Foto's Paul Huf in sfeer van Van Gogh Vaart en visie bij Djazzex Academiepenning voor Hulsker Volle zaal Cza ja Sager EXPOSITIE IN AMSTERDAM kunstagenda Ruim 200 auteurs dingen mee naar ECI-prijs „De Herbergierster' wars van raffinement KUNST £etdóc (Sou/unit ZATERDAG 18 MAART 1989 PAGINA QIC Benner in Singer LAREN „In de Ban van Benner" is de titel van de gro te overzichtstentoonstelling van het werk van Gerrit Ben ner (1897-1981) die van 19 maart tot en met 7 mei te zien is in het Singer Museum te La ren (N-H). De tentoonstelling omvat 45 schilderijen, 25 goua ches en 30 tekeningen. Het is de eerste tentoonstelling waar het volledige oeuvre uit de pe riode 1929-1981 van Gerrit Benner, één van de belangrij ke na-oorlogse schilders van ons land, wordt getoond. Het merendeel van de werken op de expositie, afkomstig uit mu sea en particuliere collecties, is nooit eerder in zien geweest. „Mario" wil af van Hubo-posters ALMELO - Acteur Michiel Kerbosch heeft geëist dat zijn afbeelding niet langer wordt gebruikt op posters en affiches in Hubo-winkels. De doe- het-zelf winkelketen contracteerde Kerbosch destijds voor drie tv-com- mercials, waarin hij als een bedrijvi ge winkelbediende optreedt. De Hubo gebruikt de beeltenis van Ker bosch alias Mario in de populaire se rie „Spijkerhoek" nu ook op posters. De acteur heeft geëist dat alle affi ches uit de winkels worden verwij derd op straffe van een dwangsom van duizend gulden per dag. De rechtbank in Almelo doet woensdag uitspraak. „De Pijpenmarkt" terug in Amsterdam AMSTERDAM Het Amster- dams Historisch Museum is ver heugd over de vondst van het in 1979 gestolen schilderij „De Pijpenmarkt" van J.C. Greive. „Hij was een goede 19e-eeuwse schilder", aldus gisteren conser vator M. Jonker van het mu seum. De politie in de hoofdstad nam het schilderij donderdag in beslag op een veiling. „De Pij penmarkt" behoort tot de col lectie van het museum, maar was in 1979 in bruikleen bij de directeur van een Amsterdamse gemeentedienst in de Pietershal aan de Oude Zijds Voorburg wal. De waarde wordt geschat op ongeveer 20.000 gulden. Waisvisz valt in de prijzen DEN HAAG De Johan Wagenaar- stichting heeft drie prijzen van elk 7500 gulden toegekend aan Michel Waisvisz voor zijn electronische com positie „Archaic Symphony"; aan Di- derik Wagenaar voor zijn orkestwerk „Metrum" en posthuum aan Edu Verhulst voor diens verdiensten als promotor en animator van de Neder landse scheppende toonkunst. Burge meester Havermans van Den Haag reikt de prijzen op 7 april uit. Dat is gisteren beken gemaakt door het be stuur van de stichting die het Neder lands muziekleven bevordert door compositie-opdrachten en toekenning /an prijzen. AMSTERDAM De afdeling letterkunde van de Koninklijke Nederlandse Academie van We tenschappen (KNAW) kent dit jaar de zilveren Academiepenning toe aan dr. J. Hulsker (81), oud-directeur-generaal van het ministerie van CRM. Hulsker neemt de penning maandag in ontvangst. Zijn verdiensten liggen volgens de afdeling letterkunde onder meer in de bevorde ring van de Nederlandse kunst en cultuur. Sinds dertig jaar doet Hulsker onderzoek naar het leven en werk van Vincent van Gogh. Bij de afdeling natuurkunde gaat de zilveren Acade miepenning naar prof. dr. K. Verhoeff (57) we gens zijn verdiensten voor de biologische we tenschappen in ons land. 'Rosita' bij vlagen betoverend Eccentric Steady Stand speelt 'Ro sita' naar Federico Garcia Lorca. Regie: Klaas Bolhuis. Decor: Frank ber van der Pol. Gezien op 17 in de Kaasmarktachool. Herhalingen op 18, 24, 25 en 31 maart en 1 april. Leiden heeft er e theatergroep bij: Eccentric Ste ady Stand - zo genoemd naar de titel van een eerdere pro- duktie van ongeveer, hetzelfde collectief van jonge, enthou? siaste theatermakers. Gisteren in de Kaasmarktschool brach ten zij de prémière van 'Rosi ta', een zeer vrije adaptatie van het toneelstuk 'Dona Rosi ta la soltera', geschreven door de in 1936 tijdens de Spaanse Burgeroorlog gefusilleerde Fe derico Garcia Lorca. De tekst van Lorca gaat over een aantrekkelijk jong meisje (Rosita) dat smoorverliefd is op haar neef die haar na een korte periode verlaat. Hij pre tendeert niet minder diepe liefdesgevoelens voor haar te bezitten dan zij voor hem. Ro sita blijft geduldig op zijn te rugkeer wachten. Al vrij snel - naar ons later duidelijk wordt - heeft Rosita de waarheid be grepen: haar minnaar zal nim mer terugkomen want in het geheim is hij met een ander meisje getrouwd. Niettemin blijft Rosita zich warmen aan de illusie. Ze koestert de leu genachtige brieven van haar neef en weerspreekt elke aan drang van haar omgeving om naar een andere levensgezel uit te zien. Zo wordt ze Ta sol tera', de oude vrijster, althans in de ogen van de mensen die haar als zodanig willen zien. Lorca was van mening dat drama zoiets als vermenselijk te poëzie moest zijn. Zelfs het vulgairste gegeven kan bij hem nog een lyrisch hoog standje opleveren. Het lijkt erop alsof regisseur en spelers van Electric Steady Stand vooral naar die poëtische kracht van Lorca's drama op zoek zijn gegaan. Die poëzie heeft men vooral via fysieke expressiviteit gestalte trachten te geven. Decor, muziek en di aprojectie vervullen een soms slechts ondersteunende, maar soms pok centrale functie. Zo heeft zich gaandeweg een grondvorm ontwikkeld die in zes try-outs is bijgeschaafd, zonder evenwel tot zoiets als een definitieve eindversie te leiden. Regisseur Klaas Bol huis ervaart ook de gisteren gestarte voorstellingenreeks als een repetitie. Theater is nu eenmaal niet een gegeven grootheid, maar ontwikkelt zich steeds weer daar waar mensen zich voor andere men sen blootgeven. In die oer vorm heeft theater dan ook maling aan het pluche van een schouwburg en kan het zich evengoed ontspinnen in de chaos van een oud schoolge bouw. Hoewel de voorstelling beslist teveel aan vaart en zeggings kracht miste om het kleine pu bliek haast twee uur lang ge boeid te houden, toch was er gisteravond op de beste mo menten ook de ervaring van poëzie. Rosita's kennis van het verstrijken van de tijd ener zijds en tegelijk de gewenste illusie van een stilstand van de tijd anderzijds sloeg nu en dan bijna fysiek op de toeschou- Dat prachtige ogenblikken waarop Bolhuis en zijn medespelers de rozen kweekten die voor het stuk zo sfeerbepalend zijn. JOS NIJHOF Pianorecital door Czaja Sager. Wer- van K&O op 17 maart. In de grote muziekcentra van de Verenigde Staten en Euro pa is de Amerikaanse pianist Czaja Sager een veel gevraagd solist. Zo ook in Nederland. In een propvolle Kapelzaal be wees het Leidse publiek gister avond voor dit talent evenmin ongevoelig te zijn. Voor de grote belangstelling bij alle optredens van deze vele malen met prijzen onder scheiden kunstenaar, bestaat dan ook alle reden. Zijn voor dracht is steeds en was ook gisteren helder, zuiver op de muziek gericht en ontdaan van alle poespas. Onmiddellijk heeft Czaja Sager met uiter mate levendig spel de aan dacht van het publiek daar waar hij die hebben wil: alleen bij de muziek, niet bij de piano en niet op hemzelf gericht. In eigenzinnige interpretaties van bekende werken vroeg hij een onbevangen oor voor een spel dat in sommige opzichten los staat van heersende opvattin gen. Bachs partita nr. Ill in a werd uitzonderlijk expressief gespeeld. Flinke dynamische accenten en tegelijkertijd een afgewogen en terughoudende benadering hadden een be weeglijk en soms zelfs grappig effect. Met deze zeer persoon natuurlijk wel een gedeelte van zijn gehoor de wenkbrauwen zal fronsen: zijn eigenzinnigheid gaat ta melijk ver. Wat bijvoorbeeld bij Bach tot speels en helder spel leidde, bracht even later een Schubert-sonate (in A, opus posth. D 959) voort die in zijn wat onderkoelde uitvoe ring voor sommigen onaan vaardbaar zal hebben geklon ken. Toch werden in dit mees terwerk geen muzikaal onver antwoorde dingen uitgehaald. Een oppervlakkige luisteraar zou bij dit weliswaar veder licht en stralend, maar hier en daar inderdaad wat erg puntig vertolkte, werk kunnen me nen dat de pianist te veel hoe ken van de partituur onbelicht liet. In de „Waldszenen" (opus 82) van Robert Schumann, die na de pauze werden uitge voerd, kwam Sagers extreem heldere manier van spelen hem zeer goed van pas. Was in de sonate van Franz Schubert, met name in het andante en het scherzo, nog een enkele gehaaste passage te horen, in Schumanns muziek klonken alle korte noten, ook in brede gedeelten, prachtig kalm. Met bewonderenswaardige beheer sing reeg Sager de negen, on derling zeer verschillende, de len in energiek en lenig spel aaneen. Een weinig minder grote geladenheid ging ten slotte van Chopins vierde bal lade (opus 52 in f) uit. TOM STRENGERS AMSTERDAM Een sa menspel van factoren, ge holpen door wat geluk en een heleboel vakman schap, heeft de foto-expo sitie van Paul Huf in het voetspoor van Vincent van Gogh, tot een zeer boeiend geheel gemaakt. De achtervolging die Huf op Van Gogh inzette, met precies een eeuw achter stand, is in het Rijksmu seum Vincent van Gogh in Amsterdam tot 18 juni te zien. Minister Brink man opende de expositie gistermiddag. Huf kan fotograaf zijn wattie wil, maar zonder de vakman schap van PDI Professional Color Studio in Amsterdam die zijn foto's groot afdrukte, zou zijn werk nog gedeeltelijk de mist in zijn gegaan. Een kleurenafdruk maken kan elk fotobedrijf. Maar consequent op formaat kleur behouden in de bedoelde sfeer, is knap en voor deze expositie zelfs van levensbelang. Want Huf foto grafeerde inderdaad in de sfeer van Van Gogh, zelfs in kleurzetting. Geholpen door conservator Sillevis van het Haags Ge meentemuseum toerde Paul Huf ruim een maand voorna melijk door het Franse land schap, maar ook in Nederland (Brabant, Drente), België (Bo- rinage) en Engeland. De to taalwaarde is geworden een tijdsbeeld, waarin Van Gogh geleefd en gewerkt moet heb ben. En omdat Huf achter de camera zat, met Sillevis advi serend op de achtergrond, kon bewust worden gemikt op die onderdelen die ook Vincent van Gogh moet hebben ge raakt. Een dekselse klus, die wat kunstzinnige aanpak bij Huf in goede handen was. Knoppen Hij had het weer mee en als dat niet zo was, wist Huf wel waar de knoppen op de came ra zaten om dat weer wat bij te spijkeren en anders wachtte hij wel een dag. Want voor al les wilde Paul Huf niet alleen de plekken opzoeken waar Van Gogh zijn schildersezel in de grond had geprikt, hij moest ook zorgen voor over eenkomst in sfeer. En dat is Huf uitzonderlijk goed gelukt. Voorbeelden zijn de plaggen hut op de Drentse hei, de bo men, cypressen op tal van di verse locaties, de molen van Montmartre, die thans half in het struweel van een boom staat verpakt, het schimmige duister van de Borinage, de korenvelden „zo groot als een zee, fijn geel, fijn zachtgroen", zoals Vincent schreef. Huf fo tografeerde maar aan en het resultaat daarvan, 150 foto's op groot formaat, vormen met een aantal afbeeldingen van schilderijen van Van Gogh, een tweelingachtig geheel. Al zijn er uitzonderingen. Op het gevaar af toch door de mand te vallen, plaatst Huf een foto van een korenland schap tegen een schilderij van Van Gogh; bloedlink, want het gaat nu niet meer om een vriendelijke expressie, maar om een van Van Goghs meest indringende werkstukken. En zet dat maar eens op een foto. Hier moet Huf wel verliezen; niet dat hij door de mand valt, daarvoor is de hele foto-expo sitie te raak. Maar de emotio nele beweging die van het schilderij uitgaat en de toe schouwer als een kwaaie hond bij de keel grijpt, is door Vin cent in het schilderij gelegd. En Hufs camera registreert een werkelijkheid die drei gend kan zijn, maar nooit meer dan dat en Van Gogh deed dat flink stuk meer. Maar de bedoeling die Huf op kosten van de KLM meekreeg, is onbewolkt tot realiteit ge bracht. De 150 foto's zijn ge bundeld in blokken van vier en omdat Huf opvallend waaks te werk ging, kon zelfs een eeuw later een impressie worden samengesteld van een wereld waarin Van Gogh ge leefd moet hebben. Het is knap hoe Huf vanuit een ven ster zijn lens op Parijs richtte, ongeveer vanaf de plek waar Van Gogh moet hebben ge staan toen hij zijn gezicht op Parijs schilderde. Er zijn veel huizen bij gekomen, veel is af gebroken en vervangen, maar de levende grijzen die Vincent zag, zag Paul Huf ook en nu op afstand bekeken leveren schilderij en foto zo ongeveer de zelfde sfeer op. Schilderijen en foto's in com petitie tegenelkaar zetten is een voor Huf bij voorbaat een verloren strijd; Van Gogh kon met. wat hij zag doen wattie wilde, al was hij uitermate precies in het weergeven van de dingen die hij zag. Mocht een schoorsteen wat storend in beeld staan, dan zette Van Gogh die schoorsteen er tóch op; wat dat betreft was de schilder de fotograaf van een eeuw later bijster terwille. Maar het was ook niet de be doeling, dat Paul Huf met zijn fotolens ging schilderen: hij wilde aangeven wat Van Gogh moest hebben gezien vóór hij zijn penselen uitpakte en in de tubes kneep. En daarin is Huf volkomen geslaagd. Zelfs zo, dat de bezoeker aan de ten toonstelling, die in meer dan veertig steden over de hele wereld te zien zal zijn, op weg naar huis een eersteklas cursus in „creatief kijken" achter de rug heeft. En wat beter uit ziin ogen gaat kijken, omdat elk landschap wel wat te bieden heeft. Van Gogh wist dat als geen ander, Huf geeft dat per foto weer, als fotograaf even in de huid van de schilder die er overigens geen cent voor betaald kreeg. FRITS BROMBERG Korenveld in Frankrijk, Paul Huf in de schoenen van Vincent van Gogh. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 18 maart 469450) 18.00: Het Nationale To neel: 'Nacht vlak voor de bossen' van Bernard-Marle Koltès; door René van Asten. 20.15: Toneelgr. kademie Brabant. Dlaghilev-progr Omnivertum (Pres. Kennedyl. DAA Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 20.15: Toneelgr. ABC: 'Verwarringen'; regie Marianne de Diligentia (Lange Voorhout 5, tel. 651851) 20.15: Martine Bijl; mmv combo olv Henk van der Molen. Theater Branoul (Maliestr. 12, tel. 657285) 20.30: Rein Edzard en El- ••PP* b"r"'"9 U2'; 15.00: 'Dit is Hawaï, 'n avonSneC< tuur...'. - VOORBURG Huygensmui Hofwijek (Westeinde 2, 872311) 12.00: Koffleconc. gisch Klarinetkwartet. RIJSWIJK Kleine Schouwbur (Karmozijnstraat 2 tel. 93070 20.15: 'Spoken' van Henrik Ibsei regie Joanna Bllska; met Ellen Vo zart, Offenbach en Berlioz. I0S: Dr DEN MAAGASTA 1 (Spui 27, telNCRV: V 463500): The bear (al); 14.00 ipee P< 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00 ipee- e 18.45, 21.30. ASTA 2 The accu lountry sed (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo ate dal 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. AST/ 3 Betrayed (16); 14.00, 18.45 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45 KI? 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen llerm Babylon, tel. 471656): Missis burning (12); 14.30. 17.00 Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.15: Uit Eigen Kracht: 'De herbergierster'; regie René Daane. Circustheater (Gevers Deynoot- piein 50 tel. 558800) 20.45: Gala- conc.; optreden 1ste en 2de prijs winnaars Intern. Muziekconcours - Cello; mmv Radio Philh. Ork. olv Jan Stulen. Paard (Prinsegracht 12) 20.30: Aardschokfeest; met Vangouw, Je- weg 230, tel. 543202) 20.30: Cloud Company (jeugdvoorst.). Theater Pepijn, (Nieuwe School- Benno Hagenbeek: 'Een pose'. Franse Kerk (Fr. Kerkstr.) 20.00: (meditatie); werken van o.a. Asma, Bach en Zwart. RIJSWIJK Kleine Schouwburg Spectacula'; regie Elise Roberts. Zondag 19 maart DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 14.00: Toneelgr. Amster dam: 'Medea' van Euripides; regie Gerardjan Rijnders; met o.a. Kitty Courbois, Slgrid Koetse en Joop vondst accidental tourist 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON Laura Lay (16); 14.30, 17.00, 19.3(Tr0 gr hof 2f ol (16 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30Uni.n CINEAC 3: Cocktail (al); 18.4! 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00 X. METROPOLE 1 (CarnegielaarC tel. 456756): Rain man (al); 14.C"*c 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.C 18.45, 21.30. METROPOLE 2: fish called Wanda (al); 14.C 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16. 18.45. 21.30. METROPOLE Jan Rap en z'n maat (al); 14.00^ 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00 18.45, 21.30. METROPOLE 5 ET*' l&Szi Who framed Roger Rabbit Diligentia (Lange Voorhout 5, tel. Theatertje thuis (Riouwstr. 159, tel. 503380) 20.30: Peter van der 18) 14.15: Uit Eigen I 651851) 11.30: Vocaal Ensemble Quink; werken van o.a. Des Prez, Jannequin, De Lassus, Britten en Martinu; 20.15: 'Rondje Roman- ODEON 1 (Herengracht 13. telNAAL 462400): Cocktail (al); 13.45West: 0 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00 2-18.00 18.45, 21.30. ODEON 2: Mooi over Parador (al); 13.45, 18.45 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45 °-°° 21.30. ODEON 3: Fright night I ML S (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.3017.00 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4 Vin,®re Big (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo °P30 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. S" DIO 1 (Kettingstraat 12b, 656402): De ondraaglijke lichtheic night; 19.30. zo. 14.00. Het rodiCrc korenveld; 21.45. zo. ook 16.15^2.00 T La Ferdinanda; zo. 16.15. Zaal 2 Naked youth; 19.30, 21.45. zo. oolj 14.00. Zaal 3: 19.30. 21 45 zaF)adl0 Murder Orient Express; za. Empei the north; zo. The interrupte journey; ma. Trans Europe-ex press; di. My little Chikadee; NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Twins; (16); 00.15. CINEAC 2: Rain man (16)£T|a. 00.15. CINEAC 3: Angel he^, art (16); za. 00.15. STUDIO 3; Bambi; z 5NDA 19.00, 21.15. J LIDO en STUDIO (Steenstraa 39. tel. 124130): Rain Man (al) xer i Edith Grosz (piano), Je- 14.30. Bear (al); Dead Pool (12); AtroS. fish called Wanda (al); 19.00. 21.15. Who framed Roger 12) 14.30: Residentie Bachkoor e ri Stolberglaan 1, tel. 814251) De ondraaglijke lichtheid bestaan (al); 20.00. za. 14.00. REX (Haarlemmerstraa 52. tel. 071-125414): Kamera voo vrienden (16); 14.30, 19.00, 21.15. i Gunsteren (piano); Amerikaans Kerkkoor olv Henry Blackmon; mmv John Bakker (or gel). Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23. tel.460354) 15.00: De Eef 15.30: Mike Drost Quartet. 20.15. Big bussinei (al); do. 19.00. vr. za. 19.00, 21.15 zo. 19.00. ma. f/m wo. 20.15. Wish, 2 you were here (16); do. WASSENAAR ASTRA 01751-13.269); De Siciliaan (12); vr. za. zo. 20.00. The deal (12); Langkous; za. zo. wo. 14.00. nos: i tros: 07.00 AVRO' Nederl Muziek Djazzex in het Kon. Conservatorium met Light Games, Janis Joplin, Pas sing through, Latino en The Under tow. DEN HAAG Voor het zogeheten Kleine Zaal programma van Djazzex was de Kees van Baaren- zaal van het Koninklijk Conservatorium praktisch volgelopen. Dééls terecht, want dit met smaak samengestelde variabe le vijftal choreografieën be lichtte vele kanten van dit zich nog steeds gunstig ont wikkelende dynamische en semble. Gloednieuw voor Den Haag was „Janis Joplin", een choreografie van Karei Van- deweghe, die zich hierbij liet inspireren door de al in meer dere opzichten legendarische stem van de naamgeefster van zijn ballet, de jazzzangeres Ja nis Joplin. Het is een vakvaardig dans werk geworden, zoals men had mogen verwachten van een choreograaf, die ondèr meer voor het Groningse „Reflex" en het Arnhemse „Introdans" programmatische blijvertjes schiep. Het siert hem, dat hij nu ook met geheel ander be wegingsidioom probeert te werken, hierbij gesteund door de uitstekend getrainde cast van Djazzex. Toch is in dit met veel enthou siasme gedanste bewegingspa troon het echte jazzy element nog in de minderheid, al is de ruimtelijke invulling zonder meer lofwaardig. „Passing through" van artistiek leider Glenn van der Hoff is welis waar niet nieuw, maar deze choreograaf heeft zijn India's gestructureerde bewegings- stroom, waarin vooral de ar men sfeerbepalend zijn, goed deels opnieuw gekanaliseerd, zodat men bijna van een nieuw ballet kan spreken. Van dezelfde choreograaf de, ondanks het veelal zorgelijke bestaan, bruisende levens vreugde op het platteland in Latijns-Amerika. Maar ook nu weer werd „Latino" wat de dansante spanning betreft overvleugeld door „Under tow", dat vorig jaar het debuut was van de Djazzex-danseres van het eerste uur, Conny Janssen. Een geslaagd samen gaan van emoties in logische beeldvorming. Bruce Taylors „Light Games" was de uitste kende oprqaat tot dit welkome programma. FRANK DELBOY VIANEN Ruim 200 au- jaarlijkse ECI-prijs dingen, ons land. De jury onder teurs hebben een literair es- voorzitterschap van burge- say of wetenschappelijke De ECI-prijs is dit jaar voor meester H. Gruijters van Le verhandeling ingestuurd het eerst uitgeloofd en is met lystad wijst de winnaars aan over het onderwerp „Gaat in totaal 105.000 gulden de die respectievelijk 45.000, het Nederlands teloor?hoogst gedoteerde weten- 30.000 en 20.000 gulden krij- schappelijk-literaire prijs in gen en van de twee die elk 5.000 gulden ontvangen voor de origineelste aanpak of voor het origineelste taalge bruik. De winnaars worden in november bekend ge maakt. Toneelvereniging UEK met: „De herbergierster" van Carlo Goldoni in de gie van René Daane. Theater De Poort, gisteravond. Herhalingen: Vanavoi om 20.15 uur en morgen om 14.30 uur Amanda Lear exposeert De zangeres Amanda Lear poseert trots voor een van de ze ventien schilderijen, die zij exposeert in Galerie Rijkers in Am sterdam. De tentoonstelling van Lear, die onder anderen les kreeg van wijlen Salvador Dali, werd gisteren geopend. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 e en 15.00 uur, telefoon 071-12.22.4S-en u nabezorgd. ge vorm gegeven. Geen gecompliceerd verhaal, maar levendi dialogen en elkaar snel opvolgende tonelen. Toneelgroep UË heeft die bedoeling van de schrijver maar ten dele begrepen. In prachtige kostuums en bijpassende pruiken lieten de spelei zien dat het een hele kunst is een blijspel vlotjes te laten verli pen. Regisseur René Daane heeft zijn groep een te grote vrijhei gelaten om de karakters vorm te geven. Ieder speelde op zijn eigen wijze en dat maakte het geheel boeiend. Cor Mann als Graaf van Albafiorita kwam, met hulp van de souffleuse, heel ongeloofwaardig over en dat is mer van zo'n belangrijke hoofdrol. René Daane speelde zelf Baron van Ripafratta. Dat deed hij met zo veel overtuiging, di zijn mede- spelers geen kans meer zagen om van repliek te dil Linda Mann als herbergierster was bijzonder tekstvast, maa van haar verwachte raffinement was te pover om te vallen haar streken. Beter op zijn plaats was Leo Evers. Een kunstig inleving van zijn rol als vrek ging hem bijzonder goed af. Aar stellerige gedragsuitingen en spreektonen vertoonden veel raai vlakken met de Commedia dell'Arte waar deze toneelstukke op gebaseerd zijn. UEK heeft vooral voor eigen publiek een zellig avondje uit gezorgd, maar voor een „vreemd" publiek de kwaliteit niet voldoende. VOO: Matth: Kamei Nieuw NCRV Te De ROB VAN DER MIJl VOO? Radio Bodyl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 18