!en slepende geschiedenis van en plaatselijke gemeenschap LANGS OMWEGEN oodoo-magiër houdt bvervallers in de ban ALLER LEI(DS) )E HOOGMADESE PAROCHIE BESTAAT 550 JAAR Oud-Griekse handschriften en drukwerken in Oudheden Al, 1DEN& OMGEVING Ccidóc Qowuvnt VRIJDAG 21 APRIL 1989 PAGINA 15 1 gt fen erg simpel aftrek- rint ommetje leert ons, dat l'1(50 jaar geleden de kapel an Hoogmade een zelf- tiare itandige parochie werd. ias, }eschreven werd 22 sep- ember 1439. Uiteraard !*fn. ;wam dit kerktechnische *er' eit onder de aandacht an Hans van der We- eld, een van huisuit ei loogmadenaar, die in ijn vrije tijd als goed toe- reruste amateur-histori- föm alle beschikbare ar- 7aak hieven der regio bestu- leert en daaruit gegevens w iuurt waaruit hij alleszins nteressante boeken en 3i nder publikaties samen- telt tot lering ende, soms 'aad)ok, vermaak. r R p^lVaar Hans van der Wereld rgai 'at °P krijgt, groeit dit steeds 1 on weer uit tot lezenswaardige enti iocumentaties die vooral in Vot lijn- en Veenstreek bij zeer deiele belangstellenden erin gnoi ;aan als turf van uitnemende 7 tit .waliteit, in elk geval als ioek. Daarbij komt dat deze het uteur en geschiedkundige iepmoerasduiker tevens se- iretaris is van de onvolprezen d du listorische Vereniging „Otto ^VVf lornelis van Hemessen", ze- wei telend in Woubrugge en ge- ,jeJ loemd naar de legendarische in ieldwachter Van Hemessen m lie in het eerste kwartaal der ante !0ste eeuw naast zijn ambte- oekt ijk reilen en zeilen onnoeme- ekst ijk veel spitwerk in de ge- eeti chiedenis van zijn dorp Wou- irugge gedaan heeft. Ja, hij assf ieeh Woubrugge uit de histo- wei ische put gehaald. Deze veld wachter is inmiddels onsterfe ijk geworden en men zegt eweleens, dat Van der Wereld painbezoldigd in zijn huid is ge- w tropen om Otto's levenswerk et aan te vullen en te vervolma- ext! ten. Speels voortbordurend er )p deze speculatie zou ik Van ghu Ier Wereld wel Hans van He- nessen willen noemen. voo Ju voert Hans ook de redac tie van De Jacobsladder, een iwartaaluitgave van de Histo- L' ;he Vereniging, gekoesterd door de beschermheerlijke warmte van burgemeester Dirk Brouwer de Koning. In nr.l van de 9e jaargang van De Jacobsladder schreef Van der Wereld niet alleen een boeiende verhandeling over de markante toneelspeler van het tweede garnituur Marie (met het accent op de eerste lettergreep) van Warmelo „Bekend acteur woonde ja renlang in Woubrugge" hij plaatste ook een eerste artikel over de geschiedenis van de parochie Hoogmade: leesvoer voor alle gezindten. Ik pluk eruit. Kapellen Van St.Willibrord, als apostel der Lage Landen, wordt ge zegd, dat hij hier in het wes ten ettelijke kapellen stichtte. Hij kwam en zag, en z'n ge zellen zorgden ervoor dat de bekeerde Friezen, na het vel len van de heilige eiken, hun christelijke zondagsplicht konden vervullen. Hun opge legd door de Héér des Levens en, later, gedecreteerd door oud-Romeinse inzichten. Nu moet dit ook gebeurd zijn in het moerassengebied van Es- selijkerwoude, dat tegenwoor dig Woubrugge heet. Om het maar eenvoudig te houden: ook de Hoogmadenaars in die vroege middeleeuwen kerk ten in Esselijkerwoude. We springen over een paar eeu wen heen en zien, aan de hand van Van der Werelds gegevens, dat dit nog zo was in 1370. Toen hadden de Hoogmadenaren er schijnbaar genoeg van om elke zondag naar (het latere) Woubrugge te kuieren en daarom vroegen ze, via via, aan de paus in Rome die nog wel wat an ders aan zijn gezalfde hoofd had of ze in Hoogmade een kapel mochten stichten. De legende zegt, dat de paus op dit verzoek zijn wijze hoofd schudde, omdat hij begaan was met het lot der Hoogma denaren die steeds maar in weer en wind, vooral 's win ters, naar Esselijkerwoude moesten lopen om daar hun plichten te vervullen. Enfin, de paus ging ermee ak Van 1742 tot 1877 stond aan de tegenwoordige Oude Kerk- weg in de Frederikspolder de katholieke kerk van Esselijker woude. Naast de kerk had je een rond 1651 gebouwd huis voor de pastoor. Op deze plek kerkte men nadat in 1577 de toenmalige katholieke kerk van Hoogmade in gereformeerde handen was overgegaan. Tot 1900 werden hier de overleden parochianen van Hoogmade begraven. Requiescant in pace. REPRODUCTIE TEKENING: A.C.VAN MIL door Ton Pieters Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071-122244. koord althans de desbetref fende instantie dat er een kapel werd gebouwd, onge veer op de plek waar nu de hervormde kerk staat, maar dat wisten die instanties in 1370 natuurlijk niet. Maar het bleef onder de parochie van Esselijkerwoude. De kapel kreeg een eerste kapelaan: Jo- han Betterwille uit Monster. bachtsheer van Hoogmade, als kapelaan, die weer in 1420 werd opgevolgd door Gerard van Leyden. De middeleeu wers zagen echt niet op tegen een uurtje lopen, maar de Hoogmadenaars wilden toch wel af van die Woubrugse kerk. Daarom ging er weer een verzoek naar Rome, waar toen Eugenius IV pontificeer de. De pauselijke instanties die aan dergelijke akkevietjes een halve dagtaak hadden onderzochten de zaak en op 22 september 1439 werd de kapel van Hoogmade een zelf standige parochiekerk. „Daarmee daalden wel de in komsten van de parochie van Woubrugge, maar de nieuwe parochie van Hoogmade" ik zie die zuinige middel eeuwse boerengezichten zó voor me „was bereid om aan de parochie van Wou brugge een schadevergoeding te betalen van driehonderd stuivers, te voldoen met hon derd stuivers per jaar". Zo gingen de Hoogmadenaars op „hun eigen" de kerkelijke ge schiedenis in. Hun eerste pas toor na een paar kapelaans die eigenlijk pastoor hadden moeten zijn was Meindert Aernoutszoon van Alcmaer, die in 1470 aantrad maar een jaar later al overleed, op z'n 71ste. In 1477 was de Hoog- madese „kerk" al te klein en de Utrechtse bisschop David van Bourgondië gaf toestem ming op een grotere kerk te bouwen. Zestig jaar later de Hoogmadenaars namen toe in last en tal vond kardi naal Willem van Enckevoirt goed dat er weer uitgebreid werd. Gerrit van Poelgeest, heer van Hoogmade, accor deerde en pastoor Johan Mi chielszoon eveneens, „en het kerkbestuur mocht 400 Caro- lusguldens opnemen of daar mee de kerkegoederen belas- Goederen en geld, ook de kerk van Hoogmade kon er niet van buiten. Misschien zong men er ook de getijden op boerenwijz', maar de gelo vigen konden er tenminste hun levensloop vervolgen en kaarsen branden, hun kinde ren laten dopen en hun dier bare doden begraven en hun pastoor volgen, die heilig was of niet zo heilig. En Rome was ver en dooorgaans onbereik baar. De niet zo wenselijk als mogelijk opgeleide herders in Hoogmade volgden elkander op, soms voorgedragen door een weduwe, zoals in het ge val van die van Gerrit van Poelgeest. Het betrof de van Wassenaar afkomstige kape laan Theodorus Heymans. Toen w3s het al bijna beke ken, want pastoor Adriaan Johanneszoon Taling uit Hulst verliet Hoogmade na 2 jaar zielzorg in 1567 „en ging met de hervorming mee" en Heymans „was twijfelachtig in het geloof". Deze priester „las soms 's morgens in Hoog made de H.Mis om 's middags in De Kaag als predikant voor de hervormden op te treden. Waarschijnlijk was Theodorus Heymans organiek de laatste pastoor van Hoogmade vóór de hervorming. Daarna wist men ongeveer, maar niet he lemaal, waar men aan toe was met de Prins en de geuzen. In het geniep verende zweepslagen van het calvinisme, in het geniep ge kerkt worden door de roomse meerderheid der bevolking. Van der Wereld beschrijft het boeiende vervolg. Hoe pries ters in het „geheim" met geld viel er nog wel iets bij de calvinistische dienaren der Staat te bereiken de gelovi- ge katholieke Hoogmadena ren met de sacramenten der Kerk bedienden. De soms zwervende heren pastoors, die ook Hoogmade zielzorgelijk aandeden, hadden het moei lijk met hun vaak niet al te grondige opleiding. Zoals in 1628 de Leidse pater Marcus van den Tempel, die uit de stad verjaagd werd in ver band met een brandstichting in de Leidse academie. Ten onrechte, zoals later bleek. Priester Marcus werd vooral in Hoogmade en Oud Ade zeer gezien. Maar in 1630 kwam Anthoni- us van der Plaat, toen 25 jaar oud, naar zijn parochie die Al kemade, Hoogmade, Esselij kerwoude en Jacobswoude, samen zo'n 500 zielen, omvat te. De jonge geestelijke knul Van der Plaat kon het alleen niet meer aan, maar het ge lukte hem nieuwe staties op te richten. Denken we aan de Rip. De roomsen handhaaf den zich in die contreien. Ook de klap van het „Jansenisme" werd doorstaan. Al vraag je je nog steeds af wie het bij 't rechte eind heeft gehad in de woestenij van het katholieke deel der bevolking onder de Romeinse richtlijnen. Hans van der Wereld gaat daar niet op in. Hij liep de Hoogmadese zielzorg af en kwam, voorlo pig, terecht in 1675, toen men op de zolder van de pastorie in de Frederikspolder ging kerken. „Daar werd zeer in het geheim de Mis gelezen". We mogen uitzien naar het vervolg van de kerkelijke ge schiedenis van Hoogmade, op getekend door Hans van der Wereld in De Jacobsladder. REIDEN/DEN HAAG et verbranden van een alcohol gedrenkt men- 'maJlijk botje op 150 meter 071 m het postagentschap in de Haven in Leiden u een garantie zijn voor eters et succesvolle verloop "'JJan een overval op 12 ja nuari van djï jaar. Deze 13-' ezwering gaf een vood- rou* D-magiër uit Amsterdam Iin een 21-jarige uit Den aag afkomstige eigenaar an een theehuis die zijn aad opvolgde. et ritueel bleek echter geen ikel gunstig effect te sorte- ïn: kort na de overval werd J al gepakt. De door de vood- i-tovenaar in het vooruitzicht ïstelde vette buit bleek even ts tegen te vallen: slechts rie mille in plaats van de be.- ofde 35.000 gulden. isteren stond de Hagenaar oor de rechtbank in zijn oonplaats terecht, waar zes ar gevangenisstraf tegen em werd geëist wegens zijn Cetrokkenheid bij verschillen- le overvallen op PTT-kanto- en in Leiden en Den Haag. ijn twee jaar oudere broer, ie eveneens bij de overvallen etrokken was geweest, hoor- e dezelfde straf eisen. Tegen free mededaders (21 en 27) 13 ïste de officier van justitie Irie jaar cel. iware criminelen Ifficier van justitie mr. D. van len Broek omschreef de beide 'roers als zware criminelen, 'e 23-jarige had al twee ver lordelingen van elk drie jaar ichter de rug, maar tijdens ijn tweede zit in de gevange- 'is was hij er tussenuit gekne- *n. „En wat doet 'ie, hij gaat 'nverdroten door met overval- aldus de officier. Hij iioemde de verdachte een ge- 'aarlijk man, die aan de lo- 'ende band overvallen pleegt en die onafscheidelijk is van wapens. Zijn 21-jarige broer omschreef mr. Van den Broek als de spil van de bende. Deze bezitter van een theehuis in Den Haag had een laconieke levehshouding. Als je geld no dig hebt, dan rommel je wat, was zijn mottp. De twee ge broeders waren nauw betrok ken geweest bij de overval op 7 november 1988 op het posta gentschap in de Dr. Schaep- manstraat in Den Haag, waar bij ruim 36.000 gulden werd buitgemaakt. Het postagent schap aan de Maresingel in Leiden was op 7 december 1988 hun volgende doelwit. De buit was toen meer dan 75.000 gulden. De derde overval, op 12 januari 1989, op "het PTT- agentschap aan de Haven in Leiden zou uiteindelijk hun ondergang betekenen, on danks de „hulp" van de Am sterdamse medicijnman en zijn voodoo-rituelen. Volgens de 23-jarige broer was de manier waarop het kantoor aan de Haven zou worden overvallen niet juist. Fietsen gebruiken bij de vlucht vond hij belachelijk en revolvers waren ook niet geschikt. Zwaardere wapens als een riot-gun en een pistoolmitrail leur, dat was pas je ware. Van uit een koffiehuis vlakbij het postagentschap volgde hij toch de verrichtingen van zijn jon gere broer en diens 27-jarige uit Emmen afkomstige maat. Hij kon niet verhinderen dat zijn broer korte tijd later werd gearresteerd. Toen de samen werking van de Haagse, Leid se, Alphense, Noordwijkse en Zoetermeerse politiekorpsen uiteindelijk leidde tot het op rollen van de bende, werd ook een klein ons heroïne in hun huis gevonden. „Dat was voor eigen gebruik", zo verklaarden de twee hun bezit. Handel in verdovende middelen ontken den zij echter ten stelligste. De 23-jarige bleek ook nog extra inkomsten te hebben uit de Trucs en toeval De 27-jarige man uit Emmen was samen met de 23-jarige verdachte uit de gevangenis ontsnapt, waar hij een straf van twee jaar wegens handel in drugs uitzat. Na de vlucht kwam hij onder geestelijke druk te staan van de beide broers, die hem bij hun vader in Leiden onderbrachten. Om dat hij problemen had met zijn vrouw, werd hij in aanraking gebracht met de voodoo-man uit Amsterdam. Die wist een probaat middeltje om het hu welijk weer nieuw leven in te blazen. „Ga met dit steentje naar huis en alles is weer goed". Het was oudjaar en zijn vrouw verwelkomde hem in derdaad op meer dan hartelij ke wijze. „Hij heeft zich laten leiden door trucs, die samen vielen met het toeval", aldus de constatering gisteren voor de rechtbank. Uit rapporten bleek dat de man makkelijk te beïnvloeden was. Zijn advo caat bepleitte een deels voor waardelijke straf. Zijn cliënt kon dan zo snel mogelijk met een psycho-therapeutische be handeling beginnen om uit de voodoo-sfeer te komen. Een vierde bendelid, een 21-ja rige man, was bij twee over vallen als chauffeur opgetre den. Volgens zijn advocaat, mr. M. Mantz was zijn cliënt erin gerold, omdat hij de enige van de groep was geweest die een rijbewijs had. „Maar bin nen de groep is hij belazerd. Van de totale buit van meer dan 100.000 gulden kreeg hij slechts 1500 gulden. Dat is nog geen anderhalf procent". Een gevangenisstraf van niet meer dan een jaar leek hem toepas selijker dan de drie jaar, waar van één voorwaardelijk. Twee andere bendeleden moeten nog voor de rechter verschijnen. Uitspraak 2 mei. TOM VAN RIJSWIJK peen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00, 'jk. telefoonnummer 071- 122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond thuisbezorgd. Postkantoor gesloten LEIDEN In verband met dag 4 mei, zijn de postkanto- koninginnedag zijn de post- ren eveneens gesloten. Ook kantoren zaterdag 29 april ge- dan is er geen postbestelling, sloten. Er worden dan alleen expresse-poststukken besteld. Vrijdag 5 mei is er wel nor- Op Hemelvaartsdag, donder- maal postverkeer. Etmaal actie FNV-jongeren Vierentwintig uur duurde een aktie van een groepje FNV-jon- geren. Met een touw ketenden ze zich vast aan de trapleuning van de Sociale Dienst op de Langebrug als protest tegen de regeringsplannen om de uitkeringen voor jongeren te rug te brengen naar beursni- veau. Gewapend met spandoe ken en folders bleven ze van gistermiddag twaalf tot van daag twaalf uur, voor de deur zitten. „Op mijn uitkering wordt ongeveer 200 gulden ge kort, dat betekent dat ik een hoop dingen niet meer kan doen", aldus Peter den Hollan der die namens de jongeren de aktie toelichte. De keuze voor deze aktievorm is volgens Den Hollander ge maakt omdat juist in deze pe riode van de maand veel uitke ringstrekkers hun 'kaart' moeten inleveren bij de Socia le Dienst. Op die manier kon den de folders onder een groot aantal uitkeringsgerechtigden verspreid worden. Wethouder H. de la Mar zou ze bij de aanvang gisteren om twaalf uur toespreken om ze een hart onder de riem te steken. De wethouder kon echter niet op tijd aanwezig zijn hetgeen het enthousiasme overigens niet verminderde. FOTO: TEJO RINGERS LEIDEN In het Rijksmu seum van Oudheden is tot en met 30 april een tentoonstel ling te zien over Griekse uit geversactiviteiten tijdens de Italiaanse Renaissance. De tentoonstelling is ingericht ter gelegenheid van het staatsbe zoek dat de Griekse president Sartzetakis deze week aan ons land brengt. De expositie bestaat uit vijftig unieke handschriften en boek drukken van Griekse geleer den, uitgevers en drukkers uit de tijd van het Byzantijnse rijk. Deze hebben grote in vloed gehad op de Renaissance in Italië en de rest van Euro pa. De Griekse intellectuelen trokken rond 1453 naar het westen nadat zij uit hun va derland verdreven waren door de Turken. Op die manier brachten zij de oud-Griekse cultuur over naar steden als Rome, Florence, Milaan, Na pels en Venetië om het zo voor de ondergang en vergetelheid te behoeden. Door de pas uit gevonden boekdrukkunst kon den zij verzamelingen en ma nuscripten vastleggen. Van deze Griekse edities zijn later versies in het Latijn en het Italiaans verschenen met wer ken van bijvoorbeeld Aristote- les en andere bekende antieke auteurs. De exemplaren die nu in het Rijksmuseum van Oudheden te zien zijn, zijn eigendom van Griekse en Italiaanse biblio theken. Eerder was de ten toonstelling te bezichtigen in Florence, Athene, Geneve en Straatsburg. DNA-schade en kanker LEIDEN Dr. L. den Engelse houdt vandaag zijn oratie over de rol van DNA-schade bij ontstaan en behandeling van kanker. Den Engelse aanvaardt het ambt van bijzonder hoogleraar in de bioche mische oncologie aan de Rijksuniversiteit Leiden. Zijn bijzondere leeropdracht is de chemische carcinogenese. Dit vakgebied houdt zich bezig met onderzoek naar de bijdragen van chemische stoffen bij het ontstaan van kanker. Veel kankerpatiënten worden immers bestraald of behandeld met chemische stoffen, die zelf soms op hun beurt weer kanker kunnen verwekken. Volgens Den Engelse is dringend onderzoek nodig naar het DNA van de mens. Hoe ver vuild is dat DNA, wat is het aandeel van de chemische stoffen hier in en welk kankerrisico is hieraan verbonden, zijn de vragen die beantwoord moeten worden. Hierbij moet gebruik gemaakt worden van aanwijzingen uit de epidemiologie en het oncogenen onderzoek, aldus Den Engelse in zijn oratie. kenhal. Aanvang 15.00 uur. Het programma omvat wer ken van Charles Gounoud en Théodore Gouvy. Ouder worden De Activiteitengroep Dien- stencen trum Meren wijk Cnnr-^rt houdt maandag een bijeen- LsOncen komst voor 55 plussers. Na- Het Marsyas Blazersensem- mens de stichting Losvast ble bestaande uit leerlingen spreekt mevrouw Van Pelt van de Streekmuziekschool over het thema: Ouder Leiden geeft zondag een worden in je eentje". De concert in museum De La- aanvang van de lezing is om Orpheus De afdeling Leiden van Orpheus (landelijke vereni ging voor huwelijk en homo- en bisexualiteit) houdt maandag een dicussie- avond. Onder leiding van Ariane Amsberg zal gespro ken worden over het thema 'Evenwicht in relaties'. De bijeenkomst vindt plaats op de Langegracht 65 in Leiden en begint om 20.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15