Bij het Filmfonds
vinden ze tv vies"
Vox Humana viert vijfde mei
„Dit is gewoon
uitbuiting"
i kunst
EeidócSouocmt
.ritiek op Van den Ende in opzet commerciële TV
BEN SOMBOOGAART REGISSEERDE „MIJN VADER WOONT IN RIO'
Drie Belgen gearresteerd
na kunstroof in Zürich
WOENSDAG 3 MEI 1989 PAGINA 17
loscopen
KINDERVOORSTELLINGEN
Willow; zo. t/m di. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Working girl (al);l); 14.00.
18.45, 21.30. ASTA 2 A fish cal
led Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 The accused (16);
14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Rain man (al); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2:
Mississippi burning (12); 14.30,
17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 3:
Rituelen (al); 14.30, 16.45, 19.00,
21.30 CINEAC 1 (Buitenhof 20.
tel. 630637): Twins (al); 14.00,
18.45, 21t30. CINEAC 2: Married
to the mob (al); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: The dead pool
(16); 18.45, 21.30. METROPOLE
1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain
man (al); 14.00; 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The naked gun
(al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: The bear (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
Another woman (al); 18.45. 21.30.
ma. di. ook 14.00. METROPOLE
5: The accidental tourist (al);
18.45, 21.30. ma. di. 00k 14.00.
ODEON 1 (Herengracht 13. tel.
462400): The naked gun (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Twins (al); 13.45.
18 45. 21.30. ODEON 4: Gorillas
in the mist (al); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 13.45 STUDIO 1 (Ketting-
straat 12b, tel. 656402): La lectrice
(16); 19.30, 21.30. wo. ook 14.15.
STUDIO 2: Madame Sousatzka
(16); 19.30, 21.30. wo. ook 14.15.
STUDIO 3: Life of Brian (12);
19.15, 21.30. wo. ook 14.00. Elke
avond 17.15: STUDIO 1: Himmel
(16); STUDIO 2: Vincent (al); STU
DIO 3: Dead Ringers (16).
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1 King
Lear; ma. di. wo. 19.30, 21.45. Zaal
2: The romance of Book and
Sword; ma. di. wo. 20.00. Zaal 3:
di. wo 19.30, 21.45. ma. 20.00.
1789; ma. Le diable boiteux; di.
Chouansl; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; ma. di. 14.00. STUDIO 2:
Jungle book; zo. wo. 14.00.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Naked gun (al);
ma. di 13.30, 18.30, 21.00. EURO
CINEMA II: Rain Man (al); 18.45,
21.30. Junglebook (al); za. t/m di.
14.00. EUROCINEMA III; The
Bear (al); ma. di. 13.45, 18.45,
21.15. EUROCINEMA IV: Twins
(al); ma. di. 13.45, 18.45, 21.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Naked gun (al);
19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Gorillas in the
mist (al); Rain Man (al); 14.30,
18.45, 21.15. Working girl (12);
Twips (al); 14.30, 19.00, 21.15. A
fish called Wanda (al); 19.00,
21.15. ma. di. 14.30. Lady en de
Vagebond (al); wo. 14.30. «TRIA-
,NON (Breestraat 31, tel. 123875):
The Bear (al); 20.00. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414);
Ik ga vreemd (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
The Bear (al); 19.00, 21.15. za. t/m
di. ook 14.45. CITY THEATER II:
Cocktail (al), 19.00, 21.15. Tom
and Jerry (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Cocktail (al); A
fish called Wanda (al); ma. t/m wo.
20.15 Distant voices, still lives
(16); zo. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; wo.
14.00, 15.45 De nieuwe avonturen
van Pippi Langkous; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): A fish called Wan
da (al); vr. t/m di. 20.00.
Hoj
(Jerney Kaagman (m),
jema /oorzitster van de
beroepsvereniging Pop
•eikte gisteravond de
Kerk Jravelprijs 1988" uit
ian het Amsterdamse
iwartet The Nits, dat
etin9Dnlangs nog een aantal
veken in Rusland
lerbleef. De
eestelijkheden werden
loor Veronica
/astgelegd. Vanavond
ral in „Countdown"
uimschoots aandacht
isworden besteden aan
iet gebeuren.
FOTO: ANP
Prijs voor
„The Nits"
AMSTERDAM De groep The Nits heeft gis
teren' in Amsterdam de zogenoemde Travel-
prijs 1988 van de bij de Kunstenbond FNV
aangesloten belangenvereniging van popmusici
(BV Pop) gekregen. The Nits passeerden daar
mee de andere genomineerde kandidaten Can
dy Dulfer en De Dijk. The Nits kreeg de prijs
van collega-popmuzikanten omdat de groep al
jarenlang op het in ons land hoogst mogelijke
commerciële en artistieke niveau werkt, zo
luidde het oordeel van de zeskoppige jury.
Tweemaal eerder al werd de groep genomi
neerd. In 1985 kreeg de vocaliste Mathilde
Santing deze prijs voor de eerste keer. De jaren
daarop ging de prijs naar achtereenvolgens
Claw Boys Claw en naar Herman Brood en
zijn Wild Romance.
Dodenherdenking
in Haagse Leywegkerk
DEN HAAG Het Philharmonisch Koor Ha-
gacantare geeft vanavond een concert in de
H. H. Antonius en Lodewijkkerk aan de Ley-
weg 926. Dit concert staat in het teken van
„Den Haag herdenkt zijn doden", de aanvangs
tijd is 19.15 uur. Onder leiding van René Ver-
hoeff en met medewerking van de vocalisten
Ellen Schuring, Bernard Kruysen en Fiona
van Uffelen en met begeleiding van organist
Aart de Kort en Leiden Sinfonietta wordt on
der meer uitgevoerd het Stabat Mater van Per-
golesi, delen uit het Requiem van de Franse
componist Duruflé, het Lied van de achttien
doden en de Cantate BWV 56 „Ich will den
Kreuzstab gerne tragen" van Bach. Een korte
toespraak zal worden gehouden door Pater
P. Th. A. van 't Walderveen.
Eva Zeijlstra verrast op
tweede avond cabaretfestival
Leidse Schouwburg: Tweede voor
ronde van het Leids Cabaretfestival.
Presentatie: Jan Pieterse. Derde
voorronde 3 mei, halve finale 5 mei,
finale 6 mei (20.15 uur).
De aardigste grap van de
avond was van organisator en
voorrondejurylid Jan van Coe-
verden. Bij de evaluatie bena
drukte hij eerst de voorlopig
heid van het juryoordeel, daar
viel nog helemaal niets uit op
te maken. Vervolgens dankte
hij het milde publiek „dat het
toch voor de pauze niet mak
kelijk had gehad".
Voor de pauze traden de Voor-
burgse Wim Kauffman en de
Stiefbroers op. Kauffman gaf
als affectief gestoorde zijn door
Freud geïnspireerde werder-
waardigheden ten beste en
deed dat niet slecht. Hij is een
iverteller die uren aan een stuk
lijkt te kunnen doorratelen. Af
en toe werd zijn spraakwater
val onderbroken door een
liedje vol opsommingen dat
werd begeleid door zijn Stief
broer en een ingehuurde
[Vreemde Man, een soort muzi-
[kale Joop Zoetemelk. Dit zelf
kantcabaret onderscheidt zich
Idoor een eigen stijl, maar zou
betere teksten moeten hebben
pm echt interessant te worden.
nDe subtiele wenk met een
Jvoorhamer van Van Coever-
Iden kan vooral Dito Dito uit
1 Rotterdam zich aantrekken.
1 Maarten Frenay sprong opge-
Iwonden rond achter de micro
foon, maar waar hij nou naar
toe wilde, bleef onduidelijk.
Veel woorden en veel gebazel
over sex in de trant van „je
was blond, opwindend en
knap/ en mijn broek was veel
te krap".
De jonge Mark Boode uit Rijs
wijk heeft het nog niet hele
maal, maar kan wel wat wor
den. Hij had een leuk verhaal
vol onzinwoorden en wist dat
tamelijk boeiend te vertellen.
Daar staan dan weer inzak-
kers tegenover, maar mag het,
als je* 21 bent? Toen hij vertel
de over de eerste keer dat hij
een meisje streelde moest je
wel denken: dat kan nooit
lang geleden zijn. Zijn vorm
van cabaret is tamelijk literair.
De uitsmijter stak met kop en
schouders boven het tot nu ge-
bodene uit. Je zou denken dat
een cabaretgroep die als naam
de eerste letters van de namen
van de leden achter elkaar zet
niks kan zijn, en ook de pro-
•grammatitel 'Hoop doet leven'
doet het ergste vermoeden,
maar toch was Epha de ver
rassing van de tweede avond.
Eva Zeijlstra is de kracht van
het groepje. Ze heeft veel naar
Jenny Arean en vooral Jaspe-
rina de Jong gekeken, maar
daar ook veel van geleerd. Ze
zingt en acteert goed en ze
vult het podium. Qua tekst en
originaliteit kan het allemaal
een stuk beter, maar er stond
eindelijk een podiumpersoon
lijkheid. Vrijdag kunt u haar
terugzien in de halve finale.
DICK VAN TEYLINGEN
HARRY VAN HOOF:
LAUSANNE Dirigent Har
ry van Hoof, die zijn.Eurovi
siedebuut al in 1972 maakte
(toen leidde hij de bijdrage van
Sandra en Andres), wandelt op
z'n gemak door de Eurovisie-
week in Lausanne. Hij heeft
het allemaal al gezien, al mee
gemaakt, is nergens door te1
verrassen.
Is hij tevreden met de kwali
teit van de Nederlandse inzen
ding? Van Hoof kijkt even on
gemakkelijk om zich heen,
misschien om te zien of song
writer Jan Kisjes in de buurt
is. „Laat ik het zo zeggen; ik
vind dat Justine zich er uitste
kend doorheen slaat. In elk
geval vind ik haar live beter
dan op het plaatje dat is uitge
komen met „Blijf zoals je
bent". Dat klinkt van geen
kant, haar stem is weggedrukt
in de mix, en het moest ook zo
nodig op een ander arrange
ment, disco, weet je wel. Nu is
het veel matter, veel vlakker
dan nodig is"-.
Er zijn wel problemen met de
lengte van het nummer. „Ja,
de organisatie zegt dat het tien
seconden te lang is. Starre club
hoor, dat Eurovisie Songfesti
val. De liedjes mogen niet lan
ger zijn dan drie minuten, dat
dateert nog uit de jaren vijftig
natuurlijk. Tegenwoordig du
ren nummers toch meestal wat
langer, vier minuten, vieren-
eenhalve minuut. Dat zou hier
ook moeten kunnen. Want het
kost toch veel moeite om die
tien seconden terug te winnen.
Op een liedje van drie minu
ten moet je het dan een flink
stuk sneller spelen, of je moet
er een paar maten afhalen er
gens, uit de intro of zo. We
zien wel wat we doen".
Over de leeftijden van kandi-
daatjes zijn ze hier trouwens
niet zo star. „Nee, en dat had
van mij nou weer wel gemo
gen. Ik heb het al eerder ge
zegd; ik vind dat een kind van
twaalf niet zou mogen mee
doen aan het songfestival.
Vijftien, zestien, minimaal.
Wat die kinderen hier doen,
dat heeft niks met muziek te
maken, dat is uitbuiting. Een
minimumleeftijd zou er
moeten komen".
Inmiddels heeft de nog net elf
jarige Nathalie Paque uit Luik
vrijwel ieders hart gestolen.
Schandelijk dat ze mag mee
doen, mompelen de wandel
gangen, maar ze doet 't fantas
tisch. Het schattige meisje
zingt minstens zo goed als haar
voorgangster Sandra Kim drie
jaar terug, en heeft een veel
plezieriger uitstraling, met die
pretoogjes en dat krulhaar. Bij
de top-drie, is de algemene
verwachting.
RENE DE COCQ
AMSTERDAM „Joop
van den Ende, hofleve
rancier van programma's
aan de omroepen, is bezig
het bestel van binnenuit
op te blazen. De man die
heel Hilversum aan een
infuus had liggen, trekt
dat er nu in één keer uit
en wordt de felste concur
rent van de omroepen die
hij tot nu toe bediende".
Dat zegt filmregisseur en initi
atiefnemer van. de commercië
le omroep Oranje TV Rob
Houwer, die een aanvraag
heeft lopen voor een zend
machtiging, in een reactie op
Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zater
dags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw
krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd.
de samenwerking tussen de
zakenman Peter Jelgersma en
Joop van den Ende Produc
tions in TV-10. Houwer vreest
dat de val van het kabinet de
half legale commerciële zen
ders in de kaart zal spelen.
De TROS streeft naar serieuze
samenwerking met TV 10. Dat
zei mediadirecteur C. Wolzak
in een reactie op de stap van
Van den Ende: „De opzet van
het station past in onze opvat
tingen".
KRO en AVRO zullen de sa
menwerking met het televisie-
produktiebureau van J. van
den Ende herzien als mocht
blijken dat zijn betrokkenheid
bij TV 10 tot rechtstreekse
ronica en NCRV beraden zich
nog op de nieuwe situatie. De
NCRV heeft alleen plannen
voor een amusementsprogram
ma met Willem Bol en Veroni
ca overweegt voortzetting van
de serie „Spijkerhoek". De
VARA heeft geen contacten
met Van den Ende.
Casema-directeur G. Deelman
meldt dat de kabelnetten vrij
vol zitten. Sky Channel ver
dwijnt dit jaar, maar uitbrei
ding van de kabelcapaciteit
vergt nog twee jaar. Verder
moeten commerciële stations
betalen om op de kabel te ko
men. Het ministerie van WVC
laat weten, dat de opzet van
TV-10 zal wordep getoetst aan
de bepalingen in de Mediawet.
Ik, Picasso
Pablo Picasso's zelfportret
„Yo, Picasso", daterend uit de
zogenoemde blauwe periode
van de schilder, wordt volgen
de week woensdag geveild
door het veilinghuis Sotheby's
in New York. De verwachting is
dat het werk, gemaakt in 1901,
maken van
verbouwing
ZWOLLE De architect van
De Meerpaal in Dronten,
Frank van Klingeren, wil dat
de vorig jaar uitgevoerde ver
bouwing van De Meerpaal on
gedaan wordt gemaakt. Vol
gens hem is het gebouw mis
vormd en verminkt, waardoor
zijn reputatie als architect is
aangetast.
Dit bleek gisteren dinsdag in
een gerechtelijke procedure
die Van Klingeren tegen De
Meerpaal en de gemeente
Dronten heeft aangespannen.
De Meerpaal is veranderd van
een doorzichtig, glazen ge
bouw in een gesloten front. De
architect eist dat het gemeen
schapscentrum binnen zes
maanden in zijn oude vorm
wordt hersteld, op straffe van
een dwangsom van 10 miljoen
gulden. Als de eis niet wordt
ingewilligd, wil hij een bedrag
van 350.000 gulden vanwege
geleden ideele schade. Hij be
roept zich in zijn eis op de Au-
teurswe't. Dronten zegt de
Meerpaal te hebben verbouwd
vanwege de slechte akoestiek,
waardoor exploitatieverliezen
optraden, omdat gezelschap
pen en orkesten het cultureel
centrum mijden. Rechtbank
president mr. D.J. van Dijk zal
een commissie van wijze man
nen om advies vragen.
Pieterskerk (Leiden): Bevrijdings
concert door het Rijnlands Christe
lijk Mannenkoor „Vox Humana" on
der leiding van Sander van Marion,
met medewerking van de Chr. Mu
ziek- en Showband „Concordia" on
der leiding van Guus Geusenbroek,
de The Hague Highland Pipeband
onder leiding van Ronald Collen-
teur, Jan Veentje (piano), Dirk Out
(orgel) en Leonie Metz (declamatie).
Gehoord op 2 mei.
Onder de Leidse bëvolking be
staat een groeiende belangstel
ling voor een herstel van een
jaarlijks bevrijdingsfeest. Dat
bleek gisteravond overduide
lijk uit de grote opkomst bij
het inmiddels al vijfde Bevrij
dingsconcert dat Vox Humana
gaf. Ook in een aantal enthou
siast meegezongen goed vader
landse liederen gaf het publiek
blijk van zijn waardering voor
dit in samenwerking met de
Stichting 5 Mei-Comité uitge
voerde initiatief. Het program
ma voor de pauze had een
enigszins plechtig en hier en
daar religieus gètint karakter.
Onder de eeuwenoude en im
mense gewelven van de Pie
terskerk deed E.Gebhardts
„Ambrosiaanse Lofzang" het
natuurlijk uitstekend en het
fragment uit „Les Martyrs"
van Charles Gounod was hier
niet minder op zijn plaats. De
prestaties van het 125 leden
tellende Vox Humana vielen
in twee delen uit Fr^nz Schu
berts Deutsche Messe wat te
gen, maar in de negro spiritual
„Deep River" won het koor
opnieuw ieders aandacht Na
de paüze verscheen het koor
in feestelijk wit en onder
streepte hiermee het luchtiger
karakter van het tweede con-
certdeel: een uur durende mu
zikale wereldreis, „langs alle
landen die in vrede met elkaar
willen leven", zoals het pro
grammaboekje toelichtte. Ver
trekpunt Nederland werd
geëerd met een pittige uitvoe
ring van „Wat zullen onze pa-
triotjes eten", waarna Concor
dia een versie van „Grootva
ders klok" ten beste gaf. Het
indrukwekkende geluid van
The Hague Highland Pipeband
in de „Scotish Regimental
Marches" zorgde voor een on
miskenbaar Britse component
terwijl Jan Veentje in zijn bril
jante piano-improvisatie met
succes in zijn eentje het Cana
dese aandeel onder de aan
dacht bracht. Na Frankrijk,
Duitsland, Israel en de Vere
nigde Staten aangedaan te
hebben, kwam „Vox Humana"
met de Zilvervloot weer op be
kend terrein. Samen met Con
cordia zetten koor en publiek
ten slotte in „Neerland, o mijn
neerland" een uitbundig slot
akkoord onder een herden
kingsconcert dat er wezen
mocht.
TOM STRENGERS
5 s£ AMSTERDAM - Toen
nee „Mijn vader woont in Rio"
begin dit jaar op het film
iet n festival van Berlijn de
nen Gouden Beer als beste
in vkinderfilm in de wacht
sleepte, schudde filmmin-
nend Nederland het
d in hoofd. Hóe? Vader in Rio?
c" Noooit van gehoord. Van-
krajaf vandaag draait de film
een in de Nederlandse biosco-
leenjpen. Na het zien van de
laatste beelden, zou je het
wel uit willen schreeu-
Uwen: „Kinderen, neem
alsjeblieft je ouders mee.
Zien die eindelijk eens
[een echt goede Neder-
jlandse speelfilm".
fci
:>s^„Mijn vader woont in Rio
mag dan de hoofdprijs op dat
'Berlijnse Kinderfilmfest ge
wonnen hebben, een alleen
maar-kinderfilm, waarbij de
makers minzaam door de
«Jsknieeën zakken om op oog-
pj| hoogte van hun onderwerp te
komen is het absoluut niet.
Een volwassen gegeven, een
[jperfect scenario en driedimen-
j^isionale karakters maken de
djl film heel wat volwassener dan
het kleuterwerk waarmee vele
3TO Nederlandse speelfilms een
volwassen pulbiek denken te
moeten paaien. Verantwoorde
lijk is Ben Somboogaart, een
41-jarige free lance-regisseur
met een mooie staat van dienst
bij de tv. Een serie documen
taires voor IKON (o.a. „Waar
hoor ik thuis"? Unescoprijs in
München) en jeugdwerk voor
de VPRO („Achterwerk in de
kast, Nipkovschijf '85). „De
moeilijkheid is dat onze film
in Berlijn dat etiket kinder
film gekregen heeft" zegt hij,
„daar ontkom je dus niet aan.
Maar gelukkig wordt hij hier
in de bioscopen ook in de
avondvoorstellingen gedraaid.
Dus hopen maar dat hét vol
wassen publiek ook komt. De
vertoning in Berlijn vond on
der de meest ongunstige om
standigheden plaats. Met een
dame achter in de zaal, die de
Nederlandse teksten via een
luidspreker simultaan vertaal
de. Desondanks werd er van
begin af aan goed gereageerd.
Oud en jong reageerden en
lachten op heel andere mo
menten".
Geen Filmfonds
Het had niet veel gescheeld of
„Mijn vader woont in Rio"
was er niet eens gekomen. Het
idee komt uit de boezem van
de VPRO waar men voor het
jeugdprogramma op de zon
dagochtend ook wel eens de
diepte in wilde. Bedoeling: een
speelfilm van anderhalf uur
geschikt voor bioscoopuit
breng, die later in afleverin
gen op de tv kon. In dat geval
zouden tv en Filmfonds als fi
nanciers de handen ineen
kunnen slaan. Regisseur Som
boogaart: „In eerste instantie
was de reactie van het Film-
onfds goed. Leuk, origineel,
blij dat we zo iets lezen, werd
er gezegd. Maar men twijfelde
over de speelfilmlengte van 90
minuten. Dus kregen we een
uitwerkingssubsidie om aan
het scenario te sleutelen. De
volgende commissie waarvoor
we verschenen was anders sa
mengesteld. En die zag 't niet
zitten. Ze vonden er niets aan.
Dus weg Filmfonds-aandeel
van drie ton. „Mijn vader
woont in Rio" had niet ge
maakt kunnen worden, als de
VPRO er toen niet voor het
hele bedrag in gesprongen was
en het overblijvende gat had
gedekt. Men geloofde daar in
de film en zei: als we dit niet
doen, kunnen we nooit bewij
zen dat er op deze manier
films geproduceerd kunnen
worden waarvoor anders geen
ruimte is. Die te duur zijn voor
de tv alleen, maar als speel
film internationaal verkocht
kunnen worden".
Waslijst
„Toen de eerste reacties uit
Berlijn kwamen, begonnen de
distributeurs ons al te bellen.
Toen kwam die prijs, waarop
we wel stilletjes gehoopt had
den, al was de concurrentie
groot en goed. Vorige week is
de film net naar de BBC ver
kocht en dat is een soort
Kema-keur voor je film. In
middels is er een hele waslijst
van landen die hem óf voor de
bioscoop, óf voor de tv willen
kopen. Het is het bewijs dat de
VPRO gelijk had om dat gat in
het budget aan te vulen. Al
konden ze zich als omroep die
drie ton absoluut niet permit-
Het bewijs ligt er nu dat het
kan. Aan anderen in de toe
komst om het op te pikken.
Tenslotte worden in Scandina
vië, Duitsland (ZDF) en vooral
Engeland (Channel Four) alle
interessante speelfilms zo ge
maakt. „Maar" zegt Ben Som
boogaart, „ik denk dat ze bij
het Filmfonds wel eens den
ken dat televisie iets vies is".
Burny Bos
Het idee voor de film kwam
uit een jeugdboekje van Burny
Bos „Liesje of: laten we liever
winkeltje gaan spelen". Bos
was eerst huiverig voor die
keus, omdat hij tenslotte hoofd
jeugd bij de VPRO is. Op aan
dringen van anderen ging hij
akkoord. Het filmverhaal ver
anderde daarna nogal. Het
kind van gescheiden ouders
bleef, maar de vader kwam in
Zuid-Amerika, of eigenlijk de
gevangenis terecht, maar dat
moet u zelf maar gaan zien.
Somboogaart: „Ik wilde eerst
audities houden voor die
hoofdrol, maar dat idee heb ik
laten vallen. Je hebt geen
kind-actrice nodig voor zo'n
rol maar een meisje dat die
leefwereld van gescheiden ou
ders zelf kent. Kinderen kun
nen dat niet acteren. Die ma
ken er iets vreselijk drama
tisch van als ze 't niet kennen.
Dat kan, maar 't hoeft niet. In
de praktijk worden meestal
praktische oplossingen gevon
den. Dus ben ik in m'n omge
ving gaan rondkijken, heb ik 't
verhaal op feestjes en verjaar
dagen verteld. Tot een vrien-
NEW YORK In New
York zijn drie Belgen ge
arresteerd in verband met
de gewapende overval op
een galerie in Zurich,
waarbij 21 schilderijen
werden gestolen.
De drie Belgen (de 54-jarige
Rene de Grove, de 29-jarige
Thierry Houze en de 26-jarige
Marine Wins) zijn in staat van
beschuldiging gesteld wegens
het in bezit hebben van negen
gestolen schilderijen uit de re
naissance. De drie werden
door agenten van de FBI aan
gehouden in de woning van
De Grove in Manhattan. De
Grove heeft volgens de FBI
bekend dat hij een van de drie
overvallers was en dat hij drie
van de gestolen schilderijen
eind april naar de VS heeft ge
smokkeld. Ook Houze was vol
gens de FBI aanwezig bij de
overval. Zij zijn door een
werknemer van de galerie
Koetser geidentificeerd. Onder
de gestolen schilderijen bevon
den zich werken van Jan
Steen, Jan Maertens de Jonge
re, Willem van Aelst en Dirck
Hals.
Architect eist
ongedaan
din me belde dat ze zo'n meisje
als in 't verhaal kende. Haar
buurmeisje. Geen meisje dat
beslist in de belangstelling wil
de staan, maar dat zich juist
heel normaal gedroeg in zo'n
situatie van ouders die niet
meer bij elkaar wonen. M'n
vriendin is haar onopvallend
gaan bekijken, ik ben als een
soort pedofiel in m'n auto een
paar maal naar 't basketball
veldje waar ze speelde gereden
om haar te zien. Daarna heb ik
bij haar vader aangeklopt, heb
haar 't boekje gegeven en we
zijn er over gaan praten. Ze
bleek erg begrijpend en intuï
tief te reageren".
Ben Somboogaart wil zo nog
Scène uit „Mijn vader woont in
Rio". Inzet: Ben Somboogaart.
FOTO'S: PR EN DIJKSTRA
wel eens een werken. Voor de
Nederlandse speelfilm is het te
hopen.
BERT JANSMA