Het festival van het gebrek Meeste kunstwerken waren niet verzekerd Adriaan van Dis tweemaal ordinair Jazzfestival Breda weer in trek Regie doet sombere Bruckner beklijven bioscopen ÏnIkunst CeidaeSomont VRIJDAG 5 MEI 1989 PAGINA 17 EK Beeld vernietigd: kunstenaar wil geld ei DEN HAAG De beeldhouwer Kees We vers uit Best wil van zijn gemeente 50.000 gulden zien wegens vernietiging van een be langrijk onvervangbaar beeldhouwwerk met de titel „Twee rechthoekige platen". Het beeld is volgens Wevers met fundering en al uit de grond gerukt en in duizend stukken gebroken. Het beeldhouwwerk werd in 1978 door de ge meente gekocht en vervolgens opgeslagen omdat er nog geen goede plaats voor was ge vonden. In de opslag bleek het flink te zijn beschadigd omdat het metalen gedeelte van het beeld was gebruikt als onderplaat voor een carnavalsattribuut. Wevers heeft het daarna zelf hersteld. Tenslotte kreeg het beeld een plaats naast de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) van Best. Onder toezicht van Wevers werd het daar demontabel geïnstalleerd. Wevers bood aan bij eventuele verplaatsing te assisteren. Maar er rustte geen zegen op. Best kreeg een nieuw gemeentehuis, waarin alle gemeentelij ke diensten werden geconcentreerd, ook de GSD. Het oude pand werd verkocht en wat moest Best met Wevers' kunstwerk? Van de directeur van de GSD hoorde hij dat het ge heel maar met een graafmachine uit de grond was gerukt, daarbij onherstelbaar beschadig de en daarom maar bij het grof vuil is gezet. Wevers vindt dat hem materiële en immate riële schade is toegebracht. Dit werk noemt hij onvervangbaar in zijn totale oeuvre en be langrijk omdat het kenmerkend is voor een bepaalde periode daarin. De burgemeester van Best wist niets hierover, zijn wethouder van cultuur bleek onbereikbaar voor com mentaar. Jeugd Kamerorkest in Conservatorium DEN HAAG Onder leiding van Qui van Woerde- kom geeft het Atheneum Kamerorkest, het jeugdstrij- korkest van het Koninklijk Conservatorium, op 12 mei een concert in het gebouw van het conservatori um aan de Juliana van Stolberglaan. Het orkest be staat overwegend uit leerlingen van de gecombineer de vooropleiding (AVO/VWO en voorbereidend mu ziekvakonderwijs) en telt veertig leden. In de afgelo pen jaren maakte het orkest tournees door Duitsland en Frankrijk, in november wordt een concertreis ge maakt naar het Duitse Dinkelsbühl en Bad Nauheim. Dirigent Van Woerdekom koos voor het concert van vrijdag 12 mei de volgende werken: Noveletten opus 53 van de Deense componist Niels Gade, Divertimen to nr. 17 van Mozart en de Suite voor strijkorkest van de Tsjech Leos Janacek. Het concert begint om 19.30 uur en de toegang is vrij. Veel buitenlanders voor keramiek naar Christie's AMSTERDAM Een veiling van Chinese en Japanse keramiek en kunstvoorwerpen heeft bij Christie's in Amsterdam 1,6 mil joen gulden opgebracht. Een 17e/18e eeuw- se inktpot op voet bracht geheel onver wachts 126.500 gulden op. Het Voorwerp was op 2.400 tot 3.000 gulden geschat. Veel interesse bestond ook voor twee borden met een afbeelding van de Tafelberg in Zuidafrika met op de voorgrond enkele driemasters met de Nederlandse vlag. Deze borden brachten samen 68.350 gulden op. De veiling trok veel buitenlanders, vooral uit Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Amerika en Japan. Sinds de veiling van de Nanking Cargo in 1986 hebben niet meer zoveel buitenlanders een dergelijke veiling bij Christie's bezocht. d e Herdenking componist ?rug Charles Tournemire DEN HAAG Ter gelegen- heid van de herdenking van njar.de Franse componist Charles Tournemire, die vijftig jaar ge leden overleed, organiseert de Charles Tournemire Stichting jk ij in en rond de zomer onder loor meer in Den Haag een aantal wat concerten. Tournemire geniet is vooral bekendheid door zijn pocj orgelwerken. De cyclus ,,1'Or- eet. gue Mystique" vormt een hoogtepunt in zijn oeuvre. Het J werk bestaat uit een reeks van j 51 composities voor orgel, elk (bestaande uit vijf delen. De 51 1 afleveringen horen bij 51 zon- i jen feestdagen van het kerke- I I lijk jaar, en de muziek is geïn- 1 ispireerd op de bij die dagen I j horende wisselende gregori- I aanse gezangen. Een van de afleveringen van „l'Orgue Mystique" wordt zondag uitge voerd in de St. Jacobuskerk aan de Parkstraat in Den Haag tijdens de hoogmis van kwart over tien. De organist Klaas Trapman zal dan de orgelstuk ken die Tournemire compo neerde voor de zondag in het octaaf van Hemelvaart uitvoe ren. De gregroriaanse gezan gen worden verzorgd door de schola cantorum van het paro chiekoor Cantemus Domino onder leiding van Sipke de Jong. Het verslag van deze bijeen komst zal worden uitgegeven. Leidse Schouwburg: Derde voorron de van het elfde Leids Cabaretfesti val, gezien op 3 mei. Presentatie: Morsige Types. Halve finale van avond, finale morgenavond in de Leidse Schouwburg (20.15 uur). Op geen eerder Leids ca baretfestival heb ik zoveel cabaretiers in spé aan het werk gezien die echt wel iets konden of hadden, maar ook net iets misten. Het elfde Leids Cabaret festival is dat van het ge brek, dat de goede aanzet ten vaak om zeep helpt. Het ontbreekt aan zelfkritiek, de keuze van de juiste vorm, humor, persoonlijkheid, vak manschap, een goede regis seur, of het traditioneel meest verbreide euvel steekt de kop weer op: het gebrek aan tek sten met originaliteit, humor en/of ontroering en de klem toon op de juiste plaats. Er was weer een bos kreupelrijmhout te hakken dit jaar. 'De smiezen' openden woens dag de derde voorronde met leuke folkmuziek en aardige teksten, maar het ontbrak hen aan presentatie. 'Prettig' (Jan van Coeverden) was inder daad de juiste typering van hun optreden. Marcel Boon is een integere, overtuigende jongen uit het Groningse Haren die zichzelf was, en een beetje kan zingen, acteren en piano en gitaar spe len. Zijn discoact met kerst boomlampjes was het beste nummer uit de voorronden. Het leuke broertje van Ronnie Tober. Oscar Wageman bracht een soort postmodern puinhoopca baret in een mooi decor. Met veel lef en inzet presenteerde hij door elkaar heen allerlei typetjes die zich bezighieleden met zware thema's als sex, oorlog en religie. Hij miste daarbij ernstig de absurde hu mor die hij als lid van de Pi- nokkio's vorig jaar wel in het programma had. De Gentenaren Peeters en Angst zijn van de popmuziek overgestapt op het cabaret. Angst is een soort John Cale- tje die nuttige onheilspellende akkoorden zette onder de zeer matige teksten van Peeters, die af en toe iets hadden. Ty pisch een voorbeeld van een duo dat zijn vorm nog niet heeft gevonden. Na dat Morsige Types had voorgedaan hoe het moet kwam het hoge woord van de organisatie, die uit twaalf kan didaten vijf halve finalisten mocht kiezen. Jan van Coe verden, Aleid Smit en Harry Kies beoordeelden op inhoud (tekst, humor, betrokkenheid), vorm (spel, regie, muziek, uit voering) en het talent om die twee zaken zo overtuigend mogelijk te combineren. Zij lieten Robert Brouwer, Lebbis en Jansen i.o., Mark Boode, Epha en Marcel Boon door gaan. Op die keus viel niets af te dingen. DICK VAN TEYLINGEN Presentatie Morsige Types. Het Jazzfestival Oude Stijl in Breda was als vanouds voor jong en oud, zoals deze swingende vader toont, met op zijn rug een nog bepaald onervaren kind. FOTO: ANP BREDA Onder .een stralen de zon is gisteren rond het middaguur op een overvolle Grote Markt in Breda het 19e Oude Stijl Jazz Festival begon nen. De opening werd een gro te muzikale happening, waar aan door vijf orkesten werd deelgenomen. De stoet werd gevolgd door honderden men sen met versierde parasols en parapluies. Daarmee ontstond het beeld van een optocht in New Orleans in de jaren der tig. De strijd om zitplaatsen op de overvolle terrassen begon gis termorgen al om tien uur. Op alle toevoerwegen naar de stad stonden kilometerslange files. Het festival trok vorig jaar, volgens een schatting van de Bredase politie, ongeveer een half miljoen bezoekers. Met dat aantal wordt ook dit jaar rekening gehouden. Aan het Jazz Festival wordt meegedaan door 60 orkesten uit binnen- en buitenland en tientallen solisten. Het duurt tot en met zondag. F' Act: „Ziekte die jeugd heet" van Ferdinand Bruckner. Regie: Lidy Six. o.a. Joke Tjalsma, Leonoor Pauw en Willem Kwakkelstein. The ater aan de Haven, donderdag 4 mei, vanavond nog eens. Zo'n studentenhuis in Wenen vlak na de Eerste wereldoor log heeft toch iets weg van hoe het er vandaag uitziet. Ferdi nand Bruckner schreef „Ziek te die jeugd heet" in 1925 en het is anno 1989 niet zo erg verouderd. Het is geen gemak kelijk en pakkend stuk, maar het grijpt dank zij de regie aan. Al in het eerste uur valt het hoge woord: „Jeugd is latente doodsdreiging". Dat typeert de romantische mentaliteit van de zeven bewoners van het studentenhuis in dit stuk ten voeten uit. Het dienstmeisje zal even later meer geld op straat verdienen. De serieuze angst van de studenten voor examens heeft dan plaatsge- iveij maakt voor meer existentiële problemen. Bruckner laat met drie vrou welijke en twee mannelijke studenten plus een oude ont slagen arts een groot scala aan emoties voorbijtrekken. De onderlinge relaties zijn heftig, hoewel aanvankelijk formeel. „Ziekte die jeugd heet" is een praatstuk van de eerste orde. Toch wordt gaandeweg een broze structuur en een zekere beweging duidelijk. De regie van Lidy Six laat de acteurs hun personages met een zeker mededogen spelen. Ga er immers maar eens aan staan rollen te spelen met het credo „of je verburgerlijkt, of je pleegt zelfmoord". Joke Tjalsma, Leonoor Pauw of Willem Kwakkelstein maken echter dat de opgewonden egocentrische figuren op het toneel na twee uur goede, iet wat labiele bekenden zijn ge worden. Het zouden de groot ouders van het trio in „Wat knaagt?" kunnen zijn. Lood zware tijden zijn immers van PETER SNEL Slapstick troef bij Het Vervolg Hel Vervolg: „Victor of de kinderen aan de macht" van Roger Vitrac. Re gie: Léon van der Sanden. Met o.a. Hans van Leipsig, Adri Overbeeke, Juul Vrijdag. Gezien op 3 mei, Ster- rebo8, Utrecht, in Theater aan de Haven op donderdag 11 mei. De Franse schrijver Vitrac heeft met dat surrealistische stuk „Victor of de kinderen aan de macht" toch iets bijzon ders gemaakt in 1928. De ver sie van De Appel was Het Vervolg en is de zoveelste goe de voorstelling van het Maas trichtse gezelschap. Victor is negen en doorziet de volwasse nen om hem heen en omdat hij jarig is, zet hij de gasten be hoorlijk voor het blok. Samen met zijn buurmeisje speelt hij een toneelstukje. Ook ditmaal is regisseur Léon van der Sanden erin geslaagd de kracht van Het Vervolg toe te passen. „Victor of de kinde ren aan de macht" bevat vol doende gelegenheid tot slap stick en met de bekende, krachtige inzet gaat men te keer. Wie van grove uithalen en forse effecten houdt, krijgt in dit stuk een petomane, het kapotslaan van een komkom mer op iemand en tal van vrij- simulaties. Subtiel is anders. - PETER SNEL (Vervolg van de voorpagina) RIO DE JANEIRO Di recteur Marcio Fortes van het in Rio de Janeiro be stolen museum verklaarde gisteren dat de meeste kunstwerken niet verze kerd waren, omdat het museum de kosten van verzekering niet kon op brengen. Hij zei de waar de van de gestolen wer ken te schatten op 30 tot 40 miljoen dollar. Als meest waardevolle onder de gestolen voorwerpen noem de Moreira: „Les Deux Bal- cons" uit 1929 van de onlangs overleden Spaanse surrealist Salvador Daïi. Het schilderij was de enige in Brazilië ten toongestelde Dali, en zou later deze maand worden uitge leend aan Stuttgart; „Le Jar- din du Luxembourg" uit 1905 van de 20ste eeuwse Franse post-impressionist Henri Ma tisse; het wandkleed „La Pla ge" uit 1939 van de hand van de Franse vernieuwer Jean Lurcat; twee Chinese aarde werken paardjes uit de 7de eeuwse T'ang dynastie; een landschap, „La Creuze a Co- zant", in 1905 geschilderd door de Franse fauvist Emile-Othon Friesz; drie werken van de overleden Braziliaanse schil der Candido Portinari, een van de belangrijkste moderne schilders van Brazilië, waaron der „O Sonho" (de Droom) en „As Lavadeiras" (De Wasvrou- De dieven lieten een groot aantal belangrijke werken, waaronder enkele Picasso's, onaangeroerd. „De rovers wis ten wat ze zochten. Ze zijn voorzichtig geweest met kunstwerken waarvoor ze geen belangstelling hadden", zei het hoofd van de afdeling diefstal van de politie van Rio. Het Chacara do Ceu museum, gelegen in de op een heuvel gebouwde wijk Santa Teresa, is de vroegere residentie van de Braziliaanse industrieel Raymundo Ottoni de Castro Maya, die zijn huis en kunst verzameling aan de staat heeft nagelaten. De in 1972 voor het publiek opengestelde collectie bevat schilderijen, beeldhouw werken, zilverwerk, meubelen en andere objecten. „We hadden geen geld om de kunstwerken tegen roof te verzekeren", zei Lucia Olinto, de bedrijfsleider van het mu seum. „De enige verzekering die vrijwel alle musea in Bra zilië zich kunnen veroorloven is tegen brand en dat soort rampen". Moreira zei dat de Dali alleen verzekerd werd als hij buiten Brazilië werd ten toongesteld. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Naked gun (al); 13.30, 18.3G, 21.00. zo. ook 16.00. ma. di. niet 13.30. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 18.45. 21.30. zo. ook 16.00. Junglebook (al); wo. t/m zo. wo. 14.00. EUROCINE MA III: My stepmother is an alien (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. ma. di. niet 13.45. EURO CINEMA IV: Twins (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. ma. di. niet 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. wo. do. za. zo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15 Working girl (12); My stepmother is an alien (al); Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00, 21.15. vr. ma. di. 14.30. Lady en de vagebond (al); wo. do. za. zo. 14.30. .TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 20.00. za. zo. ook 14.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Rollerbabies (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Monkey shines (12); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Tom and Jerry (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II; The Bear (al); 19.00 za. zo. wo. ook 14.45. Cock tail (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cocktail (al); do. t/m za. 15.45, 19.00, 21.15. zo. 15.45, 19.00. wo. 10/5 15.45. A fish called Wanda (al); do. 19.00. vr. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Distant voices, still li ves (16); do. 20.45. zo. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; do. t/ m zo. wo. 14.15, 15.45. De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; do. t/m zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269); A fish called Wan da (al); wo. t/m zo. 20.00 Kiss of the spiderwoman (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN De nieuwe avonturen van Pippi Langkous; wo. t/m zo. wo. 14.00. alien (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Working girl (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 18.15. 21.30 ASTA 3 The accu sed (16); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Dangerous liaisons (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BA BYLON 2. Rain man (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Rituelen (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Twins (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Married to the mob (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The ac cidental tourist (al); 17.45, 21.30. ma di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: The naked gun (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Mijn vader woont in ria (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 4: Another woman (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: The bear (al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. wo ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): The naked gun (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 2: A fish called Wanda (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 3: Twins (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18,45, 21.30. wo. ma. t/m wo. 13.45, 16.45, 21.30. ODEON 4 Mississippi burning (12); 18.45, 21.30. ma. di. ook 13.45 STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Het leven is een lange rustige stroom (16) 19.30, 21.30. zo. do ook 14.15. STUDIO 2: Madame Sousatzka (16); 19.15, 21.45. zo. do. ook 14.15. STUDIO 3: La lectrice (16); 19.15, 21.45. zo. do. ook 14.00. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1 Reefer and the mo del; 19.30, 21.45. zo. 14.00, 16.15. Zaal 2: SKing Lear; 19.30 zo. ook 14.00 Son of the North-East; 21.45. zo. ook 16.15. Zaal 3: Revo lutie Rebellie; do. 19.30, 21.45. Marie Antoinette; vr. 19.30, 21.45. Les Belles de Nuit; za. 19.30, 21.45 Quatorze Juillet; zo. 14.00, 19.30, 22.00 Danton; ma. 20.00. Le Nuit de Varennes; di. 19.30, 21.45. Austerlitz; wo. 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Twins; (16); za. 00.15. CINEAC 2: Married to the mob (16); za. 00.15. CINEAC 3: Hellbound(16); za. 00.15. Levend carillon in Lokhorstkerk Lokhorstkerk (Leiden): Concert door het Excelsior church choir Minnesota (Verenigde Staten) onder leiding van Coleen Fowler en het Nieuwkoops remonstrants koor Pantonale onder leiding van Johan de Keizer met medewerking van José Jonkers (sopraan), Ruth Pos (tenor), Jos Beekman en Gerard Noë (bas), Helga en Jan Anceaux (hobo), Bey Lambert en Anja Wil- lemse (piano). Gehoord op 3 mei. Blijkbaar is er iets mis gegaan met de publiciteit rond het op treden, woensdagavond, van het Nederlandse en Ameri kaanse koor, want voor deze niet alledaagse gebeurtenis waren de banken van de fraaie Lokhorstkerk slechts voor de helft gevuLd, terwijl er toch een interessant program ma geboden werd. Het koor uit Minnesota bracht een mooie vólle klank voort en werkte zich met de nodige durf door een groot aantal composities, zodat het gemis aan tenoren (het zijn er maar twee) meestal goed opgevan gen kon worden. Met veel en thousiasme werd een hele reeks Amerikaanse geestelijke liederen ten gehore gebracht, waarvan het op de Anglicaan se kerkmuziek geënte „O sing the Lord a new song" en de typisch Amerikaanse (com pleet met door zoemkoren ge dragen solo's, percussie en pia no) „Jubilee" en „Climbin' up the mountain" het meeste suc ces hadden. Aantrekkelijk voor de Nederlandse concert ganger was vervolgens een op treden door het Excelsior bell choir. Zo'n in Europa onbe kend 'levend carillon' van een achttal spelers roept met zijn eigen klank een bijzondere atmosfeer op. Het Nieuwkoop- se koor Pantonale ontwikkel de na de pauze in Serge Rach- maninovs „Bogorod'ic'e" prachtige klankmassa's die mooi in balans waren. Er was duidelijk hard op dit stuk ge studeerd want ook de talrijke subtiele passages kwamen op een natuurlijke manier naar voren. Het tweede belangrijke onderdeel van het repertoire van Pantonale bestond uit Franz Schuberts mis in G. Met name dankzij de uitstekende zangkwaliteiten van sopraan José Jonkers en ondanks de helaas minder indrukwekken de prestaties van tenor Ruth Pos en de bas Gerard Noë on dervond de vertolking van Schuberts prachtige mis door Pantonale veel waardering van het publiek. De twee ko ren sloten zich ten slotte voor Handels beroemde „And the glory of the Lord shall be re vealed" uit de Messiah, en Th. Dubois' „Adoramus te Christe" aaneen. Deze gebundelde mu zikaliteit en dit verdubbelde volume leidde onder de han den van Coleen Fowler tot een indrukwekkend sluitstuk van een afwisselende avond. TOM STRENGERS Nel Kars nog één keer als „Koningin Sophie" Met het door Ton Vorsten- bosch voor Nel Kars geschre ven solo-toneelstuk „Koningin Sophie" zijn tot op heden zo'n 120 meestal uitverkochte voor stellingen op de planken ge bracht. Voorlopig sluit Nel Kars haar eerste seizoen met dit stuk af met een éénmalig optreden in Diligentia, op zon dag 21 mei. foto: pr Theaterunie: „Een uur in de wind" (Komedie om'geld) en „Tropenja ren" van Adriaan van Dis. Regie: Mette Bouhuijs. Met Helmert Wou denberg, Olga Zuiderhoek, Gerda Havertong, Dick van den Toorn. Hans Man in 't Veld en Harry van Rijthoven. Theater aan de Haven. Dialogen schrijven kan die Adriaan van Dis wel, maar qua plot en vooral variatie in personages schiet zijn theater werk tekort. Dat blijkt nu „Tropenjaren" uit 1985 met „Een uur in de wind", in op dracht van de tien-jarige Op- tiebeurs geschreven, in een programma staan. De neiging iets autobiografisch in deze stukken te herkennen valt moeilijk te onderdrukken. „Een uur in de wind" vertelt het verhaal van een ontslagen sociolinguïst, die met zijn gou den handdruk de optiebeurs onveilig wil maken. Weg zijn zijn idealen, hij wil niet meer links, maar rijk zijn. Net als de gang van zaken op zo'n beurs voor de leek, is het reilen en zeilen op het toneel zeer inge wikkeld. Een rijke adellijke vrouw, een slimme zaken vrouw, een aan Aids lijdende broer en een homofiel zoontje zijn bijfiguren. Regisseur Mette Bouhuijs heeft het meeste gemaakt van een stuk dat het moet hebben van de modieuze, melige dialogen. Gelukkig beschikt zij over een soepele cast met Helmert Woudenberg, Olga Zuiderhoek en Gerda Havertong, die er helaas niet veel meer van ma ken dan een ordinaire klucht. Zevenhonderd grappen maken nog geen toneelstuk. Zou je in „Een uur in de wind" kunnen denken, dat Van Dis misschien wel iets van die wetenschappér, dat zoontje en die broer in zich heeft, in „Tropenjaren" is alles nog dichter bij zijn persoon. Twee broers ontmoeten elkaar in New York. Beiden zijn ge boren in Indonesië en welk een verschillende aard hebben zij. Vic trotseert Aids en stort zich in de duisternis van de anonieme seks. Paul is corres pondent voor NRC Handels blad. Ze ruziën en katten tot moeder, op bezoek, rust komt brengen. Oud NRC-journalist Van Dis lijkt zijn fantasieën in „Tro penjaren" gelegd te hebben, of zou hij als Paul aangerand zijn door zijn stiefvader en zich op zijn verre reizen laten bestelen door travestieten? Slechts voor wie verdere interesse heeft in de hersenspinsels van de tele visie-presentator, biedt deze zwakke klucht meer dan een leuk moment. Aan de spelers lag het wederom niet. Helmert Woudenberg maakte van Vic nog meer dan van de academi cus voor de pauze. PETER SNEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17