Woodbrookersdenktank PvdA Streep geen namen door £ekUc0otvumt Paus wil bisschop Jacques Gaillot niet ontvangen kerk wereld Herziening van proces Mindszenty op komst RELIGIEUS-SOCIALISTISCHE WERKGEMEENSCHAP JUBILEERT Erkenning voor gewetensbezwaren werknemers Cultuur VS moet gezuiverd £cidóe Goede Vrijdag t *iet studentenstops Rï >weer lille GEESTELIJK LEVEN/OPINIE VRIJDAG 24 MAART 1989 PAGIlf NE ïajs EVREUX De Franse bis schop Jacques Gaillot, die met uitlatingen over voorbehoed middelen en de opheffing van het priestercelibaat veel op schudding binnen de Franse RK Kertc heeft veroorzaakt, zelf om een onderhoud ge vraagd. „Ik had gevraagd om een ontmoeting met paus Jo hannes Paulus II om mijn uit spraken toe te lichten en ook uiting te geven aan miin ver bondenheid met Rome', aldus Gaillot. Maar de apostolische nuntius in Frankrijk heeft hem laten weten dat de paus niet op het verzoek ingaat. Gaillot kwam in februari te rug op eerdere uitspraken in een verklaring, die hij met de voorzitter van de Franse RK bisschoppenconferentie, kar dinaal Decourtray, uitgaf. Daarin betuigde hij zijn ge hoorzaamheid aan het leerge zag van de paus en de leer van de kerk op het gebied van de seksuele moraal. Ver der erkende hij dat sommige uitlatingen „dubbelzinnig, im pulsief, te scherp, misschien zelfs fout" waren geweest. Hij had zich onder meer voor de priesterwijding van gehuwde mannen uitgesproken en het gebruik van condooms tegen aids goedgekeurd. Gaillot zegt het te betreuren dat de ontmoeting niet door gaat en dat een bisschop die zo'n ontmoeting wil, niet door de paus kan worden ontvan gen. Hij herhaalt zijn „algehe le trouw aan de Kerk en de opvolger van Petrus". Radicalisme is het conservatisme van morgen toegepast op de staatszaken van heden. Ambroce Bierce Kardinaal Mindszenty FOTO: AP ROME De Hongaarse regering bereidt de her ziening voor van het pro ces van 1949 waarbij kar dinaal Jozsef Mindszenty tot levenslange gevange nisstraf werd veroor deeld. Imre Pozsgay, lid van het Hongaarse Polit buro, heeft dit aan paus Johannes Paulus II laten weten. „Ik heb de paus op de hoogte gesteld van de beslissing van onze regering om alle politie ke processen tussen 1945 en 1962 te herzien", aldus Pozs gay, die door de Hongaarse regering is belast met de her ziening van deze processen. De staatssecretaris voor gods dienstzaken in Hongarije, Imre Miklós, sloot vorig jaar nog uitdrukkelijk uit dat Mipdszenty zou worden gere habiliteerd. „Mindszenty was een politicus en heeft zijn land een slechte dienst bewe zen", aldus Miklós. Mindszenty werd in 1945 be noemd tot aartsbisschop van Esztergom en daarmee tot pri maat van de Hongaarse RK Kerk. Een jaar later werd hij kardinaal. Nadat hij in de cember 1948 was gearresteerd, werd Mindszenty op beschul diging van 'spionage tegen de staat' tot levenslange gevan genisstraf veroordeeld. Tijdens de Hongaarse opstand in 1956 herwon Mindszenty zijn vrijheid. Na de onder drukking van deze opstand vroeg en verkreeg hij asiel in de Amerikaanse ambassade in Budapest. Na een overeen komst tussen het Vaticaan en de Hongaarse regering verliet Mindszenty in 1971 de ambas sade en ging naar Rome. Drie jaar later onthief paus Paulus VI Mindszenty tegen diens wil van zijn functie van aarts bisschop. Een jaar later over leed hij op 83-jarige leeftijd in Wenen. Liberale joden De in Amsterdam geboren joodse historicus Dan Michan (1947) heeft een studie ge maakt naar de (late) ont staansgeschiedenis van het Nederlandse liberaal-joodse beweging, in 1929 en de eerste periode (tot 1943). De studie is bijzonder intrigerend, temeer daar ze ook een typisch stukje Nederlandse historie be schrijft: het gaat over de jood se gemeenschap met al haar interne strijd in de Nederlandse verzuilde samen leving. Uitgave Van Gennep Am sterdam, prijs 43,50 Ziel en Zaligheid Hoe hebben de katholieken in Nederland gereageerd op het succes van de psychoanalyse van Sigmund Freud? Hoe is in de katholieke wetenschap pelijke gemeenschap van ons land in het algemeen gerea geerd op ontwikkelingen in het veld van de psychologie? Met deze en andere vragen heeft Ruud ter Meuelen zich uitvoerig bezig gehouden in zijn proefschrift: „Ziel en za ligheid. De receptie van de psychologie en van de psy choanalyse onder de katholie ken in Nederland 1900-1965". De studie geeft een goed over zicht van de ontwikkelingen van de katholieke filosofie en de daaruit voortkomende op vattingen over wetenschap en dus vaq psychologie; van mensen en nun „scholen" en van tendenties en ontwikke lingen. Uitgave Ambo, prijs 45,-. BENTVELD „Het is weer interessant om lid te zijn van de Partij van de Arbeid." Die woorden komen niet uit een ver kiezingsfolder, maar uit een recente brochure van de „religieus socialistische vereniging Arbeiders Ge meenschap der Wood brookers". De naam roept iets mystieks op, iets van een commune a la Wal den. In werkelijkheid is het een vereniging met leden en met twee vor mingscentra. Verbonden met de PvdA, denkend over de sociaal-de mocratie, maar nimmer lid van de rooie familie gewor den. Denktank, platform voor discussie, ontmoetings- en be- zinningspunt, waarbij politiek en maatschappij steeds vanuit een levensbeschouwelijke in valshoek benaderd worden. Dit jaar bestaat de Arbeiders Gemeenschap - in de wande ling de AG - zeventig jaar. De PvdA zoekt moeizaam haar richting en identiteit, de Woodbrookers denken mee. Het programma van de jubi leumdag 15 april in het confe rentieoord in Bentveld ver meldt dan ook een discussie over een nieuw beginselpro gramma, met de visies van PvdA-voorzitter Marianne Sint en Woodbrookersvoorzit- ter Coos Huijssen. „Als de AG niet bestond zou ze nu weer opgericht wor den", zegt Huijssen geestdrif tig. In een tijd waarin de PvdA zich heroriënteert en bezint, is volgens hem de tijd rijp voor een „revival van de Woodbrookers". Want steeds als de sociaal-democraten zoe ken naar hun vorm zoeken, leveren de Woodbrookers hun aandeel aan die discussie van uit hun visie. Quakers Die geschiedenis begint aan het begin van deze eeuw. Uit het Engelse Quakercentrum op het landgoed Woodbrooke komen begin deze eeuw ge dachten tot ons over toleran tie, religieuze bezinning, soci ale bewogenheid, geestelijke en sociale vorming. Er komen bijeenkomsten in ons land, reünies eigenlijk van Enge- landgangers, orthodoxen en vrijzinnigen, buitenkerkelij ken en zoekenden. Religieuze bezinning zal uit eindelijk voorop blijven staan in het 'Nederlandse Wood brooke', een landgoed in Bar- chem. Anderen zoeken aan sluiting bij de sociaal-demo cratische beweging, dus bij SDAP en vakbeweging. „Een ethische stellingname", aldus Huijssen. Dat leidt in 1919 tot de oprichting van de Arbei ders Gemeenschap der Wood brookers. De principes van de Wood brookers blijven in de loop der decennia overeind. Anno 1989 wordt de vereniging nog altijd geïnspireerd door evan gelie, joodse traditie, socialis me en humanisme. De Wood brookers leggen de basis voor ontmoetingen van mensen van verschillende politieke gezindte en scheppen voor PvdA-ers de mogelijkheid zich op bijeenkomsten te be zinnen op hun gedachtengoed. Het tijdschrift Tijd en Taak bleef al die jaren het blad van de vereniging. Daarnaast heb ben de Woodbrookers pio nierswerk verricht in het vor mingswerk: eerst kampen voor onder anderen werklo zen, huisvrouwen en 'jonge opvoeders'; later gesubsidieer de en verzelfstandigde cursus sen voor bij voorbeeld vak bonden en ondernemingsra den in Bentveld en Korte- hemmen. Bedoeling is in de toekomst ook studiegroepen op te zetten voor onderwer pen als cultuur en onderwijs, die in het geweld van de soci aal-economische discussie en grootschalige aanpak het on derspit dreigen te delven. Banningprijs Nieuw is tenslotte de op de ju bileumdag voor het eerst uit te reiken Banningprijs voor een publicatie die de discussie binnen de sociaal-democratie stimuleert met het accent op de ethische grondslagen. De naam van H. Banning is on losmakelijk verbonden met die van de Woodbrookers. Hij was de oprichter in 1919 en de inspirerende kracht in de daarop volgende decennia, al riepen zijn zendingsdrang, be vlogenheid en dynamiek enerzijds en zijn houding ten opzichte van het arbeiders- verleden ook negatieve reac ties op. Banning was een van de voorvechters van de door braakgedachte. De SDAP lijkt in de jaren '30 te verzanden in isolement en dogmatisme. In die jaren groeit zijn streven naar een grote volkspartij voor alle gezindten. In het kamp in St. Michielsgestel, waar in 1942 prominente Ne derlanders door de Duitse be zetter worden gegijzeld, is de kiem gelegd voor die door braak, uitmondend in de op richting van de PvdA in 1946. Electorale winst levert de doorbraak, tegen de verwach ting in, niet op. Maar, aldus Huijssen, er ontstaat een an dere sociaal-democratische partij, met een veranderde mentaliteit: de klassenstrijd verlaten, de bereidheid tot re geren gegroeid. Het mande ment van de bisschoppen van 1954 brengt weliswaar een ge voelige deuk aan in de broe derschap van wel en niet con fessionelen, maar komt vol gens Huijssen te laat om doel te treffen: het zaad was al ge kiemd. Als de doorbraakgedachte verwezenlijkt is en gelovigen binnen de PvdA hun eigen werkgemeenschappen heb ben, speelt Banning een min der belangrijke rol bij de Woodbrookers, verlaat het be stuur en werpt zich op andere taken. Luwte Na een aantal jaren van be trekkelijke luwte zien de Woodbrookers zich onder an dere voorzitters geconfron teerd met nieuwe ontwikke lingen in de PvdA. Eerst Nieuw Links in de jaren '60, met zijn anti-autoritaire ge dachten, emancipatie en femi nisme. Dan, in de jaren '80, de Schuivende Panelen. Gevolgd door Socialisme op sterk wa ter, Bewogen Beweging, Om de kwaliteit van de toekomst. De Woodbrookers plaatsen hun kanttekeningen, en vra gen, zoals ze dat steeds deden, aandacht voor de ethiek, wil len wel de geroemde indivi dualisering maar alleen bin nen de verantwoordelijkhe den van een gemeenschap, kijken naar minder techno cratie en meer menselijke maat. De zeventigjarige AG der Woodbrookers doet in haar jubileumjaar voorzetten om tot een nieuw beginselpro gramma voor de PvdA te ko men, na die van 1937, '46, '59 en '77. Huijssen: „Ik geloof in een kort programma, ge plaatst tegen de achtergrond van de sociaal-democratische traditie van de Partij van de Arbeid. Geen waslijst van de tails waaruit je moet kiezen. Een programma waarin men selijke waarden vervat zijn. Dan kun je de concrete zaken van alledag overlaten voor het verkiezingsprogramma." Tegelijk pleit hij voor een an dere partijcultuur, met min der programfetisjisme en ver gadertijgers, minder kilo's pa pier en meer groepen die nu niet meedoen: de one-issuebe- weging, de kritische, progres sieve buitenstaanders die zich nu niet bij de 'club' thuisvoe- len. INGE CRUL PLEIDOOI VAN KERKEN DEN HAAG Er moet een wettelijke regeling komen voor de* erken ning van gewetensbezwa ren van werknemers. Als er geen vervangend werk kan worden gevonden voor de werknemer die door zijn of haar dagelijks werk in gewetensnood is geraakt, moet er bij ont slag op z'n minst een werkloosheidsuitkering zijn. De sectie Sociale Vragen van de Raad van Kerken in Ne derland pleit hiervoor in de brochure Gewetensbezwaren in de werksituatie. Als werk nemers zich nu door de aard van hun werk genoodzaakt zien ontslag te nemen, belan den zij jn de bijstand. Een wettelijke regeling zal de mo rele kwaliteit van de Neder landse samenleving verhogen, aldus de sectie. Secretaris ds. W. R. van der Zee van de Raad van Kerken vindt het een goed teken dat mensen in gewetensnood ra ken. Dat is „in elk geval een bewijs dat men evangelie en humaniteit serieus neemt. Het is niet vanzelfsprekend dat een christen zomaar ieder werk kan doen", schrijft hij in het voorwoord. De kerken zouden zich volgens hem on gerust moeten maken als de evangelieverkondiging geen gewetensbezwaren meer op roept. De sectie pleit voor pastorale en diaconale aandacht van de kerken voor de verpleegkun dige die niet wil meewerken aan abortus, de werknemer bij een chemisch bedrijf die niet medeverantwoordelijk wil zijn voor leveranties aan Zuidafrika, de politieagent die geen krakers wenst te arreste ren, de graficus die weigert racistische of pornografische lectuur te drukken en vele andere gewetensbezwaarden. De kerken moeten daarbij niet moraliseren, aldus de sec tie. Zij moeten oog hebben voor de structurele positie waarin de werknemers zich bevinden, en willen zoeken naar bevrijding uit het isole ment, naar bespreekbaarheid en naar nuchtere regelingen. „Zulk pastoraat beschuldigt, noch verheerlijkt". HANDREIKINGEN BIJ VERLIES De columnisten Joke Forceville-Van Rossum en Marinus van den Berg van deze krant hebben samen een bloemlezing gemaakt uit hun bijdra gen over doodgaan en rouwen. Allerlei facetten uit het leven in rouw ko men in korte stukken heel herkenbaar aan de orde. Kinderverdriet, uit- vaartmuziek, schuldge voel, feestdagen, zelfdo ding enzovoort. Een paar daarvan zijn reeds als co lumns in deze krant ge publiceerd. Beide columnisten hebben grote ervaring op het terrein waarover zij nu schrijven. Joke Forceville-Van Rossum verwierf al eerder grote be kendheid met twee boeken over rouwverwerking. Ze schreef het - hoe kan het ook anders - vanuit haar eigen er varingen als weduwe nadat haar man Charles Forceville door een hartinfarct om het leven was gekomen en zij met vier opgroeiende kinderen achterbleef. Zij schreef kort na het overlijden van haar man dat zij het daar heel moeilijk mee had gehad, om als vrouw die plotseling alleen stond ineens alles zelf te moeten oplossen, vooral om dat een van haar kinderen minder valide was. Maar zij kwam er door heen door de steun van goede vrienden en een priester. Zij gelooft heilig in de omstandigheid dat een mens kracht naar kruis krijgt. Drie jaar geleden hertrouwde zij met een weduwnaar. Om dat ze beiden hun verleden niet wensten te verloochenen, plaatsten ze in hun huwelijk saankondiging in de krant de namen van hun overleden man en vrouw erbij. Het was een welbewuste stap om een nieuwe fase van hun leven te beginnen. Marinus van den Berg, zie kenhuispastor en pastoraal vormingswerker voor de ge zondheidszorg in het deke naat Almelo, kreeg eveneens landelijke bekendheid op het terrein van pastorale zorg aan zieken, ouderen en sterven den. Hij weet er over mee te praten dat onze samenleving steeds minder raad weet met lijden, verdriet en dood. „Dood is doder dan ooit" zei hij een paar jaar geleden toen in het bisdom Groningen the madagen werden georgani seerd over pastorale begelei ding voor mensen in „verlies- situaties". De titel van deze bundel luidt Streep geen namen door. Het wil vaak gebeuren dat op ver jaardagkalenders namen zijn doorgestreept. Namen van mensen die overleden zijn. Het lijkt er dan veel op dat die doden er dan helemaal niet meer bijhoren. Van den Berg en Forceville vragen zich terecht af of zij dan niet met hun geschiedenis, hun ge boorte, hun sterven, hun hu welijk uit onze herinnering worden gebannen, voorwoord. De dood kan dan weliswaar niet helemaal tot taboe wor den verklaard, ze hoort nu eenmaal onlosmakelijk bij het leven, maar wat dat „daarna" gebeurt is meestal volkomen onbespreekbaar. Praten over een verlies, over verdriet en rouw, wordt zorgvuldig ver meden. Rouwenden voelen zich daar door terecht met hun verdriet afgewezen door vrienden, fa milie en kennisen die allen wel willen troosten maar nau welijks weten hoe ze dat moeten doen. Niet alleen voor hen die het verlies van een geliefd persoon moeten ver werken, maar ook voor men sen in hun directe omgeving Marinus van den Berg biedt deze bloemlezing een goede handreiking. Het boek je is opgezet als een kalender waarin men alsnog de namen kan noteren van dierbaren die men verloren heeft. Daar tussen door zijn de teksten ge plaatst van beide auteurs. Het zijn in de ware zin van het woord handreikingen die een mens op het goede spoor kun nen zetten. PAUL VAN VELTHOVEN Joke Forceville-Van Ros sum, Marinus van den Berg: Streep geen namen door. Uitgeverij J.G. Gottmer, H.J.W. Becht, Bloemendaal. Prijs 24,50. PAUS: VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II vindt dat de cultuur van de Verenigde Staten on danks talrijke positieve waarden wordt geken merkt door „elementen die moeten worden uitge zuiverd". Dat schrijft hij in een brief aan de 300 Amerikaanse bisschoppen naar aanleiding van het Paasfeest. De paus geeft niet aan om welke ele menten het gaat. Eerder deze maand waren 35 bisschoppen in Rome met de hoofden van de Curieafdelin gen bijeen voor een „uitwisse ling van ideeën". De paus vraagt de 35 (aartsbisschop pen die aan de bijeenkomst hebben deelgenomen, hun collega's niet alleen een lijst van conclusies voor te leggen. Zij moeten hen ook deelge noot maken van het „toegeno men bèsef van de uitdagingen die de Kerk van de Verenigde Staten onder ogen moet zien" om de boodschap van het Evangelie „op steeds doeltref fender wijze" te verkondigen. De paus beveelt alle pastores dringend aan „alle richtlijnen van het Tweede Vaticaans Concilie integraal toe te pas sen". Tijdens het overleg met het Vaticaan had de voorzitter van de bisschoppenconferen tie, aartsbisschop John May van St. Louis, de paus erop gewezen dat „overal in de Verenigde Staten autoritair gedrag als verdacht wordt be schouwd". Veel Amerikanen vinden een leergezag dat zegt voor de eeuwigheid te spre ken, even ouderwets als het goddelijk recht dat koningen ooit opeisten. [ECHT hwerk P bij ?ren. 1 ,op den UE macht van het christelijk geloof is de onmacht. CH ta toonde zijn macht door af te zien van macht. Dat zei dj reaans predikant ds. Park Seong Won toen hij onlangs land op bezoek was en op de hoogte werd gesteld hoe dj^e ken hier bij de politiek opkomen voor de „nieuwe ariLn je De predikant wilde zeggen: kerken in Nederland, prLganis niet met louter politieke machtsmiddelen te bereiken ijger die wilt. Wees solidair met de armen door juist af te zieift recht macht. Hij wist dat zo'n houding voor de kerken in hetp ten heel moeilijk is: de geschiedenis van de christelijke]^1^ in Europa maakt deel uit van de geschiedenis van machpP33' bers. De opmerkingen van de Koreaan moeten mede wordei grepen vanuit de Koreaanse situatie. De geschiedenii zijn kerk, de Presbyteriaanse Kerk van Korea heeft eeft éndere geschiedenis dan de kerk van het westen. Al dan honderd jaar staat de Koreaanse kerk aan de kanj de slachtoffers van onder meer vreemde heerschappij ea uitbuiting sinds de industriële revolutie vaste grond ondf voeten kreeg in Zuidkorea. TOCH is daarmee de boodschap van het verhaal van dj- reaanse gast niet geheel verklaard. Juist op een dag als) de Vrijdag wordt weer duidelijk hoe wéér het is: De i van Jezus is zijn machteloosheid. Het lijkt onmogelijk, toch is het een betrouwbaar verhaal: door zijn overgav de machteloosheid won Hij het nieuwe leven. In zijn o richt aan de discipelen had Jezus het ook al gezegd: W leven uit alle macht wil behouden, zal het verliezen. E graankorrel moet sterven om veelvoudig vrucht te ku geven. NiEMAND beter dan Jezus weet wat het is om af teJ van de macht, hoe moeilijk het is af te zien van de mog c heid tot afstel. Veertig dagen en nachten was Hij in de )Rï HA, delijl de n tijn om te strijden tegen de verleiding van de macht. Iks res de hof van Gethsemané vocht hij tot bloedens toe m ker vraag of Hij toch niet de weg van de machteloosheid hjke mi te gaan. VANDAAG gedenken we zijn dood; zijn weg naar kri graf. We weten óók dat de schepping zich na vandaafohier maakt voor het nieuwe begin. De stille zaterdag geeft ftbest aan het mysterie dat dood leven wordt, dat einde begin ir jy( derde dag is de dag van de waarheid; de steen is wegkpt d graf heeft slechts de omhulsels van de dood kunnen vastb eer Ëfn' laster DiE boodschap is van onnoemlijke betekenis voor ah, ee mensen voor wie de Goede Vrijdag zo lang duurt. Het pellen boodschap dat dood en leven vlak bij elkaar liggen; er lligkon een einde aan het lijden. Tegelijkertijd zijn Goede Vrijdtft het Pasen een oproep en belofte om Hem te volgen op zijnB naa naar Golgotha. Wie Hem niet volgt op die weg, vergisti onde in de werkelijke machtsverhoudingen op aarde en in déng v, mei. Op Paasmorgen worden de dingen openbaar zoaji-gelc zijn gewild: het leven wint het van de dood. richt. 1 De afschaffing van de studentenstops op de university en hogescholen, zoals minister Deetman van onderwijl heeft aangekondigd, is toe te juichen, maar roept tegelij tijd ook een groot aantal vragen op. Vragen die, hoe kaï anders, vooral betrekking hebben op het budgettair l dat de bewindsman in de afgelopen jaren heeft gevoej vermoedelijk ook zal willen voortzetten. VANUIT de noodzaak om op de onderwijsbegroting strw reel te bezuinigen heeft Deetman bij voortduring in alleB toren van het onderwijs de financiële duimschroeven st| verder aangedraaid. Daardoor heeft ook het wetenschï lijk onderwijs zichzelf vele beperkingen moeten opleggj Er is in de afgelopen jaren minimaal geïnvesteerd in vesting, leermiddelen en personeel en in een groot aant vallen kon fundamenteel wetenschappelijk onderzoek al maar worden voortgezet, dank zij een feitelijk wez vreemde puur commerciële exploitatie ervan via bedrijfsleven. Ook de numerus-fixus, die nu voor tal van dierichtingen geldt, heeft vooral te maken met het ge|eren pister viss< sU N m Yv aan financiële middelen bij de universiteiten TEGEN die achtergrond is het merkwaardig dat Deet nu opeens vrijwel alle beperkingen wil opheffen en het tenschappelijk onderwijs zelfs wil verplichten zijn capat beter af te stemmen op de bestaande behoefte. De over behoudt nog de mogelijkheid in te grijpen bij studiericl gen waar het aantal studenten de opnamecapaciteit var arbeidsmarkt ruimschoots dreigt te overtreffen. Maar d ■van zal, zo mag men aannemen, slechts een spaarzaam bruik worden gemaakt. Voor een grotere keuzevrijheid van de student en meer „marktgerichte" benadering door de onderwijsin lingen is vanzelfsprekend bijzonder veel te zeggen. In dat zicht lijkt de minister eindelijk de juiste weg te willen wandelen. ZlJN terechte koerswijziging zal echter een loos gebaar ven wanneer hij niet tegelijkertijd de universiteiten en h scholen de financiële ruimte biedt om dat nieuwe be waar te maken. Gezien de stand van zaken van de on ziF wijsbegroting moet daarom helaas worden gevreesd dat mooie plannen uiteindelijk toch weer op de lange baan len worden geschoven. litje. star rlaa :htin r di legb lit jae >rd, d :d, st; legk er B eling Gure dag DE BILT Vandaag vrij guur weer. Er staat een krach tige wind uit west tot zuid west, die aan de kust zelfs stormachtig is. Later op de dag komen er enkele opklaringen, die echter hoofdzakelijk in het noorden van het land zullen voorkomen. De middagtempe- ratuur wordt ongeveer 10 gra den en dat is eigelijk maar een graad lager dan wat ongeveer normaal is voor de laatste week van maart, maar het is vooral de sterke wind die het koud maakt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en zondag: Zuid-Skandinavië: Verander lijk bewolkt. Plaatselijk een bui. Boven rond 700 meter in orm van sneeuw. Middag- temperatuur 6 tot 9 graden. Britse Eilanden: Wisselend be wolkt en af en toe een bui, in het zuiden op morgen regen. In de hogere delen van Noord- Engeland en Schotland aan houdend kans op sneeuwbui- t zie en. Middagtemperatuur v; graden in Schotland tot 12 den in het zuiden. Denemarken, Benelux Noord-Duitsland: Morgen uit het westen opkomende gen, die zondag het gelhet verlaat. Overigens af en versi opklaringen. Middagtemp krga tuur van 8 graden in D< bescl marken tot 12 graden plaapmen lijk in het zuiden. Noord-Frankrijk, Midden Zuid-Duitsland: Een perio met veel bewolking en af toe regen of motregen, eers ^npi Noordwest-Frankrijk, verplaatsend naar het Middagtemperatuur 10 totC|f| graden. I%' Alpengebied: Voornami aan de Alpen-noordzijde bewolking en mogelijk wat gen, vooral in Oostenrijk, de Alpen-zuidzijde flinke rioden met zon. Middagtem ratuur in de dalen en in laagland aan de noordzijde 14 graden, aan de zuidzijde 18 graden. Spanje en Portugal: Zoné Middagtemperatuur van graden in het noorden totl graden in het zuiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2