Literatuur heeft altijd met levensbeschouwing temaken Leuke avond korte stukken Iran wast handen in onschuld dubieuze vertaling als Rushdie wordt vermoord bioscopen tangen Adverteren doet verkopen! I 19® UNST/BINNENLAND/BUITENLAND EeidaeSowumt ZATERDAG 25 FEBRUARI 1989 PAGINA 17 Jestuur Holland Festival afgetreden AMSTERDAM Minister irinkman en de Amster- amse wethouder Luimstra /an cultuur hebben inge- temd met het besluit van iet bestuur van het Holland 'estival om terug te treden, lit een onderzoek naar de roblemen waarmee het estival kampt, is onlangs lebleken dat het aanstellen ?n nieuw bestuur ge- echtvaarigd is. len. Het krijgt ook opdracht de financiële en beleidsma tige grondslag voor het fes tival op langere termijn te versterken. Verder moeten de statuten worden herzien. Bij de uitvoering van deze opdrachten, die in het na jaar moeten zijn afgerond, moeten de uitkomsten van de onderzoeken worden be trokken. Op basis van de nieuwe statuten kan dan een definitief bestuur wor den gevormd, aldus Brink- voorlopig zal er een inte- jm-bestuur worden ge- iormd dat de opdracht ;t de organisatie en cwijze van het bureau het Holland Festival te rerbeteren. Het dient daar- Directe aanleiding voor het aftreden van het bestuur vormde de publikatie van kritische rapporten over drie onderzoeken die enke le organisatiebureaus heb ben ingesteld naar het rei len en zeilen van Holland Festival. Er waren onder zoeken naar de financiën, de organisatie en naar de organisatiestructuur in een vergeliikend onderzoek tus sen Holland Festival en vijf buitenlandse festivals. Het Holland Festival gaf eind vorig jaar zelf opdracht voor deze onderzoeken in verband met de slechte fi nanciële situatie en de ex ploitatietekorten in de voor liggende jaren. Rockconcert in Zuidafrika door Hooggerechtshof verboden JOHANNESBURG Het Zuidafrikaanse Hoogge rechtshof heeft gisteren een verbod van de overheid op een rockconcert van zwarte en blanke artiesten bekrachtigd. Organisator Roddy Quinn van het Human Rainbow Concert, dat op 4 maart in Johannesburg had moeten plaatsvinden, noemde het „een zwarte dag voor Zuid afrika". „Zuidafrikaanse artiesten ondervinden al zo vaak moeilijkheden als ze in het buitenland willen optreden en nu kunnen ze ook al niet meer optreden in eigen land", aldus Quinn. De rechter die het concert tijdens een eerder proces al had verboden zei dat het optreden zou kunnen lei den tot „een zeer explosieve situatie". Hij herhaalde hierbij de beweringen van de politie dat er tijdens een ander concert in Ellis Park in Johannesburg in 1986 drugs werden gebruikt en rassenconflicten wer den uitgevochten. Orkest 18de Eeuw en Kamerkoor gaan op tournee door Europa AMSTERDAM Het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Frans Brtlggen zal samen met het Nederlands Kamerkoor en de solisten Jenni fer Smith, Michael Chance, Nico van der Meel en Harry van der Kamp in maart een Europees toernee ondernemen. In achtereenvolgens Den Haag, Wenen, Oost-Berlijn, Moskou, Boedapest, Warschau, Lissabon, Parijs, Bologna, Florence, Milaan, Utrecht en Amster dam wordt een uitvoering gegeven van „Hohe Messe" van Johann Sebastian Bach. De tournee wordt moge lijk gemaakt door eigen inkomsten, het Prins Bern- hard Fonds en het ministerie van Buitenlandse Za ken. Volgens de directie van het orkest is de wijze waarop Oost- en West-Europa samenwerken een uniek aspect van dit project. De uitkoopsommen in het Westen maken namelijk de concerten in het Oos ten mogelijk. De charterreizen die Oost-Europa heeft aangeboden bestrijken omgekeerd weer voor een deel West-Europa. LITERAIR CRITICUS HANS WERKMAN: AMERSFOORT „De jhristelijke kunst behoort n onze tijd niet meer tot le grote stromingen. Het een kleine stroom ge- vorden die niet meer zo ;auw opvalt. Vergelijk het iet de Drentse Aa. Die ie je niet zo gauw, maar iet is wel een mooi rivier- Orthodox) christendom en li- eratuur, ooit een combinatie er bevruchtend heeft ge- verkt, lijken op het eerste ge licht met elkaar op gespannen te verkeren. Niet echter Hans Werkman (50), le- Nederlands en spraakma- tend hoofdredacteur van Woordwerk, het enige Neder- andse literaire tijdschrift dat rich in zijn activiteiten na drukkelijk wil baseren op de njbel. Misverstanden rond zijn werk t van zijn geestverwan- jn er in overvloed. Een daarvan wil hij meteen uit de wereld helpen: „Christelijke literatuur wordt vaak vereen- relvigd met christelijke lec tuur. Ik maak daar een duide lijk onderscheid tussen, ichrijfsters als Jos van Ma- nen-Pieters en de dichteres Nel Benschop, hoe goed hun werk ook is, beoefenen eerder orm van pastoraat. Nel Benschop is daar zelf volstrekt luidelijk over: Ik mediteer op rijm, zegt ze. Voor literatuur daarentegen geldt dat het om bepaalde graad van verfij- ling vraagt". Is ook deze christelijke litera tuur niettemin niet erg voor spelbaar en weinig verras send? „Dat hoeft niet. In de jaren dertig was er een grote pro- duktie van protestants-christe- ;e auteurs met grote namen De Mérode, Van Eerbeek vele anderen. Nu heb je ie mand als Ida Gerhardt, waar niemand om heen kan, maar ie situatie verschilt aanzien lijk met een aantal decennia geleden. Het christendom is nu piet langer dominant, maar dat betekent niet dat christelij ke literatuur niet bestaat. Je kunt de dingen steeds met nieuwe woorden benoemen. Ja, alles is al een keer gezegd een schrijver hergroe peert zodat er eer stelling ontstaat". „Gerommel van Büch tot Bommel" in een Amersfoortse FOTO: PERSUNIE Uitgeversetiket Ander obstakel waar Werk- zich vaak aan stoot bij de promotie van christelijke lite ratuur is het literaire circuit. „Boeken worden daarin helaas beoordeeld op het uitgeverseti ket. Dat is een beroerde zaak. Literaire boeken van uitgeve rij Kok worden door de literai re redacties afgeschoven en komen dan bij de redactie van de kerkpagina terecht die dan vaak concludeert dat ze daar niets mee kan doen. Ik denk aan het werk van Auke Jels- ma die prachtige verhalen heeft gepubliceerd, maar nie mand merkt het op omdat hij bij Kok zit. Ik zeg tegen mede werkers van Woordwerk dan ook vaak: stuur je werk in bij Amsterdamse uitgevers. Som migen zijn daarin geslaagd. Dichters als Koos Geerds, An ton Ent en Lenze Bouwers zijn terecht gekomen bij Amster damse uitgevers. Zelf heb ik bij de Arbeiderspers mijn bio grafie over de protestantse dichter Willem de Mérode ge publiceerd". Werkman bestrijdt dat Woord werk alleen christelijk getinte verhalen en gedichten wil op nemen. „Wel gaan we uit van een niet-verwaterd christen dom. - Huub Oosterhuis is ie mand die veel water bij de wijn doet - We nemen de bij bel van a tot z als het woord van God. Ik probeer terug te gaan naar het Woord van God. Dat moet mij zijn visie opleg gen. Ik zie dat niet als een be perking, integendeel. Bij ie mand als Schulte Nordholt, die ik als dichter overigens erg waardeer, zie je iets anders. Daar gebeurt het omgekeerde: daar stijgt het godsbeeld op vanuit de mens. Voor mij als orthodoxe christen geldt dat het godsbeeld opstijgt vanuit de tekst van de bijbel. Je zult in Woordwerk dan ook geen werk aantreffen dat vrijzinnig van karakter is. Je treft er bij en tijd en wijle wel wanhoop in. Ook een christen kan van twijfel naar twijfel gaan. Dat vind ik heel menselijk. We worden daarop wel eens be kritiseerd, maar ik zie geen re den om dit soort uitingen niet in het blad op te nemen". „In het eerste nummer van Woordwerk stond een verhaal van mij vol „moedwil en mis verstand", zonder een fraaie afloop. Wanneer je overal en altijd oplossingen aandraagt, ja dan ga je moraliseren. Overi gens: er is in het leven van een christelijk schrijver nog veel meer dan alleen uitingen van geloof. Als hij over zijn poes schrijft, dan is dat geen christelijk poezeverhaal". Getuigen Irriteert veel christelijke lite ratuur nu iuist niet door het getuigende karakter? In de ka tholieke literatuur - toen daar nog sprake van was - tref je juist veel meer gevoel aan voor het mysterie. Of er wor den grenssituaties beschreven, waarin je als mens kan komen te verkeren. Bijvoorbeeld bij een schrijver als Mauriac. Het gaat allemaal subtieler. „Een voorbeeld van dat laatste in protestantse kring was de romanschrijver B. Nijenhuis in de jaren zestig. Je zou hem een soort christen-existentialist kunnen noemen. Hij was een eenling. Hij doorbrak met een roman als De Tornado het tra ditionele kader van de christe lijke roman. Maar hij is niet echt opgepakt. Dat is jammer. Dat is ook een probleem voor christelijke literatuur: de klankbodem ervoor is klein". Werkman schrijft ook zelf verhalen, waarvan er enkele gestaan hebben in bladen als Maatstaf en Hollands Maand blad. Zijn kritisch werk - hij is criticus van het gereformeerd vrijgemaakte Nederlands Dag blad - beschouwt hij echter als het voornaamste van zijn lite raire activiteiten. „Een criticus is een voor-lezer. Ik ga met twee voelsprieten te werk. In de eerste plaats wil ik een goede ontleding geven van het werk. Op de tweede plaats: welke levensbeschou wing zit er achter en hoe rea geer ik daar persoonlijk op. Hier zie ik een belangrijk ver schil met andere critici". Komen ze dan niet vervolgens in een bepaald vakje terecht? „Ik kan niet zeggen in welk vakje bijvoorbeeld een dichte res als bijvoorbeeld Eva Ger- lach thuis hoort, maar wel heb ik de overtuiging dat litera tuur altijd voor een deel ook levensbeschouwing is. Mulisch leeft van de overtuiging dat we op de rand van de onder gang leven. Bij Hermans loopt alles dood. Vriendschap, lief de, het komt er niet in voor. Als ik die levensbeschouwing door middel van aandachtig lezen eruit gehaald heb, dan wil ik daar vervolgens ook mijn zege over doen. Maar daar begin ik niet mee, dan zou het moraliseren worden". Wordt u door het lezen van moderne literatuur niet bij tijd en wijle zelf geschokt in uw religieuze overtuigingen? Ja, die ervaring had ik bij het lezen van een roman als Een Vlucht Regenwulpen van Maarten 't Hart. Hij geeft daarin een zeer negatief beeld van het christendom. Ik ben toen al zijn boeken gaan herle zen (hetgeen resulteerde in: Een Calvinist leest Maarten't Hart, red.). Ik heb het ook ge daan om mezelf te redden. Ik heb zijn godsbeeld vergeleken met dat wat uit de bijbel spreekt en dan moet ik zeggen dat hij de zaken wel op zijn kop zet. Ik kan er in komen dat hij de bijbel bestrijdt, maar laat hij het dan wel op een eerlijke manier doen. Maarten 't Hart is etholoog. Hij moet dus onbevooroordeeld kunnen waarnemen, anders zou hij niet ver komen. Maar de bijbel bekijkt hij met opzet verkeerd. Voor mijn boek Een Calvinist leest Maarten 't Hart heb ik hem ook geïnterviewd. Hij had veel waardering voor mijn werk, maar als het over de bij bel gaat loopt hij over van frustraties. Dat geeft hij zelf ook toe". „Maarten 't Hart is iemand die het allemaal wil snappen. Hij wil God rationeel in the pictu re krijgen. Ik geef graag toe dat ik vaak ook met een groot aantal vragen zit. Bijvoorbeeld als het gaat over Gods uitver kiezing. Dat gaat ons begrip te boven". Hans Werkman is de zoon van een schoenmaker. Literatuur is hem niet met de paplepel in gegoten en hoe hij er ook van houdt, hij wil het niet verabso luteren. „Toen ik moest her stellen van een open hart-ope- ratie lag er tegenover mij een kippenboer. Die zei tegen mij: „Jij ligt de hele dag met een pond papier in je handen." Ik moest daar erg om lachen. Voor hem had literatuur geen enkele waarde. Maar hij was wel een levenswijze man. Lite ratuur is zeker niet de enige manier om de werkelijkheid te benaderen". PAUL VAN VELTHOVEN Een aantal beschouwingen van Hans Werkman zijn naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag gebun deld in Gerommel van Büch tot Bommel. Prijs 22,50. Uitgave Kok, Kampen. Ad ministratie-adres literair tijdschrift Woordwerk, Schans 37, 4251 PW Werken dam. EMI en Van den Ende tekenen vrede AALSMEER/HEEMSTEDE Joop van den Ende en pla tenmaatschappij EMI-Bovema hebben de vrede weer gete kend, nadat er grote onenig heid was ontstaan over het op het laatste moment schrappen artiesten uit het program- Wedden Dat. Joop van den Ende besloot toen dat Gene Pitney en Marc Almond, door EMI speciaal naar ons land ge haald voor Wedden Dat, hun nummer niet mochten zingen omdat het te lang zou duren. Van den Ende had zich ook etrder al tegen artiesten onbe schoft gedragen, zo meende EMI. Inmiddels heeft een ge sprek plaats gevonden tussen beide partijen, waarbij Van den Ende zijn excuses heeft aangeboden Eijkelenboom directeur CJP AMSTERDAM Kees Eijke lenboom (35) is per 1 mei be noemd tot directeur van de federatie Cultureel Jongeren [Paspoort (CJP) in Amsterdam, flij volgt Annemiek Hagens op flie is oenoemd tot directeur [van het Nederlands Theater jlnstituut in Amsterdam. (Vervolg van de voorpagina) TEHERAN Kort voor de ontmoeting vandaag van de Russische minister van buitenlandse zaken Sjevardnadze met ayatol lah Khomeini heeft de Iraanse parlementsvoor zitter Rafsanjani de wes terse landen gevraagd duidelijk te maken of zij de inhoud van de omstre den roman De Duivels verzen van Salman Rush die steunen of niet. Op het wekelijkse gebed in Tehe ran zei Rafsanjani verder dat Iran niet verantwoor delijk is als Rushdie wordt vermoord. Rafsanjani zei dat alle islamie ten in de wereld antwoord willen op deze vraag, omdat zij willen weten hoe zij zich moeten gedragen tegenover plichtig zijn aan het belasteren van de profeet Mohammed. Rafsanjani zei zelfs de moge lijkheid niet uit te sluiten dat het Westen agenten inschakelt voor het uitvoeren van „gewe tenloze en duivelse acties" om dan de schuld daarvoor in de schoenen van Iran te schui ven. Hij verwierp de westerse kritiek op het doodvonnis van Khomeini. Dit vonnis is vol gens hem niet gericht tegen de vrijheid van meningsuiting en mag niet worden beschouwd als inmenging in de binnen landse aangelegenheden. Vol gens waarnemers probeert Rafsanjani met zijn uitlatingen te voorkomen dat de betrek kingen van Iran met andere landen al te zeer belast raken door de commotie rond de kwestie-Rushdie. Doden De politie in India schoot gis teren in Bombay tien mensen dood tijdens een demonstratie tegen Rushdie's boek. Er vie len 38 gewonden en 500 men sen werden gearresteerd. Het waren de ernstigste ongere geldheden sinds Khomeini de Britse schrijver ter dood ver oordeelde. Iraq meent dat Khomeini „niet het recht heeft een dood vonnis over de Britse schrijver Salman Rushdie uit te spre ken. „Hij heeft geen bevoegd heid om uit naam van de hele islamitische wereld te spre ken", zo heeft de Iraakse on derminister van buitenlandse zaken, Nizar Hamdoon, ver klaard in New Delhi. Hij voeg de daaraan toe dat het boek van Rushdie overigens in zijn land verboden is, daar de rege ring het godslasterlijk acht. Het Spaanse ministerie van cultuur zal de publicatie van de omstreden roman onder steunen. De Spaanse regering heeft zich ook bereid ver klaard uitgeverijen die het boek op de markt willen bren gen, bescherming te bieden. Publicatie van de roman is een middel om het gevaar van be perking van de vrijheid van meningsuiting tegen te gaan, aldus de Spaanse regering, zijn ambassadeur uit Iran te rug te trekken. De Britse minister van buiten landse zaken, sir Geoffrey Howe, werd tijdens ziin bezoek aan Japan telefonisch met de dood bedreigd. Een man, die zich „een vriend van Iran" noemde, zei dat Howe in Ja pan zou worden gedood. Hij zou moeten worden gestraft omdat hij de oproep tot de moord op Rushdie van de Iraanse geestelijk leider Kho meini had veroordeeld. Howe vroeg gisteren de Ja- f>anse minister van buiten- andse zaken Sousuke Uno om de steun van Japan in de af faire. Uno zei daarop dat hij zich tegen iedere buitenlandse leider zou keren die opriep tot APELDOORN Een mysterieuze Apeldoorner, F.K., heeft het omstreden boek van Rushdie in de Nederlandse taal te koop aangeboden. Hij zegt een „unieke aanbieding'"in huis te hebben voor ruim dertig gulden plus verzendkosten. Het gaat hier ech ter vermoedelijk om een gedeelte uit de Koran dat onder de titel Duivelse Verzen in de Islamitische Bijbel is opgenomen. De ver taling van het echte boek verschijnt naar verwachting pas in ok tober bij de Utrechtse uitgeverij Veen. moord. Maar hij voegde er aan toe dat Japan niet van plan is De affaire-Rushdie haalt een forse streep door de verwach tingen van een groot aantal Duitse ondernemers. Voordat de de Golfoorlog uitbrak was de Bondsrepubliek de belang rijkste handelspartner van Iran. Tijdens die oorlog liepen de handelsbetrekkingen welis waar terug, maar tot staan kwamen ze allerminst. Alleen de Verenigde Staten bedreigen nu de positie van de Duitsers als handelspartner van de isla mitische republiek. Want hoe wel de Amerikanen in de ogen van de ayatollahs geen goed kunnen doen, bloeit de handel tussen beide landen. Het besluit van de ministers van buitenlandse zaken van de EG om de ambassadeurs uit Iran terug te trekken, staat de Westduitse ondernemers aller minst aan. Ze vrezen dat dit de ouverture is van een reeks van economische maatregelen te gen de fundamentalistisch-is- lamitische staat. En dat zou zeer ten nadele zijn van de portemonnee van de onderne mers en hun aandeelhouders. Voor de middellange en lange termiin wordt Iran als de voor Duitsland veruit interessantste handelspartner in het hele Midden-Oosten gezien. Olie, tapijten, zuidvruchten, dar men, vissen en kaviaar zijn de meest gevraagde Iraanse pro- dukten in Duitsland. Als olie- leverancier heeft Iran sinds de val van de sjah veel invloed verloren. De islamitische repu bliek komt nog slechts op de negende plaats, met 2,9 mil joen ton per jaar. De olierol van Iran kan echter in de toe komst belangrijk groeien. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. tel. 01720-20800): Cocktail (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: A fish called Wanda (al); 18.45, ROCINEMA III: Ma and him (al): 14 00 18 45 18.45, 21.15. za. zo. wo. 00k 13.45. zo. 00k 16.15. EUROCINEMA IV: Jan Rap en zijn maat (al); 18.30, Track 29 (12); 14.30. 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: A fish called Wandab (al); 17.00, 19.30, 21.45. Cocktail (ai); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Stormy monday (16); LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Cocktail (12); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIOO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Jan Rap en zijn t (al); 14.30, 18.45, 21.15. The tel. 123875): De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 20.00. i. Zo. ook 14.00. REX (Haarlem- 4.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Appointment with death (12); fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Jan Rap en z'nmaat (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Betrayed (16); 14.00. 18.45, 21.30. lichtheid van het bestaan (al); 20.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. METROPOLE 5: Who framed Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: License to drive (al); 13.45, 18.45, Moonwalker; za. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Frantic (12); vr. za. zo. 20.00. U 2 Rattle and Hum (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2 Go rillas in the mist (al); 14.00, 18.45, (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): The accused (16); 14.30. 17.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: (al); 13.45, 18.45, 21.30. 656402): Die hard (16); 19.15, 21.45. STUDIO 2: The beekee per (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Poussière d'ange (16): 19.00. 21.30. e HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Een verhaal van de wind; 19.30. zo. ook 14.00. Het rode korenveld; 21.45. zo. 16.15. Zaal 2: Anita- Tanze des lastere; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45. zo. ma. 19.30, 22.00. zo. ook 14.00, 16.30. Le silence de la mer do. Wetherby: vr. Betty Blue; za. Harakiri; zo. Ein virus kennt keine Willow (16); za. 00.15. 16.00. e METROPOLE 4: Frank en Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 1: Pippi Lang- 'coua; zo. wo. 14.00. lungle book; zo. STUDIO 3: Bambi; Het Leidse korte-stukkenfesti- val wordt korter en leuker. Iets over elven had de weer uitverkochte zaal een aange naam gevarieerde verzameling voorstellinkjes gezien waar de gang dankzij niet al te woeste decorwisselingen goed inzat. De avond bevatte meer humor en koffers dan gemiddeld. In het begin was de tweemans theatergroep Tango Beckett- achtig onbestemd op pad, ver bonden door een stok die zo wel voor het contact als voor de afstand zorgde. Daarna zong Quattro Foglio knap ma drigalen uit de zestiende en ze ventiende eeuw, met hele mooie momenten. Tekst en muziek kan nog interessanter worden als er wat meer ex pressie, dynamiekverschillen en durf (dit laatste geldt min der voor de bas) in de uitvoe ring wordt gebracht. Purplest, een afsplitsing van het Leiden English Speaking Theatre, bracht twee sketches. Woody Allen blijf ik buiten het filmdoek melig vinden, al waren sommige typetjes leuk. In 'The Sneeze' naar Tsjechov Cameraman Har Tortike zette in drie dagen een stukje video- art in elkaar waaruit bleek hoezeer de televisie de mens kan mismaken. Ik heb overi gens niet eerder voor de TV geapplaudiseerd. Rik van Boeckel was zo vrien delijk in te vallen voor Anne van Delft. Haar verhalen hou den we tegoed. Van Boeckel bracht nog niet optimaal ont wikkelde ideeën uit zijn nieu we popcabaretprogramma 'Underdog'. Jaap Slagman tenslotte werkte het gegeven 'kind met wasma- chinedoos' schitterend uit. In een hond die de inbreker op vrat huisden twee agressieve beestjes met pingpongbalogen. Zijn maat van theater Schrik- kel is pas getrouwd, dus die was er niet, maar ook samen zullen ze waarschijnlijk nog veel plezier hebben van hun multifunctionele zwarte doos. Op 2 juni volgen meer korte (ADVERTENTIE) VAKGEREEDSCHAP Beperking voor vissers opgeschort DEN HAAG Minister Braks heeft de maatregelen die hij voor de IJsselmeervisserij had genomen voorlopig opgeschort in af wachting van nader overleg met het Produktschap voor Vis en Visprodukten. De minister heeft aan het opschorten van de maatregelen een aantal voorwaarden verbonden, waarover hij gisteren met het schap overeenstemming heeft bereikt. Eerste voorwaarde is de beëindiging van de acties van de IJsselrheervissers. Verder is af gesproken dat voor een financiële overbruggingsregeling voor de vissers in beginsel gebruik moet worden gemaakt van be staande regelingen van het ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid. De maatregelen die de minister heeft opgeschort zijn de invoe ring van een gesloten tijd van 1 februari tot 1 mei voor de visse rij met aalfuiken, aalkistjes en aalhoekwant en enkele techni sche maatregelen zoals vergroting van de minimummaaswijdte. Bankovervallers naar Hoge Raad DEN HAAG - Stanley H. en Paul M., beiden tot zes jaar veroor deeld wegens een gewapende bankoverval, zijn in cassatie ge gaan bij de Hoge Raad. Zij willen dat de Hoge Raad een arrest van het gerechtshof in Den Haag vernietigt dat onder meer in houdt dat zij door de kort geding-rechter in Den Haag ten on rechte op vrije voeten zijn gesteld. Kort geding-rechter mr. J. Holtrop oordeelde toen dat de straf fen moesten worden opgeschort totdat het Europese Hof voor de Rechten van de Mens zou oordelen over het gebruiken van ano nieme getuigenverklaringen. H. en M. zijn destijds veroordeeld op basis van anonieme getuigenverklaringen. Minister Korthals Altes ging meteen in hoger beroep en op 22 december 1988 oordeelde het gerechtshof in Den Haag dat Hol trop niet juist gehandeld had en H. en M. dus ook niet op vrije voeten hadden mogen komen. Tegen die uitspraak zijn de twee nu in beroep gegaan bij de Hoge Raad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17