„Het lijkt wel alsof niemand
weet dat er nóg een concert is
Streepjescode
verovert ook
de luchtvaart
Edisons-populair
voor Robert Long
„Binls" dit jaar
naar Mengelberg,
Blakey en Surman
B
KUNST
EcidócSommvt
WOENSDAG 19 APRIL 1989 PAGINA li
Vier miljoen
kijkers
Soundmixshow
HILVERSUM Minstens
vier miljoen mensen hebben
maandag naar de finale van
KRO's Soundmixshow geke
ken. Opvallend was dat het
laatste gedeelte, met daarin
de bekendmaking van de
winnaar, het dichtst werd be
keken: het kijkcijfer was 34,1
(tenminste 4,5 miljoen kij
kers). De waardering voor de
Soundmixshow was bijzonder
hoog: 7,8. Overigens liggen
deze cijfers lager dan vorig
jaar, toen zes miljoen mensen
naar de finale keken en deze
waardeerden met 8,2.
Museumvereniging tegen
uitkeren van losgeld
AMSTERDAM De Nederlandse Museumver
eniging is fel tegen het uitkeren van losgeld
aan kunstdieven. „Dat biedt ongekende per
spectieven aan professionele kunstdieven", al
dus bestuurslid H. Slechte. „Het gevaar van es
calatie is dan levensgroot. Moeten we straks 25
miljoen gulden gaan uitkeren voor de diefstal
van een Rembrandt? De schilderijen zijn onver
vangbaar, maar losgeld betalen kan echt niet".
Slechte, directeur van de Gemeentemusea in
Deventer, reageert daarmee op het bericht dat
vijf miljoen gulden beschikbaar is voor de die
ven van de Van Goghs uit het museum Kröller
Muller. Slechte: „Deze schilderijen zijn bezit
van het rijk en wegens de hoge kosten niet ver
zekerd. Het geld zal dus wel uit een soort ram-
penpot van het ministerie van WVC komen".
Een woordvoerster van het ministerie wilde dit
bevestigen noch ontkennen.
Lucy Ball na
hartaanval in
ziekenhuis
Lucille Ball tijdens haar laatste publieke optreden, de
uitreiking vorige maand, samen met Bob Hope.
LOS ANGELES De wereldberoemde
actrice Lucille Ball (78) is gisteren in het
ziekenhuis opgenomen nadat zij werd
getroffen door een hartaanval. Een
woordvoerder van het ziekenhuis om
schreef de toestand waarin Ball zich be
vond als „zeer ernstig". Ball verkreeg
wereldwijde beroemdheid met haar ko
mische televisieshows. Van 1951 tot 1957
was ze te zien in „I Love Lucy," een
van de populairste televisieprogramma's
aller tijden. In 1962 ging de roodharige
actrice op de solotoer met „The Lucy
Show" en in 1968 volgde „Here's Lucy"
die tot 1974 werd uitgezonden. Op 29
maart trad zij voor het laatst in het
openbaar op tijdens de Oscar-uitreiking.
Franse toneelschrijver
Koltès overleden
DEN HAAG De Franse toneel
schrijver Bernard Marie Koltès is
maandag op 40-jarige leeftijd na een
langdurige ziekte in Parijs overleden.
Vrijwel al zijn werken zijn ook in ons
land opgevoerd. Van Koltès bracht
het Nationale Toneel onlangs nog
„De Nacht vlak voor de bossen" op
de planken. Vorig jaar speelde To
neelgroep Amsterdam diens „In de
eenzaamheid van de katoenvelden"
en eerder „Terugkeer naar de woes
tijn". Het Publiekstheater bracht
„Westkaai" uit. Zowel de Haagse Co-
medie als De Voorziening in Gronin
gen hadden in het voorjaar van 1983
„De komst van de Schorpioen" op
het repertoire.
De Edison-winnaars verzameld op het bordes van kasteel Groe-
neveld in Baarn. foto: anp
BAARN In de stijlvolle
ambiancevan kasteel
Groeneveld te Baarn zijn
gisteren weer de Edisons
Populair 1989 uitgereikt.
Alleen de Nederlandse
winnaars waren daarbij
aanwezig. Geen artiest
van over de grenzen vond
het de moeite waard om
naar Holland af te reizen
om de onderscheiding in
ontvangst te nemen.
Robert Long mocht twee Edi
sons in ontvangst nemen. Een
voor de LP „Hartstocht" en de
andere voor de musical Tsje-
chov. Presentatoren Joosten
en Jongbloed lieten weten dat
de jury „Hartstocht" zag als
een plaat die opnieuw die
„constante mix van vreugde,
melancholie, irritatie, poezie
en muzikaliteit" brengt die
men al vijftien jaar van de
zanger gewend is. Long zelf
repte in zijn antwoord op een
serieuze vraag van Jongbloed
en Joosten over strubbelingen
bij het maken van zijn muziek,
over een abces op de bilpartij.
Grapje, zo bleek alras. Nie
mand lachte, wat even een
lichte beklemming aan het
evenement verleende.
Tsjechov, ook goed voor een
Edison, heeft Robert Long sa
men met Dimitri Frenkel
Frank (wiens verscheiden in
enkele zinnen werd betreurd)
geschreven en is samen met
enkele groten uit de Neder
landse lichte muziek tot stand
gebracht, zoals Jasperina de
Jong, Martine Bijl, Gerard
Cox, Rob de Nijs en Robert
Paul. De als musical bedoelde
produktie heeft een dubbelel-
pee opgeleverd, die door de
jury beschouwd werd als een
„monumentale kroon op het
werk van de vorig jaar veel te
vroeg overleden tekstreus Di
mitri Frenkel Frank".
Corrie Konings werd ook goed
genoeg bevonden om aan de
musical-elpee vqn Robert
Long mee te werken. Maar
gisteren werd ze ook persoon
lijk gehuldigd met een Edison,
vanwege „Voor jou alleen",
een produktie, die volgens de
jury bewijst dat Corrie tot „de
beste zangeressen van het Ne
derlands repertoire" gerekend
moet worden. Deze openings
zin suggereert rozegeur en ma
neschijn inzake de jurering,
maar de tekst bevatte (er vie
len pijnlijke stiltes) wat schizo
frene trekjes. Jongbloed en
Joosten citeerden uit het jury
rapport, dat Corry Konings
zich heeft ontwikkeld „van
een nogal vlakke en weinig
zeggende artieste in de jaren
zestig, tot een voorbeeldige
zangeres, in een genre dat het
vaak niet al te nauw neemt
met een goed samengaan van
tekst en muziek. Op de be
kroonde geluidsdrager is dat
gelukkig wel het geval". Corry
Konings reageerde na afloop
nogal bitter op de negatieve
opmerkingen over haar arts-
tieke kwaliteiten in het verle
den. „Als ik de mensen zulke
dingen over me hoor zeggen,
ga ik er altijd nog harder te
genaan", aldus Corrie.
Louis van Dijk, al vele malen
gelauwerd vanwege muzikale
prestaties op de piano, kreeg
de Edison voor „Musica di
Gloria". Verder waren er Edi
sons voor Bernhard Ber-
khout's Swingmates (jazz), The
Nits (pop) en Fatal Flowers
(rock 'n roll). Er waren door
de platenproducers 360 pro-
dukties ter beoordeling inge
zonden. „Buitenlandse" Edi
sons waren er voor onzer meer
Barbra Streisand, Sadao Wata-
nabe, Prince, Womack Wo-
mack en nog een trits fenome
nen. Zij krijgen de onderschei
ding tezijnertijd overhandigd.
V.l.n.r. Art Blakey, Misha Mengelberg en John Surman.
I-UIU: rn
DEN HAAG De „Bird", de
naar Charlie Parker vernoem
de internationale jazzprijs van
het Northsea Jazz festival, is
dit jaar toegekend aan de Ne
derlander Misha Mengelberg,
de Amerikaan Art Blakey en
de Engelsman John Surman.
Voor het eerst werden de jazz
musici beoordeeld door drie
aparte, onafhankelijke vak-ju
ry's: een Amerikaanse jury
voor de uitverkiezing van de
Amerikaanse winnaar, een
Nederlandse voor de beste Ne
derlander en een „wereld"-
jury voor een musicus buiten
de V.S en Nederland.
De drie winnaars zijn op zater
dag 15 juli tijdens het jazzfesti
val in het Haags Congresge
bouw te beluisteren, waarbij
zij tevens de „Bird", een beeld
je van beeldhouwster Thea IJ-
dens, krijgen uitgereikt.
Misha Mengelberg krijgt de
prijs als „één van de belang
rijkste vernieuwers van de Eu
ropese jazzmuziek. Hij durft ri
sico's te ondernemen, hij on
derzoekt nieuwe mogelijkhe
den in de vorm van de muziek
en in de expressie. Hij slaagt
erin het verleden en het he
den van de jazz op verant
woorde manier met elkaar te
verbinden".
Over de Engelsman Surman
zegt de jury dat hij een sleutel
figuur is in de ontwikkeling
van de jazz. Verder beschouwt
de jury hem als één van de
vernieuwers van de Britse
jazz.
Art Blakey's muzikale carriere
gaat meer dan een halve eeuw
terug. Het jury-rapport is bui
tengewoon lovend over deze
Amerikaanse musicus. „Hij
ontwikkelde zich als meester-
drummer, die een voorbeeld is
voor vele musici. Blakey heeft
de unieke gave nieuwe talen
ten te herkennen en ze te be
geleiden tot eerste klas musi-
SINATRA-IMPRESARIO LEON VAN DER HELM OVER RAI-OPTREDEN
AMSTERDAM Het
liefst had hij bij het Korps
Mariniers gezeten. En an
ders bij zijn vader in het
bedrijf, aannemer. Maar
Leon van der Helm werd
politie-agent. En barkee
per. En organisator van
Sinatra-concerten
Voor iemand van 28 jaar een
opvallend extreem scala aan
beroepen. Waarbij natuurlijk
vooral de aandacht uitgaat
naar het laatste: concert-pro
motor en organisator.
Tot voor kort had nog geen
mens van Van der Helm ge
hoord. De Gebeurtenis van het
Jaar, waarin Frank Sinatra,
Liza Minnelli en Sammy Da-
vis jr. gezamenlijk optraden,
was voor de gemiddelde Ne
derlander een initiatief van
ene Hans Breukhoven, direc
teur van een reeks platenza
ken en bekend als echtgenoot
van zangeres Vanessa. Slechts
weinigen wisten dat die er
slechts zijdelings mee te ma
ken had, en dat de organisatie
in handen was van Van der
Helms La Bastille-productions.
Met als grote man achter de
schermen, de man die zo'n
drieënhalf miljoen gulden
voorfinancierde, de projectont
wikkelaar en makelaar Joop
Koster, wiens hoofdkantoor in
Oegstgeest is gevestigd.
Van der Helm maakt in zijn
piepkleine kantoor aan de
Amsterdamse Lijnbaansgracht
niet de indruk er onder gebukt
te gaan dat de aandacht vooral
naar anderen is uitgegaan. Het
beeld is al enigszins rechtge
trokken door het TV-program-
ma „Belevenissen", waarin
Van der Helm tot aan de laat
ste uren voor het concert met
de camera werd gevolgd en
waarin ook Koster zijn op
wachting maakte.
Bovendien heeft hij nu andere
zorgen. Er vindt nog een twee
de concert plaats met Sinatra,
Davis en Minnelli, op 27 april
in de RAI, maar het lijkt erop
alsof Nederland dat eerste
concert al voldoende vond.
Van de 12.000 beschikbare
kaartjes in de RAI is nog maai
de helft verkocht, en veel
schot zit er niet in. „Probleem
is dat niemand weet dat er nog
een tweede concert is", verr
zucht hij. „Alle aandacht is
uitgegaan naar dat eerste con
cert, en het tweede is een beet
je ondergesneeuwd. De men
sen weten het niet, of denken
dat het is uitverkocht. Maar
we hebben nog even de tijd.
We blijven streven naar een
Leon van der Helm: „Zonder
Agent
Van der Helm oogt als een ex
ponent van de nieuwe lichting
orde-handhavers. Lang, potig,
beleefd doch zonodig streng.
Drie jaar geleden was hij nog
hoofdagent bij de Amsterdam
se politie. Een mooi vak, vindt
hij nog steeds. Alleen jammer
dat de politie een te star appa
raat is om iemand met ambitie
erg ter wille te zijn. Na zes jaar
zag hij nog steeds weinig mo
gelijkheden voor de toekomst.
En hij vindt zichzelf er de
man niet naar om dan te blij
ven kniezen. „Als je merkt dat
je positieve houding ten op
zichte van je werk langzaam
verandert in negativisme, dan
moet je proberen wat te veran
deren aan die situatie. Als ik
het met iets niet eens ben dan
zeg ik dat ook. Maar ik kon er
verder weinig aan veranderen.
Het hiërarchische systeem bij
de politie, het systeem van
rangen en standen, is langza
merhand vergelijkbaar gewor
den met dat in het leger. Daar
door ontbreekt de flexibiliteit
om veranderingen door te
voeren. Ik had erg weinig ver
wachtingen".
In zijn vrije tijd was hij wel
eens te vinden achter de bar
van café La Bastille aan de
Lijnbaansgracht. Hij hielp ook
mee bij de organisatie door dit
café van „De Bestorming van
de Bastille", een tot grachten-
feest uitgegroeide happening
op 14 juli, waar vorig jaar
maar liefst 40.000 Amsterdam
mers op afkwamen. En Van
der Helms bijdrage werd der
mate op prijs gesteld, dat de ei
genaars van het café hem
vroegen tot de organisatie toe
te treden. „Iedereen verklaar
de me voor gek toen ik zei de
politie te willen verlaten. Ik
heb het wel gedaan. Gewoon
in het café gestaan, als barkee
per, maar daarnaast keihard
werkend aan andere zaken.
Mensen en bedrijven die wel
eens De Bestorming hadden
bezocht wisten daardoor dat
we wel wat konden organise
ren en vroegen of we voor hen
ook iets konden doen. Zo de
den we de lokatieplanning
voor het radioprogramma Hol
lands Glorie, en zorgden we
voor het horeca- en beveili
gingsgedeelte van Rondje
Texel, de zeiltocht van cata
marans rond Texel. Maar ook
andere zaken: bedrijfsparties
en dergelijke. Daaruit is uit
eindelijk La Bastille-produc-
tions voortgekomen".
Met als voorlopig hoogtepunt
de organisatie van „The ulti
mate event". Door een toeval
lige samenloop van omstandig
heden kreeg Van der Helm de
organisatie daarvan min of
meer in de schoot geworpen.
Hij organiseerde twee concer
ten van Charles Aznavour in
ons land, en tijdens hét over
leg daarover met Aznavours
manager werd hem tussen
neus en lippen door de vraag
gesteld of hij ook geen belang
stelling had voor Sinatra and
friends. Uiteraard wel.
Van der Helm, terugkijkend:
„Als ik geen geldschieter had
gehad was dat hele concert
niet doorgegaan. Banken wil
den het risico niet nemen. Al
in december moesten de hono
raria overgemaakt worden, we
kwamen voor miljoenen gul
dens,, aan uitgaven te staan nog
voordat er maar een cent aan
inkomsten tegenover stond.
Voor Joop Koster hadden we
het feest georganiseerd bij de
opening van zijn nieuwe kan
toor in Oegstgeest. Hij was
daar dermate over te spreken,
dat hij zei altijd tot een weder
dienst bereid te zijn. Toen dat
Sinatra-aanbod kwam heb ik
hem benaderd.' Hij heeft alles
voorgefinancierd. Hans Breuk
hoven wilde graag de kaart
verkoop doen in zijn platenza
ken, uit publiciteitsoverwegin-
gen. Hem hebben we gevraagd
de kaarten van het Ahoy' te
kopen, in één keer. Dat heeft
hij gedaan, en hij heeft ook de
VIP-party georganiseerd en
betaald die aan het concert
verbonden was. Uiteraard
heeft hem dat veel publiciteit
opgeleverd, en terecht, want
hij heeft er veel geld ingesto
ken. Alleen toen het leek alsof
hij de enige was diev zijn bij
drage leverde, heb ik tegen
Koster gezegd: „Nu moet jij
eens naar voren komen, uit de
anonimiteit treden». Maar hij
wil helemaal niet in de publi
citeit. Nog steeds weten de
meeste mensen niet dat hij het
concert mogelijk heeft ge
maakt. Zonder hem was het er
niet geweest".
Kritiek
Van der Helm heeft veel kri
tiek gehad op de decadentie
van het Ahoy'-concert, de
overvloed aan duur' eten en
drinken, de hoge prijs van de
toegangskaarten, de exclusivi
teit van het gebeuren. En on
danks de mogelijkheid er in de
RAI al voor 75 gulden bij te
zijn, zal die kritiek met dat
concert niet verstommen.
Want de andere kaartjes kos
ten daar ook respectievelijk
225, 350, 550 en 950 gulden.
Van der Helm: „Natuurlijk is
het een hoop geld. Meer je
krijgt er wel wat voor terug.
Het is de laatste keer dat Sina
tra hier een concert geeft, zo
mag je aannemen, en daar
naast staan er nog twee enter
tainers van wereldklasse op
het podium. Daarnaast moet
het voor de mensen een feest
zijn om naar dit concert te
gaan. Dus moet je voor die
mensen wat organiseren bui
ten het concert, en dat kost
geld. In de RAI gaat er ook
weer het een en ander gebeu
ren. We willen een gezellig
sfeertje, een echt Amsterdams
feest. We komen tenslotte niet
voor niks voort uit de horeca.
En voor 75 gulden is het naar
ons idee voor iedereen bereik
baar. Als mensen op vakantie
zijn in Parijs of Londen leggen
ze zonder blikken of blozen
dat bedrag op tafel voor veel
mindere acts".
Wat gebeurt er na the ultimate
event? Van der Helm: „Dan
gaan we de balans opmaken.
En dan heb ik het niet eens
over het geld, maar over de
na-effecten. Er is geen krant
die niet over het concert heeft
geschreven, geen omroep die
er geen aandacht aan heeft be
steed. We gaan kijken hoe dat
naijlt bij mogelijke klanten
voor ons organisatiebureau.
We hebben ons visitekaartje
afgegeven. En we gaan den
ken aan volgende concerten.
We richten ons op een wat ou
der, ander publiek, voor wie
een concert echt een uitje is,
dat begint met uit-eten, dan
het concert, en na afloop nog
een drankje. Je moet dan den
ken aan artiesten als Gilbert
Becaud, Lou Rawls. Op die
markt zijn er nog voldoende
mogelijkheden".
KOOS VAN WEES
Vier voordrachten
voor Gouden Strop
AMSTERDAM Een onaf-
hankelijke jury heeft gisteren
uit 17 misdaadromans die zijn
verschenen tussen november
1987 en mei 1989 vier auteurs
voorgedragen voor de Gouden
Strop 1989. Het zijn René Ap
pel met „Spijt", Gerben Hel-
linga met „De terugkeer van
Sid Stefan", Bart Holsters met
„Koude kunstjes" en Tomas
Ross met „Donor".
De Gouden Strop is een jaar
lijkse prijs van 10.001 gulden
voor de beste Nederlandstalige
misdaadroman, ingesteld door
het genootschap van Neder
landstalige misdaadauteurs.
Eerdere prijswinnaars waren
in 1986 Jeff Geerarts voor „De
zaak Alzheimer" en in 1987
Tomas Ross voor „Bèta". Vorig
jaar werd de prijs niet toege
kend door de verplaatsing van
de uitreiking van november
naar mei.
Op 23 mei wordt in eén uit
zending van het NOS-pro-
gramma TV 3 de winnaar van
de Gouden Strop bekendge
maakt. Dan wordt tevens ont
huld wie eeen detective-week
end voor twee personen ,in
Groot-Brittannië heeft gewon
nen omdat hij heeft geraden
wie de moord heeft gepleegd
in „Mode voor Moskou" van
Tomas Ross. Ross schreef in
opdracht van de CPNB een
thriller waarvan het laatste
hoofdstuk pas op 24 mei, de
dag na de onthulling, verkrijg
baar is. De CPNB wil zo twee
keer lezers naar de boekwin
kel trekken: één keer om het
niet complete boek en het
wedstrijdformulier op te halen
en vervolgens het laatste
hoofdstuk.
SCHIPHOL Wat in su
permarkten al gewoon-
goed is geworden, is bin
nenkort ook te verwach
ten in de luchtvaartwe
reld. De Schotse firma
Donprint heeft een sy
steem van streepjescodes
ontwikkeld dat op het tic
ket en de bagage wordt
aangebracht. Daarmee
kunnen koffers die zonder
passagier reizen, alsnog uit
het bagageruim worden
gehaald en zullen zoekge
raakte koffers tot een
zeldzaamheid gaan beho-
Een van de meest vervelende
dingen die een reiziger kan
overkomen, is het vergeten
van zijn of haar bagage. Dat is
dan eigen schuld met als ge
volg dat hij er zelf achteraan
moet. Irritant is het echter als
een paar uur van te voren de
koffer eigenhandig bij een in-
stap-balie van een luchtvaart
maatschappij is overhandigd
en de reiziger op de plaats van
bestemming tevergeefs de lo
pende band aftuurt. Gemid
deld raken er vijf op de dui
zend koffers tussen vertrek
en aankomstplaats zoek. Reizi
gers die tussentijds ergens
overstappen, hebben een nog
grotere kans om zonder hun
vertrouwde tandenborstel en
schoon ondergoed het verblijf
elders te beginnen. Veelal
komt zo'n koffer pas na enkele
dagen boven water.
Autofabrieken
Als het aan de Schotse firma
Donprint ligt, zal het zoekra
ken van ae bagage binnen
korte tijd tot een minimum
zijn teruggebracht. Het bedrijf
dat gespecialiseerd is in het or
ganiseren van transportstro
men binnen grote industrieën
zoals autofabrieken, heeft dat
succesvolle systeem omge
bouwd voor de luchtvaart. Met
behulp van een streepjescode
krijgt ieder reiziger een een
malige, unieke code die zowel
op het ticket, als op de instap-
kaart en de bagage wordt ge
zet. Vlak voordat de koffer in
het laadruimte van het vlieg
tuig wordt geplaatst, wordt de
code langs een „lezer" ge
bracht. Hetzelfde gebeurt met
de instapkaart van de passa
gier, waarna de bemanning
van het vliegtuig weet of de
passagier en de ingeleverde
bagage aan boord zijn. Indien
een koffer zonder begeleiding
reist, kan de gezagvoerder op
simpele wijze die koffer eruit
laten halen zonder dat alle
passagiers hun koffer hoeven
te identificeren. Een maatregel
die eventuele bomaanslagen
kan voorkomen.
Mocht een koffer toch zoekra
ken, dan is het een fluitje van
een cent om via de streepjesco
de te achterhalen wie de eige
naar is en waar de bagage uit
eindelijk naar toe moet. Don
print heeft uitgerekend dat er
per jaar 3,5 miljard gulden
door de luchtvaartmaatschap
pijen wordt besteed om zoek
geraakte bagage bij de recht
matige eigenaar terug te be
zorgen. Daarnaast heeft de
„streepiescode-expert" bere
kend dat door het vervalsen
van tickets per jaar eenzelfde
bedrag aan de neus van de
luchtvaartmaatschappijen
voorbij gaat. Ook daar wordt
een stokje voor gestoken door
een hologram - een met be
hulp. van laserstralen aange
brachte onvervalsbare code,
zoals Beethoven op de Euro
card - op het ticket aan te
brengen. Deze beveiliging en
de streepjescode zijn onlosma
kelijk met elkaar verbonden
vanaf het moment dat de
klant een ticket koopt.
De firma Donprint heeft de af
gelopen twaalf maanden 2,5
miljoen gulden in de ontwik
keling van het systeem gesto
ken en zegt in staat te zijn om
het binnen twee maanden bij
een luchtvaartmaatschappij te
laten functioneren. De markt
lijkt open te liggen voor de
Schotse onderneming omdat
een ander systeem met mag
neetstrips dat Air France en
British Airways hebben inge
voerd, in de praktijk niet
functioneert. Bovendien is er
bij dat systeem geen koppeling
aangebracht tussen het ticket
en de bagage.
Toch lijkt het succes van het
nieuwe systeem af te hangen
van de mate waarin het over
de gehele wereld wordt inge
voerd. Inmiddels wordt met de
eerste twee luchtvaartmaat
schappijen onderhandeld en
verwacnt directeur Des Dono-
hoe dat het eerste contract
binnenkort wordt onderte
kend. Namen van potentiële
klanten wilde hij gisteren op
Schiphol nog niet noemen,
maar vermoedelijk wordt het
eerste systeem geïnstalleerd op
de Londense luchthaven
Heathrow of op het vliegveld
van Glasgow. Hij is ervan
overtuigd dat andere maat
schappijen snel zullen volgen,
omdat de investeringskosten
in het niet vallen bij de op
brengsten. Ook de KLM heeft
inmiddels kennis kunnen ne
men van de streepjescode. Do-
nohoe presenteerde de toepas
sing onlangs in Genève tijdens
een bijeenkomst van de inter
nationale luchtvaartorganisa
tie IATA aan de 24 grootste
luchtvaartmaatschappijen. En
juist op die reis raakte hijzelf
zijn koffer kwijt.
LUCAS BOLSIUS
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ii
1H
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): The
Bear (al): 18.45, 21.15. wo. ook
13.45. EUROCINEMA II: Rain
Man (al); 18.45, 21.30. wo. ook
13.30. EUROCINEMA III: Dead
pool (12); 18.30, 21.00. Avon
tuur met een staartje (al); wo.
14.00. EUROCINEMA IV:
Twins (al); 18.45, 21.30. wo. ook
13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Twins (al);
19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Rain Man (al);
14.30, 18.45, 21.15. Working
girl (12); The Accused (12); The
Bear (al); 14.30, 19.00, 21.15. A
fish called Wanda (al); 19.00,
21.15. ma. di. 14.30. Lady en do
Vagebond (al); wo. 14.30. «TRI
ANON (Breestraat 31, tel.
123875): Amadeus (al); 20.00.
za. zo. ook 14.00. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Maagd af (16); 14.30,
19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Fish called Wanda (al); 19.00,
21.15. wo. ook 14.45. CITY THE
ATER II: Cocktail (al); 19.00,
21.15. Tom and Jerry (al); wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): A fish called
Wanda (al); ma. t/m wo. 20.15.
wo. 15.45. Mujeres (al); 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; wo.
15.45. Frank en Frey; wo. 14.00.
De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): A man in love
(12); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Troetelbeertjes in wonderland;
wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Working girl (al);l);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2
The accused (16); 14.00, 18.45,
21.30. ASTA 3 Dead ringers
(16); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby
lon, tel. 471656): Madame SOU-
SATZKA (16); 14.30, 17.00,
19.30, 21.45. BABYLON 2:
Mississippi burning (12); 14.30,
16,45, 19.00, 21.30. BABYLON
3: The accidental tourist (al);
14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Twins (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: Rain
man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The dead pool
(16); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Rain man
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 2: A fish called Wan
da (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: THE BEAR
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Another woman
(al); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 5: Goril
las in the mist (al); 18.45, 21.30.
ma. di. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400):
Twins (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: HELLBOUND Hell-
rasiser 2 (16); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3: Cocktail (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Bull Durham (al); 18.45, 21.30.
ma. di. ook 13.45. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Vincent (16); 17.15, 19.00. wo.
ook 14.15. Der Himmel über
Berlin (16); 20.45. STUDIO 2:
El lute (16); 17.00. Paura e amo-
re (16); 19.30, 21.45. STUDIO
3: Intervista (16); 17.00, 19.00.
wo. ook 14.00. A WINTER TAN
(16); 21.30. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: The romance of
book and sword; 20.00. Zaal 2:
De kommissari8; 19.30, 21.45.
Zaal 3: 19.30, 21.45. Deserto
rossó; ma. L'lnvitation; di. HI,
moml; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; wo. 14.00. METROPO
LE 4: Who framed Roger Rab
bit; wo. 14.00. METROPOLE
4: Lady en de vagebond; wo.
14.00. ODEON 4: Kunst en
vliegwerk; wo. 13.45. STUDIO
2: Jungle book; wo. 14.00.
C
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BI] UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Miriam
Makeba op
Africa
Festival
UTRECHT Afrikaanse mu
ziek staat zaterdag 20 mei een
traal op de Utrechtse Kunstijs
baan aan de Mississippidree
De koningin van het Afri
kaanse lied Miriam Makeba i
één van de vijf acts. Al bijn
dertig jaar zingt zij over on
derdrukking en apartheid. Ii
de jaren zestig werd zij voora
bekend met haar hit „Pat
Pata". De andere optreden
worden verzorgd door Amidol
Ouedraogo en Faso Tilé, eer
groep rond een drummer ui
Burkina Faso: De Zuidafri
kaanse Lorainne Klaaser
brengt met haar Zulu-strijder
liederen van de Pygmeeën, dl
Zulu en de Watusi. Uit Sene;'
gal komt Kemang Kanouté,
Hij maakt deel uit van de fa;
milie van „griots" die de eeuj
wenoude geschiedenis var'
hun land bezingen. Als laatstf
act staat Franco en the TPOE
Jazz op het programma. Franl
co komt uit Zaïre en neem!
een dertigkoppig orkest mee.j