Pastoor dr. Leo Aarts
combineert de zielzorg
met zii werkplaats
Q
OMWEGEN
Activiteiten
op 4 mei en
bevrijdingsdag
2 LEIDEN OMGEVING
CcidócSotncmt
DINSDAG 2 MEI 1989 PAGINA 13
Miami Vice
De Leidenaar kwam bij de
kantonrechter voor het
overtreden van de vaarre-
gels op de Kaag in War
mond. De man had op een
zomerse dag in april '88 25
kilometer per uur gevaren
terwijl de toegestane snel
heid slechts 12 kilometer
was. Een paar maanden la-
- ter, in juli, werd de Leide
naar opnieuw betrapt. Dit
keer echter met een snel
heid van 45 kilometer per
uur. Deze keer liep het
slecht af. De schipper werd
.aangehouden door de wa-
terpolitie en de boot werd
in beslag genomen.
Rechter Spijker las het pro
cesverbaal voor: „Het is al
de vierde keer dat u te
hard heeft gevaren. U
schijnt tegen de agent te
hebben verteld, dat u wist
dat u nu de boot kwijt was.
Ik citeer even een paar van
uw uitspraken: „Ik ga toch
lekker door met te hard va
ren. Ik vind het leuk om
over het water te scheuren.
Die boot heb ik binnen een
week weer terug via mijn
advocaat". Het pakte echter
iets anders uit voor de
overtreder. De politie heeft
de boot nu al een jaar aan
de ketting. Reden voor offi
cier Pinckaers om te vra
gen of de man in de tussen
tijd nog gevaren had? De
gedaagde vond het zicht
baar een stomme vraag: „Ik
heb toch geen boot meer".
„Waarom vaart u dan zo
hard?", vroeg de officier.
„Ik heb te veel naar Miami
Vice gekeken", meende de
overtreder. „Ik vond dat
racen in een speedboot wel
wat. Dat macho-achtige ge
doe wilde ik ook wel eens
proberen. Maai* achteraf
heb ik er spijt van. Die uit
spraken tegen de agent Wa
ren gewoon bluf. Ik was in
de war. Die boot is name
lijk van mijn invalide va
der en die wordt nu de
dupe. Die boot is de enige
recreatie die hij nog heeft
en nu heeft hij al een jaar
.niet kunnen varen", ver
volgde de man met verstik
te stem. De vrouwelijke of
ficier was gevoelig voor de
argumenten van de Leide
naar en besloot dat de boot
moest er een flinke geld
boete betaald worden. „Het
is al de vierde keer dat hij
veel te hard heeft gevaren.
Ik eis een boete van 1500
gulden, waarvan de helft
voorwaardelijk", aldus de
officier.
De rechter gaf de overtre
der het laatste woord. „Ik
vind die boete ook redelijk.
Zodra die boot terug is,
wordt hij verkocht. De boot
is negenduizend gulden
waard, daar kan ik een leu
ke zeilboot voor kopen. Ik
ben namelijk ontzettend ge
schrokken. Die wilde haren
zijn er nu wel afgewaaid",
aldus de duidelijk opge
luchte man. Rechter Spij
ker ging met de eis van de
officier mee. „Die voor
waardelijke boete blijft
staan voor het geval u nog
eens van plan bent om een
motor achter de zeilboot te
hangen", besloot hij de
Visserslatijn
Rechter Spijkers kreeg gis
termorgen na deMiami
Vice-aflevering ook nog
even visies. Iets wat in de
televisieserie ook schijnt
voor te komen. Een man
uit Roelofarendsveen kreeg
een bekeuring voor het in
het bezit hebben van een
bepaald vistuig, namelijk
een aalreep. De man voelde
zich genept door de politie.
„Ik liet eerst mijn papieren
zien en die waren in orde.
Toen vroeg de agent of hij
in mijn boot mocht kijken.
In het vooronder vond hij
toen twee aalrepen. Ik wist
niet dat ze daar lagen. Dat
vistuig is van mijn zoon.
Als ik dat geweten had,
had ik die man nooit in
mijn boot laten kijken. Nu
ben je een keer aardig en
dan krijg je een bekeu
ring". „Had u ook fuiken in
de boot liggen", vroeg de
rechter. En vervolgens
kreeg de rechter een hele
verhandeling over het vis
sen. Na deze visies werd
het procesverbaal voorgele
zen. „Maar dat heb ik hele
maal niet gezegd. Wat een
fantast. Het lijkt wel alsof
ik een misdadiger ben",
riep de man verbaasd uit.
„Die aalrepen mag de poli
tie van mij houden. Ik ben
geen stroper, ik heb een ge
wone peurvergunning",
vervolgde de gedaagde zijn
visserslatijn. Rechter Spij
ker had begrip voor de vis
ser en verlaagde de eis van
de officier van honderdt
achtig tot honderd gulden
KARIN SWIERS
Het geestelijk geweld in
deze kolommen is nog
niet verstomd. Vorige
week werd de priester
wijding van de diakens
Coert Biesjot en Rob
Winkelhuis aangekon
digd, vandaag staan we'
even stil bij de katholieke
gemeenschap van Kagers
zowel eilanders als
continentalen en Ab-
benessers, waar een jubi
leumcomité toebereidse
len treft om pastoor Aarts
als hun koperen herder te
vieren, vermits hij 12 en
een half jaar geloof en ze
den bij zijn bijna 600 pa
rochianen op peil tracht
te houden, samen met zijn
„menagerie" van een 100
mensen tellende actieve
kern „het zijn altijd
dezelfden die het doen,
dat vind je overal".
Om meteen maar met de ma
terie te beginnen: zondag 4
juni wordt in de Kaag her
dacht, dat dr.Leonardus Mar
cus Aarts eind 1976 benoemd
werd tot pastoor van de paro
chie van Johannes Evangelist,
als opvolger van pastoor Van
der Lugt, die ook al 10 jaar in
Kaag had „gestaan". In die
meest zuidelijke parochie van
het bisdom Haarlem hebben
de geestelijke herders een
lange adem; daar vallen de
minste klappen, benoemings-
technisch gezien. In elk geval
is er die zondagmorgen om
half 10 een mijlpaal-eucharis
tieviering met daaraan gekop
peld een receptie in de sport
zaal naast de St,Willibrordus-
school. „Toegang gratis", laat
het comité met gevoel voor
relativering weten. Uiteraard
wil men „Leo Aarts" als cus
tos van het geestelijk erfdeel
der plaatselijke gemeenschap
ook stoffelijk fêteren. Via co
ördinatie en concentratie van
krachten zal een geschenk
worden aangeboden. Bijdra
gen worden graag verwacht
op postgiro 70749 onder „Jubi
leum" of op bankrekening
nummer 30 111 6202, t.n.v.
penningmeester kerkbestuur
St.Johannes Evangelist te
Buitenkaag. Men kan ook
vanaf medio mei bijdragen
deponeren „in de bekende
melkbus" achter in de kerk,
maar ook tijdens de receptie
zijn aanvullende bijdragen
van harte welkom. De pastoor
in kwestie, unieke jubilaris,
weet daar natuurlijk niks van,
die is stekeblind en oostin-
disch doof. Maar goed, het
wordt vanuit vele warmklop-
pende harten gedaan. Pastoor
Aarts: dat hij leve! en nog
lang in Kaag orde op geestelij
ke zaken mag stellen.
Tot zover de zakelijke mede
delingen. Maar \vie is eigen
lijk pastoor Leonardus Marcus
Aarts? Je zou kunnen menen,
dat hij ooit geaarzeld heeft
tussen het priesterschap en de
ambachten van smid, timmer
man, lasser en loodgieter.
Welnu, in hem zijn al die we
zensuitdrukkingen verenigd
geworden.- Hier staat een ge
zalfde des Heren die twee
EEN UITZONDERLIJK KOPEREN JUBILEUM IN DE KAAGSE PAROCHIE
Pastoor dr.Leonardus Marcus Aarts, koperen herder: „Een eigen ambt en eigen verantwoordelijkheid, ook in de Kaag".
FOTO: WIM VAN NOORT
rechterhanden heeft en die
ook uit de mouwen steekt en
ze laat wapperen. Hij is uitde-
ler van genadegaven, maar
zegt ook 's zondags na de Mis:
„Gaat dan heen in vrede en
zegene u de Vader, de Zoon
en de H.Geest" en begeeft
zich vervolgens naar een
draaibank om een klus af te
maken. Een niet alledaagse
pastoor van'58 jaar, maar wel
een met een geheel eigen ge
zicht en invulling van z'n le
venspatroon.
Leo Aarts werd in Overveen,
gemeente Bloemendaal, gebo
ren. Volgde middelbaar on
derwijs op het Augustijnse
Triniteitslyceum aan de Zijl-
weg in Haarlem en omdat ik
dat in die jaren ook deed heb
ben we in de Kaagse pastorie
minstens een half uur besteed
aan het ophalen van herinne
ringen en het portretteren
van een aantal markante pa
ters en andere docenten. Sic
transit... Aarts (de met O-be-
nen toebedeelde, onvergetelij
ke koster van de Jozefkerk in
de Haarlemse Jansstraat in
die dagen was zijn oom) zat
een jaar op Hageveld en stu
deerde vervolgens van '52 tot
'58 aan het groot-seminarie
van Warmond. In '58 werd hij
priester gewijd en vertrok
spoorslags naar Rome waar
hij filosofie ging doen en er
ook promoveerde. Daarna
ging hij terug naar Warmond
en was er tot '67 professor aan
het Filosoficum. En nog van
daag zegt hij: „Het is onver
mijdelijk, maar ik ben een fi
losofisch type. Elk vogeltje
zingt zoals het gebekt is. Dat
vind je in mijn preken wel te
rug, maar dat geeft hier op de
Kaag niet veel moeilijkhe-
Watersporter
Van '67 tot '76 woonde Leo
nardus Aarts „op kamers" in
het voormalige klein-semina-
rie Hageveld in Heemstede.
Hij kreeg te maken met het
bestuur van het bisdom Haar
lem en daar zit hij nu nog
steeds in en doceert in zijn
vak tevens op de KTUA, de
Kath.Theologische Universi
teit Amsterdam. De filosoof
was toen nog geen zielzorger.
Totdat hij eind '76 pastoor
werd in de Kaag. „Ik was
toen allang watersporter,
maar dat zal bij de benoeming
(ik werd er voor gevraagd en
heb graag ja gezegd) geen rol
hebben gespeeld, neem ik
aan". Zolang is er nog nooit
een priester pastoor op de
Kaag geweest.
En het is' ook nog nooit voor
gekomen dat een pastoor zo
wat het predicaat technisch
installateur op zak had. Maar
als je Aarts een beetje door
hebt, kun je je dat wel voor
stellen: z'n handen jeuken en
zijn fantasie is rusteloos. Hij
bouwde al eerder een sloep en
in de Ringvaart ligt zijn Sta-
verse kotter ST 8 afgemeerd
en onder de zeilen. Met tele
foon aan boord, want Leo
Aarts blijft in alle omstandig
heden, ook op z'n zeldzame
vrijetijdsvaarten je zou te
zijner intentie kunnen zingen.
„Waarom ben jij, nooit een
weekend vrij"?..." bereik
baar voor de gelovige en on
gelovige zielen van zijn
schaapsstal. Hij heeft wel een
sterfgeval gehad, en dat het
rode lampje ging branden en
hij zich in verbinding moest
stellen met Scheveningen Ra
dio. Toen wendde hij subiet
de steven en voer terug naar
de thuishaven voor het ultie
me sacrament, althans de uit
vaart. Leven en dood; ook in
Kaag heeft, men er alles mee
te maken en priester Aarts is
daarbij nauw betrokken.
Ik geef toe: Leo Aarts is een
publiekstrekker bij uitstek,
vooral in zijn hoedanigheid
als doe-het-zelver. Hij voert
het onderhoud van kerk en
pastorie uit in „eigen beheer",
met assistentie van toegewij
de, ervaren parochiële krach
ten. Passen en meten en de
cente krachttermen zijn deze
professor-pastoor-aannemer
niet vreemd. Het lijken wel
Franse toestanden, met die
pastoors die alles zelf moeten
doen. Maar Aarts leeft, woont
en werkt in een welvaarts
staat. Hij zou het niet hoeven
doen, maar hij kan niet an
ders. Zijn werkplaats achter
de pastorie is professioneel ge
outilleerd: kostbare machine
rieën staan er te zijner be-
LANGS
Op mijn omwegen door
stad en land kom ik
graag mensen tegen. U
kunt mij telefonisch of
schriftelijk vertellen wie
u graag in deze rubriek
zou willen tegenkomen.
Ik ben bereikbaar via
071-122244.
schikking. Daarmee heeft de
pastoor al bijzondere dingen
mee gedSan: hij smeedde, en
smeedt nog, salontafeltjes,
kandelaars voor paaskaarsen,
in '81, toen de kerk 50 jaar be
stond, een zonnewijzer, en hij
doet nog veel meer smeed- en
laswerk. Het toilet van de
pastorie heeft hij onlangs nog
gerenoveerd tot een sanitair
onderkomen waar een ster
ren-restaurant trots op zou
kunnen wezen.
Clavecimbel
Maar pastoor Aarts heeft ook
een parochie die hij bestiert
als een eenmansbedrijf, „een
halfmansbedrijf" in parttime,
met z'n bisdommelijke be
slommeringen en z'n leerop
dracht in Amsterdam.
Niettemin bouwde hij in 2
jaar tijd een clavecimbel in
oud-groen en rood en hij
speelt graag op het kostelijke
mechanische pijporgeltje met
5 stemmen (afkomstig uit
Linschoten) in de kerk. Dan
meen je Bach te herk'ennen;
„die Kunst der Fuge". Waar
heeft de pastor orgellessen ge
noten? „Nergens...; ik fanta
seer er maar wat op los". Dat
krijg je, met een herder die
van alle markten thuis is en
nagenoeg in alles een hobby
ziet. Hij heeft ooit eérder zelf
zo'n (kleiner) orgel gebouwd.
Maar vooral is het de zorg
voor de levende have van
deze Johannesparochie: am
per 600 parochianen, met on
geveer een kleine 30 pet. dat
praktiseert. „Maar ruim 100
mensen zijn actief met het
kerkelijk leven betrokken.
Dat is vreselijk belangrijk als
je een parochie vitaal wilt
houden", aldus pastoor Aarts;
„we hebben niet te klagen, ze
ker niet. Maar we zijn een
beetje vergrijzende gemeen
schap; een school met 80 leer
lingen, van verschillende ge
zindten; maar wel met 13 eer
ste communicantjes".
Dan is er het verhaal van de
jaarlijkse kerkveiling, goed
voor 30 mille; „een van de
hoofdpilaren der parochiële
financiën, want met een ge
wone kerkbijdrage komen we
er niet". Je hoort nog eens
wat over „klussen voor de
kerk en de levende have".
Een pastoor achter de draai
bank; dat vindt hij „vreselijk
aardig". „Je staat toch onder
een zekere druk van de hele
ontwikkeling in de kerk; dat
houdt je bezig, trouwens ook
zo'n bisdom mee helpen be
sturen. Je moet iets ontspan-
nends hebben en even „weg
van de wal" kunnen zijn".
Oecumenische pont
De oecumene staat in Kaag op
een redelijk hoge pit. Mis
schien was het wat eenvoudi
ger geweest als Luther en
Cblvijn niet zo doorgedramd
hadden, maar zo gaat het ook
wel weer een eindje in de gra
zige weiden rond die ene
schaapsstal. „Er zijn goede re
laties met de hervormde ge
meente. 's Zondags tegen half
tien gaan de parochianen van
het eiland ter kerke in Bui
tenkaag en dan ontmoeten ze
op de pont de hervormden
van de Buitenkaag die op het
eiland naar de kerk gaan.
Onze pont is een oecumenisch
vaartuig. Pastor en predikant
praten maandelijks met el
kaar; er is een goede commu
nicatie". Zo betekent het pas
toraat van Leo Aarts nog veel
meer. „We komen een heel
eind met onze 5 kosters in
wisseldiensten, een onder
houdsploeg, schoonmaak
ploeg, de kerkversierders, de
technici voor karweitjes, onze
contactgroep voor huisbezoek
aan ouderen en zieken, onze
misdienaars en misdienettes.
onze lectrices, het heren- en
dameskoor en een bescheiden
kinderkoortje". Nog afgezien
van het verlichte parkeerter
rein sinds vorig jaar zomer.
Leo Aarts: „Mobiel de geest te
behouden in deze tijd, dat is
het. Er mag beweging in blij
ven. Verder heeft de plaatse
lijke pastoor zijn eigen ambt
en eigen verantwoordelijk
heid. Hij is geen spreekbuis
van de bisschop, zoals weieens
gedacht wordt. Je moet niet
meteen zuchten als de bis
schop wat zegt. En verder,
ook wat de Kaag betreft in
het goede werkverband met
de pastores in de Meer, regio
Hoofddorp: ik zou nooit meer
ergens willen staan waar geen
goed, regelmatig contact met
de collega's zou zijn. Dit is
ontzettend belangrijk". En
dan is de pastoor, in het win
terseizoen, nog lid van de
bridgeclub ook. Dat Leo Mark
Aarts het nog 7 jaar pastoraal
uit mag houden, is de vrome
en praktische wens van de
aan hem verknochte roomsen
van St.Jan Evangelist die niet
alleen leven bij water alleen.
LEIDEN In het kader
van de dodenherdenking
en bevrijdingsdag houden
tal van organisaties activi
teiten. Het traditionele
bevrijdingsconcert heeft
vanavond plaats in de Pie
terskerk. Het concert
wordt verzorgd door het
Rijnlands Christelijk Man
nenkoor Vox Humana. De
aanvang van het concert
is om 20.00 uur.
Vanaf morgen is in het
Waaggebouw de tentoonstel
ling 'Het Leven van alledag,
gebruiksvoorwerpen 1940-
1945' te bezichtigen. Voertui
gen van Duitsers en Geallieer
den, radiotoestellen, unifor
men en dergelijke geven een
beeld van het soldatenleven
uit die tijd. Een ingerichte
huiskamer en een complete
keuken laten zien hoe de bur
gerbevolking tijdens de oorlog
leefde. Dat ook kinderen ge
confronteerd werden met de
oorlog blijkt uit Duits oorlogs
speelgoed. De tentoonstelling
duurt tot 10 mei. De openings
tijden zijn: elke dag van 10.00
tot 17.00 uur, op 4 mei van
10.00 tot 16.00 uur en op 7 mei
van 13.00 uur tot 17.00 uur.
De Stichting Dodenherden
king houdt donderdag 4 mei
vanaf 19.00 uur een herden
king in de Marekerk. Burge
meester Goekoop spreekt het
openingswoord uit. Tweede-
Kamerlid A. Ploeg verzorgt de
herdenkingstoespraak. De mu
zikale omlijsting is in handen
van Veronica Steinbach (fluit),
Charles Fransen (hobo) en
Joop Brons (orgel). Na de bij
eenkomst in de Marekerk, om
19.45 uur, vindt de Stille Tocht
naar het monument voor de
gevallenen plaats. Die is te
genover molen De Valk. Bij
het monument wordt vanaf
20.00 uur twee minuten stilte
gehouden.
Verschillende maatschappe
lijke, politieke en kerkelijke
organisaties uit Leiden hou
den, in aansluiting op de do
denherdenking bij Molen De
Valk, een bezinningsavond
met als motto 'Europa 44 jaar
na de bevrijding'. Europarle
mentariër B. van der Lek en
A. van Driel (advocaat vluch
telingenzaken) zullen spreken
over de opkomst van extreem
rechts en het vluchtelingen
probleem. De bijeenkomst
staat onder voorzitterschap
van drs. H. Schouten, voorzit
ter van de Raad van Kerken
in Leiden. Het Delftse koor
Koorts verzorgt een optreden
met liederen over onderdruk
king en verzet. De bezinnings
avond heeft plaats in de Leid-
se schouwburg aan de Oude
Vest, aanvang 20.45 uur.
De Bond van Wapenbroeders
herdenkt donderdag de mili
tairen die op Leids grondge
bied zijn gevallen. De herden
king heeft plaats bij het mili
tair oorlogsmonument aan de
Haagsche Schouwweg en be
gint om half tien 's ochtends.
De stoet van tamboers, de
vaandelwacht van de bond,
kransdragers, genodigden,
koorleden en andere deelne
mers vertrekt vanaf de Hoge
Morsweg naar het monument.
De provinciaal militair com
mandant kolonel T.H. Verhaar
houdt een herdenkingstoe
spraak. Ook het Leids Evange
lisch Zangkoor verleent mede
werking aan de herdenking.
Na afloop is er een kerkdienst
voor alle gezindten in de N.H.-
kerk in Valkenburg.
De Stichting Educatieve
Beeldvorming Vervolging On
derdrukking en Verzet gaat
een video-documentaire ma
ken. Als uitgangspunt wordt
het vrouwen-verzetsmonu-
ment 'Vrouw en verzet' aan de
Margaretha Simonskade in de
Stevenshof genomen. De op
namen worden tijdens de do
denherdenking op 4 mei ge
maakt. Om 18.00 uur zullen
leerlingen van de Stevenshof-
school een krans leggen bij het
monument. De rest van de op
namen wordt op verschillende
lokaties in Leiden gemaakt.
Bevrijdingsdag
Op bevrijdingsdag houdt
Wandelsportvereniging Zuid-
West wandeltochten over af
standen van vijf tot veertig ki
lometer. Afhankelijk van de
gekozen afstand is de start tus
sen 9.00 en 14.30 uur in de
Nieuwstraat.
Sportschool Van der Luit geeft
sportdemonstraties op het
Stadhuisplein van 14.00 tot
16.00 uur.
De Winkeliersvereniging
van de Doezastraat en de He
renstraat houdt een 5-meifeest.
Het muziekkorps Werkmans
Wilskracht verzorgt de muzi
kale omlijsting. De winkeliers
van de Luifelbaan houden een
feestelijke braderie. Jong Con
cordia treedt daar op. Ook de
winkeliers op de Willem
Klooslaan organiseren een
braderie.
Vrijdagavond heeff in de
Stadsgehoorzaal het jaarlijkse
bevrijdingsbal plaats. De orga
nisatie die in handen is van
'Jazz on Sunday' heeft voor dit
bal diverse big bands naar Lei
den gehaald. Tevens is er een
kleine exposities over de oor
logstijd waarvan de foto's na
besteld kunnen worden door
middel van intekenlijsten. Ook
is er een video-presentatie te
zien over hetzelfde onder
werp. Het bal begint om 20.30
uur.
In de rij bij de
bakker. Zo was
het leven van
alledag in de
oorlogsjaren. Te
zien tijdens een
expositie in het
Leidse
Waaggebouw.
FOTO:
ARCHIEF SP
In buurthuis Winnie Mande-
la in de Stevenshof heeft
eveneens een bevrijdingsbal
plaats. De Art Big Band ver
leent muzikale medewerking.
De aanvang van het bal is
20.30 uur. De toegangsprijs be
draagt vier gulden.
Kindertheater Ploef geeft za
terdag 6 mei om 14.30 uur een
voorstelling van Raponsel in
het Waaggebouw aan de Aal
markt.