The Doors:
schuifpanelen
waar j e van
alles achter
kunt stoppen
CeidócGou/tmit
Vrouwen willen eigen plekje in huis
Het post
modernisme
als
toegepaste
kunst
Je stopt er je hele hebben en hou
wen achter. Eenmaal gesloten, con
fronteren The Doors je niet meer
met je eigen troep of met die lelijke
deur naar de gang, maar met jezelf.
Ook op kastgebied kan vrijwel al
les. Op een ding na: scharnierende
Doors zijn er niet. Alles loopt op
rolletjes.
The Doors is, anders dan de Engelse
naam doet vermoeden, een geheel Ne
derlands produkt. Het gaat om panelen
die zijn uitgevoerd met spiegels of met
houten platen. Daarmee kan een kamer
brede en -hoge wand worden samenge
steld. Het hout wordt geleverd in diverse
kleuren zoals wit, grijs en ivoor.
Panelen met spiegels worden het meest
verkocht. Daarin is ook de meeste keus.
Naast gewone spiegels worden ook
brons, goud, blauw en zwart getinte spie
gels in de deuren gemonteerd. De zware
deuren laten zich opvallend soepel ver
plaatsen. Ze rijden, nee, ze zoeven zach
tjes op twee wieltjes over een indruk
wekkend stevige vloerrail. Aan de bo
venzijde worden ze gesteund door een
rail met borsteltjes.
Scheve wanden
terieur in de Haarlemmerstraat in Lei
den is duidelijk dat The Doors erg prak
tisch en mooi zijp. Mevrouw A. van der
Klugt, die de winkel drijft met haar
man, verkoopt om die redenen al vier
jaar dergelijke wanden. Ze is er zeer en
thousiast over. „De moeilijkste wanden
kun je ermee de baas. Dat maakt het le
veren van dit systeem zo leuk", aldus
mevrouw Van der Klugt. „Scheve,
schuine, hoge of lage wanden, het maakt
allemaal niet uit". In eigen atelier wordt
de bestelde wand door Van der Klugt op
maat gemaakt en later bij de klant ge
monteerd.
„Schuine wanden zijn vaak moeilijk
gped te gebruiken. Wij kunnen er met
dit systeem een heel bruikbare kast van
maken. We gaan daarbij uit van basis-
kasten met een hoogte van ruim twee
meter. Aan de hand daarvan vullen we
de ruimte in de hoogte en in de breedte
verder in met planken of een hangge-
deelte. Bij een schuine wand ontstaan
daardoor bruikbare ruimten"-, aldus de
enthousiast vertellende Van der Klugt.
Buitenmaten
Van de basiskasten liggen alleen de bui
tenmaten vast. Ze worden uitgevoerd
met planken, met laden, met een combi
natie van beide en met een combinatie
van hangen en leggen, precies zoals de
klant dat wil. „Een ander voordeel is,
PAGINA 9
dat het met een tot het plafond reikende
deurenwand mogelijk is om twee hang
kasten boven elkaar te realiseren. Een
kamer is al gauw 2,5 meter hoog, die te
verdelen is in twee hangeenheden van
ruim een meter hoog. Dat levert ruimte-
winst op en het spaart daardoor in de
praktijk een kast uit".
In de winkel van het echtpaar Van der
Klugt is een andere heel praktische toe
passing van het systeem te zien. „Wij ge
bruiken de panelen als doorgang. We
hebben een deur die er toch zat, wegge
werkt achter de wand, terwijl de deur
bruikbaar blijft". In het verlengde daar
van ligt het gebruik van The Doors om
leidingen, lelijke schoorstenen of een
wastafel weg te werken. Ook wordt er
via een Doors-wand regelmatig een hal
ve kamer weggewerkt. „Dat gebeurt nog
al eens in flats", meldt Van der Klugt.
„Om een pijpela van een huiskamer te
breken wordt dan een wand geplaatst.
Vaak gebeurt dat in de vorm van een
doorgang met aan beide zijden kastruim-
te. De kasten zijn dan ook van twee kan
ten bereikbaar. Erg flexibel dus. We ver
kopen dan ook niet alleen aan particulie
ren".
Portemonnee
Wie eenmaal gevallen is voor de char
mes van het systeem moet nog wel even
stil staan bij de aanslag die zo'n prakti
sche kamerbrede spiegelende wand doet
op de portemonnee. „Het is vrij prijzig
ja", opent mevrouw Van der Klugt reso
luut dat hoofdstuk. „Dit systeem kan he
lemaal niet goedkoop zijn. Het kost aan
merkelijk meer dan een gewone kast. De
deuren zijn loodzwaar en vragen om een
stevige constructie. Het materiaal dat we
gebruiken is uitstekend en het systeem is
perfect en erg duurzaam".
Een prijsvoorbeeld geven wil ze dan ook
wel, al waarschuwt ze erbij dat door de
vele mogelijkheden tal van prijzen voor
dezelfde wand mogelijk zijn. „Een hou
ten wand van 2,60 meter kost ongeveer
1500 gulden. Met gewone spiegels wordt
dat 2250 gulden en als er gekleurde spie
gels in moeten nog honderd gulden
meer. Een op maat gemaakte kast daar
achter komt op ongeveer 1300 gulden.
De kosten voor de montage, ongeveer
Mevrouw Van der
Klugt: „De
moeilijkste
wan i kun je
ermt ie baas.
Dat maakt het
leveren van dit
systeem zo leuk"
100 gulden per deur komen daar nog bij.
„Een Doors-wand is de investering toch
waard", vindt Van der Klugt. „Je bent
lange tijd van de aankoop van kasten af.
Verder krijg je voor je investering een
heel economische kast terug. Alle ruimte
die er achter de wand is vind je terug als
bruikbare kastruimte. Juist dan blijkt
dat het een groot voordeel is dat zo'n
wand kamerbreed en -hoog is en daarbij
flexibel in te delen is. Verder mag na
tuurlijk niet worden vergeten dat het al
lemaal op maat is gemaakt. Een wand
van 2,50 meter wordt keurig verdeeld in
vier gelijke panelen van ruim 62 centi
meter. Kom daar maar eens om als je
een gewone kast koopt. En geef nou toe,
zo'n wand is toch wel heel erg mooi".
ERIK HUISMAN
De hedendaagse generatie van
twintigers en dertigers is op zoek
naar een eigen levensstijl. Meer
dan ooit laten ambitieuze, hard
werkende maar vooral modieuze
jongeren dit tot uiting komen in de
inrichting van hun huis. Het post
modernisme viert hoogtij. En wie
kan hun smaak beter bedienen dan
iemand van hun eigen leeftijd? Ro
bert H. Bröcker is pas 33 jaar,
maar zijn zaken „Copi" en „Copy
II" in de Haagse Prinsestraat genie
ten al internationale bekendheid
binnen de avantgarde-stroming.
Lampen en-vazen die eruit zien als to
verballen of een unieke marmeren spie
gel, „Copi" en „Copy IT'staat vol met
extravagante woonaccessoires. De prij
zen liegen er niet om en lopen in de dui
zenden guldens. Bröckner: „Mijn kopers
zijn vaak vanuit hun werk bezig met
vormgeving. Ze werken bijvoorbeeld bij
een reclamebureau, in een museum of in
de grafische sector. Het zijn mensen die
wat meer te besteden hebben".
Toch heeft „Copi" ook kopers met een
smallere beurs: „Die zoeken bijvoor
beeld naar een goudkleurige tandenbor
stel, die maar negen gulden kost, of an
dere kleine hebbedingetjes. Vooral op de
cadeau-afdeling in Copy II zie je- ze en
het zijn echt niet alleen jonge mensen".
De artikelen die op de cadeau-afdeling
worden verkocht, liggen na twee maan
den in Hongkong: „Daarna komen ze
hier in de warenhuizen voor de helft van
de prijs en minder dan de helft van de
kwaliteit. Het concept van grote bedrij
ven als Ikea is wat dat betreft heel uitge
wogen. Ze bekijken de actuele smaak
van het publiek, produceren het zo goed
koop mogelijk en verkopen zo duur mo
gelijk. In feite is het grote rotzooi, maar
het verkoopt als een gek. Wat het pu
bliek vaak niet doorheeft, is dat een
prullebak net zo goedkoop kan zijn als
bij Blokker, maar veel beter van kwali
teit en mooier van vorm. Tachtig pro
cent heeft stomweg ook niet de interesse
voor deze stijl".
Bröckners bedrijf kan echter jaarlijks
uitbreiden en inmiddels is er ook een
„Copy III" gevestigd in het Belgische
Oostende. „Sinds ik vijf jaar geleden
Copi oprichtte, heb ik een negentig-urige
werkweek. Die internationale bekend
heid is leuk, maar ik vind het belangrij
ker dat mensen de stroming blijven vol
gen, af en toe komen kijken en interesse
blijven houden. Mijn naam is alleen ge
groeid doordat ik consequent vast heb
gehouden aan de formule waarmee ik
ben begonnen: het postmodernisme als
toegepaste kunst. Daarmee blijft je
trouw aan je publiek en aan de mensen
die de stijl ontwerpen".
LIESBETH BUITINK
Extravagante woonaccessoires, passend
bij een eigen levensstijl.
FOTO'S: MILAN KONVALINKA
r ze zich kunnen terugtrekken. En het maakt t
Vrouwen, of ze nu moeder of kind
zijn, willen een eigen plekje in
huis. Meestal schort het alleen aan
een eigen kamer(tje) en in sommi
ge gevallen aan een speciale werk
ruimte.
Sociologe Marieke Renoü heeft een uit
gebreide studie gemaakt van de „bouw"-
wensen van vrouwen. Ze promoveerde
daarop aan de Rijksuniversiteit Utrecht;
de titel van haar proefschrift was „Bou
wen in haar perspectief'. Het onderzoek
had met name betrekking op vrouwen
met (kleine) kinderen, omdat deze groep
tot dusver weinig bij onderzoeken is be
trokken.
Renoü constateert dat de heren der
schepping in het wereldje van architec
ten en bouwers niet met hun tijd zijn
meegegaan. Hoewel de samenleving
voor meer dan de helft uit vrouwen be
staat, is hun inbreng in bouwprojecten
nog steeds (tè) beperkt. Hoewel zij zich
tot vrouwen uit verschillende inkomens
groepen heeft gewend, komen bepaalde
wensen opvallend overeen. Ten eerste
blijken vrouwen bepaald andere eisen
aan bouwen en wonen te stellen dan
mannen. Of het nu om moderne, matig
moderne, traditionele of matig tradito-
nele vrouwen gaat. Ze vinden allemaal
dat er wel iets mis is met de woning
en/of de gebouwde omgeving.
Op elkaars lip
Hoewel het om vrouwen met sterk ver
schillende achtergond ging, waren de
wensen van vrouwen in zogenoemde ge
zinswoningen vrijwel gelijk. De indeling
(plattegrond) van de vrij nieuwe wonin
gen vinden ze over het algemeen nogal
lastig. Het gebruik van kamers vinden
de meeste vrouwen een probleem. Met
name de huiskamer, die dienst doen als
zitkamer, eetkamer, keuken en trappe-
huis. In zo'n situatie zit iedereen nood
gedwongen op eikaars lip en heeft eigen
lijk niemand een hoekje voor zichzelf.
Bij de indeling van de slaapkamers,
meestal éénhoog, doen zich volgens Re
noü vergelijkbare problemen voor. De
grootste slaapkamer is per definitie voor
de ouders bestemd en de kleinere ka
mers voor de kinderen. De architecten
beschouwen slaapkamers als vertrekken
waar uitsluitend geslapen mag worden.
Volgens dr. Renoü gaan de architecten
er totaal aan voorbij dat oudere kinde
ren een eigen zit-slaapkamer nodig heb
ben, al was het alleen maar om rustig
hun huiswerk te maken. Opvallend is
dat de woonkamer (doorgaans) met de
cv tot 22 graden en slaapkamers tot 18
graden te verwarmen zijn. „Architecten
staan er evenmin bij stil dat veel vrou
wen één van de slaapkamers als eigen
kamer willen gebruiken, bijvoorbeeld
voor hun naaimachine of tekstverwer
ker. Soms wordt zo'n kamer uitsluitend
als bergruimte gebruikt, maar zelfs daar
mee wordt bij de bouw zelden rekening
gehouden.
Een aantal vrouwen stoorde zich aan de
vaak eenzijdige kijk van besturen op de
visie van vrouwen op het wonen en hun
woonomgeving. In bestemmingsplannen
wordt er bijvoorbeeld niet of nauwelijks
mee gerekend dat sommige vrouwen zelf
een bepaalde vorm van nijverheid zou
den willen opzetten. Vaak moet zoiets in
een garage of berging gebeuren omdat
bestemmingsplannen er niet in voorzien.
Vaak voorzien diezelfde plannen even
min in het aanbouwen van speciale
Atelier
Gebleken is dat de, door Mariek Renoü
als „modern" of „matig modern" gekwa
lificeerde vrouwen, graag een andere
ruimteverdeling in de huizen zouden
willen. In dat kader zou aan hoekhuizen
bijvoorbeeld een atelier, een kinderop
vang of een voorziening voor wijk-acti-
viteiten kunnen worden vastgebouwd.
Een ander idee is een tijdelijke aanbouw
in de vorm van een container, die even
tueel van het ene naar het andere'huis
zou kunnen verhuizen.
Met betrekking tot de combinatie werk
en wonen is verder duidelijk geworden
dat vooral „matig traditionele" of „tra
ditionele" vrouwen voor werken „bui
tenshuis" het liefst in de eigen wijk te
recht willen. Enkele belangrijke redenen
daarvoor zijn dat deze vrouwen, bij
voorbeeld in verband .met de kinderop
vang, in de buurt willen zijn. Verder
spelen aspecten mee als een matige
straatverlichting en het feit dat het open
baar vervoer, zeker 's avonds niet opti
maal functioneert.
Uit het onderzoek is ten slotte gebleken
dat ook de vrouwen die tot de „moder
ne" en „matig moderne" groepen beho
ren, zich in een échte slaapwijk net zo
min op hun gemak voelen als de „matig
traditionele" en „traditionele" vrouwen.
Meer dan eens maakten zij duidelijk
zich in zo'n slaapwijk vaak erg verloren
te voelen. Volgens Marieke Renoü een
reden te meer voor planners en architec
ten om het vrouwelijke aspect in de wo
ningbouw wat meer tot uiting te laten
komen en nieuwe initiatieven te nemen.
Zij vindt dat niet alleen een kwestie van
geld, maar ook van inzicht.
WESSEL POST