Hervormde gemeentegrenzen niet open Lijden Geen vrijer man dan een katholiek man kerk wereld ;w ok ;hz m £cidóc GOU/UMIa' Kerken Westland op kabel Toch geen wijding gehuwde ex- anglicaan Kerkelijk onderdak voor zwervers in Rotterdam ROTTERDAM - Samen met dominee Hans Visser van de Rotterdamse Pauluskerk heeft mgr. R. Bar gisteren het voormalige pand van de zusters van Moeder Teresa aan de Mathenesserlaan geo pend en in gebruik gesteld als tijdelijk onderkomen voor (mannelijke) daklozen. Het pand dat door het bis dom Rotterdam was gekocht van de zusters, die naar el ders in de stad zijn verhuisd is overgegeven aan de Stich ting Tijdelijke Huisvesting, waarin verscheidene Rotter damse kerken en het Katho liek Centrum Welzinsbehar- tiging samenwerken. Het biedt slaap- en wasgelegen heid voor twintig daklozen, die voor de maaltijden te recht kunnen bij de Missio naries of Charity (de zusters van Moeder Teresa). In de afgelopen maanden werd het pand grondig opgeknapt door een vrijwilligersorgani satie. Koppigheid is de energie der dommen DOORN „Waar de Heilige Geest is, heerst vrijheid. Wat er nu dreigt te gebeuren is het tegen deel van vrijheid, name lijk een kerkelijke bu reaucratie". Zo waar schuwde prof. dr. A. J. Bronkhorst gisteren de hervormde synode om toch vooral niet de voor stellen aan te nemen be treffende „open gemeen tegrenzen". De synode sprak enkele uren over de wenselijkheid om gemeenteleden bij uitzondering de mogelijk heid te geven zich in een andere kerkelijke gemeente te laten inschrijvan dan waar hij/zij (geografisch) hoort. De synode was er echter nog niet aan toe om een betreffend voorstel over te nemen. Het probleem waar alles om is begonnen ligt in de onvre de die sommige leden heb ben met het kerkelijk leven in de gemeente waartoe ze volgens de regels behoren. Ze wijken dan vaak uit naar elders en zijn daar veelal ook actief. Sommigen geven te kennen liever iogeschre- ven te zijn in de gemeente w§tar ze naar hun eigen ge voel thuishoren dan in de gemeente waar ze zich nooit laten zien. Kun je zo'n lid maatschap toestaan en wie komt er wel en wie niet voor in aanmerking? Aan welke gemeente wordt de kerkelijke bijdrage gegeven? Dat zijn een paar vragen waarop de synode maar ge deeltelijk een antwoord kon formuleren. Een van de uitgangspunten van de Hervormde Kerk is dat ze geen „club van gelijk gezinden is" waarvan de le den elkaar uitzoeken. Men sen worden door God geroe pen en die bonte verzame ling mensen komt bijelkaar in de kerk. Door een rege ling te maken voor mensen die buiten de eigen (geogra fische) gemeente willen gaan, dreigt toch dat idee van een „clubjeskerk" of van „hotelkerk" waar je naar believen uitstapt of waar je elkaar als gelijkge zinden kunt vinden, zo oor deelden diverse sprekers. Een andere kant is dat je niet krampachtig moet doen voorkomen alsof de kerk een (landelijke) eenheid is. Daardoor kan dwang ont staan en is er gebrek aan ruimte om de veelvormig heid van geloven te beleven. De gereformeerde gast prof. dr. H. Weijland zei dat de gereformeerden wat dat be treft leergeld hebben be taald: delen van deze kerk zijn vertrokken door teveel dwang-om-de-eenheid (o.a. christelijke gereformeer den). Naast allerlei bezwaren waren er ook praktische. De voorgestelde regeling zou een grote ker kelijke bureaucratie bewer ken, de kerkorde zou een dik pak papier worden, ter wijl toch vrijwel niemand zich aan de regels zal hou den, zo luidde de verwach ting van velen. Synodevoorzitter ds. A. W Wallet (Utrecht) constateer de dat er meer tijd nodig is om alle op- en aanmerkin gen te verwerken in een nieuw besluitvoorstel en stelde de stemming uit. De synode liet echter al wel we ten in principe zo'n regeling te willen. Voorhoeve lijstrekker VvD-FRACTIEVOORZITTER Joris Voorhoeve wordjïi gend jaar de lijsttrekker van zijn partij bij de verkie: voor de Tweede Kamer. Hij heeft zich, voorzichtig fori rend zoals dat bij dit soort uitspraken hoort, „bereid" klaard die taak te vervullen „als de VVD-leden dat wi Dit laatste stond echter al vast: zowel VVD-partijvoor Ginjaar als vice-premier De Korte hadden tevoren publten. lijk laten weten dat zij Joris Voorhoeve de kandidaat bi stek vinden. Daaruit bleek dat binnen hun partij defi een eind was gemaakt aan het geduw en getrek doo* Korte om het lijsttrekkersschap. BlJ het aantreden van het tweede kabinet-Lubbers in mer van 1986 besloot de VVD dat de partij zou worden gL- door het duo De Korte-Voorhoeve. Rudolf de Korte, to toe financieel-economisch specialist van zijn fractie, niet alleen minister van economische zaken en vice-pre maar ook leider van het VVD-smaldeel in het kabine werd geacht in soepele samenwerking met Joris Voorh de partij te gaan leiden. (Var ■pv nd: JJAT interregnum van het tweemanschap heeft niet geduurd wegens de uiterst zwakke start van De Kort|F°kJ minister. Zonder overleg met zijn collega-ministers kw ceerde De Korte een bezoek van koningin Beatrix aa toen nog in leven zijnde keizer Hirohito als ongewenst, mier Lubbers reageerde furieus: ten overstaan van een Tweede Kamer gaf hij De Korte te verstaan deze uitglijd rs 2 rekenen tot de categorie „eens maar nooit weer". D, heeft de van ambitie overlopende De Korte steeds mee noegen moeten nemen met een rol in de schaduw. DAARENTEGEN slaagde Joris Voorhoeve er in niet af, zichzelf te profileren, maar ook zijn fractie weer enig vertrouwen te geven. De rust in de partij keerde terug ö,r d roep om de come-back van Hans Wiegel verstomde gel|>r. I lijk. Het discussiestuk „Liberaal Bestek", dat alom alsndu ruk naar rechts werd betiteld, is inmiddels met de publi]prke van het concept-verkiezingsprogramma „Een kansvollePF h„ komst, naar een nieuw evenwicht" fors bijgebogen in iLea' sociaal-liberale richting. Imjr ezen De VVD doet daarmee een poging een positie te verwelf in het centrum, een plek die al wordt ingenomen door et t0 tiepartner CDA. Het wordt dus dringen in het politieke lang den. Hoewel het nog ruim een jaar duurt voor we een rtouc we Tweede Kamer gaan kiezen, nemen de inleidende sqkke mutselingen al in aantal toe. Binnen de coalitie heeft M®.ee, hoeve zich gaandeweg als de belangrijkste tegenspeler s premier Lubbers ontwikkeld. Nu de VVD onder leidingjjfst; Voorhoeve haar zelfvertrouwen verder tracht te herwinierge belooft vooral de krachtmeting binnen de coalitie zelf uijktn boeiend te worden. ^ctr jdert HET pokerspel rond de commerciële televisie, die de >kke zo graag van de grond zou zien komen, is daar een jitse voorbeeld van. In die kwestie speelt vice-premier De KPde nog een achterhoedegevecht met CDA-minister Brink^de™ Zonodig zal Lubbers zich daar ook wel bij laten geldent 'bc uitkomst lijkt dan voorspelbaar. »nie Zonnige perioden DE BILT (KNMI) De afge lopen nacht kwamen er flinke opklaringen voor, terwijl de wind zwak en veranderlijk was. Deze situatie is uitermate gunstig voor afkoeling, vooral 1 de polaire lucht waarin we ons bevinden. Hierdoor kon de temperatuur op veel plaatsen beneden het vriespunt komen. De rug van hogedruk, die hier verantwoordelijk voor was, bepaalt de gehele dag het weer. We kunnen profiteren van flinke zonnige perioden, waarbij de temperatuur tot on geveer 8 graden kan oplopen. De komende nacht zal het minder koud worden. Zondag neemt de bewolking toe op de nadering van een nieuw front. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: In west- Noorwegen af en toe regen, el ders af en toe zon en weinig of geen neerslag. Middagtempe- ratuur 4 tot f bkki Spanje en Portugal: In hetf® den en zuid-Portugal, inclr L Lissabon, zonnig bij midf temperaturen van 17 to|J graden. In het noorderrarc langs de noordelijke Mi<Fot landse-Zeekust veel bewolr en vooral bij de Pyrenéee[°êe en toe regen. MiddagtemI£",0' tuur 12 tot 16 graden. Noord-Italië en noord-J$m^ slavië: Veel bewolking. Pf.®£ den met regen. Middagterf1*5 ratuur van 13 graden in de! vlakte tot 16 a 18 graden i£ kuststreken. Midden- en zuid-Italië, zt lijk deel Joegoslavische Veranderlijk bewolkt. Op plaatsen enkele buien, met onweer. Middagtem] tuur 16 tot 20 graden. Griekenland: Zonnig en warm, Griekenland mogelijk eei gen- of onweersbui. Midi,, temperatuur 18 tot 24 gra<t edr; Britse Eilanden: Eerst vooral in het westen en noorden tij delijk regen, op maandag wis selend bewolkt en vooral in Ierland en Schotland regen- of hagelbuitjes. Middagtempera- tuur 9 tot 13 graden, op maan dag iets lager. Denemarken, Noord-Duits- land, Benelux en noordwest- Frankrijk: Af en toe zon, voor al meer naar het zuiden. Voor namelijk in Denemarken nu en dan wat regen. Middagtem pera tuur van 9 graden in De nemarken tot 13 graden in Frankrijk. Oost-Frankrijk, midden- en zuid-Duitsland: Flinke perio den met zon en droog. Middag- temperatuur 9 tot 13 graden,'s nachts plaatselijk lichte vorst. Alpengebied: Ten noorden van de alpenhoofdketen overwe-' gend zonnig, ten zuiden daar van veel bewolking en vooral meer naar het zuiden af en toe regen, boven 1500 a 2000 me ter sneeuw. Middagtempera- tuur in de dalen en in het laagland 10 tot 12 graden, in het zuiden iets hoger. Zuid-Frankrijk: Veel bewol king, meer naar het westen bij de Atlantische oceaan echter ook zon. Bij de Rivièra soms regen. Middagtemperatuur 10 tot 13 graden, bij de Middel landse zee tot 17 graden. Klagenfurt Kopenhagen Las Palmas Mallorca Malta San Francisco zw. bew. Sao Paolo zw. bew. Singapore nle« onhr. door Marinus van der Berg In een projekt over Verliezen- Verwerken dat gestart werd op initiatief van het Katholiek Centrum voor Welzijnsbevor dering is een van de doelen om in de samenleving gevoe lig te worden voor de vele soorten van verliezen waaraan mensen kunnen lijden. Hoewel het verlies door ster ven gemakkelijk een centrale plaats inneemt, wil dit projekt uitdrukkelijk stilstaan bij meerdere vormen van verlies. Er zijn verliezen die een zeke re algemene erkenning krij gen, ómdat ze gemakkelijk herkend worden. Er zijn ook vormen van verlies die veel minder erkenning krij gen. Ik beschouw het als bij zonder waardevol om attent gemaakt te worden op verlie- servaringen die gemakkelijk verborgen blijven. Ik noem dat waardevol omdat het mij een dieper inzicht geeft in het lij den dat er kan zijn. Ik schrijf deze gedachten nu de lijdensweek dichtbij is. De herinnering aan het lijden van Christus krijgt een diepere zin als we zo gevoelig worden voor het lijden in deze tijd. Anderen attent maken op lij den dat er is, kan agressie op roepen. Dat ondervond ik op een bezinningsdag van een Katholieke Ouderen Bond waar de nieuwe, vaak verbor gen armoede, door mij ge noemd werd als een lijden dat ook een groep ouderen on dervindt. Er stond iemand op die van mening was dat de ouderen niet moesten zeuren en klagen en dat ze alleen maar reden tot dankbaarheid en tevredenheid hadden. Ze kreeg een aantal klappers op de hand, maar ik zag ook mensen verbleken en ik voel de me zelf trillen. Het mag kennelijk niet gezegd worden dat er in onze samenleving geleden wordt onder armoe de. En toch moet dit lijden aan het licht worden gebracht. Zo belde iemand me op die me vertelde dat zij in haar kontakten de laatste tijd re gelmatig de ervaringen hoor de van vrouwen die lijden aan verlies van waardigheid door sexueel geweld. Sommige vrouwen zijn al in hun jeugd zo misbruikt dat dit zich in hun huwelijk kan doorzetten. Ze weten niet wat het is om respect te hebben voor eigen gevoelens, omdat de eigen gevoelens nooit erkend zijn. Het kan vele jaren duren voor dat zij hierover kunnen spre ken. In de jaren daarvoor heb ben zij gefunctioneerd als een robot. Er is de laatste tijd veel publi citeit over verschillende vor men van sexueel misbruik. Er zijn cijfers genoemd die een schok teweeg hebben ge bracht. Eén op de zeven vrou wen zou een vorm van sexueel geweld ondervonden hebben. Ér is met ongeloof op gerea geerd. Ik heb ook ervaren in1 ge sprekken dat dit leidde tot een bagatellisering, die het vrouwen nog moeilijker maak te om hun ervaringen ter spra ke te brengen. Ik kan op basis van een aantal gesprekken in de laatste tijd zeggen dat er meer reden tot serieuze zorg om deze vorm van lijden is dan gedacht wordt. Er is veel verborgen lijden als gevolg van sexueel misbruik. Er is alle reden om in veel bredere kring na te denken over de waarde, de betekenis en de bescherming van de intimiteit. Dat is geen oproep tot terug keer naar preutsheid en angstvalligheid. De eigen taal van het geloof lijkt me hier het samen ontwikkelen van fijnge voeligheid voor de eigenheid van elke mens. Elke mens is een wonder. Wij zijn elkaar gegeven. In elke mens wil het goddelijke mysterie van de liefde openbaar worden. Een derde vorm van lijden aan verlies waarop ik attent werd gemaakt is de ervaring van ie mand die zei: „Mijn ouders hebben mijn zus levend dood verklaard". Het gaat om het negeren, het doodzwijgen van iemand vanwege een niet aan vaardde levensstijl. Het pro jekt „Verliezen-Verwerken" heeft een profetische beteke nis als het een weg is waar langs mensen hun verborgen lijden kenbaar kunnen maken. Jezus heeft de vele vormen van lijden erkend en serieus genomen en er zijn leven voor ingezet. Het werd Hem niet in dank afgenomen door mensen die meenden het alleenrecht te hebben en hun mening als de enige ware zagen. Jezus heeft mensen doen opstaan uit het verborgen lijden. Zo werd hij een krachtgevende troost voor velen. i' "GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóe<2ou/io/nt ZATERDAG 18 MAART 1989 PAG# NAALDWIJK Met ingang van volgende maand gaan de Westlandse kerken, verenigd in WEKKER, elke maandag avond tussen 19.00 en 20.00 uur een uur lokale radio ver zorgen. Daartoe zal aanstaande woensdag tussen de Westland se Omroepstichting (WOS) en WEKKER een overeenkomst worden gesloten. De programma's zullen ge maakt worden onder eindver antwoordelijkheid van de Westlandse Omroepstichting, maar de kerken die bij WEK KER zijn aangesloten, 40 ge loofsgemeenschappen, zullen de programma's maken met een eigen professionele staf. De overeenkomst tussen WEKKER en WOS is het re sultaat van bemiddeling van het Samenwerkingsorgaan Westland tussen beide instan ties, nadat de kerken hun nood hadden geklaagd over het gebrek aan ruimte dat zij huns inziens ondervonden bij het opzetten van een eigen programma. Het Samenwer kingsorgaan Westland subsi dieert de lokale omroep sinds 1986. Voorwaarde daarbij is dat alle groeperingen en in stanties aan bod komen. De WOS is te ontvangen op kanaal 93.1 FM. Over de vraag die het Thijmgenootschap vorige week bezig hield of ka tholieken moeten opgaan in de gemeenschap dan wel zich dienen te ver schansen in het isole ment, zou Johan Alber dingk Thijm waarschijn lijk niet lang hebben hoe ven nadenken. Thijm die honderd jaar geleden overleed, was wars van het isolement en het is zeker ook die instelling geweest waarop zijn intel lectuele nazaten in het Thijmgenootschap zich nu nog graag willen beroe pen. Thijm was in dit opzicht an ders dan vele andere confes sionele voormannen uit zijn tijd, Kuyper en Schaepman bijvoorbeeld. Thijm was dan ook geen politicus, maar in de eerste plaats literator. Zagen Kuyper en Schaepman in het isolement juist hun kracht, Thijm daarentegen wilde een voluit nationale figuur zijn. Hij zag geen tegenstelling tus sen het katholicisme en de negentiende-eeuwse maat schappij waarin hij leefde. Maar het zat hem dwars dat de katholieke erfenis uit het verleden door eeuwen van protestantse overheersing was verdonkeremaand. En hij wil de dat veranderen door die rijkdommen opnieuw aan de oppervlakte brengen. Hij is daar ook zeker in geslaa Thijm is gaan grasduinen het (laat)middeleeuwse verle den. De Middeleeuwse ridder verhalen (Karei ende Elegast, Floris en de Blanchefloer) zijn door zijn romantiserende her vertellingen uitermate popu lair geworden. Dat geldt ook voor de vele kerstliederen die hij heeft opgediept. Dat we nu met Kerstmis de herdertjes la gen bij nachte zingen, hebben we aan hem te danken. Thijm kreeg het lied van een vrouw uit Utrecht die mee werkte aan zijn volksalmanak waarin hij aan katholieken wilde laten zien wat hij ge vonden had. Zij had het lied opgetekend in een volksbuurt Johan Alberdingk Thijm in Utrecht, maar in de mid deleeuws-gestileerde taal is de hand van Thijm heel duide lijk zichtbaar. Hij veranderde overigens wel meer in oude teksten en dat hield niet altijd ,®f±ag,d„' Neutraal Ook in zijn maatschappelijke opstelling wees Thijm het iso lement van de hand. Zijn kin deren stuurde hij naar een neutrale school (met uitzonde ring van zijn jongste zoon, Karei Jan Alberdingk Thijm, alias Lodewijk van Deyssel die op kostschool gedaan werd in het internaat Rolduc; huiselijke omstandigheden waren daar waarschijnlijk mede debet aan. Thijm was ongelukkig getrouwd met de hoogleraarsdochter Mina Kerst die geen interesse had voor zijn artistieke ambities. In een van de brieven die zijn dochter na zijn dood uitgaf, LONDEN Het Vaticaan heeft toch geen toestemming gegeven voor de priesterwij ding van een gehuwde ex-ang licaan. De congregatie voor de geloofsleer realiseerde zich op hët laatste moment dat David McDonald is getrouwd nadat hij de Schotse Episcopaalse, Kerk had verlaten. McDonald, die op 8 april tot priester zou worden gewijd, kreeg deze week bericht uit Rome waaruit bleek dat het Vaticaan is teruggekomen van de toestemming die vorig jaar zomer was gegeven: de wijding van McDonald, vader van vijf kinderen, is strijdig met de heersende praktijk. In de Ver enigde Staten, Australië en het Verenigd Koninkrijk is het geen uitzondering dat gehuwde ex-anglicanen priester worden gewijd. Het verschil met Mc Donald zit 'm erin dat deze priesters trouwden voordat zij de stap naar de Rooms-Katho- •lieke Kerk zetten. Het bisdom Clifton reageerde teleurgesteld en verontwaar digd op het Romeinse besluit. De bisschoppen van Engeland en Wales besloten ruim drie jaar geleden de zaak-McDonald voor te leggen aan het Vati caan, dat dus alle tijd heeft ge had om zich op de hoogte te stellen van Mc Donalds levens loop. Koningin Beatrix heeft gisteren de bijbel in drievoud aangebo den gekregen. De Statenverta ling, de vertaling van 1951 en de Groot Nieuws Bijbel zijn op in totaal achttien computer schijfjes gezet. Ter gelegen heid van de jubileumviering (175 jaar) van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG), gis teren in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, kreeg de koningin de bijbels-op-schijf aangebo den. De koningin is bescherm vrouwe van het NBG. FOTO: ANP schreef hij, vlot tweetalig als hij was, dat dit het grote kruis van zijn leven was geweest: Le mal est irréparable - het kwaad is niet te herstellen.) Betekent dit nu dat Thijm ook vandaag katholieken nog zou kunnen inspireren? De Rot terdamse hoogleraar W. Frij- hoff waarschuwde er vorige week al terecht voor dat we voorzichtig moeten zijn om Thijm voor ons karretje te spannen, hoe groot zijn ver diensten ook mogen zijn ge weest. Thijm leefde in het tijdperk van voor de verzuilers. Die werden pas goed actief in het laatste kwart van de negen tiende eeuw. Juist omdat hij overtuigd was van de beteke nis van zijn erfenis wilde hij haar niet opsluiten in een zuil. Bij niet-katholieken, liberalen vooral zoals Potgieter en Bus ken Huet, oogste hij waarde ring voor zijn literaire activi teiten. Bij de katholieken en bij de clerus daarentegen was het enthousiasme minder groot. Zijn onafhankelijkheid werd hem niet in dank afge nomen. „Ik heb in de verste verte nooit van enige geeste lijke overheid afgehangen dan voorzover ik aan deze of gene priester de bediening van de biecht gevraagd heb. Geen vrijer man dan een ka tholiek man als hij den moed heeft en den wil vrij te zijn", schreef hij aan de protestantse letterkundige Jan ten Brink, die zijn onafhankelijkheid in twijfel had getrokken. Middeleeuwen Thijm was zowel in zijn reli gieus besef als in zijn kunst opvattingen op de Middeleeu wen georiënteerd. Daar trof hij de zijn inziens ideale ver smelting aan van kunst en re ligie en zoals ze in die tijd aan elkaar gekoppeld waren wa ren ze beiden van goddelijke oorsprong. Bovendien was deze kunst op de gemeen schap gericht. Ook voor zijn eigen tijd stond hij deze idea len voor. Zoals hij het ooit uit drukte in een van de vele brochures die hij op zijn eigen drukkerij in Amsterdam liet drukken: wij willen niet de restauratie maar de voortzet ting van het verleden. Voor restauraties maakte hij zich niettemin heel sterk. Door zijn toedoen werd de Ridder zaal in Den Haag voor sloop behoed en aan hem danken we mede het ontstaan van Monumentenzorg. In zijn zwager, de neo-gothische achitect Petrus Cuypers, ont werper van vele kerken en het Amsterdamse Centraal Museum en het Rijksmuseum, had hij een ideale bondgenoot. Het ontging Thijms tijdgeno ten niet dat ook die twee laat ste gebouwen in feite boeg beelden waren van een ka tholieke cultuur die geïnspi reerd was op de Middeleeu wen. Spottend werd bij de opening van het Rijksmuseum in 1885 door sommigen ge sproken over „de wijding van het bisschoppelijk paleis' Kunst en religie zoals ze ge functioneerd hadden in de Middeleeuwen waren voor Thijm als een balsem, een sluitstuk dat hij zijn eigen tijd opnieuw wilde aanreiken. Dit middeleeuwse, esthetische ka tholicisme van Thijm had geen behoefte aan de pauselij ke bullen waarin banvloeken werden geslingerd haar libe ralen en socialisten. De bezie lende eenheid van het verle den was hem genoeg. Deze eenheid van religie, kunst en schoonheid, afkom stig van God en gericht op de gemeenschap, ging met de komst van renaissance en de hervorming verloren. In de renaissance telde immers niet meer de goddelijke oorsprong van de kunst, maar was de mens het middelpunt gewor den. Bijzonder gebeten was hij op de hervorming - hoeveel vrienden hij overigens ook had onder protestanten, want deze had als noodlottig resul taat gehad dat de scheiding tussen God en mensen was vergroot. De hervormers trokken immers ten strijde te gen afbeelding van heilige en geestelijke zaken. De kunst kon zich daardoor niet meer ontplooien. Doelstellingen Thijm wordt traditiegetrouw onder de katholieke emanci- patoren gerangschikt. Hoe verschillend waren zijn doel stellingen evenwel van de la tere verzuilers die de dreiging van de moderne tijd met af sluiting wilden bezweren. Voor Thijm was de hemel nog onbewolkt, zijn vertrouwen grenzeloos, zijn vrijheid on aangetast. De verzuilers had den wel andere zaken aan hun hoofd, maar de huidige ontzuilers zullen toch even min met hem uit de voeten kunnen, want voor de oplos sing van de problemen van zijn tijd keek Thijm toch in de eerste plaats naar het verle den. Juist omdat hij zo op de Middeleeuwen georiënteerd is het moeilijk hem als een voorbeeld voor vandaag te be schouwen. PAUL VAN VELTHOVEN Geraadpleegd: J. A. Alberdingk Thijm, een keuze uit zijn werk, Klassieke Galerij, 1972. In het Amsterdams Historisch Mu seum, Kalverstraat 92, is t.e.m. 7 mei een tentoonstelling te zien over Thijm, katholicisme en kunst in de negentiende eeuw. „Computer-bijbel" voor de koningin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2