„Ik ben een gewone artiest die ze op straat niet herkennen" QeidwQowuvnt Landré redt Ui van RO Theater Blueskoning B.B. King geeft 275 concerten per jaarmaar: Belcanto bewijst kwaliteit KUNST WOENSDAG 12 APRIL 1989 PAGINA 11 Oud-leden Amsterdamse politiekapel vormen orkest AMSTERDAM Oud-leden van de voor malige Amsterdamse Politiekapel hebben met een aantal jonge musici The Amster dam Wind Orchestra (AWO) gevormd. Dit professioneel harmonie-orkest bestaat uit 45 musici. Per jaar worden gemiddeld Zes concertprogramma's gebracht. Het eerste wordt 17 april in het Concertge bouw in Amsterdam uitgevoerd. Heinz Friesen heeft de artistieke leiding. Pianist Rian de Waal verleent medewerking aan de uitvoering. Voor het tweede concert zijn werken gekozen van Igor Stravinsky, Aleksander Voestin, Galina Oestvolskaja en Sofia Gubaidulina. Dit wordt op 17 juni voor het eerst gegeven in Paradiso in Am sterdam in samenwerking met het Hol land Festival. Lou Reed in Carré AMSTERDAM Lou Reed, wiens plaat „New York" nu al dé plaat van 1989 wordt genoemd, geeft op 20 en 21 juni twee concerten in theater Carré in Am sterdam. De kaart verkoop voor deze concerten begint aanstaande zaterdag bij alle bekende voorverkoopadres sen. Vanwege de verwachte belang stelling is een limiet vier kaarten per persoon. Liza Minelli's hond Zweden uitgezet Als dirigent van Liza Minelli heb je een belangrijke baan. Hoe belangrijk, blijkt uit deze foto, waarop Bill LaVorgna, Minelli's vaste dirigent tijdens de Europese tournee, haar hondje uitlaat in Stockholm. Het dier werd gisteren Zweden uitgezet. FOTO: AP STOCKHOLM Liza Minelli mag dan welkom zijn in Zweden, haar hond niet. Die werd gister morgen door de Zweedse autoritei ten op een vliegtuig richting Parijs gezet. De Amerikaanse zangeres, op tournee met Frank Sinatra en Sammy Davis jr., kwam Zweden binnen met een bus vanuit Neder land, zonder dat de douane merkte dat zij haar hond Lilly bij zich had. Later in een vijf-sterren-hotel in Stockholm werd de aanwezigheid van de terriër wel opgemerkt en aangegeven bij de autoriteiten. Twee douanebeambten kwamen de viervoeter ophalen, zeer tegen de zin van Liza Minelli, die dreig de haar optreden te zullen afzeg- komen' gen. Een compromis werd bereikt en de beambten hielden maandag avond de wacht voor de hotelka mer om er op toe te zien dat de hond zijn kamer niet afkwam. Gis termorgen vroeg begeleidden functionarissen van de douane het dier naar het vliegveld en zetten hem op een vliegtuig, richting Pa rijs. Voor Liza Minelli kan de affaire nog een financieel staartje hebben. „Het binnensmokkelen van hon den is een ernstig vergrijp in Zwe den vanwege het gevaar van hondsdolheid", aldus Stig Helberg van de douane. „Boetes in dit soort zaken zijn afhankelijk van het in- Santana in Congresgebouw DEN HAAG Carlos Santana en zijn band ko men op 28 mei naar het Congresgebouw in Den Haag. De gitaarvirtuoos, dié begin dit jaar een Grammy Award in ont vangst mocht nemen voor zijn elpee „Blues for Sal vador", geeft om zowel 18.00 uur als 21.30 een concert. Omdat hij maar een dag in ons land kon zijn en gezien de verwach te belangstelling is beslo ten twee concerten te ge ven. De voorverkoop voor beide concerten begint za terdag. Bezittingen Nederlander onder de hamer Grote kunstveiling moet rivier de Loire redden R (Van onze correspondent) PARIJS In Parijs be gint vanavond de veiling van de omvangrijke kunstcollectie van de Ne derlandse miljonair Al- bert Stocker, die vorig jaar november in Frank rijk overleed. De gehele opbrengst is bestemd voor de Franse afdeling van het Wereldnatuurfonds. Een deel ervan zal wor den aangewend voor een grote actie ter bescher ming van het Loire-dal. Al vele jaren voert het Franse Wereldnatuur fonds acties om „de laatste wilde rivier van Europa" te beschermen tegen een overheidsproject van re gulering en stuwdammen, die onder meer koelwater moeten leveren aan kern centrales. In het luxueuze decor van het exclusieve Parijse ho tel George V opende prins Bernhard gisteren de voorvertoning van de te veilen collectie. De waar de van de ongeveer drie honderd schilderijen, meubels, boeken en oos terse- en islamitische kunstvoorwerpen wordt geschat op meer dan drie miljoen gulden. Tot de topstukken behoren 17e eeuwse schilderijen van Van Beyeren, Den Uyl en Wouwerman. ,,Ik ben heel blij te zien dat een landgenoot zo'n magnifieke kunstschat aan het Franse Wereldna tuurfonds heeft nagela ten", aldus prins Bern hard in een korte toe spraak. Hoewel onder de indruk van de kwaliteit van diens verzameling, dacht prins Bernhard zelf niets te zullen kopen. „Ik geef mijn geld eerder di rect aan het WWF". RO Theater: „De weerstaanbare op komst van Arturo Ui" van Bertolt Brscht. Regie: Antoine Uitdehaag. Met Lou Landré als Arturo Ui. Ko- njnklijke Schouwburg, Den Haag, 9>>teravond. Herhaling: vanavond. Lou Landré is Arturo Ui en hij alleen is de moeite van het zien van deze „Weerstaanbare opkomst van Arturo Ui" best waard. De acteur mag uitpak ken en zet een driftig baasje oeer, dat zijns ondanks de wacht in het land krijgt. Maar waar de schrijver Bertolt Brecht toch zekere parallellen in het stuk legde met de kornst van Adolf Hitler, is in deze re gie slechts met voorkennis iets daarvan te merken. Regisseur Antoine Uitdehaag moet „Ui" in een breder kader hebben willen plaatsen. Hij heeft zich op glad ijs begeven. Er zit van alles in deze voorstelling en toch wil de dreiging van nade rend fascisme maar niet voel baar worden. De contrasten binnen deze versie bevinden zich aan de oppervlakte. De gangsters uit het stuk zijn een tikje ko misch, de ondernemers die het onderspit delven tegen de ter reur van Ui c.s. nogal potsier- ijk. Er wordt gespeeld op een lachje en waar dat even niet kan, schallen pistoolschoten. Toch verstomt de luim niet echt, zelfs niet als de burgers miet de handen omhoog de slottoespraak van de dictator aanhoren. Nee, al trekt Uitdehaag Ui's gedrag in het ridicule door de handelswaar concreet van karfioli (vertaling Rekers, 1983) in bloemkool (Kouwe- naar) te veranderen, het werkt niet echt. Zelfs niet als die bloemkool keurig op een spie gel wordt versneden en Ui er een snuifje van neemt. Ook niet wanneer een bloemkool fungeert als plaatsvervangend hoofd dat kapot wordt gesla gen. Behalve de muziek van Het Paleis van Boem, die er dof en somber op inhakt, is er geluk kig Lou Landré. De acteur speelt niet zijn meest subtielé en sterkste rol, maar is als al tijd een krachtige persoonlijk heid op het toneel. Hij laat het manneke Ui in allerlei boch ten wringen en groeit gedu rende dit stuk in weerwil van zijn omgeving tot dubieuze dictator. Had Uitdehaag maar wat meer gedurfd, dan was er naast lol ook echt wat beklemming te voelen. Nu lijdt de voorstelling aan de lafheid die Brecht Ui's omstanders verwijt. PETER SNEL LONDEN „Ik ben ty pisch zo'n artiest die op straat nooit wordt her kend", zegt de Ameri kaanse bluesgitarist B.B. King tijdens een gesprek in Londen. „Al heb ik in de loop der jaren miljoe nen platen verkocht, er zijn nog altijd mensen die nooit van mij hebben ge hoord. Daarom ben ik 300 dagen per jaar onderweg. Om er voor te zorgen dat iedereen weet dat ik be sta". B.B. King, de bij zijn leven reeds legendarische bluesko ning, is momenteel voor enke le van die driehonderd dagen in ons land. Vrijdag geeft de 63-jarige King een concert in De Doelen in Rotterdam, zon dag in het Concertgebouw in -Amsterdam. Aanleiding: zijn nieuwe, uitstekend ontvangen elpee „King Of The Blues: 1989", en zijn optreden op het U2-album „Rattle And Hum" en in de gelijknamige speel film. In het Hammersmith Odeon theater in Londen speelde King twee avonden lang voor een uitverkocht huis en met die onbekendheid blijkt het daarbij nogal mee te vallen. Na afloop van het concert ver dringen zich horden fans voor zijn kleedkamer om een foto of elpee te laten signeren. Het zijn voornamelijk jongelui die de bluesmeester hebben ont dekt na zijn samenwerking met U2. B.B. King geniet van al die belangstelling. Hoewel hij er net ëen optreden van twee en een half uur op heeft zitten, neemt hij alle tijd om iedereen te woord te staan. Ri ley 'Blues Boy' King houdt van het leven: hij is een muzi kant die al veertig jaar zijn ge luk put uit het spelen van de blues. Hoe paradoxaal dat ook klinkt. En.er is geen plaats waar hij niet wil optreden. Vermaard zijn bijvoorbeeld zijn concerten voor gedeti neerden. King: „Zo vaak ik kan speel ik in gevangenissen. Dat heb ik door de jaren heen altijd vol gehouden. Gek eigenlijk, want ik heb zelf nooit achter de tra lies gezeten. Dat had trouwens zeker tot de mogelijkheden be hoord, want ik ben opgegroeid met jongens die regelmatig de gevangenis van binnen beke ken. Maar ik zorgde er altijd voor dat ik niet bij hun moei lijkheden betrokken raakte. Ik B.B. King, eenvoudige jongen die nóóit wordt herkend. ben iemand die een ander geen pijn kan doen. Het liefst ga ik moeilijkheden uit de weg. Als ik ergens bin nenkom en ik heb het gevoel dat het er niet helemaal in orde is, dat er iets onwettigs aan de gang is, dan vertrek ik onmiddelijk. Hier in Londen mag er na een bepaald uur geen alcohol meer worden ge schonken, maar in sommige café's gebeurt het toch. Kijk, op zulke plaatsen zul je mij niet vinden. Want je weet nooit of uitgerekend op het moment dat ik er zit, de politie besluit een inval te doeh. Veel van mijn vrienden zijn op die manier achter de tralies te recht gekomen. Als ik in ge vangenissen kom, valt het me steeds weer op dat ze overbe volkt zijn. En daardoor ont staan er soms situaties waar door een gevangene niet rrteer dezelfde is wanneer hij vrij komt. Daarom probeer ik voor gedetineerden een lichtpuntje te zijn. En ik weet zeker dat sommige echt wat aan mij hebben gehad". „Hoe ik dat zo zeker weet? Ik trad eens op in een exclusieve nachtclub in Chicago. Een plaats waar normaal alleen jazzmuzikanten spelen, maar voor mij was een uitzondering gemaakt. Ik ontmoette die avond een knaap die in een naburige gevangenis werkte. Hij vroeg me of ik daar niet een keer wilde komen spelen en ik accepteerde het aanbod. Mijn manager zorgde ervoor dat er een aantal journalisten meeging om de gevangenen naar hun reactie te vragen. Er bleken voor 70 procént zwar ten vast te zitten. En de mees ten van hen zaten al een hele tijd in voorarrest. Als ze dan veroordeeld werden, werd die lange voorarrestperiode niet van hun straftijd afgetrokken. De pers blies die zaak enorm op en hij haalde zelfs de tele visie. Een maand later werden er maatregelen genomen waardoor dat systeem veran derd werd". Ouders „De eigenschap om niet in moeilijkheden te raken is niet door m'n ouders meegegeven. Mijn ouders waren erg strikt en ze brachten me ook wel dingen bij waar ik veel aan heb gehad, maar angst voor moeilijkheden komt voort uit mijn karakter. Ik houd name lijk van mijn vrijheid, ik wil altijd kunnen gaan en staan waar ik wil. Wanneer ik ach ter de tralies zou zitten, zou ik B.B. King niet meer zijn. Ik heb het altijd verschrikkelijk gevonden als mijn vader zei: ga naar je kamer en kom er niet meer vandaan voordat ik het zeg. Dat is vaak gebeurd, dat kan ik je wel vertellen. Mijn moeder stierf toen ik ne gen was, maar er waren alle maal aardige mensen om mij op te vangen. Zowel blank als zwart. Toen mijn vader over leed werd ik verder opgevoed door mijn' grootmoeder. We woonden in een heel klein dorp en iedereen kende el kaar. Als ik een keer spijbelde van school, wist meteen het hele dorp het. Ik ben nooit een goede leerling geweest, ik had echt een hekel aan school. Dat is dan ook het enige punt in mijn leven geweest waarop ik ongehoorzaam ben geweest. Pas later besefte ik hoe be langrijk onderwijs is. Het eni ge wat ik wilde was gospelzan ger worden. Net zoals een an der dokter of buschauffeur. Ik was gek op de muziek van groepen als The Golden Gate Quartet en Wings Over Jor dan. Eén van mijn ooms was priester in een kerk en hij zong en speelde regelmatig gi taar voor de gemeente. Dat wilde ik ook. Mijn moeder zag dat wel zitten, want zij was erg gelovig". „Vandaag de dag speelt het ge loof nog steeds een rol in mijn leven. Ik ben geen fanaat, maar ik geloof in een God. Ik geloof dat er een Grote Macht is die een oogje op me houdt en voor mij zorgt. Ik bid nog elke nacht tot die macht. Naar de kerk ga ik zelden, gewoon omdat ik er de tijd niet voor heb. De meeste diensten wor den gehouden op momenten dat ik onderweg ben. Maar mijn gevoel voor religie is er niet minder om". Onderweg „Ik ben bijna 300 dagen per jaar onderweg, maar dat heeft van mij geen ontheemde ge maakt. Net als een circusar tiest voel ik me overal thuis. En ik ben altijd omgeven door een netwerk van mensen waartoe ik me aangetrokken voel. Waar ik ook ga, ik kan altijd 'hallo' tegen een vriend zeggen. Natuurlijk voel ik me wel eens eenzaam. Maar wie kent die gevoelens niet? De man die nooit ver van huis en haard is, voelt zich ook wel eens eenzaam. Per jaar ben ik ongeveer drie weken thuis. In die periode probeer ik me wel te ontspannen, maar na een paar dagen bekruipt me toch weer een gevoel van rusteloos heid. vEn toch doe ik in die da gen zoveel mogelijk de dingen waar ik van houd. Ik ben ge boren en getogen op het plat teland en daarom trek ik nog altijd graag de natuur in. Daarnaast kijk ik veel naar boks- en voetbalwedstrijden, want ik ben een echte sport liefhebber. Al ben ik er zelf nooit goed in geweest. Wande len is een prima bezigheid en dat probeer ik zoveel mogelijk te doen. Als er tussen optre dens en interviews door even tijd is, knijp ik er tussenuit voor een stevige wandeling. Omdat ik steeds in een andere omgeving ben, is er voor mij altijd veel te zien. Na afloop van zo'n tocht ga ik naar mijn hotelkamer om wat brieven te schrijven en te lezen. Dan doe ik tukje tot mand op mijn deur klopt met de mededeling dat het tijd is om op te treden. Eigenlijk ge beurt er in mijn leven dus niet zoveel bijzonders. Maar waar om zou het anders moeten gaan? Ik ben immers maar een doodgewone knaap die van sport en muziek houdt. En ik ben niet bang voor de dood, al hoop ik niet dat hij morgen voor de deur staat. Al- bert King schreef ooit een liedje: iedereen wil wel naar de hemel, maar niemand wil sterven. En zo is het maar net"- HARRY DE JONG Vakantiewoning Rietveld Een vakantiewoning, die in het Twentse Markelo is gebouwd naar een ontwerp van Gerrit Rietveld, wordt in de oorspronkelijke staat teruggebracht. De woning in geel, blauw en rood is de enige van een groep je van zes die nog enigszins in de oor spronkelijke staat is. Ze werden in 1951 gebouwd door perso neel van een metaal- fabriek. Voor de res- taratie is 50.000 gul den nodig. FOTO: ANP Haags Opera- en Operettekoor Bel canto o.l.v. Johan Vingerhoed. Cir custheater, Scheveningen. w ft het Haags ope- operettekoor Belcanto een uitvoering in een uitste kend bezet Schevenings Cir custheater. Dit jaar stond die uitvoering in het teken van het twintigjarig bestaan, redén waarom dit keer niet alleen belcanto, maar ook de feeste lijke klanken van bijvoorbeeld componisten als Gilbert en Sullivan werden vertolkt. Werken die door een amateur koor vrijwel nooit ten gehore worden gebracht, maar waar mee Belcanto, getuige ook de enthousiaste reacties van het 1100 mensen tellende publiek uitstekend overweg kon. Voor een koor als Belcanto, dat zich al vanaf de oprichting overtuigend heeft bewezen in het idioom waaraan het zijn naam ontleent, is de mix van opera, operette en musical in de werken van dergelijke componisten uiteraard niet he lemaal onbekend terrein. Diri gent Johan Vingerhoed bleek goed gegokt te hebben met zijn programmakeus. Voor de pau ze schitterde bijvoorbeeld bas Hans van Genugten in werken uit Verdi's Don Carlos en te nor Rudi de Vries in Donizet ti's Lucia di Lammermoor, na de pauze bleek de jonge bari ton Ken Weekenstro het uit stekend te doen in „It ain't ne cessarily so" uit Porgy and Bess. Mary Willems deed het zelfde in „Summertime", eveneens van Gershwin. Bel- canto bewees opnieuw dat amateuristische kunstbeoefe ning wel degelijk kwaliteit kan opleveren. Jammer dat daar steeds een jaar op ge wacht moet worden. fndrukwekkende afsluiting van Kamermuziekserie Hot Wiener Schubert-Trio speelt Dinsdagavond. De Vereniging voor Kamer muziek sloot gisteravond zijn serie af met een bijzonder in drukwekkend concert van het Wiener Schubert-Trio. Dit trio beperkt zich bewust tot het spelen van uitsluitend piano trio's en probeert daarbij het repertoire uit te breiden door ten onrechte vergeten muziek in hun programma's op te ne men. Gisteren was alleen hét pianotrio in d op.49 van Men delssohn bekend terrein voor het publiek. De van leven tin telende wijze waarop deze drie Oostenrijkers dit trio brachten, in een perfecte onderlinge harmonie, maakten eens te meer duidelijk dat dit stuk ka mermuziek van Mendelssohn op een heel hoog niveau staat binnen het totale oeuvre van de componist. Het vormde in muzikaal opzicht ook het hoogtepunt van het concert dat geopend werd met het pia notrio in cis op.100 dat Schwarwenka in 1897 schreef. Na een interessant en elegisch begin zakte het werk daarna echter af tot prettig in het ge hoor liggende- en optimaal vertolkte salonmuziek. Leuk om een keertje te hebben ge hoord in zo perfekte handen. Een geheel aparte belevenis daarentegen was de kennisma king met het pianotrio nr.2 op.9 in d dat Rachmaninoff in 1893 schreef terwijl hij diep trok zich in totale heid terug om zijn droefheid aan het papier toe te vertrou wen en onbewust wellicht ook om met zijn trio te wedijveren met Tsjaikowsky's enige pia- Rubinstein. Dit is geen werk om genoten te worden, zo stel de vooraf de pianist Claus- Christian Schuster, maar om als bekentenismuziek te wor den ondergaan. Inderdaad is het een lange donkere Russi sche klacht, die vooral vanuit de piano is gedacht en daar naast somberheid ook wild virtuoze opstandigheid aan toebedeelt. Naast diep aangrij pende passages met korte lied fragmenten in alle drie de in strumenten, is het verder in derdaad eerder een gevoels- monument dan een mede met het verstand te genieten com positie. Heel bijzonder om dit diepdoorvoelde spel van dit werk door dit trio mee te mo gen maken. ERIK BESIER Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen met een staartje (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Twins (al); 18.45. 21.30. wo. ook 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45. 21.15. Cocktail (al); The Accused (12); The Bear (al); 14.30. 19.00, 21.15. A fish Amadeus (al); 20.00. 4.30, 19.00, 21.15. Who framed Roger Rabbit (al); Roger Rabbit (al); wo. 15.45. Big WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Babettes feest (16); 20.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, i 471656): Dead ringers (16); 3.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: The acci dental tourist (al); 14.30, 17.00, Rain man (al); 14.00, 18.45, 462400): Twins (al); 13.45, ODEON 3: Cocktail (al); 13.45, cent (16); 17.00, 20.30. A tan (16); 18.45, 22.15. STUDIO 2: El lute (16); 17.00. Paura e amore (16); 19.30, 21.45. STUDIO 3: Intervista (16); 17.30. Manifesto (al); 19.30, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Pelle de veroveraar; 19.15. Salaam Bombay; 22.00. Zaal 2: De kommissaris; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00. Ironweed; ma. La strada; di. Stranger than para- TROPOLE 4: Who framed Roger i STUDIO 2: Pippi Langkous; Flinke buit bij inbraak LEIDEN Onbekenden heb ben in de nacht van maandag op dinsdag ingebroken in een woning aan de Stokroos. De dieven wrikten een schuifpui op en om binnen te komen. Ze stalen foto-apparatuur, twee creditcards, twintig euroche ques, een "rijbewijs, een hoogte meter en voor ongeveer 1500 gulden aan buitenlands en Ne derlands geld. Negen fietsen gestolen LEIDEN Onbekenden heb ben in het afgelopen weekein de acht racefietsen en een he renfiets gestolen bij rijwiel handel Huisman aan het Le vendaal. De politie vermoedt dat de dieven met een valse sleutel zijn binnengekomen. Er was geen braakschade. Politiek café LISSE Het Politiek Cafe dat de Sociëteit Artemis giste ren in café De Beurs hield, was vooral een informatieve gebeurtenis. Een groot aantal bezoekers maakte gebruik van de gelegenheid vragen te stel len aan het college van B en W, Die vragen hadden betrek king op onroerend goedbelas- ting, het winkeloppervlak in het dorp, hondenpoep, volks huisvesting en volkstuinen. Uit de antwoorden bleek on der andere dat Lisse nu 2.200 woningzoekenden telt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 11