Slinger van Foucault was lijden
|i
En wie zorgt ervoor dat
n salaris tijdens de feestdagen
wordt doorbetaald?
De Chagall-collectie Diener in Breda
Concurrent voor Van de Ende
BERTO ECO WIL NIET VERGELEKEN WORDEN MET RUSHDIE:
ksfo.
i Mm
IA:
Muziektheater in
heropend Korzo
tempo-team uitzendbureau
Wkar kun je aan
zien wat een
goede keuken is?
't Liefst een SielYtatic.
SieMatic Den Haag
Concert Kleinkoor met Schütz-passie
EaidóaQowuvnt
ZATERDAG 25 MAART 1989 PAGINA 17
sbernhard
«t veiling
stcollectie
;rt stocker
[AAG Prins Bernard
1 april in het Parijse ho-
irge V als oprichter en
x van de Nederlandse
van het Wereldnatuur-
'NF) de voorvertoning
van de te veilen kunst
van Albert Stocker. De
it van de veiling is be-
-oor de Franse afdeling
WNF. De collectie van
erichte c^[0Cker omvat een verza-
oude en hedendaagse
indse schilderijen, stijl-
in uit de Haute Epoque,
ieken en Aziatische
irwerpen.
u een vq
touringc
Lu)
voll. ver
Maastricht kandidaat voor
Europees centrum voor poëzie
MAASTRICHT De Zuidlimburgse stad Maastricht wil een
Europees centrum voor poëzie binnenhalen. Het college van Ge
deputeerde Staten heeft gisteren Provinciale Staten van Lim
burg voorgesteld alvast ruim een half miljoen voor dit nieuwe
instituut beschikbaar te stellen. Het betreft de exploitatiekosten
gedurende de eerste drie jaar. Het internationale centrum voor
poëzie is bedoeld als een plaats waar onder meer cursussen van
en over dichters kunnen worden gevolgd. Het instituut, dat een
permanent karakter moet krijgen, zal voorts internationale poë-
zie-symposia, voordrachten en dergelijke organiseren.
De gemeente Maastricht heeft zich bereid verklaard het poëzie-
centrum gratis te huisvesten. Gedeputeerde G. Kockelkorn (cul
tuur) zegt dankzij deze steun goede hoop te hebben dat de Raad
van Europa het instituut inderdaad aan Maastricht zal toewijzen.
Kockelkorn heeft onlangs in Straatsburg de kandidatuur van
Maastricht bepleit. Er zijn drie sterke gegadigden: het Griekse
Delphi, het Spaanse Saragossa en Maastricht. De beslissing valt
naar verwachting over enkele maanden.
BREDA De grootste
particuliere verzameling
werken van de schilder
Chagall, de Dienercollec
tie uit Basel, is voor het
eerst in Europa te zien,
van 30 april tot 26 juni in
De Beyerd in Breda. Mi
nister Brinkman van cul
tuur komt de tentoonstel
ling openen. Daarbij is Ida
Chagall, dochter van de
kunstenaar, aanwezig
evenals de architect en
verzamelaar Marcus Die-
De collectie omvat 57 'werken
van de Franse, van origine
joods-Russische, schilder Mare
Chagall (1887-1985). De verza
meling kwam in dertig jaar tot
stand in overleg met Chagall
zelf. Bij gelegenheid van de
honderdste geboortedag van
de meester werd de collectie
voor het eerst uitgeleend: aan
het museum in Tel Aviv, Is
raël. Na de dood van Chagall
kocht Diener nog de tekening
,,Le Cirque" uit 1927 aan van
het Guggenheimmuseum in
New York. Ook dit werk is in
Breda te zien.
Aan de Dienercollectie is de
ontwikkeling van de kunste
naar gedurende 75 jaar te zien.
De verzameling telt enkele
olieverfschilderijen, enkele te
geltableaus en verder voorna
melijk tekeningen met inkt of
houtskool, aquarellen en goua
ches. Sommige zijn uitgewerk
te voorstudies voor beroemde
schilderijen. Andere tonen een
vlugge schets.
Bijna dertig jaar geleden kocht
Marcus Diener zijn eerste Cha
gall: „De Boom van Jesse" uit
1960. Sindsdien werden zij
vrienden. Diener heeft tijdens
het leven van Chagall nimmer
een werk afgestaan voor een
tentoonstelling.
VEENENDAAL Er komt een grote, onafhankelijke televisie
studio in Veenendaal. De bouw van het complex begint in mei.
De studio hoopt in oktober onder de naam „TV-studio Veenen
daal" te starten met het vervaardigen van programma's. Het
project vergt een bouwkundige investering van 2.5 miljoen gul
den.
Het is de bedoeling dat omroepen uit binnen- en buitenland de
studio huren voor het maken van eigen programma's. Initiatief
nemer Ben Suydendorp verschaft hen de ruimte en levert de
technische apparatuur. Hij bemoeit zich niet met de inhoud van
de programma's. Daarin ligt het grote verschil met producent
Joop van de Ende, die in Aalsmeer in een eigen studio eigen
programma's maakt. Suydendorp heeft inmiddels uit binnen- en
buitenland positieve reacties gehad op zijn plannen. „Er is be
hoefte aan een ruimte zonder producent. De identiteit van de
omroepen is zoek omdat Joop van de Ende er een stempel op
drukt. Bij ons kunnen de omroepen hun eigen programma's ma
ken", aldus Suydendorp.
199
metro-
DE
ERDAM „Ik
me afgeperst door
izers. Waar moet je
er mee aankomen?
•er ik had willen
I Vertreken: vandaag
toilet, kiooie dag', dan ging
ïu een streep door.
as een gevecht met
gel. Schrijven aan
koos" was een ple
it was lijden".
loende k<
0 Eco (57) auteur van
am van de Roos", oogt
'ÖÖk hooi «e vermoeid en blasé.
CHAR:ces went- ^it weekein-
in Amsterdam om zijn
e best-seller onder de
srest3' te brengen. Het sue-
1 „De Naam van de
(eiiit 1982 herhaalt zich
a nieuwste roman, de
m vijfhonderd pagina's
„Slinger van Fou-
Citaten van zo'n vijf-
derd esoterische en
ie boeken („Hoe hebt u
emaal kunnen lezen?
Voll.
.w. excl.
04750-3
I een mensenleven
t>Ja maar, je leest vaak
itzelfde, want ze schrij-
n elkaar over".) zijn
nse kust< -werkt. In Italië zijn er
dan een half miljoen
I aren van verkocht. Het
LLC n de greep van Ecoma-
ereen moet Eco lezen,
of zij die er niets van
want de auteur eist
rinig van zijn lezers. De
zoert een zeer ingewik-
pel op rond occulte
krachten, hij ontwikkelt een
labyrinth waarin ook beroeps
lezers gemakkelijk kunnen
verdwalen, het is op een be
paalde manier gekmakend en
veel lezers doen hem oplossin
gen en suggesties toekomen,
voor een volgende druk, maar
met triomfantelijke lach con
stateert hij: „De echte fouten
worden niet ontdekt".
Misverstanden
Dat zijn boek misverstanden
heeft opgeroepen verbaast
hem niet. „Als een boek een
oplage haalt van meer dan
veertigduizend exemplaren,
komt het buiten de kring van
ingewijden. Mensen nemen
aan dat jij zelf verantwoorde
lijk bent voor de gedachten-
spinsels. Ze vereenzelvigen je
met de uitspraken van je figu
ren, dat is zeer naïef en kan
soms ook zeer vleiend zijn,
maar ik identificeer me met
geen enkele van hen, ook al
hebben ze natuurlijk allemaal
wel iets van mij, het zijn een
soort uitsplitsingen van je ei
gen persoonlijkheid".
De krant van het Vaticaan, de
Osservatore Romano, was ne
gatief over het boek. Het blad
schreef dat Eco als een fabule
rende gesel over de aarde trok.
Ietwat vermanend: „Ja, het is
echt alleen maar de mening
van een meneer die een recen
sie schrijft. Journalisten heb
ben daar een scoop van ge
maakt. Maar ik vind het een
typische non-gebeurtenis.
Over mijn vorige boek waren
msmm
WF 0s:" f
1 Wf
ze uitgesproken positief. Civil-
ta Cattolica (het blad van de
Italiaanse jezuïeten, red.) had
nu juist voor dit boek veel
waardering, terwijl ze over
„De Naam van de Roos" nega
tief Waren. Met Famiglia Cris-
tiana, het grootse (katholieke)
gezinsblad in Italië, heb ik een
zeer uitvoerig, welwillend in-
FOTO: ANP
terview gehad en ik ben door
katholieke clubs uitgenodigd
om over mijn boek te vertel
len. Nee, ga mij vooral niet
vergelijken met Rushdie. Wat
in Italië speelt is echt van een
heel andere orde".
liefhebbers van het occulte die
daarover een reeks voorberei
den raken zo in de ban van
hun onderwerp dat zij zelf
worden beneveld door hun on
derwerp. Zij raken gefasci
neerd door een geheim plan
dat door de middeleeuwse
orde van de Tempeliers is ont
worpen om de wereld te be
heersen, maar gaandeweg ge
loven'zij steeds meer zelf in
die realiteit. Uiteindelijk gaan
zij aan die zoektocht naar
waanideeën ten onder. Ziedaar
in een notedop het schema van
het boek. De zoektocht voert
langs de wondere wereld van
het occulte, van de vrijmetse
laars, de rozekruisers, zoals
deze in de loop der eeuwen in
het westen gestalte heeft ge
kregen.
Gefascineerd
Eco zegt gefascineerd te zijn
door het feit dat een jonge ge
neratie nog maar zo'n vijftien
jaar geleden boeken verslond
van Marx, Marcuse, Mao en
Che Guevara. „Nu vind je dat
niet meer in de boekwinkels.
Het is opgeborgen en in de
plaats daarvan vind je hele
reeksen werken over de kab
bala, over mystieke stromin
gen enzovoort". Een citaat van
Chesterton komt hem voor de
geest: „Sinds de mensen niet
meer in God geloven, geloven
ze niet in niets, maar juist in
alles". Wat is er in onze cul
tuur aan de hand?
Of zijn boek niet het begin zal
worden van een nieuwe secte?
„Ja, als je een obsessie hebt,
dan heb je slechts een voor
wendsel nodig. Ik heb een
cocktail willen maken van die
ideeën uit de loop der eeuwen.
Mensen laten zich daardoor
meeslepen. Het is een ziekte
die de geest aantast. Ik had
ook een andere materie dan
het occulte tot uitgangspunt
kunnen nemen, maar dan was
het waarschijnlijk minder
interessant geworden".
„In de vorige eeuw was er een
bekende, vooraanstaande Itali
aanse dichter die een grote
studie heeft geschreven waar
in-hij wilde bewijzen dat Dan
te lid was geweest van de de
rozekruisers. Ik bestudeer dat
momenteel met een aantal stu
denten van mij. Iemand die
dat wil vinden, die vindt het
ook. Hij vond de attributen
van de rozekruisers, de roos,
het kruis en de pelicaan. Ik
noem dat schizofrenie".
Met nadrukkelijke interpreta
ties van zijn boek is Eco
niettemin uiterst schaars. „Ik
hou van de vrijheid en van de
veelheid van interpretaties".
Tegelijkertijd waarschuwt hij
voor excessen bij het interpre
teren. „Het is net zo iets als bij
hen die gefascineerd zijn door
het occulte. Zij worden voort
gedreven door achtervolgings
waanzin". Eco is er door gefas
cineerd én heeft er tegelijker
tijd een afschuw van.
PAUL VAN VELTHOVEN
Umberto Eco: De Slinger
van Foucault. Uitgeverij
Bert Bakker. Prijs 49,00.
It, programma van Paul Hae-
.1 medewerking van Dammie
i Willem Jeths. Diligen-
i Haag. Gisteravond. Herha-
liavond om 20.15 uur
13-20 apr
transfer'
in kent ondertussen wel
itie Margreet Dolman
Amsterdamse cabare-
iuI Haenen. Zij vormt
:evast een onderdeel
k theaterprogramma,
jaul heeft hard gewerkt
jn vernieuwing. In het
ma „Frappant" biedt
!en grote variatie aan
'jes. Hij speelt zichzelf,
;e Gremdaat en natuur-
argreet Dolman. Het
ma draagt als bood-
ilemma's en erbij wil-
iren. In een knappe
[werking komen die on-
len ook goed uit de
or de pauze maken we
met Dominee Grem-
Is een dwaas persoontje
(gecontroleerde gebaren
ïenen deze figuur in-
onderwerpen die uit
worden aangedragen,
isatie en spitsvondighe
den op een schitteren-
e in het verhaal ver-
Willem Jeths vult de
die Paul nodig heeft
te verkleden met klas-
lianomuziek. Het vormt,
id contrast met de ko-
doelstelling van het
ma. Na de pauze komt
:t Dolman aan de beurt
tar telefoon-act. Wild-
le mensen worden ge-
iteerd met een onver
telefoontje wat. vaak tot
lische situatie leidt. Als
zingt Margreet een
opera samen met
ie van Geest en dat al-
og geen vijf minuten,
zorgt voor een geva-
'totaaltheater dat bruist
originaliteit en zijn
iteit lijkt alleen nog
te nemen.
ROB VAN DER MIJL
De officiële inwijding van het Thea
ter Korzo met het muziekspel „De
raaf" door een collectief van jonge
Haagse muzikanten, spelers en zan
gers. Vrijdag, première, daarna
voorstellingen van 25 maart tot en
met 1 april.
Sinds gisteravond het
Theater Korzo officieel
werd ingewijd met de pre
mière van het muziekspel
,,De raaf" is Den Haag een
nieuwe zaal met 240 plaat
sen rijk die veel mogelijk
heden biedt. Aan de roeri
ge geschiedenis van de
laatste vijf jaar, gedurende
welke de voormalige bio
scoop gekraakt was en in
gebruik bij het Centrum
Kunstzinnige Vorming, is
daarmee een eind geko
men.
Voor dit ra venproject werd
door de vele jongeren die el
kaar hier leerde kennen de
basis gelegd. De ideeën- van
vier jonge mannen omtrent
een libretto, bijpassende mu
ziek en regie en een toneel
beeld en kleding, dat wil zeg
gen evenveel eigen visies en
invalshoeken als betrokke
nen, werden langzaam tot
een geheel samengevoegd.
Harry Berg schreef het sim
pele verhaal, dat begint met
een raaf die uit de hemel
neerdaalt en eindigt met de
opneming daarin door zijn
ouders.
In die tussenperiode heeft hij
wat verloren tussen een
groepje kermisklanten rond-
gehuppelt. De muziek van
Marcel Cuperus richt zich
voor de pauze bijna geheel
op die kermisklanten. Dat
betekent veel zang en dans
en nauwelijks ontwikkeling
van het magere verhaaltje
dat na de pauze onevenredig
snel naar een abrupte afslui
ting wordt gevoerd. Muzi
kaal waren de. opening met
het koor en het orkest uniso
no op lange liggende en ge
lijkblijvende tonen en de
enigszins dramatische afslui
ting het sterkste. Die muziek
is een collage met allerlei
meer en minder bekende in
grediënten waarbij Peter
Schat, Theo Loevendie, Kurt
Weill en verder een heel as
sortiment zigeuner- en Bal-
kandansen het meest direct
herkenbaar waren.
De ordenende hand van de
regisseur - Armand Perre
net - en vooral die van de
zeer inventieve en fantasie
rijke decor- en kledingont
werper - Reier Pos - zorg
den ervoor dat dit samen
werkingsproject op overtui
gende manier over het voet
licht werd gebracht. Met alle
respect voor koor, orkest en
de tien spelers/zangers en
hun voor amateurs niet ge
ringe prestaties, zouden hun
inspanningen toch in het wa
ter zijn gevallen zonder deze
adequate vormgeving.
Gezongen werd er met mi
crofoonversterking en in en
kele gevallen werd er ge
playbackt. De verstaanbaar
heid was goed, de zang- en
acteerprestaties waren wisse
lend met een paar positieve
uitschieters. Het voorname
lijk uit blazers bestaande or
kest speelde pittig en het
koor zal, naarmate men meer
is ingezongen, zijn goede ni
veau vanzelf nog wel verbe
teren.
ERIK BESIER
,,De raaf" ...inventieve en fantasierijke kleding..
FOTO: HANS TAK
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT'V, de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): The Bear (al);
18.45, 21.15. vr. za. ook 13.45. zo.
t/m wo. ook 13.45, 16.15. EUROCI
NEMA II: Rain Man (al); 18.30,
21.45. zo. t/m wo. ook 13.30,
16.15. EUROCINEMA lil: Cock
tail (12); 18.30, 21.00. zo. t/m wo.
ook 16.00. EUROCINEMA IV:
Twins (al); 18.45, 21.30. vr. za.
13.45. zo. t/m wo. ook 13.45,
16.00. Avontuur met een staartje
(al); za. t/m wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Twins (al); 19.00,
21.15. za. t/m wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Rain Man (al);
14.30, 18.45, 21.15. Cocktail (al);
The Accused (12); The Bear (al);
14.30, 19.00, 21.15. A fish called
Wanda (al); 19.00, 21.15. do. vr.
14.30. Lady en de Vagebond (al);
za. t/m wo. 14.30. .TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): Ama
dous (al); 20.00. za. zo. ook 14.00.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414): Daisy May (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Who framed Roger Rabbit (al);
19.00, 21.15. vr. t/m wo. ook
.14.45. CITY THEATER II: Big (al);
19.00. zo. ook 14.45. Jan Rap en
zijn maat (al); 21.15. Frank en vrij
(al); vr. za. ma. di. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Who framed Ro
ger Rabbit (al); do. t/m wo. 15.45,
19.00, 21.15. The Milagro bean-
field war (al); do. t/m wo. 21.00.
Midnight run (al); do. t/m wo.
15.45, 19.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Frank en Frey; za. t/m wo. 14.00.
De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous; za. t/m wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Big (al); do. t/m wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Moonwalker; za. t/m wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): The bear (al); do. t/m za.
14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
2 The accused (16); do. t/m za.
14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
3 Betrayed (16); 18.45, 21.30. do.
vr. ook 14.00. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
Mississippi burning (12); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2:
The big blue (al); 14.30. 17.00,
19.30, 21.45. BABYLON 3: The
accidental tourist (al); 14.30,
17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Twins
(al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30.
zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Rain man (al);
do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo.
t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The dead pool (16);
18.45, 21.30. do. vr. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carne^lelaan,
tel. 456756): Rain man (al); do. t/m
za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 2: A fish called Wanda
(al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30.
zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 3: Gorillas
in the mist (al); 18,45, 21.30. do.
vr. ook 14.00. METROPOLE 4:
Cocktail (al); do. t/m za. 14.00,
18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 5: Who framed Roger Rabbit
(al); do. t/m za. 14.00, 18.45. zo. t/
m wo. 13.15, 16.00, 18.45. Mujeres
(al); 21.30. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Twins (al);
do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo.
t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Bull Durham (al); do.
t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m
wo 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Cocktail (al); do. t/m
za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 4: Big (al); 18.45, 21.30. do. vr.
ook 14.00. STUDIO 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): M. von
Trotta: Paura e amore (16); 17.5,
19.30, 21.45. STUDIO 2: Heat
and Sunlight (16); 17.30. El Lute
(16); 19.30, 22.00. STUDIO 3:
Lost in Amsterdam (16); 17.30. In-
tervista (16); 20.00, 22.00.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Sa
laam Bombay; 19.30, 21.45. zo.
ook 16.15. ma. ook 14.00, 16.15.
For your eyes only; zo. ma. 14.00,
16.15. Zaal 2: Het rode korenveld;
19.30. zo. ma. ook 14.00. Naked
youth; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00.
Zaal 3: 19.30, 21.45. do. 19.30,
22.00. zo. ook 14.00, 16.15. Union
Pacific: do. Le train; vr. Runaway
train; za. De wisselwachter; zo. La
bataille du rail; ma. Silver streak;
di. De laatste trein; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Twins; (16); za.
00.15. CINEAC 2: Rain man (16);
za. 00.15. CINEAC 3: Angel he
art (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: KUnst en vliegwerk;
za. 14.00. zo. t/m wo. 13.15, 16.00.
CINEAC 3: Lady en de vage
bond; za. 14.00. zo. t/m wo. 13.15,
16.00. METROPOLE 3: Lady en
de vagebond; za. 14.00. zo. t/m
wo. 13.15, 16.00. ODEON 4:
Kunst en vliegwerk; za. 14.00. zo.
t/m wo. 13.30, 16.00. STUDIO 1:
Jungle book; zo. t/m wo. 13.15,
15.15. STUDIO 2: Pippi Lang
kous; zo. t/m wo. 13.00, 15.00.
STUDIO 3: DE reddertjes; zo. t/
m wo. 13.00, 15.00.
ADVERTENTIE
Als u lang genoeg bij ons hebt dóór. Hetzelfde geldt overigens
gewerkt als uitzendkracht, voor vakantiedagen,
betaalt Tempo-Team uw salaris
tijdens de feestdagen gewoon Prima geregeld dus.
P.S. Zoekt u trouwens werk? Elders in deze krant vindt u onze personeelsadvertentie.
ADVERTENTIE
In de showroom zijn alle keukens prachtig, daar
is het een showroom voor. Maar kijk ook eens bij
vrienden en kennissen in de keuken, vooral als ze die
al 10 of 15 jaar hebben. Hangen de déurtjes nog
precies recht? Gaan de laden nog steeds soepel open.
en dicht, en ziet het materiaal er na ontelbare keren
reinigen nog altijd prachtig uit? Dan weet u welk merk
u moet kiezen...
Het keukerihuis Den Haag (bi| Huisnoff onder dak),
Spui 56, Den Haag tel. 070 - 60 62 30
Matthaus Passion van Heinrich
Schütz door het Haags Kleinkoor
onder leiding van Hans Jansen met
medewerking van solisten. Kloos
terkerk, Den Haag. Gisteravond
Soberheid en inkeer, de we
zenlijke kenmerken van de
Matthaus Passion van Hein
rich Schütz (1585-1672), be
paalden ook het karakter van
de weergave op de avond van
„Kenmerk" brengt
verkiezingsreportage
van Cornel Lagrouw
HILVERSUM „Kenmerk"
zendt maandagavond de ver
kiezingsreportage uit die de
•gedode cameraman Cornel La
grouw samen met Kees Elen-
baas en Annelies Helwegen
maakte in El Salvador. Voorts
reacties van buitenlandse tv-
stations op de dood van vier
journalisten op de verkiezings
dag in El Salvador en de po
gingen van de Nederlandse
Vereniging van Journalisten
(NVJ) een internationaal net
werk op te zetten ter bescher
ming van journalisten. De uit
zending is op nederland 3 om
21.55 uur.
Goede Vrijdag door het Haags
Kleinkoor onder leiding van
Hans Jansen. Gelukkig dat het
publiek voor deze eenvoud
ook belangstelling had, de
Kloosterkerk was redelijk
goed bezet.
Het repertoire van het in 1977
opgerichte Haags Kleinkoor
omvat twee perioden; van Pa
lestina tot Schütz en van Men
delssohn tot de 20e eeuwse
Pepping. Het baroktijdperk
met Bach als centrale figuur
valt daarbuiten, een duidelijke
keuze. Dirigent Hans Jansen,
cantor van de Kloosterkerk,
heeft zich met zijn koor in ge
noemde perioden gespeciali
seerd. Daarvan droeg gister
avond de verklanking van de
passiemuziek van de 81-jarige
Schütz de vruchten. Schütz
componeerde zijn Matthëus
Passion zonder instrumentale
begeleiding, het accent ligt op
het woord. Een verklaring
hiervoor kan zijn dat het in de
hofkapel van Dresden gebruik
was in de stille week de in
strumenten te laten zwijgen.
De componist maakt uitflui
tend gebruik van de bijbel
tekst zonder toevoeging van
aria's of koralen. Een belang
rijke taak is toebedeeld aan de
vocale solisten, zij moeten ver
trouwd zijn met de materie en
bereid zijn hun kwaliteiten in
dienst te stellen van de compo
sitie. Aan die eisen werd vol
daan door Pé Speelman
(Evangelist), Rob Borst (Chris
tus), Ton Edelbroek en Maria
voor 't Hekke. Het aandeel
van het Haags Kleinkoor was
even stijlvol als indringend.
ADRIAAN HAGER
ADVERTENTIE
VASTENAKTIE
steunt jaarlijks
+450 kleinschalige
sociale projekten in
de Derde Wereld.
GIRO 5850
te amersfoort.
banknr. 70.70.70.147