Jubileum 8 Mei-beweging gevierd met „open huis''' t brieven Paus sluit Afrikaanse toernee af kerk wereld Herdenken behoedt voor neutraliteit in het heden GEESTELIJK LEVEN/OPINIE GekLe Qowumt MAANDAG 8 MEI 1989 PAGINJNN Raad van Kerken laakt Nederlands asielbeleid AMERSFOORT Het moderamen (bestuur) van de Raad van Kerken in Nederland vindt het „beschamend" dat Nederland binnen Westeuropa een „pioniersrol" vervult bij het terugstu ren van vluchtelingen naar hun land van herkomst. De Raad roept in een verklaring de inmiddels demissionaire bewindslie den van justitie op af te zien van het terugsturen van Tamils naar Sri Lanka, totdat een diepgaand onderzoek naar de situa tie in dat land is ingesteld. Leven en welzijn van de terugke rende vluchtelingen niet in de waagschaal worden gesteld, vindt de Raad. Ook de terugzending van Syrisch-orthodoxe asielzoekers naar Syrië is reden voor grote zorgen De Raad herhaalt daarom zijn dringend pleidooi om gezien de risico's voorlopig daarvan af te zien. Bloed heilige Januarius stroomt precies op tijd NAPELS Het bloed van de heilige Januarius is zaterdag in Napels opnieuw op tijd gaan vloeien. Het bloed van de heilige, die in 305 om zijn geloof werd onthoofd, vloeit bijna altijd twee keer per jaar, op 19 september en op de zaterdag voor de eerst zondag van mei. Het bloed wordt opgevangen in ampullen en ten toon gesteld in de kathedraal van Napels. Geleerden heb ben de afgelopen maanden in het geheim de beenderen in de relikwiehouder en het bloed in de ampullen hebben onder zocht. De kerk heeft verklaard dat eerdere onderzoeken geen uitsluitsel hebben kunnen geven over de oorzaak van het ver schijnsel. Volgens de overlevering betekent het ongeluk als het gedroogde bloed op de beenderen niet vloeibaar wordt. LILONGWE Paus Jo hannes Paulus II is dit weekeinde na een ach tenveertig uur durend bezoek aan Malawi naar Rome teruggevlogen. Ma lawi was het laatste land dat de paus op zijn vijfde rondreis door Afrika be zocht. Voor zijn vertrek droeg de mis, waarbij zo'n 65.000 mensen aamwezig waren. Hij wilde de vluchtelingen in Afrika bemoedigen en pleitte voor een nieuwe econo mische wereldorde. „Voor degenen die de grens hebben moeten oversteken, zeg ik: Verlies de hoop niet. Christus was zelf ooit een vluchteling. Hij was een vluchteling in Egypte", zei de paus. Malawi herbergt ruim 750.000 vluchtelingen uit Mo zambique, die een beroep doen op de al schaarse water en voedselreserves van het land. Tijdens een preek heeft de paus de inwoners van Malawi opgeroepen op dezelfde ma nier met aids-patienten om te gaan als zij Christus zelf zou den behandelen. Net als in Zambia, waar de paus de af gelopen dagen op bezoek was, zijn vele inwoners van Mala wi met het aids-virus besmet. Volgens schattingen zou 15 procent van de 7,5 miljoen Malawiërs zijn geïnfecteerd. In een toespraak tot de bis schoppen van Malawi veroor deelde de paus de agressieve methoden waarmee andere godsdiensten en kerken rooms-katholieken proberen te bekeren. Volgens de paus worden hierbij vaak „onwaar dige methoden" gebruikt. De paus sprak voorts de wens uit dat christenen en moslims elkaar leren respecteren. In Malawi is ongeveer 60 procent van de bevolking christen en ruim 10 procent moslim. De paus herinnerde eraan dat christenen en moslims elkaar in het verleden slecht hebben begrepen en zich zelfs hebben uitgeput in onderlinge twisten en oorlogen. Aan deze aloude houding zou een einde moeten komen. Het geloof dat ik het liefste zie, zegt God, dat is de hoop DUIZENDEN ACHT MEI-BEZOEKERS „NIET KLEIN TE KRIJGEN" DEN BOSCH Op één punt zit het de organisa toren van de manifestatie van de 8 Mei-beweging zaterdag tegen. Werd vorig jaar getracht de bekende Zuidafrikaanse do minee en anti-apartheidsstrij der Beijers Naudé naar Ne derland te halen, die toen op het laatste moment verstek moest laten gaan omdat hij geen uitreisvisum kreeg, nu moet in Den Bosch weer een aangekondigde vooraanstaan de buitenlandse gast ontbre ken: Dorothee Sölle. De West- duitse theologe ligt met een fikse griep te bed en heeft zelfs haar stem verloren. Maar verder loopt het geolied, zaterdag: buiten schijnt de zon volop, binnen in de Brabant hallen een goed georganiseerd centraal programma, gepre senteerd door Maartje van Wegen van de NOS, deelpro gramma's met vele workshops en presentaties over maat schappelijke thema's, vijf jaar 8 Mei-beweging en vrouwe- nonderwerpen, en vooral op geruimde en opgetogen men sen, opnieuw zo'n 12.000 in getal. Voorzitster Wies Staal-Merkx speelt er in haar openings woord op in: „Een open huis, waar bondgenootschappen ge sloten worden en waar op standigheid en opstanding sa men gaan. Niks achterhoede gevecht, niks tobberige gefru streerde gelovigen. Kijk maar eens naar alle vrolijke gezich ten en tintelende ogen". „Vrouwen en mannen, beeld van God" was het centrale motto van de manifestatie, waarmee de 8 Mei-beweging zaterdag in Den Bosch haar vijfjarige lustrum vierde. Geen wonder dat het de vrou wen waren die het woord voerden en de toon zetten van de manifestatie. In de och tenduren is het aan een vrouw, die tijdens het bezoek van paus Johannes Paulus II aan Nederland geschiedenis geschreven had door van de officieel goedgekeurde tekst af te wijken, om op de macht songelijkheid van mannen en vrouwen in te gaan: Hedwig Wasser uit het Drentse Peize. Over hetzelfde thema spreekt ook de Berlijnse theologe Ilse- gret Fink uit de DDR, in de plaats gekomen van Dorothee Sölle, aan het einde van het middagprogramma, vlak voor de slotviering. „Of onze psal men, liederen en activiteiten werkelijk de bijbelse God van de bevrijding loven, moet zich tonen in hoe we reageren op de machtsongelijkheid tussen rassen, klassen, op de macht songelijkheid tussen vrouwen en mannen, ook in de structu ren van de christelijke ker ken. Wie inziet dat deze klo ven er een gevolg van zijn dat we God in zijn gelaat kwet sen, zoekt naar bondgenoten die het om bevrijdende solida riteit gaat, onder mensen uit alle levensovertuigingen". Vrouwen Maar dat feministische per spectief keert ook bij de twee andere onderwerpen, waar aan de manifestatie is opge hangen, terug: de mensen rechten in de kerk en de Keulse verklaring van katho lieke hoogleraren in de theo logie, waarin naar aanleiding van de omstreden benoeming van kardinaal Meisner in Keulen scherpe kritiek op het pauselijk geuit wordt inzake bisschopsbenoemingen, de vrijheid van de theologiebeoe- fening en zijn omgaan met de encycliek Humanae Vitae. Op tafel ligt de vraag of het mogelijk is dat de vrouw toe gelaten wordt tot de ambten in de kerk. Gelach klinkt op als de Nijmeegse kerkhistori cus J. van Laarhoven zijn ge hoor voorhoudt „zo vaak mo gelijk de argumenten uit de kerkgeschiedenis te herhalen om hun belachelijkheid te on derstrepen". Vijf argumenten, stammend uit de 11e en 12e eeuw, waarom een vrouw geen priester kan worden: een vrouw is biologisch minder waardig; is psychisch niet ca pabel om leiding te geven; is juridisch ongelijk aan de man; „omdat ze te sexueel is"; om dat ze volgens de kerkleer geen volwaardig lid is van de kerk. En tijdens de forumdis cussie van Maartje van Wegen over de Keulse verklaring met ondertekenaar prof. A. Willems uit Nijmegen, initia tiefnemer prof. K. Walf, niet- ondertekenaar prof. Torfs uit Leuven, wijst mede-forumlid Freda Droes, universitair do cente vrouwenstudies theolo gie te Amsterdam, er herhaal delijk op, dat wat haar betreft de Keulse verklaring niet ver genoeg gaat. Zo mist ze in de Keulse verklaring kritiek op de uitsluiting van vrouwen uit de functies van priester en diaken. En als het om de vrij heid van theologiebeoefening gaat, waarom zijn er zo wei nig vrouwen hoogleraar in de theologie? Teer punt bij de bezoekers blijft het ontbreken van de Nederlandse bisschoppen, zo langzamerhand een vast gege ven. Verontwaardigd wordt er gesproken over het radio interview met kardinaal Si- monis een dag tevoren, waar- FOTO: ANP in de kardinaal de 8 Mei-gan- gers vergeleek met bezoekers van een willekeurige feest- markt op koninginnedag. Als Wies Staal-Merkx 's morgens de wens op een goed samen zijn van de Bredase bisschop Ernst overbrengt, is het ap plaus niet. van de lucht. Later voert aan het eind van de dag bisschop Bonaventura Paul uit Pakistan het woord. Hij spreekt van „een levende kerk van Nederland" en meldt de aanwezigheid van monseigneur Van Diepen, missiebisschop uit Indonesië. Instemming alom. Afgezien van de Nederlandse bisschoppen geven ze alle maal weer acte de présence die in katholiek Nederland een rol van betekenis spelen of hebben gespeeld: bijvoor beeld pater Van Kilsdonk, prof. Walter Goddijn, prof. Schillebeeckx, die in het mid daguur geveld door de warm te met hartklachten naar huis moet vertrekken. En vicarus Grasveld van Groningen nam ook een kijkje op de jubileum viering. Of het volgend jaar weer tot een manifestatie komt, wil voorzitster Wies Staal-Merkx nog niet beloven („Daar moet met de participanten nader over worden overlegd"), al is ze zich bewust van de verant woordelijkheid die 8 Mei met het organiseren van de jaar lijkse manifestaties op zich heeft genomen. Voor de aan wezigen zaterdag in Den Bosch is dat geen kwestie van nadere studie of overleg:' zij rekenen erop, ze hebben zo'n manifestatie nodig om er het komend jaar in eigen kring weer tegenaan te kunnen gaan. Als het aan penningmeester Joost Reuten ligt, zal volgend jaar de manifestatie er ook weer komen. Financieel zijn de kosten er voor dit jaar al uit; velen hebben hun bijdra ge vergezeld met een briefje dat ze het geld hebben afge houden van de actie Kerkba lans of de plaatselijke kerkbij drage. „Iemand schreef dat de kerk pas in balans is door een manifestatie van de 8 Mei-be weging". En in welk perspec tief dan het thema zal staan, laat zich raden: na de femini- sering volgend jaar de „inter nationalisering". De manifestatie van zaterdag gaf er al aanzetten toe: Wies Staal-Merkx verwelkomde vele buitenlandse „bondgeno ten", maakte melding van de plannen van de 8 Mei-bewe ging om de internationale contacten uit te breiden, sprak over „het grensverleg gend bezig zullen moeten zijn nu Europa 1992 in zicht komt". De deelnemers werd gevraagd de oranje kaart op hun stoel in te vullen om zich zo solidair met de Keulse ver klaring te betonen en ge sprekken met de Zwitserse ex-Jezuiet Ludwig Kaufman, Ilsegret Fink en de Filipijnse zuster Cres Lucero over de internationale strijd aan de basis in de kerken werden ter plekke ingelast. Veel lustrumvierders zaterdag in Den Bosch zullen er vol gend jaar dan ongetwijfeld weer bij zijn. Vanwege de „geestelijke oppepper" die ze er steeds weer van krijgen. THEO KRABBE Bijbel niet helemaal uitgelezen 't Is niet helemaal gelukt, zaterdag: de bijbel van a tot z voorlezen op het Scheveningse strand, maar de medewerkers aan de bijbel marathon van de stichting Rainbow (van drs. L.P. Dorenbos) kwamen wel een heel eind. „We zijn 's avonds om zeven uur gestopt. Er waren toen al flink minder mensen op het strand en het weer werd slechter", aldus F. Stoffels, een van de tientallen bijbel-voorlezers die bij de Bijbelkiosk, vlak bij de pier, plaats hadden genomen. „En om nu maar wat gaan zitten lezen zonder dat er veel kans is op ge sprekken heeft niet veel zin. Dys zijn we maar gestopt, we waren ergens in het bijbelboek Handelingen". De bedoeling van Rainbow met de marathon is mensen te confronteren met de bijbel. Eerder werd een marathon gehouden op de Dam in Amsterdam. Op de foto: bijbellezen en luisteren op het Schevenings strand FOTO: MILAN KONVALINKA Beperkt beeld Christus bedreigt geloof' WENEN De beperking van het bijbelse beeld van Christus tot een „li beraal-burgerlijke of marxistisch-revolutionai- re Jezus" behoort volgens kardinaal Joseph Ratzin- ger, prefect van de con gregatie voor de geloofs leer, tot de belangrijkste problemen waarmee het katholieke geloof in Eu ropa worstelt. Ratzinger heeft dat in Wenen uiteengezet tijdens het overleg met de voorzitters van de bis schoppelijke commissies voor geloofsvragen in de verschil lende Europese landen. Aan het eind van deze volgens een persverklaring „in grote openheid" verlopen bijeen komst stond Ratzinger de pers te woord. Ratzinger meent dat het bij de herevangelisering van het sterk geseculariseerde Europa niet meer gaat om de tails. Het gaat er vooral om te genover de logica van de mo derne wereld de innerlijke lo gica van het christendom te stellen. 99 99 DEN HAAG Met als motto: „gedenk om te le ven" is gisteravond in de Haagse Kloosterkerk Jom Hasjoa herdacht, de dag der vernietiging. Het was de vijfde keer dat deze christelijke herdenking van de vernietiging van zes miljoen joodse slachtoffers in Den Haag werd gehouden. Er waren zo'n vierhonderd aan wezigen; beduidend meer dan vorig jaar. De bijeenkomst stond onder auspiciën van de Haagse Gemeenschap van Kerken. Enkele leden van de Liberaal Joodse Gemeente verleenden medewerking. Vorige week verbood de Haagse orthodoxe rabbijn Meijers zijn gemeenteleden deel te namen aan de bijeen komst in de Kloosterkerk. Jo den dienen niet mee te doen aan religieuze plechtigheden van anderen, aldus de rabbijn; ze hebben hun eigen wijze van herdenken. Hij wilde daarmee echter geen oordeel uitspreken over een herden king door christenen als zoda nig. „We kunnen het verleden niet veranderen, maar we kunnen wel verantwoorde lijkheid nemen voor de toe komst", zo leidde de Haagse deken J. Kwaaitaal de bijeen komst gisteravond in. De de ken. tevens voorzitter van de Katholieke Raad voor Israël nam destijds het initiatief voor de Jom Hasjoa-herden- king in Den Haag. Er waren toespraken van rab bijn A. Soetendorp en van dr. H.M. de Lange. Rabbijn Soe tendorp erkende dat het iede re keer weer moeilijk is om als jood in een kerk te spre ken. De wortels van het chris telijk anti-semitisme zijn ver stikkend zwaar. Maar met het oog op de toekomst wil rab bijn Soetendorp de ontmoe ting met christenen, bijvoor- Beeld van de bijeenkomst in de Kloosterkerk beeld rondom de thema's van het Conciliair Proces van de Wereldraad van Kerken (ge rechtigheid, vrede en behoud van de schepping). Met name jongeren zien in dat er geen tijd meer is voor een uitge breid dispuut tussen joden en christenen over het verleden; de toekomst staat op het spel. „We moeten bomen planten om onze kinderen niet in de woestijn te laten omkomen", aldus rabbijn Soetendorp. „We moeten onze kinderen opvoeden met hoop", zo be sloot hij, „om het aangezicht van God te redden". Dr. H.M. de Lange gewaagde van het „onmogelijke dat is gebeurd en opnieuw kan ge beuren" „We hebben toen verzuimd om te zien wat er werkelijk gebeurde; de kinde ren vroegen het hun ouders: waarom hebben jullie zo lauw gereageerd op het nationaal- socialisme; je had het kunnen weten", aldus De Lange. „Zien we het nu duidelijk ge noeg of moeten we straks op nieuw zeggen: we hebben FOTO: PETER VAN MULKEN verzuimd om te zien? Het on denkbare van toen was geen natuurramp, maar was een politiek-maatschappelijk ge geven, zo hield De Lange de aanwezigen voor. Gedenken behoedt voor neutraliteit te genover wat er in het heden gebeurt. „Vandaag is er de werkelijkheid van het drie koppig monster: armoede, be wapening en vervuiling", de Geloofsbrief voor het Conci liair Proces van de Neder landse Raad van Kerken cite rend In gelovig realisme moeten we deze doodsmach- ten onder ogen zien. De slachtoffers van toen moeten met hun hoop voorkomen dat wij in die machten berusten; hoop doorbreekt het heden en is de hartstocht voor het mo gelijke. aldus De Lange. De bijeenkomst had een sober karakter. De Schriftlezingen waren voor een deel in het hebreeuws en er werd een he breeuws gebed voor de over ledenen gezongen. De aanwe zigen zongen enkele liederen (met cantorij), en er was or gel- en harpmuziek. £eidóe0ouAa/nf Onaanvaardbare oproep Issioi IRAANSE leiders weten als geen ander uitspraken te (fcinisl die de rest van de wereld, vooral de westerse, op haar affe terste benen zetten. De meest recente voorbeelden zijnjËp^j; doodvonnis aan het adres van de Britse scbnjver Salit^ Rushdie en de oproep tot moord en terreur tegen het We£er|<i door de Iraanse parlementsvoorzitter Rafsanjani. Hij heefiuitke Palestijnen opgeroepen Amerikanen, Britten en Fransetlede vermoorden, vliegtuigen te kapen en fabrieken op te blal'erk' om zo een einde te maken aan de Israëlische overheerfa9e van de bezette gebieden. Het is volkomen terecht dat de uitspraken van Rafsanj alom reacties van woede, verbijstering en afgrijzen oproep Het moet ondertussen toch duidelijk zijn dat terrorisme oplossing brengt voor complexe problemen, zoals bijviiy beeld de Palestijnse kwestie. Dat heeft, naar het lijkt, i PLO-leider Arafat ingezien De vorming van „zijn" Pi stijnse staat zal alleen mogelijk zijn langs de weg van ono handelingen. Daarbij heeft hij de hulp van het Westen no| Met een opleving van het terrorisme bereikt hij het tege' vergestelde. Vandaar dat PLO-woordvoerders zich hebj gehaast de oproep van Rafsanjani in krachtige bewoordinj te veroordelen. OVERIGENS moet bij dit alles, maar zonder dat het als cuus wordt aangevoerd, ook de interne situatie in Iran ogenschouw worden genomen. Nog veel meer dan het dcj H vonnis over Salman Rushdie lijkt de oproep van Rafsanjse bedoeld voor „binnenlands gebruik". In Iran is immers gen hevige strijd bezig om de opvolging. In eerste instantie gde het daarbij om de opvolging van president Khamenei, warel voor'aan het einde van de zomer verkiezingen moeten vis 1 den gehouden. Maar op de achtërgrond doemt levensgroot! v opvolging op van de hoogbejaarde ayatollah Khomeiny,l se geestelijke leider en daardoor machtigste man in Iran. ir din De als gematigd bekend staande parlementsvoorzifê^ maar wat is nog gematigd in Iran? zou met zijn frw spraken ook de fanatiekste aanhangers van Khomeiny v°eri zich willen winnen. Op dit moment lijkt Rafsanjani injm daad de beste papieren te hebben voor de opvolging f501 Khamenei, die de parlementsvoorzitter zonder hem ir c name te noemen al heeft aanbevolen als zijn opvol{P.us Maar wat dat betreft is in Iran niets zeker, zoals blijkt uitTyv lot van eerdere gedoodverfde opvolgers, die met hun a|e^l hangers ofwel gevangen zijn gezet ofwel vermoord. INTUSSEN zullen de westerse landen een antwoord moef* formuleren op de onaanvaardbare uitlatingen van RafsarAC ni. De Britse regering heeft al geëist dat er een gezamenli, westerse reactie komt. De kans daarop is niet erg groot, lïl zien de tegenstrijdige belangen van veel landen in de betn kingen met Iran. Los daarvan is de vraag aan de orde wef£| geloofwaardige reactie de westerse wereld nog voorhand heeft. tarli Na de moordoproep tegen Rushdie riepen de Europese li den gezamenlijk hun ambassadeurs voor overleg terug ^or Iran. Een maand later mochten zij weer naar Teheran teiit d zonder dat ayatollah Khomeiny ook maar iets van zijn bltate vloek had herroepen. Integendeel, hij werd nog vele ma'n herhaald. Als de Europese landen nog enige geloofwaardf heid'bezaten in Iran, dan is die op dat moment verloren gaan. Het nu opnieuw voor overleg terugroepen van de a^ou bassadeurs zou dan ook geen enkele indruk meer makenjen HET enige alternatief dat dan nog overblijft is het definit}^ verbreken van alle betrekkingen met en de totale isolars" van Iran. Maar het verleden heeft geleerd dat zoiets vrijv onmogelijk is als gevolg van de vele „verborgen" betrekk, j gen (gijzelaars, handelsbelangen, wapenleveranties) tussen Europese landen en Iran. We zullen ons, zo valt te vrez^ijs waarschijnlijk nog heel wat schokkende uitspraken uit Tebooj ran moeten laten welgevallen. Af en toe zon DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied boven onze om geving verplaatst zich lang zaam naar zuidelijke streken. Een oceaandepressie die van IJsland naar midden-Zweden trekt krijgt daardoor in de loop van morgen meer invloed op het weer boven ons land. Komende nacht is het nog vrij helder en kunnen er enkele mistbanken ontstaan, de tem peratuur daalt tot ongeveer 7 graden. De dag begint met af en toe zon, maar later op de tw Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Bolderkar Nu de rechter een Bolderkar- vader tegen wie een jaar gevangenisstraf was geëist heeft vrijgesproken van de ten laste gelegde incest me.t zijn vierjarig dochtertje, is eens te meer bewezen dat de staf van het Medisch Kleuterdagver blijf volledig ondeskundig te werk is gegaan, terwijl ook de controlerende autoriteiten schromelijk in gebreke zijn ge bleven. Wie zich realiseert welke afschuwelijke effecten zoiets teweeg brengt binnen al die door ondeskundigheid en laksheid zwaar getroffen ge zinnen de betrokken kin deren niet uitgezonderd mag toch verwachten dat de autoriteiten dergelijk amateu ristisch gedoe in de toekomst zullen weten te voorkomen. P. de Vries, LEIDERDORP. dag nadert vanuit het noo westen de bewolking van -£ oceaandepressie die zich gee) delijk over het land uitbre1(j De middagtemperatuur lo^ op van ongeveër 15 gra< aan de kust tot een graad ol;' in het zuidoosten. Regei t nauwelijks uit de bewolk^J vallen. De wind is zuidwest( draait naar het westen ert zwak tot matig, rond krach' Zuid-Skandinaviè: Veel bewolking en perioden met, gen. Woensdag vooral in NoorwcfT ook opklaringen Middagtemperi ren ongeveer 12 graden. Wi Denemarken: Veel bewolking en perioden met a gen, maar op woensdag ook opklaië gen Middagtemperaturen omstraten 12 graden. Jhij Britse eilanden: Veranderlijk bewolkt en vooral"en Schotland enkele buien. Middagtjme peraturen rond 14 graden, morgeijg i Zuid-Engeland hier en daar nog|jU{j lopend tot 20 graden. Lj^ Bondsrepubliek Duitsland: Morgen perioden met zon en miitic droog Woensdag veel bewolkingjch perioden met regen Middagtempijje, turen morgen van 17 graden in F noorden tot 23 graden plaatselijk?'1 het zuiden. Woensdag koeler. mtl da Benelux: Perioden met zon en vooral ml c nacht van morgen op woensdag!, gen Middagtemperaturen moif rond 18 graden, woensdag onge#"1 16 graden. Frankrijk: Wolkenvelden en vooral op w< dag kans op een bui. Middagtemj turen van 17 graden in het n< westen tot 25 graden plaatselij] het zuiden Woensdag vooral in noorden en middgn van Franl koeler. Alpenlanden Morgen perioden met zon t Woensdag veel bewolking e in het noordelijk en westelijk AlJ gebied regen. Middagtemperaturej de dalen rond 22 graden. Spanje en Portugdf? Zonnige perioden Tm een 'enkele regen- Mitklatetemperaturen ronfl 20 graden en in pla^t^lijk oplopend I >ud lar 'r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2