Broze persvrijheid in Paraguay finale Carly Simon: „Mijn leven is een salade „DE HARDNEKKIGSTE CENSOR ZIT IN ONS HOOFD" CeicUeSowvant Volgens Antonio Pecci, redacteur bij Ul tima Hora en secretaris van de vakbond voor journalisten is de omgang met deze vrijheid zeer onwennig. „Ook onder Stroessner hadden we niet te maken met een officiële censor", zegt hij. „Bleek een artikel iets te opruiend of te kritisch te zijn, dan was een telefoontje van het mi nisterie voldoende". De directeur (altijd loyaal aan het regime) riep de betrokken journalist onmiddellijk op het matje. „We zijn opgegroeid met deze restricties en kunnen moeilijk aan de nieuwe situa tie wennen. Vooral oudere journalisten zijn zeer gezagsgetrouw. Bij hen zit de hardnekkigste censor in het eigen hoofd. Er is op de kranteredacties momenteel een generatieconflict gaande. Alleen de jongeren durven de directie tegen te spreken of kritisch over de Voorlopige Regering te schrijven". Pecci meent ech ter dat negatieve berichtgeving over Ro driguez niet erg verstandig is. „We we ten niet of hij na de verkiezingen nog even tolerant zal zijn. Want de president gaat op 1 mei ongetwijfeld winnen". De enige tegenstand komt van Dimongo Laino, kandidaat voor de PLRA, de Par- tido Liberal Radical Autentico, de partij die zich in tegenstelling tot andere libe rale partijen nooit schuldig heeft ge maakt aan collaboratie met het Stroess- ner-regime. Maar de populariteit van ge neraal Rodriguez zal waarschijnlijk een te grote hindernis zijn voor deze opposi tieleider. Drugs In de Paraguayaanse kranten wordt al leen positief over de president geschre ven en leest men niets over diens ver meende betrokkenheid met drugshandel. Pecci: „Het publiek accepteert geen ne gatieve verhalen over Rodriguez. Boven dien zijn alle bewijzen over deze affaire in handen van de Amerikanen". Dit wordt echter ontkend door de Ameri kaanse ambassade. „Deze geruchten doen al twintig jaar de ronde. Rodriguez zou banden hebben gehad met de zoge heten French Connection. Maar we heb ben indertijd alle geruchten onderzocht en nooit voldoende bewijzen kunnen vinden om hem te veroordelen. Voor dit moment is deze kwestie ook niet meer interessant. We moeten niet naar het verleden maar naar de toekomst kijken. En Rodriguez heeft toegezegd 'tough on drugs', te zullen zijn, de drugshandel hard aan te pakken", aldus perschef M. Brown. De openheid van Rodriguez' Voorlopige Regering is allesbehalve vol ledig. Echte oppositionele media, zoals het radiostation Nanduti, wordt het le ven nog altijd zuur gemaakt (zo mag men bij dit radiostation alleen maar voor de microfoon iets zeggen na het noemen van naam en persoonsnum mer). Kritische berichtgeving over de president of het leger wordt niet geaccep teerd. Journalisten mogen ook geen onderzoek doen naar het daadwerkelijk aantal slachtoffers tijdens de bloedige coup van 3 februari. Officieel zijn het er 31 maar volgens geruchten zouden het er een paar honderd moeten zijn. Volledige persvrijheid in Paraguay is dus schijn. Maar met de verkiezingen in het voor uitzicht, de getuigenissen van slachtof fers van het Stroessner-regime en de ont hullingen van allerlei corruptieschanda len is Pecci momenteel al meer dan te vreden. „We hebben het nog nooit zo druk ge had. De oplage van onze krant is ver dubbeld. Dat er geen volledige openheid is, vinden we momenteel minder belang- j rijk. We hebben genoeg om over te schrijven". FRANS BOTHOF Carly Simon houdt van woorden. Het schrijven zit haar in het bloed, maar dat is misschien niet zo vreemd als je vader de grondlegger is van de wereldberoemde uitgeverij Simon Schuster. Toch gaat haar ambitie uit naar het componeren van een symfonie en heeft het schrijven van instrumentale filmmuziek haar hart gestolen. „Wat niet wil zeggen dat ik niet langer met woorden speel. Ik ben bezig met een boek, dat deze zomer moet verschijnen", laat de Amerikaanse zangeres weten. Na het winnen van een Golden Globe, eerder dit jaar, weet Carly op 29 maart of ze ook een Oscar in de wacht heeft gesleept in de categorie filmmuziek voor 'Working Girl'. Reden voor een gesprek met deze veelzijdige vrouw over fobieën, kinderen, huwelijk en boeken. 95 AMSTERDAM - „Op het mo ment dat ik zo beroemd was ge worden dat ik niet langer werd in gehuurd om shows te openen voor bijvoorbeeld Cat Stevens of Kris Kristofferson, maar zelf het hoofd programma was, werd ik gek van angst. De enige manier om mijn plankenkoorts te onderdrukken was een flinke massage vlak voor dat ik het podium op moest. En dan bedoel ik zo'n stevige massage, dat het leek alsof ik in elkaar werd geslagen. Ik moest het idee hebben dat het podium een bevrijding be tekende. Wie zich altijd heeft afge vraagd waarom mijn haar zo rom melig zat, weet nu het antwoord. Ik liep zo van de massagetafel naar het podium. Het leek alsof ik uit de jungle was gestapt, maar ik was wel heel ontspannen", zegt Carly Simon. Brieven De Amerikaanse zangeres is per boot naar Europa gekomen. „Ik geef eerlijk toe dat ik verschillende fobieën heb. Op een podium staan spant de kroon. Ik kon er als kind al niet tegen om met het school koor op te treden. Maar ik ben ook bang om te vliegen, heb een hekel ,aan spinnen en word bang als ik mij in gesloten voel. Dat er vorig jaar een live elpee verscheen, was vooral een over winning op mijzelf. Zulke uitdagingen zijn belangrijk in mijn leven. Ik wilde iets doen waar ik bang voor was om mij zelf naderhand een schouderklopje te kunnen geven. Tijdens de voorbereidin gen heb ik soms met het zweet in mijn handen gezeten, flitste er telkens door mijn hoofd: je kunt je nog altijd terug trekken, Carly. Ik had acht jaar niet op een podium gestaan. Soms denk ik wel eens; zou het niet heerlijk zijn om al mijn angsten te overwinnen. Het zou een welkome bevrijding zijn en ik denk dat mijn fans het zouden toejuichen als ik meer zou optreden. De gedachte met een kleine groep het podium op te gaan en te spelen in de intimiteit van een club, spreekt mij enorm aan. Ik zou wil len dat ik het kon". „Mijn platenmaatschappij zou het idee in elk geval toejuichen. Ik zou veel meer platen hebben verkocht als ik regelmatig op tournee was gegaan. En ik weet dat mijn fans mij missen. Ik krijg geregeld brieven met: wanneer kom je in Amster dam spelen? Als ik zo'n brief lees, voel ik mij rot omdat ik aan zo'n verzoek niet kan voldoen. Het zou ook voor mij zelf heel leuk zijn, want ik geef graag". „Ik heb nooit de intentie gehad zangeres te worden. Dat is uit nood geboren. Ik schreef nummers en stuurde die rond naar zangeressen zoals Judy Collins en Cass Elliott, maar kreeg nooit antwoord. Fictie Ik ben zelfs naar school geweest om het notenschrift te leren beheersen. Als op lossing voor mijn probleem bedacht ik dat het misschien aardig was één elpee te maken met eigen composities. Op die manier zou mijn materiaal aandacht krijgen en aangezien verscheidene men sen tegen mij hadden gezegd, dat het niet slecht was wat ik schreef, ging ik op zoek naar een platencontract. Op een ge geven moment kwam ik iemand tegen die mij dat contract bij Elektra Records bezorgde. 'That's The Way I've Always Heard It Should Be', de eerste single, werd een enorme hit. Ik wist niet wat mij overkwam, maar mij terugtrekken ging niet meer. De platenmaatschappij begon druk uit te oefenen. Ze wilde niet alleen een opvolger, maar ook dat ik zou gaan optreden en dat was nou net iets dat ik absoluut niet wilde. Ik kon de boot even afhouden, maar toen kwam er een verzoek van Cat Stevens binnen. Hij wilde dat ik voor hem zou openen in The Troubadour in Los Angeles. Het is grappig hoe het in het leven gaat, want de maatschappij zei: wat is er voor no dig om je op dat podium te krijgen? Ik zei: als Russ Kunkel de drums bespeelt, doe ik het. Ik kende Russ niet, maar dacht, dat lukt nooit want hij is met Ja mes Taylor op tournee, dus die heeft geen tijd. Bovendien was hij de meest gevraagde sessie-drummer van Amerika, waarom zou hij met een onbekend zan geresje het podium willen delen. De vol gende dag belde Jack Holsman van Elek tra op: Russ doet het. Ik zat er dus aan vast. Op de openingsavond van de tour nee introduceerde Russ mij aan James Taylor met wie ik later ben getrouwd. Met Russ heb ik na de scheiding van Ja mes een tijdje samengewoond. Zo kwam ik op één avond enkele mensen tegen die voor een groot deel bepalend zijn ge weest voor de rest van mijn leven". „Ik kwam in een mallemolen van mana gers, advocaten, zakenmensen en platen maatschappijen terecht. Maar ik klaag niet, want er zitten kanten aan het vak die ik heel plezierig vind. Het schrijven van songs bijvoorbeeld. Als ik terugkijk herinneren ze mij aan bepaalde perioden uit mijn leven. Ik werk meestal vanuit een persoonlijke ervaring, maar meng het met de nodige fictie. Ze zijn niet zo dagboek-achtig als veel mensen denken. Ik kan mij erg goed inleven in een situa tie. Daarom had ik ook geen problemen bij het schrijven van het titelnummer van 'Working Girl'. Hoewelecht ge makkelijk is het nooit geweest. Ik heb misschien vier nummers geschreven, die in een keer op papier stonden. Maar het componeren van instrumentale muziek is een heerlijke bezigheid. Wat mij er vooral in aantrekt, is dat je niet gebon den bent aan het vers-refrein-patroon. Je kunt het in elke denkbare vorm gieten en dat is een bevrijding na al die jaren opgesloten te zijn geweest in het keurslijf van de popmuziek. Het is een heerlijke bezigheid". „Als we over ambities praten, is dat een van de zaken die ik zou willen uitbou wen. Een ander is het componeren van een symfonie, eigenlijk het liefst een Mis. Maar ik zou wel gewoon door wil len gaan met het uitbrengen van, zeg maar, populaire elpees, want ik hou van zingen. Ik wil zeker blijven musiceren tot ik tachtig jaar ben". Evenwicht een evenwicht tussen mijn carrière als muzikante en mijn leven als moeder. Mijn kinderen zijn zulke schatjes. Het is heerlijk om bij ze in de buurt te zijn. Natuurlijk hebben ze hun problemen, maar welk kind heeft die niet. Ik probeer zoveel mogelijk tijd voor ze vrij te ma ken. Het zou geen enkel probleem zijn om een huishoudelijke hulp in te huren, maar dat wil ik absoluut niet. Ik sta elke morgen vroeg op om hun ontbijt te ma ken en hun lunch in te pakken voor ik ze naar school breng. Het was niet altijd gemakkelijk omdat ik een tijd lang zowel hun vader als moeder ben geweest. Ik weet ook zeker dat de directeur van mijn platenmaatschappij liever had ge zien dat ik een andere oplossing ervoor had gevonden, maar daar heb ik mij niks van aangetrokken. En mijn kinde ren zijn heel blij dat ik die twee beroe pen combineer. Ze vinden het leuk dat hun moeder net iets anders is dan die van hun vriendjes en vriendinnetjes. Hoeveel mijn carrière er onder lijdt, weet ik niet. Het komt zo goed als nooit voor dat ik de telefoon afzet om een nummer te schrijven. Toevallig heb ik gisteravond een tekst geschreven. Mis schien zou ik wat meer discipline moeten hebben. Mijn leven is een sala de. Het schrijven van songs zijn de to maten, terwijl het huishoudelijke werk de sla is. Ik gooi het dagelijks in een gro te schaal en roer daar wat in. Ik doe ge woon alles tegelijk. Wat ik inmiddels wel heb geleerd is mij af te zonderen, dat kost mij geen enkele moeite. Vaak schrijf ik in de drukste omgeving de bes te songs. Laatst stond ik op Grand Cen tral Station in New York te wachten op een trein. Ondanks de dfukte kreeg een tekst in mijn gedachten langzaam vorm. Ik draag altijd een boekje bij mij waarin ik aantekeningen maak". Boek „Ik ben momenteel bezig met een boek. Geen autobiografisch gedreutel, maar twintig hoofdstukken geobserveerde emoties. Meer dan iets anders is het een beschrijving van gevoelens. Hoewel ik geen discipline heb, vind ik het heerlijk om aan die verhaaltjes te werken. Ik speel graag met woorden, maar dat heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader was uitgever en bracht regelmatig manu scripten mee naar huis. Ik ben een soort natuurlijke redacteur. Als ik niet in de muziekindustrie was gegaan, had ik mijn brood verdiend met het uitgeven van boeken". „Ik ben momenteel heel gelukkig. Iets meer dan een jaar geleden ben ik op nieuw getrouwd. Om mijn man wat over mijn verleden te weten te laten komen, heb ik al mijn oude platen uit de kast getrokken en ze gedraaid. Ik vond het behoorlijk interessant om ze weer eens te horen. Hij vond sommige heel aardig, andere deden hem niks. Maar ja, zo gaat het in het leven". HANS PIËT In het Middenamerikaanse El Salvador worden journalisten doodgeschoten als ze hun werk doen, want de machthebbers in dat land houden niet van pottekijkers. In Paraguay, waar onze verslaggever Frans Bothof op zijn reis door Zuid-Amerika is aangekomen, was het met de persvrijheid tot voor kort niet veel beter gesteld. Maar sinds dictator Stroessner daar is verdreven, lijkt het beter te gaan. „We zijn getuige van een revolutie", zegt kolonel M. Guanes, een van de leiders van het nieuwe regime. „De situatie is hier 180 graden gedraaid", meent Antonio Pecci, redacteur van Ultima Hora, de belangrijkste krant in Paraguay. Voor het eerst in zijn 178-jarige geschiedenis kent dit Zuidamerikaanse land democratische vrijheden. En daar is men trots op. Maar die vrijheid blijkt nog broos en de omgang ietwat onwennig te zijn. Zowel voor de journalisten als de nieuwe machthebbers. Gemartelden zijn tegenwoordig populair in Paraguay. Het dagblad El Diario heeft er zelfs eert vaste rubriek voor ingeruimd, begeleid door een tekeningetje van mar telwerktuigen. ASUNCION - Volgens een in Asuncion wonende Nederlander heerst in de stad nog altijd euforie over het verjagen van de oude dic tator Alfredo Stroessner. Maar ruim een maand na de coup lijkt er in de hoofdstad van Paraguay niets feestelijks te gebeuren. Integendeel. Het is er vochtig warm. Mannen drinken mate in het stadspark, een onzuiver afgestemde radio bromt wat vanuit een aanpalend restau rant en een 19e-eeuws trammetje (van Belgische makelij) beweegt zich piepend door de hoofdstraat. Asuncion is vriendelijk, on-Zuidameri- kaans veilig maar dodelijk saai. Het lijkt nauwelijks voorstelbaar dat hier tanks hebben gereden met mortiervuur en dat er met automatische wapens is gescho ten. Dat een plotselinge uitbarsting van geweld de hele politieke koers van het land heeft gewijzigd. Maar de kogelgaten in de muren van de politiekazerne en in de omliggende ge bouwen zijn een zichtbaar bewijs: er is hier wel degelijk gevochten. Met hulp van het leger heeft een generaal zich in de nacht van 3 op 4 februari als presi dent ontpopt. Na deze staatsgreep van generaal Andrés Rodriguez maakt Paraguay zich nu op voor vrije democratische verkiezingen. En dat is voor het eerst. De campagne wordt dan ook op een wat onwennige, uiterst bescheiden en weinig spectaculai re manier gevoerd. Geen haast Er zijn geen massale demonstraties of grootschalige politieke bijeenkomsten. En de enige pamfletten op straat zijn nog van de afgezette dictator: „Stroess ner voor een verenigd modern Para guay". Met het opruimen van herinne ringen aan de man die het land 34 jaar lang in een ijzeren greep hield, blijkt men in Paraguay weinig haast te maken. Ciudad Presidente Stroessner, het grote koopcentrum aan de grens met Brazilië, heet nog altijd zo; de luchthaven bij Asuncion staat als President Stroessner Asuncion mag vreselijk saai zijn, de treinen zijn er schitterend. FOTO: CHARLOTTE BOS International Airport vermeld en niet, zoals in Brazilië het gerucht ging, Vlieg veld van de Derde Februari (de dag van de staatsgreep). In het kantoor van kolo nel M. Guanes, toezichthouder op de media, een Paraguayaanse versie van minister Brinkman dus, hangt de foto van de nieuwe president wel aan de muur maar staat het portret van de vori ge nog op de gang. Het wacht op een an dere bestemming. Dat kan zowel de vuilnisbak als het museum worden, want niemand weet hoe 34 jaar Stroess ner door de geschiedenis beoordeeld gaat worden. „De oude generaal is nóg altijd popu lair", meent de perschef van de Ameri kaanse ambassade in Asuncion. „Zijn heerschappij wordt geassocieerd met economische vooruitgang en rust. Toen Stroessner in 1954 de macht greep, was het land één grote puinhoop. Nu heeft Paraguay een van de sterkste econo mieën van Zuid-Amerika". Paraguay kent bovendien wel meer merkwaardige nationale helden. Zoals maarschalk-president Francisco Lopez. Hij joeg in de vorige eeuw zijn landge noten de oorlog in tegen Brazilië, Argen tinië en Uruguay. Een oorlog waarin het zes jaar later uit tevoorschijn kwam met nog maar een krappe tien procent van de mannelijke bevolking in leven. Dan hebben de daden van Stroessner Para guay beduidend minder schade toege bracht. Integendeel. Maar de stabiliteit in een economische groei van het land is wel ten koste gegaan van politieke rech ten en individuele vrijheden. Zwarte nacht Volgens Pancho de Vargas, coördinator van het Comité van Kerken, de belang rijkste beweging op het gebied van de mensenrechten in Paraguay, was 34 jaar Stroessner één lange zwarte nacht. „Onze lijst telt 120.000 namen. Allemaal namen van mensen die tijdens het vori ge regime om politieke redenen gevan gen zijn gezet en zijn gemarteld". Het comité probeert de slachtoffers van Stroessner nu juridische steun te geven. Volgens Vargas, zelf zestien keer opge pakt en vier keer gemarteld, staan de processen tegen enkele beulen al op het punt van beginnen. „Sommigen zitten al vast, naar anderen wordt nog gezocht". Maar dat geldt niet voor alle verant woordelijken. „Ik werd aan mijn voeten opgehangen en vervolgens met een zweep geslagen. Drie dagen lang", vertelt Ignacio Chamorrolantero. Bij een van die ranselpartijen was de toenmalige mi nister van binnenlandse zaken, E. Yns- fran, getuige. Deze politicus is momen teel vice-president van de Colorado Par tij, de partij van zowel Stroessner als Rodriguez. Het ziet er niet naar uit dat hij snel in het beklaagdenbankje zal ko men. Verbijsterend Het verhaal van Chamorrolantero is verbijsterend. Tweeëntwintig jaar lang heeft hij gevangen gezeten, zonder ooit te zijn veroordeeld. „Ik werd beschul digd van betrokkenheid bij een politieke aanslag. Maar daar had ik niets mee te maken. Ik was dienstplichtig soldaat en in een heel ander deel van het land gele gerd. Maar omdat ik ook lid was van de liberale partij (tegenstanders van het Stroessner-regime - red.) wilde mijn mi litaire commandant dit niet bevestigen. Ik moest een verklaring ondertekenen dat ik terrorist was. Dat heb ik altijd ge weigerd". Dus werd Chammorrolantero gemarteld en moest hij jarenlang dwang arbeid verrichten. Pas op zijn veertigste, nu tien jaar geleden, lieten de militairen hem gaan. Gemartelden zijn momenteel populair. Dagelijks verschijnen hun afschuwwek kende verhalen in de Paraguayaanse kranten. Eén dagblad, El Diario, heeft er zelfs een vaste rubriek voor ingeruimd, begeleid door een tekeningetje van mar telwerktuigen. De pers leeft zich op die manier uit op gebeurtenissen die soms tientallen jaren geleden hebben plaatsgevonden en bin nen de vrijheden die de Voorlopige Re gering van generaal Andrés Rodriguez hen toelaat. Corruptieschandalen van voormalige Stroessner-medewerkers (zo schijnt de minister van gezondheid met belastinggeld 34 huizen voor zichzelf te hebben laten bouwen), worden uitgemol ken, de processen tegen deze lieden op de voet gevolgd. „De kranten zijn een stuk lezenswaardiger geworden", zegt de in Asuncion wonende Nederlander. „Ten tijde van Stroessner werd alleen maar over voetbal en de buurtschan- daaltjes geschreven". Ook de autoriteiten zijn tevreden over de „nieuwe pers". „Nog altijd gelden de zelfde wetten als onder de vorige rege ring. Toch is al een ware revolutie tot stand gebracht", meent kolonel M. Gua nes, hoofd van de communicatie en toe zichthouder op de Paraguayaanse media. „Nadat de Voorlopige Regering heeft ge zegd dat zij de vrijheid van meningsui ting zou respecteren, zijn grote verande ringen in de gesproken, geschreven en visuele pers opgetreden. Wij zijn onder de indruk van alles dat naar buiten komt en willen nog voor de verkiezingen van 1 mei nieuwe regels tot stand bren gen in samenwerking met alle betrokke nen", aldus de kolonel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 27