Brokken reist verder in Afrika Striptekenaar Dick Matena maakt eind aan vragen rond Poe Westland als achterland van Bollenstreek DEKKER Van het Groenewoud niet stuk te krijgen BOEKEN/PLATEN Coidac Commit VRIJDAG 3 MAART 1989 PAGINA 8 Kort geleden deed ik u op deze plaats verslag van een nieuwe roman van Jan Brok ken. „Zaza en de president" is zijn recente verhaal over de zoektocht van een Nederland se man door de Afrikaanse staat Burkina Faso, het voor malige Opper Volta, waar zijn vriendin spoorloos verdwenen is. Dat boek wordt op korte termijn gevolgd door „De moordenaar van Ouagadou gou" en Jan Brokken noemt het „een Reisboek". De eerste aantekening ervan is van 7 ja nuari 1988 en opent met de constatering: „Nooit meer Afrika, zei ik anderhalf jaar feleden. En nü pak ik weer raaf mijn koffers". Hij heeft er geen zin in, ondanks enkele lichtpuntjes, bijvoorbeeld dat hij wat extra-materiaal kan vinden voor zijn roman over Zaza. Maar de houding tegen over Afrika is dubieus en po lair: „Je moet Afrika kennen om er van te houden, je moet het nog beter kennen om het te haten: ik geloof dat ik het langzamerhand goed genoeg ken om het in ieder geval te De laatste aantekening uit deze dagboek-pagina's is geda teerd dinsdag 16 februari. Goed vijf weken duurt de reis. Het boek valt uiteen in twee delen, „De moordenaar van Ouagadougou" en het tweede deel heet „Een basiliek in het regenwoud". Centraal staan de mensen die de reiziger in dit onmogelijke Afrikaanse land Jan Brokken foto: sp „Tientallen meters hoge kolommen die de koepel moeten dragen, duizenden tonnen marmer aan de rand van het tropisch regenwoud. De basiliek zal zevenduizend zitplaatsen bevatten, in de zui lengalerij zullen nog eens elfduizend mensen kunnen staan". foto: ap ontmoet soms vertelt hij on verhuld hoe zij in verband staan met of zijn uitgebeeld in personages.uit „Zaza". In veel opzichten zijn er allerlei ver bindingen tussen beide boe ken, je zou kunnen zeggen dat „Reisboek" als het de kleuren vertoont, de taferelen en de „Zaza" geschilderd président", hoe knap Brokken formuleert. Keer op keer schrijft hij zinnen of opmer kingen, die een blik geven op een onvermoede wereld. „Ie der gebouw draagt een naam en die naam maakt het verval nog troostelozer", zegt hij over Grand-Bassam, een van die plaatsen. „Is het leven in de tropen aangenaam?", heeft hij zich al ergens afgevraagd, waarna een wonderlijk mooie jeugdherinnering volgt over het tropisch geluk van een kind in het voormalige Neder- lands-Indië, waar zijn ouders vele jaren woonden: „Mijn moeder was drieëntwintig toen ze in Indië arriveerde en zou pas terug in Nederland, op haar negendertigste, een schort voordoen; ze heeft dan ook nooit fatsoenlijk koken ge leerd". Halve Vaticaan aanbouw. Een kerkgebouw met de omvang van het halve Vaticaan iq Yamoussoukro in Ivoorkust. „Een kopie van de Sint-Pieter in Rome, maar in alles net iets groter. Midden in het tropisch regenwoud". Het ongeloofwaardige verhaal heeft de reiziger al eerder ge hoord, nu wordt hij er dan heen geleid. „Tientallen me ters hoge kolommen die de koepel moeten dragen, duizen den tonnen marmer aan de rand van het tropisch regen woud. De basiliek zal zeven duizend zitplaatsen bevatten, in de zuilengalerij zullen nog eens elfduizend mensen kun nen staan". Als de reiziger terugkeert is hij wijzer geworden, maar vra gen blijven. „Het leven zal hier wel even gecompliceerd zijn als overal elders, maar het heeft soms de schijn van het tegendeel". Waarna een herin nering, die hem leert hoe hij dit alles zal missen. Dit reis boek is een heel persoonlijk en een literair document, niet al leen omdat het dat andere boek van Jan Brokken van een achtergrond voorziet. Want ook zonder kennis van dat verhaal is dit reisboek van een geheel eigen waarde. JAN VERSTAPPEN Jan Brokken: „De moorde naar van Ouagadougou", ge volgd door „Een basiliek in het regenwoud". Een reis boek. Uitgave De Arbeiders pers. ■eatieboek Menig tuinder zal tevergeefs het nieuwe „Recreatieboek voor Nederland" van Shell doorbladeren op zoek naar zijn geliefde Westland. De pittores ke dorpjes met hun talloze slingerende wandel- en fiets paden lijken welhaast aan de samenstellers van het boek te zijn ontgaan. De Glazen Stad wordt met slechts drie alinea's afgedaan onder de noemer „achterland van de Bollen streek". Nederland is in het boek opge deeld in dertig districten. Per gebied wordt alfabetisch op plaatsnaam beschreven welke leuke dingen er te vinden zijn. Dat het voor de studenten van de Nederlandse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, die de informatie hebben verza meld, een „helse opgave" is geweest, lijdt geen twijfel. Vast staat ook dat het onmogelijk is alle bekende en minder be kende attracties van Neder land in vierhonderd pagina's te proppen. Het resultaat is een zeer handzaam maar be knopt overzicht waarin de toe ristische highlights de over hand hebben. Vermeldenswaard voor Den Haag zijn de hofjeswandeling en de tonnemakerij in Scheve- ningen. Opmerkelijk is dat voor Leiden wel aandacht be steed wordt aan het Heem park, maar dat er met geen woord wordt gerept over de Hortus Botanicus. Met dit boek, vanaf deze week verkrijgbaar bij alle Shell- shops, denkt Shell een waar dig vervolg te hebben gevon den op het „100.000-Straten- boek" waar inmiddels meer dan een miljoen exemplaren van zijn verkocht. Minister Smit-Kroes van verkeer, die deze week het eerste exem plaar van het boekje kreeg uit gereikt, toonde zich zeer en thousiast over het Shell-inita- tief. In zekere zin draagt het zelfs bij tot minder autorijden, meende zij. Het boekje helpt de mensen immers een keuze te maken voor een dagtocht, waardoor doelloos rondrijden voorkomen kan' worden. Toch drukte zij alle Nederlanders nog eens op het hart zich voor al linea recta naar de gekozen bestemming te begeven. JEANNETTE v. LEEUWEN „Recreatieboek voor Neder land". Uitgave Shell. Prijs: 22,-. (ADVERTENTIE) Cazemier Boeken- Tijdschriften Kopermolen 10. 2317 PB Leiden Tel 071-22.00 22 J. Ginsberg bv Breestraat 127-129 2311 CM Leiden Tel 071-12 46 42 Boek- en kantoorboekhandel Veenerick Noordeinde 33 2371 CM Roelofarendsveen Tel 01713-16033. 6j zandvliet Ml BOEKHANDEL BV i<S3DREMANi> STOLK. Nieuwe Rijn 9 Leiden - 071-12.21 44 Voor al uw boeken en CD's ...uw l.ibris boekhandel Deze top 5 is samengesteld^ naar aanleiding van de verkoopcijfer» bij de boven staande handelaren. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER, RECREAT1E.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Waar heeft Edgar Allan Poe (1809-1849) zich de laatste vier dagen van zijn leven opgehou den? Wat is er in die korte tijdspanne in oktober 1849 in Baltimore gebeurd? Hoe is de aan drank en opium verslaaf de literaire gigant en trendset ter uiteindelijk tegen zijn noodlot aangebotst? Honderd- veertig jaar na de dood van Poe - hij werd in comateuze toestand gevonden, liggend lege vaten op een stoep en hij overleed kort nadien - blijven de vragen onbeant woord. Dick Matena. tekenaar en levenslang bewonderaar van Poe, maakte voor zichzelf een einde aan die kwellende onzekerheid. Hij tekende kor- daatweg „De laatste dagen van E. A. Poe". Dick Matena (45), stripteke naar, woont en werkt in een rustieke omgeving in het Bel gische Oud-Turnhout. Is dat een must? Moet een artistiek mens in het bos wonen? „Neen, beslist niet" zegt Mate na. „Ik heb in Nederland in de stad (in de Haagse Frederik- straat red.) gewoond, een tijd lang in Spanje ook, en nu in Vlaanderen. Ik verlang weer naar de stad. Mijn stad. Ik ben Hagenaar van geboorte en ik wil zo langzaamaan weer eens beton ruiken. Ik hou van ste den. Brussel lijkt mij ook nog wat. Ik kan echter niet blijven verhuizen. De kinderen moeten toch ook behoorlijk naar school". Dick Matena is autodidact. Als 17-jarige begon hij te tekenen bij Maarten Toonder. Achten twintig jaar later is Toonder nog altijd een barometer. „Ik ben die man ontzettend dank baar, en ik stuur hem steeds mijn nieuwe werk ter beoor deling. Soms bezoek ik Maar ten, in Ierland, waar hij woont en werkt in de buurt van Dub lin". Kennismaking In Matena's album „Mythen" duikt Edgar Allan Poe op in '1982. In deze strip rekent Ma tena met een aantal bekende, illustere en infame figuren af: Hitchcock, Hitler... en ook E. A. Poe. „Mijn eigen verhaal over Poe moest er vroeg of laat komen" zegt Dick Matena. „Toen ik negen was kreeg ik één van vaders verhalenbun dels in handen waarin Poe's hallucinante „The Telltale He- art" was opgenomen. Die eer ste kennismaking ben ik nooit vergeten. De liefde voor grie zelverhalen was geboren. „Nu „De laatste dagen van E. A. Poe" verschenen is, s^l ik Hagenaar Dick Matena woont en werkt tegenwoordig in de rustieke omgeving van het Belgische Oud-Turnhout. mij daar wel allerhande vra gen bij. De story veranderde voortdurend in mijn hoofd. Ik had het verhaal ook conse quenter willen plannen, want ik zet de lezers wel eens op het verkeerde been. Maar dat deed Poe ook. Toen ik een eind op weg was met het ver haal kon ik natuurlijk niet meer terug". „Wat mij vooral intrigeert is de vraag hoe iemand zich dood kan drinken, zoals Poe dat deed. De man zat al slecht in mekaar, was ziekelijk, neuro tisch en Paranoïde. Dat neem ik gewoon als feiten aan. Maar om zo te eindigen als hij moet men zich constant en dagen lang blijven volgieten. Dat komt dus in mijn tekstverhaal duidelijk tot uiting. Ik reali seerde mij echter goed dat ik Poe onrecht aandoe". „Ik heb niet de briljante jour nalist en de analyticus bena derd, noch de satiricus of de geniale poëet. Eigenlijk had ik dat ook moeten doen. Maar ik was en ben nog altijd gefasci neerd door die dagenlange verdwijning... Hoe was dat toch mogelijk? Poe was geen obscuur mannetje! Hij was be kend, zeker in Baltimore. Hij kende de stad goed, en de mensen kenden hem". Integer Deze zelfkritische bespiegelin gen doen geenszins afbreuk aan de integere wijze waarop Dick Matena Poe en een deel van zijn werk heeft benaderd. De manier waarop de teke naar-artiest, in de spanne van één stripverhaal, Poe zijn ei gen verhalen doet beleven is verbluffend en ingenieus. In drukwekkend ook zijn de de cadente scenes uit het verhaal „The Masque of The Red Death en „bijna aan het einde, de „Twist" in „The Pit and the Pendulum". Dat Poe, ondanks zijn platonische liefde voor Virginia Clemm, het nichtje waarmee hij huwde en die vroegtijdig stierf, niet onge voelig was voor ander vrou welijk schoon en de wereldlij ke geneugten, wordt in Mate na's stripverhaal duidelijk in de verf gezet. Toestanden in een Chinees bordeel laten daarover geen enkele twijfel bestaan. Duck Dick Matena tekent al jaren lang Duck-strips voor de Ne derlandstalige Disney-uitga- ven. Lange tijd ook verzon hij zelf de scenario's. Na werk voor Maarten Toonder was Matena bedrijvig in jeugdbla den (Pep, Sjors en Sjimmie) en tal van jeugdstrips. Na '77 be gon het Amerikaanse „Heavy Metal" hem goed geld op te brengen. Meteen ook kwam het meer „volwassen" strip- werk van Matena aan bod. Dick Matena: „Een en ander heeft niet belet dat ik onder tussen mijn drie favoriete jeugdboeken aan het „verstrip- pen" ben. „Kruimeltje" ver schijnt al in Nederland, „Dick Trom" ligt geruime tijd te wachten en „Pietje Bel" komt ook nog. Af en toe kruip ik ook nog eens in het vel van A. Den Dooier, een pseudoniem, een zijstraatje. Veertien ^ar geleden begon ik daarmee. Het zijn parodiën op streekro- Erkenning Prijzen zeggen Dick Matena niet zoveel. Zegt hij. Hij kreeg de Ronny Doorzonprijs in '85 en de Stripschapprijs in '86, evenals de „Prijs voor het bes te scenario van de Belgische Kamer van Experts in Strips" (voor het Poe-album). „Tame lijk rechts gedoe" mompelt Matena, „die lui van die laat ste prijs... Ik heb er even aan gedacht om hem te weigeren". „Weet je, ik werk niet voor zo'n groot publiek" zegt Mate na, alsof dat een verontschul diging is voor zijn ontegen sprekelijk talent. Nelleke, Dick's echtgenote, leest onder tussen Doris Lessing. Da's wel voor een groot publiek. Even grasduinen nog in de fantasti sche literatuur: Ambrose Bier- ce, Lovecraft, Algernon Blac kwood... Ik zou ze eigenlijk allemaal eens terug moeten le- JAN SCHRAEP£N fflti Raymond van het Groenewoud: Integer FOTO: SP Hét aardige van de meeste Vlamingen is dat ze voor ons stijve Ollanders op de een of andere manier altijd grappig overkomen. Of het nou de eeuwig twinkelende oogjes zijn, hun tongval dan wel woordkeus of toch gewoon hun opmerkelijk gevoel voor humor, feit is dat de uitstra ling van de gemiddelde Vla ming eerder tot een glimlach aanzet dan het wanstaltige gedrag van de 'leuke' Neder lander. Wie zich af en toe op de hoogte houdt van bijvoor beeld de post-puberale acti viteiten van het duo Spaan Vermeegen begrijpt wat ik bedoel. Ik schrijf deze regels na het lezen van de biografie, die de nieuwe lp/cd Intiem (EMI 791745) van Raymond van het Groenewoud bege leidt. Deze unieke Vlaming is, voor zover ik heb kunnen nagaan de eerste die zijn bio grafie kort na het begin al weer beëindigd omdat er een voetbalwedstrijd op tv is. „Muziek mag best aardig zijn en voornamelijk irri tant, sla George Michael er maar op na, het vervaagt al leszins onmiddellijk naar een zesde plansrol toe, wan- neer Koning Voetbal zijn in trede doet. 0-1! Na zeventien minuten. Altobelli is niet stuk te krijgen", aldus Van het Groenewoud aan het slot van zijn epistel. Hij heeft trouwens gelijk. Raymond zelf is ook niet stuk te krijgen. Voor het eerst na zijn come-back in '85 heeft hij weer een album gemaakt, dat over de volle speeltijd weet te boeien. Waar „Habba!" en „Onte vreden" een wat steriele in druk maakten is Van het Groenewoud op „Intiem" weer de integere zanger met zijn liefjes en zijn leedjes en de bijbehorende melancho lieke buien. Zijn hese fluis terstem in het bijna trieste „In m'n huis", gevolgd door de vrolijke reggae in „Inti miteit" lijken tegenstrijdig, bestaan, zoals de mens én zanger Raymond van het Groenewoud dat zo treffend in zijn liedjes kan weerge ven. „Intiem" is als het le ven zelf en daarom een fijn album. Michiel Peters Gitarist/zanger Michiel Pe ters verliet na het album „Adieu Sweet Bahnhof" The Nits maar is zijn muzikale connectie met deze band na vier jaar nog niet kwijtge raakt. Dat blijkt duidelijk uit Peters' solo-debuut „Infant King" (Werf 10003), waarop de stilistische overeenkom sten met Neerlands meest interessante popgroep nog recht overeind staan. Geen wonder trouwens, als je je voormalige band-genoten uitnodigt op alle nummers mee te spelen. Sterker nog. Peters schroomt niet „The Bauhaus Chair" van de Nits op te nemen, terwijl het ti telnummer „Infant King" in vrijwel dezelfde uitvoering al te vinden was op „Adieu Sweet Bahnhof". Voeg daarbij de aanwezig heid van Burt Bacharach's „Baby, It's You" en het feit dat „The Empty Hour" me steeds doet denken aan Si mon Garfunkel's „Ameri ca" en je zou denken dat Mi chiel Peters zich er wat al te gemakkelijk van af gemaakt heeft. Dat doet eigenlijk geen recht aan het feit dat hij een jaar nodig had om de twaalf (de cd telt er drie meer) liedjes op te nemen, waaronder toch een paar aardige stukken. Maar je blijft wel zitten met de vraag, waarom Peters eigen lijk uit The Nits is gestapt. Bob Dylan Je zult maar ge fan zijn van Bob Dylan en je verplicht voelen om al zijn materiaal aan te schaf fen. In dat geval zat het je de laatste jaren niet echt mee, want ome Bob's crea tieve brein lijkt een beetje leeggelopen. Het enige, wat hij kon bedenken was een muzikale samenwerking met een andere Amerikaanse le gende: The Grateful Dead. En dus toerde Dylan, bege leid door Jerry Garcia c.s., twee jaar geleden langs wat stadions. Het resultaat is weergegeven op Dylan The Dead (CBS 463 381), een volstrekt overbodig live-al bum met zeven nummers, die niets toevoegen aan de originele versies. Maar wie zich een échte Dylan-fan voelt, zal de 383ste uitvoe ring van „Knocking On He aven's Door" natuurlijk niet willen missen. De meer nuchtere fan weet z'n geld wel beter te gebruiken. GERT MEIJER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8