gaat het zogoed een amateur 1 II inal Ie Mr. Pieter van oven en zijn gevleugelde vriend £eidóc0owiwnt ZATERDAG 29 APRIL 1989 andere pianisten. Ik kan daar moeilijk met een papier gaan staan, dus dat doe ik uit mijn hoofd. Muzikaal moet ik mij concentreren op Louis van Dijk, die mijn vaste partner is tijdens de concer ten. Je moet zorgen dat je niet uitglijdt, dat je niet in de war raakt als het orkest een fout maakt. Je moet ook niet denken dat je het wel even zult doen, want zo dra je afdwaalt met je gedachten, sla je ernaast en dan kun je er ineens helemaal uit zijn. Nee, ik moet echt bij de les blij ven. Dat vraagt een grote concentratie en ik ben best zenuwachtig. De anderen trouwens ook hoor". „Maar als ik eenmaal op het podium zit, vind ik het enig. Veel leuker dan thuis spelen. Dat merk ik bij de kinderen en dat heb ik vroeger bij mijzelf ook ge merkt. Ik had een pianoleraar die ons eenmaal in het jaar een uitvoering liet geven. Dus één keer per jaar moést je het stuk goed spelen. Als je nooit iets moet en alleen maar op je eigen oordeel hoeft af te gaan, word je slordig, heel slordig. Er moet druk op de ketel staan, en dat missen de kinderen nu, net als ik vroeger. Ik heb niet echt een pianole raar, maar wel iemand in Apeldoorn die ik mag bellen om eens te luisteren. Ik vraag hem vooral bij klassieke stukken en dan met name om te luisteren naar mijn pedaaltechniek. Kijk, ik weet niks, echt helemaal niks. De pianisten met wie ik werk hebben conservatorium ge daan. Dat is een apart vak. Ik heb toe vallig vroeger wel veel muziek gespeeld, zelfs mijn eigen orkest gehad. Daarbij bewoog ik mij vooral in de dixielandwe- reld, in de tijd van de Dixieland Pipers, de Dutch Swingcollege Band en de Downtown Jazzband. Ik heb wel eens meegedaan met de AVRO Jazzcompeti- tie, maar op een gegeven moment kwam die scheiding: ik ging studeren, terwijl zij naar het conservatorium gingen. Ik vind het heel gek dat ik nu met deze mensen mee mag doen, want zo zie ik het wel. Okee ik heb ze dan misschien uitgeno digd, maar zij hebben een reputatie te verliezen. Een Louis van Dijk of een Laurens van Rooijen hebben namen. Pim Jacobs, Daniël Wayenberg en ook Tonny Eijk, die gaan echt niet met mij in zee, als blijkt dat ik die paar noten die ik moet spelen, niet op tijd speel. Ze doen het misschien één keer voor het goede doel, maar geen eenentwintig con certen". Oefenen „Het zijn ontzettend professionele men sen. Ze zijn zo goed dat ze nauwelijks hoeven te oefenen. Daar schrik ik echt van. Als we aan zo'n concertserie begin nen, dan zou ik het liefst een aantal ke ren in de muziekkamer van Het Loo bij voorbeeld oefenen, maar dat zit er dus niet in. Ik stuur Louis van Dijk muziek, wat nummers die ik aardig vind. Hij kijkt er naar en laat mij weten of hij ze ook aardig vindt. Daarna komen we één keer bij elkaar. Dat kan bij mij thuis zijn of bij muziekhandel De Graaf in Zwolle. Daar zitten we dan in de etalage. Tegen sluitingstijd, als de twee piano's zijn ge stemd, gaan we daar zitten spelen. We nemen het een keer door en dat is voor Louis dan voldoende. De rest groeit tij dens de concerten. Ik krijg er wel eens een hartinfarct van, maar zo gaat het. Ze hebben natuurlijk weinig tijd. Zo'n eer ste concert is echt zenuwslopend, daarna krijg je meer routine. Bovendien heb ik met Louis buiten de concertreeks om, UTRECHT - „Muziek maken is voor mij een manier om even te ontsnappen uit de dagelijkse be slommeringen. Ik vind het enig. Zeker als je ziet dat je weer vorde ringen maakt. Als ik niet studeer en mijn spel niet vooruit gaat, dan begint mij dat te irriteren. Maar nu moet ikDoor mijn concerten met Louis van Dijk, Pim Jacobs, Laurens van Rooijen en Daniël Wayenberg is er die grote druk en verantwoordelijkheid. Het moet goed gaan en het leuke is dat ik de vooruitgang voel. Ik probeer elke dag minstens anderhalf uur te stu deren, speel ook in mijn vakantie door. Maar het stelt nog niks voor hoor", zegt mr. Pieter van Vollen hoven, die vandaag een serie con certen afsluit waarvan de opbrengst is bestemd voor het project 'Hulp aan verkeersslachtoffers'. Dit laatste optreden van de 'Gevleugelde Vrienden op tournee' van dit seizoen wordt vanavond vanuit De Doelen in Rotterdam rechtstreeks door de NCRV uitgezonden. Maar prinses- Margriet en de prinsen Maurits, Floris, Pieter-Chris- tiaan en Bernhard jr. willen er zelf bij zijn en zullen het concert bijwonen. Waarna het gezin zich kan voorbereiden op Pieters ontmoeting met Abraham, want morgen wordt hij vijftig jaar. „Mijn specialiteit is Gershwin. Ik ben echt een enorme fan en een bewonderaar van deze pianist/componist. Rhapsody in Blue prachtig. Volgend jaar gaan Pim Jacobs, Louis van Dijk en ik voor hetzelfde doel 'De Gershwin-years' spe len. Het wordt een wat intensievere reeks dan deze. Dat wordt twee uur met drie vleugels. We staan al geboekt voor zeven concerten". „Ik moetje zeggen dat ik na drie seizoe nen en eenentwintig concerten een zeke re vorm van metaalmoeheid begon te vertonen. Bovendien is het een kostbare aangelegenheid met zo'n orkest en het boeken van de zalen. Je moet echt spon sors hebben, anders kom je niet uit de kosten. Ik dacht: laten we er maar even mee ophouden. Maar het leuke is dan dat de pianisten aan mij vragen: 'We gaan toch wel door he?'. Het geeft aan hoe goed de stemming onderling is. Die is echt altijd voortreffelijk geweest. Mis schien komt dat doordat er een amateur tussen zit, want dat ben ik nog steeds. We vinden het jammer dat we elkaar da delijk een tijdje niet meer zien. Er is een echte vriendschap gegroeid. Ik heb vroe ger ook platen gemaakt met Anita Kerr, Vicky Leandros en Demis Roussos en dat was echt een heel andere sfeer". Vlinders „De zenuwen voor een concert kan ik niet onderdrukken. Ik krijg echt vlinders in mijn buik, natte handen Het is na tuurlijk ook niet mijn vak. Ik trek mij altijd terug in mijn kamer voor het con cert begint. Ik kan bij wijze van spreken om vijf voor acht hier niet rustig met u zitten praten. Dan moét ik mij concen treren op wat gaat komen. Zo'n concert vraagt een grote concentratie en niet al leen muzikaal. Ik spreek namelijk ook de zaal even toe, leg het publiek uit waarom ik een beroep heb gedaan op de wat vaker samengespeeld onder meer met de Luchtmachtkapel. We beginnen elkaar dus te kennen Maar ik stuur hem meestal cassettes met mijn piano spel. Dan weet hij hoe ik het speel. Hij luistert er naar, belt mij dan op en geeft zijn kritiek. Dat is onze manier van re- Componeren „Vroeger heb ik ook veel zelf gecompo neerd. Nu gebeurt dat steeds minder omdat de tijd ontbreekt, maar als er 's nachts een leuk melodietje in mijn hoofd opkomt, neem ik het wel op. Daarna worstel ik er een maand mee om het basis-idee wat verder uit te werken en stuur het dan naar Harry van Hoof. Hij luistert er vervolgens naar en zegt of hij het waardeloos vindt", zegt Van Vol- lenhoven lachend. Kijk, ik kan wel en thousiast zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook wat is. Er is heel wat in de prullenbak verdwenen". „Als ik thuis ben, luister ik veel naar muziek, naar van alles eigenlijk. Geen dixieland meer; ik luister graag naar klassieke muziek. Spelen doe ik het heel weinig, behalve dan de klassieke werken van Gershwin. Die vind ik leuk, maar voor de rest is het vooral het lichte genre dat mij aantrekt. Negro-spirituals vind ik heel aardig, maar meestal kom ik toch bij Barbra Streisand terecht, het echte zangwerk van een Diana Ross of een Michael Jackson. Die is trouwens ook fantastisch om te zien en ik ga dan ook graag naar een concert van hem". „Mijn kinderen hebben daarbij zeker in vloed op mijn smaak. Het zijn meestal de rustig nummers die ik van hen over neem. Zij hebben alles, ik heb niks. Dat is gek, maar op een gegeven moment blijf je toch stilstaan. Zij luisteren veel intensiever naar popprogramma's dan ik. Dat komt ook doordat je op een ge geven moment de knop verschuift van Radio 3 naar de meer informatieve pro gramma's. Daardoor hoor je de laatste hits niet meer. Ik hoor ze in elk geval te laat. Zij horen ze veel eerder aanko men". „Er vindt trouwens een enorme uitwis seling plaats van alle cd's. Phonogram en andere platenmaatschappijen zullen dat wel vervelend vinden, maar er wordt enorm geruild en opgenomen van el kaar. Ik leen vaak die cassettebandjes van ze. Ik weet dan wel niet om welke groepen het gaat, maar als ik er iets aar digs tussen vind, vraag ik wat het is. Dat neem ik dan op en probeer er later de muziek van te krijgen". Saxofoon „Bij ons thuis schalt de hele dag muziek. Maurits bijvoorbeeld is een enorme mu ziekliefhebber. Hij speelt zelf ook piano. Bernhard speelde saxofoon, heeft dat een tijdje laten liggen, maar pakt het de laatste tijd weer op. Pieter-Christiaan speelt ook saxofoon. Wat ze bijvoor beeld enorm stimuleert, zijn die cassette bandjes die je kunt krijgen waarop een saxofonist met een orkest meespeelt, daarna hebben ze de saxofoon weggela ten en kunnen ze zelf met dat orkest meespelen. Dat werkt zo stimulerend. Ze vinden het echt fantastisch". „Wat ik wel jammer vind, is dat we heel weinig samenspelen, maar dat komt doordat we allemaal te veel bezig zijn. De enige keer dat het wel eens gebeurt, is tijdens een verjaardag". „Als ik naar hun favoriete musici kijk, dan zijn dat toch vooral de Michael Jacksons van deze tijd, al die groepen die hits hebben. Ik ken ze overigens niet allemaal want op een gegeven moment kun je dat niet allemaal meer bijhouden. Het lijkt wel of die groepen elkaar steeds sneller afwisselen. Maar ik loop regelma tig de kamers van mijn zonen binnen als ik denk dat ik iets interessants hoor. Als ik dan binnenkom staat de volumeknop van hun versterker echt op maximum. Nou ja, soms vind ik het niks, maar soms zeg ik: goh, wat fantastisch. Dan is het bijvoorbeeld heel ritmisch en wil ik ook weten wat het is om het later te kunnen achterhalen. Ik ben een soort rare bloedzuiger, die de leuke nummers selecteertMaar ik vraag altijd wel even wat zij ervan vinden. Ik bedoel als zij zeggen: 'dat is niks pa', dan hoef ik er ook niet aan te beginnen. Dan zeg ik jammerMaar ik haal voor mijzelf meestal de rustige nummers eruit. Dat zal wel met mijn leeftijd te maken heb-' ben". Verkeer Mr. Pieter van Vollenhoven gaf de afge lopen weken dertien concerten, waarvan twaalf met groot orkest en een, in het Circustheater in Scheveningen, met Louis van Dijk en Pim Jacobs. De con certen dienen een tweeledig doel: ze zijn leuk om naar te luisteren en brengen geld in het laatje van het Nationaal Ver- keersveiligheidsfonds, waarvan mr. Van Vollenhoven voorzitter is. „Verkeerson veiligheid is een ramp met veel slachtof fers. Wij zijn altijd gekomen met pre ventieve maatregelen zoals de brommer- helm, de autogordel, snelheidslimieten, bestrijding van alcohol in het verkeer. We hebben altijd gedacht dat die ver keersslachtoffers zich wel zouden red den. We dachten: we zijn een goed geor ganiseerd land, dat lukt wel. Maar lang zamerhand ontdek je dat sommige men sen, en dat is een vrij grote groep, enorm veel moeite hebben om na een ernstig verkeersongeval de weg terug te vinden in de maatschappij. Dan heb ik het na tuurlijk over die ongevallen waarbij mensen gehandicapt raken, zoals een Koos Alberts bijvoorbeeld. Als je kijkt naar de gehandicapte sporters blijkt dat zestig procent van de jongeren verminkt is door een verkeersongeval. Dat is echt heel hoog. Natuurlijk kan ik nooit de weg voor ze hervinden, dat moeten ze zelf opbrengen, maar je kunt wel met ze meedenken. Dat kan een stimulans zijn om die weg terug te vinden en daarvoor is dit project. Samen met de ANWB en de Landelijke Organisatie Slachtoffer hulp steken wij op allerlei manieren een helpende hand toe". Vijf ton kunnen afstaan aan dit project. Hopelijk brengen de concerten 250.000 gulden en een hoop publiciteit op, de rest krijg ik binnen via de actie „Drempels Weg" van de NCRV, waaraan ik ook heb mee gewerkt. Met nog wat andere kleinighe den is dat uiteindelijk dus een dikke vijf ton. Het betekent wel dat ik jaarlijks een concertserie zou moeten doen en dat be nauwt mij wel eens. Ik weet niet of ik het wat tijd betreft elk jaar kan opbren gen, maar voorlopig heb ik gezegd dat ik er mee door ga. Vandaar ook die Gersh- win-cyclus volgend jaar. Ik vind het een té belangrijke zaak om mij er niet voor in te zetten". HANS PIËT De Gevleugelde Vrienden bij elkaar. V.l.n.r.: Tonny Eijk, Daniel Wayenberg, Pieter van Vollenhoven, Laurens van Rooijen, Pim Jacobs en Louis van Dijk. FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 32