Herman Post in de voetsporen van Bertus Aafjes Geen sjoege VAN HUIS UIT Ceidae Qowuvnt MAANDAG 27 99 99 Door de bomen het bos niet meer zien, ergens geen hout van begrijpen, ergens geen lijn in zien, dat heet ergens geen „sjoege" van hebben. In een raar taaltje. Welnu, een heleboel mensen hebben door de enorme verschei denheid van stijlen „geen sjoege meer van de mode". Te constateren vallen In vloeden uit de .jaren zestig couture", maar dan wel in het jasje van 1989. Het au thentieke India presenteert zich met duizelingwekkende kleurenwarrel en overdadig wapperende draperievormen van doorzichtige stoffen, Dime, geel, fuchsia, paars, grasgroen, vaak geprint op zwart fond of door elkaar heen lopend, is er in felle mixen. Wikkelceintuurs tol len om het middel. Vergeet niet het legertje shawls van klein tot zeer groot met bloemblad of papagaaien- dessins. Het oerwoud is erop losgelaten. Daar hoort dan bij een prim strohoedje in een gilkleur met ton sur ton linten om de bol. Byoux roe pen de Victoriaanse periode op door opengewerkte zil veren armbanden, broches, clips met knallend gekleur de stenen of een ronde, fijn besneden goudkleurige knoop van „Langani" mid- voor op een opstaand kraag je of op een scarf. Dan zijn er nog de handbeschilderde armbanden en dit alles on der het hoofdje „retro '30", neo-koloniaalof „Indian Style". Maar we zijn nog niet klaar! Daarnaast leven dan weer sfeerbeelden uit het „mon daine leven van de jaren twintig tot de Beatles" en „The Great Gatsby" met zijn gleufhoed. Het welt allemaal op uit de smeltkroes der zo- me rm ode, borrelend en ver warrend. Ook De jonge manager heeft een voorbeeldfunctie. Hij draagt klassiek in verjongde kleu ren en aardige elementen als het „gilet", de handbrei slip over en de taille van een schooljongen. Verder zijn er koele, smetteloze, stadse pakken, geïnspireerd op de zeer viriele Humphrey Bo- gart, die er breedgeschou derd en met mannelijke tred bij liep in colberts met dub bele rij knopen. Inspiratie bron voor het mannelijk kleed gedrag is ook het voormalige plantersleven der grootgrondbezitters in Zuid-Amerika en Afrika, waarop vaak wordt ge smaald. Maar ze zagen er leuk uit! Nonchalant en comfortabel gehuld (het was er snoeiheetin ruime katoe nen bandplooibroeken met stoere, kleurige wijde uni hemden, waarop een fotop rint, Bermuda's truien en jacks horen bij deze sfeer. Voorts bespeuren ive in de mannenmode ook het luxe (maar wel druk bezette) le ven van een „presidentiële" familie als bijvoorbeeld des tijds de Kennedy's geportret teerd. Daarin zie je dressy kleren voor luxe strandhui zen, in cool wool en mengin gen van katoen met linnen. De hemden zijn wit of pastel „Oxfords" met daarop bont gekleurde dassen. Cotton slacks gaan samen met een polo, 's avonds gecombi neerd met een blauwe bla zer, een wit hemd en choker (neksjaaltje). De gemixte culturen (India, Mexico, In donesië en het Caraïbisch gebied) brengen vrolijke tin ten mee voor thema's als lila/paars, oudrose, olijf en beige. Riemen worden rui ger. En de dasspeld is terug- Men wil weer horen bij de clan... TINY FRANCIS Gatsby look met gilets in frivool dessin. Hij heeft een soepel vallende broek aan (ca. 98,-), een geborduurd overhemd (ca. 39,-), een gilet 69,-). Zijn vriendin draagt een broek rok in marine krijtstreep 125,- of daaromtrent; een witte bloes met grote kraag 98,-). Het gilet heeft een zwart fond met rozen en kost voor haar 79,- (C A). SOEST Een voetreis naar Rome. Het is voor de meeste mensen een dubieuze „hoofdprijs" van een quiz, maar voor de Soester Herman Post is het de vervulling van een jongensdroom. Op 13 maart treedt hij in de voetsporen van Bertus Aafjes, die in 1936 de zelfde tocht ondernam. De journalist kiest bewust het avontuur om zichzelf te (her)ontdekken. Een reis van ruim 2000 kilometer in een periode van honderd dagen: dat is eigenlijk het enige doel dat Post zich heeft gesteld. Voor de rest laat hij zich meeslepen door het avontuur. Of dat nu een toevallige ontmoeting is met een gastvrije dorpeling of de totale ontreddering door de zoveelste stortbui na uren wandelen, de 49-ja- rige Soester ziet het wel. Beslommeringen Post wil volgens eigen zeg gen 'letterlijk afstand ne men' van zijn dagelijkse be slommeringen als journalist bij het radio- en televisie blad Studio van de KRO. Wekelijks schrijft hij voor het blad persoonlijk getinte stukjes, die kunnen reke nen op een vast lezerspu bliek. Onlangs verscheen de tweede druk van een boek met daarin veertig co lumns uit de gids. Helemaal afstand van de journalistiek, zijn gezin en zijn stamkroeg in Hilver sum neemt Post niet. Hij is wekelijks te horen in de Ontbijtshow (vanaf 07.30 uur op Radio 2) en brengt via de telefoon rechtstreeks vanuit een hotel, klooster of misschien wel het huis van een plaatselijke bewoner een verslag van zijn beleve nissen. Voor zijn rubriek 'Tenzij' in het KRO-blad is Post van plan dieper in te gaan op het denkproces over zijn nieuwe ervarin gen. 't Zand De eerste etappe van de tocht is op 12 maart in de Omroepparochie aan 't Zand in Amersfoort. Daar wordt Post uitgeleide ge daan. Met het openbaar vervoer gaat hij naar Vaals en dan staat hij op eigen be- Rode draad van zijn per- soonvormende tocht is het boek „Een voetreis naar Rome". Aafjes was onzeker over zijn priestersschap en brak zijn studie op het se minarie af. Hij wilde wat van de wereld zien en be sloot er in 1936 vandoor te gaan. Honderd gulden start kapitaal (de erfenis van zijn vader), een plunjezak en een enorme stapel boeken moesten de toen nog onbe kende schrijver op de been houden. In Duitsland kwam hij in het Rijndal, dat voor Aafjes al gauw 'wijndal' werd. Zijn geld ging in Duitsland binnen een paar dagen op aan drank. Echt problematisch was dat niet. De plaatselijke bevolking vond het initiatief zo bij zonder, dat hij op veel plaatsen gratis onderdak en voedsel kreeg. Een aantal keren kreeg hij ook geld toegestopt. Zijn ervaringen werden ja ren later te boek gesteld. Ze zorgden voor een kleine rel toen ze in de Linie, een blad van de Jezuïten, wer den gepubliceerd. Aafjes beschreef op respectvolle wijze de manier waarop hij de liefde bedreef met een kamermeisje en dat kon er inslag en zie de hele onder neming als een vorm van bezinning. Ik hoop dat ik er tegen opgewassen ben. Het wekelijkse radioverslag is een steun in de rug, maar de rest van de dagen ben ik alleen, teruggeworpen op mezelf. Uit die eenzaam heid hoop ik nieuwe inspi ratie op te doen, mijn accu op te laden en mijn blik te Herman Post: „Ik laat aan het toeval over hoe de reis uitpakt. Ik ben een man met een filosofi sche inslaq en zie de hele onderneming als een vorm van bezinning". FOTO: PERS UNIE Kamermeisjes Anno 1989 is de reis van Aafjes de inspiratiebron voor Post. Hij wil in grote lijnen de koers aanhouden (Rijn, Tirol, Dolomieten, Gardameer, Rome) maar is niet van plan de ervaringen van de schrijver na te spe len. Kamermeisjes laat hij daarom ongemoeid en de plunjezak is vervangen door modern, superdun ma teriaal. De meeste boeken die Aafjes tijdens de reis las, heeft hij al van te voren gelezen. Als budget heeft hij zo'n 10.000 gulden voor hotels, eten en het doorbel len van het reisverslag. „Ik laat aan het toeval over hoe de reis uitpakt. Ik ben een man met een filosofische De journalist wil het liefst vandaag weg: hij is er gees telijk klaar voor. Maar wandelsportkenners heb ben Post verzekerd, dat zijn voorbereidingstijd te kort is. „Ik ben in januari met de serieuze voorbereidingen begonnen en heb de route uitgestippeld. Volgens de kenners staat er een jaar voor. Het schrikt me niet af". Het idee ontstond vorig jaar in de stamkroeg 'Het Tol huis' in Hilversum. Televi sie-collega Frans ter Voort wilde aanvankelijk mee wandelen, maar kon zich geen honderd dagen vrij maken. Hij komt waar schijnlijk in juni twee we ken naar Italië om mee te lopen. In een memo aan de KRO legde Herman Post zijn be doelingen uit. Het idee ver dween vorig jaar voorals nog van tafel. Omdat hij bijna twintig jaar in dienst is van de katholieke om roep mocht hij dit jaar op zogeheten 'educatief verlof Dat is een soort studie/on derzoek voor medewerkers, op voorwaarde dat het de KRO ten goede komt. Hij meldde zijn plan opnieuw aan als invulling van dit verlof en kreeg alsnog toe stemming. Leiding en colle ga's reageerden enthousiast. „Een aantal mensen kijkt zelfs met een beetje jalozie naar de onderneming. Het is natuurlijk erg aantrekke lijk dat je er zomaar een paar maanden tussenuit mag. Ik ben de KRO daar erg dankbaar voor". Enthousiast Post bezocht ter voorberei ding Aafjes, die dit jaar 75 wordt. De schrijver was en thousiast over het plan. „Hij liet me zelfs zijn oude ran sel zien en gaf me veel tips". Uit het lange gesprek werd duidelijk dat van een echte voettocht naar Rome nauwelijks sprake is ge weest. Aafjes heeft grote delen van de route gelift. Hij begon op zijn fiets, maar moest in Basel invoerrech ten betalen voor het vehi kel. Pas toen besloot hij te gaan lopen en te liften. Ter voorbereiding heeft Post honderden kilometers gewandeld met een achter buurman: Jan Post, een ge pensioneerde manager. Ze iiepen in vier dagen van Soest naar de Duitse grens bij Nijmegen-Beek. Herman Post denkt dat hij voldoen de kilometers in de benen heeft. En als het eventjes niet lukt, volgt hij de advie zen van Aafjes op („je kunt beter een paar dagen flink doorlopen en dan uitrus ten") of slaat hij het boek „Pelgrimeren" van de Franciscaan Frans Andries- sen op. Maar bovenal geldt als leidraad het boek van Aafjes zelf en die ene passa ge, waar schrijver en jour nalist na arl die jaren nog steeds ontroerd door raken: Toen sprak na een pauze de grijze abt: 'Mijn zoon gij hebt u misleid, want ge leeft niet op deze wijze. Ge wilt zijn wie ge niet zijt. Uw hart is duurzaam bij het seho- Druppelgewijs In de dagboeken van de gebroe ders Goncourt staat de volgende anecdote. Sainte-Beuve, de be roemde Franse literaire criticus staat geruime tijd in een urinoir, maar het lukt hem maar niet om ter zake te komen. Een buurman hoort hem ten slotte radeloos mompelen: „Toe nou, zet hem op. Je hoeft niet bang te zijn, want deze keer hoef je alleen maar te plassen". Klassiek symptoom! Een paar bladzijden verder is te lezen dat Sainte-Beuve aan een vergrote prostaat lijdt. De oorzaak en de behandeling van deze 'oude mannen kwaal' zijn heel logisch als je de bouw van de urinewegen bekijkt. Vanuit de nieren loopt ongeveer een liter of |ej. per dingen (ureteren) naar de blaas. De blaas dient er voor datje wille keurig (in de geneeskunde bete kent dat woord 'wanneer je maar wil') kunt plassen op tijden en ge legenheden die je uitkomen. An ders gezegd: dank zij de blaas zijn we zindelijk. Willen we plassen dan zetten we een kringspier in de blaas open waarna de urine via de urethra, in rond Hollands ook wel 'pisbuis' geheten, ons lichaam ver laat. In dit systeem neemt de pros taat een strategische plaats in. Deze klier ligt tegen de onderkant van de blaas aan en de pisbuis loopt er dwars doorheen. Dat is niet voor niets. De urethra, de pis buis dus, van de man heeft een dubbele functie omdat het bij gele genheid ook het mannelijk zaad vervoert. Dit is afkomstig van de zaadleiders die in de prostaat op de pisbuis uitmonden. Onderweg krijgt het zaad vanuit de prostaat- klier een melkwitte vloeistof mee die er voor zorgt dat de zaadcellen buiten ons lichaam in leven kun nen blijven. Zonder de prostaat is de man onvruchtbaar. Geslachtshormoon Welnu. Boven de veertig neigt de prostaat ertoe om groter te wor den. Waarom dat precies zo is weet men niet. Men neemt aan dat een veranderd evenwicht tussen het mannelijke geslachtshormoon tes tosteron en het spoortje vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen dat mannen ook produceren, daar iets mee te maken heeft. Erfelijk is de kwaal in ieder geval niet. Dat lijkt maar zo omdat zoveel mannen er last van krijgen. Want 8 op de 10 mannen hebben op hun vijftigste een vergrote prostaat, 4 op de 10 heeft er last van en bij liefst 1 op de 10 is de overlast zo groot dat al leen een operatie ze kan helpen. De verschijnselen zijn in hoge mate logisch. Doordat de prostaat zo groot wordt dreigt de afvoer vanaf de blaas naar buiten in de knel te komen, omdat, zoals we boven hebben gezien, de pisbuis dwars door de prostaat loopt. De klachten laten zich in hoge mate verklaren als een geleidelijk steeds nijpender afwateringsprobleem. De eerste klachten kunnen zijn dat men geleidelijk steeds minder krachtig kan plassen. Plassen gaaf dan, zoals dat in vaktaal heet, een 'zwakke straal': als je niet op past sta je op je schoenen te plas sen. Men moet 's nachts vaker hei bed uit, het plassen komt, zoals bij Sainte-Beuve, moeizaam op gang, duurt minuten langer, en nadien wil men nogal eens 'nadruppelen'. Dit kan van kwaad tot erger wor den. Bij een ernstige belemmering is het niet meer mogelijk om de blaas helemaal leeg te plassen. Er blijft dus altijd enige urine, een re sidu, in de blaas achter. Dit kan zo oplopen dat men voortdurend met een volle blaas rondloopt en hoog uit bij frequent toiletbezoek moei zaam een beetje uitplast als de blaas het niet meer kan hebben. Een 'overloopblaas' noemt men dat. Ook kan het volgende gebeu ren. Vooral na alcoholgebruik en het te lang ophouden van de plas overkomt het vooral oudere pa- tienten het wel dat ze ineens hele maal niet meer kunnen plassen. De hoge nood wordt dan steeds pijnlijker en voor de toegesnelde dokter zit er dan niets anders op dan de blaas via een buisje door de pisbuis (een catheter dus) te ontlas ten. Uiteindelijk kunnen er ernsti ge complicaties ontstaan als urine weginfecties, blaasstenen of een teloorgang van de nierfunctie. Operatie Wat er aan te doen? Niet iedere vergrote prostaat behoeft een ope ratie. Wanneer de klachten niet verergeren of uit de hand lopen kun je er mee leren leven. Regel matig plassen helpt, en ook het drinken van water in kleinere hoeveelheden. Vooral 's nachts. Alcohol vergroot de urineproduc- tie, maar onderdrukt tegelijk de aandrang. Oppassen met drank dus. Flink gekruid eten, of een overvloedige maaltijd kunnen de prostaat laten stuwen en, heel merkwaardig, koude voeten verer geren de verschijnselen. (Raar ge noeg zegt de grootte van de pros taat niets over de ernst van de Linker zaadleider Rechter zaadleider. Bijbal (epididymis) klachten zodat patiënten met een matig vergrote prostaat er oneven redig veel last van kunnen heb ben). Medicijnen tegen een vergro te prostaat bestaan helaas niet. Pas als dit alles niets uithaalt en de klachten verergeren, pas dan zal de dokter een operatie overwegen. Het doel van de operatie is ook ta melijk logisch: door het wegnemen van de belemmering, de knellende prostaat dus, wil men de normale urineafvoer weer herstellen. Te genwoordig kan dat ook zonder dat de uroloog (een chirurg, die ge specialiseerd is in het opereren urinewegen) de buik hoeft te openen. Men kan nu via een in de pisbuis geschoven- buis de prostaat als het ware van binnen uit uitpeilen, een ingreep die ook wel TURP heet. Voor wie meer wil weten over ziekten aan de prostaat is er een goed geschreven boekje in de serie „Mondig ziek zijn" van de uitgeve rij Bohn, Scheltema en Holkema. Prostaatklachten. Auteurs: drs E.J.' Klaassen, medisch publicist en prof. dr H.J. Voogt, uroloog. Prijs f 17,90. Toen ik mijn honderste column had geschreven, krei ik een aanmoedigende brief met felicitatie toegezonden. Dat heeft me goed gedaan. Vol enthousiasme ben ik intussen aan het tweede honderdtal begonnen. Behalve die reactie met gelukwensen komen ook andere brieven binnen. Precies zoals ik had gehoopt; ik had er ook om gevraagd. Samen zaken overdenken brengt ons verder. Ook al kunnen we niet meteen tot oplossingen van problemen komen, in gezamenlijk overdenken maken we ze wel helderder. Dat is nuttig als we ze alsnog te lijf willen gaan. Een enkele negatieve, uiterst ongenuanceerde brief laat ik nu maar terzijde. Op andere reacties ga ik graag in. De weloverwogen kritische aantekeningen naar aanleiding van mijn "excommunicatie" sporen me aan tot een wederwoord. Ik had mijn verdriet uitgeschreven over de onverbiddelijke opstelling van onze Moeder de H. Kerk bij de bestraffing van abortus. Vergeet u overigens niet, ik ben daar óók tegen en blijf zeggen: "Nee, tenzij". Monseigneur Möller is rond Kerstmis geïnterviewd en over die harde opstelling vai de Kerk, namelijk het gelovigen die een abortus plegen, doen plegen of daarbij helpen, zei hij: "Dat het onbarmhartig overkomt kan ik me goed voorstellen. De paus spreekt voor zoveel culturen en mensen. Dat is de moeilijkheid. Maar het is te prijzen dat hij altijd duidelijk wil zijn. Er is bij de paus een groot verschil tussen de objectieve norm en de individuele mens, De objectieve norm stelt hij streng, in het individuele geval is hij barmhartig". Dooi deze woorden gesproken in de kring van mijn moeder de Kerk, ben ik wel getroost. Ouders moeten natuurlijk v< al haar kinderen tezamen algemene regels geven. Maai het is echt moederlijk als dt' Kerk voor het individuele geval van telkens dit kind liefdevol oog heeft. Terug naar mijn briefschrij' die betoogt dat de eeuwen door in de Kerk als stelregel heeft gegolden dat het eigei geweten bij beslissingen de doorslag geeft. Maar dat het nog wel betekent dat binnen Kerk, èn maatschappij, grenzen worden getrokken. Wie zich daaraan niet houdt wordt een "aller individualist". De briefschrijver wijst er voorts op dat monseigneur Bekkers z.g. destijds hemelhoog is geprezen voor zijn beklemtonen van het beslisrecht vanuit het eigen geweten. Maar dat heeft er wel toe geleid dat menige gelovige van de katholieke moraal naar de NVSH-moraal is gevoerd. In de formulering van de briefschrijver heeft "deze heidense moraal veel kapotgemaakt". Ik geloof met hem dat er katholieken zijn geweest die de woorden van bisschop Bekkers zeer ruim hebben geïnterpreteerd. Er zijn er stellig geweest die er een vrijbrief in hebben gevonden om zich egoïstisch en onchristelijk op te stellen, Maar velen moeten zich er ook door bevrijd hebben gevoeld, verlost van enorme gewetensdruk, toen de bisschop had duidelijk gemaakt, dat ze uiteindelijk zelf moesten beslissen wat ze voor God meenden te kunnen verantwoorden. Ter zake van abortus, intussen, heeft deze bisschop zich nooit ongenuanceerd opgesteld. Het is mijn heilige overtuiging dat abortus nooit gezien mag worden als óók een methode, van geboorte-beperking. Ik denk nog steeds, en voel me daarbij niet naïef, dat gelovige echtparen die een abortus overwegen, dat niet "zomaar, doen. Bittere zorg en angst z vermoedelijk meestal de, overigens slechte, raadgeefsters. Maar ik bliif ervoor pleiten dat als zulk een beslissing is gevallen, de Kerk haar radeloze kinderen niet zal uitstoten uit haar liefdesgemeenschap. Overigens, ik stel me volgaarne op aan de kant van de christenen, eventueel niet- christenen, die - bijvoorbeeld in de VBOK (Vereniging tot bescherming van het ongebbren kind) - de zorg voot het ongeboren kind op zich nemen en metterdaad naar oplossingen zoeken in situaties waar voor een komend kind een plekje lijkt te zijn. var sch env trol uit on£ in 1 de dar ver Doelma Carlo I', ilinks) b aan zijn debuut PSV aa zijde va aanvoei Ronald Koemar Gh bilj DEN 1 Sovjetu speeld. langs e. waarin tie ove. satie er. comple zitter 1\ hadden Hyarte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 10