Bodybuilder die multi miljonair werd Goofy in de hoofdrol ijsshow 1 mal Ie ZATERDAG 18 MAART 1989 PAGINA 29 PARIJS - In de film 'Twins' kijkt de kleine komiek Danny de Vito even vol verbazing naar het gewelf de blote bovenlichaam van body builder Arnold Schwarzenegger. „Ben je ergens allergisch voor?", vraagt De Vito. Schwarzenegger: „Hoezo?". „Al die bulten", zegt De Vito quasi-onschuldig en prikt in de spierbundels die als kabels over de borstkas van de grote man lig gen. Een gegarandeerde lacher in de nieuwe komedie die volgende week in Nederland in ongeveer 65 bioscooptheaters in première gaat en die in Amerika alleen al ruim honderd miljoen dollar in het laat je bracht. Een grapje dat bovendien tekenend is voor Schwarzenegger. Arnold Schwarzenegger, de ster die twin tig jaar geleden met niet meer dan dat ruim geboetseerde lichaam naar Ameri ka trok en nu (41 inmiddels) door het blad Forbes bij de tien rijkste 'entertai ners' van Amerika wordt gerekend, voelt precies welke snaren hij moet bespelen. Hij weet wat publiciteit is, poseert bijna gehoorzaam voor de duizendste foto graaf en begroet een serie journalisten uit alle delen van Europa persoonlijk op zijn suite in het Ritzhotel in Parijs en doet ze even wellevend persoonlijk uit geleide. Hij kent het spel dat hem z'n knikkers heeft opgeleverd en kan er ook nog de humor van inzien. De film 'Twins' zul je vergeefs zoeken bij de Oscar-uitreiking op 29 maart. De film is in geen enkel opzicht een hoog vlieger, maar een doorsnee-komedie van Ivan Reitman, een kluchtenregisseur van Tsjechische afkomst die op z'n zes de jaar met zijn ouders naar Oostenrijk vluchtte. 'Twins' heeft alleen één ding extra, dat in de publiciteit op een perfec te manier werd uitgemolken: de combi natie Schwarzenegger en De Vito. Een tweetal dat op papier reminiscenties wekt aan al die komische duo's van wel eer in hun groot-klein, dik-dun variaties: Wat en half-Wat, Abbott en Costello, Laurel Hardy. Niet dat De Vito- Schwarzenegger ook maar in de verste 'verte de perfectie van bijvoorbeeld de laatstgenoemden halen, hun samengaan op het advertentiepapier straalt blijkbaar al zoveel uit, dat een bioscoophit niet kon uitblijven. Je hoort het aan de vro lijke reacties op de trailer van de film in de Nederlandse bioscopen. Schwarzeneg ger en de Vito spelen in 'Twins' de on waarschijnlijkste tweeling die het witte doek heeft opgeleverd. Schwarzenegger, het produkt van een genetisch experi ment (zeven briljante vaders zorgden voor een hoogwaardige spermacocktail), De Vito, gegroeid uit het „genetische af val". In grote kleurenadvertenties in Amerika zag je de gestalte van Der Ar nold met daarboven de tekst De Vito, een pagina verder De Vito getooid met de omineuze tekst Schwarzenegger en op pagina drie het duo samen met de 'catchphrase': „Alleen hun moeder kan ze uit elkaar houden". Inmiddels hoort 'Twins' bij de absolute financiële elite van films als 'Jaws' en 'E.T.'. Opluchting Schwarzenegger: „Natuurlijk droom je alleen van een film die zoveel geld op brengt. Zeker weten doe je het nooit. Maar terwijl we bezig waren, hadden we toch wel het idee dat er iets moois kon gebeuren. Ten eerste is de film geschikt voor een breed publiek, ouders én kinde ren. Ten tweede zit iedereen te springen om komedies. En als die ook nog een beetje goed gemaakt zijn, heb je een kans". Schwarzenegger had alles te ma ken met het ontstaan van deze film. Hij was het die regisseur Reitman benader de. hij was het die besefte dat hij - na de mythische fantasiehelden en de harde actiefilms - een komedie in zijn carrière nodig had: „Ik merkte dat zelfs mijn allerbeste fans de momenten van komi sche opluchting in mijn films het aller leukst vonden. Ik ben toen naar Reit man toegestapt. Ik kende zijn komedies en heb hem gevraagd of hij ideeën had. Arnold Schwarzenegger is niet alleen een bundel spieren. Het ontbreekt hem ook zeker n'et aan een goed stel hersens. FOTO'S: PR ARNOLD SCHWARZENEGGER Hij kwam er met vijf aanzetten. Een er van was dat idee van die twee broers, de één het genie dat vijf talen vloeiend spreekt, perfect is opgevoed, de ander een mislukte, straatslimme boefjesmaat. Ze moesten totaal van elkaar verschil len. Ik heb toen gezegd: waarom nemen we niet iemand die ook fysiek een tegen pool is? Ik heb toen Danny de Vito ge suggereerd". Arnolds idee werkte, zoals al zijn ideeën tot nu toe ruimschoots zijn beloond. In 'Twins' is hij de wat schaapachtig la chende, goedmoedige sterke reus. In eer dere actiefilms etaleerde hij een mecha nische, zombieachtige moordlust. Laat ook hier het uiterlijk je alsjeblieft niet bedriegen. In het pak ziet hij er welis waar als een elegante kleerkast uit - je ziet zijn enorme spierbundels alleen af aan de bovenarmpartijen in zijn colber tje - maar verder is hij de Man van de Wereld. Hij heeft zijn carrière van het begin in het Oostenrijkse Graz tot nu toe zorgvuldig gepland. Hij haalde in korte tijd alle titels die het internationale body-builden te vergeven heeft, werd be faamd met de body-buildingdocumentai- re 'Pumping iron' en gebruikte zijn be kendheid om hoger te klimmen op de maatschappelijke ladder. Hij schoolde zichzerf in de Verenigde Staten via een economiestudie op een 'business school', belegde zijn verdiende geld zorgvuldig in onroerend goed en begon aan een aantal nevenactiviteiten, waaronder een postor derbedrijf in body-buildings- en fitnes sartikelen. Straatarm Schwarzenegger: „Ik heb altijd van één dollar twee dollars kunnen maken. Ik durf me zelfs de enige acteur te noemen die weet wat hij met z'n geld moet doen. Ik heb steeds om me heen gekeken hoe anderen het deden. Me ver gehouden van al die zogenaamde 'business-mana gers' die het wel even voor je zouden re gelen. Al die grote sportjongens zijn straatarm geëindigd. Ali heeft geen geld, Frasier en Foreman niet. Daar hebben al die mooie managers voor gezorgd. Ik was altijd al geïnteresseerd in onroerend goed. En ik heb adviezen gevraagd aan de écht Grote Jongens. Zoals Donald Trump en David (niet Rupert) Mur doch. En dat geven ze me, omdat ze we ten dat ik ze bewonder en dat ik goed kan luisteren. Nu word ik gebeld door die 'business-managers'. Met teksten als: Zeg, als je een leuk project weet, we doen graag met je mee". Schwarzenegger heeft nog altijd z'n pos torderbedrijf, hij is vanuit z'n kantoor in Columbus, Ohio co-producent van de Mr. Olympia en Mr. Universe-competi- tie, maar z'n meeste geld verdiende hij via investeringen in onroerend goed in Santa Monica, Los Angeles, San Francis co en Denver. Met daarbij het stevige inkomen uit zijn films (voor 'Twins' ac cepteerden hij, de Vito en Reitman een klein salaris in ruil voor een groter per centage uit de opbrengst) is zijn inko men uit de laatste twee jaar volgens insi ders 43 miljoen dollar. Bovendien trouwde de Republikein Schwarzenegger (hij werkte mee aan de campagne voor George Bush) ook nog eens niet onfor tuinlijk in een democratisch nest. Zijn vrouw is Maria Shriver, via moeders kant familie van de Kennedy's. Een ac teur die inmiddels een klein zakenrijkje runt. Met gemak, zegt hij: „Tussen ne gen en tien 's ochtends werk ik met mijn secretaresse. Je bent nog fris en je kunt snelle beslissingen nemen. Zij zegt: „Moet je niet meer geld naar je 'savings account' overmaken?", of: „Dit is een goede belegging, zou je hier geen aande len in kopen?". Als je jezelf er op traint kun je in korte tijd ontzettend veel doen. De rest van de dag doe ik m'n telefoon tjes, beantwoord ik m'n post, als ik ten minste niet moet acteren". Woekeren De bewondering die je voor Schwarze negger krijgt, geldt niet de acteur, maar de man die met z'n talenten heeft ge woekerd. Een zakenman, nauwelijks een artiest. Dat succes is een onmiskenbaar onderdeel van z'n populariteit gewor den. Amerika koestert succes nu een maal. 'Winners' tellen, 'losers' zijn niet interessant. Vandaar dat er bij elke ver kiezing weer geruchten opduiken als zou Schwarzenegger in de politiek willen. Politiek betekent immers rijk, succesvol, glamour, Reagan, Eastwood (bewonderd door Schwarzenegger om zijn 'schoon maakwerk' als burgemeester van Car- mel). „Nee", zegt hij beslist. „Ik heb in- terèsse in politiek. Maar 'running for of fice'? Absoluut niet. Wanneer Bush me vraagt iets voor hem te doen, prima. Doe ik. Maar mijn werk is en blijft amu sement". Op de vraag of hij het als Bush-aanhanger niet moeilijk heeft thuis, grijnst hij: „Welnee, het brengt al leen maar meer ideeën thuis over de vloer, meer creativiteit". Europees gevoel In 'Twins' is Schwarzenegger de naïeve nieuwkomer in Amerika, Julius Bene dict. Die zijn ogen uitkijkt naar alles wat hij ziet. Het lijkt een verwijzing naar die grote Oostenrijkse jongen van 21 die destijds zijn geluk in Amerika ging pro beren. Schwarzenegger: „Ik heb bij de opnames steeds terug moeten denken aan m'n begintijd. Ik wist niet wat ik zag in Amerika, was compleet onderstebo ven. Van de fantastische dingen, van de 'weird things', de vreemde, bizarre din gen". Hij lacht. „Ik was in het begifi echt een paar weken in een staat van shock. Ik denk dat ik het allemaal heb kunnen redden, omdat ik geen Amerikaan ben. Omdat ik er met een Europees besef van waarden tegen aan bleef kijken. Ik heb een degelijke Oostenrijkse opvoeding, ik heb het Europese familiegevoel dat toch sterker is dan in Amerika. Ik ga elk jaar m'n moeder in Graz opzoeken en in Oostenrijk skièn. Ik zal Europa nooit kwijtraken". Z'n eerstvolgende stap in de film gebeurt onder leiding van een Europaan. Een Nederlander nog wel. Re gisseur Paul Verhoeven. Vandaag zit Schwarzenegger in het vliegtuig naar Mexico om daar onder Verhoeven 'To tal Recall' op te nemen, een science-fic- tionfilm. Op de drempel van zijn kamer wil Schwarzenegger nog één verhaal rond 'Twins' kwijt in zijn Amerikaans met dik Oostenrijks accent. Julius Bene dict loopt in Hollywood langs een enorm aanplakbiljet met daarop de ook al stevig gespierde Sylvester Stallone. Benedict kijkt, voelt aan z'n eigen spie ren en lacht meewarig naar 'Sly'. Olie op het vuur van de door de Amerikaanse pers gekoesterde animositeit tussen bei de Sterke Mannen. Schwarzenegger lacht: „Niets van waar. Ik heb Stallone opgebeld en gezegd dat we die grap wil den maken. Hij is naar de opnames ko men kijken. Goed hoor, zei hij, en nog bedankt dat je me gebeld hebt". De tijd is op. Schwarzenegger roept „Gruss Gott" en loopt voor me de hotel gang uit op weg naar zijn eigen kamer. Z'n armen hangen stil, wat aapachtig langs zijn brede lichaam. Alsof ze niet langs die brede borstkas heen en weer kunnen zwengelen. Is hij moe? Heeft hij er genoeg van? Moet de gedisciplineerde man die het van Conan the Barbarian tot Julius Benedict en miljoenen bracht zich toch even minder wellevend uiten? In elk geval geeft hij een verrassend bar baarse trap tegen de hotelkamerdeur. Hij heeft voor de zoveelste keer vandaag z'n sleutel vergeten. BERT JANSMA GRONINGEN/ROTTERDAM - Voor Goofy is meestal een bijrolle tje weggelegd. Maar voor het ijs- spektakel „World on Ice" zijn deze bekende Disney-figuur zowel een paar schaatsen als de hoofdrol aan gemeten. Een hele klus voor Goofy, die in de twee uur dat de Disneyshow duurt, vijf keer razehdsnel van kostuum moet wis selen. En het is geen pretje in korte tijd de vilten hoed van je hoofd te moeten schroeven en er een ander exemplaar voor in de plaats te draaien. Van 15 tot 27 maart is Nederland (eerst Groningen, daarna Rotterdam) het podi um voor het ijsspektakel, dat sinds vijf jaar de wereld afreist. In totaal zijn er vijf Disney-shows, die elk' een ander stripfiguur als hoofdpersoon hebben. 'World on Ice' laat Goofy's kennisma king met wilskracht zien: „Je kunt alles, als je maar wilt". De mens-hond veran dert op het ijs van een slungelig beest in een ware olympische kampioeh. Hierbij wordt hij geholpen door 38 schaatsers, onder wie enkele voormalige kampioe nen kunstrijden. Tropen De Oostenrijker Michael Nemec, die in zijn land zes maal de nationale titel won, schaatst in de show enkele prachti ge klassieke duetten met de Engelse oud kampioene Peggy Booth. Nemec: „Wed- strijdschaatsen geeft veel meer druk en je moet er harder voor trainen. Zo'n Disney-ijsshow is echt léuk. Het is ge weldig om zo veel gelukkige kinderen in het publiek te zien". Die gaan helemaal op in de show, vooral als er een antieke tram het ijs op komt rijden waar wat kinderen uit het publiek in mogen meer ijden. Kristiina Wegelius uit Finland stond zesde op de wereldranglijst voor kunst- derd shows per jaar en het publiek ver wacht van ons elke keer hetzelfde en thousiasme. Dat is niet altijd gemakke lijk". 'World on Ice' biedt de schaatsers de ge legenheid de wereld rond te trekken. In de afgelopen vijf jaar hebben de ver plaatsbare ijsvloeren al in veel plaatsen van de verschillende continenten gele gen. Ross Luxton, die deel uitmaakt van het ballet, zegt hierover: „Vooral Zuid- Amerika is heel bijzonder. Het publiek is daar echt hartstochtelijk en dat stimu leert enorm!". In tropische landen had 'World on Ice' soms vier generatoren nodig om te kunnen draaien. Die koel den de ijsvloeren en zorgden ook voor licht en geluid. Luxton: „In Midden- Amerika vielen eens alle lichten uit en 'DISNEY ON ICE' BINNENKORT IN NEDERLAND stopte de band met Mickey's stem. Een van de generatoren zat zonder brandstof; alleen de grote spots deden het nog. We hebben toen het publiek vermaakt met allerlei stuntwerk, sprongen en draaien, tot we weer verder konden. Gelukkig bleef het publiek enthousiast". Dat kunnen de schaatsers niet van Japan zeggen: „Daar hebben we wel eens voor een publiek van twintig man gestaan! Het is echt verschrikkelijk moeilijk om dan nog een goede show te geven". O nschuld Volgens Luxton worden aan de schaat sers geen strenge eisen gesteld, zoals bij andere schaatsgezelschappen: „Als je de deur van het ijsstadion uitloopt, mag je leven zoals je wilt". Toch is het lang niet altijd leuk om onderdeel van de groep te zijn. De schaatsers worden wekelijks ge wogen en elke keer dat ze overgewicht hebben, betalen ze tien dollar. Bij de vijfde keer kunnen ze hun koffers pak ken. Ook op het dragen van een Disney- pak zonder masker staat ontslag; nie mand mag weten wie er in de tot leven gekomen stripfiguren schuilt. En de on schuld die Walt Disney in zijn creaties uitdroeg, moet in de uitstraling van de schaatsers terug te vinden zijn. Ook de voorbereiding op een nieuwe show is geen pretje. De laatste keer kwam het erop neer dat er 's nachts werd gerepeteerd, omdat de huur van het stadion op dat tijdstip goedkoper is. Dus werd er overdag geslapen en tot in de kleine uurtjes geschaatst. Achter de coulissen moeten de schaatsers in de doordringende zwavellucht van vuur werk wachten tot het hun beurt is. En als ze eenmaal in de spotlichten op het ijs staan, gaat het lang niet altijd goed. Het ijs is glad en verschrikkelijk hard. Het gezicht van een schaatser die valt toont hoe pijnlijk het is. Auditie Nederlandse kinderen die de show gaan bekijken hoeven niet bang te zijn dat ze Goofy en zijn vrienden niet kunnen ver staan. Voor de Nederlandse produktie zijn verscheidene artiesten (onder wie de Dolly Dots) twee dagen de studio's in geweest om de teksten in te spreken en te zingen. Nederlandse schaatsers die na het zien van 'World on Ice' denken dat ze stevig genoeg op het ijs staan om mee te reizen met de show, kunnen een auditie aan vragen bij de landelijke organisatoren als 'World on Ice' in Nederland is. LIESBETH BUITINK 'World on Ice': van 15 tot en met 19 maart in de Martinihal in Groningen en van 21 tot en met 27 maart in Ahoy' Rotterdam. Goofy krijgt in de show niet alleen de hoofdrol, maar ook een paar schaatsen aangeme ten. FOTO: PR 'CeidócSouoatit'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 29