Kuifje in de greep van de wetenschap Groene duif in de kerk hïi Wereldtentoonstelling Volkskunst in Lelystad Absurde grappen in Het aquarium Zes schilderijen geroofd uit gebouw van TU in Delft KUNST £otdóc Qowuvnt WOENSDAG 15 MAART 1989 PAGINA i „Evita" opnieuw in Circustheater DEN HAAG De belangstelling voor de musical „Evita" blijkt niet te temmen: zondag 9 en maandag 10 april komt de Broadway-pro- duktie opnieuw naar het Circusthe ater voor voorstellingen die beide dagen om 20.15 uur beginnen. In „Evita" wordt het levensverhaal gespeeld van Eva Peron, de ra zendsnelle opkomst van het buiten echtelijke bedelkind uit de pampa, dat uiteindelijk de belangrijkste vrouw van (don't cry for me) Ar gentinië zal worden. De titelrol wordt gezongen en gespeeld door Florence Lacey, de rol van „Che" door James Sbano en die van Pe ron door Robert Alton. E. Wehrmeijer wordt nieuwe directeur van Twentse Schouwburg ENSCHEDE E. Wehrmeijer (38) wordt per 1 september be noemd tot directeur van de Twentse Schouwburg en het muziekcentrum in Enschede. Wehrmeijer is nu nog directeur van het voorzieningenfonds voor kunstenaars in Den Haag. Hij volgt N. Schellen op die nog tot september in functie blijft. Wehrmeijer is voorheen be roepsmusicus geweest en heeft een gevarieerde bestuurlijke be trokkenheid onder meer bij het ministerie van welzijn, volksge zondheid en cultuur als mede werker bij beleidsprojecten. Georgette Hagedoorn Georgette Hagedoorn in „Nieuwe vrienden" DEN HAAG De actrice Georgette Hage doorn die dit iaar 60 jaar op het toneel staat, viert dit jubileum in het muzikale blijspel van Jos Brink „Oude nieuwe vrienden" met de rol van Colette Bentinck. Deze Tekstpie- rement-produktie is in de regie van Frank Sanders te zien maandag 3 en dinsdag 4 april in de grote zaal van de Koninklijke Schouwburg. Georgette Hagedoorn speelt voor actrice die het bejaardenhuis waarin zij verblijft, op stelten zet. Medespelenden zijn Sacco van er Made, Jack Bow, Guus Ver- straete Sr., Georgette Reyevsky, Lucie Steyn, Truce Spijk, Marcel Maas en Stan Limburg. Het verhaal wil, dat een beiaar dentehuis nog maar zeven bejaarden telt en een nieuwe directeur die bezuinigen wil, tot FOTO: NOS ongenoegen van het zevental. Alia Pugacheva Alla Pugacheva, de meest bekende vrouwelijke popster van de Sovjetunie, toont trots de onderscheiding die zij gisteren in Moskou kreeg voor haar nieuwe album. De plaat werd in een recordoplage uitgebracht, althans gemeten naar Sovjet-begrippen. In totaal worden er 1,2 miljoen exemplaren van „Alla Pugacheva in Stockholm" uitgebracht. FOTO: AP Marianne Hund zingt in de Oud Ka tholieke kerk een programma van vogelliederen. Her- De mezzo-sopraan Marianne Hund brengt binnen het kader van de Stichting Oude Muziek en Theater een door haar sa mengesteld programma met als titel „Vogelconcert". Zij probeert daarin een verbin ding te leggen tussen muziek van Messiaen en van veertien de eeuwse Franse componisten aan het pauselijke hof te Avig non. Daartoe koos zij liederen uit die aan vogels zijn gewijd, als symbolen van verschillen de aspecten van de liefde. Bij Messiaen zijn de vogellie deren uit zijn bundel Harawi van een verheven schoonheid. De groene duif daarin symbo liseert het jonge meisje. De Fransen nemen het allemaal wat lichter op en gebruiken de vogels als symbolen van trouw en bedrog. De ingewikkelde ritmiek geeft de zangstem de beide begeleidingsinstru menten, de vedel en de luit niet alleen een eigen patroon, maar beweegt zich ook onaf hankelijk van de melodische en harmonische ontwikkelin gen. Bij Messiaen blijven piano en zangstem ritmisch wat dichter bij elkaar maar zijn toch ook overeenkomsten met de zes eeuwen oudere Franse ritmiek. Hierover en over nog veel meer schreef Marianne Hund een zeer leesbare zij het niet overal even gemakkelijke programmatoelichting. De goed gevulde Oud Katho lieke Kerk was gisteravond zo enthousiast dat zij de uitvoe renden zonder veel moeite tot nog twee vogeltoegiften kon den verleiden. Met alle respect voor de uitvoering van de rest van het programma was Mari anne Hund op haar best in het schalkse lied over de verliefde pauw van Ravel. De roman tiek en het verhalende ele ment in een verstaanbaar Frans passen uitstekend bij haar stemtype en haar acteer talent. De verhevenheid van Messiaen verdiende zeker ook veel lof maar leek soms al te plechtig voor haar lichte ge kruide stem. De Franse vire- lays zijn met al hun razend snelle vogelgeluidnabootsingen technisch zeer veeleisend. Ook dat lukte goed en bijna steeds zuiver maar de puristen zou den daar het lichte vibrato toch liever niet horen. Terecht werd gekozen voor een puur muzikale en dus soms gewaag de uitvoering die de zangeres aan de rand van haar techni sche mogelijkheden bracht. Ireen Thomas en Anna Bo ker zorgden op luit en vedel voor een goede begeleiding. Pas bij hun goed gespeelde solostuk viel het bezwaar van de te sterk dominerende vedel weg. Pianist Rob de Groot was ook het best in vorm in zijn solo uit de Catalogue des oiseaux. ERIK BESIER (ADVERTENTIE) s$r\3. L)> itW RIJKSUNIVERSITEIT GRONINGEN ONDERZOEKT STRIPFIGUREN GRONINGEN De Rijksuniversiteit Gronin gen stort zich de komende weken op het stripver haal. Kuifje, Sjors en Sjim- mie, Mickey Mouse, Do nald Duck, Kapitein Rob, Joop Klepzeiker, de fami lie Doorzon, Suske en Wiske, ze worden voer voor wetenschappers. Onder de loep van diverse ge leerden moeten de strips bo ven het niveau van spanning, sensatie en amusement wor den uitgetild en dienen de door overmatig gebruik bedui melde kaf ties een plekje te krijgen in de boekenkast. Het liefst ergens tussen Wolkers en Multatuli. In het buitenland, met name Frankrijk, Italië en de Vere nigde Staten zijn strips onder werp van talloze wetenschap pelijke studies. Psychologen, sociologen, kunstenaars en kunsthistorici storten zich daar met grote regelmaat op het stripwezen. In het Franse An- goulème is zelfs een stripmu seum verrezen. In ons land wordt er natuurlijk ook aardig wat afgeneuzeld over strips (had Kuifje nu wel of niet gele sokken aan in De blauwe Lo tus?) maar de wetenschappelij ke aandacht op zich is klein. Een enkele scriptie zo hier en daar en dan houdt het wel op. Daar moet nu maar eens ver andering in komen, vindt het Studium Generale van de uni versiteit, dat lezingenseries over de meest uiteenlopende zaken organiseert. Met de strips wordt echt uitgepakt: onder de titel „Kuifje in de Universiteit" worden niet al leen lezingen en discussie avonden gehouden, maar ook films gedraaid en zijn maar liefst negen tentoonstellingen opgezet. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk ook nog een boek verschijnt dat antwoord moet geven op knellende vra gen als „zijn strips nu wel of niet literatuur?". Een weten schappelijke inhaalmanoeuvre van formaat dus, waar jaren aan voorbereiding aan vooraf is gegaan en die ertoe moet lei den dat strips straks serieuzer worden genomen. En, zo is de indruk bij 't Studi um Generale, dat effect is nu al merkbaar. De bemoeienis van de universiteit verleent de strips nu al wat meer cachet, al zal professor Zonnebloem vermoedelijk nooit in een con currentiestrijd verwikkeld ra ken met de hoogleraren aan de Rijksuniversiteit Gronin gen. Ze hangen nu trouwens wel in het Academiegebouw, de pa pieren professoren, als onder deel van de tentoonstelling „Geleerden in strips". Een bonte verzameling stereotie pen, van uitvinder Willie Wortel tot de boosaardige pro fessor Lupardi, en de aardige, maar dodelijk verstrooide Zonnebloem. Zo kom je ze in het echt niet tegen. Vertonen stripfiguren overeenkomst met de echte wereld of berusten ze puur op de fantasie van de schrijver? Hergé, de geestelijke vader van Kuifje, putte uit kranten en actualiteitenru brieken. Zijn wapenhandelaar Basil Bazaroff uit „Het gebro ken de beruchte, ternationale wapenhandelaar Zacharov en zijn Müsstler in „Descepter van Ottokar" was Mussolini. Ook dit soort zaken komt aan de orde bij de lezin gen van het Studium Genera le. Het waarheidsgehalte van strips is vaak onderwerp van discussie van stripfanaten. Zo verscheen er eens een boekje met de titel „Is Kuifje in Tibet geweest?", waarin Ronald H. Poelmeyer 'een poging onder nam op deze vraag een ant woord te geven. Z'n weten schappelijk droompje moet wreed verstoord zijn door de mededeling van Hergé dat en kele Tibetaanse plaatsnamen verbasteringen bleken te zijn van Belgische gehuchten. In een filmcyclus wordt aan dacht besteed aan discrimina tie in tekenfilms. Een dank baar onderwerp waar ook me nig striptekenaar flink over is uitgegleden. In „Kuifje in Afrika" is vrijwel geen enkele Afrikaan in staat een goedlo pende zin uit z'n zwarte strotje te krijgen (evenmin als Sjim- mie, van Sjors). In dezelfde strip mishandelt Kuifje op gro te schaal dieren: hij blaast een neushoorn op, stroopt een aap, schiet een kudde herten over hoop en ga zo maar door. In „De blauwe Lotus" zijn alle Japanners boeven en bijna alle Chinezen opiumschuivers, in „Kuifje in Rusland" zijn alle communisten oplichters ('Dus zo belazeren de Sovjets de on- gelukkigen die nog geloven in het rode paradijs' roept de held strijdlustig). Daar zullen de psychologen en sociologen de eerstkomende jaren hun handen vol aan hebben. Literatuur Maar goed, zijn strips nu lite ratuur of niet? Drs. Frans Rut ten, een van de inleiders bij de lezingenserie en aangekondigd als „Kuifoloog" („Daar zal ik bij het begin van m'n lezing even knorrig over doen, dat is klinkklare onzin, ik ben na tuurlijk helemaal geen Kuifo loog of hoe ze dat noemen, ook al heb ik dan alle Kuifjes gele zen") heeft z'n twijfels. „Mij zul je niet op de barricade krij gen om de strip te vuur en te zwaard te verdedigen, maar het zou bijvoorbeeld wel aar dig zijn om van de striplitera- tuur een apart genre te maken binnen de literatuur. Als lite ratuur met beeld en tekst. Maar, moet ik er meteen bij zeggen, veel strips zijn het niet waard hoor. Er zijn een paar toppers, een paar hele goeie, zoals Kuifje, en er is een hoop rommel". Zijn lezing gaat over de proce- dé's, technieken en trucs die schrijvers gebruiken om lezers aan het verhaal te binden. Rutten doet er onderzoek naar voor zijn promotie en heeft voor zijn lezing van 4 april De Zaak Zonnebloem als uit gangspunt genomen. Al we kenlang lezen proefpersonen deze Kuifje aflevering om hem van bewijsmateriaal te voor zien. „Ik vind dit initiatief het Studium Generale heel leuk hoor en men heeft de reeks met opzet wat provoce rend opgezet. Maar er wordt in ons land wel meteen zo serieus over gedaan, in Frankrijk heeft men bijvoorbeeld veel minder pretenties, al worden er daar ook filosofen op losge laten". Het laatste woord dan maar eens even gegeven aan een kenner van geheel andere sig natuur, Pick Fokkens van stripwinkel Modern Papier in Groningen, die vooral jonge ren. opa's en oma's (voor hun kleinkinderen) en verzame laars in z'n zaak krijgt. „Ik vind het wel leuk dat 't nu ge accepteerd wordt, alleen is het wel een beetje laat. Want in het jaar 2000 worden er vol gens mij geen strips meer gete kend. Vroeger hadden uitge verijen striptekenaars als een soort timmerman in dienst, nu zijn 't allemaal kleine zelfstan digen die veel te weinig ver dienen voor zulke tijdrovende arbeid". Alleen de striptekenaar (de stripwereld is, enkele uitzon deringen als Erica Raven daargelaten een herenwereld) wiens werk regelmatig in een tijdschrift verschijnt kan de dans ontspringen zoals bijvoor beeld Jan Kruis (Jan, Jans en de Kinderen) en Erik Schreurs, wiens Joop Klepzei ker in Nieuwe Revu figureert. De strip, zo voorspelt hij, is ten dode opgeschreven. DELFT Bij een roof in het faculteitsgebouw aan de Oude Delft in Delft van de Technische Uni versiteit in die gemeente zijn het afgelopen week einde zes schilderijen ge stolen. De waarde van de werken is nauwelijks te schatten: ze zijn niet verzekerd en nooit geta xeerd. Ze hebben voor de TU vooral een historische waarde, omdat ze behoren bij een serie met vroegere hoogleraren en bestuurders van de universi teit. Ze dateren uit het begin van de negentiende eeuw. Ze zijn door de nog onbekende dader(s) uit hun lijsten gesne den. De gestolen schilderijen zijn: een kopie van een door Michel Jansz. van Mierevelt geschil derd portret van Prins Willem I De Zwijger; een schilderij van Koning Willem III van J A. van der Hulst en een door W H. Schmidt gemaakt schil derij van Willem Prins van Oranje als beschermheer van de Koninklijke Academie. Van dezelfde kunstenaar verdween een schilderij van de eerste di recteur van de Koninklijke Academie, A. Lipkens. Voorts zijn ontvreemd een door N. Pieneman geschilderd portret van W A. Baron Schimmel- penninck van der Oye van de Poll, en een schilderij van B.H.A. Witkamp, voorstellend de tweede directeur van de Koninklijke Academie G. Si mons. De daders kwamen het gebouw binnen door een ruit aan de voorkant te vernielen. Ze zijn via de achterzijde van het complex verdwenen. De roof werd ontdekt door mede werkers van de TU Delft. De schilderijen hingen in de „Prinsenkamer" van het ge bouw, waarin het Internatio nal Institute for Hydraulic and Environmental Engineering (IHE) is gehuisvest. Nieuwe Dietrich met een rond haar opgebouwde show, lene Dietrich en als „Europa's nieuwste verovert nu Amerika. De Westduitse sensatie". De show ging gisteren in pre- „De nieuwe Mariene Dietrich". Ute Lem- staat in New York in het Rainbow of the mière. per, zangeres, danseres en actrice, on- Stars Cabaret, en wordt op affiches langs nog op de Nederlandse televisie aangeprezen als de opvolgster van Mar- FOTO: AP Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen straat 6. tel. 01720-20800): BOETER (al): 18.45, 21.15. wo ook 13.45 lprlar EUROCINEMA II: Jan Rap zijn maat (al); ma. di. wo. 18.: 21.15. Frank en Frey (al); 14.00. EUROCINEMA inj.' Cocktail (12); 18.30, 21.00. w*1' ook 13.30 EUROCINEMA IV St de 1 A fish called Wanda (al); 18.45 wflll 21.30. wo ook 13.45. ucslui rong LEIOEN e LUXOR (Stationswe* [R k 19. tel. 071-121239): Cocktai (12); 19.00, 21.15. wo ook 14.30 r LIDO en STUDIO (Steenstraa st m< 39, tel. 124130): Jan Rap en zlji ri maat (al); 14.30, 18.45, 21.151 atiil The Accused (12); 19.00, 21.15 Ot de( ma. di 14.30. Bear (al); Dea* pn b- Pool (12); A fish called Wandi cu (al); 14.30, 19.00, 21.15. Wh« komst framed Roger Rabbit (al); wo -rv V; 14.30. «TRIANON (Breestraat 31 J tel. 123875). De ondraaglijk* een lichtheid van het bestaan (al) als 20.00. REX (Haarlemmerstraa DPtonr 52, tel. 071-125414): Playgirls o ""'r"1 Munich (16); 14.30, 19.00, 21.15.snelh( >ruit. Big (al); 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Witf Npd, low (al); 19.00. Fright night I (12); 21.15. Avontuur met eeif 10 staartje (al); wo 14.45. 'ney (A VOORSCHOTEN GREENWA) le (tel. 01717-4354^: Willow (al_ 20.15. de O! KINDERVOORSTELLINGEN te Plat Junglebook; wo. 14.00. Moor» ie ningsk 01751-13.269): Maaqueradi nming 20.00. Batterieqn included (al); i DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. telkei 463500): The bear (al); 14.00 vanP 18.45, 21.30. ASTA 2 Moot s over Parador (al); 14.00, 18.45,1VV 21.30. ASTA 3 Betrayed (16); .00. 18.45, 21.30. BABYLON (Winkelcentrum Babylon, tel. to k0rr 471656): The accused (16); aW„ -15. 21.45. j BABYLON 2: The accidentaldei tourist (al); 14.30. 16.45, 19.00,1 BABYLON 3: Mujerespen, N 1 19.30, 21.45. ma. di.!] CINEAC 1 (Buiten- 630637): The dead "e pool (16); 14.00. 18.45, 21.30. n CINEAC 2: Cocktail (al); is mak 18.45. 21.30. ma. di. ook 14.00. Chin; CINEAC 3: Who framed Roger ]and" 1987 i 456756): A fish called Wan- da (al); 14.00. 18.45. 21 30. lie METROPOLE 2: Punchlins Albert! TROPOLE 3: Gorillas in tht de °ly (al); 14.00, 18.45, 21.30. 1 METROPOLE 4: Jan Rap en arde is maat (al); 14.00, 18.45, METROPOLE 5: do. 4.00, lem: „E man; ma. De vierde amour de Zwann; wo. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Cocktail (al); 13 21.30. ODEON shines (16); 13.45, ODEON 3: Fright night 2 (al); kt STUDIO 1 (Kettingstraat 1tb. tel. 656402): Lost in Amsterdaa (16); 19.15. 21.45. STUDIO 2. Heat and Sunlight (16); 18.15, 20.15. 22.15. STUDIO 3: Stor my monday (16); 18.45, 20.30, 22.15. HAAGS FILMHUIS:| Zaal 1: Track 29; rode korenveld. 21.45. Zaal 2:1 Anita-Tanze des lastere; 19 30X 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. L'E-| toile du Nord; ma. Stazioi Termini; di. The Lady Vanish* KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Who framed Ro ger Rabbit; wo. 14.30. CINE-I AC 2: Walt Disney's Frank Frey; wo. 14.00. METROPOLE| 5: Als je begrijpt v STUDIO 1. Pippl Langkous; wo. 14.00. STUDI0| 2: Jungle book; w STUDIO 3: Bambi; AL VERANDERT DEMODE N0GZ0 SNEL. DE KRANT, DIE ACHTERHAALT HAAR WEL. Dorl LELYSTAD Lelystad krijgt in de zomer van 1991 de wereldprimeur van de eens in de vier jaar te houden Wereldtentoon stelling Volkskunst. Op een 10 20 hectare groot terrein verrijst een aantal pa viljoens waar het publiek ken nis kan nemen van de ver schillende folkloristische be schavingen op aarde. De orga nisatoren hebben hun plannen dinsdag in Lelystad uiteen ge zet. Tijdens de tien dagen du rende tentoonstelling zullen de bezoekers kennis kunnen ma ken met dans, muziek, liede ren, gedichten, handnijver heid, architectuur en eet- en drinkgewoonten van andere, volken. De wereldtentoonstel ling wordt georganiseerd door het Internationaal Comité We- reldtreffen Volkskunst. Dit co mité bestaat uit zeven leden van de Internationale Organi satie voor Volkskunst (IOV), een aan Unesco verbonden or ganisatie. Bij het IOV zijn 118 landen aangesloten die om beurten de wereldtentoonstel ling zullen organiseren. Voor de eerste tentoonstelling is in middels de stichting Neder lands Comité Wereldtreffen Volkskunst 1991 opgericht. De kosten van het project wor den geschat op vier miljoen gulden. De organisatie ver wacht de kosten te kunnen dekken door de inkomsten uit entreegelden en door sponso ring van het bedrijfsleven. Provincie en Rijk zal eveneens om een bijdrage worden ge vraagd. Volgens een voorzich tige schatting van de organisa toren zal de tentoonstelling minstens 200.000 bezoekers trekken die goed zullen zijn voor drie miljoen gulden aan entreegelden. Het Lucaa College speelt „Het aqua rium". Regie: Erik Siebel. Gezien in Microlheater Imperium in Leiden op 14 maart. Deer nog te zien van 15 tot en met 18 maart (20.00 uur). „Schat, kun je naar huis ko men? Je moordenaar is hier, hij wacht al een tijdje en an ders wordt het voor hem ook zo laat." „Ja, natuurlijk, ik kom zo snel mogelijk." Dat is ongeveer de sfeer van „Het aquarium", het stuk dat het Lucas College uit Voorschoten dit jaar brengt. Erik Siebel doet de regie en weet goed de weg in het theatertje van Im perium, vandaar dat de vijf voorstellingen daar worden gespeeld. Of het aan de afstand lag of aan de regen is niet duidelijk, maar de belangstelling was maar matig. Daardoor miste de eerste voorstelling een beetje de premièresfeer die ook bij schooltoneel hoort. In het stuk speelt behalve een moordenaar ook een zieke goudvis een belangrijke rol. Met zijn dikke wang zorgt het arme dier voor heel wat meer opschudding dan de aanstaan de dood van vader Hartman. Af en toe laat iemand een pil in zijn ranjakleurige water vallen, maar helpen doet het niet echt. Dan is verder de dochter des huizes nog een ac trice die alleen rollen lijkt te spelen op audities, en schuift de dienstbode haar kapper zonder rtioeite aan de kant voor de brandweerman. De twee vechten het uit in een duel, daarbij weer trefzeker begeleid door de moordenaar. In het absurdistische stuk ge beuren de gekste dingen, die iedereen volstrekt normaal vindt. In het begin is het leuk dat je als kijker steeds op het verkeerde been wordt gezet, maar toen het trucje voorspel baar wordt, verdween de spanning. Dat was ook te ho ren aan de rumoerige ouders en kinderen in de zaal. Regisseur Erik Siebel bewerk te de vertaling van het oor spronkelijk Ialiaanse stuk grondig, en dat kwam de na tuurlijkheid erg ten goede. Vooral mevrouw Hartman (Martine Hagenzieker) en haar dienstbode (Brenda Brekel- mans) praatten alsof soort verwikkelingen elke da io* thuis meemaken. Ook d de Leeuw moordenaar (Lars Doorduyi deed zijn werk met grote i ^""1 zelfsprekendheid. Kapper e bandweerman werden ge tman) speeld door de tweeling Ro k. 3. Di nald en Maarten Muntenaai *a- Toti als komisch duo en Rosemari 1 i actr||f2 43.4 3. Crac In veel rollen werd er jamme 8ts 1,60, genoeg te snel en onverstaanfj^ baar gepraat, wat ook wel de premièrezenuwen te makelij zal hebben gehad. Daardoo o 7,80. ging er nog wel meer mis^pei 31.8' maar er volgen nog stellingen waarin de foutje Fledderi kl(R#,Gr 3. Allj Scènes uit een kapot huwelijk, helder w geregisseerd door GERARDJAN RIJNDERS met een indrukwekkende KITTY COURBOIS als MEDEA OT- zaterdag 18 maart aanvang 20.15 uur zondag 19 maart matinee 14.00 uur pc KONINKLIJKE r- SCHOUWBURG DEN HAAG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16