'ude Glans Bee Gees ;aat nooit verloren Finale cabaretfestival wordt toch nog spannend Vlaanderen eert de tedere anarchist' Mama, bestaan er nog echte olifanten? X Birgit Nilsson even nerveus als deelnemers aan master-class bioscopen ^unst CeidacSomcrnt ZATERDAG 6 MEI 1989 PAGINA 19 ïngelsen wedden j)p Justine LAUSANNE Justine Pelmelay, de Ne derlandse zangeres die vanavond in Lau- anne haar land vertegenwoordigt op het fcurovisie Songfestival, stond gisteren sa- aen met de Engelse inzending op de eerste laats genoteerd bij de bookmakers in En- eland, met drie tegen een. Als andere gro- kanshebbers gelden de bijdragen van Iweden en Israel. Enige garantie voor de jinduitslag geeft die voorkeur van het gok- ïstige Engelse volk niet; de ervaring leert at de uitslag van het festival meestal in let geheel niet overeenkomt met de plaat- Ingscijfers in de wedkantoren aan de over- lant vari de Noordzee. Gerard Joling scoor- jc vorig jaar bij de bookmakers in de top- M lijf, maar moest uiteindelijk genoegen ne- jien met een tiende plaats. Justine Pelmelay. Vaart en vrolijkheid in mime van Suver Nuver Suver Nuver met „Gleon" in KorzoT Den Haag, gisteravond. Herhaling: hedenavond. Mime is heus heel wat anders dan nadoen. Zij is in wezen een tot in details gecodificeerde theatervorm. Haar publieke onderschatting heeft zij een beetje aan zichzelf te wijten als gevolg van de opheffing van het taboe op tekst en grensvervaging tussen de theaterdisciplines. De kunst van de stilte, waarin een ver hevigde beweging als 't ware in haar anatomische opstelling wordt ont leed en waarbij het menselijk li chaam kan opbloeien als brak het uit een knop, wordt daardoor de laatste decennia vrijwel niet meer gekend. Maar dat wil niet zeggen dat er in ons land, waar dit jaar - 1989 is het jaar van de mime! - niet minder dan zo'n veertig projektgroepjes en een half dozijn ensembles mimisch actief zijn, geen scènisch bevredigende re sultaten zijn geboekt. Integendeel, het ensemble Suver Nuver", win naar van de Mimeprijs 1988, staat borg voor een avond met mimische sketches en parodistische humor, die door hun publieke directheid doen vergeten dat er mimisch op zichzelf weinig opzienbarends gebeurt. Maar de drie Friezen - Peer van den Berg, Dette Glashouwer en Henk Zwart - brengen hun tumultueus samenzijn met een mixture van volwassen po- dium-maintien en kinderlijk wange drag vol overtuiging zaalwaarts. „Gleon", het Friese woord voor gloeiend, vurig, is geen verhaal maar een reeks puntige fragmenten, waar in het lichaam gelukkig een onmis bare krachtbron onder de Friese tekst bleek. Het sobere decor omsloot geen verbaal gesteunde tableaux-vi- vants en een enkel cliché-beeld uit een streekroman van de jaren vijftig verbleekte volledig in de vaart en vrolijkheid van deze volledig inge speelde voorstelling in het ook voor deze kunstvorm goed geoutilleerde Korzo Theater. Eerlang zal daar de volgende produktie van dit drietal, „Pür Fijemd" zeker welkom zijn. FRANK DELBOY poneert Bee Gees. Met Robin, Mau- i Barry Gibb begeleidings groep. Ahoy', Rotterdam. Voorpro gramma: De Zwarte Roos. Gister avond. Herhaling: 26 juni. Üet feest van de herkenning. Een andere omschrijving is er iigenlijk niet voor het optre- len dat de Bee Gees gisteren i een volgepakt Ahoy' in Rot- Jerdam gaven. Hoewel ook bij fearry Gibb de jaren gaan tel- vond hij weer een gillend j/rouwenvolkje tegenover zich lis hij zijn mond opendeed, erwijl Maurice Gibb zich op- frieuw manifesteerde als de grappenmaker en Robin Gibb fegelmatig met zijn linker jiand z'n oor omsloot. Ook op nuzikaal niveau was het voor- li het oudere werk dat de Vrouwenharten sneller deed doppen, de handen harder op dkaar liet komen en duizen- F0len kelen luidkeels openzet- Vreemd was dat eigenlijk niet. Composities als „Words" en „To Love Somebody" zijn klassiek materiaal en bewijzen dat te zijn door nu nog net zo fris te klinken als zo'n twintig jaar geleden. Bovendien werd een deel van dat materiaal solo door de drie broertjes uitge voerd, waardoor niet alleen de perfecte samenzang, maar ook de gitaarbegeleiding van Barry volledig tot zijn recht kwam. In het eerste half uur had het er naar uitgezien dat het con cert zou verdrinken in een zee van geluid. Vooral de zwaar aangezette basgitaar en drums overstemden de zangpartijen. Bovendien was de installatie zo slecht afgesteld, dat het ge beuren hol en behoorlijk ma ger klonk. Het publiek was duidelijk teleurgesteld en het zag er naar uit dat het een af standelijk concert zou worden, waarbij de Bee Gees niet in staat zouden blijken een brug te kunnen slaan tussen pu bliek en muzikanten. Na het solistische uitstapje van het drietal, waarin een medley van oude successen voorbij kwam en waarbij de geheel in het donker spelende begelei dingsgroep van Amerikaanse en Engelse sessie-muzikanten (het neusje van de zalm) even mocht pauzeren, begon de zaal behoorlijk te koken. Voor het publiek werd het een concert tussen zitten en staan terwijl de grootste fans wat ruimte kregen om bloemen op het to neel te gooien. De show was knap opge bouwd. De slijmballenmuziek van jaren geleden was prach tig in balans met het nieuwe, meer rocky, materiaal, maar natuurlijk werd de Bee Gees' meest succesvolle periode (de disco) niet over het hoofd ge zien. Na de hoge stemmetjes voor „Stayin' Alive", werd Andy Gibb, de overleden ben jamin van de familie, herdacht met „How Deep Is Your Love". Barry: „Ik weet zekei* dat hij in die andere wereld met ons meezingt". Voor het publiek was de een uur en vijftig minuten duren de show puur genieten. Het werd alleen stil wanneer er een nummer van de laatste el pee „One" klonk. Op die mo menten bleven de nuances zoek en werd het concert een bijna genante vertoning. Maar tijdens al die andere minuten stonden de fans op de stoelen of zongen luidkeels mee. Het waren uren van genot die na een enkele toegift ruw werd verstoord door de zaallichten. HANS PIET jerbs-r esse Jackson sleclt>ezoekt GRC James Brown in gevangenis COLUMBIA Dominee Jesse Jackson heeft James Brown opgezocht, nadat 'e soul-zanger zijn 56ste erjaardag moederziel al- .een in de gevangenis had oeten vieren. jBrown was woensdag jarig. Volgens de gevangenisregels p mocht hij alleen verjaarsbe- rm o krijgen van zijn vrouw, manAdrienne, maar zij liet verstek gaan. James Brown zit een straf van zes jaar uit, als voort- n zJvloeisel van een weigering om oveü°P september aan de grens n htussen Georgia en South Caro- ^lina te stoppen voor een poli- ale Jhecontrole. Jesse Jackson had en d'n maart bij de autoriteiten in n ^(jSouth Carolina gepleit voor "strafvermindering. Maar Ja- jmes Brown komt niet voor we°'half-1991 voor vervroegde va vrijlating in aanmerking. ELFDE LEIDS CABARETFESTIVAL Halve finale van het elfde Leids Ca baretfestival. Presentatie: Morsige Types. Gezien in de Leidse Schouw burg, daar vanavoncUfinale. LEIDEN Het zag er niet naar uit in de voorronden, maar het is nog allerminst ze ker wie de winnaar van het Leids Cabaretfestival gaat worden. De strijd om de eerste plaats zal waarschijnlijk gaan tussen Lebbis en Jansen i.o. en Epha. Derde finalekandidaat is Robert Brouwer. De jury be staat dit jaar uit Justus van Oei van Zak en As, Hanneke Rudelsheim, directeur van de theatercombinatie Bellevue en Nieuwe De la Mar, en Jeroen Pauw van de Vara-radio. Lebbis en Jansen waren aan merkelijk beter op dreef dan in de voorronden. Ze hebben het lef gehad om hun pro gramma sterk te veranderen, en dat pakte goed uit. De 'Pas op de hond'-versie van giste- 1 ren heeft met name aan span ning gewonnen. Het flexibele duo speelde ook op de actuali teit van eergisteren (doden herdenking) in. Niet alleen sa men, maar ook individueel boeien Paul Siebel en Dolf Jansen met snel en spits ver baal cabaret. Daarin komt naast antihondehumor komt daarin veel politiek voor, zon der dat ze dat drammerig of clichématig brengen. De ver houdingen binnen het voor de gelegenheid bijna een half uur durende programma hadden ze nog niet helemaal gevon den; er kan zeker nog het een een ander geschrapt worden. Bij Eva Zeijlstra van Epha sloegen de zenuwen toe, maar zij heeft zoveel vakvrouw schap in huis dat de keuze niet moeilijk was. Ze zingt en ac teert uitstekend en wordt daarbij professioneel begeleid door drie gitaristen. De mu ziek zou interessanter kunnen, en ook de teksten vallen niet mee, maar met haar persoon lijkheid kom je ook met een zak over je hoofd nog wel in de finale. Door haar mindere optreden kwamen de zwakke punten sterker naar voren. In het programma 'Hoop doet le ven' werden ontroerende lied jes afgewisseld met clichés over relatieproblemen en de EO. De Groninger Robert Brouwer heeft wat mij betreft zijn fina leplaats gedeeltelijk te danken aan de manier waarop hij zich handhaafde tegenover opmer kingen uit het donker van de zaal van lollige ballen. Daar zou toch een aparte teit voor opgericht moeten worden, bijvoorbeeld in de Markerwaard. Zijn program ma 'De tocht naar de tegen pool' heeft aardige kanten en grappen, een redelijk verhaal, te weinig afwisseling in de ty petjes en een domineestoon te gen gestresste carrièremakers. De twee afvallers Mark Boode en Marcel Boon beloven echt wel wat, maar stonden nog te onvolwassen op het podium. Boode zou stemtraining moeten nemen, zowel voor de gezongen als gesproken tekst. Boon is daar veel verder in, maar heeft als solist een te sta tisch programma. Zijn won derlijke zangaccent is nergens goed voor. Jammer dat de rap disco-gezellig niet zo'n sterke uitvoering kreeg als in de voorronden. DICK VAN TEYLINGEN SLOUIS PAUL BOON OP 10 MEI TIEN JAAR DOOD eel ndlT* hai 1 de BRUSSEL Op 10 mei ameLal het precies tien jaar Jgeleden zijn dat in zijn ge- /e f|boorteplaats Aalst de jd oiVlaamse schrijver Louis FortPaul Boon overleed. In eind heel Vlaanderen wordt daar uitvoerig bij stilge staan: met heruitgaven van zijn werk, lezingen en voordrachten en met de tegenwoordig vrijwel on vermijdelijke academische GDE| zitting. Voorzitter: de al Pleven onvermijdelijke Jo- llPhan Anthierens. Boon is llT nog nooit zo populair ge- Ijl Sweest. '.MET Het standbeeld dat Jeroen Brouwers ooit voor hem vroeg, op de grens van Nederland en Belgie met zijn zitvlak naar Vlaanderen en zijn gezicht naar Amsterdam, is er nooit gekomen. De machthebbers in Vlaanderen hebben blijkbaar aan tien jaar niet genoeg ge had om hun rancunes af te leggen. Het Vlaamse volk daarentegen heeft Boon altijd op handen gedragen. De tref zekerheid waarmee de voor malige arbeider en gevelschil der de armoe in Vlaanderen beschreef en zijn opstandige natuur de vrije loop liet, in communistische bladen als De Roode Vaan en Front, later in de iets gematigder Vooruit, sprak kennelijk veel tijdgeno ten aan. 'Boontje' had weinig IS scrupules, pakte in zijn literai re. kritieken ook 'grote' schrij vers aan en riep in 'Mijn klei ne oorlog' openlijk op tot re bellie: „Schop de menschen tot zij een geweten krijgen". De kleine man die zonder rechten blijft en het toch steeds weer aflegt tegen het kapitaal was zijn literaire drug. Zij zette hem aan tot 'Pieter Daens', zijn meesterwerk over de emancipatiestrijd van de 19-de eeuwse arbeiders in het door de kerk en conservatieve nota belen gedomineerde Aalst, en tot 'De zwarte hand' over het anarchisme in hetzelfde stadje. Ook in 'De Kapellekensbaan' en 'Zomer te Ter Muren' staan het socialisme en de enkeling in een wereld van barbaren centraal. In zijn tijd vreesde Elsschot al dat Boon wellicht niet lang genoeg zou leven om al zijn gal te spuwen. Maar hij is ver gekomen. In columns en essays en in zijn romans,, die hij produceerde in een hoe veelheid die op zijn niveau en in hun tijd slechts door Vest dijk werd benaderd. Blootfoto's Van de vele tientallen herden kingsfestiviteiten die nu op touw zijn gezet, is een van de belangrijkste zeker de thema avond op 10 mei in de Univer sitaire Instelling van Antwer pen. De Nobelprijskandidaat heeft daar zijn eigen 'docu mentatiecentrum voor de we tenschappelijke studie van het werk van Louis Paul Boon', dat al jaren de omvangrijke productie van de wellicht be langrijkste na-oorlogse schrij ver in het Nederlandse taalge bied ontleedt. Want hoewel het werk van Boon voor de oppervlakkige beschouwer leest als een stripalbum, we melen tal van zijn romans van de symboliek, verwijzingen naar de Griekse mythologie, de astrologie en andere dubbe le bodems, die nu zijn vorsers nog voor raadsels plaatsen. Een van die raadsels is zijn hang naar erotiek, die er 'Vies Lowieke' of ook wel 'de Eroto maan van Erembodegem' de laatste kwarteeuw van zijn le ven toe bracht een unieke ver zameling van blootfoto's aan te leggen, een collectie die nu door zijn zoon Jo wordt ge koesterd en waarvan delen af en toe worden tentoongesteld. Zij is de auteur ongetwijfeld van dienst geweest bij het schrijven van 'Mieke Maaike's obscene jeugd' en ander semi- erotisch werk, waarin hij zich de laatste jaren leek te specia liseren. Wandeling Met reeksen voordrachten, uitvoeringen van zijn werk, boeken over hem en tentoon stellingen met 'Boonaria' wil Vlaanderen nu zijn 'tedere anarchist' eren. Tot en met 24 mei brengt een fototentoon stelling in de stedelijke open bare bibliotheek van Aalst het 'Aalst van Boon' in beeld, op 13 mei vindt er een begeleide Louis Paul Boon, de 'tedere anarchist' die tien jaar na zijn dood wordt geëerd. FOTO: MILAN KONVALINKA wandeling plaats en dit najaar de reeks herdenkingen neemt de vorm van een Boon- jaar aan - komen in Brugge en Aalst nog een overzichtsten toonstelling met documenten, literair en plastisch werk van Boon en een openlucht-opvoe ring van zijn 'Vergeten straat'. Boon heeft zijn volk niet leren lezen, want dat had voor hem Conscience al gedaan, maar hij heeft het wel leren rebelleren, met een milde ironie het leven van al die drukke baasjes en hun door elkaar verstrengelde belangetjes leren beschouwen. Dat is meer waard dan een standbeeld. FRANS BOOGAARD Schilderij van Pollock brengt 23 miljoen op NEW YORK Een ,,druip"-schilderij van de Amerikaanse kunstenaar Jackson Pollock is in New York voor een recordbe drag van 23 miljoen gul den geveild. Dit is het hoogste bedrag dat ooit voor een doek van Pol lock is betaald. „Nummer 8, 1950" werd op een vei ling van hedendaagse kunst bij Sotheby's in New York verkocht. Tijdens de veiling sprong de prijs telkens met 1 miljoen gul den per bod omhoog. Kunstad viseur Jeffrey Deitch zei dat hij het doek had aangeschaft voor een koper die anoniem wenst te blijven. Deitch vond de uiteindelijk koopprijs nog laag: hij was bereid tot 30 mil joen dollar te bieden. Pollock stond bekend om zijn „drip- paintings", waaraan hij de bij naam „Jack the dripper" dankte. Voor zijn schilderijen gebruikte hij stokken, verhar de penselen en injectienaalden om de verf op het canvas te gieten. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Naked gun (al): 13.30, 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. ma. di. niet 13.30. EUROCINEMA II Rain Man (al); 18.45, 21.30. zo. ook 16.00. Junglebook (al); wo. t/m zo wo. 14.00. EUROCINE MA III: My stepmother is an alien (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. ma. di. met 13.45. EURO- CINEMA IV: Twins (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. ma. di. niet 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15 wo. do. za. zo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen- straat 39, tel. 124130): Rain Man (al); 14,30, 18.45, 21.15. Working girl (12); My stepmother is an alien (al); Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dangerous liaisons (al), 19.00, 21.15. vr. ma. di.. 14.30. Lady en de vagebond (al); wo. do za. zo. 14.30. «TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 20.00. za. zo. ook 14.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Rollerbabies (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Monkey shines (12); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Tom and Jerry (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.45. Cock tail (al); 21 15 VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cocktail (al); do. t/m za. 15.45, 19.00, 21.15. zo. 1545, 19.00. wo. 10/5 15.45. A fish called Wanda (al); do. 19.00. vr. t/m zo. 19.00. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Distant voices, still li ves (16); do. 20.45. zo. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; do. t/ m zo. wo. 14 15, 15.45. De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; do. t/m zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): A fish called Wan da (al); wo. t/m zo. 20.00. Kiss of the spiderwoman (12); ma. t/m wo. 20.00 KINDERVOORSTELLINGEN De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; wo. t/m zo. wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): My stepmother is an alien (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Working girl (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 18.15, 21.30 ASTA 3 The accu sed (16); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Dangerous liaisons (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BA BYLON 2: Rain man (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Rituelen (al); 14.30. 16.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Twins (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Married to the mob (al); do. t/m zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 wo ma t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The ac cidental tourist (al); 17.45, 21.30 ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo 14.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: The naked gun (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Mijn vader woont in ria (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 4 Another woman (al); 18.45, 21.30. ma. di. 00k 14.00 METROPOLE 5: The bear (al); do t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel 462400). The naked gun (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 2: A fish called Wanda (al); do. t/m zo 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. wo. ma t/m wo. 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 3 Twins (al); do. t/m zo 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 4 Mississippi burning (12); 18.45, 21.30. ma di ook 13.45 STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Het leven is 6en lange rustige stroom (16) 19.30, 21.30. zo. do. ook 14.15. STUDIO 2: Madame Sousatzka (16); 19 15, 21.45 zo. do. ook 14 15. STUDIO 3: La lectrice (16); 19.15, 21.45. zo. do. ook 14 00. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: Reefer and the mo del; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: SKing Lear; 19.30. zo. ook 14.00 Son of the North-East; 21.45. zo ook 16.15. Zaal 3: Revo lutie Rebellie; do. 19.30, 21.45. Marie Antoinette; vr. 19.30, 21.45. Les Belles de Nuit; za. 19.30, 21.45 Quatorze Juillet; zo. 14.00, 19.30, 22.00. Danton; ma. 20.00 Le Nuit de Varennes; di. 19.30, 21.45 Austerlitz; wo. 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Twins; (16); za. 00.15. CINEAC 2: Married to the mob (16); za. 00.15. CINEAC 3: Hellhound) 16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Lady en de vage bond; do. t/m zo. 13.15, 16.00. Beiden woensdagen 14 00. ME TROPOLE 4 Who framed Roger Rabbit; do. t/m zo. 13.15, 16.00. beide woensdagen 14.00. ODE ON 4 Kunst en vliegwerk; do. t/m zo 13.15, 16.00. Beide woensda gen 13.45. -<9> GEEF OM DE TOEKOMST. Word voor f 27,50 donateur van het Wereld Natuur Fonds. Giro 25, Zeist. ENSCHEDE „Ben je nerveus? Ik ook!" Eén van de opmerkelijke uitspra ken van de zangeres Bir git Nilsson tijdens haar masterclass bij Opera Fo rum Jong. Drie dagen krijgen de jonge solisten van dit gezelschap openbare zanglessen van de Zweedse sopraan, die in de ja ren '60 en '70 vooral een ge vierd Wagner-zangeres was. Maar ze had ook nog heel wat andere noten op haar zang. Wanneer Robert Schwarts be gint met een aria uit de opera 'Idomeneo' van Mozart, zegt ze: „Die kan ik me niet zo goed herinneren. Ik heb wel eens in Idomeneo gezongen, dat was in 1951 in Londen". Ze blijkt van allerlei markten thuis, maar een belangrijk on derdeel van haar lessen vormt telkens weer de zangtechniek, want veel zangers belasten hun stembanden te veel, en maken onvoldoende gebruik van andere middelen om hun stem mooi en sterk te laten klinken. Hoe belangrijk die ook voor haar waren blijkt wel wanneer Nilsson, op het hoogtepunt van haar carrière een veel gehoorde dramatische sopraan in de grootste theaters ter wereld, tot veler verrassing vertelt: „Vroeger dacht ik dat ik een heel kleine stem had". Ze is onder de indruk van de talenten die ze bij Opera Fo rum Jong heeft waargenomen, en denkt dat er voor verschil lende van de jonge solisten een grote carrière is weggelegd, als ze maar zorgen dat ze hun stem goed gebruiken. Al is het moeilijk, ze moeten leren om tijdens een voorstelling het ac teren, de emoties en de zang techniek uit elkaar te houden; een stem die nu nog goed klinkt kan door verkeerd ge bruik over tien jaar versleten zijn. Mozart Robert Schwarts begon gister middag met de moeilijke aria 'Fuor del mar' (Mozart), fors gezongen. Zo fors dat Birgit Nilsson hem waarschuwde dat hij zich meer moest ontspan nen, en ook af en toe gewoon zachter moest durven zingen: „Ze horen je toch wel!". Mar jan Kuiper maakte het zich ook niet gemakkelijk, met een aria uit „Der Freischutz". Hier kwam het erg op de voor dracht aan: om te zorgen dat het publiek op de achterste rij en daar nog genoeg van mee krijgt, moet je vaak wel over drijven. Eleonora Volkert zong de prachtige aria 'Mon coeur s'ou- vre a ta voix' van Saint-Saëns. Haar stem klonk al heel mooi, maar ze kreeg toch nog nuttige adviezen over de ademhaling, en over het (juist voor Franse teksten zo belangrijke) gebruik van de resonans in de voor hoofdsholten. „Eerst denken, dan zingen!", aldus Nilsson. Als laatste kwam gisteren Ju lia Kleute, een licht-dramati- sche sopraan, met één der ari a's van Liu uit 'Turandot' (Puccini). Geen gemakkelijke keuze, en er viel dan ook wel wat te verbeteren. De zangeres had het er soms wel moeilijk mee, zangles te krijgen voor zo'n groot publiek. Birgit Nils son zei geruststellend: „Ik ben niet zo gevaarlijk als ik er uit zie". Dat kon wel waar zijn, maar de aanwezigheid van tientallen mensen, inclusief fo tografen en een tv-ploeg, werkt niet erg kalmerend. Vandaag is de laatste dag van de openbare repetities van Bir git Nilsson, in de kleine zaal van de Twentse Schouwburg, tot 17.00 uur. FRANS HEIJDEMANN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19