Privatisering STER wapen tegen eommerciele zenders Harry Kies: „Cabaretiers zijn tobbers bioscopen DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Working girl (al);l); 14.00, 18.45, 21.30 ASTA 2 A fish cal led Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 The accused (16); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Rain man (al); 14.30, 16.45. 19,00, 21.30. BABYLON 2: Mississippi burning (12); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 3: Rituelen (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637) Twins (al); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Married to the mob (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The dead pool (16); 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30 METRO- POLE 3: The bear (al); 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 4 Another woman (al); 18.45, 21.30. ma di. ook 14.00. METROPOLE 5: The accidental tourist (al); 18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400). The naked gun (al); 13 45. 18.45, 21.30. ODEON 2: Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3 Twins (al); 13 45, 18 45, 21.30. ODEON 4: Gorillas in the mist (al); 18 45, 21.30. ma. di. ook 13.45. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): La lectrice (16); 19.30, 21.30. wo. ook 14.15. STUDIO 2: Madame Sousatzka (16); 19.30, 21.30. wo. ook 14.15. STUDIO 3: Life of Brian (12); 19.15, 21.30 wo. ook 14.00. Elke avond 17.15: STUDIO 1: Himmel (16); STUDIO 2: Vincent (al); STU DIO 3: Dead Ringers (16). HAAGS FILMHUIS: Zaal 7. King Lear; ma. di. wo. 19.30, 21.45. Zaal 2: The romance of Book and Sword, ma. di. wo. 20.00. Zaal 3: di. wo. 19.30, 21.45. ma. 20.00, 1789, ma. Le diable boiteux; di. Chouanst; wo Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800); Naked gun (al); ma. di 13.30, 18.30, 21.00. EURO CINEMA II: Rain Man (al); 18.45, 21.30. Junglebook (al); za. t/m di. 14.00, EUROCINEMA III; The Bear (al); ma. di. 13.45, 18.45, 21.15. EUROCINEMA IV Twins (al); ma. di. 13.45, 18.45, 21.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, te|. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Gorillas in the mist (al); Rain Man (al); 14.30, 18 45, 21 15 Working girl (12); Twins (al); 14.30, 19.00, 21.15. A fish called Wanda (al); 19.00, 21.15. ma. di. 14.30 Lady en de Vagebond (al); wo. 1"4.30 «TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): The Bear (al); 20.00. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414): Ik ga vreemd (16); 14.30, 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel 01718-74075): The Bear (al); 19.00, 21.15. za. t/m di. ook 14.45. CITY THEATER II: Cocktail (al); 19.00, 21.15. Tom and Jerry (al); wo. 14 45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cocktail (al); A fish called Wanda (al); ma t/m wo. 20 15. Distant voices, still lives (16); zo. t/m wo. 20.45. Gezellig etentje DINSDAG 2 MEI 1989 PAGINA 15 -4 H: KUNST EcidocSoiwatit HILVERSUM STER- directeur Smeekes ver wacht nog vóór het eind van het jaar serieuze con currentie van de commer ciële zenders TV-10 en Véronique. Met name toont Smeekes zich be ducht voor de komst van Véronique omdat dit de professionele en succes volle organisatie Radio- Télé Luxembourg achter zich heeft. De STER-di- recteur zei dit gisteren tij dens de presentatie van het jaarverslag '88 in Hil- De STER dient in versneld tempo geliberaliseerd te wor den -liefst geprivatiseerd- om als marktleider in Nederland te kunnen blijven functione ren, aldus Smeekes. Als dat laatste gebeurt, verwacht Smeekes niet dat de STER on der druk van de komst van de Nederlandstalige commerciële zenders zal moeten inleveren. Het liefst ziet Smeekes dat de STER een naamloze vennoot schap wordt met de omroep en de pers als aandeelhouders. De werkwijze van de* STER zal vervolgens zonder inmenging van „Den Haag" moeten kun nen worden bepaald. Daarbij zal de STER zich uiteraard aan de Europese regelgeving hou den en de randvoorwaarden in de Mediawet. Veronique en TV-10 van de Nederlandse zakenman P. Jel- gersma (bekend van de com merciële zender Radio-10) zul len vanuit respectievelijk Lu xemburg en Milaan proberen de Nederlandse markt te vero veren. Toch gelooft Smeekes niet dat deze zender in Neder land hetzelfde kunststukje kan uithalen als de VTM in Vlaan deren die nu al 27 procent van het Belgisch publiek trekt te gen 30 procent van de officiële zender BRT. Het netto-resultaat van de STER groeide vergeleken met 1987 met een kleine vijftig miljoen. De bruto opbrengst in 1988 voor televisie bedroeg 450 miljoen gulden. Dit kan 200 miljoen worden als de zendtijd tot 15 pet. wordt uitgebreid, er zondagreclame komt en on derbreking van programma's die langer dan anderhalf uur Veronique Volgens woordvoerder H. Roe mer van Veronique is al enke le weken geleden in principe overeenstemming bereikt tus sen de investeerders en RTL. Onder de Nederlandse, inves teerders bevinden zich banken en grote multinationals, zoals Philips. Het station moet nog een definitieve keus maken tussen twee satellieten; de Astra van een Luxemburgse combinatie van banken of de ECS-communicatiesatelliet van Eutelsat, het samenwer kingsorgaan van Europese PTT's. Het is nog niet bekend wanneer het station in de lucht komt. Er wordt begon nen met ontbijt-tv, later ge volgd door uitzendingen tus sen drie uur en middernacht. Veronica blijft elke betrok kenheid van de eigen omroep vereniging ontkennen, of schoon Rob Out duidelijk ach ter de schermen bezig is ge weest en hij zijn twee werkne mers Ruud Hendriks en Lex Harding heeft afgestaan. STER-directeur Smeekes tijdens de presentatie van het jaarver slag. waarin grote zorg wordt uitgesproken over de eommerciele TV-zenders. FOTO: ANP Tips leiden nog niet tot spoor in kunstdiefstal EDE De ruim honderd tips die de Edese politie ontving na een speciale uitzending van „Opsporing Verzocht" over de schilde rijenroof uit het rijksmuseum Kröller Mul ler hebben de politie nog geen stap vérder geholpen. Bij de politie zijn inmiddels 115 tips binnen gekomen naar aanleiding van de tv-uitzen- ding vorige week donderdag Volgens de woordvoerder zijn ruim twintig tips die waardevol leken de afgelopen week onder zocht, maar hebben ze niet tot aankno pingspunten geleid. De politie kon niet zeg gen hoe lang het duurt voor de overige tips zijn onderzocht. De meeste tips hebben be trekking op de stem van een van de kunst- dieven die tijdens de tv-uitzending te horen was en op de route die de geldrijder heeft gereden Volgens de politiewoordvoerder kan zolang niet alle tips zijn onderzocht niets worden gezegd over het effect van de tv-uitzending. „Maar we blijven optimis tisch", aldus de woordvoerder. Harry Kies op de drempel van de Leidse schouwburg. FOTO: HENK VAN DEN ENDE ELFDE LEIDS CABARETFESTIVAL VAN START Concert voor 28 harpen Het kan alleen al om praktische re denen uiterst zelden worden uitge voerd. Het concert in mei is onder deel van de Internationale Harp- week die op het conservatorium wordt gehouden. Daarin worden masterclasses gegeven en lessen verzorgd door Susann McDonald en haar assistente Linda Wood. van de kandidaten dit jaar zijn solis ten, eri van de aanmeldingen lag het percentage nog hoger. De nieuwe lulligheid is wel voorbij, en ik heb ook de indruk dat van de gekte af scheid wordt genomen. Cabaretpro gramma's krijgen weer meer in houd, maar die is dan vooral gericht op de cabaretier zelf." Naar aanleiding van de optredens gisteravond van een muziekleraar en een docent jeugdtoneel kun je je afvragen of er een teneur is naar meer vakmanschap. De cabaretier van nu is niet meer iemand die leuk van zichzelf is en op een podium springt, maar heeft iets geleerd dat hij in zijn programma gaat gebrui ken. Harry Kies: „Je ziet inderdaad dat door de enorme populariteit van het genre, mensen die bijvoorbeeld goed acteren of prachtig pianospe len die kwaliteiten in cabaretvorm gaan gieten. Wel wordt persoonlijk heid dan een stuk belangrijker. Als er geen vent staat kan hij nog zo'n vakman zijn en toch niet boeien". „Cabaret is een mógelijkheid om succes en erkenning te krijgen, om dat er een groot publiek voor warm loopt. Ik kréég laatst een aanbieding voor een cabaretprogramma van twee acteurs die bij gerenommeerde gezelschappen heboen gespeeld. Zij hadden nog maar een paar maan den per jaar werk en zochten een manier om weer aan de bak te ko men. Het toneel trekt niet veel mensen de laatste jaren, dus probe ren ze het in het cabaret. Dat vind ik een heel legitieme reden". „De enorme belangstelling heeft wel zijn schaduwzijden. Er zijn zo'n twaalf cabaretfestivals, en als die al lemaal een eerste prijs, een publieksprijs en een persoonlijk heidsprijs uitdelen, wordt het wel heel erg druk. Wij weten wel dat al leen Leiden en Cameretten in Delft serieus te nemen zijn, maar het pu- "bliek weet niet waar het aan toe is als de eerste-prijswinnaar van het festival van noordoost Limburg op treedt. Als de voorstelling dan te genvalt, is dat slecht voor het caba ret. De waarde van een prijs deva lueert en de markt raakt verza- digd". Bezorgdheid Een thema op de eerste avond van het festival was de bezorgheid over de bedreiging van wat waardevol is in de samenleving. Door carrière zucht in onze exacte informatica- maatschappij bijvoorbeeld volgens Robert Brouwer uit Groningen, die met een beweeglijk lichaam en een goede mimiek de aandacht wist vast te houden. Hij bracht een deel uit zijn programma „De tocht naar de tegenpool", waarin een jongen op zoek is naar het deel van zijn identi teit dat samen met zijn tweeling broer werd opgegeten door een leeuw. Zijn enthousiaste uitstraling is veelbelovend, maar er moet op het gebied van teksten en nuance ring van types nog wel veel verbe terd worden. De Groninger muziekleraar Kees Steketee is een begenadigd pianist. Als zijn stem dezelfde kwaliteiten had als zijn pianospel, zou hij een chansonnier kunnen zijn. Hij maak te een reis door eeuwen muziekge schiedenis op een manier die wel heel erg aan Hans Liberg deed den ken en nam de ontroering die mu ziek kan bieden in bescherming te gen slogans als „Kies exact!". Hij had aardige grappen, maar bleef toch de leraar die ervan uitgaat dat zijn kinderen van niets weten. De kwetsbaarheid die 'Wees!' (de naam is dus een aanbeveling) inzet te tegen de onderwaardering van de zachtheid in de samenleving kan zowel sympathiek als gênant opge vat worden. Op een lied over incest na dat aan duidelijkheid juist niets te wensen overliet waren de teksten van een vaagheid waar ik weinig verder mee kwam. Leraar jeugdto neel Maarten is een man maar zou een kind willen zijn. Daar is niets op tegen, maar doordat hij het alle maal zo zwaar op de hand bracht, werd het einde van zijn klein half uur als een bevrijding ervaren. Lebbis en Jansen i.o. tenslotte gre pen vaak naar de actualiteit. Over de politiek maakten ze aardige grappen in een hoog tempo, en hun optreden zal vol aardige zijwegen en verrassende verbindingen. De hu mor en het tempo blijven niet steeds op niveau, de teksten zijn niet alle maal even sterk, maar er gebeurde tenminste wat op het podium. De goede stem van Lebbis en de dans jes met uitschietende ledematen van Jansen vullen elkaar mooi aan. Mo gelijk (met Brouwer?) een kandidaat voor de volgende ronde. DICK VAN TEYLINGEN ROTTERDAM Hymns and Con versation, een concert voor 28 har pen van de Nederlandse componist Robert Heppener, beleeft op 17 mei zijn tweede uitvoering. Het wordt gespeeld in het Beurs World Trade Center in Rotterdam. Het stuk werd twintig jaar geleden geschreven en beleefde toen in het Concertgebouw in Amsterdam zijn wereldpremièrte. Deze week is het schouwburg podium voor het inmiddels elf jarige Leids Cabaretfestival. Alleen donderdag blijft het leeg, om begrijpelijke redene nen. Organisator Harry Kies blijft zoals steeds experimente ren met de vorm waarin de beginnende cabaretiers aan het publiek worden gepresenteerd Hij koos dit jaar voor een opzet met drie voorrondes met steeds vier kandidaten. Daaruit kiezen Kies en^zijn medeor ganisatoren Aleid Smit en Jan van Coevorden de vijf beste. Die gaan naar de halve finale op vrijdag en daar beslist een jury welke drie groepen of solisten naar de finale mogen. Er worden nu dus twaalf kandida ten gepresenteerd in plaats van de negen van de vooorafgaande jaren. Kies: „Het leek ons goed om onze manier van beoordelen eens aan het publiek te laten zien. Tot nu toe was het zo dat wij uitmaakten wie er in de voorronde kwamen en daar moest iedereen het maar mee doen Nu maken we aan de toeschouwers duidelijk wat onze normen zijn. Het verschijnsel 'open podium' is popu lair en daarbij is het wel goed om meer groepen te presenteren 'met hun sterke en zwakke punten, zodat iedereen kan zien dat er ook veel kaf onder het koren zit in de ama teurcabaretwereld. Een andere overweging was dat er veel meer belangstelling was voor de finale dan er plaats is. Nu krijgt het pu bliek twee avonden de kans om de beste groepen te zien spelen". Sinds vorig jaar speelt het festival dat ooit begon op studentenvereni ging Augustinus zich alleen in de schouwburg af. Het jonge talent gaat dus direct voor de leeuwen. Kies: „Leiden heeft eenvoudig geen klein podium waar ie voorrondes kan organiseren. Als dat er was, zou ik het graag doen, maar er moeten wel redelijke voorzieningen zijn. Ik ga niet meer terug naar de Waag. Ach, en de schouwburg is zo intiem dat die echt niet overkomt als een grote zaal". Kies ziet niet meer alle kandidaten zelf. Zijn werk als producent van niet alleen cabaret maar ook andere theaterprogramma's en televisie laat dat niet meer toe. Zijn bureau Steekprodukties brengt volgend jaar „Way upstream" van Ayckbourn uit als eerste toneelstuk, waarin onder anderen Gees Linnebank, Aus Grei- danus en Geert de Jong zullen spe- Aleid Smit onderwierp de eerste 72 kandidaten aan een eerste schifting. Enkele deelnemers in spé kwamen niet in aanmerking voor het festi val, hoewel -de grens van het genre 'cabaret' zeker niet scherp te trek ken is. Maar dichters, a capella groepjes en pure liedjesprogramma's kwamen niet in aanmerking. Moet je om cabaret kunnen lachen? Kies vindt van wel, zij het enigszins voorzichtig, omdat een van de deel nemers van gisteravond niet op hu mor betrapt kon worden. Theater groep 'Wees!' ging militant de con frontatie aan met de kritiek door een fictieve recensie op te voeren waarin het gebrek aan humor als minpunt wordt opgevoerd. Kies: „Juist cabaret is er om te relative ren, om mensen een spiegel voor te houden en ze te laten nadenken over hun eigen gedrag. Als we een groep als 'Wees!' laten optreden ho pen we dat er meer stemmen zijn die dat zien als een gebrek en dat ze in een volgend programma wat meer afstand kunnen nemen. Maar ook voor negentig procent van de echte grappenmakers heeft cabaret een therapeutische functie, wat dat betreft zijn ze in goed gezelschap. Cabaretiers zijn geen luchtige types. Neem nou Justus van Oei van 'Zak en as', die ook in de jury zit. Een grotere tobber kun je je moeilijk voorstellen". Trends Kan iemand als Harry Kies die heel veel cabaret ziet uit het enorme aanbod nieuwe trends opmaken? „Het is opvallend hoeveel cabare tiers het over zichzelf en dan vooral over hun jeugd hebben. Ik zie dat als een verlate reactie op het ik-tijd- perk. Verder is er een sterke nei ging tot individualisering: de helft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15