de weg Giugiaro bepaalt het beeld op Bedrijfsauto's lopen gesmeerd ondanks minder olieverversen WEGWIJS BV L.I.A.M. VRIJDAG 17 MAART 1989 PAGINA 6 'foidóe Bowtamt1 De hoeveelheid onderhoudswerk zaamheden aan de bedrijfsauto en de interval waarmee deze dienen te gebeuren zijn de afgelopen jaren sterk teruggelopen. De afstand tus sen twee onderhoudsbeurten wordt bepaald door de gebruiksintensiteit van de bedrijfsauto maar kan oplo pen van 10.000 tot 60.000 km. In het laatste geval wordt gebruik ge maakt van centrale smering. Deze toename werd vooral mogelijk doordat de olieverversingsinterval fors kon worden verlengd. Dat was op zijn beurt weer mogelijk door verbetering van de kwaliteit van motoroliën. Veel bedrijfsautofabrikanten gingen er toe over aan de specificaties van motoroliën eigen, extra eisen te stellen boven degene die reeds algemeen, internationaal wor den gesteld. Daarbij gaat het om zaken als het voorkomen van het polijsten van de cilinderwand of het voorkomen van kool- en lakafzetting. Wanneer men echter ziet dat de „oliebe lasting-index", een waarde die wordt be rekend aan de hand van motorvermo gen, verversingsinterval en carterinhoud, in tien jaar tijd verviervoudigde, dan is het niet verbazingwekkend dat moet worden vastgesteld dat de kwaliteitsre serves van de huidige motoroliën vrijwel zijn benut. De olie-industrie werkt dan ook hard aan een nieuwe generatie mo toroliën c.q. kan die ten dele al leveren. Overigens krijgt men daarbij in steeds sterkere mate te maken met de milieu aspecten. Om aan de emissie-eisen van 1991 te kunnen voldoen zal, bijvoor beeld, het oliegebruik met de helft moeten worden teruggebracht. Een an der probleem dat steeds groter wordt en de ontwikkeling van met name goede olie-additieven hindert, is het sterk wis selende zwavelgehalte in dieselbrandstof: van 0,17 gewichtsprocenten in West- Duitsland tot 0,48 gewichtsprocenten in Italië. Andere bottle-necks om tot ver lenging van de onderhoudsinterval te komen, waren altijd het doorsmeren en het stellen van remmen. Dat wordt steeds vaker opgelost door toepassing van centrale automatische smering en automatische rem-nastellers. Niet ieder een doet trouwens aan deze trend naar verlenging van de onderhoudsinterval mee: sommigen vinden de tijdwinst als gevolg van het wegvallen van een kleine beurt niet opwegen tegen de nadelen van het weken- en soms maandenlang ont breken van enige visuele inspectie van de wagen. Uiteindelijk, zo redeneert men dan vaak, kost doorsmeren hooguit 5 minuten per smeerpunt. En al door- smerend kun je soms tegen zaken aanlo pen die maar beter kunnen worden gere pareerd om erger te voorkomen. De goed gesorteerde supermarkten die wij kennen hebben de meest uiteenlopende zaken in voorraad en er is eigenlijk niemand die zich daarover verbaast. Toch is het een klein wonder om in februari/maart in Nederland aardbeien uit Kenya te kunnen kopen. En ananas uit Ivoorkust, sinaasappels uit Spanje, Griekenland en Cuba en kerstomaatjes uit Italië. Die kwetsbare waren kunnen alleen vers aangevoerd worden met behulp van moderne transportsystemen. De auto neemt bij die systemen een zeer belangrijke plaats in en heeft zich daardoor in de ruime eeuw van haar bestaan een niet meer weg te denken plaats in onze samenleving veroverd. De eerste auto-pioniers hadden geen voorbeeld waarop zij hun ontwerpen konden baseren. Zij hadden niet meer dan een motor waarmee een as aangedreven kon worden. Aan die as zaten wielen die begonnen te draaien als de motor werkte. Daar omheen bouwden ze de carrosserie, die in het begin nog veel weg had van de bekende paardenkoets. Ook dat ding liep op vier wielen. Over vormgeving, luchtweerstand, brandstofverbruik en meer van die zaken die in de moderne automobielindustrie een zware rol spelen, werd vroeger amper nagedacht. - Nu de techniek voor alle fabrikanten nog maar weinig geheimen heeft, is die vormgeving steeds meer bepalend geworden voor de verkoopcijfers. Na de Tweede Wereldoorlog hebben vooral Italiaanse ontwerpers het gezicht van de Europese en Japanse auto bepaald. En omdat in deze industrietak erg veel afgekeken en nageaapt wordt, hadden en hebben zij ook veel Vondellaan 45, Leiden 071-769303 Giugiaro 112 auto's ontworpen. De al lereerste was de Opel Manta in '68. Ver der bijvoorbeeld de New-Yorktaxi in '76, ook een prototype. Auto's die in se rie gemaakt zijn en door hem ontwor pen, zijn onder andere de Alfasud, de Si rocco, Fiat Uno, Renault 19 en 21, maar ook modellen voor Hyundai en Lancia. Veel ontwerpen echter blijven binnens kamers. „Ook op dit moment ben ik voor veel verschillende automerken aan het werk. Maar vanwege die geheimhou ding kan ik geen namen geven". Wat is nu het plezierigst om aan te werken? Zijn dat misschien de vele gekke dingen die Giugiaro eveneens tekende, zoals die pasta, of die horloges, misschien dat fototoestel? Giugiaro: „Zonder twijfel is het werk dat j ik het liefst doe datgene waarin ik vrij ben. Wanneer de opdrachtgever me van tevoren geen beperkingen oplegt. De Volkswagen Golf bijvoorbeeld is een auto die ik geheel vrij heb kunnen ont- werpen. Deze auto werd ook helemaal uitgevoerd zoals ik haar getekend had, I zonder dat technische afwijkingen nodig waren. Voor mij bewijst het dat auto's, I ontworpen zonder artistieke voorwaar- den, ook die auto's zijn die het meest i door hqt publiek op prijs gesteld wor- den". Hij vervolgt: „Ook al heb ik al heel wat j jaartjes auto's getekend, ik kan niet zeg- gen dat ik een vaste regel volg. Elk pro ject is een verhaal op zich, kan op iets I anders lijken, maar is toch telkens weer nieuw. Dat wat onveranderd blijft, wat bij elk project gelijk blijft, is de „geest" waarmee ik start. Dat is het gewetensvol creëren van iets dat moet voldoen aan de eisen van de managers die me het werk hebben toevertrouwd en de eisen van het publiek dat tevreden gesteld moet worden". Dan vertelt Giorgietto in detail hoe het verder gaat: „Eerst wordt het technisch schema vastgesteld, een tekening van schaal 1 op 10, waarin de ruimte van de motor afgebakend wordt, de plaats van j de stoelen, de totaalafmetingen van de auto, van de pedalen en de stuurtunnel. 1 Dat doe ik eerst omdat ik altijd het mooie wil toevoegen aan de functionali teit. Als ik een goed evenwicht tussen die technische zaken heb, begin ik de echte stijl te zoeken. Onder het formele aspect zit de uitdaging er een artistieke waarde aan te geven. Omgekeerd: als ik aan een van onze onderzoeksontwerpen werk, geniet ik enorm van de zelfstan- digheid; dan wordt de techniek aange past aan mijn artistieke ontwerp". Natuurlijk denkt de ontwerper aan de I auto van de toekomst maar het is vol- gens hem niet mogelijk te voorspellen j hoe die er over een jaar of twintig zal i uitzien. Al in vijf jaar kan er heel veel veranderen op het gebied van de tech- niek, het verkeer, de sociale omstandig heden. Daarom probeert hij altijd zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid van alledag te blijven. Ook al omdat de smaak van het publiek niet te voorspel- len is. In de praktijk is Giorgietto eri maar enkele keren in geslaagd die smaak I van het publiek voor te zijn. Hij meent dat oog voor detail belangrijk is bij het werk dat hij doet en dat de vorm altijd de funktie van het produkt moet onderstrepen. Dat dat niet alleen opgaat bij auto's maar ook bij pasta toont hij met zijn ontwerp voor Voiello, waarvoor hij de pasta Marille tekende. De macaroni-soort is groot en stevig met aan de binnenkant veel ribbeltjes. Die zijn ervoor om de saus die over de pasta gaat goed vast te houden. Niets opzien barends vindt de ontwerper, maar wel logisch. Voor Giugiaro is zijn werk een beetje zijn hobby. Hij zegt dan ook voor de toekomst slechts één wens te hebben: „De kracht te hebben die me telkens weer oplaadt om nieuwe wegen te blij ven zoeken". LINDA VAN DER MAST JAN VAN KOOTEN Op ton ti op he ciaal de-lin (toen zijn o voor de in£ 20 jai versie mode De lir bouwc lopme pany De au staand gen d Huis i „We z van d< gehein als „o voortg vice-p nager „Het i veiligl sociee tige vi Bijna wikke defini bijna coin li tioneli midni Car i: achter pen is 64 Linco 1135 bedra; laat h wanm bruikl Het c heel h een st 6 aut zwaar lisch groter stofta eenze racew uitlaa verva Ge Afgez is de rieur deaul Lincc werp nicat: genoi multi le" ir laissc _voor dubb een i en ai en ac Het i is afg „shar een p passa tueer al Ec bove: speci achte baar! des voor De v den dien< airco De Alfa 33 heeft meer en geeft meer. Meer stijl en klasse. Meer ruimte en prestaties. En natuurlijk een perfecte wegligging, waardoor elke vergelijking in het voordeel van de markant gelijnde Alfa 33 uitvalt. Voor zijn aan trekkelijke prijs biedt de Alfa 33 het gemak van 5 deuren en een neerklap- b'are achterbank, het comfort van een stijlvol interieur en voortreffelijke stoelen. Mede dank zij de 5-versnel- lingsbak koppelt de 1.3 of 1.7 boxer motor topprestaties aan een opvallend laag verbruik. Het exclusieve karakter van de Alfa 33 wordt nog eens onderstreept door de zeer complete uitrusting: onder meer getint glas, toerenteller, twee van binnenuit verstel bare buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar sportstuur zijn standaard en dus bij de verrassend gunstige prijs inbegrepen. Tel daarbij nog eens het voordeel van de hoge inruilwaarde en u heeft reden genoeg om nu bij ons langs te rijden waar de Alfa 33 start klaar staat voor een overtuigende proefrit. Afgebeeld is de schitterende Alfa 331.7 Quadrifoglio Verde die een vermogen van maar liefst 118 pk ontwikkelt. Ook beschikbaar zijn de 1.3, de 1.3 S en de 1.7 IE uitvoering met of zonder katalysator. Alfa 33 v.a. Fl. 23.650,- incl. BTW af importeur. Leaseprijzen v.a. Fl. 675,- excl. BTW geblaseerd op 20.000 km/48 mnd. invloed op het uiterlijk van Amerikaanse wagens. Op deze pagina aandacht voor Giorgietto Giugiaro, die op 17- jarige leeftijd werd aangenomen op de ontwerpafdeling van de Fiat- fabrieken in Italië. Hij schiep zijn eerste meesterwerk toen hij dienstplichtig soldaat was en 22 jaar oud. Toen maakte hij de Alfa Giulia GT. Met bijna driehonderd medewerkers (constructeurs, ontwerpers, computer specialisten) heeft de firma ItalDesign van Giugiaro een breed scala van pro- dukten ontwikkeld voor de consument en voor de industrie. De doordachte ontwerpen, die vriendelijk zijn voor de gebruiker en goed passen in de produk- tielijn van de bedrijven, omvatten onder meer sportartikelen, camera's (Nikon), horloges (Seiko), straatmeubilair (ge meente Turijn), naaimachines (Necchi), pasta (Voiello) en transportsystemen. Giugiaro is gespecialiseerd in het ont werpen van auto's. Beroemdheid Giugiaro begon op 21-jarige leeftijd te werken in het bedrijf van de beroemde carrosseriebouwer Bertone, voor wie hij een jaar later de carosserie ontwieip voor de klassieke Alfa Romeo Giulia GT. Hij was toen voor zijn nummer in dienst maar werd meestal vrijgesteld van oefeningen. Daarna werkte hij nog voor Bertones concurrent Ghia voordat hij in 1968 zijn eigen bedrijf ItalDesign op richtte. In dat bedrijf vervolmaakte hij de messcherpe helderheid die zijn eerste ontwerpen voor Alfa Romeo zo sensa tioneel maakten. Hoogtepunten en echte verkoopsucces sen in de nu ruim twintigjarige geschie denis van ItalDesign zijn de AlfaSud van 1971, de Volkswagen Golf van 1974 en de Fiat Panda van 1980. Deze laatste De Italiaanse topontwerper Giorgietto Giugiaro werd op 17-jarige leeftijd aangenomen bij de Fiat-fabrieken in Italië. Hij schiep zijn eerste meesterwerk toen hij dienstplichtig soldaat was en 22 jaar oud. Toen maakte hij de Alfa Giulia GT. FOTO: AP auto noemde Giugiaro spottend „een koelkast op wielen" om de funktionali- teit van het ontwerp te benadrukken. In 1983 ontwierp Giugiaro voor Fiat de Uno waarbij hij gebruik maakte van zijn vroegere ervaring met de Gol. Daarnaast tekende de veelzijdige vormgever sport wagens voor Ferrari en Maserati en de Passat en Scirócco voor Volkswagen. Zijn werkstukken zijn elke dag onderweg en hij bepaalt dus voor een groot deel het beeld op onze autowegen. Een van zijn laatste ontwerpen is pas ruim een jaar ook in het Nederlandse verkeer te zien: de Ypsilon van Lancia. Giorgietto Giugiaro (spreekt uit Djord- jetto Djudjaro) is in Italië een beroemd man. Zelfs in een klein dorpje weet ie dereen dat hij onder andere de Golf en de Panda getekend heeft. Maar dat hij zelfs een soort pasta (macaroni) en pot loden heeft ontworpen, is minder be kend. Auto's tekenen: van grapje tot ernst. 50. jaar geleden in Viaressio geboren, in de provincie Cuneo aan de zuidkant van de Italiaanse Alpen, tekende Giorgetto op school karikaturen van auto's. Om de aandacht te trekken van de toenmalige ontwerper van Fiat, Dante Giacosa, hield de school een tentoonstelling en de autotekeningen van Giugiaro vielen op. Dezelfde Giacosa, bedenker van de Fiat 1100, 1400, 600 en de Topolino, liet Giorgietto een sollicitatiebrief schrijven. „Na een moeilijke testserie werd ik in 1955 aangenomen bij de stijlstudio voor speciale voertuigen en zo begon mijn carrière in de wereld van het design". Maar al vanaf zesjarige leeftijd heeft Giorgietto met kunst te maken gehad. Hij: „In mijn vrije tijd moest ik mijn opa helpen. Hij was restaurateur en schilder van fresco's in kerken en in vil la's. Op die manier leerde ik al jong hoe belangrijk de technische voorbereiding is voordat een artistieke prestatie tot stand kan komen. Vooral die ervaringen deden me besluiten om naast beeldende cursus sen aan de kunstacademie ook een oplei ding te volgen voor technisch tekenaar. Honderdtwaalf Later heb ik me vaak tevreden gevoeld met deze keus. De ervaring bevestigt dat in industrieel design de techniek niet minder belangrijk is dan het artistieke element". Vanaf 1986 werkt Giorgietto Giugiaro vanuit zijn eigen bureau Ital Design in Moncalieri bij Turijn. Sinds het begin van zijn carrière heeft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16