Pasen, het feest van de hoop
£cidóe6otucm
F
Paaskaars
kerk
wereld
CIO vreest
marginalisering van
kerkgenootschappen
beroepingen
Siberische ijsbreker
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcteUeSowuMit
zaterdag 25 maart 1989 pag»
door Marinus van der Berg
De Paaskaars die vanavond
in de Paaswake wordt bin
nengedragen, zou ik willen
laten binnendragen door
een vrouw die ongeneeslijk
ziek is en nu al zolang leeft
met de dood in haar bloed.
Ik zou haar de kaars willen
laten binnendragen, zin
gend: Licht van Christus
vanwege het licht dat zij is
ondanks alles. Omdat ze
zich als mens niet heeft la
ten begraven in een graf
van verbittering en verzu
ring. Ik zou haar willen vra
gen in naam van al die zie
ken die zware dagen en
nachten hebben te gaan en
soms al gedroomd hebben
van hun eigen graf, opdat
zij allen een andere droom
mogen ontvangen: die van
licht en bevrijding van alle
ellende. Dé Paaskaars die
vanavond in de Paaswake
wordt binnengedragen, zou
ik willen laten binnendragen
door een van al die naasten,
mannen en vrouwen, ou
ders, broers en zussen,
vrienden en buren, die door
hun trouw, hun liefde en
zorg een licht zijn in donke
re tijden. Zingend: Licht van
Christus, het laatste woord
is aan het Licht en niet aan
de duisternis.
De Paaskaars die vanavond
in de Paaswake wordt bin
nengedragen, zou ik willen
laten binnendragen door ie
mand die de afgrond van
het verdriet als een donker
gat in zich heeft gevoeld.
Zingend: Licht van Christus,
omdat Hij niet uit de hoogte
was en mensen van zich
wegstiet, maar uitnodigde
tot nieuw leven. Als de mild
heid van God is Hij in ons
bestaan gekomen. Daaraan
werd Hij herkenbaar!
De Paaskaars die vanavond
in de Paaswake wordt bin
nengedragen zou ik willen
laten dragen door een asiel
zoeker, die eigen huis en
grond heeft moeten verlaten
en nieuwe toekomst zoekt.
Zingend Licht van Christus,
die zelf werd vervolgd toen
machten van orde en ge
weld Hem zochten.
En ik zou allen willen uitno
digen om de eigen kaars
aan te steken aan dat éne
Licht: allen die vertwijfeld
zijn en er soms geen gat
meer in zien. Allen die de
pijn van verlies in zich voe
len. Allen die beschadigd
zijn, die niet geerbiedigd
zijn, die niet hun eigen stem
mogen laten klinken. Allen
die met de nek worden aan
gekeken, doodgezwegen in
de familie, besproken maar
niet aangesproken worden.
Ik zou willen uitnodigen al
len die de moed bewaren,
die blijven geloven in de ei
gen waarde en de eigen
plaats van elke mens in
Kerk en samenleving. Allen
die zich niet laten terugdrin
gen en slechts volgzame ja
knikkers worden, maar die
hun eigen kritische denk
kracht kans blijven geven.
Pasen dreigt steeds meer
het feest te worden van de
eitjes, de gele bloemen en
op steeds meer taarten
staat: vrolijk Pasen. Iemand
die me opbelde voor het
houden van een spreek
beurt over Lijden aan een
verlies vond het niet zo ge
schikt als ik kort voor Pasen
zou komen, „want Pasen is
een vrolijk feest", zei ze. In
een oppervlakkige cultuur
waar we zeggen dat verdrie
tige mensen opgepept
moeten worden en humor
de beste medipijn is, wordt
niet meer verstaan dat Pa
sen het feest is van de Lij
dende die Opstond. Het is
het feest van de verdrieti-
gen, de vervolgden, de ge-
bogenen, de mensen die
vernederd zijn en slag op
slag te verduren kregen.
Het is hun feest omdat zij
een weg zochten en vonden
door de ellende heen. Het is
hun feest omdat zij zoeken
naar een nieuwe weg, die
bevrijdt en toekomst biedt.
Pasen is ook het feest voor
allen die niet onverschillig
leven, die zich het lot van
mens en schepping aan
trekken en zoeken naar
nieuwe heelheid. De men
sen die leven vanuit een
diep innerlijk besef dat de
machten die vernielen, die
deze aarde verzuren en ver
giftigen, die de bescherm
laag aantasten, onttroond
moeten worden. Pasen is
het feest van allen die Lief
de en Gerechtigheid willen
laten zegevieren en zo sa
men alleluia willen zingen. Ik
wens U in deze zin een Pa
sen toe die U moed en
kracht geeft.
Geen steun voor Bomers' afwijzing Acht Mei
HAARLEM De dekens van
het bisdom Haarlem voelen er
niets voor mee te werken aan
de beëindiging van „de grote
schade die de Acht Mei Bewe
ging berokkent". Bisschop
H J A. Bomers had dit van
hen gevraagd. Eind vorig iaar
liet de bisschop van Haarlem
de dekens weten dat de bewe
ging die streeft naar vernieu
wing in de Rooms-Katholieke
Kerk „de oorzaak is van veel
verdeeldheid in de parochies
en daarom onze Kerkgemeen
schap grote schade doet". De
bisschop schreef dit nadat hij
zich publiekelijk kritisch had
uitgelaten over de Acht Mei
Beweging. Uit het antwoord
aan de bisschop blijkt dat vele
dekens en andere priesters in
het bisdom persoonlijk be
trokken zijn bij de Acht Mei
Beweging. Zij weten dat „goe
de en actieve medewerkers in
de parochie" de activiteiten
van de beweging ervaren als
„een bemoedigend en inspire
rend gebeuren". „Deze men
sen zijn niet polariserend en
zaaien geen verdeeldheid",
schrijven de dekens, maar zijn
„bezield door eenzelfde ideaal
maar weten dat verschillen
kunnen optreden".
Ach, al de roem van
de sterveling is niet
meer dan blinkend ijs
en ruisend riet.
Het is niet best als een
mens alle hoop heeft ver
loren. Het spreekwoord
zegt niet voor niets: hoop
doet leven.
Het zit blijkbaar in de
menselijke natuur om te
blijven hopen, zelfs als
alle deuren potdicht
schijnen te zitten. Een
méns die geen hoop meer
heeft, heeft eigenlijk
geen toekomst meer. Zo'n
mens staat voor een
muur, waarin hij geen en
kele opening meer ziet.
Als het heel erg wordt,
komt hij soms in een de
pressie terecht en kan het
er zelfs op uitlopen dat hij
een eind aan zijn leven
maakt. Het leven is dan
zo zinloos geworden dat
hij zelf de laatste deur in
dit leven zelf opent en
hem definitief achter zich
dicht trekt.
Ook in het paasverhaal spelen
hoop en hopeloosheid een rol.
Op de middag van de paasdag
lopen twee mannen van Jeru
zalem naar Emmaüs, een
dorpje, tien of elf kilometer
verwijderd van Jeruzalem.
Onderweg zijn ze druk in ge
sprek met elkaar over al de
dingen die de laatste dagen in
Jeruzalem gebeurd zijn. Ze
hebben het blijkbaar allemaal
meegemaakt: dat Jezus ge
vangen genomen werd, dat
Hij veroordeeld werd tot de
kruisdood, dat Hij aan het
kruis stierf en daarna begra
ven werd. Als onderweg een
vreemdeling hen inhaalt en
hun vraagt waar ze toch zo
druk over praten, komt het
hele verhaal los.
Opvallend in dat verhaal is de
uitdrukking: „Wij echter lééf
den in de hoop dat Hij (Jezus
van Nazaret) het was die Is
rael verlossen zou". Ze ge
bruiken de verleden tijd: het
is een hoop die ze gehad heb
ben maar die nu voorgoed
voorbij is.
Het is voor ons moeilijk ons
voor te stellen welke ver
wachtingen het optreden van
Jezus onder het volk gewekt
had. Hij moet een hele volks-
Prof. dr. K. Runia, hoogleraar Gereformeerde Theologische Ho
geschool Kampen.
beweging op gang gebracht
hebben. In alle evangelieën
lezen we telkens weer dat
hele „scharen" Hem volgden.
De twee mannen, onderweg
naar Emmaüs, vatten het te
genover de „vreemdeling" zo
samen: ,een profeet, machtig
in werk en woord voor God
en het ganse volk'. Dan loopt
het helemaal fout. De leidslie
den van het volk keren zich
meer en meer tegen Jezus en
tenslotte loopt het er op uit
dat ze Jezus overleveren om
gekruisigd te worden.
„Wij lééfden in de hoop dat
Hij het was die Israel verlos
sen zou". Aan welke verlos
sing ze daarbij precies gedacht
hebben weten we niet. Maar
het hele luchtkasteel is weg
geblazen in de kruisdood van
Jezus.
„Wij lééfden in de hoop.
maar het is nu allemaal voor
bij. Nou ja, zé hebben van
morgen wel wat verhalen van
een paar vrouwen gehoord,
die opgewonden vertelden dat
ze een engel gezien hadden en
dat die engel -gezegd had dat
Jezus leeft, maar wat moet je
nu met zulke verhalen? Een
paar van de leerlingen von
den het graf weliswaar open
en leeg, „maar Hém hebben
zij niet gezien". Dat ligt toch
ook voor de hand? Dood is
toch dood?
Het verhaal gaat echter door.
FOTO: PERS UNIE
Als ze in Emmaüs komen,
doet de vreemdeling alsof hij
verder wil gaan. Maar op hun
aandringen komt hij mee
naar binnen. En dan, als ze
aan tafel zitten, dan gebeurt
het. „Het geschiedde toen Hij
met hen aanlag, dat Hij het
brood nam, de zegen uitsprak,
het brak en hun toereikte. En
hun ogen werden geopend en
zij herkenden Hem en Hij
verdween uit hun midden".
Dit gebeuren heeft voor hen
de doorbraak van een nieuwe
hoop betekend. Hij is er tóch!
Hij, de gestorvene, blijkt de
Levende te zijn!
Wel is het allemaal anders
dan vroeger. Hij is maar even
bij hen en „verdwijnt" op het
zelfde moment uit hun ogen.
Maar één ding weten ze nu
voor altijd en voor goed: Hij
lééft! Dat betekent: alles wat
Hij gezegd en gedaan heeft is
niet voor niets geweest.
Het koninkrijk waar Hij het
altijd over had is niet een
wensdroom of een luchtkas
teel geweest. Het is werkelijk
het koninkrijk van God en
het zal werkelijk komen.
Nu hebben ze echt hoop!
Feest van de hoop
Dit alles gebeurde bijna twee
duizend jaar geleden. Het
blijft nog steeds een mooi ver
haal, waar we telkens weer
geboeid naar luisteren. Maar
is het meer dan een „verhaal"
uit een ver verleden? Geldt
het vandaag nog? Wat heb ik,
mens aan het einde van deze
20e eeuw, nu aan zo'n ver
haal? Waar is dat koninkrijk
toch?
Hebben de joden niet gelijk,
als ze zeggen dat Jezus toch
niet de Messias van Israel ge
weest kan zijn? En: wat heb
ik er aan?
Op deze vraag kan een mens
uiteindelijk alleen maar een
persoonlijk antwoord geven.
Niemand kan dit voor een an
der verwoorden. Ieder moet
hier voor zichzelf spreken.
Mag ik het voor mij zelf eens
proberen?
Mijn hoop voor de toekomst is
inderdaad gebaseerd op mijn
geloof in Jezus als de opgesta
ne Heer. Dat wil niet zeggen
dat zijn aardse leven dat op
het kruis uitliep voor mij ei
genlijk niet zo erg belangrijk
is. In mijn geloven kan ik het
leven, het sterven en de op
standing van Jezus onmoge
lijk van elkaar scheiden.
Steeds word ik diep getroffen
door de persoon van Jezus,
door de woorden die Hij
sprak, door de daden die Hij
deed en vooral ook door de
manier waarop Hij met men
sen omging. Maar waar ik al
tijd weer het diepst door ge
roerd word is zijn lijden en
zijn sterven aan het kruis. Ik
geloof dat Hij dat alles ook
voor mij gedaan heeft; dat Hij
op een voor mij ondoorgron
delijke wijze ook de schuld
van mijn leven uitgewist
heeft.
Toch ligt de grond van mijn
hoop voor de toekomst niet in
het kruis, maar in wat op de
paasdag gebeurde. Als het
kruis het laatste woord was
geweest, zou mijn leven im
mers uiteindelijk toch nog
vastlopen in de dood. Dat is
mijns inziens de diepste hope
loosheid van hetmenselijk
bestaan: het loopt uiteindelijk
dood, in de letterlijke zin van
het woord.
Maar dit ene leven, dat welis
waar ook in de dood eindigde
(en wat voor dood!), liep toch
niet echt dood. want God riep
Hem uit de dood in zijn nieu
we koninkrijk, het rijk van
het leven.
Hier ligt voor mij de goddelij
ke garantie dat de kleine ge
schiedenis van mijn leven en
de grote geschiedenis van
deze wereld ook niet zullen
dood-lopen. Er is een open
toekomst.
Daarom heeft het zin om m'n
werk te blijven doen, ook al is
het soms wel eehs enorm
frustrerend. Door de open ho
rizon aan het einde is er per-
spektief.
Tegelijkertijd worden mijn
werk en mijn hele leven hier
door ook op zinvolle wijze ge
relativeerd. Ik ben verlost
van de illusie dat ik het zelf
allemaal moet maken en waar
maken. Boven m'n leven staat
de belofte van de Heer, dat
het rijk van Hem is en dat Hij
het zal doen komen.
Vanuit dat perspektief krijg
ik telkens weer moed om na
elke mislukking opnieuw te
beginnen, of die mislukking
nu veroorzaakt is door mezelf
of door anderen.
Hetzelfde geldt van de grote
geschiedenis. Ook die probeer
ik telkens weer in het licht
van de opstanding te zien.
Aan de ene kant ben ik er
diep van overtuigd dat wij als
mensen, en met name als
christenen, ons uiterste best
moeten doen om de tekenen
van het rijk in deze wereld op
te richten; gerechtigheid,
vrede, zorg voor het milieu,
bevrijding, een menswaardig
bestaan, helpen van mensen
in nood, eenzaamheid, ver
driet, enz.
Aan de andere kant ben ik
door de belofte van de opstan
ding bevrijd van de illusie dat
het óns menselijk denken en
handelen is dat de wereld in
het rijk zal doen uitlopen. Het
rijk dat beloofd is ligt aan de
andere kant van de horizon
van de geschiedenis, evenals
het nieuwe leven van Jezus
aan de andere kant van de
doodsgrens lag. Het rijk is een
werkelijkheid die wel zijn
lichtstralen vooruitwerpt,
maar die op een gegeven mo
ment van buitenaf deze wer
kelijkheid zal binnenbreken
en transformeren.
Dit zal gebeuren als Jezus te
rugkomt. Ik kan me daar tó
taal geen voorstelling van ma
ken, maar op grond van de
opstanding ben ik er wel ze-
K. RUNIA
TELEURSTELLING OVER
KABINETSSTANDPUNT
SINT MICHIELSGESTEL
De drie joodse en vijftien
christelijke kerkgenootschap
pen die samenwerken in het
CIO (Interkerkelijk Contact
in Overheidszaken), hebben
met „zorg en teleurstelling"
kennis genomen van het ka
binetsstandpunt over het
eindrapport van de commis-
sie-Hirsch Ballin. Dit stand
punt zou kunnen leiden tot
een marginalisering van gods
dienst en kerkgenootschap
pen. Dat is niet alleen in strijd
met historische en democrati
sche tradities, maar is ook een
ontkenning van de godsdien
stige dimensie in een plurifor
me samenleving.
Dit schrijft het CIO in een re
actie op het voorlopige stand
punt van het kabinet over
'Overheid, godsdienst en le-
vensoverschouwing' van de
commissie-Hirsch Ballin. De
commissie onder voorzitter
schap van de Tilburgse hoog
leraar dr. E.M.M. Hirsch Bal
lin heeft onderzocht welke
criteria de overheid moet
hanteren voor de steunverle
ning aan kerkgenootschappen
en andere genootschappen op
geestelijke grondslag.
Het CIO meent, in tegenstel
ling tot de commissie en het
kabinet, dat de overheid de fi
nanciële lasten van het func
tioneren van de geestelijke
verzorging in de krijgsmacht
volledig moet dragen. Com
missie en kabinet menen dat
daarbij van de voorkeur van
de militairen moet worden
uitgegaan.
Ook keert het CIO zich tegen
de voorstellen inzake de gees
telijke verzorging in gevange
nissen en andere penitentiaire
instellingen. Er is daarop de
afgelopen vijf jaar al twintig
procent bezuinigd en het
werk is alleen maar toegeno
men. Het CIO kan zich niet
aan dë indruk onttrekken dat
het kabinet, geheel los van de
opdracht van de commissie-
Hirsch Ballin, ook hier wil
bezuinigen.
Het CIO betreurt dat het ka
binet zich niet financieel
medeverantwoordelijk acht
voor de beveiliging van syna-
goges. Volgens het CIO is dit
in strijd met de opvatting van
het kabinet zelf dat de over
heid bij bijzondere omstandig
heden een aanvullende ver
antwoordelijkheid draagt.
Het CIO is verder van me
ning dat de overheid meer
geld moet geven aan het on
derhoud van monumentale
kerkgebouwen zodat er min
der geld nodig is voor restau
raties. Voor de beheerder van
een monument zou dit tot la
gere exploitatiekosten leiden.
Het kabinet heeft inmiddels
toegezegd dat het subsidiebe
drag bij onderhoud van mo
numentale kerkgebouwen
wordt verhoogd. Het maxi
mumbedrag wordt 12.500 gul
den.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Wageningen als studen
tenpredikant (part-time) mw.L.J.
Houweling, kandidaat te Amsterdam;
te Zierikzee als geestelijk verzorger
van verpleeghuis Corneliastichting
(part-time) mw.drs. J.B. van den
Beukei, kandidaat te Zonnemaire,
die dit beroep heeft aangenomen en
aiszodanig werkzaam Is te Bras-
schaat-Kapelle-Eekeren (Verenigde
Protestantse Kerk in België) drs.A.G.
Baas te Oosterhout, die dit beroep
heeft aangenomen.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Barneveld J. Karens te
Opheusden; te Wolphaartsdijk J. Ka
reis te Rijssen.
Bedankt voor Amsterdam-Noord
i.c.m. Zaandam A. Bac te Bodegra
ven; voor Katwijk aan Zee J.C. West-
strate te "s-Gravenpolder; voor Zoe-
termeer J.J. van Eckeveld te Zeist -
Baptistengemeenten
Beroepen te Arnhem-Zuid W.J. de
Zwart te Leeuwarden.
Minder pelgrims bij kruisweg
Onder politiebegeleiding liepen christelijke pelgrims gisteren over de Via Dolorosa in Jeruzalem,
de weg die Jesus Christus gegaan zou zijn op de dag van zijn kruisiging. Het aantal gelovigen
dat op Goede Vrijdag voor de kruisweg naar Jeruzalem was gekomen, was veel kleiner dan in
voorgaande jaren. Kennelijk uit vrees voor geweld rond de Palestijnse opstand in de bezette
Honderden politieagenten, leden van de grenstroepen en soldaten stonden in groepjes van zes
of acht langs de weg die de pelgrims gingen.
nanc
uit r
Moskou is in de ban van Boris Jeltsin, de man die
door partijleider Gorbatsjov ter versterking van zijn
strojka-team uit Siberië naar Moskou werd gehaald,
vervolgens door dezelfde Gorbatsjov noodgedwongei
woestijn werd ingestuurd. Met een gemak alsof'het ii
Sovjetrussische hoofdstad de gewoonste zaak van de wt
was, bracht Jeltsin de afgelopen weken tienduizenden
hangers op de been. Zijn tirades tegen de bureaucratei[al
zijn pleidooien voor meer democratie werden met donde n<
applaus onderstreept.
ISDRI
•an de
H. S
et vei
nleidi
van d
toen
'op de
'van c
ech
i gingst
VEEL Sovjetburgers beschouwen Jeltsin als de beste b
genoot van het volk tegen de leiders in het Kremlin, die
restrojka en glasnost weliswaar met de mond belijden,
deze beginselen vanachter hun bureau juist saboteren
verwachting is daarom gewettigd dat de Moskovieten
morgen zullen kiezen als hun afgevaardigde naar het V<
congres. Twee jaar geleden heeft Jeltsin de eerste rondf
gen zijn conservatieve opponenten verloren. Maar het
tieke natuurtalent liet zich niet voor lange tijd op eene
spoor zetten. Hij heeft zich zeer zorgvuldig op zijn come
voorbereid en voerde een verkiezingsstrijd in AmerikaL
stijl; een voor de Sovjetunie onbekend fenomeen.
)EI
PHO
trc
:a al
WAT de partij niet alleen de top, maar ook de mii
kaders en het gros van de eenvoudige partijleden
meeste steekt is dat Jeltsin het heilige dogma van het
partijsysteem aan zijn laars lapt en voor een veelvormig
tiek landschap pleit. Wat Jeltsin betreft kan de discussie
de toelating van verschillende andere politieke partije C1>
spoedig beginnen. In feite bestaat er in de Sovjetunie
reeds een aantal groeperingen en stromingen die in een
wenk tot een politieke partij kunnen worden omgevorm
die samen vrijwel het hele politieke spectrum beslaan.
•ertn
e op^
d >uchi
Pv
ONTEGENZEGGELIJK is het kenmerkend voor de
trekkelijke mate van openheid dat Jeltsins standpunten
afgelopen week in de Moskovskaja Pravda, de partijki
van de hoofdstad, konden worden afgedrukt. Doch de
ge over een meerpartijensysteem kwam in de krantetin:
evenmin voor als Jeltsins voorstel om de communist»
partij in de toekomst aan een parlementaire controle te
derwerpen. Jeltsin heeft echter op zijn massabijeenkom j"
in de Russische hoofdstad ruimschoots de gelegenheid
zijn revolutionaire ideeën te verspreiden. De bijval die
overal kreeg toonden al aan dat hij de tweede ronde in :ijn
strijd met de behoudende krachten vrijwel zeker in
voordeel heeft beslecht.
OOK president en partijleider Gorbatsjov zal met enige
gerustheid de verrichtingen en uitlatingen van Boris Jel
volgen. Hoe de partij uiteindelijk op Jeltsins „provocat !t r
gaat reageren zal pas na de verkiezingen van morgen du
lijk worden. Doch één ding is zeker: om in de Sovjetunie
functionerend pluralistisch politiek systeem van de groni»_
krijgen is meer nodig dan een aantal massabijeenkoms
hoe indrukwekkend die ook geweest mogen zijn.
De Siberische ijsbreker Jeltsin is er op bewonderenswa;
ge wijze in geslaagd een vaargeul te openen. Maar wie al
pakijs dat zich gedurende zeventig jaar heeft opgesta]
weg wil krijgen, heeft veel tijd en dus veel geduld nod:
?t. D
Hun
g<
J atie
d
wel
iten
atie
tkom
Ie ne
lover
id ii
jen
tulp
Eventjes beter
DE BILT (KNMI) Vandaag
mogen we op een dag met een
vriedelijker weertype reke
nen. Er zijn zonnige perioden
en ook de zuidwestelijke wind
is niet meer dan matig, kracht
3 a 4. De middagtemperatuur
loopt tot ongeveer 10 graden
op. Het is echter niet zeker of
het de hele dag overwegend
zonnig zal zijn. In de loop van
de middag komt er namelijk
van het zuidwesten uit op
nieuw bewolking opzetten,
waarna de kans op regen weer
snel groter wordt. De aanvan
kelijke weersverbetering heb
ben we te danken aan een pas
serende rug van hoge lucht
druk, het toenemen van de be
wolking komt op rekening
van een opdringend warmte-
front, dat op eerste paasdag
boven ons land ligt.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen geldig voor zondag
en maandag:
Zuid-Skandina viè:
Voor zondag regen, maandag ook op
klaringen Middagtemperatuur onge
veer 8 graden.
Britse eilanden:
Wisselvallig met nu en dan regen.
Middagtemperatuur ongeveer 10 gra-
Benelux:
Zondag af en toe zon, maandag re
gen. Middagtemperatuur ongeveer 12
graden.
Frankrijk:
Zondag perioden met zon, maandag
vooral in het westen regen. Middag
temperatuur van 12 in het noorden
tot 20 graden in het zuiden.
maandag
vooraTin het noorden en midden re
gen. Middagtemperatuur ongeveer 14
graden
Alpengebied
Droog en flinke perioden met zon.
Nulgradenniveau 2000 meter, 's Mid
dags in de dalen ongeveer 15 graden.
Portugal en Spanje
Zonnig, maandag in Portugal en
Noordwest-Spanje regen. Middag-
de Costa del Sol.
Joegoslavische kust:
Zonnig, middagtemperatuur o
veer 19 graden.
Griekenland:
Flinke weersverbetering; flinke door
rioden met zon en vrijwel di n gul
Middagtemperatuur ongeveer 18 f
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Istanbul zw bew.
Kopenhagen regenbul
Las Palmas onbew.
Casablanca onbew
San Francisco
Sao Paolo
Seoul
Singapore
nederland
de bol
bankrekening: 70 70 70 554
jubileum-infolijn: 020-326272
Postbus 323, 3500 AH Utrecht
ial. O
lijkh
polit
inspe
inge
pe b
)eide
stofl
otter
oor
oen
idai
or C
lant
Vlie
idjud
st. Ti
nt-k(
Urm.
van
I) w;
iocei
ere 1
ilger
Kf
Wt