Lebbis en Jansen
winnen Leids
Cabaretfestival
puur op snelheid
CetdocOou/icmt
Nieuw toneelstuk van
Annie M.G. Schmidt
Italiaans-Russische
co-produktie voor
drie historische films
Jonge popmuzikanten ontdekken hun wortels
ALPHEN A'AftTDEN RIJN I
ROCINEMA (Van Boetzeli
straat 6, tel. ,01720^20800):
18.45, 21.30. METROPOLE*!
The naked gun (al); 14.0
18.45, 21.30. METROPOLE
Mijn vader woont in ria (a
14.00, 18.45, 21.30. METRi
POLE 4: Another woman (1
18.45, 21.30. ma. dl. ook 14.(F
METROPOLE 5: The bear (i
14 00, 18.45, 21.30. ODEON
(Herengracht 13, tel. 4624CV
The naked gun (al); 13.(~
16.45, 21.30. ODEON 2:
fish called Wanda (al); 13.'
16.45, 21.30. ODEON 3: Twi
(al), 13 45, 16.45, 21.30. ODf
ON 4: .Mississippi burning (Ik
18.45, 21.30. ma. di. ook 13.4§
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, t|
656402): Het leven is een lante
rustige stroom (16) 19.X
21.30. STUDIO 2: Madame SoT
satzka (16); 19.15, 21.45. STI
DIO 3: La lectrice (16); 19.1
21.45. HAAGS FILMHUI;
Zaal 1: Reefer and the modt
19.30, 21.45. Zaal 2: King Lei
19.30v Son of the North-Eai
KUNST
MAANDAG-8 MEI 1989 PAGIN
Expressiviteit siert
„Leidse Stemmen
Het sinds enige tijd onder de
naam „Voces Lugdunenses"
ofwel „Leidfce Stemmen" ope
rerende vocaal ensemble dat
gisteravond in de goed bezette
Lokhorstkerk was te beluiste
ren, is samengesteld uit leer
lingen van Leny Stevens-Rid
derhof, zangpedagoge aan de
Streekmuziekschool Leiden en
omstreken. Tijdens het concert
dat in samenwerking met het
kamerorkest Madrigalesco
werd verzorgd, kwam al gauw
naar voren dat deze samen
werking voor muzikaal Leiden
een ware aanwinst betekent.
De met een aantal beroepsmu
sici versterkte strijkersgroep
verraste door uitstekend sa
menspel en een goede volle
klank. Vooral dankzij dirigent
Henk Briër, die met het nodi
ge gevoel voor nuance het or-
kestspel de indrukwekkende
prestaties van het koor liet
aanvullen, hoefde het publiek
zich geen ogenblik te verve
len. Na een helder gespeelde
adagio en fuga (KV 546) voor
strijkorkest van Wolfgang
Amadeus Mozart, was daarna
de balans tussen koor en or
kest in Mozarts vroege Kyrie
(KV 33) en zijn rijpe Ave Ver-
urn (KV 618) meteen gevon
den. In Joseph Haydns Salve
Regina werden expressieve
kracht en muzikale rijkdom
van het werk zonder enige
aarzeling ten volle benut. Het
resultaat was meer dan bevre
digend. Het enige dat hierin
verbaasde was een te hoog
tempo voor het eerste deel
(adagio). De tegenstelling met
het tweede „Eja ergo" (allegro)
was zodoende minder doeltref
fend De prestaties van de
koorleden Bep Kaptijn, Ber-
nardien de Jong, Jan Koster
en Henk Post die hier als vo
caal kwartet optraden, over
stegen alle verwachtingen die
men ten aanzien van amateur
zangers mag koesteren. Slechts
een enkele tenorpassage vorm
de voor Jan Koster een iets te
grote hindernis. Hetzelfde
geldt voor het kwartet dat na
de pauze in Mozarts „Credo
Messe" (KV 257) zong. Deze
mis dankt zijn bijnaam aan
een door het hele credo ver
werkt Leitmotiv: een telkens
terugkerend, viermaal her
haald „credo". De dramatische
werking hiervan was aan het
koor goéd besteed en kwam in
fraai golvende crescendo's en
decrescendo's van zangers en
instrumentalisten volledig tot
zijn recht. Een uitvoering van
een dergelijk hoog muzikaal
gehalte waartoe Henk Briër
zijn (grotendeels amateur-)
musici inspireerde, lokte van
zelfsprekend een welverdiend
en minutenlang applaus uit.
TOM STRENGERS
Het legendarische popduo The Everly Brothers
komt volgende maand voor twee optredens naar
Nederland.
Extra concert van
Everley Brothers
SOESTDIJK Het legendari-
sche popduo The Everly Bro
thers komt volgende maand
naar Nederland. Op 9 juni tre
den ze op in de Evenementenhal
in Eindhoven en op 10 juni in de
IJsselhal in Zwolle. Met de con
certen in Nederland sluiten Don
en Phil Everly hun uitgebreide
wereldtoernee af. Daarna zullen
ze tijdelijk met optreden stop
pen. De Everly Brothers ver
wierven hun grootste roem aan
het eind van de jaren vijftig en
het begin van de jaren zestig met
wereldhits als „Bye Bye Love",
„Wake up little Susie", „Bird
Dog" en „That'll be the day".
AMSTERDAM Voor Toneelgroep Amsterdam schrijft
Annie M.G. Schmidt een nieuw avondvullend toneelstuk
'Los Zand'. Het stuk gaat woensdag 1 november in de
Amsterdamse Stadsschouwburg in première. Uitgangs
punt vormt de directeur van een groot farmaceutisch
concern, die zal worden gehuldigd. Zijn familie wacht
hem op in de hal van een conferentieoord. Maar dan
volgt het bericht dat vader niet kan komen, omdat vader
in de gevangenis zit. Er zal wél een schandaal van ko
men, al is niet meteen bekend welk schandaal. 'Los Zand'
wordt in de regie van Gerardjan Rijnders gespeeld door
Nettie Blanken, Jacques Commandeur, Kitty Courbois,
Ann Hasekamp, Kees Hulst, Sigrid Koetse, Hugo Kool
schijn, Gijs de Lange en Dennis Rudge. Het stuk is te zien
van 6 oktober t/m 26 december in Amsterdam en onder
meer van vrijdag 10 t/m 12 november in de Haagse Ko
ninklijke Schouwburg.
Duo uit West-Duitsland
wint Blokfluitdagen
UTRECHT De finale van de Nederlandse
Blokfluitdagen in Utrecht is gisteren gewonnen
door het Westduitse duo Martin Schmeding (14)
en Simone Nill (17) uit Minden. In de finale
werd gespeeld door de winnaars uit acht ver
schillende categorieën. Het blokfluitfestival
voor amateurs van zeven tot negentien jaar
heeft vier dagen geduurd. De jury kende ook
een prijs toe voor de beste solist. Die ging naar
Raphaela Danksagmüller uit Sankt Martin am
Inn in Oostenrijk. Het niveau van alle acht fi
nalisten was dit jaar volgens de jury hoog. Op
vallend was daarbij de keuze van de finalisten,
waarbij het hedendaags repertoir ruim aan bod
kwam. De beste Nederlandse prestaties werden
geleverd door Elselique Hoogervorst uit Maas
sluis, een blokfluitkwartet uit Wageningen en
het ensemble The Crazy Kids uit Bunnik.
Elfde Leids Cabaretfestival. Met
Epha, Robert Brouwer en Lebbis en
Jansen i.o.. Presentatie: Erik van
Muiswinkel. Gastoptreden: Verreck
en Pleijsier. Leidse Schouwburg, 6
Na de voorrondes leek het
een uitgemaakte zaak.
Eva Zeijlstra van Epha
was met afstand de beste,
Lebbis en Jansen waren
zeker tweede en alleen
over de derde plaats viel
te twisten.
In de halve finale had het duo
aanmerkelijk aan kracht ge
wonnen, en viel Epha terug.
Haar technisch kunnen was
boven twijfel verheven, maar
daar stonden een mindere uit
voering van een inhoudelijk
schraal programma tegenover.
Als derde kandidaat mocht
Robert Brouwer mee naar de
laatste ronde, maar dat had
ook iemand anders kunnen
De avond van de finale werd
geopend door Epha. Dat was
een nadeel; Zeijlstra stond
voor de klus om de zaal op te
warmen en dat lukte haar
niet. Waarschijnlijk speelden
de zenuwen weer een rol.
Haar totaal verkeerde adem-
techniek, goed te zien door
haar weinig aan de verbeel
ding overlatende outfit, leek
daarop te wijzen. Desondanks
zong ze het lied over de twee
oude geliefden die na een aan
val van vandalen wegkwijnen
nog redelijk goed, maar veel
indruk maakte het niet. Ook
de meedeiner over Aids, over
tuigend gebracht, maar tek
stueel mager, kwam onvol
doende over.
Hans Sibbel en Dolf Jansen
pakten daarna de zaal vrijwel
direct in. Wat zij deze week
hebben laten zien, zou in de
sport 'pieken' heten. Het ging
steeds over honden en poli
tiek, maar zij durfden het aan
om driemaal anders, en steeds
origineel voor de dag te ko
men. Justus van Oei, de jury
voorzitter, verwachtte dat zij
met hun denktempo wel elke
maand een nieuw programma
zouden kunnen brengen. Zo'n
compliment kun je in je zak
steken.
Robert Brouwer groeide door
het enthousiame van de zaal
en gaf de sterkste uitvoering
van zijn programma „De tocht
naar. de tegenpool". Dat gaat
over de identiteitscrisis van
Wim, wiens broertje is opgege
ten door een leeuw. De goed
gecomponeerde vertelling
heeft aardige grappen en
woordspelingen, maar ook ty
petjes die er naast zitten en
een te lange Buurman-blues.
De drie deelnemers zorgden
voor een goed slot van een
week cabaret die gemiddeld
uitsteeg boven de festivals die
ik zag. Verreck en Pleijsier
hadden misschien een kansje
gehad op de finale, maar zij
waren gevraagd voor het gast
optreden en wonnen boven
dien al eens, in een minder
jaar.
Zo moest de jury (Van Oei van
Zak en As, Hanneke Rudels-
heim van Bellevue/Nieuwe de
la Mar en Jeroen Pauw van
Vara en wereldomroep) oorde
len over drie soorten cabaret.
Hoe kies je tussen zeg Jasperi-
na de Jong, een jeugdtheate
racteur die een cabaretpro
gramma maakt en Neerlands
Hoop in de beginperiode? Be
langrijke criteria waren origi
naliteit en humor, en daarmee
viel Eva Zeijlstra af. Sneu
voor mogelijk het grootste ta
lent van dit jaar. Epha had
tweede moeten worden als ook
de toekomstverwachting was
meegewogen.
Robert Brouwer werd tweede
en over de winnaar Lebbis en
Jansen viel niet te twisten. De
zaal was het er roerend mee
eens, zodat de jonge honden
ook een honkbalknuppel als
publieksprijs mee naar Am
sterdam mochten nemen.
DICK VAN TEYLINGEN
Cabaretgroep Epha. de gedoodverfde winnaar van het Leids Cabaretfestival, die uiteindelijk ge
noegen moest nemen met een derde plaats.
FOTO: WIM VAN NOORT
Zorro dood
Guy Williams, de
man die ook op
de Nederlandse
beeldbuis een
bekende
verschijning werd
door zijn
vertolking van
Zorro in de
gelijknamige
serie, is dit
weekeinde
overleden.
Wiliams overleed
aan de gevolgen
van een
hartaanval in
Buenos Aires,
waar hij woonde.
FOTO: AP
ROME De Italiaanse
filmmaatschapij Interna
tional Cinema heeft vrij
dag een overeenkomst ge
tekend met de Sovjetunie
om drie films te maken
over prominente figuren
uit de Russische geschie
denis: Dzjengis Khan, Ti-
moer Lenk, en de Don
Kozakken.
Voorzitter Beppe Colombo zei
dat Dzjengis Khan, een twee
delig epos van vier Uur over
de beruchte Mongoolse ver
overaar, de eerste Sovjet-Itali
aanse co-produktie wordt. De
film wordt geregisseerd door
Tolomoesj Okejev, die met zijn
film „De Dappere Wolf" uit
1975 een Oscarnominatie heeft
gehaald voor de beste buiten
landse film. De hoofdrol zal
worden gespeeld door een
Amerikaanse acteur. De opna
men, die in januari beginnen,
worden gemaaakt in de Sov
jetunie en China, en zullen on
geveer een jaar in beslag ne
men.
Okejev zei dat Dzjengis Khan
in de Sovjetunie altijd syno-
miem wordt gesteld met
wreed barbarendom, maar dat
onder de perestrojka een hero
riëntatie van de geschiedenis
op gang is gekomen, en dat hij
wil laten zien hoe alles zich in
werkelijkheid heeft afge
speeld. „Het is onmogelijk
voor een man op een paard om
zoveel gebied te veroveren als
hij heeft gedaan als je geen
hersens hebt", zei hij
De tweede film, „De Stille
Don", is gebaseerd op de be
roemde roman van Michail
Sjolochov, en verhaalt over de
invloed van de Tweede We
reldoorlog en de Russische re
volutie op het leven van de
Don-Kozakken. Dit eveneens
uit twee delen bestaande epos
wordt geregisseerd door Sergej
Bondartsjoek, die in 1968 een
Oscar won met „Oorlog en
Vrede". Andere films van
Bondartsjoek zijn „Waterloo"
en „Ten Days that Shook the
World", over het leven van de
Amerikaanse journalist John
Reed.
De derde film, Timoer Lenk,
wordt geregisseerd door Ali
Chamrajev, en is gebaseerd op
het leven van de 14de eeuwse
Mongoolse veroveraar Timoer
Lenk, die beweerde een af
stammeling te zijn van Dzjen
gis Khan.
AMSTERDAM Het
lijkt erop dat steeds meer
jonge rock and rollbands
zich bewust worden van
hun „roots".
Sinds U2 de oude meester B.B.
King weer in de schijnwerpers
heeft gezet en Dwight Yoakam
zijn grote voorbeeld Buck
Owens opnieuw aan het zin
gen heeft gekregen, durven
talloze jonge muzikanten er
voor uit te komen door welke
oude rot in het vak ze zijn be
ïnvloed.
En wat meer is: nu het édele
ambacht van singer/songwri
ter weer op waarde wordt ge
schat, krijgt het grote publiek
ook belangstelling voor de
verrichtingen van popgroepen
die het woord 'roots' hoog in
hun vaandel dragen. En dat
betekent dat grote, sigaren ro
kende platenbonsen in zulke
groepen durven investeren. Zo
ontfermde Phonogram zich
bijvoorbeeld kortgeleden over
de Schotse formatie Texas ('I
don't want a lover') en nam
CBS de uit Philadelphia af
komstige Tommy Conwell and
the young Rumblers onder z'n
hoede. Het is maar een greep
uit het grote aanbod, maar la
ten we deze groepen eens wat
nader voorstellen.
Beide formaties waren bijna
tegelijkertijd voor promotie in
Amsterdam.
„Waarom wij onze band Texas
genoemd hebben?". Zangeres
Sharleen Spiteri strijkt naden
kend door haar korte haardos.
„Als je aan die Amerikaanse
staat denkt, zie je open ruimtes
zo ver het oog reikt. En zo zien
wij onze muziek ook. Ik be
doel, de mogelijkheden zijn
schier eindeloos. We komen
zelfs uit Glasgow, Schotland
en dat is natuurlijk een heel
andere omgeving. Maar toch
houden we van die stad. We
hebben ons er tenslotte hele
maal ontwikkeld in het circuit
van kleine clubs".
Texas werd twee en een half
jaar geleden opgericht door gi
tarist Alistair McErlaine en
bassist Johnny McElhone. Het
kwartet werd gecompleteerd
door drummer Stuart Kerr en
zangeres Sharleen Spiteri.
Kerr en McElhone hadden
hun muzikale sporen verdiend
in de welbekende formaties
Hipsway en Love and Money.
De 21-jarige Sharleen had tot
die tijd nog geen enkele podiu
mervaring. Ze schreef wel
eens liedjes en zong die met ei
gen gitaarbegeleiding, maar
die muzikale avontuurtjes ble
ven beperkt tot de huiskamer.
„Ik had toch al heel jong mijn
eigen vóokeur", vertelt de fre-
le Sharleen in het Amsterdam
se American Hotel „Ik hield
bijvoorbeeld heel erg van de
blues van Muddy Waters. Die
muziek was ik op het spoor ge
komen door platen van de
Rolling Stones. Elmore James
heeft ook altijd tot mijn favo
rieten behoord. Ik beschouw
blues en rhythm and blues als
echte muziek. Eigenlijk zijn
veel belangrijke muzikale ont
wikkelingen van de laatste ja
ren een beetje aan mij voorbij
gegaan. Toen de punk kwam
opzetten, was ik nog maar tien
jaar, dus dat heb ik allemaal
gemist. Maar dat is niet zo erg,
want als je echt goede muziek
wilt horen, ontdek je die van
zelf".
Voordat Sharleen besloot de
kost te gaan verdienen als zan
geres, was ze een aantal jaren
kapster „Dat baantje heb ik
opgegeven. Dat wil niet zeg
gen dat ik nu een goed bestaan
heb gevonden in de muziek,
want rijk zijn we voorlopig
niet. Al hebben we een con
tract met een grote platen
maatschappij. Daar hebben we
trouwens geluk mee gehad.
We hebben niet zoals zoveel
bands bij allerlei maatschappij
en met demo's hoeven leuren.
We stuurden een bandje naar
Phonogram en het was meteen
raak"
Debuut
De debuut-elpee „Southside'
van Texas bevat alleen eigen
nummers. En die zijn voor het
merendeel uit de pen van
Sharleen gevloeid. „Ik wil niel
zeggen dat het schrijven van
liedjes mij gemakkelijk afgaat,
maar ik-heb een drang om mij
als tekstschrijfster te manifes
teren. Ik houd van liedjes die
een verhaal vertellen. Het is
voor mij een hele klus voordat
een song kant en klaar is".
Alistair McErlaine probeert
met zijn slide-gitaarspel een
Ry Cooder-achtige stempel op
de muziek van Texas te druk
ken. Enkele intro's lijken zelfs
rechtstreeks gekopieerd van
Cooder's Soi/ndtrack „Paris
Texas". Sharleen: „Alistair is
een grote fan van Ry Cooder
en dan is het logisch dat je die
invloeden terugvindt in zijn
spel".
In juni gaat Texas op tournee
door Europa Tot nu toe speel
de de band alleen in Engeland
en Schotland. Maar wel met
groot succes. „De meeste men
sen zijn dat gedoe van Stock,
Aitken en Waterman zat", al
dus Sharleen „Ze willen weer
echte live-muziek horen. Dat
bewijst ook het succes van al
die vrouwelijke singer/song-
writers als Tanita Tikaram,
De Schotse groep
Texas met
vooraan zangeres
Sharleen Spiteri.
Rory Block en Michelle Shoc
ked".
De Amerikaanse band Tommy
Conwell and the young Rum
blers heeft ook niet over suc
ces te klagen. Na het uitbren
gen van een elpee in eigen be
heer, werd de groep opgepikt
door CBS. Die stuurde de mu
zikanten met een flink budget
de studio in en maakte vervol
gens heel wat drukte rond het
verschijnen van „Rumble"
Trio
Tommy: „We zijn oorspronke
lijk begonnen als bluestrio. We
speelden muziek van Muddy
Waters, Magic Sam, Slim Har-
po en dat soort mannen. Dat
was een hele goede basis voor
de muzikale richting die we
later hebben gekozen. De rock
and roll die we nu maken is
diep in blues gedrenkt. Ik
vind het belangrijk om in mu
ziek te horen waar de invloe
den vandaan komen. Dat was
bij de Rolling Stones en de Be
atles ook heel duidelijk aan te
geven. Toen wij een jaar of
vijf geleden begonnen had je
in Los Angeles allemaal van
die revival-bands die teruggre
pen naar de jaren zestig. Maar
die „scene" heb ik nooit zo
zien zitten. Nou ja, de meeste
groepen hebben het ook niet
overleefd. Denk maar eens
aan de Long Ryders en de
Rain Parade. Voor mijn gevoel
waren het geen echte muzi
kanten, ik vond ze tenminste
niet goed genoeg. Ik heb veel
meer waardering voor mensen
als Stevie Ray Vaughan, Roy
Buchanan, the Fabulous
Thunderbirds, Robert Cray en
Dwight Yoakam. Dat zijn voor
mij de echten".
Tommy Conwell heeft een uit
gesproken mening. Dat is al
snel duidelijk. „We zijn een
oer-Amerikaanse band, maar
we hebben een gloeiende he
kel aan collega-groepen die
met dat etiket lopen te pron
ken. Zo van: wij zijn een Ame
rikaanse groep en dus ver
schrikkelijk integer. Walgelijk,
daar gaan wij van over de nek.
Zo'n mentaliteit hadden die
L.A. bandjes ook. Als je mu
ziek maakt, moet je wortels
hebben. En daar moet je voor
uit durven komen, anders
deug je niet. Laatst vroeg ik
een muzikant: waar liggen
jouw wortels? Die heb ik niet,
zei hij. Alles komt vanuit mij
zelf. Dat is dan ook wel te ho
ren, asshole, heb ik hem toen
geantwoord. Nee, geef mij dan
maar iemand als Dwight Yoa
kam. Die geeft tenminste eer
lijk toe dat hij is beïnvloed
door Buck Owens. En het is
Dwights verdienste dat hij
Owens heeft teruggehaald.
Want die man verdient het
respect van een jong publiek.
Net als B.B. King. Ik ben ja
loers op U2, want ik was graag
degene geweest die met King
het podium was opgegaan".
Conwell is niet op zijn mondje
gevallen. En bescheidenheid
lijkt hem ook vreemd. Luister
maar: „Ik schrijf alle teksten
en muziek voor de band. In
zekere zin ben ik misschien
een dictatortje, want ik sta
erop dat de jongens mijn songs
spelen. Daar heb ik ze tenslot
te voor ingehuurd. Maar ge
lukkig geloven de anderen in
wat ik doe, dus het pakt alle
maal goed uit. Want je kunt
geen muziek maken met men
sen die niet gemotiveerd zijn.
Ik weet precies wat ik met
mijn band voor ogen heb. Wij
vormen een democratie, maar
het is mijn groep en ik ben de
leider. De eindverantwoorde
lijkheid ligt bij mij. Tenslotte
ben ik de zanger en de solo-gi
tarist. Ik doe het belangrijkste
en meeste werk. Ik doe ook
alle interviews. De rest heeft
het dus een stuk gemakkelij
ker. Daarom vinden ze het
niet erg dat alle eei naar mij
gaat".
HARRY DE JONG
VBdr" een uitgebreid
agendarook voor de
mende dagen, raadple
ftTfcn;„UIT", de gratis
kelijkse bijlage van de
krani.
bioscopen
gun (ai), io.ju. iö.ju. «üj"
i. di. niet ÉÜftOCli££ede
MA II: Rain Man (al); 18£
21.30. Junglebook (al); i
14.00. EUROCINEMA III:
stepmother is an alien
13.45, 18.45. 21.30. ma. di
13.45. EUROCINEMA
Twins (al); 13.45, 18.45, 21.If
ma di. niet 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsvf
19, tel. 071-121239): Naked
(al); 19.00, 21.15. wo LIDOL
STUDIO (Steenstraat 39, fus
124130): Rain Man (al); 14.jan, A
18.45, 21.15. Working girl (l)idda
My stepmother is an alien (hor d
Twins (al); 14.30, 19.00, 21.)
Dangerous liaisons (al); 19.(
21.15. ma. dl. 14.30. •TRIANIr"""
(Breestraat 31, tel. 123875): tlT-k-f
Bear (al); 20.00. REX (Ha J) I
lemmerstraat 52, tel 01
125414): Rollerbabies (1 Dl
14.30,19.00,21.15. -LM
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-7407! -
Monkey shines (12); 19.0
21.15. Tom and Jerry (al): vi
14.45. CITY THEATER II: Ti
Bear (al); 19.00 wo ook 14.4
Cocktail (al); 21.15.
VOORSCHOTEN GREENWI
(tel 01717-4354): Cocktail (5
wo. 15.45 A fish called Wam
(al); ma. t/m wo. 20.15 Dists
voices, still lives (16); 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit;
14.15, 15.45. De nieuwe avont
ren van Pippi Langkous; vt
14.00.
WASSENAAR ASTRA (ti LE
01751-13.269): Kiss of the hpf
derwoman (12); 20.00. "ei
KINDERVOORSTELLINGEN tNV<
De nieuwe avonturen van PiR njc
Langkous; wo. 14.00. var
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27, tl hoi
463500): My stepmother is i
alien (al); 14.00, 18.45, 21.3 Ket
ASTA 2 Working girl i toe
18.15, 21.30 ASTA 3 The a 6.0I
cused (16); ma. t/m wo. 14.0 ma
18.45, 21.30. BABYLON dar
(Winkelcentrum Babylon, t
471656): Dangerous liaisotS1U
(al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.4
BABYLON 2: Rain man Voi
14.30, 16.45, 19.00, 21.3 Stel
BABYLON 3: Rituelen (2 Ser:
14.30, 16.45, 19.00, 21.30. C mo
NEAC 1 (Buitenhof 20, t<
630637): Twins (al); 14 0 me
18.45, 21.30. CINEAC 2: Mi te
ried to the mob (al); 14.0 gla
18.45. 21.30. CINEAC 3: Tl luj(
accidental tourist (al); 17.^
21.30. ma. di. ook 14 00 Ml——
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tr~~~
Amerikaan betaj
vier ton voor
kopie van Lautr™
igde
NEW YORK Een niet
naam bekende particulLEI
Amerikaanse verzameHagi
heeft gisteren 450.000 gulitra
betaald voor een kopie vaiten
„Moulin Rouge" van de Fifeec
se schilder Henri de Touloje
Lautrec. De prijs vormt Keu
record. De kopie is één hee:
maar acht exemplaren whaa
van bekend dat die in partjtok
lier eigendom zijn. Het reijSn
lag op 190.000 gulden. Qlat
prijs werd twee jaar geletlul
voor een kopie van hetzelTin
schilderij betaald. Toen Tkun
louse Lautrec zijn schilderjnee
1896 schilderde, waren postoei
ervan 25 franc waard, hul]
anno 1989 gelijk zou staan tich
100 gulden, aldus Rennert.plul
beu
Nederlands sextetn
wint jazz-concouüf!
de
BREDA Het concours Jten
het 19e Oude Stijl Jazz F^aar
val in Breda is zondag geujnil;
nen door het Nederlandse Piec
tet 56. Tweede werd de zewok
mansformatie Norske Rytren
konger uit Noorwegen, .*en
derde kwam .het Eranse ki?ni{
tet Banana.idaZz uit. de Ie
Zangeres Zöiija Damm vartie i
Little fovfam 1 Jazzband gen
Schagen won de vocalislloo
prijs en trombonist Philfcro
Renault van de Banana J>ak
kreeg de solistenprijs. Voorj
eerst,-^cQpdep ook beroepfcn
kesjjfyva^iv eoncoqus Iiéal
doencny.blgens voorzitter*rr
Verkley van -de organ ïsepélijl
-&i$rtjpgrtS -de Cendenk^fatiéu
■laatste jaren', dat fsteédsi miiteki
.mensen deo7.aalconcerteniog
zochten, tot ètdan gebriak
iJotaal 'bezochteta een - kww-c
500.000-Mensen'het vier d»r.
durende fëstiVal. ...Ant