mon roe's opwaaiende jurk. BRT1, 16.00 uur. Where love has gone Amerikaanse filmdrama uit 1964 van Edward Dmytryk met Bette Davis. Susan Hay- ward en Michael Connors. Uit zending geschiedt in het kader van de Bette Davis-cyclus. De film vertelt het verhaal van een minderjarige dochter van een beeldhouwster die de min naar van haar moeder heeft doodgestoken. Duitsland 1, 20.15 uur. Porky's pikante pretpark Amerikaanse klucht uit 1981, die zich afspeelt in de jaren vijftig. Een groep door sex ge obsedeerde scholieren wordt gevolgd; sterke verhalen en gluren in de meisjes-kleedka mer gaan vooraf aan nacht- club-bezoek. De film was des tijds een redelijk succes in de Nederlandse bioscopen, de kri tiek deed hem af met de kwa lificatie „onderbroekenlol". Nederland 2, 22.10 uur. The mechanic Amerikaanse speelfilm uit 1972 van Michael Winner met Charles Bronson, Jill Ireland en Jan Michael Vincent. Bron son geeft gestalte aan een be roepsmoordenaar die zijn moorden zo weet in te kleden dat ze op ongelukken lijken. Duitsland 2, 23.25 uur. Betrayal Brits drama uit 1982 naar een oorspronkelijk scenario van Harold Pm ter. Sober verfilm de driehoeksverhouding. De onconventionele verhaalstruc tuur, verfilmd door regisseur David Jones, belet niet om van de vlekkeloze acteerprestaties van Jeremy Irons, Patricia Hodge en Ben Kingsley te ge nieten. BBC2 23.05 uur. All that jazz Amerikaanse speelfilm uit 1979 van de vorig jaar overle den regisseur Bob Fosse. Met o.a Roy Scheider, Jessica Lan ge en Ann Reiking. Een cho reograaf/regisseur werkt zich over de kop en gaat ten onder aan stress, drank en vrouwen. BBC1, 23.40 uur. The bridges at Toko-Ri Amerikaanse speelfilm uit 1954 van Mark Robson met William Holden, Grace Kelly, Mickey Rooney en Frederic March. Deze avonturenfilm is gebaseerd op een roman van bestseller-schrijver James Mi- chener De film kreeg destijds een Oscar voor de speciale ef fecten. Piloot Brubaker krijgt de opdracht de strategische bruggen bij Toko-Ri in Korea op te blazen. Nederland 2, 00.00 uur. Poltergeist II Amerikaanse griezelfilm uit 1985 van Brian Gibson met Craig T. Nelson, Jobeth Willi ams en Heather ORourke. waarvan vrijdag 12 mei deel 1 te zien is. Opnieuw wordt de familie Freeling door duistere machten bedreigd. Een India- nenopperhoofd wordt te hulp geroepen. Duitsland 1, 00.10 uur. EERSTE PINKSTERDAG Earthquake Amerikaanse rampenfilm uit 1974 van Mark Robson met Charlton Heston, A va Gardner en George Kennedy. Spekta kelstuk, waarin verhaald wordt van een zware aardbe- Scene uit All that jazz Bad News Bears to Japan Amerikaanse komedie uit 1978 van John Berry met Tony Curtis en Jackie Earle Healey. Dit is de derde en laatste film rond het honkbalteam dat dankzij Walter Matthau en Ta- tum O'Neal bekendheid kreeg. Curtis speelt een kleine gok ker die denkt geld te kunnen verdienen met dit honkbal team. Duitsland 2, 15.20 uur. Hotel Amerikaanse speelfilm uit 1967. Rod Taylor, Catherine Spaak Karl Malden en Melvyn Douglas spelen de hoofdrollen in dit door Richard Quine ver filmde verhaal van Arthur Hailey. Vooral memorabel vanwege het spel van Melvyn Douglas. BBC 1, 16.00 uur. Das Dreimaderlhaus Oostenrijkse muziekfilm uit 1958 van Ernst Marischka met Karlheinz Böhm, Gusiav Knuth en Magda Schneider. Omlijst door de muziek van Beethoven en Schubert wordt het levensverhaal vertelt van de jonge componist Franz Schubert in het Wenen van vlak na de Napoleontische oorlogen. Duitsland 2, 20.15 uur. Tiempo de morir Colombiaanse speelfilm uit 1984 van Jorge Ali Triani rflet Maria Eugenia Davila en Gus- tave Angarita. Het is de derde en laatse film in een korte reeks Zuidamerikaanse films. Deze film is gebaseerd op het boek 'Kroniek van een aange kondigde dood' van Gabriel Garcia marquez. Een man keert na achttien jaar gevan genisstraf terug in zijn dorp. De zonen van zijn slachtoffer zinnen op wraak. Nederland 2, 22.07 uur. Tre fratelli Italiaans/Franse speelfilm uit 1980 van Francesco Rosi met Philippe Noiret, Michele Placi- do, Vittorio Mezzogiorno en Charles Vanel. Na de dood geboortedorp. Duitsland 2, 23.05 i van hun moeder ontmoeten drie broers, die kwa karakter zeer verschillen, elkaar in hun geboortedorp uur. Jabberwocky Het team van Monty Python tekent voor de prod uk tie van deze Engelse klucht uit 1977. Onder regie van Terry Gilli am beleven Michael Palin, Max Wall. Deborah Fallender en John le Mesurier absurde avonturen in de middeleeu- BBC 2, 23.15 uur. TWEEDE PINKSTERDAG Ich bei Tag und du bei Nacht Duitse komediefilm uit 1932 van Ludwig Berger met Willy Fritsch en Kathe von Nagy. Een huurkamer wordt gedeeld door een manicure en een kel ner. Hij slaapt er overdag, zij 's nachts. Als ze elkaar ontmoe ten, worden ze verliefd, maar weten niet dat ze hetzelfde bed beslapen. Duitsland 2, 10.05 uur It's always fair weather Amerikaanse muziekfilm uit 1955 van Gene Kelly en Stan ley Donen met Gene Kelly, Dan Dailey en Cyd Charisse. Tien jaar na de tweede we reldoorlog ontmoeten drie dienstmakkers elkaar weer. Ze komen tot de ontdekking dat ze niets meer met elkaar ge meen hebben. Duitsland 1, 15.35 uur Liebe, Jazz und Übermut Duitse muziekfilm uit 1957 van Erik Ode met Peter Alexander, bi bi Jotfns, Grete Weiser en Rudolf Platte. Deze film behoort tot het genre schlagerfilms. Muziek staat hierin centraal. Het verhaaltje is slechts bijzaak. Duitsland 2, 15.40 uur Cadaveri eccelenti Frans/Italiaanse speelfilm van Fransesco Rossi uit 1976 met FOTO: PR Lino Ventura, Charles Vanel. Max von Sydow, Fernando Rey e.a. Politie-inspecteur on derzoekt reeks moorden op vooraanstaande rechters. Hij verdenkt in eerste instantie de maffia, later een onschuldige verdachte en komt terecht bij een extremistisch complot, dat de moorden heeft gepleegd met de bedoeling de schuld la ter naar linkse activisten te schuiven. RTBF1. 20.05 uur Clockwise Engelse speelfilm uit 1985 van Christopher Morahan met John Cleese. Penelope Wilton, Alison Steadman, Stephen More en Sharon Maidon. John Cleese speelt in deze film een buitengewoon zenuwachtige hoofdonderwijzer die altijd bang is te laat te komen. Nederland 1, 20.16 uur Hotline Geheime agenten proberen op de hot line tussen het Kremlin en het Witte Huis te komen en zo een internationale crisis te veroorzaken. De belangrijkste rollen in deze Amerikaanse rolprent uit 1969 worden ver tolkt door Charles Boyer. Ro bert Taylor en George Chaki- ns. Regie Etienne Perrier BBC 2, 22.00 uur. The barefoot contessa A m eri kaan se speelfilm uit 1954 van Joseph L. Mankie- wicz met A va Gardner. Humphrey Bogart en Edmond O'Brien. Een danseres in twee derangs nachtlokalen wordt dankzij een regisseur een grote ster. Door met een Italiaanse graaf te trouwen hoopt ze ook in haar privéleven gelukkig te worden Duitsland 1, 22.45 uur System ohne Schatten Duitse film uit 1983 van Ru- dolf Thome met Bruno Ganz, Dominique Laffin en Hanns Zischler. Centraal staat een in zichzelf gekeerde computer specialist die zich door een verleidelijke Franse actrice en een vriendin van haar laat overhalen om een computer van een bank te kraken. Duitsland 2, 23.10 uur ERSUM - De terugblik bezetting van het Maag- Ai is in mei 1969 door Am- )n Jmse studenten had een ierk-uitzending van de I van 25 minuten moeten jr,(?n. Onder de titel „Tus- ttmantiek en rede" kwam t zoveel materiaal los, dat iwffluur ontoereikend bleek. ^programma liep uit tot 'Tg minuten en wordt ög uitgezonden op Neder- -B om 21.30 uur. Dit bleek fekort. Er bleven tal van jn liggen, althans ant- ien daarop. )everre kreeg de door de hten gewenste democra- k het universitaire reilen Tjlen gestalte op een wijze lot op de huidige dag paar is? Verbeterde de ^4teit van het universitaire [wijs erdoor of had dit er ,dspnder te lijden? f<.B> toenmalige onderwijsmi- .5 r Veringa, thans lid van -aad van State, verschijnt r-fe'd en laat zich tamelijk J3$istisch uit over de ont gingen na deze studente- |and. Toch hebben zijn Ien daarop gevolgde wet, Sn de universitaire struc- werd geregeld, veel weg van het compromismodel. De studenten kregen hun eis niet ingewilligd tot volledig meebe stuur, dat bijna leek op zelfbe stuur, terwijl de professoren nadien bleven_ klagen over de onwerkbaarheid bij het sa menstellen van het studiepak ket en het geven van lessen. De studenten hadden trou wens het liefst hun eigen stu diepakketten gemaakt. Een en ander heeft na de be ëindiging van de bezetting ge leid tot veel en langdurig ver gaderen en tot een vermin derd aanbod van colleges, om dat de professoren dat niet meer zo zagen zitten. BARRICADEN Als gezegd, hierover treft men in deze documentaire terug blik weinig aan. Het lijkt ei genlijk meer begonnen om de schets van een beeld van op standige studenten, de geest van die tijd toen de verbeel ding aan de macht heette te komen. Van de vele studenten, die toen op de barricaden stonden, worden er twee sprekend op gevoerd, t.w. Constant Vecht, thans directeur van de Groene Amsterdammer, en Bertus Hendriks, momenteel hoofd van de Arabische afdeling van de Wereldomroep. Als hun te genspeler van destijds fun geert oud-minister Veringa. De Amsterdamse bezetting stond niet op zich. Er ging een jaar eerder in Parijs een grote studentenrevolte aan vooraf en in Tilburg en Nijmegen wa ren de studenten ook al in het geweer gekomen. Rivaliseren de geldingsdrang heeft in Am sterdam niet helemaal ontbro ken. In mei 1969 kwam het ervan. Het Maagdenhuis, waar het universitaire bestuur zetelde, gold in de ogen van studenten als een burcht van het regen tendom. In de toenmalige be- stuursopzet van de Amster- darpse Gemeente-Universiteit fungeerde de burgemeester zelfs als de hoogste autoriteit, de „baas van het Maagden huis", dat zijn naam ontleende aan zijn vroegere functie, te huis voor weesmeisjes. De bur gemeester op die stoel werd door de studenten ervaren als een „vreemd element" in de bestuursopzet. Als hoofd te vens van de politie kon de burgemeester dit persoonlijke gezag bevestigen door de poli tie tegen de studenten in te zetten c.q. op te zetten. In die dagen ging het dan ook hard tegen hard, toen het Maagden huis meer leek op een beleger de vesting, waar de revolte rende studenten tenslotte „aan kop en kont" naar buiten wer den gedragen. De studenten eisten inspraak in alle zaken die de universi teit betreffen. Rector-magnifi- cus Belinfante vond dit een loze kreet en stelde dat alles moest blijven zoals het was. Men krijgt uit deze documen taire wel een beeld van de spanningen in die dagen. Er ontstond een ander studenten dom. De kinderen van de ar beiders drongen door tot de universiteit en troffen daar van oudsher de corpsballen. De behoefte aan meer demo cratie groeide van onderaf. Net als in Parijs begonnen de studenten de arbeiders te be trekken bij hun revolte. De honderden studenten in het bezette Maagdenhuis zochten contact met de buitenwereld en bouwden achterom over een steeg heen een wankele verbinding met de buitenwe reld. Vrijwillig verschenen la ter bouwvakkers om een echte luchtbrug aan te leggen. Dit leidde tot een euforisch besef van solidariteit tussen arbei ders en studenten, arbeiders die hun zonen en dochters konden laten studeren, maar dit wel met inspraak van hun kinderen zelf. Dezen behoor den tot de bezetters die stel den: „Wij zitten hier om poli tiek te bedrijven, om onze de mocratische rechten gestalte te geven". Op haar eentje de monstreerde zelfs een vrouw bij het Maagdenhuis, een moe der van een van de bezetters. Zij eiste veilig en wel haar kind terug, niet belaagd door de politie. NOSTALGIE In deze documentaire dringt wat familiale nostalgie door als Constant Vecht, een van de makers van deze film, de rela tie met zijn vader er bij haalt. Zijn welgestelde vader, die zijn zoon liever medicus of jurist had zien worden dan socio loog. begint in hem een com munist te zien vanwege diens opstandigheid tegen het gezag Een persoonlijke noot is nooit weg, maar we hadden hier lie ver een arbeideristische vader gezien die het opnam voor zijn zoon. Dit zou meer in overeen stemming geweest zijn met de geest van de revolte en nau wer aangesloten hebben bij de eis van de moeder dat haar kind geen haarbreed zou wor den gekrenkt. In het Maagdenhuis zelf werd druk -vergaderd over de voor stellen waarvan door de stu denten inwilliging werd geëist ten overstaan van de autoritei ten. Er werden ook drukwer ken vervaardigd, die bij armen vol uit het raam werden ge smeten. FOTO: ANP Op straat kwam het tot char ges van de politie tegen de stu denten. Verwoede gevechten met traangas en rake klappen met de wapenstok. Aldus ma nifesteerde zich het wettelijk gezag volgens een wet die op de helling stond. Maar dit ge zag stond in zijn denktrant te genover studenten die „door hun radicale inzet bewezen over een communistische geest te beschikken". Daarom dien den de straten te worden schoon geveegd. Het gezongen antwoord van de studenten: „We shall overcome". TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19