„Bijbel is persoonlijke brief voor ieder van ons" £eidóc kerk wereld Onderzoek kwaliteit van KTUA beroepingen Israel herdenkt nazi- doden Homo-pastores willen kerkelijke inzegening alternatieve relaties „Professionalisering vormt bedreiging voor confessionele krant" P S>1 GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidócSotwant DINSDAG 2 MEI 1989 Vereniging kritische katholieke theologen WIESBADEN Ongeveer 70 katholieke theologen, onder wie talrijke ondertekenaars van de Verklaring van Keulen, gaan een Europese vereniging voor katholieke theologie oprichten. De vereniging wil de theologen in staat stellen vrijelijk van ge dachten te wisselen en opbouwende kritiek uit te oefenen op de gang van zaken in de RK Kerk. Deelnemers aan een bijeen komst in Wiesbaden over de Keulse Verklaring hebben dat meegedeeld. In de verklaring van Keulen hebben 163 theolo gen zware kritiek geoefend op het beleid van paus Johannes Paulus II. Voor de initiatiefnemers van de nieuwe vereniging zijn „een vrijmoedige dialoog, wetenschappelijke pretenties en dienstbaarheid aan de hele kerk" onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verbeek wil paus voor internationale hof dagen BEST De priester/europarlementariër Herman Verbeek (PPR) is van mening dat de paus voor het internationale hof van justitie zou moeten worden gedaagd omdat de paus het ge bruik van condooms blijft verbieden. De lijsttrekker van de PPR, CPN, PSP, Groene Partij Nederland en EVP voor de Eu ropese verkiezingen zegt dit in een interview met de Gay krant, die dinsdag verschijnt. Dit als reactie op het feit dat de paus het gebruik van condooms blijft verbieden. Verbeek noemt dat „een misdaad van de paus tegen de mens heid, omdat het doden kost". Verbeek kwam al eerder in het nieuws na soortgelijke harde uitspraken in de Gay krant aan het adres van de bisschoppen Simonis en Gijsen Als iemand zichzelf nooit tegenspreekt, komt dat doordat hij niets zegt Miguel de Unamuno MGR. BAR OP DPR: DELFT Aan de Katho lieke Theologische Uni versiteit Amsterdam (KTUA) gaat binnenkort een technische commissie een intern onderzoek doen naar de kwaliteit van de opleiding als priesteropleiding. Ook de andere Nederlandse ka tholieke instellingen voor wetenschappelijk theolo gisch onderwijs zullen een dergelijke commissie instellen. Haar taak is materiaal te verzamelen over de diverse weten schappelijke opleidingen zodat de plaatselijke bis schop zich een oordeel kan vormen over deze opleiding in haar hoeda nigheid van priesteroplei ding. Een onafhankelijke deskundige, de theoloog A. Denaux van het groot seminarie in Brugge, zal de onderzoeken op de in stellingen volgen. Dit deelde mgr. R. Ph. Bar gisteravond mee op een bij eenkomst van de Diocesane Pastorale Raad (DPR). De in terne onderzoeken zijn een gevolg van de bijzondere bis schoppensynode in 1980. Van het onderhavige onderzoek zal uiteindelijk afhangen of de wetenschappelijke oplei dingen door het Vaticaan er kend zullen worden. De onderzoeken staan los van het onderzoek van de com missie-Smits die in op op dracht van minister Deetman een kwaliteitsonderzoek deed onder alle wetenschappelijke theologische opleidingen in ons land. Een van de aanbevelingen is om de KTUA als wetenschap pelijk instituut onder te bren gen in Utrecht en de KTUA een instelling voor hoger be roepsonderwijs te laten wor den. Mgr. Bar deelde mee dat mi nister Deetman begin juni al een reactie wil hebben op de aanbevelingen van de com missie-Smits. Een omvattend antwoord is er nog niet, aldus de bisschop, maar wat hem betreft blijft de eenheid van wetenschappelijk onderwijs aan open instellingen en vor ming voor de pastoraal ge handhaafd. „We moeten dus niet terug naar de situatie van de seminaries", aldus de bis- Acht Mei Mgr. Bar legde de DPR op verzoek nog eens uit hoe hij denkt over eventuele partici patie in een bijeenkomst van de Acht Mei-beweging. De re gel is dat de bisschop in wiens diocees een landelijke bijeen komst plaats vindt, die mani festatie bijwoont. Wanneer de Acht Mei-viering in het bis dom Rotterdam zou plaatsvin den, zou bisschop Bar graag willen bekijken of er termen aanwezig zijn voor participa tie van de bisschop, vooral omdat de organisatoren de bisschoppen hebben uitgeno digd voor overleg. „Ik kan me voorstellen dat ik zou kunnen participeren door bijvoorbeeld het uitspreken van een gebed", aldus de bisschop. Hij deelde tenslotte nog mee dat participanten van de Acht Mei-beweging in zijn bisdom binnenkort een gesprek met hem hebben. Toen de bis schoppen het gesprek met de Acht Mei-beweging stopten, is aan lid-organisaties gevraagd hun lidmaatschap te herover wegen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Cothen mw.N.B.A.A. Vonk-Wartena. pred. voor bijz. werk- zaamh. te Utrecht (geestelijk verzor ger bejaardenhuls Transwijk aldaar); te Noordeloos H. Markus, kand. te Nieuwerkerk aan den IJssel;te Strijen (toez.) J.A. van der Velden te IJssel- muiden; te Vlaardingen P. van den Heuvel te Harmeien. Gereformeerde Kerken Beroepen te Oosterhout (N-B) drs J G. Heetderks te Oude en Nieu we Bildtzijl (part-time); te Spijkenisse drs.H.E. Smit, laatstelijk zendings predikant te Chili, wonende te Den Helder. Aangenomen naar Vianen drs.A.J.O. van der Wal te Vinkeveen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Thesinge J.C. Wessels, kand. aldaar. AMERSFOORT God werkt in de geschiedenis door zijn Geest. Hij scha kelt mensen in om zijn woord te verkondigen en om dat woord op te schrijven. Op deze wijze is de Heilige Schrift ont staan die ervoor zorgt dat Gods werk doorgaat en voltooid wordt. Ook in onze tijd. Dit zei prof. dr. J. Veenhof, hoogleraar dogmatiek aan de Vrije Universiteit, op de voor jaarsconferentie van de Stich ting voor Reformatorische Wijsbegeerte te Amersfoort. God openbaart zich in de Bij bel niet, aldus Veenhof, door het meedelen van een groot aantal goddelijke waarheden. „Hij openbaart zichzelf, zijn wil, in de omgang met men sen met wie Hij spreekt en tot wie Hij spreekt, dikwijls via mensen". Deze omgang is on der leiding van de Heilige Geest vastgelegd in de Bijbel. Door middel van die Bijbel spreekt God tot ons en wil Hij omgang met ons hebben. De Bijbel zou je, aldus Veen hof, kunnen vergelijken met een brief van God aan ieder van ons. In die brief komen allerlei gebeurtenissen, mede delingen enzovoorts aan de orde, maar zij is bedoeld voor ieder van ons persoonlijk. „Dank zij de Geest gaan wij ontdekken dat wij zelf in dat verhaal voorkomen. In die mensen van toen herkennen wij onszelf. De Geest is met ons bezig en Hij blijft met ons bezig, zoals we mogen geloven op grond van de belofte en ook mogen ervaren in ons le ven. In de loop van ons leven komen wij in allerlei wisse lende situaties terecht waarin wij uiteenlopende ervaringen opdoen. Het is verrassend te mogen beleven, dat in verband met die opeenvolgende, variëren de situaties en ervaringen, tel kens nieuwe aspecten gaan oplichten in teksten. Het oude gaat op een nieuwe manier tot ons spreken. De Schrift is wel oud, maar zij veroudert niet, zij blijft jong en wil ons ver jongen. Zo is het verstaan van de Schrift nooit een afgeronde zaak. Zij is onuitputtelijk in de strikte zin: een bron waar uit wij telkens weer opnieuw kunnen putten, want zij is het Woord van die God, die zelf ieder ogenblik nieuw is". Mevrouw drs. N. Dijkstra-Al- gra in het dagelijks leven in dienst van de samen-op- weg-gemeente Houten en do cente ethiek aan het Neder lands Bijbelinstituut ging in op de rol van de menselijke ervaring bij bijbeluitleg. Je ervaart, aldus mevrouw Dijkstra, dat mensen op heel verschillende manieren aan Schriftuitleg doen. Een op doemend gevaar hierbij is dat de Bijbel een boek wordt „dat alleen voor hooggeleerde heren en een enkele dame nog te begrijpen is". „Omgekeerd denken de hoog geleerde heren dan ook alleen nog maar verstand van zaken te hebben en we zijn weer te rug in de vanouds katholieke kloof tussen priesters en le- Mevrouw Dijkstra spoorde de aanwezigen aan om zelf „in mondig geloof, luisterend naar elkaar en naar de theolo gie" de Bijbel te lezen. „Lees maar, er staat wat er staat en zo moeilijk is het ook weer niet". Mevrouw Dijkstra onder schreef de stelling „de Bijbel moet richtsnoer zijn voor onze ervaringen en niet andersom" met „ja en amen". Maar dit mag volgens haar niet beteke nen dat één uitleg normatief wordt opgelegd aan een groep zonder dat er geluisterd wordt naar wat die uitleg in een groep teweeg brengt. Gevoelens als „hier kan ik niks mee" of zelfs „dit ver stikt me" moeten serieus ge nomen worden. Ze mogen niet afgedaan worden met een beroep op het normatieve ka rakter van de Schrift. „Erva ringen zijn dan onmiddellijk verdacht, vooral als ze niet overeenkomen met wat wij denken wat de Schrift zegt". JERUZALEM In Israel is maandagavond de jaarlijkse dodenherdenking begonnen voor de zes miljoen slachtof fers die de jodenvervolging in nazi-Duitsland heeft geeist. De dodenherdenking duurt tot dinsdagavond In een toespraak bij het mo nument Jad Vashem zei pre mier Shamir dat de herinne ring aan de jodenvervolging de staat Israel tot waakzaam heid dwingt. Shamir, die zijn familie in de Duitse concen tratiekampen verloor, riep op tot de bestrijding van het an tisemitisme, welke vorm dat ook aanneemt. Een van die vormen, zei Shamir, is het huidige „anti-Israelisme". „We zullen alles doen om ons bestaansrecht in ons land nu en voor altijd te verdedigen," zei de premier. UTRECHT De Rooms- Katholieke Kerk moet de levensverbintenis van ho moseksuelen inzegenen, vinden homo-pastores. De kerk heeft immers een rijke traditie op het ge bied van de zegening van mensen in allerlei situa ties. Ze geeft zelfs dieren en dingen haar zegen. Met deze aanbeveling in de pastorale brief over geloof en (homo)seksualiteit wil het Werkverband van katholieke homo-pastores geen pleidooi houden voor een homohuwe lijk. De honderd leden van het Werkverband willen al leen maar dat hun kerk de homoseksuele en lesbische le vensverbintenissen in reli gieus opzicht serieus gaat ne- Er gaapt een diepe kloof tus sen de normen die de kerke lijke leiding voorhoudt, en de opvattingen van de meerder heid van de gelovigen, stelt het Werkverband in de bro chure „Tot zegen geroepen", die vandaag werd gepresen- De brochure is een wat late reactie op de brief uit 1987 waarin kardinaal Simonis schrijft dat de presentatie van het Werkverband „verwonde ring en afwijzing" van de bis schoppen heeft opgeroepen. De pastorale brief zal aan alle parochies worden gestuurd. „Onze bisschoppen blijken op een enkele uitzondering na, niet in staat te zijn om bevrij dende woorden te spreken", schrijven de homo-pastores. Nog altijd is de plaats van vele lesbische vrouwen en ho moseksuele mannen onopval lend. Zij zwijgen, of erger zij worden doodgezwegen. Hun bestaan ontbeert erken ning en bevestiging". Homo seksualiteit is volgens de offi ciële leer „ongeordend". De officiële kerkelijke moraal houdt volgens het Werkver band geen rekening met „de morele ervaring en het ver standig inzicht van de gelovi gen die hun seksuele vermo gens beleven". Dat vinden de homo-pastores betreurens waardig. Niemand luistert im mers naar een kerk die het echte leven niet verstaat of dit slechts kan aanduiden met oppervlakkige termen als ze denverval, genotzucht, subjec tivisme en secularisatie. Het is daarom hoog tijd dat er binnen de rooms-katholieke geloofsgemeenschap een open en gemeenschappelijk gesprek plaatsvindt over menswaardi ge seksualiteit, vinden de pas tores. Daarbij moet ook ge luisterd worden naar homo seksuelen, wier moeizame worstelingen in de kerk vaak nauwelijks bekend zijn. Armeense kinderen voor op vakantie in Nederland DOESBURG Deze zo mer zullen op initiatief van Pax Christi Kinder hulp zestig kinderen uit Armenië een vakantie van drie weken door brengen in Nederland. De kinderen zullen te gast zijn bij gezinnen in Wasse naar, Pijnacker en Berkel-Ro- denrijs. Het is de eerste keer dat Pax Christi Kinderhulp kinderen uit de Sovjetunie een vakantie in Nederland kan aanbieden. De regering van de Sovjet republiek Armenië, die eind vorig jaar zwaar getroffen werd door een aardbeving, heeft vorige week via de Rus sische ambassade in Den Haag laten weten dat ze met het verblijf van de kinderen in Nederland „graag" instemt, zo deelt Pax Christi Kinderhulp mee. De organisatie, die los staat van de gelijknamige rooms- katholieke vredesbeweging, biedt al 28 jaar kinderen uit gebieden met maatschappelij ke of politieke spanningen een vakantie in een gastgezin aan. Eerst ging het om kinde ren uit de vluchtelingenkam pen in West-Berlijn na de bouw van de muur. Later volgden kinderen uit Noord- Ierland en Polen. De organi satie ziet de vakanties mede als een bijdrage aan het ont spanningsproces tussen Oost en West. NIJMEGEN Doordat de kranten in deze eeuw steeds professioneler wer den kwam de identiteit van confessionele kran ten geleidelijk aan steeds meer onder druk te staan. Deze professionalisering is vooral het gevolg van een steeds verdergaande speciali sering in de informatievoor ziening. Er trad bij nogal wat kranten als gevolg daarvan een spanning op met de iden titeit van het blad en het zijn de journalisten zelf die in de tweede helft van deze eeuw inhoud en stijl van een krant gaan bepalen en deze niet lan ger laten dicteren vanuit een kerk of politieke partij. Tegelijkertijd is een ander lezerspubliek aan het ontstaan dat breder geinformeerd wenst te worden dan alleen maar vanuit de eigen zuil. De deconfessionalisering van de religieus en partijgebonden media in de jaren zestig deed daarmee zijn intrede. Dit stelde prof. J. Bank maan dag op een symposium van het twintigjarige Katholiek Documentatie Centrum in Nijmegen over de journalist als opinieleider in de confes sionele media. Bank stelde vast dat dit pro ces van verzelfstandiging bij confessionele media begint te ontstaan wanneer de met de confessionele media hecht verbonden politieke partijen in het parlementaire bestel een sterk overwicht hebben gekregen. Veel confessionele media ontstonden in een tijd dat dit overwicht niet be- De Amsterdamse historicus J. Wieten beschreef de geschie denis van het blad De Neder lander van de Christelijk His torische Unie dat als een der eerste confessionele bladen zich los wilde maken van de partij. De redactie wilde na de oorlog een blad maken op ba sis van algemeen christelijke beginselen, maar het ging in 1951 bij gebrek aan lezers roemloos ten onder. Waar de identiteit zeer zwaar zijn stempel bleef drukken op de krant zoals bij het vooroor logse anti-revolutionaire blad De Standaard van Abraham Kuyper en zijn opvolgers, bleef professionalisering ach terwege, zo kwam in de bij drage van drs. J. Prast naar voren. Het commentaar in die krant bleef overheersend ten koste van het nieuws. De me dewerkers hadden zich daar naar te plooien. Dat er ook kranten waren die een tussenpositie innamen bleek uit de katholieke Maas bode, die tussen de beide we reldoorlogen zeer veel aan nieuwsgaring deed, maar in religieus opzicht zeer strak in de leer was. Blokkades niet legitimeren Het actiecomité Verpleegkundigen en Verzorgenden l£l Opstand (VVIO) is vorige week zo verstandig geweest dlel voorgenomen landelijke blokkadedag af te blazen. Het wa[ gezwicht voor de dreiging met een kort geding, indien hft plan zou worden uitgevoerd vandaag in de ochtendspits zo'hi vijftien verkeersknopen te blokkeren. Bovendien vond ooje de achterban van de landelijke kerngroep van het actiecomf té dat de VVIO met zo'n blokkade te ver zou gaan. Desonr danks heeft het wegverkeer vandaag op de weg Den Ba schEindhoven enige hinder ondervonden van actievoeren!, ziekenhuispersoneel dat tot spontane wegblokkades had bé sloten. BlJ het kort geding dat Shell onlangs heeft aangespanner^^ voorafgaande aan het spektakel in „anti-apartheidsstadj^^/ Amsterdam, is een principieel meningsverschil onopgelod gebleven: de vraag of een blokkade, bijvoorbeeld van een bej drijf, 'totaal' mag zijn ook al is het voor beperkte tijd. Burge meester Van Thijn vond een volledige blokkade niet accepta bel en bepaalde dat minimaal een achterpoort diende open t blijven. Zijn politiemensen hebben daar uiteindelijk vooj moeten zorgen, waarbij geweld niet kon uitblijven. Het jammer dat de rechter in het kort geding van Shell zich ni^ heeft uitgesproken over dit aspect van de zaak. ACTIEVOERDERS betogen sindsdien dat de kortstondig» totale blokkade inmiddels een algemeen aanvaard actiemii del is geworden dat past binnen onze democratie. Het koi inderdaad steeds vaker voor dat overheidsgebouwen, bedrij ven of verkeerswegen enige tijd door demonstranten volle dig worden afgesloten. gJ id_ Onlangs is dat gebeurd bij acties van verplegend persof neel rond het ministerie van WVC en bij protesten van boeP^no ren voor de poort van het ministerie van landbouw. De poli?ê~€ tie, die tijdens de eigen cao-acties vorig jaar trouwens oop"06 eens een snelweg heeft geblokkeerd, grijpt doorgaans niet t|nS snel en te wild in. Dat is terecht, zo lang tenminste een kortr11"^; stondige blokkade het min of meer spontane, en niet agres11 J11 sief ogende staartje vormt van een demonstratieve optocht.ou Het is echter i ;geri tijd iets heel anders wanneer die totale blokkadL^ n het vooropgezette en vooraf aangekondigde doel is van eetjng j demonstratie. Er kan nauwelijks discussie zijn over de vraa^n of de formele grenzen van de wet en die van het demonstratie tierecht daarmee worden overschreden. Het is dan ook op z'bq_vï minst ondoordacht dat een aantal officiële gezagsdragers, onLac^ der wie een Haagse en een Leidse wethouder, zich bij voorjgr e( baat met deze vorm van actievoeren heeft geïdentificeerd. ^er iopze UE complete omsingeling van gebouwen en personen en dërbir blokkade van wegen kunnen als 'onbedoeld' incident nofrika met de mantel der liefde worden bèdekt, hoewel het zorg wekkend is dat het aantal van die incidenten en daarmee djat is kans op excessen sterk toeneemt. Als structureel actiemidde)nbev is de totale blokkade niet te tolereren en het mag als zodani|"imi: ook niet worden gelegitimeerd. In het licht van hetgeen ont^^^' der de vlag van apartheid in Zuidafrika geschiedt is het eeiLene; futiel probleem, maar die ene toegangspoort die in het gevabnser van de Shell-blokkade open moet blijven staat wel rechtfleid" streeks in verbinding met de grondslag van onze democratie v°' sche Nederlandse samenleving. Zonnig DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied waarvan het centrum boven het Engels Ka naal ligt trekt langzaam naai de zuidelijke Noordzee. Het rustige weer blijft daarom ook morgen nog aanhouden. Boven het relatief koude zee water onstaat mist die van nacht en morgenochtend het land binnendringt. Aan de kust kan deze mist hardnekkig blijken, meer landinwaarts zorgt de zon er voor dat de mist oplost en het zonnig wordt. Vannacht daalt de tempera tuur tot ongeveer 8 graden. Overdag loopt het kwik op tot in de buurt van de 20 graden, maar aan de kust gaan daar enkele graden af. Er is weinig wind, rond kracht 2. Ook don derdag is het hogedrukgebied nog in onze omgeving zodat er maar weinig verandering in het huidige weer komt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en donderdag: Zuid-Scandinavië: wolkenvel den maar ook af en toe perio den met zon. Middagtempera- tuur rond 18 graden, in zuid- Noorwegen iets lager. Denemarken, Benelux en Bondsrepubliek Duitsland: pe rioden met zon en droog. Mid- dagtemperatuur van 17 tot 20 graden, langs de kust iets la ger. Britse Eilanden: wolkenvelden maar in het zuiden perioden met zon. Middagtemperatuur van 14 graden in het westen tot 19 in het zuidoosten. Frankrijk: zonnig. Middagtem peratuur van 17 graden in het noorden tot 21 in het zuiden. Alpenlanden: perioden met zon. Middagtemperatuur in de dalen en het laagland rond 18 graden. Italië en Joegoslavische kusl_ eerst nog bewolking, LtejJ^^ meer zon. Middagtemperatuul rond 20 graden. Griekse kust: half tot zwaajQjyp bewolkt en in de middag but, i en. Middagtemperatuur ronf 18 graden. ftarsti janisa WEERRAPPORT HEDENMORGEN Barcelona 0 it SC an (c S IE K MISSCHIEN KUNT U OOK IETS DOEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2