Image and Sound in
teken van televisie
II
Rafik Schami krijgt
Smelik-Kiggenprijs
Vereenvoudigde versie Wereld van Anne Frank
bioscopen
Kort geding over plaats van
schilderij in De Meerpaal
Pall Mali
Prijs voor
Alexandra
van Marken
Recordaantal bezoekers
voor gerenoveerd Louvre
NA 1( kunst
wen Koninklijke gasten bij
onderij concert Frank Sinatra
;en he
•net ééj ROTTERDAM Prinses Margriet en haar
puldel man Pieter van Vollenhoven zijn zaterdag te
fast bij het eerste optreden dat Frank Sinatra,
.iza Minnelli en Sammy Davis jr. in Neder
land geven. Zij behoren tot de zevenduizend
mensen die het illustere trio in Ahoy' in Rot
terdam aan het werk zullen zien. Frank Sina
tra zal overigens niet in ons land overnachten.
Eigenlijk blijft hij maar een halve dag. Na aan
komst 's middags rijdt hij direct door naar
Ahoy' voor een geluidstest, 's avonds na het
optreden vliegt hij door naar de Zweedse
hoofdstad Stockholm, waar hij de dag daarna
een concert zal geven. The Voice keert wel te
rug naar Nederland want, zoals eerder gemeld,
staat het trio op 27 april in de Rai in Amster-
Ccidóc Qowva/td
DINSDAG 4 APRIL 1989 PAGINA 15
le prog
irklassi
menteé
van d|
ial ver
tuursli
noem
?n Haa|
een uit
ïfaseerl
niet z<
»in vol
Wmi
Prinses Margriet.
Knap vakwerk
van jonge
v Nederlanders
eital in Oiligentia. Maandagavond.
regelmatig op maandag
avond artistieke happe
nings te organiseren. Dat
gisteren bij uitzondering
naar Diligentia werd uit
geweken was uitsluitend
te wijten aan het feit dat
de decors van de twee
korte lunchopera's van
Martin van Dijk niet in
Schlemmer pasten.
Martin van Dijk gebruikte
twee libretti van Ellie van
Dooren over hetzelfde onder
werp, de jalouzie tussen twee
op dezelfde man verliefde
vrouwen. Die libretti zitten
goed in elkaar en werden voor
een groot deel verstaanbaar
gezongen, met name in „De af
spraak". Bij „Zand erover"
ging meer tekst verloren het
geen, omdat de ontknoping
zich niet gemakkelijk laat ra
den, daar wat vragen open
liet. Soms lag dat aan de iets te
luide musici, soms ook aan de
zangeressen of gewoon aan de
I muziek zelf.
"fnSelf made
self
isburgl Martin van Dijk
hoop té made componist, een rasmuzi-
ijpendé kant die onder anderen voor
Adèle Bloemendaal en Jenny
Arean muziek schreef. De mu-
posi'Ziek voor sopraansax, hobo
le hee.d'amore, marimba, piano, bas
[ekozei en incidenteel pauken ligt ge-
geef makkelijk in het gehoor en is
1 weer honing voor de vrouwen-
de wejstem). Ook al roept de muziek
n aller met zijn vele ostinato-elemen-
De ont- ten herhaaldelijk een „waar
is heeft heb ik dat meer gehoord" re-
»enont| actie op, toch is er nergens
te ge< sprake van bewust plagiaat,
ing, dé Men kan de componist hoog-
wereld; stens verwijten dat hij een be
an dé paald thema, waar hij kenne-
i sport i>jk zelf veel plezier in heeft,
ukkinjjsoms te lang herhaalt. Beide
sopranen Hieke Meppelink en
Marianne Koopman zijn in
iheim eerste instantie aan het Swee-
linck conservatorium door
meiErna Spoorenberg opgeleid,
an eel<)^oewe' verscb'Rend van hm-
kwari^re Passen g°ed bij elkaar
uit ppi!'n s°baarse duetten tegen
het einde van ieder van de
mini opera's.
Succes
Het eenvoudige dekor van
bi Melle Hammer was in zijn
i strakke vormgeving en bewus
te keurkeuze een plezier voor
het oog, evenals de kleding
(inff van costumier Ronald Kolk
o van beide dames. Jeroen Lo-
VV pes Cardozo zorgde voor een
I logische en inventieve regie,
hetgeen in belangrijke mate-
bijdroeg tot het eclatante suc
ces van beide werkjes.
Deze onpretentieuze verras-
(NOV sing is overigens bepaald niet
de eerste produktie van de
„Kleine opera stichting" die
sinds zijn oprichting in 1984 al
twee andere Nederlandse ope
ra's realiseerde.
operagebeuren drukte,
enigszins ten onrechte, het pi
anorecital na de pauze van een
andere Sweelinck adept, Kees
Wieringa, in de hoek Geheel
ïlmina
ibrekel
n°PD
i haa
Bij te
Iwijks
Promo
op ter
laats
koepe-
onder
|d gele j
lerzoe
xlracl
kkene
nstigst
maakt ujt ^et hoofd bracht hij gedu-
nratif.ren(jc, drie kwartier twee
moeilijke stukken die in de ja
ren tachtig ontstonden. De ge
heimzinnige „Gnomic Varia-
ting t tions" van Crumb en de fanta-
zei t sievolle maar ook eindeloze
NOV herhalingen van Simeon ten
;a Holt, in diens „Soloduivel-
SP1 dans" kregen van hem
ekoms muzikale en smetteloze vertol-
yvordei king. Deze talentvolle pianist
vei zal ongetwijfeld nog meer van
n0 zich laten horen.
Voori ERIK BESIER
bei
Korbe
DEN HAAG De Jenny Smelik-Kiggenprijs
1989 is toegekend aan Rafik Schami voor zijn
boek „Een hand vol sterren", verschenen bij
uitgeverij De Fontein. De Jenny Smelik-Kig
genprijs, genoemd naar de in 1980 overleden
schrijfster, is ingesteld door de Klasina Smelik
Stichting in Amsterdam. De prijs is ingesteld
ter aanmoediging van auteurs van jeugdboe
ken en illustratoren die zich speciaal richten
op, of een beeld geven van kinderen behorend
tot etnische minderheden en van hun relatie
met het land van herkomst. „Een handvol
sterren" is het dagboek van en jonge bakkers
zoon in Damaskus die later als journalist tot
politiek inzicht en verzet komt. De prijs wordt
15 april in Leeuwarden aan Schami uitgereikt.
DEN HAAG Het vier
de festival „Image and
Sound", dat van 22 tot en
met 29 april in Den Haag
wordt gehouden, staat in
het teken van televisie.
Het programma, dat voor
al in het Haags Filmhuis
wordt afgewerkt, omvat
films, video, optredens,
presentaties, lezingen door
en interviews met inter
nationale gasten.
In Het Paard wordt een spe
ciaal muziekprogramma gebo
den. In het Omniversum
wordt een robotinstallatie van
Paul Wiegerink opgesteld.
Tot de internationale gasten
behoort de Britse programma
maker en producent voor on
der meer Channel 4 John Wy-
ver. Ook de Brit Peter Arm
strong, die bij de BBC onder
zoek doet, is van de partij. Bei
den leveren bijdragen voor het
onderwerp televisie als medi
um voor de toekomst. Dat doet
ook Scott Fisher uit Amerika
die komt vertellen over zijn
onderzoek voor NASA naar de
illusie zich in een niet bestaan
de ruimte te bevinden. Uit de
Verenigde Staten zijn er
voorts Rebecca Allen en Andy
Lippman. De laatste leidt de
afdeling „Films van de toe
komst" van het meest toon
aangevende instituut op het
gebied van mediaonderzoek,
het Medialab van het Massa-
chussetts Institute of Techno
logy in Boston.
Onderdeel van het festival is
evenzeer de Britse Televisie
die algemeen wordt be
schouwd als de beste ter we
reld. Daarover houdt Peter
Greenaway een lezing als
diens nieuwste produktie TV-
Dante is vertoond.
Het programma in Den Haag
voorziet ook in een retrospec
tief met films waarin de tele
visie een prominente rol
speelt. Verder zijn er program-
nta's rond de belangrijkste he
dendaagse audiovisuele oentra,
rond satelliet-tv en over de
prehistorie van de televisie.
Experimenteel werk en ani
matieprogramma's komen
voor in het onderdeel „Het be
wegende beeld". Hierin is ook
plaats ingeruimd voor de Eu
ropese première van BUZZ,
een nieuw programma van
MTV over de invloed van me
dia op mensen over de hele
wereld.
In samenwerking met het In-
stitut Francais is er het retros
pectief over Jean-Luc Godard,
die zich nooit wilde houden
aan de vaste grenzen tussen
film en video. Behalve videop-
rodukties worden 24 films ver
toond die Godard sedert 1954
heeft gemaakt.
Een avondvullend programma
is nog samengesteld uit Ameri
kaanse televisie uit de jaren
vijftig, zestig en zeventig met
waar mogelijk de originele
commercials.
Het muziekprogramma ver
meldt vier verschillende avon
den: Muziekfilms uit het Mo-
town-archief, Soho Connec
tion, het optreden van Funky
JB's en dat van TOPY-NL. De
laatste is de Nederlandse afde
ling van de Temple Of Psychic
Youth. Geboden wordt een
performance met muziek en
video rond het thema „de-tele-
visionatie".
Schilderkunst, video, compu-
tergrafics en robotica gaan sa
men in de installatie van Paul
Wiegerink. Hij geeft hiermee
in het Museon een beeld van
de ontwikkeling van traditio
nele kunstvormen naar nieu
we media.
Het festival „Image and Sound" biedt onder veel meer een re
trospectief over de Franse regisseur Jean-Luc Godard.
FOTO: AP
Schoonmaakbeurt voor Acropolis
Gezicht op het interieur van het Parthenon in Athene, waar een
grote kraan bezig is aan herstellingswerkzaamheden die vele mil
joenen guldens gaat kosten De heftig omstreden restauratie be
gon in het begin van de jaren zeventig en is de grootste uit de
hele 2500-jarige geschiedenis van de Acropolis.
IN 3 JAAR 1,3 MILJOEN BEZOEKERS
DEN HAAG De ten-
e toonstelling „De wereld
van Anne Frank" heeft in
drie jaar ongeveer 1,3 mil
joen bezoekers getrokken.
J Volgens een woordvoer
ster van de Anne Frank
Stichting gaat de Stichting
met een vernieuwde ofte-
itfwel vereenvoudigde ver
sie van „De Wereld van
Anne Frank" de boer op.
De oude was in verschillende
landen en totaal in zeventig
steden te zien. Er waren drie
copieën van: een Engelse, een
Duitse en een Engels/Neder
landse. Vooral schoolkinderen
in groepsverband kwamen kij
ken. Volgens D. Hondius van
de Anne Frank Stichting kwa
men zij vaak in het weekeinde
met hun ouders terug.
Ook in Duitsland was de be
langstelling enorm, volgens
Hondius omdat de oorlog daar
binnen veel gezinnen nog een
taboe is, alle aandacht voor
deze periode op de televisie
ten spijt.
De Anne Frank Stichting
heeft gezien de grote belang
stelling een vefnieuwde ten
toonstelling samengesteld. Er
ztjn vijftien copiën van in zes
talen: Nederlands, Engels,
Duits, Frans. Italiaans en
Spaans. Op donderdag 13 april
opent de Westduitse ambassa
deur in ons land. O. von der
Gablentz, de vernieuwde ver
sie in het Nederlands in het
Museon in Den Haag. De ten
toonstelling is dan vanaf 14
april tot en met 28 mei in het
Museon te zien. Daarna-gaat ze
ngar Rotterdam. In Italië is de
versie al te zien.
De tentoonstelling bestaat uit
ruim 500 foto's, een videopre
sentatie en een maquette van
het Achterhuis. Verder is er
aandacht voor de gevaren van
racisme en fascisme op dit mo
ment. In de nieuwe versie is
dit hoofstuk zo actueel moge
lijk gemaakt. De hele tentoon
stelling is eenvoudiger en al
begrijpelijk voor kinderen
vanaf 12 jaar.
Nationale Ballet
eert Balanehine
AMSTERDAM Het Natio-
nale Ballet brengt in het sei
zoen 1989-1990 acht program
voorstellingen worden gege
ven. Bijna 40 procent van de
103 uitvoeringen in eigen land
is buiten Amsterdam.
Het Nationale Ballet voldoet
daarmee aan de eis van de
overheid tot spreiding van het
cultuuraanbod over het hele
land. Het nieuwe seizoen start
met een eerbetoon aan George
Balanehine (1904-1983). Van
deze in Rusland geboren bal
letvernieuwer heeft het Natio
nale Ballet inmiddels 22 wer
ken op het repertoire staan. In
het Balanchine-programma
presenteert het ballet „Violin
concerto" (muziek Stravin
sky), de „Tsjajkovski-pas de
deux" en „Serenade" (muziek
Tsjajkovski) en „De verloren
zoon" (muziek Prokovjev). Het
gezelschap van artistiek leider
Rudi van Dantzig neemt bo
vendien een nieuw Balanchi-
ne-ballet op het repertoire.
Het „Brahms-Schönberg
Kwartet" van Balanehine ging
in 1966 in wereldpremière.
Het behoort tot de absolute
hoogtepunten van diens oeu
vre. In deze voorstelling is ook
een nieuwe choreografie van
Van Dantzig opgenomen die
deze in samenwerking met
beeldend kunstenaar Gertjan
Evenhuis maakt. Verder wor
den in één voorstelling uitge
bracht de „Midzomernachts-
droom" in een choreografie
van Frederick Ashton (muziek
Mendelssohn-Bartholdy), „Do
deneiland" van Toer van
Schayk (muziek Rachmaninof)
en „Vier letzte Lieder" van
Rudi van Dantzig (muziek Ri
chard Strauss). Op het reper
toire komen terug „The Slee
ping Beauty" (choreografie
Marius Petipa, muziek Tsjaj
kovski) en „Het Zwanenmeer"
(chroreografie Rudi van Dant
zig, muziek Tsjajkovski).
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen. raadplege men
„UIT de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
01720-20800): The Bear (al);
(al); ma. di. wo. 16.30, 21.15. wo.
ook 13.30. EUROCINEMA III:
Cocktail (12); ma. di. wo 18.30 en
21.00. Avontuur met een staartje
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
(12); 14.30, 16.45, 19 00, 21.30.
BABYLON 2: Pelle de verove
raar (al); 14.30, 17.30. 20.30 BA
BYLON 3 The accidental tourisl
(al). 14.30, 1700, 19.30, 21.45.
21.30. CINEAC 2: Rain man (al);
14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3:
The dead pool (16); 18.45, 21.30.
ma. di. ook 14.00. METROPOLE
1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain
man (al); 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: A fish called
Wanda (al); 14.00. 18.45. 21.30.
METROPOLE 4 Cocktail
(al); 14.00. 18.45. METROPOLE
5: Who framed Roger Rabbit (al):
462400): Twin» (al); 13.45. 18.45.
21.30. ODEON 2: Clara's heart
(al); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON
071-121239): Twins (al); 19.00. 3: Cocktail (al); 13.45. 18 45.
21.15. wo. ook 14.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130), Rain Man (al); 14.30,
Paura e amore (16); 17.15, 19.30,
21.45. STUDIO 2: Heat and Sun
light (16); 17.30. El Lute (16);
18.45, 21.15. Cocktail (al). The Ac
cused (12); The Bear (al); 14.30,
19.00, 21.15. A fish called Wanda
(al); 19.00, 21.15. ma. dl. 14.30.
Lady en de Vagebond (al); wo.
14.30. «TRIANON (Breestraat 31,
tel 123875): Amadeus (al); 20.00
REX (Haarlemmerstraat 52. tel.
071-125414): Zoete, zondige Su- 19.30, 21 45 Zaal 2: De I
zanne (16); 14.30, 19.00, 21.15. ------
Who framed Roger Rabbit (al);
4.00. CINEAC 3: Lady
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Who framed Ro
ger Rabbit (al); 20.15. Kiss of the
spiderwoman (16); 20.45.
kous; wo. 14.00, 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Big (al); 20.00
KINDERVOORSTELLINGEN
Moonwalker; wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The bear (al); 1-*
18.45. 21.30. ASTA 2 The I
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
ZWOLLE Kunstschil
der P.G.C. van Soest uit
Nuth heeft gisteren voor
de rechtbank in Zwolle in
kort geding geëist dat het
Gemeenschapscentrum De
Meerpaal in Dronten zijn
in 1967 vervaardigde -
vrijstaande - schilderij een
betere plaats geeft. Het
doek, zes bij vijftien meter
groot, is na de verbouwing
van De Meerpaal vorig
jaar verplaatst.
Volgens Van Soest hangt het
schilderij - nu op een afstand
van 2,10 meter boven de grond
- minstens 1,20 meter te hoog.
Verder deugt in de ogen van
Van Soest de kleur van de
huidige achtergrond niet en
zou de vrije ruimte achter het
doek niet als opslagruimte mo
gen worden gebruikt. De wil
lekeurige toeschouwer heeft
nu het zicht op tweekleurige
gordijnen en opslagmaterialen;
aan de bovenzijde van het
doek bevindt zich een gordijn
rail, aan de achterzijde een
brandtrap.
Toen de - ook al door architect
F. van Klingeren gewraakte -
verbouwing van De Meerpaal
in 1987 aan de orde kwam,
trad Van Soest eigener bewe
ging met De Meerpaal in con
tact. De kunstenaar stemde in
principe in met de verplaat
sing van zijn werk van noord-
naar zuidzijde. Van de zijde
van De Meerpaal werd overleg
toegezegd. maar hiervan
kwam niet veel terecht vol
gens advocaat mr. J. Adelmeij-
er, die namens Van Soest op
trad. De raadsman was van
mening dat op grond hiervan
en op grond van het Auteurs
recht zijn cliertt in het gelijk
moet worden gesteld.
Van Soest heeft de directeur
van het Museum Boymans-
van Beuningen, prof. W.H.
Crouwel, aan zijn zijde. Deze
was bij het kort geding aanwe
zig. Toen de partijen na de be
handeling van het geding naar
De Meerpaal gingen, kreeg
Crouwel daar de gelegenheid
zijn mening over de opstelling
van het schilderstuk te geven.
„Totaal onevenwichtig", oor
deelde Crouwel over de huidi
ge bevestiging. „Het schiet op
tisch het dak in. Als het zakt
doet het weer volledig mee in
deze ruimte."
Directeur R. Kuper van De
Meerpaal en zijn raadsman mr
V.d. Molen bleven echter te
gen een lagere bevestiging van
het schilderij Als reden werd
de door de brandweer gestelde
veiligheidseisen genoemd.
Verder is de ruimte achter het
schilderij nodig voor opslag
van materialen; zoals het doek
nu hangt kan er net een vork
heftruck onderdoor.
De pleidooien in de bodempro
cedure worden op 2 mei ge
voerd, waarna een definitieve
uitspraak zal volgen over de
vraag of een onder architec
tuur gebouwd werk zonder in
stemming van de architect
mag worden veranderd.
Uitspraak in het kort geding
op 14 april of zoveel eerder als
mogelijk.
AMSTERDAM De Prijs
Pall Mali Export Stichting
1988 is gisteren in Theater
Bellevue in Amsterdam
toegekend aan Alexandra
van Marken.
Zij speelde hoofdrollen in de
musicals „Ik Jan Cremer" en
„Zeldzaam" en zal het ko
mende seizoen naast Willem
Nijholt te zien zijn in de mu
sical „Cabaret".
Bij de Toneelgroep Amster
dam viel zij op in haar rol in
„Bakeliet", aldus juryvoorzit
ter W. Bary. De andere jury
leden waren Martine Bijl, Si-
mone de Waard, Ruud Kuy-
per en Hans van Willigen-
burg.
De prijs bestaat uit een beurs
ter waarde van 15.000 gulden
en is bedoeld ter stimulering
van jong Nederlands talent
op het gebied van licht ei
gentijds amusement, uitge
zonderd film, toneel en
jeugdtheater. Hij werd
eerder toegekend aan onder
Alexandra van Marken neemt de oorkonde, behorende bij de
Pall Mali Prijs uit handen van Martine Bijl in ontvangst
FOTO: ANP
meer Tetske van Ossewaarde en Hans Liberg (1985). Vorig
(1978), Margriet Eshuijs jaar ging Montezuma's Re-
(1979), Karin Bloemen (1984) venge ermee naar huis.
PARIJS Het pas gereno
veerde Louvre in Parijs heeft
in de afgelopen dagen een
recordaantal bezoekers getrok
ken.
Op de drukste uren van de
dag staan de mensen in lange
rijen rond de glazen pyramide
die de nieuwe ingang vormt
en aan het einde van iedere
dag zijn ruim 50.000 kaartjes
verkocht. Het vorige record
dat op 2 april 1988 was vastge
steld stond op 29.000 bezoe
kers.
De eerste tentoonstelling die
in de lange glazen ingang te
zien is bestaat uit een selectie
v^n de 2.700 schilderijen die
sinds het ontstaan
i het r
seum in 1793 door rijke Franse
burgers aan het museum zijn
geschonken. Er zijn onder
meer werken van Rembrandt,
David en Goya te zien. Ook
het schilderij ..Saint Thomas"
van Georges de la Tour maakt
deel uit van de openingsten
toonstelling die tot 21 augustus
kan worden bezichtigd.
De glazen pyramide, die ruim
1,7 miljard gulden heeft ge
kost. is weliswaar het meest in
het oog springende project,
maar vormt slechts een onder
deel van de gehele renovatie.
Alle zalen zijn in de verf gezet
en de marmeren vloeren zijn
gezandstraald. Veel schilderij
en zijn gerestaureerd en in
verschillende zalen is nieuwe
luchtverversingsapparatuur
geinstalleerd. Als alles volgens
schema verloopt zal de hele
restauratie in 1993 zijn vol-