'finale Tempo doeloe: Het hotel van Peter en Annet Film en trein hebben iets moois met elkaar CISARUA (WEST-JA VA) - Peter Scheer had heel wat om achter zich te verbranden. Vele jaren was hij directeur van de middelgrote rij school Tempo in Haarlem. „Kijk, elf personenauto's en een 24-tons Daf had ik. Was een goede rij school, die goed liep. Nu nog trou wens, ik heb hem aan m'n zoon overgedaan. Ik moest er een keer mee ophouden", legt Scheer met het fotoboek op schoot uit, terwijl hij in zijn voor Javaanse begrippen fraaie huurhuis terugdenkt aan Ne derland. Even maar, want een nieuw begin vergt alle aandacht. Als 64-jarige nog aan een nieuwe toekomst gaan bouwen, dat vergt moed en veel idealisme. De stokoude hulp van Soenda groet het bezoek omstandig met de handen vlak tegen elkaar, de duim tegen de neus. Scheer glimlacht erom; het is de nu vrij wel uitgestorven wijze waarop vrijwel ie dere Javaan vroeger placht te groeten. Vroeger. De gedachte daaraan liet Scheer niet los, zeker niet nadat zijn vrouw was overleden. „Als ik er niet meer ben, ga dan terug naar Indonesië. Doe het maar", zei ze op haar sterfbed. Er was voor Peter Scheer veel om naar terug te verlangen. De Indische geschie denis van de familie Scheer gaat terug tot 1924, toen zijn vader er als politie man aan het werk ging. Peter groeide er op en bleef tot 1939, toen de HBS-oplei- ding hem naar Nederland trok. Nadat de oorlog roet in het eten had gegooid ging hij in 1947 als marinier terug naar het land van zijn jeugd, een bestaan dat hij twee jaar later verruilde voor dat van planter op de plantages. Grote delen van Java en Sumatra rekende hij tot zijn werkterrein, totdat de anti-Hollandse sfeer hem te gortig werd. Het duurde "tot 1959 voordat hij Indonesië voor gezien hield. „Alles heb ik, er achtergelaten, zonder een cent kwam ik in Nederland aan", herinnert Scheer zich. Via een baantje bij een verffabriek belandde hij in de rijschoolwereld, waarin hij na 1967 zijn sporen verdiende. Tot vorig jaar dan. „Ik was indertijd weliswaar goed pissig vertrokken, maar het land zat nog altijd in m'n hart. Toen ik na de dood van mijn vrouw opnieuw met 'mijn ge dachten in Indonesië zat, kwam ik An net tegen". Scheers nieuwe vrouw, in de Gordel van Smaragd geboren maar met een Nederlands accentje opgevoed was in ons land in verband met een studie in computerkunde en boekhouden. Ook zij had het in Nederland wel gezien; het pact met Peter was gauw gesloten, analy seren de twee achteraf, terwijl gebeden klinken vanuit de moskee in de buurt. En zo kwamen de Scheers uiteindelijk in de pittoreske en wonderschone groente streek rond Lembang terecht. Daar trouwden ze en kochten ze een paar maanden geleden een lapje grond van bijna een hectare. Op dat prachtige plek je, omringd door karakteristieke groente- velden en uitkijkend over het glooiende groene land rond Bandung, moet een droom uitkomen. „Als je wat ouder wordt ga je wel eens Het is iets waar heel wat mensen van dromen. Als je jaren van je leven in Indië hebt achtergelaten blijft er iets over van heimwee. De gedachte aan tempo doeloe krijgt je op een gegeven moment weer in z'n greep; dan ga je een reis maken naar Indonesië, terug naar je wortels. Wie van drastische maatregelen houdt gaat voorgoed terug. Die spannende stap nam kortgeleden Peter Scheer (64); hij verbrandde al zijn schepen achter zich en trok met zijn hebben en houden naar Indonesië, het land van Insulinde waar hij jaren als planter had doorgebracht. Nu is hij met zijn Indonesische vrouw Annet in de heuvels bij Lembang, niet ver van bloemenstad Bandung, bezig met de bouw van een eigen hotelletje met maar een paar kamers: Insulinde Wisata Indah, Mooi Toeristisch Indonesië. Een met de zelfontspanner gemaakte foto i i de nieuwkomers in de toeristenbranche voor wat hun Insulinde Wisata Indah moet worden. FOTO: P. SCHEER kijken hoe anderen het doen na hun pensioen. Het heeft me altijd wat gele ken om een stukje grond te hebben om daar oud te worden. De gedachte aan het opzetten van een klein hotelletje voor toeristen kwam pas veel later. Maar dan wel een hotelletje waarin de gasten echt kennismaken met het land, met niet al te veel luxe en ook niet te duur; we hoe ven er niet rijk van te worden. Als ik maar bezig kan zijn, anders ben ik snel oud en chagrijnig". Op het veldje in Cisarua worden de eer ste uitingen van dit streven al zichtbaar. De arbeiders van de gecontracteerde aannemer zitten juist op de vrije namid dag een vuurtje te stoken onder het af dak van het eerste gebouw dat bijna klaar is. Daarin komen behalve een keu ken, waar Annet met een hulp de scepter gaat zwaaien ook een verblijf. De andere verblijven zullen in de komende maan den verrijzen; inmiddels wordt op de plek waar eerst een bloemkoolveld was de laatste hand gelegd aan de tegelvloe ren in de personeelswoningen. Intussen zit ook de fundering in de grond voor het eerste logeergebouw voor gasten. Deze bestaat uit vier kamers en ligt een sawah-terras lager dan de rest. Volgens plan moet dit gebouw in mei gereed zijn. Het vinden van de juiste locatie was geen eenvoudige opgave, zeggen Peter en Annet. „We wilden in een mooi lande lijk gebied zitten, niet te toeristisch. Dat lukte niet direct. De vader van een ken nis van onze vriend Daradjat bracht uit komst. Maar dan ben je er nog niet. Heb je eenmaal een stuk grond op het oog, dan moet je nog zien dat je je voor één totaalbedrag voor de rest van je leven inkoopt in een nabijgelegen waterbron. De handelsgeest van de mensen komt dan boven, voor je het weet betaal je veel meer voor hetzelfde water dan een andere gebruiker. Zander mensen als Daradjat waren we wellicht financieel nog meer uitgeknepen en hadden we onze verdere plannen wellicht niet meer compleet kunnen uitvoeren". Bij aange legenheden als deze hebben ze veel ge had aan hernieuwde kennismakingen met vrienden uit Peters planterstijd. „Ik hpb vele jaren met ze op rubberplantages van wel 2500 hectare gewerkt. Het zijn altijd vrienden gebleven. Toen ik Annet nog niet kende schreef ik ze al over mijn plannen. Ze zagen er wel wat in en wil den me helpen. Hun aanbod was wel kom, want als Nederlander mag ik hier geen grond kopen". Een snelle terugkeer naar haar eigen land kwam Annet ook wel gelegen. De Nederlandse kou begon haar parten te spelen; door de echtvere niging kon het paar de zakelijke plannen in eigen hand houden en hoefde er geen zakenpartner van buiten te worden ge haald. Het lapje grond in Cisarua is niet echt groot, maar ruim genoeg voor de opzet van het Insulinde Wisata Indah zoals het (inmiddels) echtpaar het voor ogen had. Een architect was gauw gevon den, een betrouwbare aannemer even eens. En zo begint het Mooi Toeristisch Indo nesië vorm te krijgen. Maar niet té toe ristisch, benadrukken de nieuwelingen in de reiswereld. „Wat een verblijf bij ons moet gaan kosten staat Tiog niet hele maal vast, maar het mag niet duur zijn. Wel weten we zeker dat een verblijf bij ons zicht moet geven op het échte Indo nesië, ver van de toeristenfuiken en de voorgekookte handel". Te oordelen naar het eerste reisschema dat de twee - tij delijk nog op briefpapier van- de Haar lemse rijschool - hebben' vervaardigd voor een meerdaags verblijf in hun een voudige paradijsje is het ze rtienens. Na een onthaal op het enkele auto-uren ver derop gelegen vliegveld van Jakarta voe ren zij hun gasten in een busje onder meer langs Bogor (het vroegere Buiten zorg), langs onafzienbare theetuinen, hoge bergpassen, vulkanen, uitgestrekte sawahs, watervallen en stranden. Scheer zou geen ex-planter zijn als hij de gasten niet om zes uur 's morgens mee zou ne men naar de vroege rubbertap op een plantage waar hij zelf heeft gewerkt. En welke gerenommeerde Nederlandse reis organisatie neemt nog zoals Scheer de moeite z'n gasten een hele ochtend in te wijden in de geheimen van de kweek, pluk, fabrikage en verpakking van thee? „De deskundige voorlichting krijgt u vari de gepensioneerde administrateur. Lunch op de onderneming. Aan het ein de van de dag nemen we nog een duik in het tot Ranca-Bali behorende natuurlijke warmwaterbad. Voor het diner verwacht Annet u weer op Insulinde Wisata In dah", zo maakt het ontwerp-reisschema de reiziger lekker. Zeker weten dat oude vrienden van het tweetal 's avonds bij Annets Indonesische diner levende Ke- capi (muziek van Soenda) zullen verzor gen. Zo krijgt een zo lang gekoesterde droom langzaamaan vorm. Als we al weer enige tijd terug zijn van Java brengt de post nog een juichende brief van Peter en An net. De bouw schiet eindelijk wat op, ze popelen om de eerste gasten te kunnen verwelkomen. De tuinman heeft naast de bouwplaats de eerste boontjes, kom kommers en savoyekool al oogstklaar; sinaasappelboompjes worden geplant. Ideeën over een kippenren en een konij nenhok zijn al geboren en ook het bank je dat uitzicht biedt op het moestuintje is inmiddels geïnstalleerd. En terwijl de winter Nederland nog in z'n greep heeft, klagen Peter en Annet in hun brief qua- si-serieus over het weer tijdens hun natte moesson die spoedig voorbij zal zijn. „Het is hier de laatste dagen zo koud, 's avonds zelfs soms 21 graden Celcius! We denken erover om straks in het hoofdgebouw een open haard te ma ken". ARJEN VAN DER SAR Een kleinschalige onderneming als Insu linde Wisata Indah is uiteraard niet te rug te vinden in de reisgidsen van geken de Nederlandse reisorganisaties. De fa milie Scheer heeft een Nederlands con tactadres: P. Scheer, Floris Balthasar- straat 7, 2064 XK Spaarndam, tel. 023 - 37.56.51. DEN HAAG - Film en trein heb ben iets met elkaar. Al heel lang. Want een van de korte films waar mee de gebroeders Lumière op 28 december 1895 in Parijs hun Ciné ma Lumière aan de Boulevard des Capucines startten, heette „L'arri- vée d'un train", aankomst van een trein in het station van La Ciotat. Vandaar dat de Nederlandse Spoorwegen, in feeststemming door het 150-jarig bestaan van de spoorwegen in ons land, en de Haagse Filmstichting een program ma van ruim 36 internationale speelfilms samenstelden, waarin die koppeling van trein en film nog eens benadrukt wordt. Een filmtrein die als Cinema Express in verkorte vorm langs een aantal filmhui zen in ons land snelt en die in z'n totali teit (33 films) tussen 2 maart en 5 april in de Cinematheek van het Haags Film huis aan de Denneweg te zien zal zijn. Die eerste cinematografische aankomst van een trein op de 16 meters bibber- beeld van dat vroege celluloid anno 1895 moet een schok veroorzaakt heb ben bij die eerste bezoekers (het waren er 35, later pas liep het storm). De trein die links op het doek het station binnen kwam stormen, recht op de toeschou wers leek af te rijden om ten slotte „langs" hen tsjoekend tot stilstand te ko men, had iets van magie. De anekdotes willen dat de toeschouwers in elkaar do ken van schrik en onder de stoelen kro pen om zich te verbergen. Die hevige „magie" van dat eerste uur is de film kwijt en is de spoorweg kwijt. Treinen gaan steeds sneller, film kan steeds meer. Maar niettemin zijn beide elkaar opvallend lang trouw gebleven. Sla een handboek als Leslie Halliwells „Film- goer's Companion" op en onder het steekwoord Treinen kom je een kolom men lange rij titels van films tegen waar in die trein een rol speelt. En dan niet omdat erin toevallig een trein ergens op de achtergrond langs spoort. Nee, omdat die trein in een scène, een deel van de film of zelfs de hele film een overheer sende rol speelt. Vanaf die eerste korte western, Porters „The Great Train Rob bery" uit 1903 via Buster Keatons mees terwerk „The General" (1927), Hitch- cocks „The lady vanishes" (1938) tot en met Konchalovsky's „Runaway Train" uit 1985. Hitchcock Je zou er een aardig eind over weg kun nen filosoferen, er Freud zelfs bij kun nen halen. Maar nuchter blijvend, kun je met de samenstellers van Cinema Ex press concluderen dat de beweging bin nen de beweging van de trein-in-de-film speelfilmmakers blijkbaar is blijven boeien. En daarbij: zo'n trein levert het filmverhaal de door de tijd bewegende Aristotelische drama-principes als een heid van plaats en handeling. Simpel ge zegd: een visueel aardiger variant op het verhaal dat zich in een kamer, een huis of een kasteel afspeelt. Sidney Gilliats scenario voor „The lady vanishes" speelt zich zo goed als geheel binnen die trein af: een van de buitenwereld afge sloten ruimte als operatiekamer yoor re gisseur Hitchcock. (Diens „Strangers on a train" werd niet gekozen omdat daar ondanks de titel de trein een veel kleine re rol speelt). Andrej Konchalovsky's onderschatte „Runaway train" - zeer vrij naar een oorspronkelijk gegeven van de Japanner Kurosawa - is de uiterste consequentie van de typische treinfilms: de locomotief heeft de handeling overge nomen van de hoofdrolspelers. John Voight en Eric Roberts zijn gevluchte gevangenen die er met een locomotief en een aantal rijtuigen vandoor denken te gaan, tot die loc er met hen vandoor gaat. Zij. zijn „runaways", de locomotief is dat ook. Die bepaalt het verdere tra ject van hun korte leven langs de spoor baan. Op hol geslagen wordt hij een nieuwe gevangenis voor hen. 200 dollar Leendert de Jong van het Haags Film huis en samensteller van Cinema Ex press: „Je denkt bij trein en film in eer ste instantie aan thrillers, aan snelheid, aan suspense. Maar treinen en stations hebben op film even vaak met roman John Voight onderaan de tiek te maken. Zelfs met humor. We hebben een beeld proberen te geven van al die combinaties in onze programme ring". Dat programmeren is overigens niet alleen een handboek pakken en wat films aanstrepen. Titels kan iedere film- gek min of meer oplepelen. Maar je moet die films ook nog zien te vinden. Plus de rechten om ze te vertonen. De Jong: „Het wordt steeds moeilijker films te pakken te krijgen. De rechten van ou dere films zijn tientallen malen van eige naar veranderd en er bestaat geen- we reldwijde vraagbaak voor. Je telefoonre keningen lopen dan ook huizenhoog op. Commerciële films van de grote studio's in Hollywood over laten komen, kost je behalve een kapitaal aan vrachtkosten nog eens 200 dollar per vertoning. Voor een festival als dit niet haalbaar. We draaien voor tachtig procent films op 16 mm". Het Nederlands Filmmuseum in Am sterdam is de laatste jaren dan wel steeds actiever met het verzamelen, be waren en conserveren van oude filmko- pieën, zolang er maar één enkele kopie van een film in hun archief zit, mag die het Filmmuseum niet uit en kan die al leen binnen eigen muren gedraaid wor den. Internationaal (de Parijse Cinéma- thèque, het British Film Institute) is men langer bezig, dus verder en is er meer geld voor kopieën en is er meer ge regeld. De Jong krijgt bijna voor elk fes tival dat hij mede-organiseert (de jaar lijkse Cinemathema's zoals het recente „Film and Fashion", dat de NS overi gens op zijn spoor bracht) de steun van het Institut Francais om kopieën uit Frankrijk te halen (óók van niet-Franse films) terwijl het BFI in Londen kopieën levert, daarvoor een honorarium vraagt en zélf de vertoningsrechten met de rechthebbenden regelt. De moeilijkhe den betreffen niet alleen de ouwetjes uit de filmhistorie. Zelfs van een tamelijk recente film als „Silver Steak Express" (een comedy-thriller uit '76 inude trein van Los Angeles naar Chicago) bleek in Nederland geen kopie meer te vinden. RAIL-rorjlantiek Zoals iedereen in zijn leven wel eens een romantische ontmoeting in de trein ge had heeft, heeft ook de film zijn rail-ro- mantiek. Mooiste film in die categorie is het tussen de treinen, in de stations wachtkamer spelénde „Brief Encounter" (1946), met de onmogelijke liefde tussen Trevor Howard ^n Celia Johnson. Een gegeven van Nodi Coward. En natuurlijk Vittorio de Sica's „Stazione Termini" met Jennifer Jones en Montgomery Clift. Ook al een film waar een vertrek kende trein het onherroeplijke einde van een relatie betekent. Aankomst en ver trek blijven de stations waartussen zich mensenlevens en emoties zullen bewe gen. Ook volgens het spoorboekje: het is de achtergrond voor de groei naar man nelijke volwassenheid van de puber Mi- los in Jiri Menzels „Hou de treinen in het oog" uit de bloeiperiode van de Tsjechische cinema, het is achter het stuur van de locomotief dat Pietro Ger- mi in zijn eigen film „II Ferroviere" (De machinist, '56) zijn levenslot bepaalt. Spooktrein Humor en film: uit '52 Charles Crigh- tons (jawel dezelfde Crighton die „A fish called Wanda" maakte) „Titfield Thun derbolt, een zachtaardige komedie waar in de Britten toen zo goed waren, over de bewoners van een dorpje die zelf hun opgeheven spoorlijn gaan exploiteren (de film ging destijds hier in première met de slogan: „Vlug, veilig en voorde lig, een visitekaartje voor de Nederland se Spoorwegen"). Of die beroemde scène in de trein uit Billy Wilders „Some Like it Hot", waarin Marilyn Monroe in nachtjapon een babbeltje-voor-het-sla- pengaan komt maken op de rand van de couchette van een verbijsterde Jack Lemmon-in-travestie. Er rijden ook en kele Nederlandse wagons mee in de „Ci nema Express": „Spooktrein", de thriller die de Tsjech Karl Lamac hier draaide met Jan Musch en Fientje de la Mar in de hoofdrollen. De film werd in '39 uit gebracht tijdens het 100-jarig bestaan van de spoorwegen. En Erik van Zuylens „De laatste trein" ('75) waarin hij zich naar eigen zeggen liet inspireren door de Tsjechische film van die dagen. En na tuurlijk Jos Stellings „De wisselwach ter". Zelfs animatie ontbreekt niet via Hagenaar Paul Driessens absurd-humo ristische „Treinhuisje", met een snel trein die op gezette tijden door de wo ning van een bejaarde dame raast. Leven op en langs de rails is niet anders dan het leven elders. De emoties liggen er alleen geconcentreerder bij elkaar, opgestapeld in wagons vol. En je komt er mensentypes tegen die je niet elke dag in je straatje ziet. „Cinema Express" rangeert al die gekken, zwervers, verlief den, verloofden, overspeligen, gangsters en oplichters even op één spoor. BERT JANSMA 'fieidóc ©oirumt'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 28