Voor verandering heb
je lange adem
Kardinaal Lustiger bijt van zich af
P
rv
V
kerk
en
wereld
Wildgroei bij beroepingswerk in Gereformeerde Kerken'
brieuen
'ft I
lezers
C^idöC
ïbei
>weer
ie
1000 Keer
een tientje is ook
tienduizend gulden.
Het Leger is blij
met elk bedrag.
Giro37071.
Bank70.7070.171.
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£etdóc@omoitt
DONDERDAG 30 MAART 1989 PAGIli
Italiaanse missionarissen in Mocambique gedood
MAPUTO Twee Italiaanse missionarissen zijn deze week in
Mocambique door leden van de rebellenbeweging Renamo om
het leven gebracht. Beide missionarissen waren dood aange
troffen in hun huis, even ten zuiden van de havenstad Queli-
mane, nadat Renamo-rebellen daar maandag een inval hadden
gedaan. De twee missionarissen die behoorden tot de orde der
Capucijners waren al meer dan vijftien jaar werkzaam in Mo
cambique. Twee andere missionarissen die zich op het moment
van de overval ook in de missiepost op een eiland in de Zambi-
arivier bevonden, zijn waarschijnlijk door de rebellen ont
voerd. Wegens de frequente aanvallen door Renamo-rebellen
hadden de Capucijnen de missiepost al enige tijd verlaten. Zo
nu en dan hielden de missionarissen er een viering voor vluch
telingen zoals nu met Pasen.
Vaticaan en Tsjechoslowakije opnieuw in gesprek
PRAAG Het Vaticaan gaat opnieuw met de regering van
Tsjechoslowakije in gesprek over de benoeming van bisschop
pen. De Vaticaanse Oosteuropa-deskundige aartsbisschop Fran
cesco Colasuonno wordt daarvoor op 10 april in Praag ver
wacht. In Tsjecholowakije zitten tien van de dertien bisdom
men zonder bisschop. De overheid weigert de kandidaten die
door het Vaticaan zijn voorgedragen, terwijl de kerkelijke lei
ding in Rome niet bereid is leden van de regeringsgezinde
priestervereniging 'Pacem in terris' tot bisschop te benoemen.
In april 1988 kon paus Johannes Paulus II, na jarenlange on
derhandelingen met de regering, drie bisschoppen in Tsjecho
slowakije benoemen. Sindsdien zijn de gesprekken tussen het
Vaticaan en de Tsjechische overheid in het slop geraakt.
Als echtgenoten niet
gelukkig kunnen
leven, moeten ze
althans trachten rustig
te leven.
Prelaat
beschermt
getuigen tegen
aanvallen politie
SAO PAULO De behou-
dende aartsbisschop van Rio
de Janeiro, kardinaal Eugenio
Sales, die in de jaren zeventig
honderden politieke vluchte
lingen heeft opgevangen,
helpt nu getuigen van misda
den die door politie-agenten
met de dood zijn bedreigd. De
politie treedt vaak zeer eigen
machtig op en ziet vaak zelf
niet tegen misdaden op.
Volgens de secretaris van de
politiebond van Rio, dat geldt
als de meest misdadige stad
van Brazilië, heeft hij vorig
jaar tien getuigen van misda
den naar het aartsbisdom ver
wezen. Dezen zijn aan een on
derduikadres geholpen dat al
leen de kardinaal en zijn
naaste medewerkers kennen.
Dit jaar zijn opnieuw drie be
dreigde getuigen door Sales
op een veilige plek onderge
bracht.
In de meeste gevallen betreft
het getuigen van moorden,
begaan door politiepatrouilles
of parapolitiële doodseska
ders. In de zogeheten 'cata
comben van de vrijheid' van
Sales bevinden zich behalve
deze getuigen ook nog 80 poli
tieke vluchtelingen, onder
wie 40 uit Chili. Ook zijn
vluchtelingen uit Iran, Ango
la, Paraguay en Sri Lanka
aan een opvangadres gehol
pen.
Sales geniet in de Vaticaan
veel gezag. Hij is onder meer
lid van de sectie voor algeme
ne zaken van het Vaticaanse
staatssecretariaat en de con
gregaties voor de bisschoppen
en de geestelijkheid. Vooral
na de militaire machtsoverne
ming van 1976 in Argentinië
werd het aartsbisschoppelijk
paleis in Rio een druk bezocht
vluchthonk. Sales heeft voor
zover bekend altijd alle
vluchtelingen die zich bij hem
meldden, geholpen, ongeacht
of het
christenen ging.
Open Dag
Charismatische
Vernieuwing
de Colombiaanse priester
Diario Betancourt uit New
York. Overal komen gewoon
lijk duizenden mensen naar
bijeenkomsten met hem. Van
uit zijn pastorale ervaring
heeft hij verschillende boeken
geschreven over het bidden
om genezing. Van alle in de
bijbel genoemde gaven van de
Geest die bij de charismati
sche vernieuwing voorkomen,
trekken de „gaven van gene
zing" het meest de aandacht.
De bijeenkomst wordt gehou
den in de Vechtse Banen bij
de kunstijsbaan te Utrecht.
Informatie is te krijgen 'bij de
stichting Bouwen aan de
Nieuwe Aarde, Laagstraat
372. 5654 PR Eindhoven. Tel.
040- 515792.
OPTIMISME BIJ TIENJARIGE BASISBEWEGING IS WEG
UTRECHT De Basis
beweging opheffen?
Voorlopig nog niet, zegt
voorzitter Emmy van
Noord-Verheul. „Als de
kerken gaan lijken op
een beweging waar vaart
in zit, pas dan is dat mo
ment gekomen".
De Basisbeweging van kriti
sche groepen en gemeenten in
Nederland bestaat tien jaar en
vindt zichzelf' nog steeds no
dig in kerkelijk Nederland.
„We zijn op weg en misschien
lopen we ooit weer eens pa
rallel met de anderen", aldus
Van Noord. Zij denkt daarbij
niet alleen aan „kerkmen
sen". maar aan iedereen die
de aarde bewoonbaar wil ma
ken Voor alle mensen en die-
Er is nog een lange weg te
gaan, hebben de mensen van
de Basisbeweging ontdekt. De
euforie van het begin is weg.
„Als je iets wilt veranderen in
deze samenleving, heb je een
lange adem nodig. Dan moet
je goed kunnen analyseren, op
zoek gaan naar bondgenoten
en samen strategieën uitstip
pelen", zo vat de voorzitter de
les van tien jaar Basisbewe
ging samen.
De beweging moet even op
adem komen. Dat gebeurt tij
dens de jubileumviering op
zaterdag 15 april die het mot
to 'Om nieuwe adem' heeft
meegekregen. De Basisbewe
ging herdenkt dan dat tien
jaar geleden haar eerste be
leidsdocument 'Visie en pro
gram' verschèen. Dit docu
ment is volgens Van Noord
een getuigenis van mensen
die van de samenleving iets
willen maken en die weten
dat dat alleen maar gezamen
lijk kan en veel tijd vergt. Het
is beslist geen geloofsbelijde
nis: de Basisbeweging is geen
kerk en wenst dat ook nooit
te worden.
Daling
Vierenveertig basisgroepen
konden zich in 1979 vinden in
Emmy van Noord-Verheul
Visie en Program. Inmiddels
zijn zestig groepen en ge
meenten aangesloten bij de
landelijke beweging Het aan
tal leden van de plaatselijke
groepen is de laatste jaren
flink gedaald.
De Basisbeweging is geen
kerk, maar leunt wel dicht te
gen de kerken aan, aldus Van
Noord. In 1981 werd de bewe
ging waarnemer bij de Raad
van Kerken in Nederland.
Het gesprek met de kerken is
zeer waardevol, maar niet al
tijd gemakkelijk, zegt Van
Npord. De meeste leden van
basisgroepen hebben immers
de kerk vaarwel gezegd. Zelf
brak Van Noord aan het eind
van de jaren zestig met de
Gereformeerde Kerk om zich
aan te sluiten bij de Werk
plaats Gooi in Bussum.
Er is gelukkig veel veranderd
binnen de kerken, zegt de
voorzitter. Het conciliair pro
ces voor gerechtigheid, vrede
en behoud van de schepping
stemt haar gelukkig. Her en
der in het land worden basis
groepen, die vele jaren erva
ring hebben met politieke de keuzes
thema's, gevraagd om in dit
proces „het
Bij de samenstelling van het
boekje Een verbond voor het
leven heeft de Raad van Ker
ken geluisterd naar de kriti
sche noten van de Basisbewe
ging. Van Noord betreurt ech
ter dat de Basisbeweging bij
de samenstelling van het pro
gramma voor de kerkendag
op 16 september weinig in
breng heeft gehad. Graag had
zij gezien dat de beweging een
workshop mocht houden over
het nieuwe denken in de Sov
jetunie en de afbraak van vij
andbeelden. Nu is er alleen
iemand van de Basisbeweging
betrokken bij het zingen van
nieuwe liederen tijdens de bij
eenkomst in Utrecht.
De kerken en de Basisbewe
ging beïnvloeden elkaar we
derzijds. stelt Van Noord vast.
Toen de beweging besloot
waarnemer bij de Raad te
worden, stelde zij „een voort
durende confrontatie met de
kerken" nodig te hebben om
FOTO: ANP
christenen in
aan te scher
pen en te verdiepen. Ander
zijds hebben de kerken er
volgens de Basisbeweging be
hoefte aan uitgedaagd te wor
den door „christenen voor
wie geloven fundamenteel
een politieke handelwijze is".
Ergernis
De invloed van de Basisbewe
ging ziet de voorzitter onder
meer in de bezinning van de
kerken op burgerlijke onge
hoorzaamheid en op de femi
nistische theologie. Ook de
vernieuwing van de liturgie is
deels te danken aan de activi
teiten van basisgroepen en
kritische gemeenten.
Het bestuur van de Basisbe
weging heeft zich danig geër
gerd aan de kritiek van Jur-
jen Beumer, die van 1980 tot
1986 pastor was van de Kriti
sche Gemeente IJmond. Een
„wettische kramp" is de Ba
sisbeweging niet vreemd, zo
schreef hij kortgeleden in
HN-Magazine. Beumer vindt
dat teveel nadruk is gelegd op^
„de maatschappelijke kant
van het Evangelie", waardoor
bijvoorbeeld de verkondiging
van de genade op de achter
grond is geraakt.
„Een ouwerwets woorden-
spelletje", noemt Van Noord
dat. „Ik ken dat wel, ik heb
een gereformeerde opvoeding
gehad. Maar voor mij is gena
de dat ik mij als vrouw na
vele jaren bewust ben gewor
den van mijn eigen kracht,
dat ik anders ben gaan kijken
naar de wereld om mij heen".
Ook Beumers opmerking dat
de beweging spiritualiteit
mist, vindt zij misplaatst.
„Aan ons politiek handelen,
gaat wel degelijk een spiritue
le keuze vooraf".
De zelfkritiek van de twee
coördinatoren van de bewe
ging, Marike de Valk-Brou
wer en Gea Boessenkool,
vindt de voorzitter wel te
recht. In het jongste jaarver
slag schreven zij dat de orga
nisatie van de beweging inge
wikkeld en ondoorzichtig is
geworden en dat er verstar
ring valt te constateren. Om
de afstand tussen de plaatselij
ke groepen en«uhet landelijk
bestuur te verkleinen, is nu
besloten regionale ontmoe
tingspunten voor de aangeslo
ten groepen en gemeenten in
het leven te roepen.
De Valk en Boessenkool con
stateerden ook dat „basismen
sen" wel gedreven zijn door
eenzelfde visioen, maar dat
een concrete invulling hier
van dikwijls ontbreekt of zeer
verschillende reacties oproept.
Als voorbeeld noemden zij de
feminisering van de Basisbe
weging, een van de „strijd
punten". Van Noord zou het
fijn vinden als haar „kleine
club" het hierover eens zou
kunnen worden, maar heeft
ontdekt dat er binnen de be
weging minstens drie visies
op de „vrouwenstrijd" te vin
den zijn. „Dat levert wel eens
conflicten op, maar daar wor
den we alleen maar flink
BERT VAN DER KRUK
AMSTERDAM Er bestaat
in de Gereformeerde Kerken
een wildgroei aan procedures
voor het beroepen van predi
kanten, zo constateren vier
afgestudeerde theologen aan
de Vrije Universiteit te Am
sterdam in een artikel in
'Kerkinformatie', het officiële
orgaan van de Gereformeerde
Kerken in Nederland. Vaak
blijkt zelfs de beroepingscom
missie van een plaatselijke
kerk niet aan te kunnen ge
ven hoe de procedure zal
lopen.
De theologen - twee vrou
en twee mannen - hebben zelf
met verbazing geconstateerd
hoe onzorgvuldig beroepings
commissies soms met kandi
daten omspringen. Soms
wordt eenvoudigweg het
principe van 'wie het eerst
komt, die het eerst maalt' toe
gepast, ook als de commissie
met meer kandidaten contact
heeft gezocht. Verder worden
kandidaten op verschillende
tijdstippen van een besluit
van een commissie op de
hoogte gesteld, zodat iemand
soms van een studiegenoot
moet vernemen, dat hij of zij
is afgevallen. In extreme ge
vallen moet een kandidaat in
een krant lezen dat een ge
meente een beroep op een an
der heeft uitgebracht.
i benaderen, hoewel in
de Gereformeerde Kerken
sinds het begin van de jaren
'70 ook vrouwen predikant
kunnen worden. Wie graag
als predikant in een gemeente
werkzaam wil zijn, maar niet
in het stereotype beeld valt
van man, getrouwd met een
gereformeerde vrouw liefst
zonder eigen baan, kan ervan
uitgaan dat het extra tijd en
energie kost een gemeente te
vinden.
De theologen hebben overi
gens ook goede ervaringen
opgedaan, vooral als de com
missies een procedure volgen
met een duidelijke fasering en
tijdsindeling, een beperkt
aantal kandidaten en een goe
de berichtgeving. Ze hopen
dat de brochure over het be
roepingswerk die de Gerefor
meerde Kerken hebben uitge
geven, de wildgroei zal tegen
gaan.
PARIJS Het Franse episco
paat was sinds het vorig na
jaar door een reeks van kwes
ties duidelijk in het defensief
gedrongen. En dat terwijl de
Franse kardinaal Lustiger er
in geslaagd was een goede re
latie met het linkse Franse
bewind op te bouwen. Ten
eerste was daar de film van
Martin Scorsese over de laat
ste verzoeking van Christus,
die meer dan elders in Frank
rijk heftige reacties had opge
roepen. Er waren brandstich
tingen in bioscopen en de
Franse bisschoppen waren
niet ondubbelzinnig in hun
afwijzing van deze geweldda
den en sommigen beweerden
zelfs dat ze die hadden opge
roepen door hun veroordeling
van de film. Vervolgens keer
de het Franse episcopaat zich
tegen het gebruik van con
dooms bij het bestrijden van
aids, een beslissing die door
de grote meerderheid van de
(katholieke) Fransen werd af
gekeurd, zodat het episcopaat
weer wat terugkrabbelde,
vervolgens was er de openlij
ke verdeeldheid in eigen
kring met de dissidente bis
schop Jacques Gaillot die het
in Playboy opgenomen had
voor de wijding van vrouwen
en getrouwde mannen en dan
tenslotte de affaire-Rushdie
waarin het episcopaat zich so
lidair had verklaard met de
moslims.
Kardinaal Lustiger had deze
week dan heel wat uit te leg
gen in het populaire, een uur
durende actualiteitenpro
gramma 7 sur 7 op het eerste
Franse televisienet en hij
deed dat met verve en op een
intelligente manier. Op een
beheerste manier kwaad was
hij op de kritiek die hem en
zijn collega-bisschoppen inza
ke de affaire-Rushdie en de
film Scorcese ten deel was ge
vallen. De drukte over dat
laatste, veroorzaakt door de
liberaal-linkse intelligentsia,
noemde hij een storm in een
glas wqter („la tempête dans
un ballon de beaujolais") en
hij vond het eigenaardig door
sommigen voor terrorist te
zijn uitgemaakt „als men on
derscheidt maak tussen goed
en kwaad". Over de Rushdie-
zaak zei Lustiger: „Als je de
godsdienst verdedigt en de is
lam niet veroordeelt, wil dat
dan zeggen dat je de mede
plichtige bent van Khomeiny
en welwillend staat tegenover
het vermoorden van Rush
die?" Hoe hij over Khomeiny
zelf dacht, daarover liet Lusti
ger overigens niet de minste
twijfel bestaan. Hij vergeleek
hem met een gangster en
sprak er schande van dat de
westelijke landen hun princi
pes hadden opgegeven door
na een paar weken van boy
cot hun diplomatieke verte
genwoordigers naar Teheran
terug te laten keren.
Maar het belangrijkste dat hij
wilde zeggen was: religie valt
niet te negeren. Het praktise
ren bij katholieken mag er
dan op achteruit zijn gegaan
en we hebben volgens hem te
vaak de neiging onze samen
leving te vereenzelvigen met
de verdwijning van de geves
tigde religieuze instellingen,
maar „het christendom blijft
present. De jongeren stellen
zich fundamentele vragen en
dat zal zijn vruchten opleve-
Lustigers analyse komt neer
op de permanente aanwezig
heid van het heilige („le sa-
cré") die voor hem een ande-
m de religieuze
dimensie van het bestaan aan
te duiden. „Men moet die res
pecteren en leren kennen en
als dat niet gebeurt, dan zal
dat ongetwijfeld tot nieuwe
uitwassen leiden. In ieder
mens is iets aanwezig van die
„sacré" en dat is ook zijn fun
damentele recht. Wie zoals
een moderne burger doet,
recht en legaliteit verdedigt,
moet ook in staat zijn de reli
gieuze realiteit te respecteren
die alle mensen aangaat onge
acht uit welk land ze komen
of tot welke religie ze beho
ren. Heeft men dan het recht
de religie belachelijk te ma
ken?" Om tenslotte te beslui
ten met een uitlating die hem
evenmin door verlichte gees
ten in dank zal worden afge
nomen. „Wie het heilige niet
meer respecteert, ontketent
de duivel".
PAUL VAN VELTHOVEN
Kardinaal Lustiger
Bleven graag kon en
duideli|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor mgezon-
Cameraman (3)
De reportage die de IKON
Tweede Paasdag heeft uitge
zonden naar aanleiding van de
verkiezingen in El Salvador
vormde een bevestiging van
de scepsis van twee brief
schrijvers, die zich afvroegen
waarom cameraman Cornel
Lagrouw in dat verband zono
dig opnamen moest- maken
van gevechten tussen het Sal-
vodoraanse leger en de ver
zetsbeweging FMLN. Dat in El
Salvador groot onrecht ge
schiedt wisten we al en de uit
zending heeft de kijker niets
wijzer gemaakt. De reportage
schetste aan de hand van gru
welijke beelden de gevechten
van vrijheidsstrijders tegen
een militaire dictatuur, zonder
aan onze kennis iets toe te
voegen. Men kan zich afvra
gen of het de zendtijd waard
was. Er kan echter geen twij
fel bestaan over de vraag, of
de reportage het risico wettig
de, dat de cameraman het le
ven heeft gekost.
J.M. van der Meer,
DEN HAAG.
Italiaans
Graag wil ik de schrijver van
de recensie over de Italiaanse
speelfilm Le Due Croci (over
het leven van Titus Brandsma)
wat helpen met zijn Italiaans.
Le Due Croci betekent: de
twee kruisen. „Het tweede
kruis" zou zijn: la seconda cro-
A.J.A. de Boer,
DELFT
Crematie
Uit de tv-documentaire
„Waarheenwaarvoor", over
begravenissen en crematie's,
bleek dat na de crematie de as,
die niet altijd in een urn wordt
begraven, wordt verzameld in
blikken. Deze overblijfselen
wegen ongeveer 2 a 3 kilo per
lichaam. De blikken worden
op een wagentje gereden naar
een open veld, om daar in rij
tjes naast elkaar verstrooid te
worden. De as werd niet afge
dekt, en zal door de wind
spoedig het land weer worden
ingeblazen. Ik vraag me af
waarom deze as niet in een
diepe grafkuil wordt gestrooid,
en daarna met zand afgedekt.
Op die manier zou de as niet
weer in het milieu terecht
kunnen komen. Aan het Saha-
ra-zand kan men zien waar de
wind toe in staat is.
M.H. Smeenk,
VOORBURG
igrou
doodj
•erslag
lirecte
spra
ïeid ui
itional
lellijk
Ime
Tekort aan ambtenaren
jVERSl
HET vandaag gepresenteerde jaarverslag 1988 van dejplex h<
mene Rekenkamer staat bol van de voorbeelden
blijkt dat het bij de rijksoverheid behoorlijk mis kan £icl Senc
Soms zijn de voorvallen bijna anecdotisch van aard,
zakken archiefstukken van justitie die bijna bij het
belandden, het onvoorzichtig omspringen met verdc
middelen bij gerechtelijke laboratoria, de ten onrecht!
multinational Philips uitgekeerde subsidie en de chau
die van hun ministers te veel overuren moeten make
Ook is een aantal onderzoeken gedateerd. Bepaalde
sies, gebaseerd op bevindingen uit 1986 en 1987, zijn da:
achterhaald. En dat het niet al te best ging met de subj'
verstrekking en het ziekteverzuim bij de departementef
iedereen eigenlijk ook al. Verder legt de Rekenkamej
en daar wat zout op slakken door een te theoretisch)'"
schouwing te geven van praktijkgevallen die door efe
menloop van omstandigheden zijn ontstaan.
Toch moet het jaarverslag als een belangwekkend a
zoek worden beschouwd. De optelsom en de analyse vj
vele misstanden geven het beeld van een nog altijd bu
cratische rijksoverheid die wanhopig met zich zelf
Met name de kritiek dat ambtenaren vaak niet toei
aan de controle op en het in juiste banen leiden van sul
en regelingen moet zeer serieus worden genomen. War;
ontbreken van een goede dienstverlening heeft onmidd
invloed op het toch al niet al te grote vertrouwen dat d«
ger heeft in de overheid.
>u
3TER
le exp
JJE twee kabinetten-Lubbers hebben terecht gemeei|ationi
kwaliteit van het overheidsapparaat te moeten verbegingsb
Maar daarbij is in eerste instantie veel te veel gekekenTation;
de afslanking van de ministeries. Nu blijkt dat de vermji staa
ring van het aantal ambtenaren lang niet parallel loopl klus
de verbetering van de dienstverlening. De Reken» deg<
komt geregeld tot de conclusie dat op bepaalde departs Glc
tale afdelingen juist meer mensen nodig zijn. ndel
Ier z
HOEWEL de Rekenkamer het niet zo hard zegt, betjteam
dit feitelijk een herbezinning op het afslankingsbelei<Pn we
het kabinet. Uiteraard zal de regeringsploeg, nu zijn IE aan
jaar van de regeerperiode is ingegaan, niets voelen voOens^a(
wijziging. Voor een volgend kabinet is het echter welpka.
het functioneren van de ministeries selectiever te bek|een
In de worsteling tussen de (politieke) belangen die dan i^e
twijfeld zal plaatsvinden, moet de kwaliteit het va21" S'
kwantiteit winnen. fer
Wolkenvelden
DE BILT (KNMI) De schei
dingslijn tussen voor cje tijd
van het jaar warme lucht in
Frankrijk en iets koelere lucht
boven de Britse eilanden en in
het noorden ligt dicht bij ons
land. De luchtdrukverschillen
zijn de komende 24 uur klein.
De scheidingslijn, waarin wol
kenvelden voorkomen, veran
dert daardoor weinig van
plaats. Het komende etmaal
krijgen wij daarom te maken
met wolkenvelden. Regen van
enige betekenis valt daar niet
uit. Vooral in de middag kan
de zon de bewolking plaatse
lijk doen oplossen. Daar de bo
ven ons land aanwezige lucht
tamelijk vochtig is, kunnen
zich in de nanacht op enkele
plaatsen mistbanken vormen.
Het minimum blijft met zo'n
graad of 6 royaal boven het
nul-punt. Vrijdagmiddag va
rieert de temperatuur tussen
12 graden in het Waddenge
bied en 17 graden in het zui
den. Hogedrukgebieden gaan
vanaf het weekeinde ons weer
bepalen. Daarmee samenhan
gend wordt het vanaf zondag
zonniger.
Middagtemperatuur
rond 10 graden.
Britse eilanden:
In het westen eerst nog wat bewol
king, later zonnige perioden. Middag-
temperatuur rond 13 graden.
Benelux en Bondsrepubliek Duits-
Alpenlanden:
In de dalen en lage gebieden kt
mist, hogerop zonnige perioden
gebieden rond 16 graden.
Spanje en Portugal:
noorden tot 21 in het zuiden.
Joegosla vische-en
e-en O
aai uci uwic» wegtrekkend
'olking, gevolgd door opklaii
liddagtemperatuur van 16 gr»
et noorden tot 20 in het zuidt/
Vlisslngen iw. bow.
Budapest I. bow.
]°irvolg
ta'RDR
'Jèvout
«erp r
*i Pa
JJ gii
«chts
-ilies
®?rst
2®kvse
iklaai
u'itie
Spaac
22clse
ligd".
*eidsp
u|r dt
T.
jland
idlers