Hennie Huisman vervult veel
mensen met grote ontroering
Met woordenvloed van Hugo Claus
begint Leids Literatuur Festival
Mooie Spaanse parodie
op liefdesneuroses
Li3 KUNST
HeidóaQowuvnt
VRIJDAG 3 MAART 1989 PAGINA 11
bioscopen
21.30.
21.30. i
(al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babyion. tel
471656): The accused (16);
(al); 18.45. 21.30.
4.00. 18.45. 21.30. zo 13.15.
16.00. 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400):
Cocktail (al); 13.45. 18.45. 21.30
ZO. 13.30, 16.00. 18.45. 21.30.
ODEON 2: License to drive (al);
13,45. 18.45. 21.30. zo. 13.30.
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Fright night 2 (al); 13.45, 18.45.
21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 4. Big (al); 13 45.
18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00,
18.45. 21.30. e STUDIO 1 (Ketting-
DIO 2: Half
19.00. 21.30. STUDIO 3: Oie
Hard (16); 19.00. 21.30. HAAGS
FILMHUIS: Zaal 1: Track 29; 19.30.
zo. ook 14.00. Het rode korenveld.
21.45. zo ook 16.15. Zaal 2: Anita-
Tanze des lastere; 19.30, 21.45
zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3: 19 30.
21.45. za. 20.00 zo. ook 14.00.
16.15 The titfield thunderbolt; do.
Brief encounter; vr. Once upon a
time in the west; za Some like it
hot; zo. A hard day's night;
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
01720-20800): Cocktail (12);
18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00 EUROCINEMA II: A
fish called Wanda (al); 18.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Cocktail (12);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
Pool (12); A fish called Wanda (al);
14.30, 19.00, 21.15. Mu)eres (al);
19.00, 21.15. do. vr. ma. dl. 14,30.
Who framed Roger Rabbit (al); za.
zo. wo. 14.30. .TRIANON (Bree-
straat 31, tel, 123875): De on
draaglijke lichtheid van het be
staan (al); 20.00. za. zo. ook 14.00.
REX (Haarlemmerstraat 52. tel.
071-125414): Engelen der welluat
(16); 14.30. 19.00. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Willow (al); 19.00. 21.15. za. zo.
wo. ook 14.45. CITY THEATER II;
Cocoon, the return (al); 19.00.
21 15. zo. ook 14.45. Avontuur
met een staartje (al); za. wo. 14.45.
André Brink veegt vloer aan
met poëzie dochter Botha
rtions
van JOHANNESBURG De bekende Zuidafrikaanse schrijver André
voet- Brink heeft een vernietigende kritiek geschreven op een dichtbun-
U1S del van de dochter van de Zuidafrikaanse president P.W. Botha. In
3zi7n Afrikaans-talige blad „De kat" schreef Brink dat de gedichten
Ende z'c^ ^et beste ^aten lezen onder het genot van grote hoeveelheden
jS-diJ.alcöhol. Volgens Brink behoren de poëtische werken van Rozanne
Botha tot een „kneuterige, arrogante en eigenlijk heel zielige kleine
.^'an^e were^ van clichés". De schrijver, van wie verscheidene ro-
Van 013,18 verboden zijn in Zuidafrika, zei dat de gedichten van Botha
een het best tot hun recht komen als ze op een dronkemanspartij bij hel
kampvuur worden voorgelezen. Brink schreef erbij dat hij nog heel
mild was in zijn kritiek met het oog op de strenge beperkingen die
i, zijxi) president Botha aan de pers heeft opgelegd. Behalve als dichteres
aldus manifesteert de 28-jarige dochter van „P.W." zich ook als columniste
bij een regeringsgezinde krant. Verder geniet zij zekere faam als
zangeres, meestal op officiële gelegenheden.
Recordprijs
Deze tekening
„Sien met para
plu" van Vincent
van Gogh behaal
de eergisteren op
een veiling in Me-
chelen de record-
prijs van ruim een
half miljoen gul
den. De tekening
uit Van Gogh's
Haagse periode
werd drie jaar ge
leden ook al ge
veild. De op
brengst was toen
150.000 gulden.
Jefferson Airplane
weer terug op aarde
LOS ANGELES Jefferson Airplane is terug van weggeweest.
Vier van de vijf oorspronkelijke leden van de legendarische Ca-
lifornische rockband uit de jaren '60 hebben besloten na 17 jaar
weer samen te gaan werken. Grace Slick, Paul Kantner, Jorma
Kaukonen en Jack Casady zijn momenteel in de laatste fase van
onderhandelingen over een platencontract, aldus public rela
tions agent Mitchell Schneider.
Marty Balin, die de groep na het album „Volunteers" in 1969
voor gezien hield, is vooralsnog niet bij de besprekingen betrok
ken, maar de deuren blijven voor hem open, aldus Schneider.
Jefferson Airplane werd opgericht door Balin en Kantner. Met
zangeres Grace Slick erbij werd het tweede album, „Surrealistic
Pillow", gemaakt, waarop de klassiekers „White Rabbit" en „So
mebody to Love" stonden. Begin jaren '70 formeerden Kauko
nen en Casady de accoustische bluesgroep Hot Tuna. Slick en
Kantner gingen eveneens apart samenwerken en formeerden in
1974 Jefferson Starship.
Imperium, Leiden: Litteria Sacrum
speelt 'Mama kijk, zonder handen'
van Hugo Claus. Regie: Kees Schut
te. Gezien op 2 maart.
De eerste twaalf dagen van
maart komt er een vloed van
literatuur in veel verschillen
de vormen over Leiden. Erna
Erdbrink, Majella de Spaey,
Erik Stolk en Bart Vieveen
hebben het initiatief genomen
lot het eerste Leids Literatuur
Festival, dat als alles goed gaat
een jaarlijkse gebeurtenis
wordt.
-Voor liefhebbers van Hugo
Claus wordt het een drukke
boekenweek. Hij schreef het
geschenk van dit jaar en wordt
in Leiden volop gespeeld.
Twee voorstellingen in de
schouwburg, 'Gilles' en
'Thuis', en twee in Microthea
ter Imperium zouden je bijna
doen geloven dat het nog niet
zo beroerd gesteld is met de
aandacht voor de Nederland
stalige dramaturgie. Vandaag
speelt het huisgezelschap weer
hun geslaagde versie van 'Een
bruid in de morgen', gisteren
zorgde Litteris Sacrum voor
een rustige opening van het
festival; van het bescheiden
aantal stoelen van het Micro
theater was ongeveer de helft
bezet.
Litteris speelde 'Mama kijk,
zonder handen'. Veel letteren,
maar het heilige vuur ontbrak
Claus toen hij in 1958 het stuk
schreef. Het*is een absurde ko
medie die indertijd om het
overhoop halen van burgerlij
ke conventies misschien voor
velen op het randje was, maar
nu naast wat aardige gesprek
ken weinig meer te bieden
heeft.
Het truttige huisje van me
vrouw Tristan waar ook de be-
roepsoudehoer Baers en de
weke, verzen schrijvende Ste
fan leven, krijgt een echt
Dichter op bezoek. Rafaël ten
Harent komt met zijn gevolg
zeer onburgerlijk potverteren,
terend op zijn vermelding in
de encyclopedie. Er worden
plannen gesmeed de oude en
rijke Baers te vergiftigen op
zijn verjaardag. Als hij inder
daad lijkt te overlijden is de
verwarring groot, maar hij
staat waarlijk op en neemt ie
dereen mee naar de Caraïbi-
sche Zee. Alleen Stefan wil
thuisblijven en als echte dich
ter versmaad worden.
De komieke kanten van het
stuk kwamen er goed uit bij
Litteris: de rol van Baers
speelde Bob Hageman joviaal
en oubollig komisch, Hein
Snijders wist goed raad met
Stefan, Joop Segaar maakte
Rafaël het soort dronken
tiest dat je laat in het weekend
vaak in de Burcht tegenkomt
en Dé Vermeulen was een leu
ke pittige oude tante. Ook
de overige rollen valt weinig
slechts te melden, maar een
sprankelende toneelavond
werd het helaas niet. Maar
geen nood, Claus krijgt nog
volop de kans zich te rev
cheren.
DICK VAN TEYLINGEN
Omstreden
kunstwerk
Tilburg komt
er toch
TILBURG B en W van
Tilburg hebben, ondanks be
zwaren van vrijwel de hele
buurt, besloten toch een om
streden kunstwerk te laten
plaatsen op het Koggeplein
in de gemeente. Op die
plaats, waar ooit een textiel
fabriek stond, besloot kun
stenares Carola Popma drie
vijf meter hoge muren te
plaatsen, als verbinding van
het oude met het nieuwe.
Omwonenden maakten be
zwaar, omdat velen juist blij
waren van het uitzicht op de
muren van de fabriek verlost
te zijn. B en"W zeggen dat er
eerder bezwaar gemaakt had
moeten worden, maar vol
gens de omwonenden kon
dat niet omdat niet bekend
was wie in de nieuwbouw
aan het plein zou komen te
wonen.
Voor het eerst ook Kinderboekenweekgeschenk
AMSTERDAM Naar het
voorbeeld van het Boeken
weekgeschenk voor volwasse
nen zal er met ingang van de
Kinderboekenweek in oktober
1989 ook een Kinderboeken
weekgeschenk komen. Dat wil
zeggen dat bij aankoop van
minimaal 19,50 gulden aan
boeken in die periode de klant
een kort verhaal van een Ne
derlandse schrijver van jeugd
literatuur zal krijgen. Paul
Biegel zal de auteur zijn van
dit eerste Kinderboekenweek
geschenk. Hij ontving onder
meer de Staatsprijs voor kin-
der- en jeugdliteratuur in 1979
en de Gouden Griffel voor het
beste kinderboek in 1965 en
1972. De 35-ste Kinderboeken
week wordt gehouden van 4
tot en met 14 oktober. Het the
ma is: Kijk verder dan je neus
lang is. Over uitvindingen en
ontdekkingen".
Vrouwen op de rand 'van een zenuwinstorting
Er onstaat een
verhouding
tussen Candela
(Maria
Barranco) en
Carlos (Antonio
Banderas) over
de slapende
Marisa (Rosy de
Palma) heen.
LIDO/STUDIO: „Mujeres al
borde de un ataque de
nervios" met Carmen
Maura, Julietta Serrano.
Scenario en regie Pedro
Almodóvar.
Pedro Almodóvar wordt op
het ogenblik zo'n beetje gezien
als de „wonderboy" van de
Spaanse cinema in de na-
Franco periode. Spaanse films
dringen maar mondjesmaat tot
ons land door. Carlos Saura is
al jaren de bekendste Spaanse
filmer, er waren hier twee
films van Jaime Chavarri te
zien. Daar houdt het zo'n beet
je mee op. De jonge Almodó
var heeft inmiddels al zeven
speelfilms gemaakt, die - oor
delend naar de samenvattin
gen - in bijna-cartoonstijl in
spelen op leven, geloof, dood
en liefde in het hedendaagse
Spanje. Zijn laatste film
„Vrouwen op de rand van een
zenuwinstorting" overrompel
de de internationale markt en
in Hollywood denken ze er nu
al over hoe de film op z'n
Amerikaans na te maken. De
rechten zijn er gekocht.
„Mujeres" is een hele gekke
komedie. Geen „giller", maar
een komedie-met-een-grijns-
lach over de verhouding tus
sen mannen en vrouwen in
deac moderne maatschappij.
Centraal staan twee Spaanse
acteurs die hun brood verdie
nen met het lenen van hun
stem aan films. Zij, Pepa, heeft
iets met Ivan, die visueel nau
welijks meer in de film voor
komt, maar waar alles om
draait. Hij heeft een boodschap
op het antwoordapparaat van
Pepa ingesproken: hij gaat er
van door, de verhouding is af
gelopen. Pepa is in alle staten,
bovendien zwanger en over
weegt zelfmoord. Daar krijgt
ze de tijd niet voor, want haar
flat wordt binnen de kortste
keren bevolkt met vrouwen-
in-moeilijkheden: Vriendin
Candela vlucht voor de politie
omdat ze een verhouding heeft
gehad met een Sjiïtische terro
rist, die een aanslag op een
vliegtuig wil plegen. Met dat
vliegtuig wil Ivan de benen
nemen, naar blijkt niet alleen,
maar met de psychiater van
zijn vrouw. Bij die psychiater
komt Pepa weer terecht om de
problemen van haar vriendin
te bespreken. De nieuwe huur
der van haar flat blijkt ook
nog eens de zoon van Ivan. En
om alles nog gecompliceerder
te maken heeft Pepa thuis een
flinke dosis slaappillen in de
„gaspacho" gegooid, waardoor
haar gasten - inclusief de poli
tie - als één ronkende hoop op
haar vloer belanden.
Alrnodóvars film loopt af als
een te strak opgewonden wek
ker. Het houdt maar niet op,
de kleine „frappes", de neuro
tische vrouwen, de macho
mannen, in een gecompliceerd
mengsel dat naadloos aan el
kaar sluit. Het lijkt of een mo
derne Feydeau aan het werk
is: de deuren slaan, nét de ver
keerde bezoeker arriveert, er
worden de verkeerde uit
vluchten verzonnen die weer
nieuwe uitvluchten nodig ma
ken. en zo voort. Prima geac
teerd door vooral Carmen
Maura als Pepa die nergens
een karikatuur wordt. Almo
dóvar geeft het geheel visueel
de „yuppie"-toets van het „be
tere" deel van de Madrileense
samenleving. Ook al gaat het
om levensvragen, het blijft
licht, ironisch en wordt ner
gens grof. Almodóvar parodie
op dat liefdesgemodder is ver
makelijk, terwijl je toch met je
neus gedrukt wordt op de fei
len in ons rollenspel. Het zijn
de vrouwen die huilen (want
zegt Almodóvar in een inter
view „die huilen veel beter").
Zij zitten met de macho's,
maar helaas, ze creëren ze zelf
„Soy Infeliz" zingt Lola Bel-
tran gevoelig-melancholisch
op de geluidsband. Ik ben on
gelukkig. Je kan er in „Muje
res" op veilige afstand om
grinniken.
BERT JANSMA
HILVERSUM „Als je
over ontroering praat, dan
ihoort dat helemaal bij de
Surprise-show op KRO-
tv", weet Hennie Huisman
'te vertellen. Voor dit sei-
jzoen is het er weer even
mee gedaan. Maar vol
gend jaar is hij er weer. Er
komen nu eerst wat
Soundmix-shows, afgewis
seld met in april een
avond voor de Hartstich-
4ing, gebracht in de aan
pak van een Soundmix-
show.
'Huisman „Na elke Surprise
uitzending krijgen we duizen-
-den brieven binnen var» dank-
bare en met ontroering ver
vulde mensen. Niet alleen van
kijkers die in de uitzending
zijn geweest, maar ook van
mensen die er zo door zijn ge-
T...rpefd, dat zij consequenties
jp'jvoor hun eigen leven hebben
getrokken. Velen hebben er
gens wel een broer, een zus,
'een. oude liefde of een ver-
..waarloosde vriend zitten, naar
wie zij de laatste jaren hebben
Dalidaverzuimd om te zien of bewust
hebben ontlopen. Door de
KRO-uitzending worden zij op
een idee gebracht. Tot in hun
vezels geraakt gaan zij te rade
bij zichzelf en besluiten zij om
oude liefdes weer op te pak
ken óf verbroken relaties te
herstellen. Zij hebben gezien
hoeveel goede emoties dat in je
7,elf kan oproepen. Zo ervaren
(1-9-8- zjj jat 00k en dan schrijven zij
brieven aan Hennie Huisman,
die zij diep dankbaar zijn, om-
dal hij dat allemaal in hun ge-
moéd heeft opgeroepen".
„Het idee voor de Surprise
show komt uit Engeland. Daar
deden ze het een paar jaar
eerder. Daar wordt dit pro
gramma gepresenteerd door
Cilla Black, de zangeres. Ook
'ui dit werk trof zij de juiste
arbera toon. Ik ben in Engeland naar
haar aanpak wezen kijken.
,'.Zo", zei zij tegen mij, jij bent
dus de Nederlandse Cilla
Black". „Nee", zeg ik, .jij bent
de Bcitse. Hennie Huisman".
„Als je met mij over ontroe
ring praat, hoef ik slechts op te
j kijken om ontroerd te worden.
Q Ik zat hier op mijn kamer eens
I te peinzen over mijn program-
j ma. Ik keek daarbij tegen een
C6 vlakke muur aan. Toen kwam
mijn mentor Joop van den
Ende binnen. Die zei: „Wat
van kijk jij daar tegen een lege
muur aan. Moet jij daar je in-
-spiratie uit opdoen? Daar zal
ik persoonlijk wat aan veran-
deren". De volgende dag hangt
et de -er op die plaats een schilderij,
een stuk inspirerende kunst.
Als ik daar naar kijk, raak ik
telkens opnieuw ontroerd".
Samen
„Wat de kijker in mindere
mate merkt, behalve dan de
-scherpe opmerker is. dat ik
niet de show maak. Als je als
presentator alle aandacht naar
trekt, val je bij de kijker
door de mand als een wind
buil. Je moet helemaal opgaan
'in je onderwerp, geëmotio
neerde mensen dus, daar een
deel van gaan vormen. Dan
zie je niet langer de presenta
tor in zijn show, maar mensen
die samen iets beleven. Dat
vormt de sterke uitstraling.
Dat hebben regisseur Bert van
der Veer en ik zo ontwikkeld.
Nochtans zien veel kijkers in
mij hun grote weldoener".
Hennie Huisman: „Winkels openen past niet bij het aanzien van de presentator".
„Met ontroering moet je weten
om te gaan. In het begin hiel
den we de beelden van ont
roerde mensen, die na jaren
elkaar weerzien en elkaar hui
lend in de armen vallen, te
lang vast. Dat heette de climax
van de uitzending. Daar werk
je naar toe. Op het juiste mo
ment moet je dit als presenta
tor eri regisseur echter los we
ten te laten, zoals toen met die
Amsterdamse groenteman, die
na jaren zijn zusje uit Nieuw-
Zeeland terug zag. Dat hebben
we zelf ook moeten leren. Op
het moment van de tranen,
liet de camera hen los. Die
gaat dan met mij mee, waarbij
ik een lied inzet, dat met mijn
programma en een dergelijke
ontroering te maken heeft.
Dit is een vak vol voetangels
en klemmen. Dat moet je in de
praktijk leren Bert van der
Veer en ik hebben het idee dat
we hiermee op de goede weg
zijn. Uit de emotie als climax
van de uitzending mag je niet
halen wat er inzit. Als je te
veel pakt, grijp je er met je uit
zending naast. Cilla Black zou
dat „overdone" noemen, teveel
van het goede.
„We krijgen ook honderden
brieven van mensen die ook
wel eens in de Surprise-show
willen. Dat onderzoeken we
allemaal. Zelfs dubbelcontrole.
Er zitten hoopjes mensen bij
die best een vliegticket naar
dere kant van de wereld kun
nen betalen, maar die denken:
De KRO is er goed voor. Zo
werkt dat niet. Wij pluizen al
les tevoren zorgvuldig uit.
Staat er ergens een grote Mer
cedes voor een dure woning,
dan kunnen ze het wel verge
ten. Ook nemen we uitvoerige
informatie over mensen aan
de andere kant van de aard
bol, die we hierheen halen.
Zijn zij bereid in onze show te
komen, zijn zij in staat die ver
re reis te maken? We hadden
een keer een geschikt iemand,
van wie we toen vernamen,
dat hij vliegvrees heeft en mo
gelijk halverwege de reis uit
het vliegtuig zou willen sprin
gen. Zo iets mag natuurlijk
niet gebeuren. Zo iemand
moeten we tegen zichzelf be
schermen".
Sinterklaas
„Voor mij werkt de Surprise
show ook nog op een heel an
dere wijze. Als de uitzending
begint, zitten er mensen in de
zaal, die zelf niet weten, dat ze
in de uitzending komen, maar
van wie ik dat wel weet. Door
houding noch blik mag ik dan
verraden, dat ik hen op het
oog heb. Ook hier moet het
een verrassing worden. Dat
bereik ik door zo lang moge
lijk te doen alsof mijn neus
bloedt. Dat begint voor mij als
ik de trap afdaal. Met de beste
bedoelingen heb je mensen on
der valse voorwendsels naar
de studio gelokt. Je moet met
die mensen omgaan alsof je
Sinterklaas speelt voor je ei
gen kinderen. Dat vraagt ook
enige inspanning van de pre
sentator. Je bent weken tevo
ren al met zo'n onderwerp be
zig. In die ene minuut kan dat
nog mislukken".
„Dat geldt ook voor de mensen
die we uit het buitenland over
hebben laten komen en die wij
in het begin verstopt moeten
houden. Afhankelijk van de
vliegmogelijkheden arriveren
zij ruim voor de uitzending in
ons land. We moeten hen on
derbrengen in uitstekende ho
tels, daar hebben zij recht op.
Maar we moeten ook voorko
men, dat ze op eigen houtje
hun familie hier op gaan zoe
ken. Dan is de verrassing van
de uitzending er af. Soms zijn
we dagen met die mensen in
de weer, uitstapjes naar Volen-
dam, naar de afsluitdijk en
naar het Rijksmuseum. Dit
kunnen we alleen zo doen als
er een goed ingewerkt team
achter zit# Met hun voorberei
dingen en met mijn benade
ring van het onderwerp staat
of valt de hele uitzending".
„Je snapt soms toch niet, dat
mensen zo gegrepen kunnen
zijn door een tv-uitzending. Ik
open geen winkels. Ben hoege
naamd niet in voor reclame
spots. Ik gebruik ze niet, als je
begrijpt wat ik bedoel. Ik ben
gelukkig getrouwd, dank je.
Doe zo min mogelijk mee met
dat soort werk. Daar kun je
schatrijk van worden, maar
dat past niet bij de status van
een tv-presentator die voor zo
veel mensen een vertrouwe
ling is geworden. In Vlaande
ren heb ik een keer een uit
zondering gemaakt, omdat het
toen om een disco-achtige ta
veerne ging waar Soundmix
als liefhebberij zou worden be
dreven. Tevoren hadden er
advertenties in de bladen ge
staan. waarin kinderen die er
plezier in hadden werden op
geroepen om gecostumeerd in
het pak van hun idool te ver
schijnen. Had je moeten zien.
Duizenden kinderen. Je voelt
je net de rattenvanger van Ha-
melen. Onvoorstelbaar".
„Ik heb me thuis een jukebox
aangeschaft. Music for the mil
lions, zoals dat heet. Zo'n ding
uit een café, weet je wel. Daar
in heb ik alle ooit in de Play
back-show en Soundmix ge
zongen nummers op single
staan. Ik luister er vaker naar
dan ik kwartjes heb. Daarom
heb ik er een palletje aan laten
maken".
„Wordt er geschreven, dat ik
via Play back pseudo-artiesten
produceer? Als dat waar is,
werkt het maar tijdelijk. Wie
geen talent heeft, verdwijnt
vanzelf. Mensen met eigen in
breng redden het ook zonder
mij. Daarvan is en blijft Ge
rard Joling het mooiste voor
beeld".
TON OLIEMULLER
I