Omwegen Godfried Claassen o.s.b. werkt nog steeds pan de „ontmoeting" m Man (30) slaat moeder dood: is achttien maanden cel ^HDEN& OMGEVING£eidae<2owmit VRIJDAG 7 APRIL 1989 PAGINA 15 EEN ZILVEREN PRIESTERFEEST AAN DE HAZERSWOUDSE RIJNDIJK vle it, pe- lepel snkei andij- Haal bloem licht- oïlook tahoe ■geble- Op mijn onnvcjjcn door stad on land I MB kom ik graag mensen togen. U kunt LUW, mij telefonisch of schriftelijk vertellen I wie u graag in deze rubriek zou willen hHBJ ^Hj tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 1171 mBMkI iMMR - 12 22 44 op toestel 10. door Ton Pieti-r» liet lijdt geen enkele >27$. wijf el: pater Godfried - Üaassen o.c.d. voelt zich olkomen thuis bij de ;armelieten. Hij zegt het „Ik ben gelukkig iet de keuze die ik des- Is gedaan heb om in de [armel te zijn. Die ver- lochtenheid stemt over- en met mijn ideaal van piritualiteit: leven vanuit et devies van de Kar- lel: „Het staan voor de ivende God". Zoiets lang- Meng preekt mij geweldig aan out en het contact en de ont- ukken ïoeting met de mensen pan.m me heen" ^g,aurentius, Adrianus, Jose- hus Claassen nam als onge- jhoeid karmeliet de klooster- bi/ déaam Godfried c iet een mooie klank iepere betekenis. Vandaag en we hem gestoken ordeauxrood pak. Een kleuren en de voeten ste- geschoeid. Eens gingen de armelieten barrevoets huns- leegs, uit volkomen onthech- fd(ng voor de armoede. Dat valt de maatschappij der 20ste tw niet meer te doen. Geen andalen meer, noch blote ■ng' ivig schoeisel bij het gaan n de weg die tot ontmoeting gesprek, ja tot Compostela 'oert. De heilige stichters der het Kruis en We.SUan 2ie ..Grote" H.Theresia ^villa, mystici en, zouden dit u' en billijken van ^•igdurende post zij Kerklera- u wel kun- lit hun eeu- n het Para- hun aardse ispanningen ;den werden opgenomen in et koor der hemelingen. Het ANN j zo, maar pater Godfried ^aat dit weekeinde in Hazers- ioude een gepast feest vie- ;n. Hij is 25 jaar priester, ge- bevestigd als 5g liddelaar tussen God en. Voorwaar e waard; zeker het grote oorbeeld van de twee Em- ïaüsgangers, die. drie dagen !f nadat dit alles geschied was" dezfp weg naar huis waren en de •pleveenzame Vreemdeling ont- wachtioetten die zij tenslotte her- nter is enden bij het breken van het •boekt rood. Zo'n overweging past zei di i het heilzame straatje van zilveren feesteling. heef an Smakt [J aurens Claassen werd in en uit137 hiJ is nu 51 in het ,o va„rabantse 's-Gravenmoer bij ;,losterhout geboren. Hij ra- tussei Pastor Godfried Claassen in duplo. Vóór zijn vermaard geworden voettocht naar Santiago de Compostela vervaardigde hij dit zelfportret, met bril: „Waar gaat de weg heen?' votte in de speeltuin van Kaatsheuvel, waar nu de Ef- teling furore maakt. Toen werd de „roeping" manifest. De knaap wilde priester wor den en in de buurt waren karmelieten. Zo heeft zich dit dus ontwikkeld. Studeren bij de ongeschoeide paters, pro memorie, in Smakt bij Ven- ray veel later, zou Claassen St.Jozef van Smakt boetseren: een voedstervader die graag iets wilde leren van zijn l?ij-, zondere zoon, die als 12-jarige het de schriftgeleerden in de tempel van Jeruzalem be hoorlijk lastig maakte en zijn ouders in hevige onrust bracht door een paar dagen weg te blijven. Filosofie, theo logie in eigen beheer der Kar- mel. Mgr.Willem Bekkers, de onvergetelijke, baanbrekende Bossche bisschop, wijdde God fried in '64 te Waspik tot priester. Toen al werd dit feest opgeluisterd door de aanwezigheid van veel „an dersdenkende" christenen, zo als predikanten, want 's-Gra venmoer was overwegend protestants, maar men mocht de Claassens gaarne lijden in dit diasporagebied. Godfried Claassen rondde zijn studie af met een jaar Rome en in '65 kwam hij bij het Diepgangcentrum, Hazers- woude Groenendijk. Vanaf '69 was hij daar pastor in het tëam van zielzorgers van de gefuseerde parochie H.Mi- chaël en St.Bernardus. Hij is lid van de communiteit, het klooster naast de Scheepjes- kerk, die. nog zeven leden telt. De spoeling is dunner gewor den, maar het enthousiasme en de inzet zijn gebleven. Van hieruit wordt het samen kerk zijn mede gevoed en gestimu leerd, met een schoon uitzicht op de Oude Rijn, waar vracht schippers hun hebben en hou den voortstuwen in de vaart die brood op de plank moet brengen. Godfried Claassen: zielzorger, wegbereider en kunstenaar. Hij had aanleg en in de fami lie stroomde al artiestenbloed door de aderen. Liturgie, vor mingswerk, catechese op scholen, pater Godfried leefde zich daarin uit, zou je mogen zeggen, maar in '74 ontstond in hem de ware artiest en hij begon lessen te nemen op de academie Ars Aemula, het roemruchte „Ars" aan de Pie terskerkgracht in Leiden. Acht jaar lang. „Ik heb dit er varen als een verrijking van de pastoraal, het geeft er kleur en lijn aan. Het is een inspanning, maar ook een goede ontspanning bij het soort werk dat wij geestelijk moeten doen". Pater Godfried schilderend, tekenend, boetse rend, bezig met het houwen van beelden. Je treft zoiets wel meer aan bij artsen, leden der magistratuur, notarissen en andere geestelijk ingespan- „Je hebt talent, man!", zei Wim Sonne veld lang geleden in een conference als Frater Venantius uit Schin op Geul. Het had ook op Godfried Claassen kunnen slaan. De pater ging met de materie als een gedrevene te werk, houwde zelfs beelden (kardi naal Alfrink, bisschop Bluijs- sen, de grote Theresia en vele anderen), het waren bustes, maar hij sloeg nooit een fi guur wat weer een opmer- FOTO: WIM VAN NOORT king is van Claassens grote (voor)naamgenoot Godfried Bomans. In '82 werd Claas sens beeld van de H.Theresia door kardinaal Alfrink geïn stalleerd in de enige kerk die in Nederland is toegewijd aan de heilige van Avilla, de The- resiakerk aan het Haagse Westeinde, bij gelegenheid van het vierde eeuwfeest van de Karmel. Een bezoekje aan het „atelier" van Godfried Claassen, op de eerste verdieping van het Diepgangcentrum, verschaft ons een boeiende kijk op 's paters eigen diepgang. Een heerlijke rommel is het er en je struikelt over de doeken en pentekeningen. Iets verderop is Godfrieds eigen woon- en slaapvertrek. Dezelfde wanor de. Boekenrijen die uitpuilen, videobandjes van hier tot gin der, doeken, panelen, vellen vol verwerkte indrukken die de opgang vanuit de diepgang weergeven. Het is bijna God frieds wanhoop, want hij zou best wel wat meer armslag wensen. Misschien komt het er wel van. Maar in elk geval geeft zilveren priester God fried' zijn artistieke ziel wel bloot: in olieverf verblijft er Bruce Springsteen met z'n nood in rock 'n roll, als gecon- terfeit door deze karmeliet tij dens een Rotterdams concert in Ahoy, '88. Aan een paal hangt een Israëlisch petje naast een Amerikaanse dito wrochtsel uit Nevada. Vorig jaar ondernam de ongeschoei de karmeliet nog een trek tocht door de westelijke staten van de US; tekeningen en schilderstukken getuigen daarvan. Op zijn rondreis door Mexico legde de pastor Mexicaanse gaucho's, al dan niet met sombrero, op papier vast. We zien ook winderige aquarellen, op Schiermonnik oog gemaakt. En dan al die kostelijke tekeningen van Santiago de Compostela. Godfried Claassen is een „halfbroer" van de heilige Ti tus Brandsma, die „geschoeid" was en zich O.Carm. mocht noemen ik noem het maar even: de „ongeschoeiden" zijn de „hervormde karmelieten", vernieuwd door de twee eerder genoemde mystici. „Ik zou er maar niet te diep op in gaan", vindt pater Godfried, „anders komt niemand er meer uit". Hij heeft gelijk. Grote Aanwezige Godfried Claassen is begees terd door „de God, die met ons mee wil trekken, op uit tocht naar het beloofde land. Wij leren, dat God om ons geeft, Hij is de grote aanwezi ge in een wereld waarin de mensen naar Hem vragen. Het is zoeken naar uitbeeldin gen en ervaringen. Ik heb dat in '84 meegemaakt, toen ik in vier maanden tijd de voetreis naar Santiago heb gedaan. Die voettocht (na een paar jaar van geestelijke en mate riële voorbereiding) was een vorm van iets „uitbeelden". Eigenlijk een waanzinnige toestand. „De route had te maken met de geschiedenis van Europa. Onderweg leren, horen en zien. Ik ben op zoek naar uitbeeldingen en erva ringen. Daar was die voetreis uitbeelden. Voor mij was het ook een heroriëntatie in een levensfase die wel moeilijk is; een midlife crisis, wordt het wel genoemd. Daar heeft ie dereen wel mee te maken tus sen de 40 en 50 jaar. Voor mij was de pelgrimage naar Com postela te durven gaan een symbool van de lange levens weg die we hebben te maken. Het heeft een vier maanden in beslag genomen. Toen het voorbij was kwamen ook de gedichten bij me los over de ervaringen. Het was een .reis met veel vruchten. Het viel niet mee: je liep langs treinen die in sneltreinvaart naar Santiago reden, en boven je hoofd vlogen de vliegtuigen. Het was verlokkelijk om daar je toevlucht te zoeken als je doodmoe was". Het was voor Godfried Claas sen een overlevingstocht, en de Heer was zijn herder. In de middeleeuwen werd je naar Compostela verwezen door een al dan niet kerkelijk von nis na moord en echtbreuk én andere dergelijke doodzon den. Je werd met je fouten op je verantwoordelijkheid ge drukt. Een boetevaart naar St.Jacobus in Spanje was een tentatie. Je kon er beter van worden, of in het kwaad ver harden. Pastor Claassen voelt zich een voorbijganger, met mensen op doortocht. „Het is verwerken van wat je onder weg tegenkomt. Het is een le vensweg, gesymboliseerd door zo'n pelgrimage. Waar het op aankomt is jezelf bewust wor den: waar komen we van daan, waar gaan wij heen? Het is een afscheid om te kunnen aankomen". Het is rusteloos, maar de priester Godfried Claassen o.c.d. trekt verder. „Er Is op het ogenblik sprake van een opleving van de aloude pelgrimage. Sinds '86 is er een Nederlands ge nootschap van St.Jacob dat nu alweer ruim 400 leden telt". God en de mensen. Daar gaat het om. In elk geval wordt pater Godfried Claassen gefê teerd. Op zaterdag 8 april, dus morgen, is er een viering in Het Anker, om 19.00 uur, en zondag daarop is er om 9 uur aan de Rijndijk een viering met medewerking van het Bernarduskoor. Zondagmid dag is een Ontmoeting voor zien, van 14 tot 17 uur, in Het Anker aan de Chopinlaan met volle inzet van alle krachten. En dan als laatst, maar niet het minst houdt de zil veren priester-kunstenaar een expositie van portretten (olie verf en pastel) in Het Anker tot 1 mei '89. De pater zelf houdt niet van enige ophef, maar hij laat het vreugdebe toon enigszins gelaten over zich komen om te tonen waar de gelovige kous wringt. Count your blessings one by one, en ge zult er geestelijk garen bij spinnen. In het Diepgangcentrum, bij pater Godfried, waar de verf nau welijks kans krijgt om op te drogen. Ad muitos annos!, beste pater. aU 'M.hd! Ie pro daw HAAG/LEIDEN „Het. -rijl een intrieste affaire. De bei heroïne verslaafde zoon 211 zijn aan alcohol verslaafde d'eder hielp". „In feite was de lamme die de blinde Zowel officier van jus- mr. D. van den Broek als Evers waren het voor de Haagse jtbank over eens dat een stratenmaker en ex- 'iller uit Leiden nooit de et had gehad om zijn moe- dood te slaan. De officier dan ook zijn aanvankelijk hield het op handeling, die de dood ten- had. Hij eiste een ge- igenisstraf van* achttien anden. stratenmaker kwam uit een probleemgezin met acht kinderen. De ouders waren beiden aan de drank. Toen de vader in '87 overleed, stortte de moeder volledig in. Zij wil de niets meer eten, verwaar loosde het huishouden en dronk uitsluitend nog bier. Op het laatst woog de vrouw nau welijks veertig kilo. Volgens de advocaat was zijn cliënt nog de enige in het gezin die zich om zijn moeder bekommerde. De aan drugs verslaafde zoon trok bij haar in. „Ik moest haar dwingen om te eten", zei de man gisteren voor de recht bank. „Ze dronk alleen maar bier. Als ik haar een klap op haar hoofd gaf, wilde ze wel weer eten". Het slaan van de vrouw verge leek advocaat Evers met het gedrag van ouders die hun kind weieens een lel verkopen om het weer in het gareel te brengen. Op 9 januari van het vorig jaar ontstond er voor de zoveelste maal ruzie tussen moeder en zoon. „Ik gaf haar een tik. Ik wilde niet dat zij naar buiten ging om weer bier te kopen. Het mens kon nog nauwelijks lopen". De klap op de wang van de moeder kwam echter zo hard aan dat haar onder kaak op twee plaatsen brak. Kennelijk door de kracht van de klap verloor de Leidenaar zijn evenwicht en viel of stap te op de gevallen vrouw. Zij wist nog op eigen kracht haar bed te bereiken. Geschrokken van het voorval ging de zoon hulp halen. De buren gaven echter niet thuis. Een telefoon tje naar de weekenddokter le verde het advies van de echt genote van de arts op: „Leg maar een zak ijsblokjes op haar wang". Bij thuiskomst vond de zoon zijn moeder in de gang. Korte tijd later over leed zij. Sectie wees uit dat ze, behalve de gebroken kaak, ook twee gebroken ribben had en dat het borstvlies was ge scheurd, evenals het middenrif en de linker nierader. Het in wendig letsel kon alleen maar zijn ontstaan door stompen, slaan of stoten. „Ik heb haar alleen een klap gegeven", herhaalde de man, „nooit heb ik de intentie gehad haar te doden. Ik heb alleen maar voor haar gezorgd". Uitspraak 20 april. Laatste paal ri voor wethouder Mevrouw Th.H.L. Blom de Koek van Leeuwen verrichtte gisteren haar laatste officiële handeling als wethouder van Oegstgeest. De wethouder, die ombudsvrouw in Den Haag wordt, sloeg de eerste paal voor een 18-klassig scholen complex in Haaswijk. Dit com plex zal onderdak geven aan een bijzondere en een openba re basisschool. Het heiwerk werd enthousiast uitgevoerd, maar de paal ondervond nogal tegenstand in een bodemlaag. Het gebouw zal in december van dit jaar worden opgeleverd waarna de leerlingen van de Joris de Witteschool en de ba sisschool De Springplank naar Haaswijk verhuizen. In het vrij komende schoolgebouw aan de Oegstgeester Frans Hals laan wordt de Oudenhofschool gevestigd, die thans nog aan de Lange Voort functioneert. In het gebouw aan de Lange Voort komt dan de Centrale Opleiding Zieken Verplegen- den. (COVZ). FOTO: HENK VAN DEN ENDE e Oegstgeester toneelvere- nu ging De Grunerie geeft op zaterdag en dinsdag in het multifunctioneel centrum 't Groot Proffijt aan het Boer- haaveplein voorstellingen van de klucht „Maak dat je tante wijs". Het verhaal speelt zich af jn een pension dat beheerd wordt door een tweetal dames en een schoonmaker. Laatst genoemde ziet geen brood meer in het bedrijf maar er doen zich onverwachte ont wikkelingen voor die wellicht duiden op een betere toe komst. Beide voorstellingen beginnen om acht uur. Vol wassenen moeten f7,50 beta len, kinderen f3,75. Benton De Oscar Benton Band treedt zaterdagavond op in Het Kas teel aan de Concertweg 1 in Alphen aan den Rijn. De zaal gaat om negen uur open, de toegangsprijs bedraagt f7. Continental Singers Het jongerenkoor The Conti nental Singers geeft in het ka der van haar dertigste toernee door Nederland zaterdaga vond een concert in de Grote Kerk aan de Heereweg in Lisse. De Continental Singers zijn in Nederland onder meer bekend van optredens in tele visieprogramma 's van de NCRV en de EO. Voor be langstellenden die de Engelse taal niet machtig zijn is tij dens het concert een simul- taanvertaling van het pro gramma verkrijgbaar. Een toegangsbewijs kost f 14,50, kinderen tot 10 jaar kunnen voor f 6 naar binnen. Voor verkoop heeft plaats bij de VVV Lisse, Grachtweg 53. ingen kan men bellen naar 02521-17211. Het concert be gint om acht uur. Bootui trusting Bootbezitters die na de voor jaarsschoonmaak nog spullen kunnen gebruiken voor hun boot kunnen daarvoor zater dag terecht bij de Kaagvere niging Warmond. De vereni ging houdt op het parkeerter rein bij het secretariaat aan de Kaagstraat 1 een markt, waar gebruikte en nog bruikbare bootuitrusting te koop en te ruil worden aangeboden. De markt wordt gehouden van één tot vier uur. Immortal De popband Immortal geeft zaterdagavond een concert in jongerencentrum Splotsz aan de Stationstraat in Roelof- arendsveen. De band speelt grillige muziek met als basis de drumcomputer en de bas. Het concert begint om half elf. IJsclub De leden van de IJsclub Zoe- terwoude sluiten zaterdaga vond het seizoen 1988-1989 definitief af. Dat gebeurt in het clubhuis van SJZ waar de schaatsenrijders terugblikken op het seizoen. Diverse prij zen en diploma's worden uit- fereikt. Voorts is er de be- endmaking van de winnaar van de William Turk-bokaal, voor het lid dat zich het meest heeft onderscheiden. De jeugd tot en met de C-junioren is welkom vanaf zeven 'uur, ter wijl overige leden om negen uur worden verwacht op sportpark Haasbroek. Braassemloop Hardlopers, trimmers e delaars kunnen zondag deel nemen aan de 20e Braassem loop. De prestatieloop voert over de verharde paden langs de oevers van het Braasse- mermeer en de Wijde Aa. De prestatieloop heeft een recrea tief karakter. Voor de fanatie kelingen is er een prikklok aanwezig. De afstanden be dragen 3, 7'h en 12 kilometer. Er wordt tussen tien uur en half een gestart vanaf jacht- haven de Noorderhem. In for-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15