le zoveelste
metamorfose van
-en superster
srsT
SieidóQ&owiamt
-ANA ROSS DRIE DAGEN IN ROTTERDAM
bioscopen
Jan van Gilseprijs voor
componist Walter Maas
Her Hammill heeft
\oeite met dosering
Expositie Vinckboons in paleis op de Dam
Grote belangstelling
bij crematie van
Paul Steenbergen
ZATERDAG 13 MEI 1989 PAGINA 11
jurs vechten voor behoud van Rosetheater in Londen
y i JEN Dustin Hoffman en vijftien andere acteurs
1 gisteren een laatste poging gedaan de overblijfse-
rtehun het oude Rosetheater in Londen te redden waar
ikespi Shakespeare in 1592 zijn acteerdebuut maakte,
ttseei bne* °*ie ëisteren 'n het Britse dagblad The Inde-
it werd gepubliceerd riepen Hofmann en enkele
ichei|is ertoe op om het theater bij de Southwark Bridge
ding|overkant van de rivier Thames de status van histo-
aonoment te geven om het tegen verwoesting te be
ien. Naast Hoffman hadden onder anderen Simon
;eker. Dame Judy Dench, James Fox, Peter Hall en Tim
Smith de brief ondertekend. Zij zeiden dat de over-
en van het gebouw zonder deze status zonder meer
telbaar zullen worden beschadigd bij de bouwwerk
eden van een groot kantorencomplex in de buurt
Ife^t theatertje. Met die bouw wordt maandag begon-
een andere brief die gisteren in het dagblad The
|lwerd geplaatst, schreven Dame Peggy Ashcroft,
^J)livier en acht andere bekende acteurs: „De plan
nen voor het kantorencomplex zullen ervoor zorgen dat
het gebied vol betonnen palen komt te staan. Een van die
palen zal worden geplaatst op de toneelvloer waar ooit
Christopher Marlowe, Shakespeare en Ben Jonson schit
terden". Ook schreven ze dat de projectontwikkelaars de
omgeving van het theater weliswaar met zand en stenen
wilden bedekken om beschadigingen door zware bouwma-
chines te vermijden, maar dat in het verleden al is geble
ken dat dit meestal niet afdoende is.
Premier Thatcher zei gisteren in het Lagerhuis dat „alles
moet worden gedaan om het theater te behouden. Er zijn
constructieve besprekingen gehouden tussen de English
Heritage (een soort Monumentenzorg) en het Museum of
London die ertoe hebben geleid dat de resten van het
oude theater zullen worden behouden met een minimum
aan schade".
Experts die verbonden zijn aan het Museum of London
ontdekten de overblijfselen van het Rosetheater vorig jaar
december toen een kantoorgebouw werd afgebroken.
,Good Morning America" met aktueel ANP-nieuws
DEN HAAG Het ontbijtprogram-
ma „Good Morning America" van
ABC-televisie uit Amerika dat vol
gende week tussen half acht en ne
gen uur op de Nederlandse televisie
is te zien, wordt door het Algemeen
Nederlands Persbureau voorzien van
aktueel nieuws.
Het ABC-programma wordt volgende
week elke dag tussen 13.00 en 15.00
uur op verschillende plaatsen in Ne
derland opgenomen en per satelliet
overgestraald naar de Verenigde Sta
ten. In Nederland wordt het pro
gramma de volgende ochtend door de
Avro, Tros en Veronica uitgezonden.
Het ANP bood de drie ATV-omroe-
pen aan het nieuws kant en klaar
aan te leveren toen duidelijk werd
dat in het ontbijtprogramma ruimte
ontstond doordat drie reclameblok
ken voor de Nederlandse uitzending
moesten worden geschrapt omdat de
mediawet dit niet toestaat. De drie
omroepen zorgen ieder voor een pre
sentator. Wie dat zijn is nog niet be
kend.
„Good Morning America", het bij
miljoenen Amerikanen razend popu
laire ontbijtprogramma, wordt 's och
tends live in de Verenigde Staten op
het scherm gebracht. Het programma
wordt in Nederland via een band uit
gezonden. Alleen de drie nieuwsuit
zending worden daarin live uitgezon
den. De uitzendingen vinden plaats
op 16 tot en met 20 mei op Nederland
2 van 07.25 uur tot 09.00 uur.
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
TERDAM Eind
maand is Diana
~-£n het Schotse Glas-
begonnen aan een
ire Europese toernee,
laar komende dins-
J jvoensdag en donder-
in de Rotterdamse
f brengt. Workin'
-,iime heet de tour, net
^aar nieuwe album,
eveneens volgende
'-w verschijnt.
en concerten confronte-
lelsjs met de zoveelste meta-
3mySe van de Lady Di van
ïmuziek. Haar terugkeer
°bet Motown-label, waar
itinq begin van de jaren zes-
iran^r zo succesvolle carrière
ursi| met The Supremes,
'samen te gaan met een
enti^et nieuwe Ross-look.
uttige kapsel en de foute
kleren hebben plaats ge-
a «V voor een meer eigen-
op collega-supersterren
«chael Jackson en George
el, geïnspireerde outfit:
gescheurde spijkerbroek
irart leren jack. Diana
ils een stoere femme fa-
»rijv|tol
*VOl
Itober 1985 was Diana
oor het laatst in ons
e «[Vijf concerten gaf ze
in Ahoy en dat haar
jken toen niet helemaal
s dienden te worden ge-
Hi, kan het beste worden
treerd met dat ene zin
waarmee ze werkfelijk
avond het publiek be-
s: „You're the most mag-
ht audience I've ever
U bent het beste publiek
k ooit gehad heb. De
ark. Artistiek gezien
La Ross in de jaren tach-
;Og nauwelijks kunnen
aigen. Natuurlijk, de gro-
lls waren er wel (Upside
I M. bijvoorbeeld of Why Do
U|Fall In Love, haar enige
per één in ons land),
m .haar elpees bleken even
stuurloos als de zangeres zelf.
Ze zocht haar heil steeds weer
bij andere producers, ook na
het vertrek in 1981 bij Mo
town.
Gordy
Dat moet een klap in het ge
zicht geweest zijn van Berry
Gordy, die ooit in 1960 het Mo
town-label begon en de meis-
jesgroep The Primettes voor
zijn nieuwe platenmaatschap
pij contracteerde. Diana Ross,
Mary Wilson en Florence Bal
lard werden omgedoopt tot
The Supremes, maar begonnen
pas echt hits te oogsten toen
het schrijvers- en producer
strio Holland-Dozier-Holland
op hen werden losgelaten. In
de Verenigde Staten scoorden
ze tussen 1964 en 1967 tien
nummers één op rij, van het
later veel gekopieerde Where
Did Our Love Go tot het ex
pressieve The Happening.
Gordy had al gauw in de gaten
dat de sexy uitstraling en dito
stem van juf Ross de sleutel tot
het succes van het damestrio
was. In 1967 werd het trio dus
omgedoopt tot Diana Ross
The Supremes en nog later
was het alleen maar Diana
Ross.
Ross zelf doet, vreselijk haar
best om de zoveelste verper
soonlijking van de American
Dream te worden. Geboren in
een armzalige gettobuurt in
Detroit, reikt ze met haar soul-
materiaal naar grote artistieke
en financiële hoogten. Ain't
No Mountain High Enough,
nietwaar? Door de loop der ja
ren sluit ze vrijwel naadloos
aan bij gangbare trends, varië
rend van softe soul tot ener
gieke disco. Ze krijgt natuur
lijk eigen tv-shows en zet op
sublieme wijze filmrollen neer
in produkties als Lady Sings
The Blues (met een Oscar voor
Diana's rol als Billie Holiday)
en The Wizzard of Oz.
Maar La Ross krijgt het, wel
licht inherent aan de status
van mega-ster, ook steeds
meer op haar heupen. Kort
voordat ze uitermate ontevre
den vertrekt bij Motown
meent ze de door het hoog
aangeschreven schrijvers- en
producers-duo Bernard Ed
wards en Nile Rodgers (Chic)
geproduceerde elpee Diana
('80) opnieuw te moeten
mixen. Het is uitgerekend die~
zelfde Nile Rodgers, onder
wiens hoede uitgerekend op
het Motown-label de artistieke
terugkeer van Diana Ross ge
stalte moet krijgen.
Workin' Overtime is dan ook
een echte dansplaat geworden,
met invloeden uit eigentijdse
disco-stijlen als house en hip
hop. Maar ook de plaat van
een zakenvrouw, die sinds
haar tweede huwelijk met de
kapitaalkrachtige Zweed Arne
Naess (en waaruit haar vierde
en vijfde kind werden gebo
ren) beter dan ooit tevoren
weet hoe je met geld moet om
gaan. Ze staat aan het hoofd
van een aantal florerende be
drijven, houdt de zaken in
evenwicht door af en toe flink
uit te halen voor een goed doel
en haar credo is: „Ik moet elke
dag 't gevoel hebben minstens
één stap dichter bij m'n doel te
zijn gekomen". Waarmee ze
vast niet het goede doel be
doelt.
Jaloers
Naar het schijnt was Diana
Ross nogal jaloers op het suc
ces van Whitney Houston, dus
heeft ze alles in het werk ge
steld om het huidige decen
nium af te sluiten met her
nieuwd succes. „Ik ben gedre
ven", zegt ze zelf, „door een
constant verlangen om uit te
vinden wat er zich op het vol
gende level bevindt".
Ze heeft in ieder geval genoeg
geleerd van Michael Jackson
om zijn choreograaf, Vince Pa-
terson, in te huren voor de
huidige shows. Paterson was
betrokken bij de opnames van
de videoclip van The Way
Diana Ross, die elk publiek het beste vindt dat zij ooit heeft gehad.
You Make Me Feel en Mi
chael's Bad-toer en, recente
lijk, Madonna's gewraakte
Pepsi Cola-spot.
De eigenzinnige Diana Ross
heeft het nodige overwerk
verricht om Workin' Overtime
tot een nieuw hoogtepunt in
haar toch al met successen ge
zegende loopbaan te doen uit
groeien. Zelfs producer Nile
Rodgers, ooit zeer ontstemd
over de handelwijze van de
diva, is weer laaiend enthou
siast: „Diana was werkelijk
heel overtuigd en duidelijk
FOTO: SP
over wat ze wilde doen. Ik was
er verbaasd over hoe geweldig
ze klonk, vooral toen ze de
studio binnenliep en zei:
„Weet je, Nile, ik heb alleen
de laatste weken een beetje
kunnen oefenen".
GERT MEIJER.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Naked gun (al);
18 30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II:
Rain Man (al); 18.45, 21 30 zo. ma.
ook 16.00. Junglebook (al): za. zo.
ma. wo. 14 00. EUROCINEMA III
My stepmother is an alien (al);
18.45, 21.30. za. zo. wo ook 13 45
zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV:
Twins (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo
ook 13.45. zo. ma. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Naked gun (al);
19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Rain Man
(al); 14.30, 18.45, 21.15. Her alibi
(al); My stepmother is an alien (al);
Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15.
Dangerous liaisons (al); 19.00,
21.15. do. vr. di. 14.30. Lady en de
vagebond (al); za zo. ma. wo.
14.30 «TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): The Bear (al); 19.00,
21.15. za zo. wo. ook 14.30.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414): Rollerbabies (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075).
Working girl (12); 19.00, 21.15. za.
zo. ma. wo. ook 14.45. CITY THEA
TER II: Cocktail (al); 19.00, 21.15.
zo. ook 14 45 The Bear (al); za.
ma. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Cocktail (al); do.
t/m zo. 19.00. za. zo. ma. wo.
15.45. The bear (al); do. t/m zo.
19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo.
ma. wo. 14.00, 15.45. 9'/* Weeks
(16); do. t/m zo. 21.15. A fish cal
led Wanda (al); do. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Avontuur met een staartje; za. zo.
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): The bear (al); vr. t/
m wo 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
The bear; za. zo.ma. wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): My stepmother is an
alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
na. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 2 Working girl (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00.
18.45, 21.30. ASTA 3 The ac
cused (16); do. t/m zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. wo ma. t/m
14.00, 18.45, 21.30. BABY
LON 1 (Winkelcentrum Babylon,
tel. 471656): Dangerous liaisons
(al); 14.30. 17.00, 19.15, 21.45.
BABYLON 2 Loos (16); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30 BABYLON 3:
Rain man (al); 19.00. 21.30. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Her alibi (al); 14.00. 18.45, 21.30.
zo. ma. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Twins (al); 14 00,
18.45. 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30 CINEAC 3: The ac
cidental tourist (al); 18.45, 21.30.
do. vr di. ook 14.00. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The naked gun
(al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. ma.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 3: Crossing delancey
(al); 14.00, 18.45. 21.30. zo ma.
13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4 Another woman (al);
18.45, 21.30. do. vr. di. ook 14.00.
METROPOLE 5: The bear (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400): The
naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. ma. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: A fish called Wanda
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ma.
13 30. 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Twins (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. ma. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Mississippi
burning (12); 13.45, 18.45. 21.30.
zo ma. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Sofia (16); 19.30, 21.30.
zo. ma. ook 14 15. STUDIO 2: Ma
dame Sousatzka (16); 19.15,
21 45. zo. ma. ook 14.15. STUDIO
3: La lectrice (16); 19.15, 21 45. zo.
ma. ook 14.00. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1. Zwerfsters; 19.30,
21.45. zo. 14.00, 16.15. Zaal 2:
Souersweet; 19.30. Marriet to the
mob; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45.
vr 20.00. Edge of the city; do War
and peace; vr. Z Costa Gavras; za
Moonlighting; zo Leila and the
wolves, ma. Eleni; di. Kanal; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 Her alibi; (16); za.
00 15. CINEAC 2: Twins (16); za.
00.15 CINEAC 3 Hellbound(16);
za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Mijn vader woont
in Rio; 14.30, 16.45. CINEAC 3:
Lady en de vagebond, za. wo.
14.00. zo. ma. 13.15, 16.00. 00.
METROPOLE 4 Who framed
Roger Rabbit; za. wo 14.00. zo.
ma. 13.15, 16 00.
AMSTELVEEN De oprichter en oud-directeur van de Stich
ting Gaudeaumus, centrum voor hedendaagse muziek, Walter
Maas (79) in Bilthoven is de Jan van Gilseprijs van het Genoot
schap van Nederlandse Componisten toegekend. De prijs van
10.000 gulden wordt hem in de loop van dit jaar uitgereikt. Maas
krijgt de prijs als onvermoeibare pleitbezorger in Nederland
voor de eigentijdse muziek. Zijn activiteiten worden van on
schatbare waarde geacht voor de na-oorlogse opbloei van het
componeren en de nieuwe muziek in Nederland.
Walter Maas is een Duitse textielingenieur die als jood naar Ne
derland vluchtte en hier als onderduiker de tweede wereldoor
log overleefde. Uit dankbaarheid besloot hij Gaudeamus op te
richten. De Van Gilseprijs is genoemd naar de oprichter van het
Genootschap van Nederlandse Componisten. Hij wordt perio
diek toegekend aan personen of instellingen die zich bijzonder
verdienstelijk hebben gemaakt voor muziek van Nederlandse
componisten, de hedendaagse in het bijzonder.
Dodelijk ongeval
op A4 bij
Leidschendam
LEIDSCHENDAM Op de
rijksweg Amsterdam-Rijswijk,
even voor de afslag Leid
schendam, is kort na midder
nacht een 24-jarige vrouw bij
een ongeval om het leven ge
komen. De vrouw reed met
haar ouders in de richting van
Den Haag. Tussen de inzitten
den zijn kennelijk spanningen
ontstaan, waarna de auto is ge
stopt en de vrouw in over
spannen toestand plotseling de
rijweg is opgelopen. Zij werd
aangereden door een perso
nenauto, bestuurd door een
Hagenaar. Deze is na de aan
rijding even gestopt en vervol
gens doorgereden. De man
heeft zich een half uur later
bij de Leidschendamse politie
gemeld.
Hammill met John Ellis. Dili-
i Den Haag. Gisteravond.
Hammill zou je een the-
ipmuzükant kunnen noe-
Hij heeft wat te zeggen
)et dat het liefst tegen
?n die zitten en luisteren.
I het begin van de jaren
jtig maakte hij met de
Van der Graaf Genera-
^Jaten als „Still Life", die
IjBpmuziek weer wat vol-
ijPner maakten. En niet in
WBatste plaats door Ham-
■Izoekende, zorgelijke tek-
nanier van zingen is door
ren heen onmiskenbaar
ven. Hij kan snel over-
Ileien van spreken via
len naar schreeuwen en
terug naar fluisteren,
ren in Diligentia benutte
pull een te beperkt deel
iijn vocale mogelijkheden,
zijn gecontroleerd hese
len, was nog steeds niks
pehalve dat het door ge-
aan variatie wat te veel
De meeste toehoorders
en daar geen last van: zij
(woordden Hammills cul-
lessimistische schreeuwen
s met luid applaus,
ist John Ellis was een
van de redenen dat Hammill
nauwelijks aan het subtielere
werk toekwam. Hij keverde
naast goede bijdragen vooral
veel geluid, dat op den duur
vervlakkend ging werken.
Met een apparaatje waarin ik
een draaiend wieltje vermoed
de maakte hij van zijn gitaar
•een strijkinstrument. Dat was
aanvankelijk verrassend, maar
later tandartste hij al te ener
giek door Hammills zang heen.
Deze maakte het er in het
tweede deel ook niet beter op
door mistig geluid te maken op
een synthesizer.
Als podiumverschijning was
Ellis, door Hammill liefkozend
„Fury", genoemd, geen aan
winst. Er kon geen lachje af.
Op het podium maakte het
duo de indruk van een Engel
se aristocraat met een goed
woord voor elke staljongen
naast een voetbalsupporter na
een verloren wedstrijd.
Hammill blijft een indrukwek
kend vocalist, maar moet niet
te veel toegeven aan een pu
bliek dat hem zich leeg wil ho
ren schreeuwen. De ingeto
genheid waarmee hij de twee
de toegift, „So far away", zong
deed naar meer verlangen.
DICK VAN TEYLINGEN
udewijn weg bij Joop van den Ende
•TERDAM Berend Boudewijn, hoofd televisiedrama bij
van den Ende Productions, heeft zijn werkgever laten we-
rijn functie ter beschikking te stellen.
idewijn wil weer als ongebonden regisseur aan de slag", al-
?en woordvoerder van Van den Ende gisteren. Berend Bou-
ijn trad vorig jaar december in dienst bij de productiemaat-
ppij. maar vond zijn functie te organisatorisch en te veel bu
gebonden. De woordvoerder ontkende dat het vertrek
tvloeit uit onvrede van Boudewijn met de plannen van Van
Ende om het commerciële televisienet TV 10 te starten. „Als
■lance regisseur zal Boudewijn ook aan TV 10 bijdragen le^
in".
„Off Holland" -
festival met
Russische cultuur
AMSTERDAM Ook in het
alternatieve „Off Holland"-
festival van dit jaar wordt
aandacht besteed aan Russi
sche cultuur. Zo speelt het the
ater Krasnaja Presjna op 13 en
14 juni in het Korzotheater in
Den Haag „De Meeuw" van
Anton Tsjechov in de regie
van Joeri Pochrebnitsko. die
lange tijd in Siberië verbleef.
Dit is bekendgemaakt door de
Stichting voor Bijzondere
Kunstmanifestaties.
De stichting organiseert ook
het Holland Festival, dat de
hele maand juni in beslag zal
nemen. Daarin is dit jaar veel
plaats ingeruimd voor Russi
sche muziek, toneel en ballet.
In het muziekprogramma van
„Off Holland" is op 22 juni een
optreden van de Russische pia
nist Oleg Malov in het Am
sterdamse Theater Bellevue
opgenomen De vier vrouwen
van het Moskou Kwartet spe
len de dag daarna in hetzelfde
theater stukken van Stravin
sky, Goebaidoelina en Sjosta-
kovitisj. In De Uitkijk worden
bovendien op 9. 10, 11, 16, 17
en 18 juni vier Russische films
vertoond, waarvan drie naar
een verhaal van Tsjechov. Het
„Off Holland"-festival is onder
meer bedoeld voor de presen
tatie van kleinschalige pro
dukties van voornamelijk jon
ge, onbekende theatermakers
en het stimuleren van de aan
dacht voor bijzondere compo
sities voor kleine bezetting.
Tevens moeten de optredens
in kleine theaters rond het
Leidseplein de festivalsfeer
bevorderen. In Den Haag en
Amsterdam worden dit iaar 11
theater- en dansvoorstellingen,
12 concerten en 11 filmvoor
stellingen gegeven. De organi
satie is een co-produktie met
de VPRO.
Pierre Janssen
krijgt J.P. van
Praagprijs
UTRECHT Het hoofdbe
stuur van het Humanistisch
Verbond heeft de dr. J.P. van
Praagprijs toegekend aan Pier
re Janssen wegens zijn pogin
gen de kunst dichter bij het
volk te brengen. Janssen
kreeg vooral bekendheid als
presentator van het AVRO-te-
levisieprogramma Kunstgre
pen in de periode 1959 tot
1972. Janssen (62) was van
1946 tot 1956 journalist bij Het
Vrije Volk. Daarna was hij zes
jaar directeur van het Stede
lijk Museum in Schiedam, Na
dat hij van 1962 tot 1965 mede
werker van Het Parool was
geweest, werd hij directeur
van de Academie voor Beel
dende Kunsten in Rotterdam.
Van 1969 tot 1982 was hij di
recteur van het Gemeentemu
seum in Arnhem. De prijs, be
staande uit een bedrag van
4.000 gulden en een oorkonde,
wordt 28 mei uitgereikt tijdens
het congres van het Humanis
tisch Verbond in Groningen.
AMSTERDAM (ANP) -
Ter gelegenheid van de
jaarlijkse zomeropenstel-
ling van het paleis op de
Dam in Amsterdam is dit
keer een tentoonstelling
over de 17e eeuwse fami
lie Vinckboons gemaakt.
De openstelling duurt van
2 juni tot en met 3 septem
ber, zo heeft de Stichting
Koninklijk Paleis bekend
gemaakt.
De leden van deze van oor
sprong Vlaamse familie, die
zich later Vingboons gingen
noemen, hebben als schilders,
architecten en kaartmakers
een belangrijke rol gespeeld in
het Amsterdam van de Gou
den Eeuw. In 1586 vluchtte
een aantal leden van de fami
lie in eerste instantie naar
waarschijnlijk Middelburg. De
schilder Philip Vinckboons de
Oude werd vervolgens in 1591
poorter van Amsterdam. Van
zijn werk is echter niets be
waard gebleven.
Zijn zoon David was eveneens
schilder. Van hem komen in
het paleis panelen en tekenin
gen met voornamelijk land
schappen en boerentaferelen
te hangen. Hij ontwierp verder
een groot aantal gravures en
omrandingen van landkaar
ten. Op dit laatste terrein
werkte David onder meer sa
men met de befaamde kaart-
maker Willem Jansz. Blaeu.
Uit zijn huwelijk met Agneta
van Loon, gesloten in 1602,
werden tien kinderen geboren.
Zoon Philips kreeg bekend
heid als ontwerper van statige
huizen aan de Amsterdamse
grachten. Hij maakte vier ont
werpen voor het stadhuis op
de Dam, het huidige paleis. De
opdracht daarvoor ging uitein
delijk naar Jacob van Campen,
maar de ontwerpen zijn be
waard gebleven en zullen op
de expositie zijn te zien. Justus
Vingboons ontwierp als archi
tect het Trippenhuis aan de
Kloveniersburgwal en was
daarnaast actief als kaartma-
ker. Zoon Johannes was echter
de voornaamste cartograaf van
de familie, die veel werkte in
opdracht van Blaeu.
Justus, Johannes en David zijn
nooit getrouwd en woonden
samen in een huis op de hoek
van de St. Antoniebreestraat
en de Salamandersteeg. Het
huis is tot 1698, toen Justus
overleed, een centrum van
kunst en cultuur geweest. De
expositie in het paleis biedt
voor het eerst een overzicht
van wat de familie heeft nage
laten.
DEN HAAG In een
voor deze gelegenheid
veel te klein crematorium
'Nieuw Eykenduynen' in
Den Haag hebben giste
ren enkele honderden
mensen afscheid genomen
van de deze week overle
den acteur en regisseur
Paul Steenbergen.
De belangstelling was dermate
groot, dat een groot aantal
mensen buiten moest blijven
en de plechtigheid niet kon
bijwonen. Onder de aanwezi
gen bevonden zich vele verte
genwoordigers uit de Neder
landse toneel- en filmwereld,
zoals Anne-Wil Blankers, Eric
Schneider, Hans Croiset, Bert
Haanstra, Eric van Ingen en
John Lanting. Het gemeente
bestuur van Den Haag werd
vertegenwoordigd door burge
meester Havermans en zijn
vrouw. De vele bloemstukken
die bij de kist van de overlede
ne werden gelegd waren on
der meer afkomstig van de ge
meente Den Haag, producent
Joop van den Ende en de
vriendenvereniging van de
Haagse Comedie, de toneel
groep waaraan Steenbergen
vanaf de oprichting was ver
bonden. De aanwezigen wer
den kort toegesproken door
een zoon van de overledene.
Steenbergen wilde zelf geen
toespraken en was wars van
officiële toestanden, zoals zijn
zoon opmerkte.