finale Het woord is aan de Spaanse modeontwerpers ZATERDAG 15 APRIL 1989 g i £eidóc@ou4a*it Vloeiende lijnentwee soorten wit en stroken aan de mouwen. Een ontwerp van Roser Marcé. Joaquim Verdudiep, dieprose, met gedrapeerde sjaalkraag. Jordi Cuesta: duizend-en-een parels. Hier een snoer tot op de knie op een bruine overslagjurk. FOTO'S: PR BARCELONA - Al wie ooit naar Spanje met vakantie ging weet het: in Barcelona kun je zulke elegante boetiekjes vinden. Winkelen is er zalig en niet alleen omdat het weer er meestal ook zalig is. Wie heeft er, op weg naar een of andere Cos ta, niet eens gezellig over de Paseo de Gracia gekuierd? Namen als Adolfo Domingiun, Purificacion Garcia, Roser Marcé, Ferrery Sen- tis beginnen ook bij ons bekend heid te genieten. Maar er is meer, véél meer. Spaanse mode heeft altijd bestaan. Zo was de beroemde „Franse" couturier Ba- lenciaga een Spanjaard die behalve een couturehuis in Parijs, ook altijd een Spaans modehuis heeft gehad, waar zijn zus de scepter zwaaide. En Spanje heeft nog altijd een (zij het beperkt) aantal ex clusieve couturehuizen: Pertegaz, en voor de jongere generatie Sybilla (dé ster van de Spaanse mode), Pedro del Hier- ro, Teresa Maéllas, Elena Bennartoch, Jesus del Pozo (de Spaanse Gaultier). Maar toch staart men zich ook in Spanje vaak blind op Parijs en Milaan; ook daar klaagt de jongere ontwerper over de kloof tussen ontwerp en industrie. Want iedereen begrijpt dat de toekomst bij de kant-en-klare industriële produktie ligt. „Je verkoopt geen imago", zegt Pedro del Hierro, „je verkoopt kledingstuk ken". Produktie, marketing en export breiden zich sinds kort enorm uit, want nu Spanje lid is van de Europese Ge meenschap worden internationale con tacten van vitaal belang. De textielin dustrie is overigens al sinds tweehon derd jaar de belangrijkste industrie van Catalonie. Met het oog op de nabije toe komst gingen wij daarom eens een kijkje nemen in de Catalaanse hoofdstad Bar celona, op de Gaudi Mujer, de Spaanse versie van de prêt-a-porter-beurs. Parels De lucht is blauw als op een ansicht kaart, de zon legt op de beroemde win kelstraten een laagje goud. De eerste col lectie die op de Gaudi Mujer wordt ge toond, niet de beste, is die van Jordi Cuesta. Een uur te laat omdat er een bommelding was, we voelen ons thuis. Loos alarm, gelukkig. Jordi Cuesta of de duizend-en-een pa rels. Begint met één stevig snoer, draait die eenmaal rond de hals en wringt het dan achter de armen langs, waarna het richting maag weer opduikt. Of je begint gewoon om de hals, verstopt het snoer onder de blouse en laat het nonchalant wapperen onder de taille. Of je draait het driemaal rond de taille, tienmaal rond de pols, eenmaal in volle lengte over de rug, zodat je er op kunt gaan zit ten ook. Voor de rest is deze collectie ge wijd aan de Amerikaanse vrouw (export heeft zo zijn verplichtingen). Dan ver wacht je carrièrevrouwen met power- schouders van hier tot ginder, een That- cherstrikje en zo, maar de Jordiaanse versie draagt golfbroeken, suède rokken tot halverwege de kuit, wijde sjaalkra gen. Blazers en rokken zijn met tranen bedrukt. Allure Margarete Nuez staat echt op Europees niveau. De presentatie, de mannequins, de hele show ademt internationale allu re. Nuez durft eenvoudig en sober te zijn, wat een enorme dosis zelfverze kerdheid vergt in dit wereldje, dat het maar al te vaak van idiote foefjes moet hebben. Het klopt allemaal perfect: de verhoudingen, de kleuren, de contrasten. Grote kragen van Engelse broderie met zwarte oogjes, broekpakken van kasjmir met Perzische-tapijtmotieven, witte pier rotkragen met zwarte biezen op donker grijze mantelpakken. Rozen van fluweel of van leer als applicatie, ton sur ton. Wilde schelpenjurken van gerimpelde zijde, met in elkaar overlopende harmo nieuze kleuren van absintgroen naar mosgroen, van oud-roze naar lila. Voor de Europese export heeft Nuez ook een bravere lijn („Vivisma"). Peter Aedo brengt een heel commerciële en draagbare lijn, waarover verder wei nig te vertellen valt. Behalve de mooie kleurcontrasten: vliegeniersblauw met het bruin van chocolade-puur, grijs met lavendelblauw, tabaksbeige met marine blauw, eendeblauw in verschillende schakeringen naast elkaar. Roser Marcé verscheen enkele seizoenen geleden op de internationale markt en is ook bij ons geen onbekende meer. Haar nieuwste collectie - voor volgende win ter - staat in het teken van contrast tus sen strenggeknipte jasjes (cardigans, col berts, blazers) en luchtige mousseline rokken. Die rokken zijn halflang, of wor den vervangen door een rechte, vrij wij de broek. Ook in Spanje geldt de regel: wie twijfelt tussen korte en lange rokken kieze een pantalon! Veel wit en zwart: witte blazer op wijde zwarte broek, witte bloesjes met bloem bladkraag van kant of broderie, vierkan te halsuitsnijdingen, witte handschoe nen. Het geeft een de draagster een iet wat precieus, onberispelijk imago. Smal le, gekruiste lijfjes met sjaalkraag. De schoenen zijn zeer plat gehakt. Een com pleet wit pakje - witte blouse, hoed, handschoenen enzovoort - wordt gedra gen met zwarte kousen. Andere smaak Purificacion Garcia, eveneens geen on bekende meer, brengt drie verschillende collecties, waarvan „Teodora" speciaal voor de export is bestemd. Wat is het verschil? Hebben Spaanse vrouwen dan een heel andere smaak? Het schijnt van wel: „Europese vrouwen dragen veel eenvoudiger, sportieve modellen, meer Amerikaans eigenlijk". Het is waar dat de mode die wij in Spaanse etalages za gen, iets ingewikkelder is dan de onze: de vormen zijn nogal klassiek, maar ze worden overdadig versierd. Bovendien kun je in een warm klimaat fellere, scherpere kleuren verdragen. Ook Garcia brengt vooral zeer mooie kleuren- en stoffencombinaties, bedrukt en effen. Luisa Rabell neemt een colbertjasje als uitgangspunt en speelt met alle mogelijk heden vandien. Opvallend is wel de af wezigheid van schoudervullingen: de jas jes vallen soepel rond het lichaani, de hoge taille wordt aangegeven door een ceintuur of een stiksel. Daaronder bloes jes met hoge puriteinse kragen. De rok ken zijn heel lang en recht. De kleuren zijn nogal treurig: bruin-groen-grijs. Een van de spectaculairste jonge ontwer pers uit Barcelona - oud-leerling van de modeschool van Milaan maar geboren en getogen in de Catalaanse hoofdstad - is Joaquim Verdu. Hij ontwerpt brei werkmodellen voor diverse Spaanse fir ma's, maar brengt nu ook een eigen prêt- a-porter-lijn, waarvan vooral de schitte rende kleuren opvallen. Granaatrood, wijnrood, koraalrood, robijnrood, terra cotta en baksteen zijn favoriet. Ook hier nergens een spoor van schou dervullingen, maar soepele draperingen, ronde kragen, sjaals, capes en capelines. Onder korte, ronde jasjes (waarvan je soms denkt: 't is maar een sjaal) staan smalle toreador-pantalons het mooist. Tocüt is de merknaam van Frederic Sal- larés, die reeds in 1969 dit bedrijf sticht te. Lady Bonser is een zusje van de he- renconfectie Sir Bonser. Deze firma brengt nu ook een jongere dameslijn: „Miss Uno". Spaanse peper De Gaudi is een handelsbeurs, speciaal op confectie gericht. De Gaudi Hombrc (heren) en de Gaudi Mujer (dames) staan sedert kort ook open voor buiten landse exposanten. Vooralsnog lokt dat vooral Italiaanse bedrijven. Zelfs naaste buur Portugal schittert door afwezigheid. Maar ook Parijs werd niet in één dag ge bouwd. De Spaanse exposanten bieden in elk geval originele en toch commer cieel interessante spullen en de beurs is voor Nederlandse boetiekhouders dan ook zeker een bezoek waard. Want het is een triest feit dat de rekken van onze boetieks en winkels meestal gevuld zijn met een ontstellend banaal assortiment: overal hetzelfde. Een snuifje Spaanse pe per zou daar zeker niet misstaan. AGNES ADRIAENSSEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15