Een uitweg uit het getto Eed van trouw voor RK hoogleraren theologie üeidóaQowuvnt Brug kerk wereld Gereformeerden leiden consultaties over vrede >weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSointmt ZATERDAG 4 MAART 1989 PAGINA 2 door Marinus van der Berg Het transport van de tweede Van Brienenoordbrug heeft tot de verbeelding van dui zenden gesproken. Het spijt mezelf dat ik juist in die da gen niet naar een journaal heb kunnen kijken. Ik had het graag gezien, want ik heb diep respect voor zulk minu tieus werk. Zo'n transport van een brug spreekt tot diepere lagen in een mens. Het doet denken aan het soms ook zo mini- tieuze werk van overbruggen, als er in menselijke verhou dingen kloven zijn ontstaan. Als de oevers van de mense lijke ziel zo zijn aangetast dat het leggen van een brug om de uiterste zorg vraagt. Het was juist in deze zelfde dagen dat iemand me vertel de hoe ze al vele jaren, met deskundige hulp van het RI AGG waarvoor ze alle waar dering had, geprobeerd had om een relatie met haar schoonmoeder te overbrug gen. Telkens weer stootte ze op een muur van afweer en werd ze beschadigd. Al het zorgvuldige werk leek tever geefs en ze was op het punt gekomen dat ze ontdekte dat ze haar pogingen moest op geven. Dat betekende een tweede desillusie voor haar. Niet alleen het verlies van een relatie maar ook van een ide aal. Het ideaal om bruggen te slaan naar mensen toe. „Ik kan het zo moeilijk van me zelf verdragen", zei ze, „om dat ik veel tijd besteed aan het bezoeken van zieken en mensen die eenzaam zijn. Dat lukt me prima en met mijn schoonmoeder krijg ik maar geen kontakt". Deze ervaring zal velen niet vreemd voorkomen. In fami lieverhoudingen zijn afstan den soms moeilijker pver- brugbaar of zelfs onover brugbaar dan in andere ver houdingen. Overbruggen is een kunst. Al lerlei factoren spelen een rol, zoals de windsnelheid en de stroming in het water. Wie in relaties wil overbruggen moet ook zoeken naar gunstige omstandigheden. In het boek „Liefde is een werkwoord" van Alfons Vansteenwegen zijn goede tips te vinden voor mensen die aan conflicten in 'de relatie willen werken. Het is een pijnlijke ervaring als je merkt in je leven dat er afstanden zijn waarvoor geen brug gebouwd kan worden of waarvoor geen brug meer is. Lange tijd kun je tobben en wakker liggen van de vraag hoe dat mogelijk is. Je kunt ook lang de schuld bij jezelf zoeken. Een van de merk waardige ervaringen is dat mensen geen toegang bij el kaar vinden omdat ze te dicht op elkaar zitten en niet te ver van elkaar zitten. Ze benau wen elkaar en dan moeten er brugggen worden opgehaald om verder te kunnen leven. De ervaring dat je niet met ie dereen een goed kontakt kunt leggen, leert je ook de ervaring dat er soorten van relaties zijn. Werkrelaties en intieme relaties. Vrienden en kennissen. Sommige mensen noemen iemand al gauw een vriend, maar anderen zijn hierin veel terughoudender. Van een aantal relaties wordt verondersteld dat ze goed moeten zijn. Zoals familierela ties of tussen mensen die nauw met elkaar moeten sa men werken. Anderen vullen dan in dat het wel goed zal zitten. Dat maakt het alleen maar moeilijker om te erken nen dat relaties niet zo goed verlopen. Het leggen van bruggen spreekt tot de verbeelding, maar we moeten leven in de werkelijkheid waarin er ook onoverbrugbare afstanden zijn. Het kan een bevrijding zijn om dat te erkennen en de verwachting op te geven dat een overbrugging ooit nog mogelijk zal zijn. Op de ontmoetingsdag hoor de ik zeggen: „Als je huwelijk breekt, breekt dan ook je ge loof", was voor sommigen de bevrijdende ervaring dat ze zagen dat je met blijvende gevoelens van wraak en bit tere woede tenslotte alleen nog maar jezelf ondergraaft. Het is heel begrijpelijk dat die gevoelens er zijn en ze moeten ook geuit kunnen worden. Zo'n explosie van gevoelens kan bevrijdend werken, maar die bevrijding houdt op als je er zelf de dupe van wordt. Soms kunnen afstanden wel ten dele overbrugd worden, maar moet tegelijk gezegd worden: „Zoals het was, wordt het nooit meer en dat moet ook niet meer verwacht worden". Raad van Kerken valt met KLM „trots van Nederland" aan AMERSFOORT Het Inter kerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) verzet zich tegen het pleidooi van de Raad van de Kerken in Ne derland om het luchtvaart- verdrag met Zuidafrika op te zeggen. Zo'n oproep toont aan dat de Raad op de stoel van de regering wil zitten. De raad zou moeten bedenken dat de KLM „de trots van Ne derland" is, zo schrijft het ICTO aan de Raad. De Raad van Kerken meent dat de lijndienst van de KLM naar Johannesburg moet worden vervangen door lijndiensten naar de buurlanden van Zuid afrika. De Nederlandse Her vormde Kerk en de Rooms- Katholieke Kerk hebben eveneens voor opzegging van het luchtvaartverdrag met Zuidafrika gepleit. Het ICTO vergelijkt de hou ding van de Raad met die van twee joden die in 1938 aan dachtig luisterden naar een toespraak van de nazi-minis ter van propaganda, Joseph Goebbèls. Na afloop waren ze zo enthousiast dat ze luidkeels riepen: „Weg mit uns". „Het zal dan nu wel de bedoeling zijn dat we dat voorbeeld vol gen en roepen ,Weg met ons', weg met de KLM", aldus het ICTO. Wanneer men de natuur de vrije loop laat, gaat elke vorm van gelijkheid verloren. VATICAANSTAD Rooms-katholieke hoog leraren in de theologie moeten sinds 1 maart een eed van trouw aan de RK Kerk afleggen. Ook rooms-katholieke pries ters en diakens moeten bij hun wijding voortaan plechtig verklaren trouw te blijven aan de leer van de kerk.-Na de nu al ge bruikelijke belijdenis van het geloof moeten zij plechtig verklaren dat zij in woord en daad de een heid met de kerk zullen bewaren, het geloofsgoed, de leer en de wetten van de kerk zullen eerbiedi gen, en aan de bisschop pen en het leergezag zul len gehoorzamen. De verplichting geldt niet voor diakens en priesters die al zijn gewijd of hoogleraren die al in functie zijn. De formule van de eed van trouw is opgesteld door de Congregatie voor de Geloofs leer in Rome, die waakt over de zuiverheid van het RK ge loof. De oversten van de reli gieuze orden en congregaties zijn verplicht erop toe te zien dat leden van hun orde of congregatie zich in overeen stemming met de plechtige verklaring gedragen. Tot nu toe waren alleen bis schoppen verplicht een eed van trouw af te leggen. Pries ters, diakens, vicarissen-gene raal en docenten theologie konden sinds 1967 volstaan met de geloofsbelijdenis van Nicea en een algemene ver klaring dat zij alles zouden, eerbiedigen wat de kerk op het gebied van het geloof en de moraal leert. Voor 1967 moesten zij de 'anti-modernis ten-eed' afleggen, die paus Pius X in 1910 invoerde om de ketterij van het modernis me te bestrijden. Geestelijken en theologiedocenten beloof den daarbij plechtig bepaalde opvattingen over de openba ring en de overlevering met kracht van de hand te wijzen. Anti-modernisteneed i had eed de leemte sinds het vervallen van de anti-mo dernisteneed op te vullen. De tekst werd in juli vorig jaar door paus Johannes Paulus II goedgekeurd, nadat de gregatie er vier jaar aan gewerkt. De Osservatore Romano, de krant van het Vaticaan, wijst er in een commentaar op dat het onderschrijven van de ge loofsbelijdenis van Nicea ie mand bevoegd maakt om een functie in de kerk te vervul len. De nieuwe eed is volgens de krant nodig als „officiële verklaring dat men probeert de functie goed uit te oefenen, zowel tegenover de kerk zelf, als tegenover de instellingen en personen" die men dient. Waarnemers in het Vaticaan Paus Johannes Paulus II FOTO: AP wijzen erop dat de geloofsbe lijdenis van Nicea, die uit de vijfde eeuw nar Christus stamt en niets zegt over zaker als abortus, voorbehoedmid delen, het celibaat en de toe lating van vrouwen tot het priesterambt. Via de eed van trouw probeert het Vaticaan diakens, priesters en de do centen theologie ertoe te ver plichten de leer van de RK Kerk op deze punten te on derschrijven, zo menen deze LEIDSCHENDAM Als de hervormde synode er deze maand mee instemt, krijgt het deputaatschap voor de vragen van oorlog en vrede van de Gereformeerde Kerken in Nederland de verantwoorde lijkheid voor opzet en organi satie van de consultaties over oorlog en vrede. Het depu taatschap heeft zich daartoe al bereid verklaard. De acht consultaties die tot nu toe zijn gehouden, werden in op dracht van de synode door de hervormde Raad voor de za ken van Overheid en Samen leving (ROS) georganiseerd. De hervormde synode be spreekt 17 maart het verslag van de tweede ronde van vier consultaties, die tussen okto ber 1987 en december 1988 zijn gehouden. De synode be sloot in 1983 tot het houden van consultaties om de polari satie binnen de kerk over de (kern)bewapening te bestrij den. In 1986 en 1987 werd een eerste ronde van vier bespre kingen gehouden. Het Inter kerkelijk Vredesberaad, Kerk en Vrede en het Hervormd Beraad Vredesvraagstukken (HBV) hebben aan alle acht bijeenkomsten deelgenomen. Het Interkerkelijk Overleg Tweezijdige Ontwapening (ICTO), dat aanvankelijk van deelneming afzag wegens de nauwe band tussen de ROS en het IKV, nam wel aan de tweede ronde deel. Verder liike ïsoe- weging Pax Christi bij de con sultaties vertegenwoordigd. In de tweede ronde is gespro ken over onder meer de taak van de kerk bij het bestrijden van het vijand-denken, het beleid van de kerken ten aan zien van Oost-Europa en poli tiek in de kerk. De menings verschillen tussen bij voor beeld ICTO en IKV zijn ge bleven - zo riep een ICTO-no- titie waarin werd gezegd dat de vredesbeweging in West- Europa zich sterk heeft laten manipuleren door het Oost blok, veel kritiek op -, maar toch bepleit de ROS voortzet ting van de gesprekken. De consultaties voldoen aan een duidelijke behoefte aan her stel en verdieping van de on derlinge communicatie tussen de diverse organisaties, zo wordt gezegd. Als de synode ermee instemt, zal het gereformeerde depu taatschap een voorstel indie nen voor een vervolg van de consultaties. Zendelingen vrijgesproken Een rechtbank in Nepal heeft deze week twee protestantse zendelingen, Davld McBride uit de VS en Mervyn Budd uit Canada, vrijgesproken van de beschuldiging dat zij illegaal zieltjes zou den hebben gewonnen in het hindoeïstische koninkrijk. De twee werden op 27 oktober vorig jaar gearresteerd op beschuldiging van het bekeren van Nepalezen. Daarop staat maximaal zes jaar. Het hindoeisme is staatsgodsdienst in Nepal. Het veranderen van geloof is er verboden. Hier poseert David McBride met zijn Duitse vriendin Connie op het vliegveld van Katmandu. FOTO: ap Bijna geen vrouwen LEIDSCHENDAM In de hoogste salarisklassen van de Nederlandse Hervormde Kerk zitten bijna geen vrou wen, terwijl ze in de laagste salarisklassen zwaar zijn over vertegenwoordigd. Dat blijkt uit een verslag over de perio de 1969 - 1987 van de Raad voor de kerkelijke medewer kers van de Hervormde Kerk, dat deze maand door de syno de wordt besproken. Kerkelij ke medewerkers zijn - met uitzondering van de predi kanten in een gemeente - al diegenen die bij de Kerk, in hoogste salarisklassen Hervormde Kerk haar gemeenten of instellin gen werken. In de laagste sa larisschaal zaten op 31 decem ber 1987 9 vrouwen en geen man. In de daarop volgende schaal 20 vrouwen en 1 man. Ook in de salarisschalen 3 tot en met 7 zaten veel meer dan Ook in de salarisschalen daar onder zijn de mannen verre in de meerderheid. Eind 1987 werkten bij de kerk In de hoogste salarisschaal daarentegen zaten eind 1987 8 mannen maar geen enkele vrouw. In de een na hoogste schaal zat slechts één vrouw, die zich in deze situatie om ringd weet door 17 Uit de cijfers over de leeftijds opbouw blijkt dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in de jongste leeftijdscategorieën. Zo i jonger dan 20 en za ten in de categorie 21 tot 25 jaar 30 vrouwen en 7 In de leeftijdsgroep v, jaar en ouder zaten 33 nen en 19 vrouwen. Goede lezers zijn zeld- staat op de grond een aantal heeft in zijn poëzie, zoals gumenten om de Goede lezers zijn zeld zaam, misschien wel juist onder de critici die im mers zo veel en dan nog ook in veel te weinig tijd staat op de grond een aantal collega-critici de les te lezen die zich nogal positief hadden uitgelaten over een boek van Maarten 't Hart uit 1986, De Jacobsladder moeten lezen. Hans gereformeerde karakter daar- Werkman, criticus bij het van. Volgens een van hen streng gereformeerde Ne derlands Dagblad, is een goede uitzondering daar op. Juist vanwege die streng ge reformeerde achtergrond heeft hij meer dan anderen te maken met het vooroordeel dat hij wel moralistisch te werk zal gaan en dat zijn oor deel daarom niet interessant is. Nu is het zo dat Werkman deze levensovertuiging be paalt niet wegstopt, integen deel, - vandaar ook het heer sende vooroordeel - het is in zekere zin de kracht van waaruit zijn kritische arbeid gedragen wordt. Maar voor het uitoefenen ervan bedient hij zich toch in de eerste plaats van het instrument dat voor alle kritici moet gelden: zo onbevangen mogelijk lezen en gewapend met een zo groot mogelijke kennis van de we reld om ons heen. Dat ook an deren met zijn kritische ar beid hun voordeel kunnen doen - ook al delen zij zijn ge loofsovertuigingen niet - be wijst Werkman in een artike lenbundel Gerommel van Biich tot Bommel, waarin hij een aantal kritieken en be schouwingen heeft gebundeld. Juist vanwege die verbonden heid met het vrijgemaakt-ge- reformeerde geloof spreekt het van zelf dat hij deze we reld ook in de meest ware zin van het woord kent. Die ken nis stelt hem in staat in een artikel De toren van Delft i dat boek genegenheid voor het gereformeerde geloof het van de spot. Door gedul dig deel voor deel het boek te analyseren maakt Werkman duidelijk dat zijn collega's het bij het verkeerde eind heb ben. Daarmee is een oordeel over dat boek niet af - en ook Werkman zal dat overigens niet ontkennen -, maar wel is een van de zijns inziens be langrijkste aspecten waarnaar dit boek beoordeeld moet worden, aan de orde gesteld. Hans Werkman der twee verschillende alter Literatuur is immers zoals hij ego's, die worden aangeduid ook stelde in een vraagge- met 'lezer' en 'biograaf. Ze sprek met deze krant, onlos- zijn jn, Amsterdam aanwezig makelijk verbonden met le- bij een voorstelling plus dis- vensbeschouwing. cussie over de (tragische) le- De religieuze overtuigingen vensloop van de homoseksue- waarvan in het boek van ]e protestantse dichter Willem Maarten 't Hart sprake is, zijn De Mérode, die zijn dagen in onderdeel van een subcultuur afzondering sleet nadat hij als die door andersdenkende tici niet meer wordt begrepen, Zij geven er interpretaties aan die vanuit het gezichtspunt Werkman schreef van de gelovige geen recht fie doen aan hun werkelijkheid. onderwijzer betrapt het hebben van homoseksuele contacten met zijn leerlingen. ;f een biogra- hem en bezorgde zijn gedichten. heeft in zijn poëzie, zoals Werkman in zijn boek met kracht van argumenten ge probeerd heeft aan te tonen. Er is in de situatiebeschrijving in het verhaal in feite sprake van een botsing van twee ver schillende, volstrekt aan el kaar tegengestelde, onver zoenlijke culturen, aan de ene kant de christelijke wereld van de eerste helft van deze eeuw waarin homoseksualiteit wordt afgewezen en onthou ding als ideaal wordt gezien, de wereld ongetwijfeld waar in De Mérode zijn poëzie heeft gemaakt, en aan de an dere kant die van de huidige homocultuur. Maar dat de )or de pleit de kracht ervan. Verkmans alter ego's zien in de toneelmakers in Amster dam slechts verminking om dat de ware bedoelingen van De Mérodes poëzie worden ontkend. Het werk van De Mérode neemt in de activiteiten van Werkman een grote plaats in. Hij herschreef een eerdere versie van deze biografie over daarvoor drie wordt juist Werk hem i De kreeg jaar geleden de Henriëtte de Beauiortprijs. Hij raakte er oover in discussie met Boude- het Zowel de 'biograaf' als de '1e- wijn Büch die vond dat De zer' hebben met stijgende er- Merode de verkeerde biograaf getroffen had vanwege een (uiteraard beargumenteerde) interpretatie van het leven van De Mérode die Büch niet zinde. Al weer weet Werk man in De biograaf en zijn verantwoordelijkheid waarin hij deze discussie samenvat, zich op heel geloofwaardige wijze te verdedigen. Büch komt daaruit te voorschijn als een goedkope praatmaker, die geen thuis geeft als hij met ar- vensovertuiging, kan daarmee gemis gekeken naar die niet uitgeput zijn. Alter ego Op heel beeldende heeft Werkman inzicht gege ven in zijn positie als criticus nei in een verhaal in het mede ke door hem geredigeerde chris- stelling, waarin volgens hen de dichter tot held gemaakt wordt vaq permissieve homo seksuelen, die in de dichter slechts een slachtoffer kun- en van maatschappelij- kerkelijke repressie. In die bewondering is zelfs de telijk literair tijdschrift mogelijkheid ondenkbaar dat Woordwerk. In dit verhaal De Mérode later van zijn ho- dakloze (Woordwerk moseksuele verlangens heeft 21) treedt de auteur op on- afgezien en deze gesublimeerd gumenten geslagen. Maar wat geldt voor de bio grafie, hoeft niet op te gaan voor de poëzie. Is nu juist de kracht van grote literatuur niet dat zij op meer manieren kan functioneren? Werkman toont zich de verdediger van een bepaalde interpretatie, dé interpretatie in zijn ogen. Als het over levensfeiten gaat die in een biografie worden ver teld, kan die aannemelijk worden gemaakt. Argumen ten beslissen dan. Maar bij de poëzie ligt het anders. Werk man toont zich in de interpre tatie van De Mérodes poëzie door middel van zijn alter ego's als een ouderwetse apol ogeet en dat is een grote be perking, hoe groot zijn ver diensten als lezer ook zijn. In het post-christelijke tijdvak blijkt de poëzie van de Méro de nog altijd aan te slaan. Daarmee wordt de bron waar uit de dichter heeft geput niet onherkenbaar gemaakt. Die is voor iedereen die kan lezen zichtbaar. De taak van een criticus is nu juist die nieuwe interpretaties te ontwikkelen. Als het over grote christelijke literatuur gaat, is het ook in dit geval mede de taak van de criticus haar grensverleggen de karakter te laten zien. Het werk van de Mérode lijkt daar getuige de bewondering die het in zulk uiteenlopende kring oproept mogelijkheden toe te bieden. Het is niet te recht en onverdiend dat De, Mérodes poëzie wordt opge sloten in een getto. PAUL VAN VELTHOVEN Hans Werkman: Gerommel van Büch tot Bommel. Uit gave Kok, Kampen. Prijs 22,50. Protest en landbouwsanering BOEREN hebben van effectief actievoeren geen kaas gege ten. Als ze de straat opgaan is het resultaat ofwel een ludieke actie die geen zoden aan de dijk zet, ofwel de zaak loopt vol slagen uit de hand. De Wageningse hoogleraar Nooij stelde dit al vele jaren geleden vast en sindsdien is zijn gelijk meer- malen bewezen. Een demonstratieve trekker-estafette van verontruste akkerbouwers ontaardde in Den Haag in een niet geplande omsingeling van het ministerie van landbouw. Netto-effect was dat een afgesproken overleg tussen minister! Braks en een delegatie van het Landbouwschap werd afge blazen. De duizenden protestgangers konden na drie actieda gen met lege handen naar huis. HELEMAAL voor niets zijn hun inspanningen nu ook weer niet geweest. In elk geval zal heel Nederland thans beseffen dat er angst en woede heersen in de akkerbouw. Of dat met name in politiek Den Haag veel indruk maakt valt echter te betwijfelen, zelfs met verkiezingen in het vooruitzicht. De „boeren-stem" is in ons land reeds lang geen factor van bete- - kenis meer, anders dan bijvoorbeeld in Duitsland en Frank- - rijk. De boze agrariërs menen dat dit een van de redenen is waarom de belangen van de Nederlandse landbouw in Brus sel keer op keer worden verkwanseld. DEZE beschuldiging is tydens de demonstraties herhaalde lijk geuit aan het adres van landbouwminister Braks. Een onjuist en oneerlijk verwijt. „Boeren-Gerrit" pleegt tijdens de jaarlijkse marathonzittingen in Brussel over het prijs- en inkomensbeleid in de Europese landbouw zijn partij duchtig mee te blazen. Maar ook hij kan en wil zich niet onttrekken aan de harde realiteit: de noodzakelijke sanering van de EG- landbouw is nog lang niet voltooid. Al tientallen jaren is in de landbouw een grote uittocht gaande. In geen enkele economische sector is in zo'n relatief kort tijdsbestek zoveel werkgelegenheid verloren gegaan. Gelijktijdig kende nauwelijks enige sector zo'n explosieve verhoging van de produktiviteit als gevolg van schaalvergro ting en de toepassing van nieuwe technieken. De problemen die uit deze ontwikkeling voortvloeiden zijn bekend. Er is een gigantische, structurele overproduktie ont staan die ondanks richtprijzen, interventies, inkomensgaran ties, kortom met het hele complexe apparaat van de land bouwpolitiek, niet langer beheersbaar en betaalbaar is. De oplossing die Brussel hanteert is een tot dusver zeer be scheiden herinvoering van het marktmechanisme, dat in agrarisch Europa vrijwel was uitgebannen. De garantie- en interventieprijzen zakken heel geleidelijk af naar het peil van de wereldmarkt. Alleen op die manier kan een eind worden gemaakt aan de bestaande overcapaciteit en aan het zinloze rondpompen van steeds hogere subsidiebedragen, zo wel in Europa als in de Verenigde Staten. Een onvermijdelijk, maar ook een zeer pijnlijk proces. Het is een feit dat Nederlandse akkerbouwers van het ene jaar op het andere zijn geconfronteerd met een inkomensdaling van soms tientallen procenten. Zij betalen in EG-verband, samen met hun Franse collega's, inderdaad de zwaarste tol. En het is een feit dat Brussel de marktprijzen zo laag houdt, mede met de bedoeling zoveel mogelijk kleine boeren te dwingen hun bedrijf te sluiten. Het wekt geen verbazing dat onder zulke omstandigheden de emoties hoog oplopen, zelfs in een bevolkingsgroep die van oudsher een reputatie van grote nuchterheid heeft. DiEZELFDE nuchterheid zal er echter ongetwijfeld voor zorgen dat de agrariërs niet blind blijven voor de noodzaak en de onomkeerbaarheid van het huidige EG-beleid. Hun voorlieden hebben zich er al tot op zekere hoogte bij neerge legd. Dat kwam een hunner tijdens de demonstratie op een fluitconcert van de achterban te staan. Zulke uitingen van begrijpelijke wanhoop veranderen niets aan de situatie. Het moeten voor minister Braks en voor zijn officiële gespreks partners in de landbouw echter wel duidelijke signalen zijn. De financiële en sociale begeleiding van de landbouwsane ring zal op korte termijn aanzienlijk moeten worden geïnten siveerd. Nu en dan zon en tamelijk zacht DE BILT (KNMI) Vandaag wordt het vriendelijk en tame lijk zacht weer. De middag- temperatuur loopt op tot onge veer 10 graden en de zon zal zich laten zien. Het blijft droog. De wind is zwak tot matig en komt uit het zuidwesten. Het weertype hebben we te dan ken aan een zwak hogedruk- gebied, dat óver ons land naar het oosten trekt. Dit weersys teem wordt echter gevolgd door een zwak oceaanfront dat in de loop van de avond in het zuidwesten van het land wat lichte regen of motregen kan gaan brengen. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: Langs de Noorse westkust eerst buien, op maandag vanuit het zuid westen regen, elders verander lijk bewolkt en eerst nog een enkele bui. Middagtempera- tuur 4 tot 7 graden. Britse Eilanden: In het noor den en westen bewolkt met af en toe regen of motregen, in het zuiden en oosten overwe gend droog met vooral in zuid oost Engeland af en toe zon. Zacht weer met middagtempe- raturen van 10 graden in het noorden tot 14 graden in het zuidoosten. Denemarken en noord Duitse kustgebieden: Veel bewolking. Eerst plaatselijk wat regen of motregen, maandag overwe gend droog. Bij zee kans op mist. Middagtemperatuur 8 tot 11 graden. Benelux, noord Frankrijk, westelijk deel van Duitsland: Eerst veel bewolking en voor namelijk meer haar het noor den plaatselijk regen of motre gen, op maandag droog en soms zon. Langs zee plaatselijk mist. Middagtemperatuur van 9 graden aan zee tot 12 graden meer naar het zuidoosten, op maandag iets hoger. Alpengebied: In het noordoos telijke deel eerst nog bewol king, overigens overwegend zonnig en in de dalen en het laagland's ochtends soms mist. Middagtemperatuur in de da len op laaglandniveau van 10 graden in het noordoosten tot 16 graden in het zuidwesten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2