Door echte tranen heen lachen over realiteit Ik teken voor 'n betere dierenwet. IU ook? Chagall-collectie van Marcus Diener in Breda Spaanse kunst op vijfde kunstbeurs KunstRai bioscopen KUNST EetdocSomatit DINSDAG 28 MAART 1989 PAGINA Bioscoopbezoek daalt met vier procent AMSTERDAM Het bioscoopbezoek is vorig jaar met vier procent gedaald ten opzichte van 1987. Volgens de Nederlandse Bond van Bio scoop en Filmondernemingen gingen er in 1988 14.8 miljoen mensen naar de bioscoop tegen 15.4 miljoen het jaar daarvoor. De terugval was vooral te wijten aan de laatste vier maanden. De meeste bezoekers (1.4 miljoen) trok Dirty Dancing. De rest van de top vijf bestond uit Fa- tal Attraction, Amsterdamned, Coming to Ame rica en Last Eniperor. Deze titels kregen een derde van het totale aantal bezoekers. Neder landse speelfilms werden door 1.7 miljoen men sen in de bioscoop bekeken (11.7 procent van het totaal). Na Amsterdamned waren Honne- ponnetje, Hector, Donna, Donna en Spoorloos net meest populair, aldus een bekendmaking in Film. het blad van de bond. „Aardschokdag" teistert Arnhem ARNHEM In de Rijnhal te Arnhem wordt zaterdag 29 april 'de jaarlijkse Aardschokdag gehouden worden, waar het hardrock minnend publiek dit jaar weer ruim aan haar trekken kan ko men. Als top-act is aangetrokken de Amerikaanse formatie Queensryche, die vorig jaar nog met Metallica in een uitverkochte Groenoordhal in Leiden (10.000 man) speelde. Behalve Queens ryche zullen de volgende groepen aan treden: Flotsam and Jetsam, House of Lords, Crimson Glory, Vengeance, Leatherwolf and Wolfsbane. De deuren van de Rijnhal gaan om 12.00 uur 's middags open. Aanvang aardschokdag 13.15 uur. Voorverkoop start zaterdag 25 maart bij alle bekende voorverkoop adressen. Treinen denderen Maastricht binnen MAASTRICHT De vele terrasbe zoekers van het Maastrichtse Vrijthof hebben gisteren tijdens de zonnige tweede Paasdag een merkwaardige sensatie ondergaan. Ze hoorden den derende treinen voorbijgaan en stoomlocomotieven sissend en puf fend tot stilstand komen, zonder dat ook maar ergens in de omgeving een trein te bespeuren viel. Het bleek dat ze deelgenoot waren van een nieuw kunstproject dat de Amerikaanse kunstenaar Bill Fontana in opdracht van de NS heeft opzette. De geluidsa- tractie vindt plaats in het kader van het honderdvijftig-jarig bestaan van de si april poorwegen en is nog tot en met 1 1 te beluisteren. Irak vraagt boycot Turks filmfestival NICOSIA Een Iraans dagblad heeft zaterdag de regering van Ayatollah Ruhollah Khomeini opge roepen om het filmfestival van Istanbul in het na burige Turkije te boycotten. Volgens de krant Abrar wordt op dat festival een film vertoond die door vele christenen als godslasterlijk wordt erva ren; bedoeld wordt „De laatste verzoeking van Christus". Het bericht over de boycotoproep komt van het officiële Iraanse persbureau IRNA. De controversiële Christusfilm van Martin Scorcese is door een aantal Westeuropese en Amerikaanse christenen veroordeeld omdat Christus in een droompassage van het kruis afdaalt om Maria Magdalena te verleiden en een gezin te stichten. De krant Abrar ziet een analogie tussen de voor moslims beledigende voorstelling van de profeet Mohammed in de „Duivelsverzen" van Salman Rushdie en de manier waarop Christus door Scor cese wordt afgebeeld. Honger als thema reizende expositie AMSTERDAM In het gebouw van de Am sterdamse kunstenaarssociëteit Arti et Amici- tiae aan het Rokin is tot 24 april een expositie van moderne beeldende kunst te zien waarop het thema honger centraal staat. De opbrengst van de toegangsprijzen en de verkoop van de catalogi komt na aftrek van de kosten ten goede aan de bestrijding van het wereldvoed selprobleem. Bekende kunstenaars als Joseph Beuys, Sandro Chia, Francesco Clemente, Walter Dahn, Roy Lichtenstein, Claes Olden burg en Andy Warhol stelden in 1987 op ver zoek van Ana Cristina Bozzo uit New York werk ter beschikking voor een reizende ten toonstelling die als titel „The International Art Show for The End of World Hunger" meekreeg. Amsterdam is de negende lokatie van de expositie, die tot 1990 nog Argentinië, Brazilië, Mexico en Japan zal aandoen. Roeland Gehlen wint concours Oskar Back AMSTERDAM Het twaalf de nationale vioolconcours van de stichting Studiefonds Oskar Back is zaterdag in Amster dam gewonnen door Roeland Gehlen (1968). Hij kreeg een studiebeurs ter waarde van 20,000 gulden en bovendien de Optiebeurs-prijs van 5.000 gul den voor de beste vertolking van een compositie van de Spanjaard Turull. Oskar Back 1879-1963 was een Oostenrijkse vioolpedagoog van Hongaarse afkomst die in 1921 de leiding kreeg van de meesterklassen van het Am sterdamse muzieklyceum. Hij gaf verder privélessen aan on der anderen Herman Krebbers en Theo Olof. Het naar hem vernoemde tweejaarlijkse con cours geldt als het belangrijk ste nationale concours voor ta lentvolle violisten in de leef tijd van vijftien tot en met 26 jaar. Tot de eerdere winnaars behoorden Emmy Verhey, Vera Beths en Jaap van Zwe den. De Elisabeth Back-prijs, een studiebeurs ter waarde van 10.000 gulden, werd gewonnen door Koosje van Haeringen (1966). Een anonieme gever heeft voor elk komend concours een prijs van 8.000 gulden beschik baar gesteld, maakte jury voorzitter Theo Olof zaterdag bekend. Hebe Mensinga (1972) kreeg daarvan dit keer 5.000 gulden en Borika van den Booren (eveneens 1972) het I resterende bedrag. Olof prees bij de prijsuitrei king het niveau van de deel nemers, oorspronkelijk twintig in getal. „Het is een goed con cours geweest" zo zei hij na mens de jury. Daar maakten verder deel van uit Herman Krebbers, Jean Fournier, Yfrah Neaman, Jaring Walta, Bouw Lemkes en Else Krieg. De NOS zendt 31 maart een verslag uit van de finale en van de voorrondes op 8, 9 en 11 maart. Int exposeert recent werk DEN HAAG In de Haagse galerie Inkt 2 aan de Prinse gracht stellen zes beeldende kunstenaars tot en met 16 april recent werk ten toon. Het zijn Vilma Henkelman, Marus van der Made, Paul de Regt, Kitty Veelenturf, Wil Verhey en Frans Vierling. Hun werk laat een gevarieerd beeld zien met tegengestelde uitgangspunten: van oervor men die verwijzen naar de vruchtbaarheid van de aarde tot streng geometrisch materi aal. (ADVERTENTIE) VAKGEREEDSCHAP AMSTERDAM Hoe in gewikkelder het mense lijk bestaan wordt, hoe meer de neiging er is de zaken eenvoudiger voor te stellen dan ze zijn. Maar „eenvoudiger" kan nog wel eens uitdraaien op een onwaarheid; de reali teit (wat is waarheid?) is misschien niet zo aange naam. Daarom en daar over heeft de Chileen Ariel Dorfman zes jaar ge leden een boek geschre ven. Deze week is de Ne derlandse vertaling van „La Ultima Cancion de Manuel Sendero" gepre senteerd en Dorfman was er bij. De schrijver „Ik denk dat mensen de realiteit over wat gaande is in de wereld niet zien of niet willen zien. We horen verhaaltjes; we laten ze ons vertellen. In het dagelijks leven, in de politiek, noem maar op; voorgekauwde ver haaltjes met een vereenvou digde voorstelling van zaken en voornamelijk gelogen". Dorfman strekt de magere, in spijkerbroek gestoken benen, plukt een pluis van zijn swea ter, poetst de ouderwetse bril met vierkant montuur en wacht af. Het hoofdverhaal in „Het laat ste lied van Manuel Sendero" wordt bepaald door het ge- dachtengoed van de zoon van Manuel Sendero, op dat mo ment nog een foetus in de moederbuik. De baby besluit te blijven zitten waar hij zit uit protest tegen alle onrecht in de wereld. De onrechtvaardige aarde biedt geen toekomst en de baby weigert geboren te worden. Zijn idee vindt op grote schaal navolging; de on geborenen prediken de revolu tie. Een fantastisch verhaal? „Ik doe een poging de lezer reali teit te laten zien; nee, te laten ervaren. Wie dit boek leest, kan er veel uit halen, want er zit veel in. Over hoop tijdens wanhoop; over geheugen en selectief onthouden; over ma nieren waarop mensen wor den ge-deformeerd en over het grootbrengen van kinde ren. Het gaat over lachen door de tranen heen", vertelt de Chileen, de toon serieus, de ogen blijven glimmen; hoe vind je die? Reflectie Het ligt voor de hand dat het boek onder meer laat zien wat gebeurt met een land (Chili) waar een wrede dictatuur de mensen verandert in bange, armoedige wezens, monddood en zo niet dan toch morsdood. Of, een derde mogelijkheid, een land dat haar mensen tot bannelingen maakt, zoals Ariel Dorfman zelf. Kort na de moord op Salvador Allende in september 1973, begon zijn lange reis door Europese lan den, waaronder vier jaar Ne derland. Momenteel woont en werkt hij in Durham, Carolina (VS). „Het boek eist veel aandacht van de lezer, het is geen Mic key Mouse. Maar het is even min zwaarwichtig, want er is veel humor in; grappig om te lezen, maar tegelijk serieus, zeer serieus. Het kijkt gruwel en verdriet in het gezicht en smart is een ernstige zaak. Maar humor is het wapen van de verdrukten; het is een ma nier van overleven. Dat her ken je in alle delen van de we reld", zegt de balling. Ariel Dorfman, die een bonte lijst van journalistieke artike len, van essays, gedichten en romans (fictie) op zijn naam heeft staan, schreef geen let ter, die eerste jaren na zijn vlucht uit het dictatoriale Chi li. Later uitte hij het drama onder meer in „Weduwen" (Uitg. In de Knipscheer); het werd een soort „spiegelreflec- tie", het verhaalt wel over bal lingschap maar via een om weg; de werkelijkheid was te pijnlijk. In 1982 verscheen dan eindelijk zijn ware verhaal, misschien wel zijn boodschap via de ongeboren zoon van Manuel Sendero, in feite ook een balling. door de vraag hoe zij hun land levend kunnen houden, de herinnering eraan en de hoop terug te keren. De eerste keer dat ik na tien jaar een bezoek bracht aan Chili was ik ge schokt: dezelfde vogels zongen nog, dezelfde bomen groeiden, dezelfde gaten in de stoep, de zelfde grapjes op straat. Even leek niets veranderd, alleen ik, want ik was van land tot land van stad tot stad gereisd". Straathoek Maar Dorfman zag ook al gauw de andere waarheid; het verval van zijn land, de angst in de straten, de bittere armoe de, vrienden die waren ver dwenen, gedood. En hij con stateerde een buitenstaander te zijn geworden. „Ik was te rug, de grens over en ik kon weer zien hoe bepaalde straat hoeken in mijn stad er uit za gen. Maar ik was niet voor de volle honderd procent terug; ik vergeleek mijn Chileense straathoek met die in Amster dam en zo zal het altijd met al les gaan". De hang naar Chili blijft. Chili is Dorfmans land, daarmee kan hij zich het sterkst identi ficeren en dat is toch hetgeen mensen zoeken, een identiteit in een herkenbare groep. „In Chili heerst homo-haat, in Chili worden indianen smerig behandeld, maar Chili is en blijft mijn land. Een stuk daar- Ariel Dorfman: „De mensen willen de realiteit niet zien" van heb ik in mijn hart mee genomen en nu op dit moment is Chili hier, bij ons". Dorfman vindt het zonder arrogant te worden belangrijk dat ook Nederlanders zijn boeken lezen. „Het gaat niet om mensen te overtuigen van de slechtheid van de persoon Pinochet. Het gaat om de grote lijnen: wat veroorzaakt dictatuur en wat zijn de gevolgen; hoe groeit smart over onrechtvaardigheid en hoe oneerlijk is dat; hoe ver gaan mensen mee met andere FOTO: ELS KIRST mensen of groeperingen, waarmee zij het in feite niet eens zijn; waar ligt de grens met collaboratie. Het gaat om keuzes die ook Nederlanders elke dag maken, maar omdat die keuzes in vrije landen niet onmiddellijk een keuze tuSsen leven en dood inhouden, heb ben ze het hier niet zo in de gaten". JOOS PERSOON Het laatste lied van Manuel Sendero. Uitg. Gemme Pol ders/An Dekker. 425 pag. 39,50. Een zee van 3000 jeugdige violisten: dat leverde gisteren het 35e nationale concert in Tokyo op waarbij Handel werd gespeeld door leerlingen die volgens de Suzuki-methode worden opgeleid en circelvormig werden opgesteld. De dirigent had ogen in z'n rug. Inzet: Was 't een fis, een f of wat? FOTO: AP AMSTERDAM Op de inter nationale kunstbeurs Kunst Rai zal de centrale tentoonstel ling dit keer uit een Spaans en een Nederlands gedeelte be staan. De beurs wordt van 24 tot en met 28 mei voor de vijf de keer gehouden in het Rai- complex in Amsterdam. De kunsthistoricus José Luis Brea is samensteller van het Spaanse deel, dat hij de titel „Before and after enthousiasm 1972-1992" heeft gegeven. Voor het Nederlandse deel te kenen Martin Visser en Geert van Beijeren, beiden voorma lig hoofdconservator van het museum Boymans van Beu- ningen in Rotterdam. In een tweede speciale exposi tie staat het 150-jarig bestaan van de fotografie centraal. On der de noemer „Portraits, pho tography and art" is onder meer werk te zien van Dou- koupil, Lafontaine, Casabere, Förg en J.C.J. van der Heij den. Het aantal deelnemende gale ries ligt rond de 130. Voor het eerst zijn dat niet alleen gale ries voor moderne beeldende kunst, maar zijn ook sieraden-, keramiek en meubelkunstga leries vertegenwoordigd. Uit Spanje ko'men 20 galeriehou ders over. Door deze uitbreiding en toe voeging neemt de beurs nu twee hallen in beslag, met een totale expositie-oppervlakte van 15.000 vierkante meter, al dus de bekendmaking van de Stichting Kunstbeurs. De ope ningstijden zijn woensdag, donderdag en vrijdag van 14.00 tot 22.00 uur en zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur. (ADVERTENTIE) 3 m 1VOORJAARSBEURS - AH0Y' APRIL vrij aktief Eigenhandig AKTIEVE REKREATIE EN VRUE TUD HOBBY IN MODELBOUW Voor een uitgebreid» agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. en [ID! IKiai atioi b d; )bijg EU- eet; jjor ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): The ''"j Bear (al); 18.45, 21.15. zo. t/m' wo. ook 13.45, 16.15. EUROCI NEMA II: Rain Man (al); 18.30, ienc 21.45. zo. t/m wo. ook 13.30;/ etgë 16.15. EUROCINEMA III: Cocktail (12); 18.30, 21.00. zo., t/m wo. ook 16.00. EUROCI NEMA IV: Twins (al); 18.45, 21.30. zo. t/m wo. ook 13.45, 16.00. Avontuur met «en staar tje (al); 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Twina (al);' 19.00, 21.15. za. t/m wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130)., Rain Man (al); 14.30, 18.45/ 21.15. Cocktail (al); The Accu sed (12); The Bear (al); 14.30, 19.00. 21.15. A fish called Wan da (al); 19.00, 21.15. Lady en ds Vagebond (al); za. t/m wo. 14.30. .TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Amadeua (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Daisy May (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075); Who framed Roger Rabbit (al); 19.00, 21.15. vr. t/m wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Big (al); 19.00. Jan Rap an zijn maat (ai); 21.15. Frank an vrij (al); di. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Who framed Roger Rabbit (al); 15.45, 19.00, 21.15. The Milagro beanfield war (al); 21.00. Midnight run (al); 15.45, 19.00. KINDERVOORSTELLINGEN Frank en Frey; 14.00. Da nieu we avonturen van Pippl Lang kous; 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Big (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Moonwalker; 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): The bear (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 The accused (16); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Betray ed (16); 18.45. 21.30. BABY LON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Mississippi bur ning (12); 14.30, 16.45. 19.00. 21.30. BABYLON 2: The big blue (al); 14.30. 17.00. 19.30, 21.45. BABYLON 3: The acci dental tourist (al); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui tenhof 20, tel. 630637): Twins (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Rain man (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. NEAC 3: The dead pool (16);[ 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Rain man (al); 13.15, 16.00, 18.45,; 21.30. METROPOLE 2: A fishi called Wanda (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3:_ Gorillas in the mist (al); 18,45,< 21.30. METROPOLE 4: Cock tail (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Who framed Roger Rabbit (al); 13.15, 16.00, 18.45. Mujeres (al); 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Twins (al); 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Bull Durham (al); 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Cocktail (al); 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Big (al); 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Keltingstraat 12b, tel. 656402); M. von Trotta: Paura e amors (16); 17.5, 19.30, 21.45. STU DIO 2: Heat and SuMight (16); 17.30. El Lute (16); 19.30, 22.00. STUDIO 3: Lost in Amster dam (16); 17.30. Intervista (16); 20.00, 22.00. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: Salaam Bombay;1 19.30, 21.45. Zaal 2: Het rods1 korenveld; 19.30. Naked youth; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45. Silver streak; di. De last-: KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: KUnst en vliegwerk;; 13.15, 16.00. CINEAC 3: Lady en de vagebond: 13.15, 16.00.! METROPOLE 3: Lady en de vagebond: 13.15, 16.00. ODE ON 4: Kunst en vliegwerk; 13.30, 16.00. STUDIO 1: Jun gle book; 13.15, 15.15. STU DIO 2: Pippi Langkous; 13.00, 15.00. STUDIO 3: DE re tjes; 13.00, 15.00. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIILAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZ1EK THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA ijke Hanc Volgi (ADVERTENTIE) u Ja, ik teken ook voor Misschien weet u het er komt eindeli|k een nieuwe wet voor de dieren. Maar I II DCtCfC CUCrCIlWCT. helaas... zoals de overheid het zich voorstelt, schieten de dieren er niet veel 1 NAAM mee op. Gelukkig is de Dieren- stk bescherming er ook nog Zij heeft een deskundig ontworpen wetsvoorstel bij I ''Ostcode. I WOONPLAATS 1OON hermans het parlement ingediend waar dieren wél wat aan hebben. Dat voorstel stelt paal en perk aan het gesol mei dieren en waarborgt controle. Als we voldoende handtekeningen weten te verzamelen, dan komt dit voorstel er eerder door. Ik heb mijn Handtekening al gestuurd. Nu u! Stuur deze bon met uw handtekening in een open envelop met ■»en postzegel van 65 cent aan de Dierenbescher nmg postbus 85980.2508 CR Den Alle handtekeningen helpen om dieren een beter leven te geven! (ADVERTENTIE) Er is méér in het geding dan uw aangifte over 1988 BREDA De grootste particuliere verzameling werken van de schilder Chagall, de Dienercollec tie uit Basel, is voor het eerst in Europa te zien, van 30 april tot 26 juni in De Beyerd in Breda. Mi nister Brinkman van cul tuur komt de tentoonstel ling openen. Daarbij is Ida Chagall, dochter van de kunstenaar, aanwezig evenals de architect en verzamelaar Marcus Die ner. De collectie omvat 57 werken van de Franse, van origine joods-Russische, schilder Mare Chagall (1887 - 1985). De ver zameling kwam in dertig jaar tot stand in overleg met Cha gall zelf. Bij gelegenheid van de honderdste geboortedag van de meester werd de col lectie voor het eerst uitge leend: aan het museum in Tel Aviv, Israël. Na de dood van Chagall kocht Diener nog de tekening „Le Cirque" uit 1927 aan van het Guggenheimmu- seum in New York. Ook dit werk is in Breda te zien. Aan de Dienercollectie is de ontwikkeling van de kunste naar gedurende 75 jaar te zien. De verzameling telt enkele olieverfschilderijen, enkele te geltableaus en verder voorna melijk tekeningen met inkt of houtskool, aquarellen en goua ches. Sommige zijn uitgewerk te voorstudies voor beroemde schilderijen. Andere tonen een vlugge schets. Bijna dertig jaar geleden kocht Marcus Diener zijn eerste Cha gall; De Boom van Jesse uit 1960. Sindsdien werden zij vrienden. Diener heeft tijdens het leven van Chagall nimmer een werk afgestaan voor een tentoonstelling. Chagall ontleende zijn onder werpen aan herinneringen aan zijn geboorteplaats Vitebsk en aan de bijbel, met name het verhaal over Koning David. Toen hij van 1911 tot en met 1913 in Parijs studeerde en werkte, leerde hij er de kubis ten kennen. In Berlijn maakte zijn werk diepe indruk op de Duitse expressionisten. Bij het uitbreken van de Eerste We reldoorlog was hij terug in zijn geboorteplaats waar hij een kunstacademie stichtte voor hij in 1920 naar Moskou ging. In 1922 keerde hij, bekend als wegbereider van het surrealis me, terug naar Parijs, maar sloot zich niet bij de surrealis ten aan. Hij illustreerde er Dode Zielen van Gogol, de Fa bels van La Fontaine en later nog twee keer de bijbel, waar voor hij onder meer in 1932 naar Nederland ging om Rem brandt te bestuderen. Hij trok voor onderzoek ook naar Spanje, Polen en Italië, en vluchtte in 1941 met zijn gezin naar de Verenigde Sta ten, waar hij onder meer de cors en kostuums voor ballet voorstelling ontwierp. In 1947 keerde hij terug naar Frank rijk, waar hij onder meer ke ramische werken maakte, beeldhouwde en glasramen, mozaïeken, wand- en vloerta pijten ontwierp. In zijn werk hebben, gezien zijn vormentaal en kleurge bruik, allerlei avangardistische stromingen als kubisme, ex pressionisme en fauvisme, spo ren achtergelaten. Hij hield daarbij vast aan zijn favoriete onderwerpen: Russische dorps gezichten en -typetjes als de violist, verliefde paartjes, bloe men, scènes uit de bijbel en dieren, vooral koeien en gei ten. Zijn eigenzinnige lijnvoe- ring, kleurgebruik en verhou dingen van proporties droegen zeer bij tot de herkenbaarheid van zijn werk, waarmee hij tot een van de grote schilders van deze eeuw wordt gerekend. Werk van Chagall is te vinden in tal van landen van West- Europa. in de Verenigde Sta ten en in Rusland. In ons land bezit het Stedelijk Museum in Amsterdam vier werken van Chagall, waaronder „Ida voor het raam" uit 1924. In het Van Abbemuseum in Eindhoven hangt „Hommage aan Apolli- naire" uit 1911 - 1912. FA selcomst. Begeleid! u m I Anker Booij Chaudron belastingadviseur» Lammenschansweg 15b 2313 DH Leiden Telefoon 071 - 31 71 71 Accountantskantoor Stolp Schelpenkade 40 2313 ZW Leiden Telefoon 071 12 27 41 Zuideinde 16b 2371 BV Roelofarendsveen Telefoon 01713- 152 00 dieja en i gebr ;eb° van voor Aca< den derti is di I J t ?ebr <eliJ hoe' zoek het van Mon soci;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8