Er zit minder sleet op
mijn werk dan men denkt
"■"•■"AI Jarreau:
tussen
%°praten en
\zingen
TV-oorlog in België
rond Omloop Het Volk
e;
Fantasia ontwapenend in kindermusical
bioscopen
NA 3 KUNST
£etdóc Souoont
MAANDAG 6 MAART 1989 PAGINA 9
ooi
Recordomzet jubileumbeurs
intiquaren
AMSTERDAM De tiende internationale Antiquaren
ioekenbeurs, die van woensdag tot en met zondag in
Amsterdam werd gehouden, heeft een recordomzet van
1.5 miljoen gulden gehaald. Dat is drie keer zo veel als in
De beurs werd dit jaar voor het eerst gehouden in
iet RAI-congrescentrum in Amsterdam. Naar schatting
L500 bibliothecarissen, verzamelaars en beleggers bezoch-
en de beurs met 56 internationale exposanten. Bij de ope-
ïrorat ,jng van de beurs hebben de bibliothecarissen en anti-
w*\ uaren afgesproken dat zij zich in een stichting tot be-
maak |0Ud van het oude boek gezamenlijk zullen inzetten om
>r een vaarcjevoiie werken voor ons land te behouden. Steeds
Afteer handschriften en bijzondere historische boekwer-
'?.na ten verdwijnen naar buitenlandse collecties, zo is geble-
uik ej [en. De stichting wil fondsen bijeenbrengen voor aanko-
«n en ze wil bijdragen aan de inventarisatie van be
tere taande collecties. Ook wil ze de overheid op dit gebied
dviseren.
twei
a y
i
naize?
/Ia),
I;
de
ren
La Chute
gaat niet
door:
acteur ziek
DEN HAAG We-
gens ziekte van de
acteur Frangcois
Chaumette gaat de
voorstelling van La
Chute in het Theater
aan de Haven mor
gen niet door. Chau
mette is plotseling
ziek geworden bij de
aanvang van zijn
toernee op 23 februa
ri in Londen.
(Van onze correspondent
Frans Boogaard)
BRUSSEL De tv-oorlog in Vlaande
ren tussen de BRT en de nieuwe com
merciële zender VTM neemt steeds lach
wekkender vormen aan. Zaterdag bleef
heel Vlaanderen verstoken van beelden
van de Omloop Het Volk, de traditionele
opening van het wielerseizoen in België.
De BRT eiste het exclusieve recht om
opnamen te maken. De staatsomroep
was bereid daarvoor vele tienduizenden
guldens neer te tellen, en zou VTM voor
het symbolische bedrag van een frank
enkele beelden afstaan. Maar de Gentse
krant Het Volk, organisator van de wed
strijd, had er principieel-joumalistieke
bezwaren tegen VTM-verslaggevers en
cameramensen de toegang tot de wed
strijd te ontzeggen. De BRT besloot daar
op af te zien van een rechtstreekse uit
zending van de wielermatch. Beide om
roepen brachten het conflict vanuit een
enigszins verschillende invalshoek in
hun zaterdagavondjournaal als hoofdon
derwerp, voor de treinramp in Londen
en het verdere nationale en internatio
nale nieuws.
:tje 'onc*rt|J^| Met Al Jarreau
>p hi
paiÜAeie). Veticla (gitaaOrRickey'M'i
»ot (basgitaar). Michael Stewart
Michael Paulo (saxofoon),
Davenport (zang) en Gene
(zang). Ahoy', Rotterdam, vrij-
nt J*0™)- 1
'n dagavond.
kópe Amerikaan Al Jarreau
it de laatste jaren behoor-
akvethijk wat water bij de wijn ge-
dat efjdaan in een poging het grote
Duree®evolg is dat op zijn Plaat"
j materiaal nauwelijks nog de
^oocheltrucjes uithaalt met
ijn stem, die hem aan het be-
/an zijn carrière in de vol-
schijnwerpers brachten,
i d„
Hoewel zijn zang nog altijd in
yjjf,pile toonsoorten goed gedijt,
gaar 'evert Het minder boeiende
nummers op.
*4 Op het podium is Jarreau ge-
ti. lukkig een ander
iunn>5 «ii oinrci iiici» cu giS-
'K^en teravond liet hij weer eens ho-
°eze ren waarom zijn concerten
toch altijd weer meer indruk
maken dan zijn platen. Als een
7 jongleur liep hij over de noten-
eni|oalk, daarbij gevaarlijke
naAprongen makend zonder dat
'(het ook maar een keer mis
ging. Vocaal klopte het dus he-
KJes, lemaal. Gesteund door een ui-
roo'|terst bekwame groep muzi-
^Ikanten groeide het concert uit
Jl°t een swingend feestje, dat
■(iets weg had van een boottrip
B Dp een onberekenbare oceaan.
IB
i de twee keer zestig minuten
publiek,
teruggebrachte Ahoy'
itterdam stond, ontpopte hij
zich vooral in het eerste uur
entertainer. Deze
Werkwijze haalde behoorlijk
de vaart uit de show omdat ze
ker de helft van de tijd op
ging aan praten. Nu was Al
gelukkig behoorlijk onderhou
dat is gekomen
kunstenaar aan het werk te
horen, moet het enigzins te
leurstellend zijn geweest. Als
troost vervormde hij de
woorden Amsterdam, Rotter
dam, Nederland tot een muzi
kale en vocale improvisatie en
werd het publiek bedankt dat
ze niet voor de televisie, maar
voor hem hadden gekozen.
Spelend met zijn roze zakdoek,
koos hij vocaal zowel in de up
tempo-nummers als in de bal-
';s voor uitersten. Dat laat-
fte leverde een onderhoudend
ónderonsje op aan de rand van
het podium tussen bassist Ric
key Minor en Al Jarreau op.
Hoogtepunt tijdens het eerste
deel was het duet met toetse-
en zangeres Vonda She-
pard, die heel indrukwekken
de noten op haar zang bleek te
hebben, waarvan we in mei
meer mogen proeven als haar
solo-elpee verschijnt.
Een prominente rol was ook
weggelegd voor saxofonist Mi
chael Paulo, die de tonen uit
zijn tenen haalde, maar dat op
uiterst gevoelige manier deed.
Nadat hij een cadeautje had
uitgepakt en wat delen uit een
- brief, die op het podium was
gelegd, had gemurmeld, koos
gff hij in de tweede helft uitslui
tend voor muziek. Hij reeg,
door middel van rijke impro
visaties, de nummers aaneen,
maar kon toch niet zo boeien
als hij in de eerste helft had
gedaan. Al had zijn sterkste
troeven inmiddels uitgespeeld
en het publiek vermaakt, zoals
alleen Al Jarreau dat kan.
HANS PIËT
■Tl
ii; 1
Nederlandse theatergroepen
populair in buitenland
AMSTERDAM Nederlandse theatergroepen genieten
groeiende populariteit in het buitenland. In het vorige
seizoen waren 90 Nederlandse theatergroepen op toernee
door 30 verschillende landen. Volgens het Nederlands
Theaterinstituut dat deze gegevens zaterdag bekend
maakte, behoort Nederland met deze aantallen tot één
van de koplopers in Europa. Dit seizoen zal het aantal op
tredens in het buitenland de cijfers van vorig jaar over
treffen, zo verwacht het instituut. Dat is onder meer te
danken aan een fors aantal Nederlandse optredens in de
Bondsrepubliek Duitsland in het kader van de manifesta
tie „Begegnung mit den Niederlanden" in München.
Daarnaast programmeert het Theaterinstituut dit seizoen
tussen de 80 en de 100 voorstellingen en concerten in
Groot-Brittannië onder het motto „Go Dutch". Deze
reeks voorstellingen is onder meer mogelijk gemaakt
dankzij de steun van de ministeries van WVC en buiten
landse zaken in het kader van de William en Mary-her-
denkingen.
SCHRIJVER BOEKENWEEKGESCHENK HUGO CLAUS:
ANTWERPEN Om met
Hugo Claus, een babbel te
hebben is er altijd wel een
aanleiding, maar nu kan
je onmogelijk om hem
heen. Deze week begint
de Boekenweek en Claus
schreef in opdracht het
boekenweekgeschenk „De
Zwaardvis", dat voor de
eerste keer een oplage
haalt van boven het half
miljoen. Het thema van de
Boekenweek is „Film en
Literatuur" en net nu is
Claus bezig met de verfil
ming van zijn eigen ro
man „Omtrent Deedee".
Daarnaast zou zijn zestig
ste verjaardag over enkele
weken een aanleiding
kunnen zijn.
Hugo Claus is vriendelijk ge
weest voor de Nederlandse le
zers. „De Zwaardvis", dat ze
deze wefek cadeau krijgen bij
hun boekverkoper, heeft niets
van het luchtige tussendoortje
dat Claus twee jaar geleden
schreef voor de Vlaamse Boe
kenweek. Het is een spannen
de crimi rond een moord die
zich afspeelt in een Vlaams
dorp. Een vlot leesbare story,
waarin toch typische Clausi-
aanse thema's (zoals liefde en
gebrek aan liefde, schuldbesef,
de zoektocht naar een vader)
listig verweven werden. Een
compact „verzameld werk" als
het ware.
Hugo Claus: „Het Vlaamse
boekenweekgeschenk, „Cha
teau migraine", verscheen
maar in een oplage van 10.000
exemplaren. Dat was ook een
ander genre vergeleken met
De Zwaardvis". Een beetje
Hugo Claus (midden) op de set van „Omtrent Deedee". De schrijver regisseert deze film naar zijn boek zelf.
FOTO: PERSUNIE
Ik wou „De Zwaardvis"
vooral spannend maken. Een
half miljoen lezers scheep je
niet af met een zweverig ver-
haalte of een vrijblijvend
schetsje. Het moest een visite
kaartje zijn van wat ik alle
maal kan, want het boekje
komt in handen van lezers die
mijn werk nog niet kennen".
De Nederlandse lezer zal wel
licht de allusies ontgaan op het
Vlaamse culturele klimaat. De
onderwijzer Goossens die in
zijn huisvlijt een mythologisch
drama in mekaar flanst voor
een cultuurweekend waar al
leen plaats is voor modecul
tuur, eetcultuur, en kleedcul
tuur, dat is toch een karika
tuur van uzelf?
Hugo Claus: „We wonen in
een land waar dat allemaal
één pot nat is. Als de gewone
mens een liedje zingt op de
WC is dat ook al cultuur. Ik
ben nogal ouderwets daarin.
Voor mij is er een duidelijke
hiërarchie binnen de kunst
vormen. In een land waar de
schrijvers veronachtzaamd en
vernederd worden, kan ik het
óok niet au serieux nemen dat
ze mij in een aula een rare
muts opzetten en zeggen dat- ik
iemand ben. Ik weiger om
doctor honoris causa te wor
den, zoals ik ook niet in de
Academie wil zetelen of het
vertik om dankwoorden uit te
spreken bij prijsuitreikingen.
Het geld incasseer ik wel,
want ik vind dat het mij toe
komt".
Uit „De Zwaardvis" wordt
duidelijk dat het katholieke
geloof nog steeds een onuitpu-
telijke inspiratiebron is.
Hugo Claus: „Ik vind het reli
gieuze gevoelen een zeer res-
ctabel gevoelen, maar ik
>m steeds uit bij het exploite-
n en het terroriseren ervan.
De kerk blijft voor mij een
metafoor van fanatisme, ver
drukking. onverdraagzaam
heid. Dat vind je terug in „De
Zwaardvis"; hoe dat jongetje
het zondebesef ingeprent
krijgt op zo'n prille leeftijd.
Dat vind ik revolterend".
Onthouding
De hele week al is Claus bezig
met nachtopnamen voor „Om
trent Deedee". Ondanks dat is
hij zoals altijd heel onverstoor
baar als eenmaal de bandre
corder begint te lopen. Hoe
wel. Tijdens een babbel bij
Van Dis gooide hij kwaad een
dichtbundel het publiek in,
omdat hij geplaagd werd net
toen hij ging voorlezen. „Zag
je dat?" informeert hij nieuws
gierig. „Van Dis ging echt te
ver, ik kon niet toelaten dat
mijn gedichten beledigd wer
den".
Had Claus na „De Leeuw van
Vlaanderenoverigens niet
gezworen om nooit meer te fil
men, proberen we hem op
onze beurt kwaad te krijgen.
Hugo Claus: „Van die
„Leeuw" word ik 's nachts nog
wakker met knarsende tan
den. Het was één van de kas
successen van de Belgische ci
nema, maar ik schaam er mij
diep over. Als de omstandighe
den niet zijn zoals ze op de
produktievergaderingen afge
sproken waren, moet je ermee
kappen en naar huis gaan,
maar dat heb ik niet gedaan.
Ik heb me er hoogmoedig in
vast gebeten. De kritiek viel
over me heen en ik dacht
toen: ik ben niet gemaakt voor
de film, zeker niet in dit land.
Maar met deze film wil ik re
vanche nemen, vooral op me
zelf dan".
Heeft producer Patrick Con
rad moeite gehad om u te
overtuigen om aan „Omtrent
Deedee" te beginnen?
„Eigenlijk wilde ik het liefst
het scenario verfilmen van
één of andere onbekende jon
ge scenarist. Daar zou ik dan
mijn filmgaven op kunnen
projecteren, wat alvast span
nender is dan op mijn eigen
wereld die ik al heb uitge
drukt in mijn roman. Maar
Conrad zag de sterkte van het
boek, dat overigens gebaseerd
is op een oorspronkelijk scena-
Het boek dateert van 1963. Wal
ging er door u heen toen u het
na 25 jaar opnieuw vast nam?
Hugo Claus: „Er zit minder sterkste kant geweest, maar zo
sleet op dan men denkt. Of je heb ik dat zeker nooit bedoeld,
de pastoor nog een rok moet Ik vind theater, als het lukt,
laten aantrekken, daar kan je het mooiste wat er is. Daar
over discussiëren. Maar de kan geen film tegenop,
thema's Eenzaamheid en Ge- Maar wat het theater maken
brek aan Communicatie blij- betreft: ook daar heb ik steeds
ven toch de grote cliché's
de mens zich aan optrekt? Het
gaat 'm niet alleen om het ver
haal, maar ook om de symboli
sche motieven. Een criticus
heeft daar indertijd een dik
boek over vol geschreven,
over de verschillende lagen in
het boek. Dat kan je niet zo
maar vertalen naar de film
toe, maar in de film zijn dan
weer andere lagen te vinden".
We waren diep onder de in
druk van de ernst op de set.
„Die ernst is misleidend. Het is
een heilige wet dat als er gela
chen wordt op de set, de risi
co's op mislukking groot wor
den. „Omtrent Deedee" wordt
geen zware film, maar een
mengsel van platte grollen en
een scheut melancholie. Het
grootste deel is om je te be
scheuren van het lachen".
U bent in dit project betrok
ken als schrijver en als regis
seur. Dus goed geplaatst om de
vraag te beantwoorden: wie is
de vader van de film?
„Ik vind dat de verafgoding
van de regisseur één van de
grote dwaasheden van de film
geschiedenis is. Zonder script
stonden die regisseurs nergens.
Wat zij doen is alleen dat sce
nario onvolmaakt inkleuren.
Een regisseur gebruikt een an
der soort effecten dan de
schrijver. Ik hou wel van die
pragmatische benadering van
beide: film en literatuur als
een reeks van effecten. Ik zeg
dat helemaal niet geringschat
tend. Shakespeare gebruikt
ook ordinaire truuks om het
publiek na de pauze weer in
de zaal te lokken.
Dat die truuks technische ba
gage vergen van de regisseur,
daar ben ik het niet mee eens.
Als ik uitleg aan een begaafde
cameraman wat ik wil, dan
doet ie dat. Om een zin om te
schrijven hoef je ook niet te
weten wat de oorsprong van
een woord is".
Slap aftreksel
U bent graag bezig met theater
maar hebt ook eens gezegd:
theater is een slap aftreksel
van film.
„Consequent zijn is nooit mijn
minder zin in. „Het schommel-
paard" (zijn recentste regie
met de Compagnie van de
XXste eeuw, nvdr) beviel me
absoluut niet. Mijn oude
droom om een eigen gezel
schap te leiden heb ik nog niet
definitief opgeborgen. In een
eigen theater hou je een greep
op alle facetten van de pro-
duktie. Als ik nu een stuk re
gisseer moet ik eerst nog het
ABC aanleren van wat ik on
der theater versta. In de korte
tijd van het repetitieproces
kom ik amper aan de letter B.
Ik heb met veel overgave zit
ten kijken naar „De Meeuw"
van de Blauwe Maandag Com
pagnie, waar de fine-fleur van
de Antwerpse avant-garde zijn
neus voor ophaalt omdat ze
denkt dat het een gewone bur
gerlijke voorstelling is. Maar
wat zij als grensverleggend be
schouwen is wat vorige maand
in Theater Heute stond: wéér
een wit decor, wéér mannen
met brillantine in hun haar.
Originaliteit heeft over het al
gemeen te maken met gebrek
aan kennis".
U beschikt over die kennis en
bent niet vies om daaruit te
pikken.
Hugo Claus: „Pikken, daar
weet ik alles van. Als ik een
oude Griek bewerk, heb ik re
den om te zeggen dat dat van
mij is. Die Griek heeft die stof
toch ook maar van een andere
oude Griek? Toen Sheakespea-
re zijn „Hamlet" schreef was
dat de vierde van dat jaar. Al
leen schreef hij de beste versie
en die heeft de tijd doorstaan.
Maar naast die bewerkingen
heb ik meer dan voldoende
geschreven dat echt van mij
alleen is. Van de 140 boeken
die ik publiceerde, zijn er
maar 30 bewerkingen".
Is je zestigste verjaardag een
aanleiding om terug te blik
ken?
Hugo Claus: „Die verjaardag,
dat is voor mij geen datum. Ik
maak elke dag al de balans op.
Eén keer had ik het gevoel dat
er een periode afgesloten was,
toen ik dertig werd. Dat was
een lastig moment. Dat ik nu
overal gevierd word is heel
vriendelijk. Als al die mensen
daar plezier in vinden, waar
om niet? Ik ga dan maar naar
hun lezingen en toespraken,
want ik ben eigenlijk een hei
lige".
Als u niet bezig bent met fil
men, zoals nu...
„Dan ben ik bezig met wat an
ders".
Met schrijven...
„Of schilderen, of flauwekul
uithalen. Maar dit regisseer-
werk is zeer slopend. Ik zit
zelden op de set, en er blijft
geen tijd over om nog wat an
ders te doen. Maar meteen na
de opnames vertrek ik op
nieuw naar de Provence, waar
mijn vrienden nu in mijn
zwembad zitten en jeu de bou
les spelen. Of dacht je dat dat
alleen maar een postbusadres
Binnenkort begint Claude Go-
retta aan de verfilming van
„Het verdriet van Belgiè". Dat
wordt dan verknipt tot tv-fe-
uilleton zodat ook de meest
luie lezer nu met uw boek kan
kennismaken. Vindt U dat po
sitief?
„Het is niet omdat ik de film
mooier vind in de bioscoop,
dat ik de televisie minacht. Er
komen zoveel spannende din
gen op tv. De ontvoering van
Van den Boeynants, wie had
dat willen missen? En „Wed
den dat", dat vind ik zo leer
zaam. In dat spelletje zijn zo
veel passies in het gedrang, dat
een antropoloog daar een flin
ke kluif aan heeft".
Na de Tweede Wereldoorlog
in „Het verdriet" schoof u
voor uw verhaalstof nog wat
verder op in de tijd. In de ro
man „De zachte vernieling"
was de Cobra-periode van de
jaren vijftig aan de orde. Mo
gen we ook nog explicieter au
tobiografisch geinspireerd
werk verwachten?
Hugo Claus: „Het komt niet bij
me op om een autobiografie te
schrijven. Zo bijzonder ben ik
niet dat ik een boek over mijn
leven wil schrijven.
Maar ik heb nog wel plannen
voor een groot werk, waarbij
„Het verdriet van België" tot
een novelletje verbleekt. Wat
dat zal worden? Daar laat ik
me nog niet over uit. Er zijn al
zoveel „Oorlog en Vredes" aan
de cafétafel gesneuveld".
GEERT VAN DER SPEETEN
KOEN VERSTRAETEN
Het is een hele klus voor Lu
cia Senf om al haar leerlingen
aan een produktie mee te laten
doen. Daardoor is een musical-
vaak een bijzonder welkome
uitdaging. De mogelijkheid be
staat om allerlei dieren op het
toneel te laten dansen, sprin
gen en plezier maken.
„Hans en de gouden gans" is
een musical waar heel wat rol
len in te vergeven ziin. In een
werkelijk prachtig decor, liefst
driemaal totaal anders, spelen
de leerlingen naar hartelust.
Liefst 31 speelrollen en een
veelvoud aan dans en acroba-
ttekrolletjes zijn in deze wer-
Kindermusicalgroep Fantasia o.l.v
Moor. Muziek: Nico Oongelmans,
velende produktie verwerkt.
Prachtige kostuums zorgen er
voor dat elke speler zich de
ster van de middag kan voe
len.
Marjory Vriens als Hans on
dergaat gelaten de onaardige
bejegening van haar omge-
vïhg. Als zij tenslotte de prin
ses, waar het allemaal om be
gonnen is, ten huwelijk vraagt
is het ruim drie 'uur later. Het
is in de eerste plaats een pro
duktie die wordt gespeeld uit
liefhebberij. Wat is er leuker
voor ouders die hun zoontje of
dochtertje als kip of narretje
o^er het toneel zien draven?
Maar daarbuiten leren de kin
deren spelenderwijs omgaan
met zang, dans en toneel.
De gekozen musicals hebben
al een hele historie achter de
rug
ijn daardoor niet echt
pq benadering van de karak
ters wat langdradig, maar voor
de minder kritische bezoeker
biedt Fantasia zeker een
kleurrijke tijdspassering.
ROB VAN DER MIJL
Veel activiteiten
rond Boekenweek
DEN HAAG/LEIDEN
Met het jaarlijkse boeken
bal, morgenavond in Tu-
schinski te Amsterdam,
begint de 54e Boeken
week van de stichting
Collectieve Propaganda
voor het Nederlandse
Boek (CPNB). Uitgevers,
boekhandelaren, schrij
vers en dichters slaan ge
durende tien dagen de
handen ineen om de aan
dacht van het Nederland
se koperspubliek te vesti
gen op de laatste uitgaven.
Dit jaar gebeurt dat in het ka
der van het boekenweekthema
'Boek en film' onder meer
door de vertoning van een
aantal verfilmde boeken in de
vaderlandse bioscopen. Zo
worden in het Haagse Metro
poletheater vanaf komende
donderdag achtereenvolgens
vertoond de films 'Max Have-
laar', 'Pastorale 1943', 'The
name of the Rose', 'Die Blech-
trommel', 'The French Lieute
nants Woman', 'De vierde
man', 'Un amour de Swan', en
zaterdag, zondag en woensdag
in de matinee de Bommelfilm
'Als je begrijpt wat ik bedoel'.
In Delfia in Delft is in het ka
der van het Film- en litera
tuurfestival vanaf donderdag
'Pastorale '43', 'Havinck',
'Children of a lesser God',
'2001 A Space Odyssey', 'Eren
dira', 'Terug naar Oegstgeest',
'Querelle' en in de matinee op
zaterdag, zondag en woensdag
'Ciske de Rat' te zien. Leiden
doet niet mee aan dit film- en
literatuurfestival.
Zoals elk jaar worden er plaat
selijk door het hele land even
eens activiteiten georganiseerd
in het kader van de Boeken
week. In Den Haag gebeurt
dat onder meer in het Neder
lands Letterkundig Museum
en Documentatiecentrum,
waar van 8 maart tot en met
11 juni een kleine tentoonstel
ling is te zien rond de schrij
ver van het Boekenweekge
schenk, Hugo Claus. Het mu
seum is gratis toegankelijk.
Claus zal tijdens de Boeken
week overigens het hele land
doorreizen voor signeersessies.
Op zaterdag 18 maart is hij
van 15.00 tot 17.00 uur in
boekhandel Van Gennep in
Rotterdam om zijn boeken
weekgeschenk 'De Zwaardvis'
van zijn handtekening te voor-
Bij boekhandel Plantijn aan
het Noordeinde in Den Haag
zal op diezelfde dag het eerste
exemplaar van een boek van
W. Kassies over Gerrit Ach
terberg worden gepresenteerd,
getiteld 'En Alexander is een
schim in mij', over de invloe
den uit de Griekse, Romeinse
en Egyptische Oudheid op het
werk van Achterberg.
Boekhandel Paagman aan de
Frederik Hendriklaan in Den
Haag exposeert tijdens de Boe
kenweek een indrukwekken
de ex-libris-verzameling van
de verzamelaar Henk van
Buul. Daaronder ook het ex li-
bris van grote namen als
Charles Dickens, Victor Hugo,
T.S. Eliot, Stefan Zweig en
Anatole France.
In Leiden organiseren boek
handelaar Kooreman en Stolk,
K&O/Leidse Volksuniversiteit
en stichting Kunstkring de
Burcht een groot aantal activi
teiten in het kader van film en
literatuur. In de Kapelzaal van
K&O is op 9 maart een literai
re avond over film en poëzie,
waarbij onder meer 'Wind
schaduw' en 'Fragmenten uit
een bezette stad' worden ver
toond. Op dezelfde plaats geeft
Leon de Winter op 10 maart
een inleiding bij de vertoning
van de naar zijn boek gemaak
te film 'Bastille'. De dag daar
na is er een boekenmarkt in
de Openbare Bibliotheek en
een feest in sociëteit De
Burcht met onder meer een
optreden van de dichter Ar
nold Grunberg. Zondagmiddag
12 maart is er in de Kapelzaal
van K&O de 'Middag der Zon
dagsdichters'.
Overigens ontwikkelen veel
boekhandelaren op eigen initi
atief nog activiteiten. Informa
tie daarover is meestal terug te
vinden in advertenties in de
dagbladen.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN OEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Cocktail (12); 18.30. 21.00. wo.
i (al); 18.45, 21.15.
19. tel. 071-121239): Cockta
(12); 19.00. 21.15. wo. ook
fish called Wanda (al); 14.30,
19.00, 21.15. Mujeres (al); 19.00.
lichtheid van het bestaan (al);
20.00. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Engelen
der welluat (16); 14.30. 19.00.
Willow (al); 19.00. 21.15.
15.45. Buster (al);
wo. 20.15. Wish you wat
(16); ma. t/m wo. 20.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Kroniek van een
aangekondigde dood (12); ma.
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel.
4.30, 16.45. 19.00,
di. ook 14.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637):
Cocktail (al); 14.00. 18.45.
21.30. CINEAC 3: Willow (al);
METROPOLE 2: Jan Rap en
lichtheid van het bestaan (al);
20.30. ma. di. ook 14.00. ME
TROPOLE 5: Who framed Roger
Rabbit (al); 14.00. 18.45. 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Cocktail (al); 13.45.
18.45, 21.30. ODEON 2: Li
cense to drive (al); 13.45. 18.45,
21.30. ODEON 3: Fright night
Onze eerste wip (16); 19.15,
21.45. STUDIO 2: Half moon
street (16); 19.00. 21.30. STU
DIO 3: Die Hard (16); 19.00.
21.30. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: Track 29; 19.30. Het
rode korenveld; 21.45. Zaal 2:
Anita-Tanze des tasters; 19.30,
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Who framed Ro
ger Rabbit; wo. 14.30. CINE-
AC 3: Walt Disney's Frank en
Fray; wo. 14.00. METROPOLE
4.00. STUDIO 2: Jungle
14.30. STUDIO 3:
Amanda Lear
exposeert
AMSTERDAM Zangeres
Amanda Lear exposeert van
18 maart tot en met 30 april bij
Rijkers Art Diffusion aan de
Amsterdamse Keizersgracht.
In deze galerie zullen zestien
van haar recente schilderijen
te bezichtigen zijn. De zange
res is vooral bekend geworden
door haar vijftien jaar lange
vriendschap met de onlangs
overleden Spaanse surrealisti
sche schilder Salvador Dali.
Behalve zangeres is ze ook
schrijfster, maar vooral schil
deres. In haar boek „De Dali
van Amanda" verhaalt zij over
de jaren met de schilder en
diens echtgenote Gala. In die
periode was zij veelvuldig zijn
model. Aan de verhouding
kwam een einde toen ze voor
een zangcarrière koos. In 19J6
was zij de „Koningin van de
disco" met haar nummer „Fol
low me". In 1980 exposeerde
ze voor het eerst, in Rotter
dam. De artieste komt naar
sterdam voor de opening
de tentoonstelling. De ga
lerie is dagelijks geopend van
12.00 tot 17.00 uur.
LDat zoeken we even op.
In de 'Uit'bijlaqe natuurlijk! I