Holland Festival draait om
podiumkunst uit Sovjetunie
Schwarzenegger blijkt
te magere komediant
Ex Animo mijt
zware accentei
Licht dramatische Mattheüspassie Bachkoor
Prinses Margiet opent
antiekbeurs in Londen^
TWINS'
KUNST
£6idóe(Sowa/nt
VRIJDAG 24 MAART 1989 PAGIN ADI
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): The Bear (al);
18.45. 21.15. vr. za. ook 13.45. zo.
t/m wo. ook 13.45. 16.15. EUROCI
NEMA II: Rain Man (al); 18.30,
21.45. zo. t/m wo. ook 13.30,
16.15. EUROCINEMA III: Cock
tail (12); 18.30. 21.00. zo. t/m wo.
ook 16.00. EUROCINEMA IV:
Twins (al); 18.45, 21.30. vr. za.
13.45. zo. t/m wo. ook 13.45,
16.00. Avontuur met een staartje
(al); za. t/m wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Twins (al); 19.00,
21.15. za. t/m wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Rain Man (al);
14.30, 18.45, 21.15. Cocktail (al);
The Accused (12); The Bear (al);
14.30, 19.00, 21.15. A fish called
Wanda (al); 19.00, 21.15. do. vr.
14.30. Lady en de Vagebond (al);
za. t/m wo. 14.30. «TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): Ama-
deus (al); 20.00. za. zo. ook 14.00.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414): Daisy May (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Who framed Roger Rabbit (al);
19.00, 21.15. vr. t/m wo. ook
14.45. CITY THEATER II: Big (al);
19.00. zo. ook 14.45. Jan Rap en
zijn maat (al); 21.15. Frank en vrij
(al); vr. za. ma. di. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Who framed Ro
ger Rabbit (al); do. t/m wo. 15.45,
19.00, 21.15. The Milagro bean-
field war (al); do. t/m wo. 21.00.
Midnight run (al); do. t/m wo.
15.45, 19.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Frank en Frey; za. t/m wo. 14.00.
De nieuwe avonturen van Pippi
Langkous; za. t/m wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Big (al); do. t/m wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Moonwalker; za. t/m wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The bear (al); do. t/m za.
14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
2 The accused (16); do. t/m za.
14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo.
13.15, 16.00, 18:45, 21.30. ASTA
3 Betrayed (16); 18.45. 21.30. do.
vr. ook 14.00. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
Mississippi burning (12); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2:
The big blue (al); 14.30, 17
19.30, 21.45. BABYLON 3:
accidental tourist (al); 1
17.00, 19.30, 21.45. CINEAI
(Buitenhof 20, tel. 630637): Ti
(al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21|
zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 18j
21.30. CINEAC 2: Rain man
do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30.
t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21J
CINEAC 3: The dead pool
18.45, 21.30. do. vr. ook 14]
METROPOLE 1 (Carnegieli
tel. 456756): Rain man (al); do.
za. 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
TROPOLE 2: A fish called Wi
(al); do. t/mza. 14.00, 18.45, 2
zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 11
21.30. METROPOLE 3: Gori
in the mist (al); 18,45, 21.30.
vr. ook 14.00. METROPOLI
Cocktail (al); do. t/m za. 1<
18.45, 21.30. zo. t/m wo. 1!
16.00, 18.45, 21.30. METROI
LE 5; Who framed Roger Ri
(al); do. t/m za. 14.00. 18.45.
m wo. 13.15, 16.00, 18.45. Muj
(al); 21.30. ODEON 1 (Hi
gracht 13. tel. 462400): Twins
do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30
t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21,
ODEON 2: Bull Durham (al);
t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo.
wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21
ODEON 3: Cocktail (al); do.
za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. Ol
ON 4: Big (al); 18.45, 21.30. do. ten H
ook 14.00. STUDIO 1 (Kett
straat 12b, tel. 656402): M.
Trotta: Paura e amore (16); 1?
19.30, 21.45. STUDIO 2: Hr-
and Sunlight (16); 17.30. El L|
(16); 19.30, 22.00. STUDIO .11
Lost in Amsterdam (16); 17.30.^
tervista (16); 20.00, 22'
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
laam Bombay; 19.30, 21.45. i
ook 16.15. ma. ook 14.00, tStrccpi
For your eyes only; zo. ma. 14 V.
16.15. Zaal 2: Het rode korenvélK L,e
19.30. zo. ma. ook 14.00. Nalt pens:
youth; 19.30, 21.45. zo. ook 14 r allicl
Zaal 3: 19.30, 21.45. do. 19rk, 0)
22.00. zo. ook 14.00. 16.15. Ur
Pacific: do. Le train; vr. Runa 1
train: za. De wisselwachter; zohtstree
bataille du rail; ma. Silver str^gen
di. De laatste trein; wo. n in B
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Twins; (16);
00.15. CINEAC 2: Rain man (lis de
za. 00.15. CINEAC 3: Angel ben op
art (16); za. 00.15. BRT,
KINDERVOORSTELLINGEN ,r in
ASTA 3: KUnst en vliegwdmerki
za. 14.00. zo. t/m wo. 13.15, 16}lf heli
CINEAC 3: Lady en de va^aam v
bond; za. 14.00. zo. t/m wo. 13b„t jp
16.00. METROPOLE 3: Ladyaai
de vagebond; za. 14.00. zo. jsportv
wo. 13.15, 16.00. ODEONindig
Kunst en vliegwerk; za. 14.00.&t vas
t/m'wo. 13.30, 16.00. STUDI(^te vi
Jungle book; zo. t/m wo. 13)
15.15. STUDIO 2: Pippi Ltf voeiG
kous; zo. t/m wo. 13.00, 151
STUDIO 3: DE reddertjes; zqjn Q
ont al
jiiden,
i wo. 13.00, 15.00.
Stadsgehoorzaal, Leiden: Uitvoering
van de Mattheuspassie van Bach
door de Christelijke Oratorium Ver
eniging "Ex Animo" en het Randste
delijk Begeleidings Orkest met me
dewerking van Lisette Emmink
(sopraan), Rita Dams (alt), Chris
van Woerkom (tenor), Alex Vermeu
len (tenor), Cor Niessen (bas). Joep
Bröcheler (bas), Joop Brons (orgel),
Freek Borstlap (viola da gamba) en
Aart Bergwerf! (orgel, continuo), het
geheel onder leiding van Wim de
Ru. Gehoord op 23 maart.
deze muziek niet te zwa^r de l
maken. Het Randstedelijk
geleidings Orkest bestaal
middels vijf jaar en dat wl]
ker te merken. Het door
voorgeschreven dubbelk^ j^a
orkest stelde zich bescht
op maar kon, waar de ml"
dat verlangt, zeer indrirg
klinken. Wel werd dezel
pak hier en daar doorl
door een orkest dat e
De Mattheüspassie van Johann
Sebastian Bach (16851750)
kent in Leiden een lange tra
ditie. Tot deze Leidse traditie
behoren zeker ook de uitvoe
ringen die met grote regelmaat
door Ex Animo worden ver
zorgd. Sinds Felix Mendels
sohn in .1829, een eeuw na de
eerste uitvoering, met een in
tegrale versie van Bachs passie
weer belangstelling had ge
wekt voor deze bijzondere par
tituur, onderging de uitvoe
ringspraktijk van dit werk
daarna vele veranderingen. In
de vertolking gisteravond on
der leiding van Wim de Ru
was al gauw duidelijk dat de
dirigent met zijn versie wilde
aansluiten bij de hedendaagse
golf van „historische" benade
ringen van Bachs meester
werk. Zo koos hij bijna voort
durend voor de thans gebrui
kelijke vlottere tempi en
streefde naar een slanke koor-
en orkestklank, ontdaan van
elke bombast. Hoewel de be
zetting vrijwel identiek was
aan die van vorig jaar, slaag
den de uitvoerenden dit keer
beslist beter in hun opzet om
gemeen zeer geconcenl
en met overgave zong, liej
en daar wel een steek
een te late inzet of een
dat niet werkelijk in
gehouden werd, zoals „Mi
die Welt trüglich geril
(nr. 38). Eerder dan deze
fenheden die zich af ei
voordeden, deed het nij]
tekort aan mannenstei
echter zich in sommige
ges pijnlijk voelen. Deze
lijkheid in aanmerking
men verdienen de prei
van ,Ex Animo des te ®ch'
waardering. Behalve ea
prachtig gezongen |o Fam
Schmerz" door tenor i teer
Vermeulen (nr. 24), wareir ma9
de solisten de tenor Chris
Woerkom .(evangelist) e)o yyo
alt Rita Dams echter de el reel
die een soepele techniek! 2: E
ten te combineren met f° p'ar
natuurlijke dramatiek. gan,
deze twee was het met i t0 d
Rita Dams die het publiek ne
haar muzikale en ongezi het
zang wist te bekoren.
TOM STRENC n
Internationale media-
conferentie naar Amsterdal0
AMSTERDAM De International Music Media Cc reid
rence verhuist dit jaar van Montreux naar Amsterdam.1 Hae
30 april tot 5 mei worden ongeveer duizend popmusici, F
nalisten, technici en vertegenwoordigers van platennTT 2
schappijen verwacht voor deelcongressen over popmuzicjr
media in de Beurs van Berlage.
De gemeente Amsterdam koopt voor 10.000 gulden aand
in de besloten vennootschap die het evenement gaat orf
seren en verstrekt een renteloze lening van 190.000 gul
aldus een gemeentewoordvoerder. Hoogtepunt van hetP Der
gres en festival is een gala in Carré waar onder anderen*"
Jacksons, Spandau Ballet én Duran Duran optreden. Ditl
wordt in tenminste vijftien landen op de televisie uitg£
den.
De vorige conferenties werden tegelijk met het Gol
Roos-festival in Montreux gehouden. De organisatoren b
ten te verhuizen omdat de daar beschikbare ruimte te $0-22.4
was geworden.
DEN HAAG Prinses Margriet open 14 juni in Lond$ J®u
jaarlijkse antiekbeurs van de Britse vereniging van hanj7 Wei
ren in oude kunst en antiek in Grosvenor House, Park tio Le i
Koningin Beatrix en prinses Juliana hebben kostbare
ken afgestaan voor expositie op de beurs die van 15 tf
juni duurt. 0 Gra
Voor deze verkoopbeurs werken de Britse en Nederk
handelaren samen, mede in het kader van het jaar van
am en Mary. Meer dan twintig handelaren uit ons land
hun allermooiste stukken zien naast schilderijen, zilverts cii
en aardewerk dat van Paleis Het Loo naar Engeland
gestuurd.
voerd, bekend, onbekend en
hedendaags. Het programma
meldt namen als die van
Glinka, Tsjaikovski, Alfred
Schnittke en Prokofief, maar
ook die van componisten als
Galina Oestvolskaja, Alexan
der Voestin, Viktor Ekimovs-
ki, Sofia Goebaidoelina, Edi
son Denisov, Faraj Karajev,
Vjatsjeslav Artjomov en vele
doorgaans moeilijk uitspreek-
bare en (nog) weinig zeggen
de namen. Meerzeggend is de
komst van solisten van het
Bolshoi-theater en solisten
van het ensemble van dit
theater uit Moskou. In de
Amsterdamse Stadsschouw
burg komt de Compagnie Ba-
gouet met „Pièces de Berlin",
het Nationaal Theater Litou
wen met Tsjechows „Oom
Wanja" en het Theater van
de jonge toeschouwers uit
Moskou met „Hondehart"
van de in 1966 weer in gena
de aangenomen Michail Boel-
gakov, van wie de scherpe
persiflage Hondehart in Rus
land pas weer sinds 1987 mag
worden opgevoerd.
Bill Fontana maakt spoorweg
geluiden op het Vrijthof
MAASTRICHT De Nederlandse Spoorwegen vie
ren hun 150-jarig bestaan onder andere met een op
dracht aan de Amerikaanse geluidskunstenaar Bill
Fontana voor een project dat maandag (tweede Paas
dag) op het Vrijthof in Maastricht in première gaat.
Fontana verzamelde de afgelopen weken spoorgelui-
den in ons land en maakte er thuis een compositie
van. Het project voor Maastricht kreeg de titel
„Whistle Phase". In de dagen na tweede paasdag
worden de klanken op het Vrijthof tussen elf uur 's
morgens en zeven uur 's avonds enige malen ten ge
hore gebracht. Fontana maakt geluidskunst over de
hele wereld. De effecten zijn doorgaans verbazing
wekkend en vervreemdend. Vorig jaar construeerde
hij een digitale geluidsbrug tussen Amerika en de
Bondsrepubliek Duitsland. Via een satelliet was nach
telijk San Francisco overdag in Keulen te horen.
Don Bluth zoekt Nederlands
toptalent voor tekenfilmstudio
DUBLIN De tekenfilmstudio van Sullivan Bluth in Dublin (350
werknemers) zoekt in Nederland ervaren tekenfilmtekenaars. Verte
genwoordigers van Sullivan Bluth zijn op 28 en 29 maart in het Hotel
Hof van Holland in Hilversum, om met belangstellende tekenaars de
mogelijkheden te bespreken. Sullivan Bluth, de grootste tekenfilmstu
dio in Europa, werd opgericht in Ierland voor het vervaardigen van
hoogwaardige klassieke tekenfilms. Initiatiefnemer was ex-Disney-te-
kenaar Don Bluth die, met Steven Spielberg als producent, de avond
vullende tekenfilm „An American tail" maakte en kortgeleden „The
land before time" vervaardigde (deze zomer in de Nederlandse biosco-
pen).De tekenaars van Sullivan Bluth komen uit alle delen van de we
reld. Oprichter Don Bluth; „Wij zijn zeer tevreden over het succes van
„The Land before time". Dat geeft ons zicht op nieuwe projecten als
„All dogs go to heaven" en „Rock a doodle". We hebben daarom drin
gend behoefte aan nieuwe recruten, maar we verzamelen daarnaast
ook informatie voor een internationale lijst van tekentalenten".
Umberto Eco bij
Adriaan van Dis
HILVERSUM De Itali-
aanse schrijver Umberto
Eco is zondag a.s. een van
de gasten in de talkshow
van Adriaan van Dis (Ne
derland 2, 20.56 uur tot
21.57 uur). Van Dis spreekt
met hem over zijn recente
boek „De slinger van Fou-
cault".
De andere gasten zijn de
Chileense auteur Ariel
Dorfman en de in Indone
sië wonende schrijver Ja
cob Vredenbregt.
Vlietpop met
Soulsister
LEIDSCHENDAM Het Vlietpop Festi
val, dat dit jaar zijn eerste lustrum viert,
wordt gehouden op 11 juni in het ver
trouwde Leidschendamse park De Zijde
(naast Leidschenhage). Hoewel het pro
gramma nog niet helemaal rond is, zijn
voor deze vijfde aflevering inmiddels drie
groepen gecontracteerd. Het zijn de Ne
derlandse groepen Bad To The Bone en de
Boegies en het Belgische duo Soulsister.
Het programma dat van een uur 's mid
dags tot elf uur 's avonds duurt, wordt de
komende weken gecomplementeerd met
een aantal Engelse, Ierse en Schotse groe
pen.
Pieterskerk (Leiden): Uitvoering van
de Mattheüspassie van J.S. Bach
door het Bachkoor Holland onder
leiding van Charles de Wolff. Met
medewerking van het Residentie
Orkest, Het Haags Matrozenkoor en
de solisten Marianne Koopman
(sopraan), Sylvia Schlüter (alt), Karl
Heinz Brandt (tenor-evangelist), Pe
ter Bartels (tenor-aria's), Hermann
Christian Polster (bas, Christus) en
Ulrik Cold (bas-aria's). Gehoord op
23 maart.
De uitvoering van Bachs Matt
heüspassie door het Bachkoor
Holland toonde in vergelijking
met voorgaande jaren een aan
tal opmerkelijke verschillen in
de bezetting. Zo had het Resi
dentie Orkest de plaats inge
nomen van het Amsterdams
Kamerorkest en trad als jon
genskoor ditmaal het Haags
Matrozenkoor op. Ook in de
solistenbezetting waren er en
kele wijzigingen: Sylvia Schlü
ter had de altpartij overgeno
men van Hilke Helling en
Karl-Heinz Brandt verving de
zieke Kurt Equiluz.
De vraag was natuurlijk of de
uitvoering onder al deze wijzi
gingen niet te lijden zou heb
ben. Het tegendeel was eerder
het geval. Het orkest speelde
alert en puntig, het jongens
koor was goed hoorbaar en
ook de 'nieuwe' solisten kwe
ten zich goed van hun taak.
Het orkest zette aan het begin
van de proloog onder leiding
van Charles de Wolff direct de
toon die kenmerkend zou zijn
voor de hele Mattheüspassie
van gisteravond in de Pieters
kerk. Ook de koren en de
meeste solisten konden in deze
interpretatie goed volgen. Het
resultaat was een hele levendi
ge passie.
Van de solisten voelde vooral
Karl-Heinz Brandt zich in zijn
element. Hij leefde zich echt
in zijn rol in en bracht in de
tekst mooie accenten aan, bij
voorbeeld in 'Und alsbald kra-
hete der Hahn', waarin hij het
kraaien van cje haan duidelijk
hoorbaar maakte. Het optre
den van de alt Sylvia Schlüter
was ook zeer overtuigend,
vooral met de vertolking van
haar aria's maakte zij een goe
de indruk. De door haar ge
zongen aria 'Erbarme dich,
Mein Gott', waarin zij overi
gens voortreffelijk begeleid
werd door de strijkers, was
zelfs het hoogtepunt van deze
editie van de Mattheüspassie.
De bas Ulrik Cold deed weinig
onder voor zijn twee collega's,
ook hij bracht zijn soli met
veel gevoel. De bijdragen van
Marianne Koopman stelde in
dit opzicht wat teleur. Zij zong
haar aria's te vlak en haar
stemgeluid was bovendien wat
hees. Anders was het weer ge
steld met de tenor Peter Bar
tels. Hij heeft zeker een helde
re, maar voor de tenor-aria's
toch wat te lichte stem.
PETER VAN VEEN
FILM
DEN HAAG Het 42e
Holland Festival speelt
zich voor het overgrote
deel af in Amsterdam en
stelt podiumkunsten uit
de Sovjetunie dit jaar
centraal. Door de opval
lend zuinige bijdrage van
het Haags Gemeentebe
stuur doet Den Haag
minder dan mondjesmaat
mee, de Westzaanse auto
sloperij Jan Smid des te
meer.
Wanneer de Nederlandse
Opera met de opera „De Ma
terie" van Louis Andriessen
en Robert Wilson donderdag
1 juni het startschqt voor het
Holland Festival in het Am
sterdamse Muziektheater
heeft gegeven, gaat het in
Amsterdam bruisen van veel
in het Westen niet eerder ge
hoorde muziek, al wordt de
traditionele kunst niet over
geslagen. Voor solisten die in
Nederland een grote naam
hebben, heeft festival-direc
teur Ad 's-Gravesande in be
perkte mate gezorgd: Alfred
Brendel en de sopraan Kath
leen Battle; de nadruk is dit
jaar echter gelegd op namen
die nog tot het Westen
moeten doordringen. Maar
ook is plaatsgemaakt voor
Nederlandse solisten, zoals de
violiste Isabelle van Keulen,
die voor het eerst in een Hol
land Festival-produktie op
treedt, met Prokofiefs Twee
de Vioolconcert en begeleid
door het Concertgebouwor
kest onder leiding van Chail-
iy
Theatergroep Hollandia, die
De solopartij van het Vijfde Pianoconcert van Van Beethoven is in handen gegeven van Alfred
Brendel. FOTO: SP
zelden in gewone theaters
speelt, heeft voor negen uit
voeringen van „Prometheus"
van Aischylos gekozen voor
de suggestieve omgeving van
een autosloperij, die van Jan
Smid aan de J.J. Allanstraat
in Westzaan, vanuit Zaan
dam te bereiken met de bus
van acht uur. Het Holland
Festival gaat echter nog die
per de provincie in: in Den
Haag wordt de dr. Anton
Philipszaal twee keer ge
bruikt: op 1 juni, de ope
ningsdag van het festival,
voor een concertante uitvoe
ring van Purcells opera King
Arthur door Ton Koopman
en zijn barokorkest, en op 30
juni als The London Classical
Players onder meer het
Tweede Pianoconcert van
Chopin komen spelen. De
schitterende zaal van het Ne
derlands Dans Theater doet
ook mee: daar danst op de
openingsdag van het festival
op 1 juni het NDT één keer
„Tantz-Schul", een choreo
grafie van Jiri Kylian op mu
ziek van Mauricio Kagel, dat
overigens ook in het Amster
damse Muziektheater gaat.
Op dinsdag 20 juni komt de
Nederlandse Opera er „De
Materie" spelen. Ook het zo
juist heropende Korzotheater
doet mee: twee keer „De
Meeuw" van Anton Tsjechow
door het Theater Krasnaja
Presjna uit Moskou. Daarmee
is de Haagse koek op. De
Rotterdamse Stadsschouw-
burgstaat open voor twee
niet-Westerse produkties: op
1 en 2 juni brengt Mak Yong
uit Maleisië in een samenspel
van zang, dans, muziek en
theater de sprookjesachtige
geschiedenis van „Dewara
Indera Indera Dewara" tot
leven; op dezelfde avonden,
maar dan twee uur later,
komt muziek en dans uit
Thailand tot leven middels
acht dansers, een zanger en
een orkest.
Concertgebouwor
kest
Het Amsterdamse Concertge
bouw ontvangt uiteraard in
ruime mate het eigen orkest
dat sinds kort de titel „Ko
ninklijk" mag voeren en dat
dus consequent doet, maar
ook anderen. Een van de
klapstukken moet worden
„Götterdammerung" van
Wagner door het Radio Fil
harmonisch Orkest en Groot
Omroepkoor onder leiding
van Edo de Waart en voorts
staat het Concertgebouw
open, onder veel meer voor
Van Beethoven: diens Derde
Symfonie „Eroica" door het
Koninklijk Concertgebouw
orkest onder leiding van Ric-
cardo Chailly en het Vijfde
Pianoconcert met Alfred
Brendel aan de vleugel. De
pianist Melvyn Tan komt er
Schubert spelen en The Lon
don Classical Players Schu
bert, Chopin, (Tweede Piano
concert, met Tan) en de Vier
de Symfonie „Italiaanse" van
Mendelssohn. De sopraan
Kathleen Battle geeft, bege
leid door de pianist Martin
Katz een recital met veel
Schubert. En Ton Koopman
met zijn Amsterdam Barok
Orkest geeft in het Concert
gebouw een concertante uit
voering van Purcells opera
„King Arthur".
De Russen
Op alle gebied van de podi
umkunsten wordt werk van
en/of door Russen uitge-
Isabelle van Keulen speelt het
Tweede Vioolconcert van
Prokofief. FOTO: anp
LUXOR (Leiden) en EURO
CINEMA (Alphen): „Twins"
met Arnold Schwarzeneg
ger en Danny de Vito. Re
gie: Ivan Reitman.
„Twins" is een film die op pa
pier gemaakt is. Neem die gro
te Schwarzenegger, zet hem
naast die kleine De Vito en je
hebt een kostelijke tegenstel
ling in beeld. Maak die groter
door de een ook nog eens gees
telijk bijna perfect te* maken
en de ander een mentaal on
derdeurtje. Het stramien is
veelbelovend, aan de uitwer
king schort iets.
In Amerika werd „Twins" een
enorme hit en je mag ver
wachten dat de film alleen op
dat stramien al ook in Neder
land de nodige bezoekers bin
nenhaalt. Maar echt van pa
pier komt dat oeridee van re
gisseur Ivan Reitman niét. De
manco's zijn zelfs voor de niet
geoefende filmkijker moeite
loos aan te wijzen. Ten eerste
mag Arnold Schwarzenegger
dan best een sympathiek
ogend heerschap zijn, wanneer
je eenmaal gewend bent aan
die supermens-kaak en dat
Duitse accent, een komedie-ac
teur is hij beslist niet. Daar
voor is zijn mimiek te log en
mist hij de voor komedie _pn-
Arnold Schwarzenegger sluit zijn tweelingbroer Danny de Vito
aan zijn hart.
ontbeerlijke „timing". Iemand
lijkt hem bovendien ingeprent
te hebben dat komediespelen
bestaat uit voortdurend grijn
zen. Het lijkt een vorm van
voorzeggen aan de toeschou
wer. Maar die zal de grijns van
Arnold alleen overnemen als
hij al'geheel gehersenspoeld is
door de kinderlijke humor van
al die Amerikaanse tv-series.
Schwarzenegger en De Vito
zijn tweelingen, geboren uit
een genetisch experiment. Een
fraaie moeder is kunstmatig
bevrucht met een sperma
cocktail van zeven geestelijke
en lichamelijke supermannen.
Ze krijgt een tweeling, Julius
en Vincent. Julius heeft alle
goede eigenschappen en wordt
in volmaakte onschuld op een
eiland in de Stille Zuidzee
grootgebracht, Vincent is in
alle opzichten ondermaats en
een van de experimenterende
artsen verbefgt hem ijlings in
een Amerikaans weeshuis. De
inmiddels volwassen Julius
hoort van dat tweelingbroer
tje, trekt naar Amerika om
hem in z'n armen te sluiten,
en vindt Danny de Vito,
scharrelaar, autodief en net in
de gevangenis beland. Voor
De Vito is de ook goed van
geld voorziene Schwarzeneg
ger eerst niet meer dan een
halfgare Sinterklaas die hem
uit de nesten kan helpen, tot
er een echte band tussen beide
ontstaat en de tweeling op
zoek gaat naar Mams, die niet
dood is maar een idealistische
kunstenaarskolonie leidt.
Grootste feil aan „Twins" is
dat het verhaalstramien veel
te weinig is ingevuld met goe
de houtsnijdende grappen. Het
blijft - ondanks dat er vier sce
narioschrijvers aan, gewerkt
hebben - een vriendelijk, dun
verhaaltje dat smèèkt om meer
pep. Wie de trailer (voorfilm)
van „Twins" in de bioscoop
gezien heeft, kent al de helft
van de grappen. Het positieve
van het werk van regisseur
Reitman, die eerder de hit
„Ghostbusters" maakte, is dat
hij de film qua stijl in de hand
houdt. Het blijft een familie
film die nergens grof wordt of
in onderbroekenlol verzeilt.
Het grootste compliment dat je
Reitman kan geven is dat hij
met een brokje sentiment echt
iets van een emotionele bin
ding tussen die grote Arnold
en de kleine Danny waar
maakt.
BERT JANSMA
In Amerika werd „Twins" met Arnold Schwarzenegger en Danny
de Vtio een enorme hit.