em Haags Bach festival boos op wethouder Quirine Viersen op weg naar een topplaats Hedendaagse romantiek bij Residentie Orkest Grimberg kater voor Literatuur festival ■ÜNST EeidoeSotvumt MAANDAG 13 MAART 1989 PAGINA 13 )bert Mapplethorpe overleden aan aids kTON De Amerikaanse jgraaf Robert Mapplethor- :orig jaar nog prominent jyezig in het Stedelijk Mu il Amsterdam met een ftichtstentoonsteling van werk, is vorige week [rieden in Boston. Mapple- foe leed aan aids. De 42-ja- liotograaf kreeg vooral be- Idheid door zijn homo-ero- Bie foto's en gedetailleerde van bloemen. Behalve liet Stedelijk werden van iwerk exposities gehouden liet Whitney Museum voor Jerikaanse kunst in New §k en de Londense National trait Gallery. Vorig jaar Itte hij de Robert Mapple- Jpe stichting op, die zich l houdt met fotografie, on derzoek naar aids en steun voor slachtoffers. Mapplethor pe, die woonde en werkte in Manhattan, sprak openlijk over zijn ziekte en zette zich in voor het inzamelen van finan ciële middelen in de strijd te gen de ziekte. Hoewel zwart- witfotografie zijn voorkeur had, experimenteerde Mapple thorpe ook met kleur. De meeste foto's, of zij nu mensen of dingen tot onderwerp heb ben, laten zich bekijken als beeldhouwwerken. „Ik wil een foto krijgen zoals ik me ie mand wil herinneren. Zodat je een soort dagboek krijgt", zei hij eens. En: „Mijn werk gaat over orde. Ik ben een perfec tionist". Zelfportret van Robert Mapple thorpe, gemaakt in 1980. George Baker Selection naar Sovjet-Unie UTRECHT De George Ba ker Selection zal in augustus een toernee van drie weken door de Sovjet-Unie gaan ma ken. In Moskou en Leningrad geeft de groep, bekend van de wereldhit Una Paloma Blanca, vijf benefietconcerten. Ook een life-optreden voor de Rus sische televisie staat op het programma. De Sovjet-Unie wil televisie-opnamen van de toernee gebruiken voor een wereldwijde promotie van de perestrojka, aldus de organisa tie. George Baker en zijn bandleden doen verder de stad Kiev, de Zwarte Zee, Kauka- sië, Centraal Azië en Lenin grad aan. Justine Pelmelay: „Ik heb echt zin in Lausanne' (Vervolg van de voorpagina) AMSTERDAM „Dat was nou altijd al m'n ideaal", ver zuchtte zangeres Justine Pel melay vlak na de uitzending van het Nationaal Songfestival dat ze met afstand had gewon nen met het liedje 'Blijf zoals je bent': „Meedoen met het Songfestival". Helemaal nieuw is het festival trouwens niet voor de sponta ne Pelmelay (die eigenlijk An neke heet). Vorig jaar stond ze in het achtergrondkoortje bij Gerard Joling in Dublin. Maar vooraan staan, met de schijn werpers volop op je gericht, dat is wat nieuws. „Ik kan haast niet wachten, ik heb echt zin in Lausanne. Een ver rassing voor me, deze winst? Ja, nou, nee, ik had in elk ge val een heel mooi liedje, en de rest had ik tot vandaag niet gehoord, niet willen horen. Ik wilde me helemaal concentre ren op m'n eigen presentatie". Justine, dochter van een Ja vaanse moeder en een Ambo- nese vader, en een nichtje van zangeres Julya Loko, weet nu aller ogen op zichzelf gericht. „Gerard kreeg vorig jaar alle aandacht. Als achtergrondzan geres tel je eigenlijk niet echt mee. Nu is plotseling alle be langstelling op mij gericht, en het overdondert me wel een beetje". De dertigjarige zangeres zingt vanaf haar veertiende, maar pas sinds de laatste jaren als professioneel zangeres. Die ge degen voorbereiding was za terdag goed te zien tijdens haar optreden. Al vanaf de eerste jurybijd ragen uit de provincies bouwde de profes sioneel optredende Justine een vrij comfortabele puntenvoor- sprong op, die haar uiteinde lijk met 144 punten op num mer 1 hield. Het festival werd overigens wel beheerst door solozangeressen: de dynami sche Shannah werd tweede (123 punten), Ingrid Souren (die indruk maakte met haar fraai gevoileerde stem) deelde met 108 punten de derde plaats met de groep Ballroom Blitz. 90s Verheul Jtovert publiek i hagedissen concert door Koos Verheul en Jan van der Meer (piano). in Kuhlau, Schumann, |iert, Etcher en anderen. Ge- de kleine zaal van de (gehoorzaal op 12 maart. bekende duo Koos Ver en Jan van der Meer zondagochtend voor een e zaal met succes aandacht een brede greep uit de li- tuur voor fluit en piano uit vorige en deze eeuw. Als ;te vermeldde het program- het „Duo brillant" in Bes is 110 nr. 1) van de vroe- nantische componist Frie- h Kuhlau (1786-1832). dit inderdaad om de brille ihreven werk valt de na il niet zozeer op de muziek wel op de solisten. Koos heul verraste het publiek j °°Pt,rdit stuk op een houten in- ment uit te voeren. Met de e, wat zachtere toon gaf de si het tweede en derde deel dit weinig diepgravende k, adagio patetico en ron- ëen verleidelijke gedaante, drie „Romanzen" (opus 94) Robert Schumann die f op volgden, stemden he niet in alle opzichten tot 'Jédenheid. De fluitpartij grotendeels in het lage re- "er is gezet en haast doet inoeden dat Schumann oor- inkelijk een ander instru- in gedachten heeft ge- kwam in de eerste en in de^de (moderato en semplice ttuoso) onvoldoende tot recht. De balans met de was niet ideaal. Dat rd'versterkt door overvloe- pedaalwerk van Jan van Meer. ander had ook een il ritmische oneffenheden evolg. De laatste (modera- on door een doorzichtiger n een grotere rust in het echter meer bekoren. In lierna uitgevoerde sonate Philippe Gaubert (1879- daarentegen toonden musici zich volledig ster van deze impressio- isch getinte muziek. inkel- nafde- Produ- noeten formi Ie bos, kt een Mul- idzaak ri. Dat ®j ander spannend was na de vertolking van het "Tuoze en zeer expressieve isic for flute and piano" uit 51 I van Theo Loevendie. Dat 'igens niet alleen slangen >elig zijn voor tonen van luit. maar dat men hage- ;n eveneens door middel fluitmuziek kan dresse- zal het aandachtige pu- l na Verheuls interpretatie een werk voor fluit solo 1441953 van Rudolf Escher I allicht aannemelij- dan voorheen in de oren jonken hebben. Voor een 44 sstille zaal, uitdrukking 50 >nd aan diep muzikaal ge- en gedragen door een rij- 1 subtiele techniek, gaf heul een boeiende vertol- 303 van Eschers „Air pour wier un lézard". Met een Wj 3ntë passacaille van René yj in (1876-1949) als toegift 35 i het duo afscheid van zijn 102 tousiaste publiek. TOM STRENGERS lerstei aarten er/bei De 1 k op irisch nstein, jen rol f dat n een rd als ;aan over hebbefcj, 1 van ^vaarli enerzi t in sti n 'rjonge violisten ir finale kar Back Concours STERDAM Vier van de ntig deelnemers aan het ar Back Vioolconcours iben zaterdag in het Am- damse Concertgebouw van '-voorzitter Theo Olof te en gekregen dat zij zijn ,u rgedrongen tot de finale op tiaart. Volgens Olof was de ze tussen de acht violisten ïneededen aan de tweede le een moeilijke. „De jury ft nog nooit zo'n hoog peil zo veel iongë violisten ge- stateerd'Het Oskar Back cours geldt als het belang- Ste nationale concours voor [e. talentvolle violisten. De naars van zaterdag zijn Bo- 1 van den Booren, Roeland lien, Koosje van Haeringen Hebe Menzinga. Roeland lèn won in de eerste ronde de beste vertol- van de moderne composi- .Trama 12 per 12" van de njaard Xavier Turull. De van het concours is op hiaart in het Concertge- VERDUYN LUNEL WIL GEEN SPONSORING SHELL DEN HAAG „Ik be schouw dit als politiek stuntwerk. Toen Verduyn Lunel zitting nam in het comité van aanbeveling had hij meteen moeten zeggen dat hij er uit zou stappen als we met Shell in zee zouden gaan. Bo vendien waren we nog met Shell in overleg; een beslissing moest nog wor den genomen. Toen we daar met de wethouder over wilden praten vaar digde hij een ambtenaar af. Dat is laf, dat is je ver schuilen. Daarmee is hij in gebreke gebleven". Gerard Akkerhuis, artistiek adviseur van de stichting Haags Bach Festival, is boos op de Haagse wethouder J. Ver duyn Lunel (cultuur). De wet- Gerard Akkerhuis: „Verduyn Lunel had overleg met Shell moeten afwachten". foto.- milan konvalinka houder trad vorige week met onmiddellijke ingang uit het comité van aanbeveling van de stichting, omdat Shell een van de sponsors is van het tweejaarlijks Baehfestival. Verduyn Lunel meent dat, ge zien ook het anti-apartheids- beleid van de gemeente, „het aannemen van sponsorgelden van bedrijven die belangen hebben in Zuidafrika afkeu renswaardig is. Het is mij on mogelijk een instelling die door Shell gesponsord wordt aan te bevelen". Tegelijkertijd stuurde de wet houder de kunstinstelingen in Den Haag een brief waarin hij vraagt geen sponsorcontracten af te sluiten met bedrijven die contacten onderhouden of be langen hebben in Zuidafrika. Het Haags Bach Festival, dat een keer in de twee jaar wordt gehouden en dat in 1987 meer publiek trok dan ooit, wordt dit jaar gehouden van 23 sep tember tot 10 oktober. De kos ten van het festival zijn dit jaar geraamd op 120.000 gul den. De gemeente Den Haag stelt daarvoor 50.000 gulden beschikbaar, de overige kosten moest de organiserende stich ting zelf bijeen zien te bren gen. Shell was bereid 15.000 gulden bij te dragen. Akkerhuis is het behalve met de wijze waarop Verduyn Lu nel zijn besluit kenbaar heeft gemaakt „in een brief naar de pers en nog vóórdat wij een beslissing hadden genomen over sponsoring", ook niet eens met de overwegingen tot het besluit. „Vriend en vijand zijn het er over eens dat de Shell in Zuidafrika een voor trekkersrol vervult in het anti-apartheidsbeleid". Ook vreest hij voor de toekomstige sponsorcontracten. „Straks kunnen we van de.KLM en de banken ook niets meer accep teren". Wethouder Verduyn Lunel heeft de gelegenheid overigens meteen aangegrepen om de kunstinstellingen in Den Haag in een brief nog eens te wijzen op het cultureel akkoord tus sen Den Haag en de verzetsbe weging ANC. Op 16 en 17 juni vindt in het Paard de anti- apartheidsmarathon „Remem ber Soweto" plaats, de herden king van de scholierenopstand in Soweto in 1976. Op verzoek van de organisatoren vraagt Verduyn Lunel kunstenaars en instellingen aan deze mani festatie mee te werken. Hij wijst ook op de zwarte lijst van de Verenigde Naties, waarop artiesten en gezel schappen voorkomen die in Zuid-Afrika hebben opgetre den. Hij vraagt de kunstinstel lingen bij de programmering rekening te houden met de boycot die voor deze artiesten geldt. Het programma van het concert in de hedendaagse muziekreeks van het Resi dentie-Orkest van zater dagavond, liet zich in twee delen onderverde len. Twee Nederlandse componisten schreven een kort stuk dat duidelijk was toegeschreven naar basklarinettist Harry Sparnaay. Geert van Keelen en Theo Loevendie hebben hoogstens 12 minuten nodig voor hun composities, waarbij Van Keu- Het Residentie Orkest onder leiding van Andrew Parrott speelt werken van Van Keulen, Weir, Loevendie en Godar met onder meer Harry Spar naay als basklarinet-solist. Zater dagavond, Philipszaal, Den Haag. len in zijn „Doublé sur cords et cords" een compact en licht stuk opbouwt dat met een jui chende lage noot van de bas klarinet sterk opent. Loeven die heeft weliswaar in zijn „Incantatios" zijn geliefde jazz- achtergrond losgelaten, maar koper en slagwerk zorgen voor veel kleur en uitbundigheid. In beide gevallen krijgt Spar naay uitvoerig de gelegenheid zijn virtuositeit te tonen. Dat alleen al was een feest voor het oor. Het muzikale idioom laat zich beschrijven als een soort lichte neo-romantiek in een eigentijds idioom. Het key board met zijn synthetisch ge luid is een van de klankkleur middelen die Loevendie daar voor gebruikt. Het andere deel van het con cert betrof twee super roman tische niet-Nederlandse com posities die beide het karakter van een symfonisch gedicht hadden. Judith Weir leek in haar „Ride over the lake Con stance" een moderne Sibelius. Haar korte stuk dat met een geweldige climax eindigde leek daarmee te snel afgebro ken. Pauken en piccolo's speelden een belangrijke rol in de overigens vrij kleine or kestbezetting. Vladimir Godar daarentegen heeft een groot orkest nodig voor zijn lange verhaal over de tuinen van Dariancangin. Altviool en cello hebben een solistenrol, maar zijn vaak on machtig tegenover het grote orkest. Dat Vladimir Mendels sohn en Gustav Rivinius hun partijen met volle overgave en overtuigend speelden was in de korte solistische intermezzi te horen. Verder was het een kaleidoscoop van kleuren en citaten als de sprookjes Ali Baba, met de Glagolitische mis van Janacek als het centrale punt. Muziekvernieuwend is dit be paald niet. Het is eender een kleurig en vaak heel geraffi neerd geinstrumenteerd ver haal dat als het ware om een uitbeelding vraagt. Andrew Parrott was als dirigent, met grote en duidelijke gebaren een goede keus voor dit onge wone concert. ERIK BESIER Arnon Y. Grunberg speelt 'De dupe van Felix' in het kader van het Leids Literatuur Festival. Met muzikale ondersteuning van Martijn Voorvalt en Odilon Marcenaro. Gezien in De Burcht op 11 maart. De slotavond van het de eerste Leids Literatuurfes tival liet helaas een katerig ge voel achter. De organisatie kreeg een maand geleden te horen dat Levi Weemoed niet kon komen. Er werd een waardige vervanger gesugge reerd: een jonge talentvolle theatermaker Arnon Y. Grun berg. Grunberg is pas 17, won een theaterprijs en werd daar om van gymnasiast acteur en toneelschrijver. Zijn eerste programma 'De dupe van Fe lix'. was 'zeer goed ontvangen'. Dat Grunberg talentvol is, wil ik geloven. Hij heeft lef, speelt niet slecht en doet erg wereld wijs, want dat moet je natuur lijk zijn als toneelschrijver. Maar misschien had hij toch beter eerst nog wat Sofokles en Euripides kunnen lezen. 'De dupe van Felix' is een ca baretachtige monoloog die mist wat een dramatische tekst nodig heeft. Mogelijk had hij er net de voorronden van het Leids Cabaretfestival mee ge haald. Hij begint en eindigt met de dood van Felix en daartussenin zit het onsamen hangende verhaal van diens leven vol niet leuke grappen en surrealistische dromen. Fe lix is een genie of een gek, en is zeer onder de indruk van juffrouw Betsy en haar snor. Maar dat hij die vermeldt, neemt zij hem zeer kwalijk. Pas als hij de woorden weet die weer toegang geven tot haar hart, kan de prille liefde verder ontluiken. Helaas ver hindert zijn dood dat. Het publiek werd de dupe van Felix. Arnon Y. zou de held kunnen zijn van de school, hij werd de kater van het litera tuurfestival. DICK VAN TEYLINGEN INTERNATIONAAL CELLOCONCOURS SCHEVENINGEN Eerste ronde en demi-finale van het Internationaal Celloconcoura Sche- veningen. Finale-avonden: woens dag en donderdag. Circustheater, Scheveningen. Quirine Viersen (16) en Laris- sa Groeneveld (22), de enige Nederlandse cellisten die de eerste ronde van het cellocon cours (61 deelnemers) met vlag en wimpel wonnen, hebben zich in het afgelopen weekein de op indrukwekkende wijze ingezet voor één van de zes fi naleplaatsen. Vanavond spelen als laatsten van de achttien demi-finalisten de Amerika nen Michelle Djokic en Ruth Stienon, later op de avond wordt de uitslag bekend ge maakt. De finalisten zijn woensdag- en donderdagavond met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Ro nald Kieft in het Circustheater te beluisteren. Quirine Viersen kreeg zater dag een meer dan verdiende ovatie na haar vertolking van werken van Debussy, Schu bert en Popper. Zij speelde adembenemend gaaf, tech nisch perfect en muzikaal fas cinerend. Het hoogtepunt van haar optreden was de weerga ve van Schuberts Arpeggiono- sonate. Zo boeiend, ontroerend en schitterend van toon dat een finaleplaats haar niet kan ontgaan. Haar spel maakte bij velen emoties los. Iedereen had het gevoel een wonder meegemaakt te hebben. Quiri ne, de nuchterheid in eigen persoon, zei: „Ik heb goed ge speeld" Larissa Groeneveld, evenals Quirine leerlinge van Jean Decroos, speelde in de demi-fi nale werken van Brahms, Sjostakovitsj en Martinu. Haar Brahms-vertolking bezat min der overtuigingskracht dan zij in de voorronde demonstreer de maar de Sjostakovitsj-sona- te vertolkte zij op waarlijk im ponerende wijze. Na twee van de drie halve fi nales zijn naast Quirine en La rissa kanshebbers: de Pool Andrzej Bauer (jammer dat de pianopartij geen klankeven- wicht bood), de Italiaan Gio vanni Sollima en de Westduit ser Peter Hörr. De problemen rond de uitvoe ring van het door Tera de Ma- rez Oyens gecomponeerde ver plichte werk getiteld „Symme trical Memories" zijn dank zij vele concessies van de compo niste opgelost. De zes finalisten spelen het werk met piano-be geleiding, maar op het gala concert van aanstaande zater dag. dat zal worden bijge woond door koningin Beatrix, wordt het werk door de eerste prijswinnaar met orkestbege leiding vertolkt. De organisa toren zijn van mening dat het publiek in de zaal en voor de Opperste concentratie dit weekeinde tijdens de halve finales van het Internationaal Celloconcours in Scheveningen. Zoals hier bij de Westduitse cellist Gregor Horsch, die samen met de nog andere kandidaten streefde naar een plaats bij de finales. buis niet tweemaal geconfron teerd kan worden met een he dendaags werk. Mevrouw De Marez Oyens: „Ik kan mij uit eindelijk in deze oplossing wel vinden. Het is een kwestie van beter wat dan niets. Dat de or kestmusici bereid zijn om over te werken stel ik bijzonder op prijs". ADRIAAN HAGER Fuchs blijft bij verkoop Picasso's DEN HAAG Directeur van het Haags Gemeente museum Rudi Fuchs houdt gewoon vast aan zijn idee om kunst te ver kopen ten behoeve van een fonds waaruit later aankopen kunnen worden gedaan. Fuchs zal dit plan alleen terzij de schuiven als er andere mid delen worden aangedragen waardoor hij aan een aankoop budget kan komen dat min stens zo groot is als dat van musea als het Stedelijk in Am sterdam en Boymans in Rot terdam. Wel heeft hij, na over leg met andere directeuren van musea met hedendaagse kunst, besloten om een aan vraag bij de gemeenteraad tot verkoop van twee Picasso's en een Monet, nog even uit te stellen. Eerst wordt in de kring van museumdirecteuren nog bekeken welke oplossing er mogelijk is voor de zorgelij ke financiële situatie waarin de musea verkeren. Ook de gevolgen van de mogelijkhe den aan meer geld te komen moeten eerst nader worden bekeken. Het Stedelijk Museum in Am sterdam krijgt jaarlijks een miljoen gulden aankoopsubsi die van de gemeente Amster dam. Als ook het Gemeente museum dat zou krijgen zou Fuchs van zijn plan tot kunst verkoop afzien. Zoals bekend wil Fuchs een fonds stichten van zo'n veertig miljoen gul den, waaruit jaarlijks zo'n twee miljoen rente valt te trekken. Met dat geld wil Fuchs moderne kunst aanko pen. De veertig miljoen gulden wil Fuchs bijeenkrijgen door de verkoop van de twee Picas so's en een Monet. Op zijn idee is veel kritiek ge komen. In de Nederlandse musea is slechts een dozijn Pi casso's te vinden. Drie daarvan bevinden zich in het Gemeen temuseum. Ook van Monet is slechts een beperkt aantal werken in de musea te vinden. De Nederlandse Museumvere niging, die het plan bekriti seerde in een brief aan de Haagse gemeenteraad, meent daarnaast dat het afstoten van kunstvoorwerpen een niet te rug te draaien inbreuk is op een historisch gegroeide cultu rele eenheid die de collecties vormen, en op de publieke toegankelijkheid van het openbare gemeentelijke cul tuurbezit. De museumvereniging stelt dat verkoop leidt tot vermin dering van legaten en schen kingen aan musea, wat nadelig is voor verbetering van de kwaliteit van museale verza melingen. Verkoop schaadt overigens onherstelbaar het beeld van het Gemeentemu seum en van Den Haag als cul tuurstad. De vereniging meent dat het aankoopbudget moet worden bepaald door het be leid van de gemeente. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Beer (al); 18.45, 21.15. wo ook 13.45. EUROCINEMA II: Jan Rap en zijn maat (al); ma. di. wo. 18.30. 21.15. Frank en Frey (al); wo 14.00. EUROCINEMA III: Cocktail (12): 18 30. 21 00. wo ook 13 30 EUROCINEMA IV: A fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. wo ook 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Cocktail (12); 19.00. 21.15. wo 00k 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel 124130): Jan Rap en zijn maat (al); 14.30. 18.45. 21.15. The Accused (12); 19.00, 21.15. ma. di 14.30 Bear (al); Dead Pool (12); A fiah called Wanda (al); 14.30. 19.00, 21.15. Who framed Roger Rabbit (al); wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875) De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414) Playgirla of Munich (16); 14.30. 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Big (al); 19.00. 21.15. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Wil low (al); 19.00. Fright night II (12); 21.15. Avontuur met een staartje (al): wo 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Willow (al); ma. t/m wo 20.15. wo. ook 15.45 Jezus Christ superstar (al); ma. t/m wo 20.15 KINDERVOORSTELLINGEN Junglebook. wo. 14.00 Moon- walker; wo 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Masquerade (12); vr. t/m wo. 20.00. Batteries not included (al); wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The bear (al); 14.00. 18.45. 21.30. ASTA 2 Moon over Parador (al); 14.00, 18.45. 21.30. ASTA 3 Betrayed (16); 14.00. 18.45. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): The accused (16); 14.30. 17.00. 19.15. 21.45. BABYLON 2: The accidental tourist (al); 14.30. 16.45, 19.00. 21.30. BABYLON 3 Mujeres (al); 17.00. 19.30. 21.45. ma. di. ook 14.30. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): The dead pool (16); 14.00. 18 45. 21.30. CINEAC 2: Cocktail (al); 18 45. 21.30 ma. di. ook 14 00. CINEAC 3 Who framed Roger Rabbit (al); 14 00. 18.45. 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): A fish called Wan da (al); 1400. 1845. 21.30. METROPOLE 2 Punchline (al); 14.00. 18.45, 21.30. ME TROPOLE 3 Gorillas in the mist (al); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Jan Rap en z'n maat (al); 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 5: do. 14.00. 20.30. ma.di. 14.00. 18.45. 21.30. wo. 18.45. 21.30. The French lieutenant's wo man; ma. De vierde man; di. Un amour de Zwann, wo. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Cocktail (al); 13.45. 18.45. 2130. ODEON 2: Monkey shines (16); 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 3: Fright night 2 (al); 13 45. 18.45. 21.30 ODEON 4: Big (al); 13.45. 1845. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Lost in Amsterdam (16); 19.15. 21 45. STUDIO 2: Heat and Sunlight (16); 18.15. 20.15. 22.15. STUDIO 3: Stor my monday (16); 18.45. 20.30. 22.15. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Track 29; 19.30 Het rode korenveld; 21.45. Zaal 2: Anita-Tanze des lastere; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30. 21 45. L'E- toile du Nord; ma. Stazione Termini; di. The Lady Vanishes; KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Who framed Ro ger Rabbit; wo. 14.30. CINE- AC 2: Walt Disney's Frank en Frey; wo. 14.00. METROPOLE 5: Als je begrijpt wat ik bedoel; wo. 14,00. STUDIO 1: Pippi Langkous; wo. 14.00. STUDIO 2: Jungle book; wo. 14.30. STUDIO 3: Bambi; wo. 14.15. B.B. King op tournee in Nederland DEN HAAG De legendari sche blueszanger/gitariest B.B. King komt in april voor vijf concerten naar ons land. „De koning van de blues" treedt op in Rotterdam (14/4 De Doe len), Eindhoven (15/4). Am sterdam (16/4), Alkmaar (23/4) en Groningen (13/4). De 63-ja- rige B.B. King, terzijde gestaan door een uitgebreide begelei dingsband. geeft ondanks zijn reeds gevorderde leeftijd ge middeld 275 concerten per jaar. Onlang zag zijn uitste kend ontvangen nieuwe elpee „King Of The Blues: 1989" het licht. Bovendien schittert het zwarte fenomeen in een duet met Bono Vox in „When Love Comes To Town" op het U2- album ..Rattle And Hum" en in de gelijknamige speelfilm. VEEMARKT LEIDEN (13-3) Prijzen slachtrunderen per kg. geslacht ge wicht. zonder nier en slotvet. inkluslef BTW (volgens P.V.V.): Aanvoer slachtrunderen 893 stuks, waarvan 225 manneli|k Mannelijk super 9,50- 11.50. Mann. extra kwal 8,50-9,50. Mann. 1e kwal. 7,80-8.50. Handel goed, prijzen iets hoger Mann. 2e kwal. 6.80-7.80. Mann. 3e kwal. 6,35- 6,80. Handel goed. prijzen iets hoger. Vrouwelijk super 10.50-13,00. Vrou welijk. extra kwal 8,50-10,50. Vrou welijk 1e kwal. 7,50-8,50. Handel goed. prijzen iets hoger. Vrouweli|k 2e kwal 6.65-7,50 Vrouwelijk 3e kwal. 6,00-6,50. Worstkwaliteit 5.60- 6.40 Handel goed. prijzen iets hoger. Slachtschapen en lammeren per kg. geslacht gewicht, inklusief BTW Aan voer 76 stuks. Rammen tot 22 kg. 9,25-10.00 Rammen 22-25 kg. 9.00- 10,00. Handel goed. prijzen gelijk. Rammen boven 25 kg. 9,00-9.50 Handel goed. prijzen gelijk Slachtschaap en lammeren per stuk. inklusief BTW: Rammen tot 22 kg 200-220 Rammen 22-25 kg 220-265. Rammen boven 25 kg 265-300. De totaalaanvoer bedroeg 969 stuks

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 13