5aul Steenbergen groeide van irachtige draken naar de top Akoestiek concertzaal Poelhuys Lisse van bedroevende kwaliteit bioscopen ^annes nog steeds het elangrijkste festival /IEI f -HJNST QtidwOowumt WOENSDAG 10 MEI 1989 PAGINA 17 ozartweek in Zeist KT In samenwerking met de hting Nederlandse Mozartweek ;t en de Internationale Stichting iarteum in Salzburg wordt van 20 tot 5 juni in Slot Zeist voor het t in ons land de tentoonstelling ten en werk van W. A. Mozart" Juden. Ze was eerder te zien in Rr meer New York, Tokio, Berlijn Iflilaan. De tentoonstelling valt ge- telijk samen met de Mozartweek, kin van 19 tot 29 mei in de Oude fc, de Kerkzaal van de Broederge- hte, Concertzaal Figi en het Slot I in totaal vijftien concerten wor- eegeven. Onder auspiciën van de (tuten voor Muziekwetenschap in Aegen en Utrecht verzorgen vijf ^mdigen tijdens de tentoonstel- lezingen-cyclus. Voortaan ook maandelijks Video Top 40 HILVERSUM De Stichting Nederlandse Top 40 gaat met ingang van half mei maande lijks de Video Top 40 uitgeven. Het overzicht van deze best verkochte beeld- en geluidsban den wordt opgemaakt aan de hand van gege vens van videozaken en grammofoonplatenza ken die ook video's verkopen. Via deze handel worden de lijsten verspreid, aanvankelijk in een oplage van 50.000 exemplaren. Er is aange kondigd dat iedere tweede week van de maand het verkoopoverzicht van de voorafgaande maand zal verschijnen. Aanleiding tot het sa menstellen van de onafhankelijke videolijst vormen zowel verzoeken uit de industrie als ontwikkelingen in de markt, met name van de muziekvideo, aldus de Stichting Nederlandse Top 40. De Video Top 40 wordt een combinatie van drie soorten video; behalve „muziek" zijn dat „film" en „special interest". Bloemlezing Amerikaanse en Russische schrijvers WASHINGTON In Washington is de publicatie be kendgemaakt van een bloemlezing van het werk van veertig dichters en schrijvers van korte verhalen uit de Verenigde Staten en de Sovjetunie. De bloemlezing is tot stand is gekomen onder auspiciën van het Quaker Comitei VS-Sovjetunie, dat de contacten tussen de twee super machten probeert te bevorderen. De Amerikaanse editie, getiteld „The Human Experience" verschijnt voor 20 dol lar bij Alfred A. Knopf. De Russische editie zal in de Sov jetunie verkrijgbaar zijn voor twee roebel, ongeveer ze ven gulden. In de bloemlezing zijn werken opgenomen van Ameri kaanse schrijvers als John Updike, Joyce Carol Oates, Alice Walker, John Sayles, Garrison Keillor en Stanley Kunitz. Onder de Russische bijdragen zijn werken te vin den van Jevgeny Jevtoesjenko, Tatjana Tolstaja, Alexan der Koesjner en Vasily Belov. Prijzen voor boekverzorging AMSTERDAM Tijdens de zevenjaarlijkse „In ternationale Buchkunst-Ausstelling" in Leipzig is aan 15 Nederlandse boeken een prijs verleend voor „uitnemende boekverzorging". Een ereprijs kreeg het Kerstnummer 1988 van Grafisch Ne derland, een uitgave van het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO). Het werd vormgegeven door Joost Klinkenberg en Wim Verboven. Een gouden medaille kreeg „Holland in Vorm" van Gert Staal en Hesters Wolters, vormgegeven door Arlette Brouwers. Twee Nederlandse uitgaven werden met een zil veren medaille bekroond en zeven met een bron zen. Aan nog eens vier uitgaven werd een eervol le vermelding verleend, aldus de CPNB. De in ternationale jury heeft een selectie gemaakt uit meer dan 10.000 tentoongestelde uitgaven uit 91 landen. Er werden in totaal 400 titels bekroond. De expositie in Leipzig duurt nog tot 11 juni. Werk Schenk in Pulchri DEN HAAG Het Schilderkundig Ge nootschap Pulchri Stu dio in Den Haag toont van 15 mei tot 5 juni werk van Willem Schenk (70) en foto's van (oud-)studenten fotografie van plaaste- lijke instellingen. Dit zijn de School voor Fotografie en de Ko ninklijke Academie voor Beeldende Kun sten in Den Haag die onlangs zijn samenge gaan. TA, HET IS EEN RAAR VAK" folg van de voorpagina) HAAG Paul hbergen debuteerde lijn zestiende jaar bij .ambulante toneel" in ermistent van zijn va- Johan Steenbergen vaar hij prachtige dra- speelde in het genre „De twee wezen". Cor der Lugt Melsert leid- jem de echte schijnwe- binnen, waarna hij (le jaren later met zijn irale gezicht bij de gse Comedie uitgroei- |>t een van de grootste Urs van deze eeuw, Pierre Dubois verge- n met een John Giel- nd» 933 verbond hij zich aan Haagse Comedie en hij dit gezelschap de rest aat 8|zijn loopbaan als acteur ff, tot zijn afscheid in 1977. rt van Dalsum in 1963, bij itreiking van de Van Dal- Ving aan Steenbergen: wat je dan in de eerste s laat zien, dat zijn de ""^rgronden, de talloze ach- onden van een figuur, js of je lang en gemeen- bent omgegaan met de kr die je spelen gaat, alsof tem van zeer nabij kent, f je in een leeg huis hebt gedwaald, van iemand die frven is of vertrokken en e daar een bloem hebt ge len, een gedroogde bloem «maar gekeken hebt en weer hebt neergelegd, dat ■■leen brief hebt gelezen en eltelijk hebt afgelezen en Paul Steenbergen in 1982 toen hij ere-burger van de stad Den Haag werd. Oud-burgemeester Schols reikt hem de gouden erepenning uit. foto: milan konvalinka die brief weer naast je hebt neegelegd, alsof je een stoel, een boek, een wandelstok van iemand hebt aangeraakt en dat je in de vensterbank bent gaan zitten in dat huis en dat je lang gemijmerd hebt over deze mens - en vooral over zijn eenzaamheid en zijn ver gankelijkheid - ja, ik zou haast zeggen, 't is een prelude van Chopin". Steenbergen, die wist wat sap pelen was, aanvankelijk gruw de van acteren en heel goed leerde wat relativeren was, viel op door zijn wijze van ac teren die tot grote toneelpres taties leidde. Vermoedelijk was de acteur zich daarvan heel goed bewust. Maar tegelij kertijd schuwde hij alle publi citeit omdat hij in algemene zin absoluut onopvallend wil de blijven. Maar toen hij in 1982 werd gehuldigd ter gele genheid van zijn 75ste verjaar dag en hij werd benoemd tot ereburger van Den Haag, kon hij niet ontkomen aan een aantal gedenkwaardige mo menten die ook hem sterk ont roerden. Hij was onderstebo ven van de warmte die hij on dervond en bracht dat aldus onder woorden. „Ik wil de hulde die mij vanavond is ge geven graag met iedereen de len. Want wat zou ik zijn zon der al die mensen met wie ik heb gewerkt. Zonder mijn va der die mij tegen mijn zin in het toneel op sleurde. Zonder Den Haag, waar ik het alle maal heb geleerd. Want ik kwam hier destijds uit Am sterdam met lege jatten,,. Ook na zijn afscheid bij het ge zelschap was hij nog in veel films, toneel- en televisiepro- dukties te zien. Steenbergen had een geheel eigen stijl, die tot waarmerk van zijn gezel schap is geworden. Hij heeft grote invloed uitgeoefend op de kwaliteit van het Neder landse toneel en een groot aantal nu belangrijke acteurs en actrices werd door hem op geleid. Steenbergen speelde tot 1933 rollen in sprookjes en het dra- kenrepertoire en had korte tijd een eigen gezelschapje. In dat jaar verbond hij zich aan het Vereenigd Rotterdamsch- Hofstadtoneel. Daar speelde hij tot de opheffing in 1938 en vervolgens negen jaar bij Dirk Verbeek. Vanaf de oprichting in 1947 was Steenbergen bij de Haagsche Comedie en daar klom zijn ster. Behalve acteur was hij daar regisseur van een groot aantal stukken. Ook was hij directeur van 1950 tot 1971. Paul Steenbergen kreeg vier maal de Louis d'Or, werd vier maal genomineerd als „Acteur van het jaar", hij kreeg de Zil veren Bouwmeesterpenning, de Albert van Dalsumring en hij kreeg de Prijs van de Kri tiek. Maar de laatste jaren van zijn leven waren ook zijn moeilijkste. De week waarin Paul Steenbergen 81 jaar werd, kwam hij terecht in het Een nog jeugdige Paul Steenbergen en zijn echtgenote Myra Ward in „Platonoff". foto: sp ziekenhuis waar een deel van een been moest missen. De ac teur had toen al jaren last van zijn benen en lange wandelin gen, die hij graag maakte, wa ren niet meer mogelijk. Toen Steenbergen in 1974 in het Rode Kruis Ziekenhuis werd opgenomen voor een vaatope- ratie aan de benen, moest hij een jaar lang stoppen met spe len. Hij kwam terug, maar met moeite en zijn afscheid van het toneel was in stilte, beschei den, zoals Paul Steenbergen zijn leven lang wilde zijn. Ongeloof Eer is Steenbergen vrijwel zijn hele loopbaan bewezen, ook al wilde hij er zelf, uit ongeloof over eigen kunnen, nauwelijks van weten. Want naarmate de hulde die de acteur ondervond sterker werd, des te sterker bekroop hem ook het gevoel dat er iets oneerzaams aan de hand was waarvoor hij wel wilde wegkruipen als dat kon. Steenbergen twijfelde bij bijna alles wat hij deed en dat hij ac teerprestaties leverde op het hoogste niveau, leek hem te ontgaan. Ook wanneer hij door erkend groten om zijn werk werd geprezen. Steevast was hij dan in zijn commen taar: „Ja, het is een raar vak". Wat misschien toch een relati verende vorm van erkenning van eigen prestaties was, om dat hij in vroegere jaren wel anders reageerde. Toen was het een rótvak. En met „raar" kon hij nog alle kanten op, vele kanten, zoals de toneel liefhebbers weten die hem van nabij hebben gekend. FRITS BROMBERG ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Na ked gun (al); 13.30, 18.30, 21.00 ma. di. niet 13.30 EUROCINE MA II: Rain Man (al); 18.45, 21.30. Junglebook (al); wo 14.00. EUROCINEMA III: My stepmother i9 an alien (al); 13.45, 18.45, 21.30. ma di. niet 13 45. EUROCINEMA IV. Twin# (al); 13 45, 18.45, 21.15. ma. di. niet 13.45 LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Naked gun (al); 19 00, 21.15. wo. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Rain Man (al); 14.30. 18.45, 21.15 Working girl (12); My stepmother is an alien (al); Twins (al); 14.30, 19 00, 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00, 21.15. ma di 14.30. «TRIANON (Breestraat 31. tel 123875) The Bear (al); 20.00 REX (Haar lemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Rollerbabies (16); 14.30, 19.00. 21.15 KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Monkey shines (12); 19.00, 21.15 Tom and Jerry (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: The Bear (al); 19.00. wo ook 14.45. Cocktail (al), 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cocktail (al); wo. 15.45. A fish called Wanda (al); ma. t/m wo. 20.15 Distant voices, still lives (16); 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; wo. 14.15, 15.45. De nieuwe avontu ren van Pippi Langkous; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13 269): Kiss of the spi- derwoman (12); 20.00 KINDERVOORSTELLINGEN De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): My stepmother is an alien (al). 14 00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Working girl (al); 18.15, 21.30 ASTA 3 The ac cused (16); ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Dangerous liaisons (al); 14.30. 17.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Rain man (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Rituelen (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. CI NEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Twins (al); 14.00, 18 45, 21.30. CINEAC 2: Mar ried to the mob (al); 14.00, 18.45, 21 30 CINEAC 3 The accidental iourist (al); 17.45, 21 30 ma. di. 00k 14 00. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Rain man (16); 14.00. 18 45, 21 30. METROPOLE 2. The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30 METROPOLE 3: Mijn vader woont in ria (al); 14.00. 18.45. 21.30. METRO- POLE 4: Another woman (al); 18.45. 21.30. ma. di ook 14.00. METROPOLE 5: The bear (al); 14.00, 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): The naked gun (al); 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 2: A fish called Wanda (al); 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 3 Twins (al); 13.45, 16 45, 21.30. ODE ON 4 Mississippi burning (12); 18.45. 21.30. ma. di. ook 13.45 STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel 656402): Het leven is een lange rustige stroom (16) 19.30, 21.30. STUDIO 2 Madame Sou- satzka (16); 19.15, 21.45. STU DIO 3 La lectrice (16); 19.15, 21 45 HAAGS FILMHUIS: Zaal 1 Reefer and the model; 19.30, 21.45. Zaal 2: King Lear; 19.30 Son of the North-East; 21 45 Zaal 3 Danton ma. 20.00 Le Nuit de Varennes; di. 19.30, 21 45 Austerlitz; wo 20 00 NDAAG BEGINT DE 42STE EDITIE: snd, >nete'NES In Cannes lit vandaag het 42ste id V0jfestival. Hoewel het jit- glans ingeboet heeft, nparlt het toch het belang- isstrtte filmfestival, jwijk is aioncurrentie probeert te Je teren van de verminderde raling. De laatste jaren met name Berlijn een eedthtige aanval op de leiding- de dtide positie van Cannes. Jit vcDuitse tegenhanger tracht iningpositie te verstevigen door loyaler op te stellen tegen- »t |-2] Hollywood. Nog niet zo is op8eleden weigerden steeds n Amerikaanse maatschap films naar Berlijn te stu- jomdat' die steevast door iWIJlek en media afgeslacht len. Berlijn had toen nog aam een progressief festi- )ver-je zijn, dat van commercie J 6 vi moest weten, ind, d bij m is van imago veranderd, an h^uitsers willen steeds meer en, chakel fungeren tussen de ïbbeteikaanse film en de Euro- markt. Dit jaar draaide i Ifors aantal Amerikaanse Demurs in Berlijn en ging lelijk Man' er met de Gouden vandoor. med Cannes is dat niet leuk, irentP n'et omdat er ook nog groot aantal sterren naar blijft de positie van Can- Yooralsnog onaangetast. In hes worden veel meer vertoond en is het zaken- Jit veel omvangrijker dan herlijn. De grote en kleine 7 7^chappijen zijn ruim- (ots vertegenwoordigd in de hse badplaats. Het aantal werkelijk in Cannes afge- r *in deals mag dan verhou- val steeds meer het karakter gekregen van een reünie van filmbonzen en aanhang. Daar is de ligging niet vreemd aan. Het is toch wat anders of je in de winter over de Kurfur- stendamm hobbelt of in de zon op een terrasje aan de Middel landse Zee zit. Het is mede de decadente, bloterige tierelan tijn, die Cannes onderscheidt van de andere festivals. Om de wegebbende uitstraling het hoofd te bieden selecteert de festivalcommissie ieder jaar enkele films waarin bekende namen figureren, in de hoop dat die sterren naar Cannes ko men. De aanwezigheid van 'A cry in the dark' van Fred Sche- pisi moet in dat licht gezien worden. In tegenstelling tot de andere uitverkorenen is 'A cry in the dark' al geruime tijd klaar (Nederlandse premiere 18 mei), maar telt Meryl Streep in de gelederen. Om haar is het begonnen, zoals dat vorig jaar het geval was met Robert Red- ford. Scandal Als tegenwicht neemt de festi valcommissie enkele produk- ties uit minder voor de hand liggende filmlanden, om ook het artistieke en grensverleg gende imago overeind te hou- De hoofdschotel bestaat echter voornamelijk uit werk van ge reputeerde namen. Dat is al vele jaren zo en de 42ste editie vormt hierop geen uitzonde ring. Scola, Imamura, Jar- musch, Schatzberg, Skolimows- ki, om er maar een paar te noe men, zijn vertrouwde gezichten op de Croisette. Drie bekende filmers hebben de krachten gebundeld: Woody Allen Martin Scorsese en Fran cis Coppola. In het drieluik 'New York Stories' belichten ze op persoonlijke wijze het leven in The Big Apple. De film opent het festival, maar dingt niet mee naar de Gouden Palm. Dat geldt eveneens voor 'Scan- Cannes in de ban van het 42e filmfestival dat vandaag begint. foto: Al dal' van regisseur Michael Ca- ton-Jones, de in Engeland ge ruchtmakende film over John Profumo, de minister van Oor log die in 1961 moest aftreden, nadat bekend werd dat hij een verhouding had met callgirl Christine Keeler, die in dezelf de periode het bed deelde met een Russische militair. Een andere opmerkelijke film is 'Wired' van Larry Peerce, losjes gebaseerd op een biogra fie van de bekende journalist Bob Woodward over 'Blues Brother' John Belushi, die in 1982 stierf aan een teveel van alles. Hollywood nam Peerce de film. schijnbaar niet in dank af. In' de film worden nogal wat be staande figuren opgevoerd, die er niet best vanaf komen. Ove rigens speelt Dan Aykroyd, Be- lushi's partner in 'The Blues Brothers', zichzelf in deze pro- duktie, hetgeen weinig verschil uitmaakt met zijn andere rol len. In de diverse festivalpro gramma's zijn zoals gewoonlijk geen Nederlandse films opge nomen. De nieuwe films van Herbert Curiel, Frans Weisz en Theo van Gogh werden door de Franse afvaardiging te licht bevonden. De jury van het 42ste festival staat onder voorzitterschap van Wim Wenders, die zich samen met onder andere Kieslowski, actrice Sally Field en auteur Peter Handke buigt over de in zendingen. Een zware klus voor met name Kieslowski, omdat de Poolse regisseur altijd roept dat hij liever een boek leest, dan naar de film te gaan. JOS KESSELS Het oude Poelhuys in de Poel- polder, de nieuwbouwwijk in Lisse, heeft zoals bekend plaats gemaakt voor een nieuw complex. Hierin zijn te- samen de Agathakerk, de Ra bobank en het vernieuwde so ciaal cultureel centrum 't Poel huys gehuisvest. Zonder meer duidelijk is dat het vernieuw de Poelhuys een enorme aan winst is voor de Poelpolder. Bij binnenkomst in 't Poelhuys valt direct de ruime opzet op. Je staat direct in een brede hal die tegelijkertijd gebruikt wordt als foyer en expositie ruimte. Behalve de grote zaal, die bedoeld is voor toneel- en muziekuitvoeringen, bevat 't Poelhuys ook nog twee kleine re zalen, geschikt voor onder meer cursussen en vergaderin gen. Gisteravond vond in de grote zaal het eerste concert plaats. Voor die gelegenheid waren het jeugdsymfonieorkest en het symfonieorkest Bloembol lenstreek uitgenodigd. Het was meteen de testcase voor de deugdelijkheid van de akoe stiek van de zaal. Hoge ver wachtingen van de akoestiek van de zaal, mochten die al be staan, bleken helaas misplaatst te zijn. Manco Het manco van de zaal op dit punt kwam al direct aan het licht toen het jeugdsymfonie orkest, onder leiding van Erik Waerts, ter opening van het orkest een selectie van kleine re werken ten gehore bracht van oude meesters, zoals Pur- cell, Vivaldi en Tsjaikowsky. Van de laatste werd heel ver dienstelijk een klein gedeelte uit het Zwanenmeer gespeeld. Het was hard werken, zwoe gen voor niet alleen het jeugd symfonieorkest maar ook later op de avond voor het symfo nieorkest Bloembollenstreek. De muziek blijft geen moment hangen, alles klinkt dof, alle noten slaan onmiddellijk dood. Dat heeft als nadeel dat elke fout, hoe klein ook. of het nu gaat om een ongelijke inzet, een onjuiste intonatie, een te abrupte overgang in volume onverbloemd aan het licht 't Poelhuys (Lisse): Concert door het jeugdsymfonieorkest en het symfonie orkest Bloembollenstreek onder leiding van respectievelijk Erik Waerts en Wim van Duyn. Met medewerking van Jan Lindhout (trompet) en Maarten Biesheuvel (zang). Gehoord op 9 mei. komt en dat is voor geen en kele musicus inspirerend. Vooral in het begin van de ouverture „lm Italienischen Stil" van Schubert moeten de leden van het symfonieorkest van zichzelf geschrokken zijn. De inzetten waren ongelijk en vooral de strijkers waren vals. Gelukkig wisten ze zich later weer enigszins te herstellen. In het „Concert voor trompet en orkest in Es" van Joseph Haydn, gaf het orkest, met een uitstekende bijdrage van Hen drik Jan Lindhout, naast veel free-lancewerk voor gerenom meerde ensembles sinds 1986 als eerste trompettist verbon den aan het Nederlands Ballet Orkest, een betere indruk van haar mogelijkheden. Niveau Dit niveau werd vastgehouden in de bekoorlijke, maar weinig verrassende Oud-Nederlandse dansen van Julius Röntgen (1855-1932), „Pelléas en Méli- sande" van Gustav Fauré en het afsluitende werk „Ma tan te Aurore", een ouverture van de Franse componist Boiel- dieu, een typische vertegen woordiger van het classicisme. Op de zuiverheid van het spel en de gelijkheid van de inzet ten bleef nog wel het een en ander aan te merken, maar er werd alert op de aanwijzingen van de dirigent gereageerd, al waren de overgangen in volu me vaak wat te abrupt, zoals bijvoorbeeld in het laatste werk, van Boieldieu. Voor de ouverture van Boiel dieu zou de schrijver Maarten Biesheuvel volgens plan, leid door het orkest, nog enke le liederen zingen. In een ver klaring aan het publiek maak te hij op eigenzinnige wijze duidelijk niet bij stem te zijn. Een lied van Beethoven en een lied van Mozart verdwe nen derhalve van het pro gramma. Aangevuurd door Biesheuvel zong de zaal, een beetje aarzelend, zeker na wat schimpscheuten in de richting van de bevolking van de Bol lenstreek, wel het lied „Plaisir d'amour", dat zoals de schrij ver zei iedereen wel zou ken- Wim van Duyn, al sinds de op richting 12'2 jaar geleden de vaste dirigent van het symfo nieorkest, gaf enigszins voor zichtig zijn mening over zijn eerste ervaring in deze nieuwe zaal. Dit deed hij door zich voorafgaand aan het laatste te spelen werk, na het „optre den" van Maarten Biesheuvel, tot het publiek richten. Toch liet zijn verhaal aan duidelijk heid niets te wensen over: „Ik weet niet of ik nu precies het juiste woord kies, maar het is voor het orkest een beetje de primerend om in deze zaal te spelen." Terecht klaagde Wim van Duyn over het gebrek aan nagalm Hij had zeker gelijk toen hij zei dat het orkest be ter tot zijn recht gekomen zou zijn als de zaal tenminste één seconde nagalm zou hebben bege- Schotten Van der Hoogtprijs voor Mare Reugebrink LEIDEN De Groningse dichter Mare Reugebrink krijgt de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs '89 voor zijn bundel Komgrond. De Van der Hoogtprijs is een aanmoe digingsprijs die jaarlijks wordt toegekend en vijfduizend gul den bedraagt. Het bestuur van de Maatschappij der Neder landse Letterkunde in Leiden volgt het voorstel hiertoe van de jury bestaande uit Willem G. van Maanen, Willem van Toorn en Eddy van Vliet. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BH UW KRANT MET INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK THEATER, RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Vreemd is de gebrekkige a- koestiek niet als je bedenkt dat het orkest op een laag toneel podium tussen aan weerskan ten niet verplaatsbare gordij nen mpest musiceren. De mu ziek komt niet lekker voluit de zaal in, bovendien hangen er in de zaal geluiddempende schotten die ook niet echt be vorderlijk voor het geluid zijn. Als een zaal er eenmaal is en de akoestiek is niet naar wens, dan blijkt het altijd moeilijk te zijn daar nog iets aan te verbe teren. Wim van Duyn sugge reerde in de pauze dat het goed zou zijn de geluiddem pende schotten, nu nog hele maal vastgeschroefd, in de toe komst tijdens concerten weg te halen en het mogelijk te ma ken de gordijnen op het podi um opzij te schuiven. Dat zou in elk geval iets helpen, al gaf hij toe dat het niet afdoende zou zijn. Misschien is het de moeite waard een koor of een orkest tijdens een concert eens voor het podium, echt in de zaal, op te stellen. Voor toneelvoorstellingen lijkt de zaal beter geschikt. De kor te toespraken die gisteren ge houden werden waren zonder microfoon in de hele zaal moeiteloos verstaanbaar. Ver der bleek ook de verlichting, vanuit een moderne regieka mer, prima in orde. Het is ech ter triest te moeten vaststellen dat Lisse de kans op een goede concertzaal vooralsnog gemist lijkt te hebben. PETER VAN VEEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17