Talentvolle Britten drukken
Nederlanders in de schaduw
p j5 3945,-?
Analist worden? Slaag
in Den Haag!
Lezew
service
18-MAGSE RONDREIS WEST-AMERIKA
Laatste concert
Beethoven-cyclus
komt te vroeg
kunstagenda
KUNST EcidócSoivtatit zaterdag i april i989 pagina is
SCHITTERENDE GRAFISCHE ONTWERPEN IN AMSTERDAM
'Breakthrough' is tot 9 april te zien
In de Beurs van Berlage, Amster
dam. Catalogus ƒ85.- (studenten
AMSTERDAM De
Beurs van Berlage, Am
sterdam. Er moet nog een
paneel zwart worden ge
schilderd: over een paar
uur staan de genodigden
op de stoep voor 'Breakt
hrough', de aanval van
Britse ontwerpers op het
continent. Dan Fern en de
opleiding waar hij de
scepter zwaait, de Illustra
tion Department van het
Royal College of Art in
London, zijn één. „I live
there," lacht hij veront
schuldigend.
Dan Fern is geboren in 1945,
studeerde onder meer aan het
Royal College of Art, geeft er
les sinds 1979, vanaf 1986 als
directeur. Fern, niet verlegen
maar ook geen kunstpaus,
kijkt om zich heen met de
spiedende blik van de perfec
tionist die in opperste concen
tratie zijn tekeningen afzoekt
naar onevenwichtigheden, net
zo lang tot een optimaal resul
taat is bereikt. Wanneer Fern
vertelt over zijn Illustration
Department, steekt hij een in
drukwekkend betoog af.
In de jaren zeventig werkte
Fern in Amsterdam. Uit die
tijd stamt het contact met Ge
rard Steijn, oprichter van het
Art Data Instituut dat met
kunstmanager Johan de Blank
zorgde voor de opzet van 'Bre
akthrough' in Nederland. Fern
licht toe hoe de tentoonstelling
die afgelopen herfst in Londen
zijn première had, ontstond.
„De tentoonstelling is georga
niseerd omdat we dit jaar het
150-jarig bestaan vieren van
de Royal College of Art. Die
verjaardag valt samen met het
25-jarig bestaan van de Illu
stration Department. Daarom
besloten we een expositie in te
richten met professioneel
werk van mensen die in de af
gelopen kwart eeuw bij ons af
studeerden. Geen terugblik
maar werk uit de laatste vijf
jaar. Het hoofdbestanddeel van
'Breakthrough' is commercieel
werk: gedrukte, toegepaste il
lustratie."
Toch staat het geëxposeerde
werk in sfeer dichter bij de
beeldende kunst dan bij com
merciële grafiek. „Dat klopt,
daar is het RCA bekend om.
Onze benadering van het vak
onderwijs wijkt nogal af van
wat er in de meeste opleidin
gen gebeurt. Je zou het een
'fine arts'-benadering kunnen
noemen want we zoeken stu
denten die zich sterk betrok
ken voelen bij de vrije kunst.
Hen willen we helpen wegen
te vinden, zichzelf uit te druk
ken, zodat er iets werkelijk
eigens naar boven komt. Daar
na laten we ze werken in een
commerciële setting maar op
zo'n manier dat ze die com
merciële context beter kunnen
aanpassen aan hun expressieve
kracht."
Satire
Wat het RCA koestert in de
vrije kunst is vooral een men
taliteit want stilistisch sluit het
werk nauwer aan bij histori
sche illustratiestijlen, bij
toegepaste kunst dan bij schil
derscholen. Fern maakt ont
werpen die aanleunen tegen
voorbeelden van de Modern
Movement, het functionalisme.
Net als de grafische ontwer
pers van het Bauhaus bedient
hij zich van geometrische ba-
beelden uit de sfeer
de
Fern heeft het vooroorlogs
dogmatisme echter overboord
gezet. Bauhausontwerpen ken
merken zich door een krachti
ge dynamiek: beeldelementen
zijn in een dwingende richting
geplaatst om de betogende in
houd te ondersteunen. Fern
creeërt composities die visueel
rijker en vooral speelser zijn.
Zijn kleurgebruik is daarbij
cruciaal: de combinatie van
zwart en pastelkleuren roept
de sfeer op van de hoopvolle
jaren vijftig.
Chrise Corr's omslagen van
The Listner tonen bewonde
ring voor satirische tekenaars
uit het vooroorlogse Duitsland:
Kathe Kollwitz en Georg
Hrosz. Paul Leith, ontwerper
van omslagen voor New
Scientist en Interior Design,
laat zich leiden door de meer
lyrische stijl van de Fransman
Vertrek woensdag 12 juli.
West-Amerika is een land van grote te
genstellingen. Naast beroemde steden,
amusement en glamour, vindt u er indruk
wekkende natuurmonumenten en woes
tijngebieden. Een absoluut hoogtepunt is
de Grand Canyon. Tijdens deze Amerika-
reis zult u al deze aspecten uitgebreid le
ren kennen.
Ie dag Amsterdam-Los Angeles: Vlucht
van Amsterdam naar Los Angeles en
transfer van de luchthaven naar Hotel
Hollywood Roosevelt.
2e dag Los Angeles: 's-Ochtends maakt u
met een plaatselijke gids een stadsrondrit
langs de belangrijkste bezienswaardighe
den, o.a. Hollywood en Beverly Hills. Ver
volgens bezoekt u de Universal Studio's
om een kijkje te nemen achter de scher
men van de grote filmindustrie.
3e dag Los Angeles-Phoenix: U vertrekt 's
ochtends vroeg voor een lange reis naar
Phoenix, de hoofdstad van Arizona. De
groene heuvels van San Bernardino Val
ley gaan langzaam over in de woestijnge
bieden van Arizona. Route via Palm
Springs en Blythe. Overnachting in het
Scottsdale Hilton Hotel.
4e dag Phoenix-Flagstaff: Ochtend vrij.
's' Middags maakt u een fantastische reis
langs Montezuma Castle, Indiaanse rots
woningen uit de 13e eeuw en Sedona met
de rode rotsen. Overnachting in het Holi
day Inn Hotel in Flagstaff.
5e dag Grand Canyon: De hele dag be
zoek aan de Grand Canyon. Met de bus
rijdt u langs de belangrijkste panorama's
en u heeft ruimschoots de tijd om zelf rond
te kijken. Overnachting in hotel Best
Western Gray Mountain aan de ingang
van de Grand Canyon.
6e dag Grand Canyon-Kanab: Dit wordt
weer een lange dag vol schitterend na
tuurschoon. 's Ochtends reist u naar Lake
Powell waar u een boottocht maakt door
het Canyon-gebied. Daarna bezoekt u het
spectaculaire Bryce Canyon National
Park met de felgekleurde grillige rotsfor
maties. Overnachting in het Shilo Inn Ho
tel in Kanab.
7e dag Kanab-St. George: Weer zo'n dag
met indrukwekkend natuurschoon. In het
Zion National Park rijdt u over de bodem
van de Canyon. Overnachting in het Hil
ton Inn Hotel in St. George.
8e dag St. George-Las Vegas: Vandaag
gaat de reis verder naar Las Vegas, gok-
stad vol glitter en glamour. Overnachting
in het Flamingo Hilton Hotel.
9e dag Las Vegas: De hele dag vrij. U
kunt een extra excursie boeken naar de
Hooverdam, maar u kunt natuurlijk ook
proberen de jackpot te winnen of einde
lijk eens een dag heerlijk te luieren aan
het zwembad.
10e dag Las Vegas-Mammoth Lake: Een
lange reis. U rest door het dorre gebied
van de Death Valley naar het bergachtige
gebied van Mammoth Lake, waar u over
nacht in het Sierre Nevada Inn Hotel.
lie dag Mammoth Lake- Yosemite: Via de
Tioga Pas, het hoogste punt van de Sierra
Nevada, komt u bij de oostelijke ingang
het Yosemite Park binnen. Het park met
de immense sequoiabomen en steile rots
massieven. Overnachting in het Pines Re
sort Hotel in Bass Lake.
12e dag Yosemite-San Fransico: De reis
gaat verder via Gold Country en aan het
eind van de middag komt u aan in San
Francisco, misschien wel de mooiste stad
van Amerika. Overnachting in het Holi
day Inn Hotel.
13 dag San Francisco: 's Ochtends maakt
u met een lokale gids een stadstoer langs
de belangrijkste bezienswaardigheden
Fisherman's Warf, Chinatown. De rest
van de dag bent u vrij om de stad op eigen
gelegenheid te verkennen.
14e dag San Francisco-San Luis Obispo:
Via de beroemde 17 Mile Drive reist u
langs de badplaatsen Montery en het
schilderachtige Carmel. Overnachting in
Embassy Suites Hotel in San Luis Obispo.
15e dag San Luis Obispo-Los Angeles:
Over de mooie kustweg reist u via Santa
Barbara weer verder naar Los Angeles,
waar u weer in het Hollywood Roosevelt
Hotel overnacht.
16e dag Los Angeles: U heeft de hele dag
de tijd om het bekende Disneyland te be
zoeken.
17en 18e dag Los Angeles-Amsterdam: 's
Ochtends kunt u uw laatste inkopen doen.
In de loop van de middag begint de terug
reis en op de 18e dag komt u 's middags
weer in Amsterdam aan.
U verblijft op basis van logies in goede
midden- of eersteklas motels of hotels.
Voor het gezamenlijk gebruiken van de
maaltijden zullen wij u tijdens de informa
tieavond een voorstel doen. Voor de deel
nemers is er ca. 2 weken voor vertrek een
kennismakings/informatieavond.
Gedurende de hele reis is Nederlandse
reisleiding aanwezig.
Toeslag 1-persoonskamer (op aanvraag)
f 1.000.-.
Inclusief retourvlucht Amsterdam-Los
Angeles per KLM-lijndienst «volledige
rondreis per airconditioned bus «alle ge
noemde excursies met entreegelden «16
overnachtingen op basis van logies «ver
zorging visum voor V.S. «Nederlandse
reisbegeleiding.
Exclusief: «annulerings- en reisverzeke
ring (ten zeerste aanbevolen) «facultatie
ve excursies «maaltijden «persoonlijke
uitgaven «fooien.
I N
Noam
Adres
Analist: boeiend beroep mei veelbelovende perspectieven. In de toekomst zijn er meer banen j '^'>'aa,s
dan analisten. Kies dus nu voor het Haags loboratorium Onderwijs: 12 studierichtingen op ^e'e'oon
3 niveaus, onderwijs van hoog gehalte en in prima sfeer. Alle kans voor mensen met MAVO, ?°n ï!0»™ m°'nr'U:™nl'e™is' s**'
Tesselsestroot 57, 2583 JH Den Haag. «ncmoi
HAVO, LBO of VWO. Stuur de bon of bel voor een afspraak en documentatie 070-514701. I
uit de zelfde periode: de ge
stroomlijnde elegantie van met
name Cassandre s commerciële
affiches.
Brits design overspoelt dit
voorjaar ons land. Boymans
toont voorbeelden van de twee
polen waartussen de uitschie
ters onder de excentriciteit.
Dezelfde uitersten toont 'Bre
akthrough'. Fern: „Het excen
trieke is opvallend, vooral om
dat de Britten in het algemeen
conservatief zijn. In onze ge
schiedenis van de vrije kun
sten is het experiment niet
sterk vertegenwoordigd. Voor
avantgarde-bewegingen rich
ten wij ons veel meer op
Frankrijk en Nederland. Maar
in de laatste 25 jaar is het Brit
se grafisch ontwerpen en de il
lustratie werkelijk avantgar-
distisch geworden en wordt
het in de rest van Europa als
bijzonder beschouwd vanwege
zijn experimentele karakter.'
Beat en Punk
Vernieuwing in het Britse gra
fisch ontwerpen is onont
koombaar in de illustraties
van Ian Pollock, Huntley Muir
en Muirne Dinnen, ontwerpen
die doortrokken zijn van pun
kidioom. Heel bijzonder is het
toneel van kijkdozen en pop
up illustraties op groot for
maat, gemaakt door Jonathan
Boatfield, de enige deelnemer
voor wie een grote toekomst -
bijvoorbeeld als decorontwer
per - nog sluimerend is. De
presentatie van Breakt
hrough', ontworpen door The
Thunderjockeys en Vivid, sluit
perfect aan bij de experimen
tele kracht van de ontwerpen.
Het experimentele is gelijk
kracht en zwakte. Europa
snapt niet zo goed wat de nieu
we stijl de commercie te bie
den heeft. Tijdens de 12e biën
nale van grafisch ontwerpen
in Brno gingen de prijzen
vooral naar de meer gelikte il
lustraties van Japanners, Rus
sen, Tsjechen en Duitsers.
Slechts een (bronzen) medaille
was voor een Brit en wel voor
de categorie boeken. Dat is een
terrein waarop de Engelsen
van oorsprong schitteren.
Naast stoute kinderen en ei-
Dan Fern tijdens een presentatie in de Beurs van Berlage.
FOTO: PERS UNIE
gen wijze beren' zoals Nicola
Bayley, tekende hij bij rijmpjes
van Paul Manning en figu
reert de natuur als topster in
werk van onder andere San
dra Fernandez. Bij de Britse
liefde voor wild-life steekt de
traties nogal af. Fern zelf hul
digt de opvatting dat grafisch
ontwerpen door zijn massale
verspreiding een perfecte brug
kan slaan tussen kunst en
maatschappij: „Hoewel ik erg
van beeldende kunst houd,
heb ik er een hekel aan dat
het zo ontoegankelijk is. Een
van de dingen die wij grafici
kunnen is werk maken dat
toch zijn weg vindt naar de
massa. Dat vind ik van groot
belang in de late 20-ste eeuw,
want de visuele omgeving ver
armt steeds meer. Als wij het
publiek, dat nooit in galeries
komt, in aanraking kunnen
brengen met mooie illustraties,
met schoonheid, is dat een
goede zaak." „Een sociaal
doel?," vraag ik Fern. „Niet al
leen sociaal, maar socialis
tisch," corrigeert hij uit volle
overtuiging. Hij is niet de eni
ge in de Beurs die het tijdperk
van Thatcher voorziet van
kanttekeningen.
ADA VAN DER VELDE
Het derde en tevens afsluiten
de concert van de Beethoven-
cyclus die K&O dit seizoen or
ganiseerde, werd gisteravond
onder grote belangstelling in
de kleine zaal gegeven, weder
om door het vermaarde twee
tal Verhey en Meinders. Even
als de vorige keren werden so
nates voor viool en piano van
Ludwig Van Beethoven uitge
voerd, dit keer de sonates nr. 8
in G (opus 30 nr. 3) uit 1803,
nr. 9 in A (opus 47, „Kreut-
zer") uit 1805 en nr. 10 in G
(opus 96), daterend uit 1816.
Werd het eerste concert - op
28 oktober - in deze krant
veelbelovend genoemd, het
tweede (6 januari) en ook dit
laatste brachten telkens veel
publiek op de been en beant
woordden in ruime mate aan
de gewekte verwachtingen,
zodat beslist van een geslaagde
reeks gesproken kan worden,
waarbij het publiek telkens
zeer enthousiast blijk gaf van
zijn waardering voor de muzi
kale prestaties van Verhey en
Meinders. Het enige dat het
luistergenot gisteren dan ook
kon bederven, was de weten
schap dat men weer even ge
duld zullen moeten hebben
voor deze musici in Leiden op
nieuw kunnen worden beluis
terd.
Het programma kende giste
ren een evenwichtige opbouw
waarin het zwaartepunt, de in
drukwekkende „Kreutzer"-so-
i het midden lag en die
tante karakter fraai
teerde met de betrekkelijk
dartele sonate nr. 8 als aange
naam openingswerk en de
minder beladen, maar rijpe
tiende sonate als slot. Die
„Kreutzer"-sonate werd in zijn
brede opzet en afwisselende
bouw tot in de kleinste details
in bijzonder doorleefd spel uit
gevoerd. De grootheid van
Van Beethovens werk schuilt
voor een belangrijk deel in het
samengaan van een onbe
krompen visie van de compo
nist, gevoegd bij een gelukkige
hand voor een verfijnde uit
werking van diverse motie
ven. Dit werd door beide mu
sici uitstekend aangevoeld en
bracht de toehoorder op het
puntje van zijn stoel.
Hoewel minder groots dan
deze nr. 9, klonk de achtste so
nate even helder en technisch
volmaakt. Met name het twee
de en derde deel, het bevallige
„Tempo di minuetto" en het
„allegro vivace", zullen maar
een enkeling onder de aanwe
zigen onberoerd hebben gela
ten. Na de pauze bracht de
tiende sonate, nogmaals in G,
bijna serene rust naast uitbun
dige vrolijkheid met het „ada
gio espressivo" in een schitte
rend gedragen uitvoering en
een „scherzo" dat een en al
flitsende levendigheid ver
beeldde.
TOM STRENGERS
Springdance
breidt uit met
Rotterdam
UTRECHT Het Springdan-
ce-festival, een internationaal
festival voor moderne dans en
beweging, speelt zich dit jaar
voor het eerst af in twee ste
den. Het festival werd de vori
ge tien keer alleen in Utrecht
gehouden. Een oplossing voor
het ruimtegebrek is nu gevon
den door uitbreiding naar
danspodia in Rotterdam, aldus
de organiserende Stichting
Moderne Dans en Beweging.
De stichting heeft haar blik
naar Rotterdam gericht gezien
de aanwezigheid van schep
pende danskunstenaars, dans
gezelschappen, een Dans Aka-
demie, Studio Al Porto en ge
schikte theaters. Festival-di
recteur G. Brugmans vindt het
verder belangrijk dat Rotter
dam „een energiek stedelijk
cultuurbeleid" voert met pen
internationale oriëntatie. Mo
derne dans is daarin een prio
riteit, aldus Brugmans in een
toelichting op een programma.
Het festival wil met een inter
nationale aanpak een vrij
plaats bieden voor jonge, on
derzoekende en eigenzinnige
danskunstenaars. Er nemen
dansgroepen en choreografen
uit het zogenoemde tweede
circuit aan deel. Van het eer
ste circuit maken gezelschap
pen als het Nationaal Ballet en
het Nederlands Danstheater
deel uit.
Het Springdance-festival van
dit jaar begint op 17 april in
Muziekcentrum Vredenburg
in Utrecht; in Rotterdam
moeten de bezoekers naar
Theater De Lantaren, De Unie
en een lokatie in het Rotter
damse havengebied.
Behalve de dansvoorstellingen
worden in Rotterdam vier
concerten gegeven door musici
die regelmatig voor choreogra
fen componeren en drie ge
sprekken georganiseerd rond
het thema muziek en dans.
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
Zaterdag 1 april
469450) 20.15: Het
neel: 'Le Bourgeois Gentilhomme'
van Molière: regie Leonard Frank;
met Wim van den Heuvel. Joke
Last, Gees Linnebank, Victor Lów,
Hugo Maerten, Patty Pontier, Gljs
Appelloods (L. van Poot 97) 20.15:
Toneelgr. De Appel: 'Madame de
Sade' van Yukio Mishima; regie
Erik Vos; met Judith Brokking,
Carline Brouwer, Aafke Brulnlng.
Christine Ewert, Elja Pelgrom en
tionale Toneel: 'Wat knaagt
regie Albert Lubbers; met Leopold
Witte, Jacqueline Blom en Marie-
(Karmozijnstraat 2 tel. 930707)
20.15: Nederl. Dansgez. Opus One:
'Seagull'.
i Molière; regie Leonard Frank;
ende vermaeck'; regie Paul Flaton. 651851) 11.30:" Prijswinnaars lor-
Muziektheator (Spui) 20.15: Con- ,jens viooldagen;
certgebouwork. olv Ivèn Fischer;
Kyung-Wha Chung (viool);
;n van Brahms, Liszt en Kodè-
Theater Pepijn, (Nie
straat 23. tel.460354)
rettegr. Entusiastioo r
Fluid en Loveslug.
Diligentia (Lange Voorhout 5. tel.
3D-film 'We are
born ot stars'; 12.00, 14.00 en
16.00: 'De vier jaargetijden'; 13.00
en 15.00: 'To the limit, de mens in
topvorm'.
Korzo (St. Jacobstr. 16 k) 20.30:
Films "Eisenstein in Nederland' en
'Staking' van Eisenstein; met bege
leiding van Bernard Drukker (Ham-
werken van o.a. Ravel, Saint-
Saëns, Prokofiev en De Vries;
30: Emmy Verhey (viool) en Fré-
Haagse Kunstkring (Denneweg 64
Theater Zeebelt (Willemstraat 7)
Paard (Prinsegracht 12) 18.00: De
tel. 545454) 11.00: 'Het
onze oerbron' en 3D-film 'We are
born of stars'; 12.00, 14.00 en
16.00: 'De vier jaargetijden'; 13.00
Rennes. Pierre Kortooms, Adriaan
Bontebal. Erik Lindner en Rick van
Boeckel; na afloop open podium.
VOORBURG Theater De Tobbe
bioscopen
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The bear (al); do. t/m zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m
wo. 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2
The accused (16); do. t/m zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m
wo. 14.00. 18.45, 21.30. ASTA 3
Betrayed (16); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 14.00. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
Mississippi burning (12); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2:
Pelle de veroveraar (al); 14.30,
17.30, 20.30. BABYLON 3: The
accidental tourist (al); 14.30,
17.00, 19.30. 21.45. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Twins
(al); do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45.
21.30. CINEAC 2: Rain man (al);
do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: The dead pool
(16); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Rain man (al);
do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 2: A fish
callod Wanda (al); do. t/m zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m
wo. 14.00, 18.45, 21.30. METRO
POLE 3: Gorillas in the mist (al);
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 4: Cocktail (al);
do. t/m zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ma. t/m wo. 14.00, 18.45.
METROPOLE 5: Who framed
Roger Rabbit (al); do. t/m zo.
13.15, 16.00, 18.45. ma. t/m wo.
14.00, 18.45.. Mujeres (al); 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13, tel.
462400): Twins (al); do. t/m zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m
wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON
2: Clara's heart (al); do. t/m zo.
13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ma. t/m
wo. 13.45, 18.45, 21.30. ODEON
3: Cocktail (al); do. t/m zo. 13.30,
16.00, 18.45. 21.30. ma. t/m wo.
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Bull Durham (al); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 13.45. STUDIO 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): M. von
Trotta: Paura e amore (16); 17.15,
19.30, 21.45. STUDIO 2: Heat
and Sunlight (16); 17.30. El Lute
(16); 19.30, 22.00. STUDIO 3:
Lost in Amsterdam (16); 17.30. In-
tervista (16); 20.00, 22.00.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Sa
laam Bombay; 19.30, 21.45. zo.
ook 14.00, 16.15. Zaal 2: De kom-
missaris; 19.30, 21.45. zo. ook
14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30, 21 45.
zo. ook 14.00. 16.15. Alice in den
Stadten; do. Shanghai express;
art (16); za. 00.15.
de vagebond; do. t/m zo. 13.15,
16.00. wo. 14.00. ODEON
Kunst en vliegwerk; do. t/m
13.15, 15.15. STUDIO 2: Pippi
Langkous; do. t/m zo. wo. 13.00,
15.00. STUDIO 3: DE reddertjes;
do. t/m zo. wo. 13.00, 15.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Twins (al); 19.00,
21.15. do. t/m zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Rain Man (al);
14.30. 18.45. 21.15. Cocktail (al);
The Accused (12); The Bear (al);
14.30, 19.00, 21.15. A fish called
deua (al); 20.00. za. zo. ook 14.00.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414): Zoete, zondige Su
zanne (16); 14.30, 19.00, 21.15.
derwoman (16); do. 20.45.